Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

AJUNTAMENT DE CALVIÀ

Núm. 3715
Decret aprovació de mesures alternatives a les sancions econòmiques per a determinades infraccions de l'Ordenança per al foment de la convivència a Calvià

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

DECRET DE BATLIA

A Espanya són molts els joves i adolescents que consumeixen alcohol, consum en el qual s'inicien a edats molt primerenques, que se situen al voltant dels 14 anys. El risc per a la seva salut física, mental i social, adquireix dimensions preocupants i és un clar indicador d’una possible dependència a l'alcohol en l’edat adulta.

Les Enquestes Estatals sobre l’Ús de Drogues a les Ensenyances Secundàries (ESTUDES), també conegudes com Enquesta Escolar, adreçades a estudiants de 14 a 18 anys, fetes per la Delegació del Govern per al Pla Nacional de Drogues (DGPNSP), assenyalen que l’alcohol continua essent la substància més consumida entre els joves d’aquestes edats.

Cal destacar especialment el que s’ha denominat «fenomen del botellot», tant pel que suposa com a conducta de risc en un ampli sector de joves, com per l’impacte mediambiental que produeix. En efecte, les reunions massives de joves en places, parcs públics amb l’alcohol «com a vehiculador» constitueixen en si mateixes, com a fenomen de moda, una situació de risc afegida per la percepció d’accessibilitat a l’alcohol per l’efecte de contagi social que produeix.

Per altra banda, el cànnabis és la droga il·legal més consumida pels joves. S'estima que el 13,8 % dels joves de 14 a 18 anys d'edat l'han consumida al darrer any. Els joves tenen una baixa percepció del risc associat al consum de cànnabis, malgrat l'evidència disponible sobre les seves conseqüències físiques, psicològiques i socials.

La Constitució Espanyola, dins el capítol destinat als principis rectors de la política social i econòmica, estableix en l’article 43.2 que correspon als poder públics organitzar i tutelar la salut pública a través de mesures preventives i a través de les prestacions i dels serveis necessaris.

L'Ajuntament, com a òrgan d'administració i de govern del municipi, exerceix la seva activitat per garantir i fomentar els drets individuals i col·lectius dels veïns reconeguts per la Constitució i les lleis, així com per fer respectar i complir els deures i obligacions legítimament establerts en benefici de l'interès general.

Per complir aquesta missió, té la potestat de dictar ordenances per vetlar per la convivència, protegir la salut pública, racionalitzar l’ús dels espais públics municipals i garantir l’aprofitament per part de tots els ciutadans i ciutadanes de les vies i espais públics, perquè les activitats d’una part de la ciutadania no suposin un perjudici greu per a la tranquil·litat i el descans de l'altra.

Amb les finalitats indicades als apartats anteriors, l’Ajuntament de Calvià va aprovar dia 11 d’octubre de 2016 l’Ordenança per al foment de la convivència a Calvià, que va ser publicada en el BOIB núm. 129, d’11 d’octubre de 2016, així com en el BOIB núm. 59, de 16 de maig de 2017, en relació a l’article 44, i en el BOIB núm. 34, de 17 de maig de 2018, pel que fa a la revisió del catàleg d’infraccions i sancions d'aquesta ordenança.

L’article 57 de l’esmentada ordenança estableix en el punt primer que l’Ajuntament «pot substituir la sanció de multa per sessions formatives, participació en activitats cíviques o altres tipus de treballs per a la comunitat, en els casos en que així es determini per Decret de Batlia». Així mateix, en el punt segon de l’esmentat article, s’estableix que «la participació en les sessions formatives, en les activitats cíviques o en la realització de treballs en benefici de la comunitat, ha de ser adoptada amb el consentiment previ de la persona interessada com a alternativa a les sancions d’ordre pecuniari, tret que la llei n’imposi el caràcter obligatori».

L’Ajuntament de Calvià ha desenvolupat un Projecte de Mesures alternatives a les sancions econòmiques per a determinades infraccions de l’Ordenança per al foment de la Convivència a Calvià.

Amb la finalitat de seguir incidint en el factor preventiu i re-educador de les actuacions municipals en matèria de protecció de la salut dels menors i la millora de la convivència ciutadana, en base a les competències que m'atorga l'article 21.1.n) i r) de la llei 7/1985, de 2 d'abril, de bases del règim local, mitjançant aquest decret,

 

DISPÒS

Primer. Aprovar el Projecte de mesures alternatives a les sancions econòmiques per a determinades infraccions de l’Ordenança per al foment de la convivència a Calvià (Annex I).

Segon. Acordar la possibilitat d’acollir-se a la substitució de la sanció de determinades infraccions a l'Ordenança de convivència, d’acord amb el que disposa l’art. 57.1 de l’Ordenança de convivència, en les condicions establertes a continuació:

1. Que es tracti d’una de les següents infraccions:

Article

Codi

DESCRIPCIÓ DE LA INFRACCIÓ

SANCIÓ

39.1.1

OC084

El consum de begudes alcohòliques en els espais públics de manera que causi molèsties a les persones que utilitzen l’espai públic i als veïns.

500

39.1.2a

OC085

El consum de begudes alcohòliques alterant greument la convivència ciutadana de manera que es deteriori la tranquil·litat de l’entorn o provoqui situacions d’insalubritat.

500

39.1.2b

OC086

El consum de begudes alcohòliques alterant greument la convivència ciutadana de manera que s’exterioritzi en forma denigrant per als vianants o altres usuaris dels espais públics.

500

39.1.2c

OC087

El consum de begudes alcohòliques alterant greument la convivència ciutadana de manera que es realitzi en llocs que es caracteritzen per l’afluència de menors.

500

39.2.1

OC089

Pràctica del «botellot» a les vies i espais públics de qualsevol naturalesa (consum, venda, subministrament i distribució generalitzada de begudes, alcohòliques o no, i d’altres productes alimentaris, quan el consum es fa de forma massiva o es produeixen en agrupacions o acumulacions de persones i tenen com a conseqüència molèsties de renou que impedeixin el descans normal dels veïns afectats, especialment de les 20 a les 8 hores, o el dipòsit en grau elevat de restes i deixalles en el espais públics).

500

39.8.1a

OC099

Consum de drogues tòxiques, estupefaents o substàncies psicotròpiques en llocs, vies, establiments públics o transports col·lectius.

600

39.8.1b

OC100

Tinença il·lícita de drogues tòxiques, estupefaents o substàncies psicotròpiques, encara que no estiguin destinats al tràfic, en llocs, vies, establiments públics o transports col·lectius.

600

2. Que la data de comissió de la infracció sigui igual o posterior a la d’entrada en vigor d’aquest Decret o que, essent-ne la comissió anterior, la infracció no sigui ferma.

3. Que, en la data de comissió de la infracció, l’interessat tengui de 14 a 17 anys d’edat ambdós inclosos.

4. Que no hi hagi reiteració i sigui la seva primera infracció d’aquesta naturalesa.

5. Que la persona infractora sol·liciti voluntàriament la seva participació en el Projecte de mesures alternatives a les sancions econòmiques per a determinades infraccions de l’Ordenança per al foment de la convivència a Calvià, en el termini de 10 dies naturals a comptar de la data de la infracció.

6. Que, en la mateixa sol·licitud, la persona infractora reconegui expressament, juntament amb el pare/mare o tutor/a, l’autoria dels fets pels quals ha estat sancionada, havent de presentar el document d'identitat de la persona infractora i del pare/mare o tutor/a que signi la sol·licitud.

7. Que l'interessat i el seu pare/mare o tutor/a assisteixin, un cop citats pels Serveis Socials, al programa educatiu programat i el superin favorablement, complint les normes que aquest estableix.

8. Que els Serveis Socials emetin, un cop finalitzat el programa educatiu, un informe favorable adreçat al Servei d’Inspecció i Sancions, per tal de deixar definitivament suspesa la tramitació de l’expedient sancionador.

Si es donen tots els requisits anteriors, la incoació de l’expedient sancionador quedarà suspesa durant un any com a màxim i fins que els Serveis Socials certifiquin que s’ha superat favorablement el Projecte de mesures alternatives.

En el cas que l’informe emès pels Serveis Socials sigui desfavorable, l’expedient sancionador continuarà el seu tràmit i es dictarà resolució amb el reconeixement de la infracció i imposició de la sanció.

Tercer. Publicar aquest decret en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

 

Calvià, 17 d'abril de 2019

El batle, Alfonso Rodríguez Badal

 

ANNEX I Projecte de mesures alternatives a les sancions econòmiques per a determinades infraccions de l’Ordenança per al foment de la convivència a Calvià

FONAMENTACIÓ

L’Ajuntament de Calvià va aprovar dia 11 d’octubre de 2016 l’Ordenança per al foment de la convivència a Calvià, que va ser publicada en el BOIB núm. 129, d’11 d’octubre de 2016, així com en el BOIB núm. 59, de 16 de maig de 2017, en relació a l’article 44, i en el BOIB núm. 34, de 17 de maig de 2018, pel que fa a la revisió del catàleg d’infraccions i sancions d'aquesta ordenança.

L’article 57 de l’esmentada ordenança estableix en el punt primer que l’Ajuntament «pot substituir la sanció de multa per sessions formatives, participació en activitats cíviques o altres tipus de treballs per a la comunitat, en els casos en que així es determini per Decret de Batlia». Així mateix, en el punt segon de l’esmentat article, s’estableix que «la participació en les sessions formatives, en les activitats cíviques o en la realització de treballs en benefici de la comunitat, ha de ser adoptada amb el consentiment previ de la persona interessada com a alternativa a les sancions d’ordre pecuniari, tret que la llei n’imposi el caràcter obligatori».

OBJECTIU GENERAL

És en base a la voluntat manifesta en l’Ordenança per al foment de la convivència a Calvià que el Servei de Benestar Social desenvolupa el projecte de mesures alternatives, l’objectiu del qual és la millora de la salut dels menors mitjançant el desenvolupament d’accions de formació i prevenció.

OBJECTIUS ESPECÍFICS

  1. Informar sobre les substàncies psicoactives d’ús recreatiu.

  2. Conscienciar sobre el seu ús i abús.

  3. Sensibilitzar sobre les conseqüències físiques, psicològiques i socioeducatives que en té el consum.

  4. Informar sobre les conseqüències jurídiques que en té el consum i la tinença.

  5. Dotar les famílies d'instruments educatius per a la resolució de conflictes.

POBLACIÓ BENEFICIÀRIA

Es beneficiaran de les accions d’aquest projecte els joves i les joves infractors/es de l’Ordenança per al foment de la convivència a Calvià, i les seves famílies. La intervenció amb els adults responsables del menors infractors té com a finalitat que incorporin habilitats específiques que millorin l’educació dels joves i en prevenguin el consum de drogues i les seves conseqüències.

MESURES EDUCATIVES I PREVENTIVES A APLICAR

1. RECURSOS

L’Ajuntament de Calvià posarà a disposició del projecte, tant recursos propis com els necessaris mitjançant convenis i contractes que procurin el personal necessari per dur a terme la intervenció. En concret, seran els següents:

A. Recursos del Servei de Benestar Social:

- Conveni amb Projecte Jove Balears per dur a terme les sessions de formació amb els pares.

- Contractació de serveis específics per dur a terme les sessions de formació dels joves.

B. Recursos de la Policia Local de Calvià:

Agents de la Policia Local de Calvià per impartir una sessió de formació als joves.

Els llocs on es faran les accions formatives i preventives seran els següents:

- Sessions amb pares: oficines municipals de la seu de l’Institut de Formació i Ocupació de Calvià (C/ Diego Salvà Lezaún, 2, 07181 Palmanova).

- Sessions amb joves: oficines del Centre Municipal de Serveis Socials de Palmanova (C/ Diego Salvà Lezaún, 2, 07181 Palmanova).

​​​​​​​2. CONTINGUT DE LES ACCIONS I NORMES PER PARTICIPAR-HI

2.1. SESSIONS AMB JOVES

1a sessió. Conceptes bàsics sobre drogues

Definició de drogues.

Tolerància, dependència, sobredosi, abús.

Vies d’administració.

Classificació de les drogues en funció dels seus efectes en el sistema nerviós central.

Conseqüències jurídiques relacionades amb l’alcohol i les drogues.

2a sessió. Informació sobre diferents substàncies. Mites i creences

Alcohol.

Tabac i derivats del cànnabis.

Estimulants: cocaïna, MDMA…

3a sessió. Procés d'addicció

Indicador del procés d'addició.

Factors de risc i de protecció.

4a sessió. Reducció de riscos

Gestió de plaer i risc.

Mites i creences distorsionades.

Conseqüències de salut, laborals, familiars, socials i personals del consum de drogues.

Conductes de risc associades al consum.

2.2. SESSIONS AMB PARES/MARES/TUTORS/TUTORES

1a sessió. Coneixement sobre adolescència i drogues

2a sessió. Resolució de conflictes en el marc de la família

3. ORGANITZACIÓ DE L’APLICACIÓ DE LES ACCIONS

Prèviament a la participació en el programa, el personal de Serveis Socials informarà els sol·licitants del seu contingut i funcionament, i de l’emissió de l’ulterior informe acreditatiu.

Les accions educatives es duran a terme amb la següent estructura:

  1. Els dies de realització de les sessions seran els dilluns de 16.30 h a 18 h.

  1. Les sessions per a adults responsables del menor infractor s’implementaran en dies coincidents amb les dues primeres sessions per als joves.

  2. El nombre d'edicions a realitzar dependrà del nombre de sol·licituds que es rebin, amb la consideració que, des de la sol·licitud fins a la participació en l'edició, no pot transcorre més d’un any.

4. NORMES RELATIVES A LA PARTICIPACIÓ EN LES SESSIONS FORMATIVES

  1. Tant el/la menor com els adults responsables han d’assistir a totes les sessions. Només poden faltar a una, amb aportació del justificant mèdic. Si la inassistència és per causes de salut i suposa una baixa mèdica de més d’un dia, la persona podrà participar en un programa sencer en altres dates.

  2. Puntualitat.

  3. Actitud adequada cap a les persones participants i els professionals.

Una vegada finalitzada la participació en el projecte, tant l’entitat Projecte Jove Balears com el personal de l'empresa contractada que impartirà les sessions als joves, emetran un informe de valoració. El personal de Serveis Socials, en funció del contingut d'aquest, emetrà per la seva part l’acreditació oportuna per a la commutació definitiva de la sanció.

AVALUACIÓ DEL PROJECTE

El projecte serà objecte de valoració a distints nivells:

1. AVALUACIÓ CONTÍNUA. INSTRUMENTS

  1. Instruments per a la participació en la valoració dels participants en les accions.

  2. Seguiment del conveni amb l’entitat Projecte Jove Balears.

  3. Seguiment del contracte de l’empresa que desenvolupa les sessions amb joves.

  4. Reunions de coordinació periòdiques.

2. AVALUACIÓ FINAL. INSTRUMENTS

  1. Memòries elaborades pel personal que ha desenvolupat les sessions.

  2. Reunió final de valoració del projecte.