Secció III. Altres disposicions i actes administratius
CONSELL INSULAR DE MALLORCA
INSTITUT MALLORQUÍ D'AFERS SOCIALS
Núm. 3719
Resolució de la Presidenta de l'Institut Mallorquí d'Afers Socials, de data 17 d'abril de 2019, per la qual es convoca la concertació del servei de funció tutelar per a persones amb discapacitat intel·lectual i/o del desenvolupament, inclòs a la xarxa pública de serveis per a persones amb discapacitat de Mallorc
Antecedents
1. En data 3 d'abril de 2019 va entrar en el Servei Juridicoadministratiu una sol·licitud del responsable de servei de la Direcció Insular de Persones amb Discapacitat de l'Institut Mallorquí d'Afers Socials (en endavant IMAS), pel qual es sol·licita la tramitació d'un procediment administratiu per a la concertació del servei de funció tutelar per a persones amb discapacitat intel·lectual i/o del desenvolupament, inclòs a la xarxa pública de serveis per a persones amb discapacitat de Mallorca.
2. Per la Direcció Insular de Persones amb Discapacitat de l'IMAS es va emetre informe justificatiu, de data 3 d'abril de 2019, relatiu a la necessitat de convocar la concertació de 224 places del servei de funció tutelar a l'àmbit territorial de Mallorca. Aquesta justificació s'ajusta al previst a l'article 4 de la Llei 12/2018, de 15 de novembre, de serveis a les persones en l'àmbit social a la comunitat autònoma de les Illes Balears i al Decret 48/2017, de 27 d'octubre, pel qual s'estableixen els principis generals als quals s'han de sotmetre els concerts socials.
3. El Servei Juridicoadministratiu i la Intervenció Delegada han emès els informes favorables corresponents.
Fonaments de dret
1. La Directiva 2014/24/UE del Parlament Europeu i del Consell, de 26 de febrer de 2014, sobre contractació pública, estableix, en els considerants tercer, quart, cinquè i sisè, que a l’hora d’aplicar aquesta norma s’han de tenir especialment en compte els drets de les persones amb discapacitat, i que els Estats membres gaudeixen de llibertat per organitzar la prestació dels serveis socials al marge de la contractació pública.
Per altra banda, en el seu considerant 114 estableix que els Estats membres i els poders públics segueixen tenint llibertat per prestar per si mateixos aquest serveis i organitzar els serveis socials de manera que no sigui necessari celebrar contractes públics, per exemple, mitjançant el finançament d'aquests serveis o la concessió de llicències o autoritzacions a tots els operadors econòmics que compleixin les condicions prèviament fixades pel poder adjudicador, sense límits ni quotes, sempre que aquest sistema garanteixin una publicitat suficient i s'ajusti als principis de transparència i no discriminació.
2. La Llei 9/2017, 8 de novembre, de Contractes del Sector Públic, per la qual es transposen les Directives del Parlament Europeu i del Consell 2014/23/UE i 2014/24/UE, de 26 de febrer de 2014, en el seu article 11.6 estableix que: «Queda exclosa de la present Llei la prestació de serveis socials per entitats privades, sempre que aquesta es realitzi sense necessitat de celebrar contractes públics, a través, entre altres mitjans, del simple finançament d'aquests serveis o la concessió de llicències o autoritzacions a totes les entitats que compleixin les condicions prèviament fixades pel poder adjudicador, sense límits ni quotes, i que aquest sistema garanteixi una publicitat suficient i s'ajusti als principis de transparència i no discriminació».
3. L’article 89.1 de la Llei 4/2009, d’11 de juny, de serveis socials de les Illes Balears, estableix que “les administracions públiques de les Illes Balears, en l’àmbit de les seves competències, poden organitzar la prestació dels serveis del Catàleg de Prestacions i Serveis Socials de les Illes Balears a través de les fórmules següents: gestió directa, règim de concert previst en aquesta Llei, gestió indirecta en el marc de la normativa de contractació de les administracions públiques i convenis amb entitats sense ànim de lucre”.
L’article 89 bis d’aquesta norma disposa que les entitats d’iniciativa privada que ofereixen serveis socials prevists en la cartera de serveis i/o en la planificació autonòmica o insular es poden acollir al règim de concerts en els termes que estableix aquesta Llei.
4. La Llei 12/2018, de 15 de novembre, de serveis a les persones en l'àmbit social a la comunitat autònoma de les Illes Balears (BOIB núm. 146 de 22 de novembre de 2018), regula al Capítol I el «Règim de col·laboració privada en la gestió de serveis socials per a les persones mitjançant l'acció concertada» (en endavant Llei 12/2018).
5. Segons l'article 2.1 de la Llei 12/2018, les administracions competents de les Illes Balears, per complementar el sistema públic i garantir una adequada equitat i qualitat de les prestacions incloses en la cartera de serveis o del servei d’orientació professional, poden encarregar la prestació d’aquests serveis de la seva competència, mitjançant el sistema d’acció concertada, a entitats sense ànim de lucre del tercer sector social, tal com es defineixen en els articles 3 i 4 de la Llei 3/2018, de 29 de maig, del Tercer Sector d’Acció Social, o, si escau, a entitats privades, preferentment del tercer sector social, quan existeixin anàlogues condicions d’eficàcia, qualitat i costs, d’acord amb els requisits que estableix aquesta llei i amb respecte als principis de publicitat, transparència i no-discriminació. A més, d'acord amb l'establert a l'article 2.2 de la Llei 12/2018, s’entén per règim d’acció concertada la prestació per tercers de serveis socials inclosos en la cartera de serveis socials i del servei d’orientació professional recollit en la cartera comuna del Sistema Nacional d’Ocupació, el finançament, l’accés i el control administratiu dels quals són públics.
6. El Decret 48/2017, de 27 d'octubre, (BOIB número 132 de 28 d'octubre de 2017) pel qual s'estableixen els principis generals als quals s'han de sotmetre els concerts socials (en endavant Decret 48/2017), la vigència del qual s'ha vist parcialment afectada per la Llei 12/2018 i, en conseqüència, resta en vigor en tot allò que no contradigui ni s'oposi al que disposa aquesta llei.
7. Segons l’article 2 del Decret 48/2017 de 27 d'octubre, pel qual s’estableixen els principis generals als quals s’han de sotmetre els concerts socials, els poders públics, a fi de garantir la prestació dels serveis socials prevists en la cartera de serveis o en la planificació autonòmica o insular, poden subscriure concerts socials amb les entitats d'iniciativa privada que siguin titulars dels serveis, sempre que aquests serveis compleixin els requisits establerts en la Llei 4/2009. Es considera oportú aplicar el procediment previst al Títol III del Decret 48/2017, de 27 de octubre, relatiu als «Procediments de concertació», que comprèn dels articles 12 al 27, atesa la necessitat urgent d'assegurar la continuïtat del tractament de les persones amb discapacitat referides.
8. La disposició addicional segona del Decret 48/2017 de 27 d'octubre, disposa que el «El règim de concert regulat en aquest Decret s’estableix com a diferenciat de la modalitat contractual de concert que regula el Text refós de la Llei de contractes del sector públic, aprovat pel Reial decret legislatiu 3/2011, de 14 de novembre, i, per tant, està exclòs de l’àmbit d’aplicació d’aquest Text refós».
9. La Llei 3/2018, de 29 de maig, del tercer sector d'acció social (BOIB núm. 67 de 2018) regula al seu article 3 i 4 les entitats que tenen la consideració d'entitats del tercer sector d'acció social.
10. Vist el Text consolidat dels Estatuts de l'Institut Mallorquí d'Afers Socials (BOIB núm. 140, de 5 de novembre de 2016) aprovat per acord del Ple del Consell de Mallorca de data 13 d'octubre de 2016, en especial l'establert al seu article 2, punt 1, d'acord amb el qual aquest organisme té com a objecte l'exercici, en forma directa i descentralitzada, de les competències atribuïdes per qualsevol títol al Consell de Mallorca en matèria de serveis socials i menors.
11. L’article 14 de la Llei 14/2001, de 29 d’octubre, d’atribució de competències als consells insulars en matèria de serveis socials i seguretat social, estableix la potestat reglamentària normativa atribuïda als consells insulars en matèria de serveis socials, dins el marc de la regulació bàsica establerta pel Govern de les Illes Balears.
12. Com s'estableix a l'article 27 i a la disposició final quarta de la Llei 4/2009, cada Consell Insular, en el marc de les seves competències, ha de definir les prestacions pròpies de serveis socials, complementant la cartera bàsica de serveis socials que aprova el Govern de les Illes Balears, la qual va ser aprovada mitjançant el Decret 66/2016, de 18 de novembre, pel qual s'estableixen principis generals per a les carteres insulars i locals.
13. El Decret 10/2013, de 28 de febrer, pel qual es fixen els principis generals del registre Unificat de Serveis Socials de les Illes Balears i dels procediments per a l'autorització i l'acreditació de serveis socials, i es regulen la secció insular del registre i els procediments per autoritzar i acreditar serveis socials d'àmbit insular.
14. En Ple del Consell de Mallorca del 13 de juliol de 2017 es dona aprovació definitiva al reglament pel qual s'aprova la Cartera Insular de Serveis Socials i dels Serveis a Menors i Família de Mallorca (BOIB núm. 97, de 18 de juliol de 2017 i correcció d'errades materials publicada BOIB núm. 161, de 30 de desembre de 2017).
15. El 8 de febrer de 2018 s’aprovà al Ple del Consell de Mallorca el reglament pel qual es regula el funcionament dels serveis socials per a persones amb discapacitat inclosos a la Cartera Insular de serveis socials i s’estableixen els requisits d’autorització i acreditació (BOIB núm. 21, de 15 de febrer de 2018). Aquesta normativa estableix, entre d’altres, les condicions tècniques i materials i els requisits de qualitat dels serveis de serveis socials per poder optar al règim de concert social.
16. A l'apartat primer de la resolució de la presidenta de l'Institut Mallorquí d'Afers Socials, de data 5 de març de 2018, en la qual s'estableixen els serveis socials per a persones amb discapacitat i per a persones majors, inclosos a la cartera insular de serveis socials, que poden ser objecte de concertació social (BOIB Núm. 36, de 22 de març de 2018), inclou la prestació del servei de funció tutelar per a persones amb discapacitat.
17. La Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.
18. L’òrgan competent per aprovar aquesta resolució és la Presidència de l'IMAS, d’acord amb l’article 7.3 del Text Refós dels Estatuts de l’IMAS.
RESOLC,
PRIMER.- DECLARAR que d'acord amb els antecedents d'aquesta resolució, queda acreditada la concurrència de les circumstàncies que fan necessari recórrer a l’acció concertada per a la gestió de la prestació del servei de funció tutelar per a persones amb discapacitat intel·lectual i/o del desenvolupament, inclòs a la xarxa pública de serveis per a persones amb discapacitat de Mallorca.
SEGON.- CONVOCAR la concertació de 224 places del servei de funció tutelar per a persones amb discapacitat intel·lectual i/o del desenvolupament, per dues anualitats, d'acord amb els següents termes:
«Convocatòria de la concertació del servei de funció tutelar per a persones amb discapacitat intel·lectual i/o del desenvolupament, inclosos a la xarxa pública de serveis per a persones amb discapacitat de Mallorca.
1. Objecte.
L'objecte de la present convocatòria és fixar el procediment, els criteris de preferència, els requisits i les condicions de la concertació del servei de funció tutelar per a persones amb discapacitat intel·lectual i/o del desenvolupament, de la xarxa pública de serveis per a persones amb discapacitat de Mallorca, d'acord amb els plecs de prescripcions tècniques que figuren en la seu electrònica del Consell, i es dicta a l'empara de la Llei 12/2018, de 15 de novembre, de serveis a les persones en l'àmbit social a la comunitat autònoma de les Illes Balears (BOIB núm. 146 de 22 de novembre de 2018) (en endavant Llei 12/2018) i del Decret 48/2017, de 27 d’octubre, pel qual s’estableixen els principis generals als quals s’han de sotmetre els concerts socials (BOIB Núm. 132, de 28 d’octubre de 2017) (en endavant Decret 48/2017).
2. Àmbit territorial.
L’àmbit territorial d’aquest concert social és l’Illa de Mallorca.
3. Places a concertar.
La previsió del nombre total de places a concertar al servei de funció tutelar per a persones amb discapacitat intel·lectual i/o del desenvolupament és de 224 places.
4. Vigència del concert.
La vigència d’aquest concert del servei de funció tutelar per a persones amb discapacitat intel·lectual i/o del desenvolupament serà de dos anys a comptar del dia següent a la seva formalització entre l'Institut Mallorquí d'Afers Socials (en endavant IMAS) i l'entitat, podent prorrogar-se pel mateix període.
5. Pressupost i preu màxim del servei.
5.1 Pressupost
L’import màxim estimat per assignar al concert és de 692.160,00 euros (IVA exempt), que es preveu distribuir entre les següents anualitats:
2019: 201.880,00 euros
2020: 346.080,00 euros
2021: 144.200,00 euros
5.2. Preu
El preu màxim per plaça concertada per al servei de funció tutelar per a persones amb discapacitat intel·lectual i/o del desenvolupament és de 128,75 € plaça/mes (IVA exempt).
6. Requisits de les entitats.
Les entitats que vulguin optar a aquesta concertació social hauran de complir els següents requisits:
Tenir la consideració d'entitat del tercer sector d'acció social que presti el servei objecte del present concert, d'acord amb l'establert a la Llei 3/2018, de 29 de maig, del tercer sector d'acció social (BOIB núm. 67 de 2018).
Complir els requisits mínims que s’estableixen en el títol VII de la Llei 4/2009, d'11 de juny, de Serveis Socials de les Illes Balears (BOIB núm. 89, de 18 de juny de 2009).
Tenir el servei autoritzat i estar inscrit el servei en el Registre Unificat de Serveis Socials.
Tenir el servei acreditat o haver obtingut el reconeixement de l’acreditació de forma automàtica a la presentació d’una declaració responsable de compliment dels requisits d’acreditació, segons l’establert a la disposició transitòria única del Reglament del Consell de Mallorca pel qual es regula el funcionament dels serveis socials per a persones amb discapacitat inclosos en la cartera insular de serveis socials i s’estableixen els requisits d’autorització i acreditació (BOIB núm. 21, de 15 de febrer de 2018). D'acord amb l'esmentat reglament, el reconeixement de l'acreditació s'estableix per un període màxim de 24 mesos mentre es resol la tramitació de l'acreditació, si bé en el cas que es detectés l'incompliment dels requisits d'acreditació l'IMAS podrà iniciar d'ofici el procediment de revocació.
Tenir, com a mínim, un any d’experiència en la prestació del servei i perfil de persones usuàries objecte d’aquest concert.
Tenir solvència financera i tècnica per prestar el servei objecte del concert, que s'ha d'acreditar d'acord amb un dels mitjans següents:
Darrers comptes anuals presentats en el Registre Mercantil o en el registre oficial que correspongui, que acredita que els fons propis de l’entitat o empresa són de 100.000 € o més al darrer exercici tancat.
Declaració responsable sobre el volum global de negocis en l’àmbit d’activitats corresponent a l’objecte i prestacions del servei a concertar d’acord amb els plecs de concertació, respecte al darrer exercici disponible i en relació al número de places sol·licitades.
Justificant de l’existència d’una pòlissa d’assegurances de responsabilitat civil que cobreixi la indemnització per riscos (professionals, d’atenció a les persones o d’altres), per un import igual o superior a l’exigit als plecs de concertació, en relació al número de places sol·licitades. Aquest justificant s’acredita mitjançant a) un certificat expedit per l’assegurador en el que constin els imports i riscos assegurats i la data de venciment de l’assegurança, i b) un document de compromís vinculant de subscripció, pròrroga o renovació, en els casos que escaigui, per garantir la cobertura en tota la durada del concert.
Estar al corrent en el compliment de les obligacions econòmiques amb el Consell de Mallorca i amb l’IMAS i de les altres obligacions tributàries i amb la Seguretat Social que venguin imposades per la normativa vigent.
Que respecte el servei a concertar, l'entitat no hagi rebut una resolució d'expedient sancionador en matèria de serveis socials de les que consten als articles 128 i 129 de la Llei 4/2009 de serveis socials de les Illes Balears durant els darrers 12 mesos anteriors al concert, a excepció que, amb caràcter previ a la presentació de la sol·licitud, l'entitat hagi satisfet el pagament íntegre de la totalitat de l'import de la sanció i hagi acreditat davant l'òrgan sancionador que s'han corregit les causes que motivaren la sanció. Aquesta acreditació, en qualsevol cas, requerirà necessàriament la verificació i el corresponent informe per part de l'òrgan administratiu competent.
No estar afectades per cap prohibició de contractar amb l'Administració, d'acord amb l'article 71 de la Llei 9/2017, de 8 de novembre, de Contractes del Sector Públic, ni a cap dels supòsits prevists a l'article 13 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, o a la Llei 58/2003, de 17 de desembre, general tributària.
No incórrer en la prohibició que estableix l'article 11 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes.
No haver estat sancionades en els darrers quatre anys mitjançant resolució ferma per la comissió d’infraccions greus o molt greus en matèria de relacions laborals, ocupació, empreses usuàries d’empreses de treball temporal, seguretat social, emigració, moviments migratoris i treball d’estrangers.
Quan l’objecte del concert consisteixi en serveis que, d’acord amb la normativa vigent, s’hagin de prestar en un espai físic determinat, acreditar la titularitat del centre, o la disponibilitat per qualsevol títol jurídic vàlid per un període no inferior al de la vigència del concert.
Acreditar el compliment de la normativa que, amb caràcter general o específic, els sigui aplicable, tant per la naturalesa jurídica de l’entitat com pel tipus de servei objecte de concertació.
7. Presentació de sol·licituds.
7.1. Lloc i termini de presentació de sol·licituds.
El termini per presentar les sol·licituds és de 10 dies hàbils comptadors des de l’endemà que s’hagi publicat aquesta convocatòria en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
Les entitats que compleixin els requisits generals i els específics d'aquesta convocatòria, o estiguin en condicions de complir-los en el termini de presentació de sol·licituds, poden presentar les sol·licituds d’acord amb els models normalitzats que figuren a la seu electrònica del Consell o que seran facilitats per l’IMAS a les oficines que s'indiquen o a la web www.imasmallorca.net.
Les instàncies s’han de dirigir a la Presidència de l’IMAS i es poden presentar al Registre General de l’IMAS (C/ General Riera, 67 07010 - Palma) i a les delegacions d’Inca (C/ General Luque, 223. 1r pavelló esquerra, 1er pis 07300) i de Manacor C/ del Bon Jesús, 2 07500), així com a les oficines de Registre del Consell de Mallorca, o a qualsevol dels llocs que preveu la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.
Si la sol·licitud s’envia per correu, la documentació corresponent s’ha de presentar a l’oficina de correus en un sobre obert per tal que l’exemplar destinat a l’IMAS es dati i segelli per part del personal de correus abans que se certifiqui, d’acord amb el que disposa l’article 31 del Reial Decret 1829/1999, de 3 de desembre, pel qual s’aprova el Reglament que regula la prestació dels serveis postals (BOE núm. 313, de 31 de desembre). En el cas que l’oficina de correus corresponent no dati i segelli la sol·licitud, s’entendrà com a data vàlida de presentació la d’entrada al registre de l’IMAS.
En cas que la sol·licitud s’enviï per correu certificat, s’haurà de trametre el full de la sol·licitud escanejat amb el segell de correus en què consti la tramesa dins termini, durant les 24 h següents a l’acabament d’aquest, a l’adreça electrònica que figura a continuació. Per a qualsevol informació o assessorament sobre aquesta convocatòria es pot contactar amb la Secció de Recursos Sociolaborals de l’IMAS (C/ General Riera, 67 – 07010) o a la següent direcció electrònica:rsociolaborals@imas.conselldemallorca.net.
7.2. Documentació que s'ha de presentar.
Les entitats interessades que compleixin els requisits que estableix el punt 6 d’aquesta convocatòria han de formular una sol·licitud, d’acord amb el model disponible a la seu electrònica del Consell (MOD-1), que ha de signar la persona representant legal de l’entitat indicant expressament el nombre de places que sol·liciten concertar amb l'IMAS en el marc de la present convocatòria.
Aquesta sol·licitud s'ha d'acompanyar dels documents que es detallen a continuació. En aquest sentit, tots els models normalitzats que s'indiquen estan disponibles a la seu electrònica del Consell:
Una fotocòpia del document nacional d'identitat, per acreditar la identitat de la persona que legalment representi a l'entitat, així com l'acreditació de la seva representació.
Còpia dels estatuts de l'entitat i qualsevol altra documentació que permeti acreditar la seva consideració com a entitat del tercer sector d'acció social.
Còpia de la inscripció al registre unificat de serveis socials.
Còpia de la resolució d'autorització vigent del servei per concertar.
Certificat d’acreditació del servei per concertar o bé còpia de la declaració responsable, presentada en temps i forma, de compliment dels requisits d’acreditació d’acord amb la disposició transitòria única del reglament del Consell de Mallorca pel qual es regula el funcionament i els requisits d’autorització i acreditació dels serveis socials per a persones amb discapacitat de Mallorca.
Declaració de solvència tècnica i experiència en la prestació del servei d’acord amb el model disponible a la seu electrònica del Consell (MOD-2).
Declaració responsable de solvència financera, d’acord amb el model facilitat a la seu electrònica del Consell (MOD-3).
Declaració responsable emesa d'acord amb el model facilitat a la seu electrònica del Consell (MOD-4), on l'entitat ha de manifestar que:
No estigui sotmesa a les prohibicions de contractar amb l’Administració, d’acord amb l’article 71 de la Llei 9/2017, de 8 de novembre, de contractes del sector públic, ni a cap dels supòsits de prohibició prevists a l'article 13 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, o a la Llei 58/2003, de 17 de desembre, general tributària.
No incorri en cap de les prohibicions que estableix l’article 11 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d’igualtat de dones i homes.
No ha estat sancionada durant els darrers 4 anys mitjançant resolució ferma per la comissió d’infraccions greus o molt greus en matèria de relacions laborals, ocupació, seguretat social, emigració, moviments migratoris i ocupació d’estrangers.
Autorització per consultar les dades d’estar al corrent en les obligacions tributàries i de la Seguretat Social, d’acord amb el model facilitat a la seu electrònica del Consell (MOD-5). En el cas de no autoritzar a l'IMAS, l'entitat haurà de presentar els certificats administratius corresponents que ho acreditin.
Quan l’objecte del concert consisteixi en serveis que, d’acord amb la normativa vigent, s’hagin de prestar en un espai físic determinat: Acreditació de la titularitat del servei o de disponibilitat pel qualsevol títol jurídic vàlid a l'inici del concert i per la durada d'aquest. En cas de ser un immoble en propietat s'haurà d'aportar nota simple informativa del Registre de la Propietat actualitzada.
7.3. Esmena de deficiències.
Si la sol·licitud no reuneix els requisits legals i els que es deriven de la present convocatòria del primer concert social d'aquest servei, s’ha de requerir l'entitat sol·licitant, d'acord amb el que estableix l'article 68 de la Llei 39/2015, de l'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques perquè, en un termini no superior a deu dies hàbils, esmeni la falta o acompanyi els documents preceptius, amb la indicació que, si no ho fa, es tindrà per desistida de la seva petició, prèvia resolució expressa en els termes que estableix l’article 21 d’aquesta Llei.
8. Instrucció del procediment.
8.1. Procediment dels concerts socials.
La convocatòria, la concessió i el seguiment dels concerts socials es regeixen pels principis de l'acció concertada previstos a l'article 3 la Llei 12/2018 i, en especial, els de transparència i publicitat.
8.2. Òrgan competent per a la instrucció.
L'òrgan competent per instruir el procediment és el Director Insular de Persones amb Discapacitat de l'Institut Mallorquí d'Afers Socials, el qual tindrà la prerrogativa d’interpretar-lo i resoldre’n els dubtes que sorgeixin durant el compliment.
8.3. De la Comissió Avaluadora.
La present Comissió Avaluadora actuarà de conformitat amb l'article 15 relatiu al «Comitè tècnic d'assessorament» del Decret 48/2017 de 27 d’octubre, i conseqüentment tindrà els mateixos efectes que l'esmentat Comitè Tècnic d'Assessorament.
i. Composició.
La comissió avaluadora estarà integrada pels membres següents:
President: El director insular de Persones amb Discapacitat o persona que el substitueixi.
Vocals:
La cap de servei de la Direcció Insular, o persona que la substitueixi;
El cap de secció de recursos sociolaborals, o persona que el substitueixi i;
El gerent de l'IMAS o persona que el substitueixi.
Secretari (amb veu i sense vot): El cap de servei jurídic administratiu de l'IMAS, o persona que la substitueixi.
ii. Funcions.
La comissió avaluadora te les següents funcions:
Dur a terme l’adequada tramitació del procediment i resoldre les incidències que puguin sorgir.
Validar l’informe tècnic que ha de servir a l’òrgan instructor per elaborar la proposta de resolució.
Acordar, previs els informes tècnics que requereixi i als efectes exclusius d'aquest concert social, les equivalències entre la nomenclatura dels serveis la cartera insular de serveis i la denominació que consta al registre unificat per als serveis que s’hagin autoritzat prèviament a aquesta normativa.
iii. Règim de funcionament.
La comissió avaluadora es convocarà exclusivament a petició de l’òrgan instructor i una vegada que aquest hagi avaluat les sol·licituds presentades. Aquesta comissió analitzarà e interpretarà les incidències detectades i emetrà un informe que ha de servir de base a l'òrgan instructor per elaborar la proposta de resolució.
La Comissió Avaluadora queda vàlidament constituïda amb l’assistència, com a mínim, dels membres següents: la presidenta o el president suplent, el secretari o secretari suplent i dos vocals.
8.4. Criteris de preferència.
D’acord amb l’article 6 de la Llei 12/2018, els criteris per a resoldre el concert social objecte de la present convocatòria son:
L’arrelament de la persona en l’entorn d’atenció i les condicions d’atenció que requereix la persona.
La implantació de l’entitat a la localitat on s’hagi de prestar el servei.
La lliure elecció i la llista d’espera pública d’accés als serveis.
En cas que es pugui produir la renúncia a sol·licitar el concert o bé quedin places per cobrir degut a un possible incompliment dels requisits senyalats a l’apartat 4, la comissió avaluadora establirà la fórmula per a garantir els drets i l’adequada atenció a les persones usuàries.
Una vegada aplicats aquests criteris, la comissió avaluadora emetrà l'informe proposta d’adjudicació de les places a concertar que elevarà a l’òrgan instructor.
9. Resolució i notificació.
9.1 Òrgan competent per a la resolució
L’òrgan competent per resoldre és la Presidència de l’IMAS, d’acord amb els seus Estatuts, concretament a l'article 7 (BOIB Núm. 140, de 5 de novembre de 2016), mitjançant una resolució relativa a la concertació de les places del servei de funció tutelar per a persones amb discapacitat intel·lectual i/o del desenvolupament.
9.2 Termini
El termini màxim per dictar i notificar la resolució de la present concertació és de tres mesos comptadors de l’endemà que acabi el termini de presentació de sol·licituds. S'han de considerar desestimades les sol·licituds no resoltes en el termini indicat anteriorment. Qualsevol alteració de les condicions exigides per concedir la concertació, pot donar lloc a la modificació de la resolució.
9.3 De la notificació
La resolució de concessió o denegació del concert social objecte de la present convocatòria, s'ha de notificar individualment a les entitats interessades, d'acord amb el previst a l'article 42 de la Llei 39/2015, han de ser expresses, motivades i han de fixar la quantia individual del concert. A més, aquesta resolució es publicarà en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, a la Seu electrònica del Consell de Mallorca.
9.4 Modificació resolució
Qualsevol alteració de les condicions exigides per concedir el concert, pot donar lloc a la modificació de la resolució.
9.5 Dels Recursos
Contra les resolucions que adopta la Presidència es pot interposar recurs d'alçada davant el Consell Executiu del Consell de Mallorca en el termini i amb els efectes dels articles 121 i 122 de la Llei 39/2015, de l'1 d'octubre, de procediment comú de les administracions públiques.
10. Formalització dels concerts.
Els concerts que s’estableixen a l’empara d’aquesta convocatòria es formalitzaran mitjançant un document administratiu denominat «acord d'acció concertada», el model del qual s'haurà d'aprovar per resolució de la presidenta de l'IMAS. En aquest acord d'acció concertada es faran constar els continguts mínims previstos a l'article 8 de la Llei 12/2018 així com, segons l’establert a l'article 7 del Decret 48/2017, els drets i les obligacions recíprocs, les característiques concretes del servei, altres circumstàncies derivades de la Llei 4/2009 i dels decrets de desplegament, i del Plec de prescripcions tècniques de la present concertació.
11. Obligacions de les entitats beneficiàries.
L’entitat titular del servei concertat contrau les obligacions establertes en els plecs de prescripcions tècniques des de que, si escau, se subscrigui l'acord de l'acció concertada objecte de la present convocatòria.
12. Règim d'incompatibilitat amb altres ajudes i/o concerts.
L'import per plaça concertada serà incompatible amb la percepció de qualsevol altra quantitat per part d'altres adminitracions públiques o privades per a la mateixa finalitat i, en tot cas, les entitats concertades hauran de comunicar a l'IMAS la petició i/o obtenció de qualsevol ajuda, concert social o contractació per aquest servei.
13. Cessió
D'acord amb el previst a l'article 7.4 de la Llei 12/2018 queda prohibida la cessió, total o parcial, del servei objecte de l'acord d'acció concertada. No obstant això, quan l'entitat concertada sigui declarada en concurs de creditors, l'administració pública competent podrà autoritzar la cessió amb l'adopció de les mesures necessàries per garantir la continuïtat i la qualitat del servei.
14. Condicions tècniques d'execució.
Les condicions tècniques d’execució s’han d’ajustar al Reglament pel qual es regula el funcionament del serveis socials per a persones amb discapacitat de Mallorca inclosos a la Cartera Insular corresponent, i s’estableixen els requisits d’autorització i acreditació, aprovat al Ple del Consell de Mallorca el 8 de febrer de 2018 (BOIB núm. 21, del 15 de febrer de 2018), així com a la Llei 12/2018, el Decret 48/2017, a la Cartera Insular de Serveis Socials i dels Serveis a Menors i Família de Mallorca (BOIB núm. 97, de 18 de juliol de 2017 i correcció d'errades materials publiacada BOIB núm. 161, de 30 de desembre de 2017) i al Decret 66/2016, de 18 de novembre, pel qual s'aprova la Cartera bàsica dels serveis socials de les Illes Balears 2017-2020 i s'estableixen principis generals per a les carteres insulars i locals.
Així mateix, l'execució del concert social objecte de la present convocatòria s'ha regir pel contingut del plec de prescripcions tècniques aplicable en aquesta tipologia de serveis i que s'aprova conjuntament amb aquesta convocatòria. Concretament, aquest plec, de conformitat amb el previst a l'article 8 del Decret 48/2017, de 27 d'octubre, detalla: l'objecte, la definició del servei, el calendari i horari, els serveis que s'han de prestar, els requisits dels serveis a concertar, el model d'atenció, els criteris d'intervenció amb les persones usuàries, el règim d'utilització de places i el règim econòmic, les assegurances, el nombre de places, els mitjans materials i humans que ha d'aportar l'entitat concertada, les obligacions de l'entitat concertada, el finançament del concert, la justificació, la coordinació, control i supervisió, la protecció de dades de caràcter personal i la regulació dels incompliments per part de les entitats i les penalitzacions, així com la durada del concert.
Al respecte, l'article 9.3 del Decret 48/2017, de 27 d'octubre estableix les obligacions de les entitats i determina que mitjançant el concert social, l'entitat d'iniciativa privada titular del servei s'obliga a complir els plecs tècnics, així com les normes establertes en el títol VII de la Llei 4/2009 i en els corresponents decrets de desplegament i d'aplicació d'aquesta Llei.
15. Seguiment.
Des de la direcció insular de Persones amb Discapacitat es farà el seguiment tècnic dels serveis concertats objecte de la present convocatòria, de conformitat amb l'esmentat a l'article 10 de la Llei 12/2018 i a l'article 27 del Decret 48/2017.
Aquest seguiment es dirigirà a revisar la situació i intervencions amb cada persona usuària, així com el funcionament del servei, l’aplicació del model d’atenció detallat als plecs tècnics. Per fer aquest seguiment, es podrà sol·licitar la documentació i les evidències que es considerin necessàries.
L’entitat concertada ha de facilitar les actuacions de seguiment i comprovació que dugui a terme la direcció insular de Persones amb Discapacitat.
16. Criteris d'accés dels usuaris i llista d'espera.
Els criteris d’accés i la forma d’accedir als serveis, així com la gestió de la llista d’espera, es regulen pels articles 9 (forma d’accés) i 61 del Reglament dels serveis socials per a persones amb discapacitat de Mallorca, així com a l'article 11 del Decret 48/2017 de 27 d’octubre.
D’acord amb l’esmentada normativa, l’IMAS disposa d’un procediment d’accés i gestió de la llista d’espera. Aquest procediment, així com la llista d’espera, el catàleg de serveis i els models de sol·licitud, comunicació, valoració i resolució estan a disposició, tant de la persona usuària com de l’entitat concertada, a les oficines de la Secció de Recursos Sociolaborals, així com a la Web de l’IMAS.
17. Difusió i publicitat.
Les entitats acollides al concert social, juntament amb la seva denominació, han de fer constar en la documentació, en totes les comunicacions (informes, fulls, documents, tríptics de difusió, missatges electrònics, webs, insercions en premsa, articles a diaris i a revistes especialitzades), així com en la publicitat, la condició d’entitat pertanyent a la Xarxa Pública de Serveis Socials per a persones amb discapacitat de Mallorca segons les indicacions que es facilitaran des de l’IMAS per a respectar les condicions que s’estableixin a nivell d’identitat i imatge institucional.
Les entitats acollides al règim de concert social han de col·locar en un lloc visible de les seves instal·lacions la indicació de Servei Concertat amb el logotip corresponent de l'IMAS. Així mateix, s’ha de fer referència a aquesta circumstància en les comunicacions i en les relacions que estableixin per escrit amb les persones usuàries del servei concertat.
18. Causes d'extinció
Els acords d’acció concertada s’extingeixen, d'acord amb el previst a l'article 9 de la Llei 12/2018, pel compliment i venciment del termini, sempre que no s’hagin renovat, o per resolució.
Són causes de resolució dels acords d’acció concertada les següents:
Acord mutu de les parts, manifestat amb l’antelació de dos mesos.
Renúncia de l’entitat concertada, manifestada amb una antelació mínima de dos mesos per garantir la continuïtat del servei.
Incompliment de les normes de caràcter obligatori a què s’han de sotmetre el servei objecte de la present concertació i de les obligacions en matèria de seguretat i instal·lacions.
Incompliment dels objectius qualitatius i quantitatius establerts, sempre que l’incompliment sigui imputable a l’entitat concertada, així com de les estipulacions essencials de l’acord i dels plecs de prescripcions tècniques aplicables.
Prestació defectuosa de les obligacions acordades.
Negació a atendre les persones usuàries derivades per l’IMAS.
Infracció amb caràcter greu de la legislació fiscal, laboral, de la Seguretat Social, d’integració social de discapacitats i de prevenció de riscs laborals.
Pèrdua sobrevinguda dels requisits de participació a la present convocatòria o de les condicions tècniques, econòmiques i financeres que hagin habilitat l’acord d'acció concertada, així com la revocació o la caducitat de l’autorització d’obertura i funcionament i/o de l'acreditació del servei.
Mort de la persona física titular del servei o l’extinció de la persona jurídica a la qual correspon la titularitat, excepte el que preveu l’article 29 del Decret 48/2017.
Declaració de concurs de creditors de l’entitat titular del servei, a excepció del previst a l'article 7.4 de la Llei 12/2018.
Modificació de les condicions tècniques o de les condicions econòmiques per part de l’Administració, sempre que l’entitat d’iniciativa privada no hi hagi donat la conformitat.
No disponibilitat sobrevinguda del títol jurídic que acredita la titularitat del servei durant la vigència de l'acord.
Així com també les clàusules de revocació previstes en els plecs tècnics objecte del present servei.
19. Modificació i/o ampliació de l'acord d'acció concertada
El procediment d'ampliació de places concertades del servei objecte de la present convocatòria, així com de modificació de l'esmentat concert, es duran a terme de conformitat amb l'article 7.2 de la Llei 12/2018 i l'establert als articles 18 i següents del Decret 48/2017.
20. Jurisdicció competent.
La jurisdicció contenciosa administrativa és la competent per resoldre les qüestions litigioses relatives a la formalització d’aquest concert i també les sorgides entre les parts sobre la interpretació, la modificació, el compliment, els efectes i l’extinció.»
TERCER.- APROVAR els Plecs de prescripcions tècniques per a la concertació de 224 places del servei de funció tutelar per a persones amb discapacitat intel·lectual i/o del desenvolupament, l'Annex 1, relatiu a la guia d'aplicació al model d'atenció als serveis socials per a persones amb discapacitat de Mallorca, el model Sol·licitud de concert social (MOD-1), el model declaració responsable de solvència tècnica i experiència (MOD-2), el model declaració responsable de solvència financera per a concertar (MOD-3), el model declaració responsable de no incórrer en prohibicions per a concertar (MOD-4) i el model de consentiment informat (MOD-5).
QUART.- AUTORITZAR la despesa dimanant d'aquest expedient per l'import total de 692.160,00 EUROS (IVA exempt) amb càrrec a la partida pressupostària 402312822709:
201.880,00 euros amb càrrec als pressuposts de l’Institut Mallorquí d’Afers Socials per a l’any 2019.
346.080,00 euros amb càrrec als pressuposts de l’Institut Mallorquí d’Afers Socials per a l’any 2020.
144.200,00 euros amb càrrec als pressuposts de l’Institut Mallorquí d’Afers Socials per a l’any 2021.
L'execució de la despesa corresponent dels exercicis 2020 i 2021 està condicionada a l'existència de crèdit adequat i suficient en el pressupost de despeses d'aquests exercicis.
CINQUÈ.- PUBLICAR aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, així com a l'apartat de Transparència del web de l'IMAS i a la Seu Electrònica del Consell de Mallorca.
SISÈ.- NOTIFICAR aquesta resolució a la Direcció Insular de Persones amb Discapacitat, al servei de Gestió Econòmica i a la Intervenció Delegada.
Aquesta resolució no posa fi a la via administrativa i contra ella es pot interposar, d'acord amb l'article 27.1 del Text consolidat dels Estatuts de l'IMAS aprovat pel Ple del Consell de Mallorca de data 13 d'octubre de 2016 (BOIB núm. 140, de 5 de novembre de 2016), recurs d’alçada davant el Consell Executiu del Consell Insular de Mallorca, dins el termini d’un mes, comptador a partir del dia següent al de la notificació de la present resolució.
Contra la desestimació expressa del recurs d’alçada podrà interposar-se recurs contenciós administratiu davant el Jutjat Contenciós Administratiu, en el termini de dos mesos, comptadors a partir del dia següent al de la notificació de la desestimació de l’esmentat recurs.
Contra la desestimació per silenci del recurs d’alçada podrà interposar-se recurs contenciós administratiu davant el Jutjat Contenciós Administratiu, en qualsevol moment a partir del dia següent a la desestimació presumpta (tres mesos des de la interposició del recurs sense que s’hagi notificat la resolució).
No obstant l’anterior, es pot exercitar, si n’és el cas, qualsevol altre recurs que s’estimi pertinent. Tot això de conformitat amb la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la Jurisdicció Contenciosa Administrativa, i de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.
Palma, 17 d'abril de 2019
El secretari delegat per suplència (BOIB núm. 159 de 28 de desembre de 2017) Joan Viader Soler