Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció I. Disposicions generals

CONSELL INSULAR DE FORMENTERA

Núm. 3619
Elevació a definitiu de l’acord d’establiment del Servei Públic de Tanatori i d’aprovació del Reglament del Servei Municipal del Tanatori, a Formentera

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Es fa públic que al Ple del Consell Insular de Formentera, en sessió ordinària celebrada el 27 de febrer de 2019, se’n donà compte de l’elevació a definitiu de l’acord d’establiment del servei públic de tanatori i d’elevació a definitiu de l’acord d’aprovació del Reglament del Servei Municipal del Tanatori.

En conseqüència, de conformitat amb l’article 102.d de la Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de règim local de les Illes Balears, es publica el text íntegre refós, tal i com disposa l’article 103.1 de l’esmentada llei, als efectes d’entrada en vigor.

 

Reglament del Servei Municipal de Tanatori

Capítol I Disposicions generals

Article 1

Objecte

El present reglament té per objecte regular les condicions de prestació dels serveis funeraris i activitats que es desenvolupen en el Tanatori de Formentera, l’organització, les empreses funeràries autoritzades, els usos i els preus públics per la prestació dels serveis.

El servei públic desenvolupat en el Tanatori té per objecte fonamental facilitar als familiars i persones afins de les persones difuntes unes instal·lacions en condicions higienicosanitàries i dignes per al dipòsit i vetlla dels cadàvers fins al moment de la seva inhumació.

Article 2

Règim jurídic

El Tanatori de Formentera, situat al polígon 7, parcel·la 74, venda des Brolls, Sant Francesc Xavier, Formentera, és un establiment funerari de titularitat del Consell Insular de Formentera, i es regeix en el seu funcionament per la normativa autonòmica reguladora de la Policia Sanitària Mortuòria, així com per la normativa jurídica sectorial aplicable.

Article 3

Principis generals

Les activitats que es desenvolupin en el Tanatori municipal de Formentera es realitzaran orientades pels següents principis generals:

1. Principi d’igualtat o de no discriminació cap a les persones usuàries, que garanteixi el lliure accés als serveis i instal·lacions de l’establiment en idèntiques condicions, es tracti d’empreses funeràries o de públic en general, sense perjudici de l’aplicació dels preus públics que corresponguin a cada cas.

2. Principi de transparència, que garanteixI la publicitat i l’accés a la informació relativa als preus, els horaris, els serveis i les instal·lacions de l’establiment.

3. Principi de legalitat o de respecte a la normativa que, amb caràcter obligatori, resulta d’aplicació a totes les activitats que es desenvolupen en el Tanatori municipal.

4. Principi de bones pràctiques professionals que suposa respecte a la dignitat i honor de la persona difunta i els seus afins, i l’establiment de regles de conducta obligatòries per al personal, les empreses funeràries autoritzades i les persones usuàries que garanteixin aquest respecte i el manteniment de l’ordre a tot moment.

 

 

 

Capítol II Serveis i instal·lacions

Article 4

Serveis

El servei de Tanatori és un servei públic de titularitat municipal que es gestionarà de forma directa.

Els serveis prestats en les instal·lacions del tanatori de Formentera són:

  • Servei de dipòsit de cadàvers

  • Servei de conservació en cambra frigorífica

  • Ús sala Tanatori vetlla

  • Ús Hall/sala cerimònies

  • Ús sala de tanatopràxia i condicionament difunt

Article 5

Instal·lacions

El Tanatori municipal disposa de les dependències i instal·lacions següents:

a) Sales de vetlla 1 i 2

b) Sala de tanatopràxia, tanatoestètica i autòpsies

c) Sala d’accés i cerimònies:

d) Aparcament públic.

e) Oficina d’administració

f) Magatzem

g) Lavabos

h) Garatge

 

Capítol III De la gestió del servei

Article 6

Organització i gestió del servei

El Consell Insular de Formentera és el responsable directe de l’organització i gestió del servei, de les operacions desenvolupades en el Tanatori municipal.

Article 7

Dels sol·licitants del servei

Qualsevol persona, ja sigui física o jurídica, podrà sol·licitar els serveis del Tanatori, havent d’obtenir informació sobre les dependències, serveis i atencions disponibles, així com de les tarifes aplicables.

Les empreses funeràries autoritzades, en el cas d’existir una demanda per part d’un client, sol·licitaran al Consell Insular de Formentera la prestació del servei sol·licitat. Una vegada autoritzats i prestats, els serveis es liquidarà al Consell Insular de Formentera segons el règim de preus aprovat.

L’empresa funerària autoritzada es compromet a deixar en perfecte ordre els materials, instal·lacions i instrumentals utilitzats durant els serveis prestats, responent directament de les pràctiques i usos inadequats o mala praxi professional.

El Servei de sala d’accés i cerimònies, en els quals no es necessària empresa funerària autoritzada per a la realització del servei, una vegada sol·licitat el servei i abonada la taxa corresponent, el particular podrà fer ús de les instal·lacions en les condicions establertes a l’autorització.

 

 

 

​​​​​​​Capítol IV Les empreses funeràries

Article 8

Autorització

Les empreses que desitgin prestar serveis funeraris en el terme municipal de Formentera, i en el Tanatori en particular, hauran d’acreditar que tenen totes les autoritzacions i permisos necessaris per desenvolupar aquesta activitat, així com els requisits prevists al Decret 11/2018, de 27 d’abril, pel qual es regular l’exercici de la sanitat mortuòria de les Illes Balears.

Una vegada l’empresa funerària ha estat autoritzada, podrà prestar serveis en el terme municipal en les condicions establertes per al desenvolupament d’aquesta activitat.

Article 9

Característiques dels serveis prestats i manteniment de l’autorització

Serà obligatori l’ús del Tanatori sempre que ho disposi la normativa autonòmica reguladora de la  Policia Sanitària Mortuòria, per disposició legal o per resolució explícita de les autoritats sanitàries.

Es respectarà en tot cas el principi d’igualtat d’accés de totes les empreses funeràries autoritzades que desitgin prestar servei a les instal·lacions del Tanatori.

Article 10

Cobertura de riscos

Les empreses funeràries són les responsables del pagament de tots els serveis prestats al Tanatori a instàncies seves o dels seus clients.

En els supòsits de danys o reclamacions que les persones usuàries puguin presentar, i que siguin imputables a l’empresa funerària, aquesta respondrà dels mateixos per mitjà de l’assegurança que tingui concertada i, si no ho cobrís, directament, eximint en tot cas de responsabilitat al Consell Insular de Formentera.

 

Capítol V Usos del tanatori

Article 11

Activitats

Les activitats que es poden desenvolupar en el Tanatori són les següents:

a) La recepció de les persones difuntes, els trasllats i el dipòsit a les càmeres i/o a les Sales.

b) El condicionament, amortallament, vestit o altres operacions de les persones difuntes a demanda de la part interessada.

c) Facilitar els mitjans del tanatori per a les operacions de tanatopràxia, les autòpsies i altres que resultin pertinents.

d) L’exposició de les persones difuntes a les sales de vetlla.

e) Qualssevol altres activitats relacionades amb els serveis funeraris que es realitzin, contractin o gestionin, en o des del propi tanatori pel Consell Insular de Formentera o per l’empresa funerària autoritzada o el seu personal, i que tinguin per objecte proporcionar a les persones difuntes la destinació que la legislació sanitària mortuòria preveu.

Queda prohibida la utilització de les instal·lacions per altres fins diferents als anomenats amb anterioritat.

Article 12

Registres

Se realitzaran les inscripcions, i es mantindrà actualitzat el Llibre de Registre del Tanatori, segons el que estableix el Decret 11/2018, de 27 d’abril, pel qual es regula l’exercici de la sanitat mortuòria de les Illes Balears.

 

​​​​​​​Article 13

Horaris

El Tanatori romandrà obert i en servei des del moment en que sigui requerit el dipòsit del cadàver i fins que tingui lloc la seva inhumació o trasllat a un altre municipi.

El Tanatori romandrà tancat i sense personal d’atenció al públic sempre que no s’estigui prestant cap servei, si bé existirà un telèfon d’atenció les 24 hores en el que es podrà sol·licitar la prestació del servei. Tant els horaris d’obertura, com el telèfon de contacte, estaran exposats en els accessos de les instal·lacions i a la pàgina web del Consell Insular de Formentera.

Article 14

Reserva de sales i serveis

El Consell Insular de Formentera disposarà d’un mecanisme de contacte perquè les empreses funeràries reservin, amb una antelació mínima de quatre hores, les sales i serveis del Tanatori que precisin.

La sol·licitud de reserva es formularà amb una antelació mínima de 4 hores en el model establert pel Consell Insular de Formentera i anirà acompanyada de la documentació establerta a la mateixa.

Article 15

Recepció de persones difuntes

La recepció de les persones difuntes serà acompanyada de la següent documentació:

  • Document d’identitat.

  • Certificat mèdic de defunció degudament signat pel personal facultatiu que correspongui si hagués mort de causa natural o per l’ordre d’inhumació del pertinent Jutjat d’Instrucció en cas de mort accidental o violenta.

Les empreses funeràries facilitaran les tasques del personal del tanatori limitant la seva intervenció i actuacions a les dependències autoritzades.

Article 16

Mobilitat per les dependències del tanatori

1. Serà públic l’accés i la permanència en les següents dependències del tanatori durant l’horari d’obertura: sales de vetlla i sala de cerimònies.

2. L’accés, circulació i permanència per les dependències del tanatori que no són d’accés lliure requerirà l’autorització expressa.

3. Les empreses funeràries, les empreses proveïdores i en general les persones la presència de les quals en el tanatori estigui justificada per raons professionals hauran de circumscriure la seva mobilitat a les dependències d’aquell on estigui autoritzada la seva presència.

4. El personal del tanatori tindrà restringit l’accés a aquelles dependències on no estigui justificada la seva presència.

Article 17

Comportament públic

Les persones visitants es comportaran amb respecte, podent el Consell Insular de Formentera expulsar del recinte a qui no guardi un comportament adequat.

Article 18

Prohibicions especials

No es podran obtenir imatges sense autorització prèvia.

Amb caràcter general, no es permetrà l’accés d’animals, a excepció de cans d’assistència i autoritzacions expresses, a l’interior de les instal·lacions del tanatori.

 

 

​​​​​​​Capítol VI Costos i taxes

Article 19

Cost dels Serveis

Els diferents serveis i activitats que es duen a terme en les dependències del Tanatori s’ajustaran a les següents regles:

1. Els serveis prestats pel Consell, i els serveis prestats per l’empresa funerària autoritzada, estan subjectes a aprovació de les taxes corresponents per part del Consell Insular de Formentera.

2.Tots els preus aplicables al Tanatori seran públics.

Disposicions addicionals

Primera

Situacions d’emergència

En situacions d’emergència les instal·lacions del Tanatori podran ser activades pel Consell Insular o per una altra autoritat competent per acollir persones difuntes fins al límit de la seva capacitat.

Segona

Exposició de difunts en altres llocs

Pel que fa a l’exposició de persones difuntes aquesta s’ajustarà al que estableix el Decret 11/2018, de 27 d’abril, pel qual es regula l’exercici de la sanitat mortuòria de les Illes Balears.

Disposició final

Entrada en vigor

De conformitat amb el previst en l’article 70 de la Llei 7/1985, de 2 d’abril, reguladora de les bases del règim local, el present Reglament entrarà en vigor una vegada s’hagi publicat el seu text íntegrament en el Butlletí Oficial de les Illes Balears i hagi transcorregut el termini de quinze dies hàbils previst en l’article 65.2 de l’esmentat text legal.

Contra aquest acord es pot interposar recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears amb seu a Palma (Mallorca), en el termini de dos mesos a partir del dia següent a la publicació present en el BOIB, tot això en relació amb els articles 10.1, 25, 46.1 i 46.4 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.

 

Formentera, a 9 d'abril de 2019

El President, Jaume Ferrer Ribas