Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
CONSELLERIA DE TERRITORI, ENERGIA I MOBILITAT
Núm. 3561
Resolució del conseller de Territori, Energia i Mobilitat de 12 d’abril de 2019, per la qual s’aprova la convocatòria pública de subvencions per a actuacions de suport a la mobilitat eficient i sostenible (Programa MOVES)
El 16 de febrer de 2019 es va publicar en el BOE el Reial decret 72/2019, de 15 de febrer, pel qual es regula el Programa d’Incentius a la Mobilitat Eficient i Sostenible (Programa MOVES).
Aquest Reial decret estableix un model per a la concessió d’ajudes basat en els mecanismes de cooperació i col·laboració, de conformitat amb l’estructura de l’estat de les autonomies i el seu àmbit competencial. En aquest sentit, partint de la competència de l’Estat sobre les bases i la coordinació de la planificació general de l’activitat econòmica, en matèria de legislació bàsica sobre protecció del medi ambient i bases del règim energètic i miner, s’ha dissenyat un model per a la concessió de les ajudes basat en la col·laboració amb les comunitats autònomes que poden desenvolupar-ne la tramitació i efectuar la gestió dels fons, d’acord amb criteris ajustats als principis constitucionals i a l’ordre de distribució de competències.
L'Institut per a la Diversificació i Estalvi de l’Energia (IDAE) durà a terme la coordinació i el seguiment d’aquest Programa.
Les ajudes objecte d’aquesta convocatòria es cofinancen amb el Fons Europeu de Desenvolupament Regional (FEDER) dins el Programa Operatiu Pluriregional d’Espanya 2014-2020 (POPE).
Segons aquest model de concessió l’òrgan competent per instruir i resoldre el procediment de concessió en aquesta convocatòria d’ajudes estatals és la Direcció General d’Energia i Canvi Climàtic. El procediment de concessió s'ha de fer d’acord amb l’establert en l’article 11 del Reial decret 72/2019.
En el Reial decret 132/2019, de 8 de març, pel qual s'acorda la concessió directa de les ajudes del Programa MOVES a les comunitats autònomes i les ciutats de Ceuta i Melilla, s'estableix un import d'ajuda a la comunitat autònoma de les Illes Balears d'1.078.326,30 €.
Per tot l’anterior, i en compliment del Reial decret 72/2019, de 15 de febrer, pel qual es regula el Programa d’Incentius a la Mobilitat Eficient i Sostenible (Programa MOVES), dict la següent
RESOLUCIÓ
1. Aprovar les bases de la convocatòria pública de subvencions per a actuacions de suport a la mobilitat eficient i sostenible corresponents a l’adquisició de vehicles d’energies alternatives, la implantació d’infraestructura de recàrrega de vehicles elèctrics, la implantació de sistemes de préstecs de bicicletes elèctriques i la implantació de mesures contingudes en plans de transport al treball en empreses (Programa MOVES), que apareixen com a annex 1 d'aquesta Resolució.
2. Publicar aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
Interposició de recursos
Contra aquesta Resolució, que exhaureix la via administrativa, es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant el conseller de Territori, Energia i Mobilitat en el termini d’un mes, o directament un recurs contenciós administratiu davant el Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos, en ambdós casos comptadors des de l’endemà que es publiqui aquesta Resolució.
Palma, 12 d’abril de 2019
El conseller de Territori, Energia i Mobilitat Marc Pons i Pons
ANNEX 1 Bases de la convocatòria
1. Objecte
1.1. L’objecte d’aquesta Resolució és aprovar la convocatòria pública de subvencions per a actuacions de suport a la mobilitat eficient i sostenible corresponents a l’adquisició de vehicles d’energies alternatives, la implantació d’infraestructura de recàrrega de vehicles elèctrics, la implantació de sistemes de préstecs de bicicletes elèctriques i la implantació de mesures contingudes en plans de transport al treball en empreses (Programa MOVES).
1.2. Aquesta línia d’ajudes està cofinançada per l’Institut per a la Diversificació i Estalvi de l’Energia (IDAE) i pel Fons Europeu de Desenvolupament Regional (FEDER) dins el Programa Operatiu Plurirregional d’Espanya 2014-2020 (POPE).
2. Beneficiaris
2.1. D'acord amb el que estableix el Reial decret 72/2019, de 15 de febrer, són beneficiaris directes de les ajudes les comunitats autònomes i les ciutats de Ceuta i Melilla, que hauran de destinar les ajudes als subjectes indicats en l’apartat següent.
2.2. Poden ser destinatàries últimes d’aquestes ajudes les entitats que s’estableixen a continuació en funció dels tipus d’actuacions definides en l’apartat 3 d’aquesta convocatòria:
Per a les actuacions 1 i 2
a) Els professionals autònoms que estiguin donats d’alta en el Cens d’empresaris, professionals i retenidors, i que duguin a terme la seva activitat empresarial en l’àmbit territorial de la comunitat autònoma de les Illes Balears.
b) Les persones físiques majors d’edat que tenguin domicili a les Illes Balears i no estiguin incloses en el punt anterior.
c) Les comunitats de propietaris que s’ubiquin en l’àmbit territorial de la comunitat autònoma de les Illes Balears.
d) Les persones jurídiques, vàlidament constituïdes a Espanya en el moment de presentar la sol·licitud, i altres entitats, amb o sense personalitat jurídica, amb número d’identificació fiscal (NIF) que comenci per les lletres A, B, C D, E, F, G, J, N, R o W i que duguin a terme la seva activitat o activitat empresarial en cas d’empreses en l’àmbit territorial de la comunitat autònoma de les Illes Balears.
e) El sector públic, que inclou, segons l’article 2 de la Llei 40/2015, d’1 d’octubre, l’Administració General de l’Estat, l'Administració de la Comunitat Autònoma, les entitats que integren l’administració local i el sector públic institucional, integrat per qualsevol organisme públic i entitats de dret públic vinculades o dependents de les administracions públiques, les entitats de dret privat vinculades o dependents de les administracions públiques i les universitats públiques.
En el cas de tractar-se d’una entitat que pertanyi al sector públic haurà de presentar una declaració responsable en la qual s’acrediti la seva adscripció, i s'haurà d'especificar si es refereix a l’Administració General de l’Estat, a una comunitat autònoma o a una entitat local.
Per a les actuacions 3 i 4
Poden ser destinataris últims de les ajudes tots els enumerats per a les actuacions 1 i 2 excepte els identificats en els apartats b i c respectivament, relatius a persones físiques i comunitats de propietaris.
2.3. Per a l’actuació 1, referent a l’adquisició de vehicles d’energies alternatives, no poden ser destinataris últims de les ajudes els concessionaris o punts de venda amb epígraf de la secció primera de les tarifes de l'impost d’activitats econòmiques.
2.4. No poden accedir a les ajudes objecte d’aquesta convocatòria les empreses que es trobin en situació de crisi, conforme a la definició que a aquests efectes fa el Reglament UE 651/2014, de 17 de juny, pel qual es declaren determinades categories d’ajudes compatibles amb el mercat interior en aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat.
2.5. Tampoc no poden accedir a les ajudes objecte d’aquesta convocatòria aquelles que concorrin en alguna de les circumstàncies enumerades a l’article 13, apartats 2 i 3, de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.
2.6. Sens perjudici de l’establert en el punt 1 d’aquest apartat, en el cas de les actuacions que siguin cofinançades pel FEDER dins del POPE l'Administració autonòmica no pot ser destinatària de les ajudes. No obstant això, poden ser destinataris últims de les ajudes el sector públic vinculat o dependent sempre que els organismes i les entitats que l’integrin disposin de personalitat jurídica pública diferenciada, així com d'autonomia de gestió per al compliment dels seus fins.
2.7. Les actuacions enumerades en l’apartat anterior són cofinançables en l’eix 4, economia baixa en carboni, del Programa Operatiu Pluriregional d’Espanya 2014-2020.
3. Actuacions subvencionables i requisits
Són subvencionables en aquesta convocatòria les actuacions que a continuació es relacionen i que compleixin els requisits establerts en aquesta convocatòria.
3.1. Actuacions subvencionables
Són actuacions subvencionables les relacionades a continuació:
— Actuació 1: adquisició de vehicles d’energies alternatives, en els quals per a l’adquisició de vehicles nous M1 o N1 és obligatori el desballestament d’un vehicle M1 de més de deu anys o d’un vehicle de més de set anys.
— Actuació 2: implantació d’infraestructura de recàrrega per a vehicle elèctric.
— Actuació 3: implantació de sistemes de préstec de bicicletes elèctriques.
— Actuació 4: implantació de mesures contingudes en plans de transport al treball en empreses.
3.2. Requisits generals
3.2.1. Les inversions objecte de la sol·licitud s’han de dur a terme a l’àmbit territorial de les Illes Balears i s’han de fer dins el període que va des del dia de la presentació de la sol·licitud fins al termini que fixi la resolució d’atorgament. Computa com a data de sol·licitud la d’entrada en el Registre de la Conselleria de Territori, Energia i Mobilitat, en les seves delegacions o en qualssevol dels llocs que estableix l’article 16.4 de la Llei 39/2015.
3.2.2. La realització de les despeses o inversions no es pot produir abans de la data de registre de la sol·licitud en la convocatòria corresponent d'aquest Programa, de manera que la inversió destinada a aquesta adquisició ha d'haver-se efectuat amb posterioritat a la data de registre de la sol·licitud. A aquest efecte, en el cas de persones jurídiques públiques, s'ha de prendre com a data de referència per determinar la data d'aquesta adquisició la de la publicació dels plecs de licitació i en el de la resta de persones físiques o jurídiques privades, la data de formalització dels corresponents contractes de subministrament de béns o serveis.
3.2.3. Les factures i el pagament de la inversió, inclòs l’abonament de possibles quantitats a compte o baix qualsevol altre concepte, ha de ser posterior a la data del registre de la sol·licitud.
3.2.4. En cas de rènting o lísing operatiu els contractes ha de tenir una durada mínima de dos anys i ha de figurar com a arrendatari el sol·licitant de l’ajuda o potencial destinatari de l’ajuda.
3.2.5. S'ha d'estar al corrent de les obligacions fiscals i amb la Seguretat Social, així com del reintegrament de subvencions, conforme a la normativa vigent.
3.2.6. L’IVA és subvencionable sempre que el destinatari últim de les ajudes no el pugui recuperar o compensar.
3.2.7. S'ha de presentar la documentació exigida al punt 6.
3.3. Requisits específics
3.3.1.Adquisició de vehicles d’energies alternatives
3.3.1.1. Són subvencionables l’adquisició directa o per mitjà d’operacions de finançament per lísing financer o d'arrendament per rènting de vehicles nous, matriculats per primera vegada en Espanya, en què la data de la factura de compravenda i la data de matriculació siguin posteriors a la data de registre de la sol·licitud en el Registre de la Conselleria de Territori, Energia i Mobilitat, en les seves delegacions o en qualssevol dels llocs que estableix l’article 16.4 de la Llei 39/2015.
3.3.1.2. Els vehicles susceptibles d'ajudes han de pertànyer a alguna de les categories següents:
a) Turismes M1: vehicles de motor amb almenys quatre rodes dissenyats i fabricats per al transport de passatgers, que tenguin, a més del seient del conductor, vuit places com a màxim.
b) Autobusos o autocars M2: vehicles de motor concebuts i fabricats principalment per al transport de persones i el seu equipatge que tenguin més de vuit places de seient a més de la del conductor, i la massa màxima en càrrega tècnicament admissible (MMTA) no sigui superior a 5 tones.
c) Autobusos o autocars M3: vehicles de motor concebuts i fabricats principalment per al transport de persones i el seu equipatge que tenguin més de vuit places de seient a més de la del conductor i la massa màxima en càrrega tècnicament admissible (MMTA) sigui superior a 5 tones.
d) Furgonetes o camions lleugers N1: vehicles de motor concebuts i fabricats principalment per al transport de mercaderies i amb una massa màxima en càrrega tècnicament admissible (MMTA) que no superi les 3,5 tones.
e) Furgons o camions lleugers N2: vehicles de motor concebuts i fabricats principalment per al transport de mercaderies i amb una massa màxima en càrrega tècnicament admissible (MMTA) que sigui superior a 3,5 i inferior a 12 tones.
f) Furgons o camions N3: vehicles de motor concebuts i fabricats principalment per al transport de mercaderies i amb una massa màxima en càrrega tècnicament admissible (MMTA) que sigui superior a 12 tones.
g) Quadricicles lleugers L6e: quadricicles lleugers en què la massa en buit sigui inferior o igual a 350 kg, no inclosa la massa de les bateries; la velocitat màxima per construcció sigui inferior o igual a 45 km/h; i la potència màxima, inferior o igual a 4 kW.
h) Quadricicles pesants L7e: quadricicles en què la massa en buit sigui inferior o igual a 400 kg (550 kg per a vehicles destinats al transport de mercaderies), no inclosa la massa de les bateries; i la potència màxima, inferior o igual a 15 kW.
i) Motocicletes L3e, L4e, L5e: vehicles amb dues rodes, o amb tres rodes simètriques o asimètriques respecte a l'eix mitjà longitudinal del vehicle, amb una velocitat de disseny superior als 45 km/h.
3.3.1.3. Els vehicles susceptibles de ser subvencionats han de figurar a la Base de Vehicles de l'IDAE (http://www.idae.es/coches-cuanto-consumen) i complir els requisits següents:
a) Per als vehicles pertanyents a les categories M i N s’exigeix la pertinença a algun dels tipus següents:
— Vehicles N2 i N3 propulsats per motors de combustió interna que puguin utilitzar combustibles fòssils alternatius, homologats com a GLP/autogàs, gas natural comprimit (GNC), gas natural liquat (GNL) o bifuelbenzina-gas. Queden exclosos de les ajudes els vehicles M1, N1, M2 i M3 propulsats per autogàs o gas natural.
— Vehicles elèctrics purs (BEV) propulsats totalment i exclusivament mitjançant motors elèctrics l’energia dels quals procedeix parcialment o totalment de l’electricitat de les seves bateries i que utilitzen per a la recàrrega l’energia d’una font exterior al vehicle com, per exemple, la xarxa elèctrica.
— Vehicles elèctrics d’autonomia estesa (REEV) propulsats totalment i exclusivament mitjançant motors elèctrics l’energia dels quals procedeix parcialment o totalment de l’electricitat de les seves bateries, utilitzen per a la recàrrega l’energia d’una font exterior al vehicle i incorporen un motor de combustió interna de gasolina o gasoil per a la recàrrega d’aquestes.
— Vehicles híbrids endollables (PHEV) propulsats totalment o parcialment mitjançant motors de combustió interna de gasolina o gasoil i elèctrics l’energia dels quals procedeix parcialment o totalment de l’electricitat de les seves bateries, i que utilitzen per a la recàrrega l’energia d’una font exterior al vehicle com, per exemple, la xarxa elèctrica. El motor elèctric ha d’estar alimentat amb bateries carregades des d’una font d’energia externa.
— Vehicle elèctric de cèl·lules de combustible (FCV), vehicle elèctric que utilitza exclusivament energia elèctrica procedent d’una pila de combustible d’hidrogen embarcat.
— Vehicle elèctric híbrid de cèl·lules de combustible (FCHV), vehicle elèctric de cèl·lules de combustible que equipa, a més, bateries elèctriques recarregables.
b) Per als vehicles M1 i M2 és requisit que l’adquirent titular del vehicle subvencionable acrediti la baixa definitiva d’un vehicle per desballestar en el Registre de Vehicles de la Direcció General de Trànsit mitjançant la presentació del certificat acreditatiu corresponent de la baixa definitiva del vehicle. La titularitat del vehicle desballestat ha de ser la mateixa que la del vehicle susceptible de l’ajuda, almenys els dotze darrers mesos anteriors a la data del registre de la sol·licitud de l’ajuda. També ha de presentar el darrer rebut de l’impost de vehicles de tracció mecànica, abonat degudament, almenys des de l’any 2018.
El vehicle per desballestar ha de ser, indistintament, de la categoria M1 o N1, i ha d'estar matriculat a Espanya amb anterioritat a la data d’entrada de publicació d’aquesta convocatòria. L’antiguitat del vehicle ha de ser major a deu anys en el cas de la categoria M1 i major de set anys en el cas de la categoria N1. A efectes d’antiguitat dels vehicles, es considera des de la data de la primera matriculació fins a la data de la resolució de concessió o fins a la data de matriculació del nou vehicle adquirit si aquesta és anterior. Addicionalment, i independentment de la seva categoria, el vehicle per desballestar ha d'haver tengut en vigor la ITV l’any 2018.
c) Els vehicles de la categoria L han de ser propulsats exclusivament per motors elèctrics i han d’estar homologats com a vehicles elèctrics. Les motocicletes noves (categories L3e, L4e i L5e) han de tenir bateria de liti, motor elèctric amb una potència del motor igual o superior a 3 kW, i una autonomia mínima de 70 km.
d) Per als vehicles N2 i N3 homologats com a GLP/autogàs, GNC, GNL o bifuel benzina-gas, s’entén com a vehicle nou aquell procedent de fàbrica o transformat i garantit baix el control del fabricant a través de la seva xarxa autoritzada. Els vehicles han d’estar registrats en la Base de dades de consum de carburants i emissions de CO2 en vehicles nous elaborada per l’IDAE.
e) Les adquisicions de vehicles per mitjà d'operacions de finançament per rènting només poden ser objecte d'ajuda a condició que en el contracte corresponent d'arrendament s'estableixi una durada mínima de dos anys des de la data de la formalització, en tot cas, posterior a la data de registre de la sol·licitud d'ajuda. A més, aquest contracte d'arrendament ha d'establir expressament que l'arrendatari és el destinatari de l'ajuda que s'atorgui, i hi ha de constar, també expressament, l'aplicació total d'aquesta ajuda a la reducció de les quotes de pagament o renda de l'arrendament per satisfer per part de l'arrendatari, i s'ha d'especificar l'import corresponent a aquestes quotes abans de l'aplicació de l'ajuda i el mateix import després de l'aplicació.
3.3.1.4. El pagament del preu del vehicle, inclòs l’abonament de possibles quantitats a compte o baix qualsevol altre concepte, ha de ser posterior a la data del registre de la sol·licitud.
3.3.1.5. El fabricant/importador o punt de venda dels vehicles de la categoria M1 i N1 ha de fer un descompte d’almenys 1.000 euros, que ha de constar en la factura de compravenda.
3.3.2. Actuació 2. Implantació d’infraestructura de recàrrega de vehicles elèctrics
3.3.2.1. Són actuacions subvencionables els sistemes de recàrrega de bateries per a vehicles elèctrics, tant en la modalitat d'adquisició directa com d'operacions de finançament per rènting, així com la preinstal·lació elèctrica per a recàrrega de vehicle elèctric en comunitats de propietaris.
3.3.2.2. La infraestructura de recàrrega de vehicles elèctrics pot ser tant pública com privada. Es consideren com a despeses subvencionables l’estació de recàrrega, el projecte i la direcció d’obra, l'obra civil, els mecanismes elèctrics,el cablejat i la seva instal·lació des del quadre elèctric final del qual deriva el circuit fins al punt de connexió on es connecta el vehicle per a la recàrrega. També es considera subvencionable el sistema de pagament integrat a l'estació de recàrrega, la senyalització de les estacions de recàrrega i el sistema de gestió, control i seguretat. No es considera subvencionable la instal·lació de comptadors intel·ligents, que han de ser facilitats per les companyies elèctriques als consumidors (usuaris finals o gestors de càrrega), generalment sota règim de lloguer.
En el cas d'aparcaments o estacionaments col·lectius en edificis existents de règim de propietat horitzontal és actuació subvencionable la preinstal·lació elèctrica per a la recàrrega de vehicle elèctric que inclogui una conducció principal per a zones comunitàries (mitjançant tubs, canals, safates, etc.), de manera que es possibiliti la realització de derivacions fins a les estacions de recàrrega ubicades a les places d'aparcament, tal com es descriu en l'apartat 3.2 de la ITC BT-52 del Reglament electrotècnic per a baixa tensió.
3.3.2.3. La infraestructura de recàrrega pot estar destinada als usos següents:
a) Ús privat en sector residencial.
b) Ús públic en sector no residencial (aparcaments públics, hotels, centres comercials, universitats, hospitals, polígons industrials, centres esportius, etc.).
c) Ús privat en zones d'estacionament d'empreses privades i públiques, per donar servei a la pròpia flota.
d) Ús públic en zones d'estacionament d'empreses privades i públiques, per donar servei als seus treballadors i clients.
e) Ús públic en via pública, eixos viaris urbans i interurbans i empreses.
f) Ús públic en xarxa de carreteres, sent d'especial interès la infraestructura de recàrrega en estacions de servei i gasolineres.
g) Recàrrega d'oportunitat d'autobusos mitjançant pantògraf.
3.3.2.4. Els sistemes de recàrrega — excepte per al cas g, que ha de seguir la normativa que li sigui aplicable— han de complir els requisits següents:
a) Per a les instal·lacions connectades a baixa tensió, instal·lació d'acord amb el Reglament electrotècnic de baixa tensió, concretament l'ITC-BT-52, grau de protecció IP i IK adequat en funció de la ubicació segons REBT.
b) Alimentació monofàsica o trifàsica 230-400 VAC. Com a mínim compatibilitat amb mode 3 completa IEC 61.851-1 i ha de disposar, almenys, de connector tipus 2 segons IEC 62.196-2 amb mesura d'energia integrada.
c) Proteccions elèctriques d'acord amb la normativa de seguretat.
d) Declaració CE.
e) Per al cas de recàrrega pública, a més ha de disposar dels requisits de connectivitat següents:
— Interfície de connexió Ethernet i memòria per a emmagatzematge local de dades d'almenys dos mesos d'operació.
— Compatible amb el protocol OCPP v1.5 o versió superior, mitjançant l'ús de serveis web (SOA); i actualitzable a versions superiors.
— Identificació local de l'usuari mitjançant targeta de contacte RFID segons ISO 14443A o sistema d'identificació equivalent.
— Mesura de la potència i de l'energia transferida.
— Mòdul de comunicació mòbil 3G/GPRS o superior o qualsevol canal de comunicació equivalent.
3.3.2.5. Els sistemes de recàrrega s'han de classificar de la manera següent:
a) Sistema de recàrrega vinculat: potència inferior a 7 kW.
b) Sistema de recàrrega convencional: potència igual o superior a 7 kW, i inferior a 15 kW.
c) Sistema de càrrega semiràpida: potència igual o superior a 15 kW i inferior a 40 kW.
d) Sistema de càrrega ràpida: potència igual o superior a 40 kW i inferior a 100 kW.
e) Sistema de càrrega ultraràpida: potència igual o superior a 100 kW.
3.3.3. Actuació 3. Implantació de sistemes de préstec de bicicletes elèctriques
3.3.3.1. Es considera actuació subvencionable, en els sistemes de préstecs de bicicletes elèctriques: el projecte, l'obra civil, ancoratges i bases del sistema, el cost d'adquisició de les bicicletes i les despeses en programaris necessaris per gestionar el sistema de préstec. Els sistemes poden ser públics o bé restringits a l'àmbit d'empreses o polígons industrials.
3.3.3.2. L'obra civil i l'adquisició dels diferents elements del sistema no es pot produir abans de la data de registre de la sol·licitud en la convocatòria corresponent d'aquest Programa. A aquest efecte, en el cas de persones jurídiques públiques, s'ha de prendre com a data de referència per determinar la data la de publicació dels plecs de licitació; i en el de la resta de persones físiques o jurídiques privades, la data de formalització dels contractes d'execució d'obra civil corresponents, subministrament de béns o serveis.
3.3.4. Actuació 4. Implantació de mesures contingudes en plans de transport al treball en empreses
3.3.4.1. Es considera actuació subvencionable la implantació d'actuacions de mobilitat sostenible a la feina o centres d'activitat que tenguin com a objectiu actuar sobre la mobilitat dels treballadors, clients o qualsevol altre tipus d'usuari en el seu accés a un centre d'activitat d'una entitat concreta, per aconseguir una major participació dels modes més eficients, en detriment de la utilització del vehicle privat amb baixa ocupació. Les actuacions susceptibles d'ajuda han d'estar incloses en un pla de transport al centre de treball (PTT), segons la definició de l'article 103 de la Llei 2/2011, de 4 de març, d'economia sostenible.
3.3.4.2. Es considera cost subvencionable el cost associat a l'execució de les actuacions plantejades. L'execució de les mesures del pla per a les quals se sol·licita ajuda han de fer-se, en tot cas, amb posterioritat a la data de registre de la sol·licitud en la convocatòria corresponent.
3.3.4.3. El cost d'elaboració del PTT només és subvencionable si aquest s'elabora amb posterioritat a la sol·licitud de l'ajut i sempre que l'elaboració d'aquest s'acompanyi de la posada en marxa d'alguna de les seves actuacions de manera que s'aconsegueixin estalvis energètics. El PTT s'ha d'elaborar d'acord amb la metodologia de la Guia pràctica per a l'elaboració i implantació de plans de transport al treball de l'IDAE, disponible a <www.idae.es>.
3.3.4.4. Les actuacions subvencionables que es deriven d'un PTT específic són les següents:
a) Actuacions que facilitin l'accés al centre de treball a peu o amb bicicleta (inversió en aparcament de bicicletes, dotació de vestidors, etc.).
b) Disposició de línies específiques de transport públic i autobusos llançadora als centres de treball o activitat.
c) Actuacions per facilitar i fomentar l'ús del transport públic o col·lectiu.
d) Plataformes i sistemes de vehicles compartits.
4. Import econòmic i règim de concessió i finançament
4.1. El Programa MOVES està dotat inicialment amb un pressupost màxim de 45.000.000 euros, a càrrec del pressupost de l'Institut per a la Diversificació i Estalvi de l'Energia, prèviament transferits des de la partida pressupostària 20.18.425A.741 a l'IDAE per finançar actuacions de suport a la mobilitat energèticament eficient i sostenible.
4.2. Per a la distribució del pressupost disponible entre les comunitats autònomes i les ciutats de Ceuta i Melilla, s'ha utilitzat un criteri objectiu i coherent amb la destinació del programa d'ajudes que no és altre que millorar la mobilitat a les nostres ciutats i fer-les energèticament eficients i sostenibles. En aquest context, el criteri objectiu de repartiment que es proposa és el derivat del nombre d'habitants obtingut de l'últim padró municipal disponible i facilitat per l'Institut Nacional d'Estadística (INE) 2017, per entendre que és un indicador molt lligat a la mobilitat. Com a resultat de l'aplicació d'aquest criteri objectiu de repartiment, a la comunitat autònoma de les Illes Balears se li ha assignat un import d'1.078.326,30 euros, d’acord amb el Reial decret 132/2019, de 8 de març, pel qual s’acorda la concessió directa de les ajudes del Programa MOVES a les comunitats autònomes i les ciutats de Ceuta i Melilla.
4.3. Aquestes ajudes es concedeixen de forma directa, conforme als articles 22 i 28 de la Llei 38/2003 i al capítol III del títol I del Reglament de la Llei 38/2003,de 17 de novembre, general de subvencions,aprovat pel Reial decret 887/2006, de 21 de juliol.
4.4. L’import econòmic màxim d’aquesta convocatòria és d’1.078.326,30 euros. Les subvencions es concedeixen amb càrrec al pressupost de la Comunitat Autònoma per a l’exercici 2019, concretament, del centre de cost 25601, subprograma 731A01, capítol 7* FF 19096 transferits de la partida 20.18.425A.741 dels Pressuposts Generals de l’Estat de 2018.
La distribució dels fons conforme a les actuacions indicades en el punt 3.1 d’aquesta convocatòria és la següent:
— Actuació 1. Adquisició de vehicles d’energies alternatives: 539.163,15 euros.
D’aquest pressupost es destinaran com a màxim 50.000 euros per a l’adquisició de vehicles propulsats per autogàs o gas natural, i 60.000 euros per a l’adquisició de vehicles híbrids endollables (PHEV).
— Actuació 2. Implantació d’infraestructura de recàrrega de vehicles elèctrics: 323.497,89 euros. D’aquest pressupost es destinaran com a mínim 200.000 euros a punts de recàrrega ràpida i ultraràpida.
— Actuació 3. Implantació de sistemes de préstecs de bicicletes elèctriques: 161.748,95 euros.
— Actuació 4. Implantació de mesures de plans de transport al treball en empreses: 53.916,31 euros.
4.5. En cas que no es cobreixi la totalitat del pressupost inicial assignat a una actuació, a un mes de la data de finalització de la vigència del Programa, l’import romanent s’ha d'assignar a les restants amb l'ordre de prelació següent: actuació 1, actuació 3, actuació 4, actuació 2.
4.6. Sempre que les disponibilitats pressupostàries ho permetin, es poden incrementar els imports d’aquesta convocatòria.
5. Quantia de les ajudes
Per a cadascuna de les actuacions, la quantia de les ajudes a què es refereix l’apartat anterior és la següent:
5.1. Actuació 1. Adquisició de vehicles d'energies alternatives
5.1.1. S'estableix un límit d'ajudes de 30 vehicles per destinatari últim llevat per a persones físiques, que tenen un límit d'un vehicle per destinatari últim.
5.1.2. En el cas que el sol·licitant de l'ajuda sigui una persona física major d'edat, professional autònom o entitats públiques vinculades al sector públic, s'estableixen les següents quanties individuals d'ajuda, i s'ha d'entendre com a preu el preu de venda al client en el moment de sol·licitar l'ajut, abans d'IVA o IGIC:
Per al cas d'adquisició de vehicles de categoria M1 per destinataris últims que siguin persones físiques discapacitades amb mobilitat reduïda i vehicle adaptat o que s'adapti per a la conducció, sempre que l'adaptació consti a la fitxa tècnica del vehicle adquirit, s'ha d'incrementar la quantia de l'ajuda en 750 euros i en 500 euros per al cas de destinataris últims també persones físiques integrants de famílies nombroses i vehicles de més de cinc places. Aquest increment també s'ha d'aplicar a l'adquisició de vehicles de categoria N1 per part de professionals autònoms discapacitats amb mobilitat reduïda i vehicle adaptat o que s'adapti per a la seva conducció.
Motorització |
Categoria |
MMTA (kg) |
Límit preu venda vehicle (€) |
Ajuda (€) |
---|---|---|---|---|
GLP/Autogàs o bifuel |
N2 |
- |
|
4.000 |
N3 |
Menor de 18.000 |
|
6.000 |
|
Major de 18.000 o igual |
|
15.000 |
Motorització |
Categoria |
MMTA (kg) |
Límit preu venda vehicle (€) |
Ajuda (€) |
---|---|---|---|---|
GNC, GNL o bifuel |
N2 |
- |
|
5.000 |
N3 |
Menor de 18.000 |
|
7.000 |
|
Major de 18.000 o igual |
|
15.000 |
Motorització |
Categoria |
Autonomia (km) |
Límit preu venda vehicle (€) |
Ajuda (€) |
Pila combustible (FCV, FCHV) |
M1 |
- |
- |
5.500 |
PHEV, REEV, BEV |
|
Major de 12 o igual i menor de 32 |
40.000 (45.000 per a persones amb discapacitat i mobilitat reduïda, i famílies nombroses) |
1.300 |
M1 |
Major de 32 o igual i menor de 72 |
2.600 |
||
Major de 72 o igual |
5.500 |
|||
PHEV, REEV, BEV, pila combustible (FCV,FCHV) |
N1 |
Major de 32 o igual |
- |
6.000 |
M2, N2 |
- |
8.000 |
||
M3, N3 |
15.000 |
|||
BEV |
L6e |
- |
600 |
|
L7e |
800 |
|||
L3e, L4e, L5e, con P ≥ 3kW |
Major de 70 o igual |
10.000 |
750 |
5.1.3. En el cas que el sol·licitant de l'ajuda sigui una empresa privada, i segons la grandària d'aquesta, segons es defineix en el Reglament (UE) núm. 651/2014 de la Comissió, de 17 de juny de 2014, s'estableixen les quanties individuals d'ajuda màximes següents. En qualsevol cas, la quantia de l'ajuda no pot superar els llindars definits en el reglament comunitari que li sigui d'aplicació:
Motorització |
Categoria |
MMTA (kg) |
Límit preu venda vehicle (€) |
Ajuda PIME(€) |
Ajuda gran empresa (€) |
|
---|---|---|---|---|---|---|
GLP/Autogàs o bifuel |
N2 |
- |
|
2.500 |
2.000 |
|
N3 |
Menor de 18.000 |
6.000 |
||||
Major de 18.000 o igual |
15.000 |
Motorització |
Categoria |
Autonomia (km) |
Límit preu venda vehicle (€) |
Ajuda PIME (€) |
Ajuda gran empresa (€) |
Pila combustible (FCV,FCHV) |
M1 |
- |
- |
5.500 |
|
PHEV,REEV, BEV |
|
Entre 12 i menor de 32 |
40.000 (45.000 per a persones amb discapacitat i mobilitat reduïda, i famílies nombroses) |
1.100 |
1.000 |
M1 |
Entre 32 i menor de 72 |
2.300 |
2.200 |
||
Major de 72 o igual |
4.000 |
3.000 |
|||
PHEV, REEV, BEV, pila combustible (FCV,FCHV) |
N1 |
Major de 32 o igual |
- |
5.000 |
4.000 |
M2, N2 |
- |
6.000 |
5.000 |
||
M3, N3 |
15.000 |
||||
BEV |
L6e |
- |
600 |
||
L7e |
800 |
||||
L3e, L4e, L5e con P ≥ 3kW |
Major de 70 o igual |
10.000 |
750 |
700 |
Nota: l'autonomia és en mode de funcionament exclusivament elèctric, que es defineix com la distància capaç de recórrer el vehicle utilitzant exclusivament l'energia acumulada en les seves bateries, i que declara el fabricant en la documentació tècnica i comercial del vehicle.
5.2. Actuació 2. Implantació d'infraestructura de recàrrega de vehicles elèctrics
5.2.1. Per a la infraestructura de recàrrega de vehicles elèctrics, l'ajut és del 30 % del cost subvencionable per a empreses privades i del 40 % per a persones físiques, comunitats de propietaris i entitats públiques sense activitat comercial o mercantil.
5.2.2. S'estableix un límit d'ajudes de 100.000 euros per destinatari últim i convocatòria.
5.3. Actuació 3. Implantació de sistemes de préstecs de bicicletes elèctriques
5.3.1. Per als sistemes de préstec de bicicletes elèctriques, l'ajut és del 30 % del cost subvencionable.
5.3.2. S'estableix un límit d'ajudes de 100.000 euros per destinatari últim i convocatòria.
5.4. Actuació 4. Implantació de mesures de plans de transport al treball en empreses
5.4.1. Per a les mesures que es derivin d'un pla de transport al treball, l'ajuda és del 50 % del cost subvencionable per a les pime i entitats sense activitat comercial o econòmica i del 40 % per a la resta d’empreses.
5.4.2. S'estableix un límit d'ajudes de 200.000 euros per destinatari últim i convocatòria.
6. Sol·licituds i documentació
6.1. Les sol·licituds s'han de presentar telemàticament, de conformitat amb el que es disposa en l'article 14.2 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, sens perjudici de l’establert a l’apartat 1 del mateix article.
6.2. La documentació que s'ha d'aportar és la següent:
a) L'annex 1 de sol·licitud de subvenció d’aquesta convocatòria (la presentació de la sol·licitud suposa que la persona interessada accepta les prescripcions contingudes en la convocatòria corresponent, en el Reial decret 72/2019, de 15 de febrer, com també que autoritza l’òrgan instructor del procediment a, si és procedent, obtenir de forma directa l’acreditació de les obligacions tributàries i amb la Tresoreria General de la Seguretat Social. En el cas que el sol·licitant denegui expressament l’autorització, ha d’aportar un certificat de l’Agència Estatal de l’Administració Tributària i de la Tresoreria de la Seguretat Social que justifiqui que està al corrent de les obligacions tributàries i davant la Seguretat Social).
b) La fotocòpia del DNI, per als ciutadans espanyols, o del document equivalent que acrediti la identitat dels estrangers i en el qual ha de figurar el NIE de la persona física titular de l'establiment, o de la targeta d'identificació fiscal on consti el NIF de la persona jurídica, així com, en tots dos casos, del seu representant; llevat del consentiment exprés de l'interessat perquè les seves dades d'identitat personal puguin consultar-se mitjançant el sistema de verificació de dades d'identitat establert en l'Ordre PRE/3949/2006, de 26 de desembre, per la qual s'estableix la configuració, característiques, requisits i procediments d'accés al sistema de verificació de dades d'identitat, conforme al que es disposa en el Reial decret 522/2006, de 28 d'abril, pel qual se suprimeix l'aportació de fotocòpies de documents d'identitat en els procediments administratius de l'Administració General de l'Estat i dels seus organismes públics vinculats o dependents.
c) Les persones jurídiques, públiques o privades, i altres entitats, amb o sense personalitat jurídica, a més de l’establert en l’apartat anterior, han d’aportar la documentació acreditativa de les facultats de representació de la persona que formuli la sol·licitud d’ajuda com a representant d'aquesta, inscrita degudament, si escau, en els registres públics corresponents.
d) En el cas d’una entitat vinculada o dependent del sector públic ha de presentar una declaració responsable en la qual s’acrediti l'adscripció, i s'ha d'especificar si es refereix a l’Administració General de l’Estat, a una comunitat autònoma o a una entitat local, i en la qual declari si desenvolupa o no activitat comercial i mercantil.
e) Si es tracta de professionals autònoms, a més s'ha d'aportar el certificat d'alta en el Cens d'Empresaris, Professionals i Retenidors expedit per l'Agència Estatal d'Administració Tributària.
f) Per a les actuacions 2, 3 i 4 definides en l’apartat 3 d’aquesta convocatòria, una memòria descriptiva de les actuacions per emprendre que contengui almenys la descripció i l'abast de l'actuació, la inversió, el cost subvencionable i l'ajuda sol·licitada.
g) En el cas d’empreses, la declaració responsable inclosa en l’annex 2, en la qual s’ha d'indicar la condició de pime o gran empresa on, si s'escau, si es tracta d’una entitat sense activitat mercantil i comercial.
h) L'autorització inclosa en l’annex 2 per comprovar que està al corrent en el compliment de les obligacions tributàries i davant de la Seguretat Social; o, en cas d'oposar-s'hi, el certificat d'estar-ho; o bé la declaració responsable d'estar al corrent en el compliment de les obligacions tributàries i davant la Seguretat Social, quan la quantia de l'ajuda no superi els 3.000 euros per persona beneficiària, conforme amb el previst a l'article 22 del Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre.
i) La declaració responsable inclosa en l’annex 2 de no concórrer en cap de les circumstàncies enumerades en l'article13, apartats 2 i 3, de la Llei 38/2003; i,en particular, de trobar-se al corrent en el pagament d'obligacions per reintegrament de subvencions, en els termes prevists en l'article 25 del Reglament de la Llei general de subvencions.
j) La declaració responsable inclosa en l’annex 2 que no es disposa d’altres ajudes per a la mateixa actuació, per incompatibilitat d’ajudes.
k) L'oferta econòmica de l’actuació i, d’acord amb l’article 40.3 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s’aprova el text refós de la Llei de subvencions, quan l’import de la despesa subvencionable supera els imports establerts en la legislació estatal en matèria de contractes del sector públic per als contractes menors (40.000 euros, en el cas d’execució d’obres; o 15.000 euros quan es tracta d’altres contractes), el destinatari últim ha de presentar, com a mínim, tres ofertes de diferents proveïdors, amb caràcter previ a assumir el compromís per a la prestació del servei o lliurament del bé, llevat que per les característiques especials de les despeses subvencionables no hi hagi en el mercat entitats suficients per dur-ho a terme.
L’elecció de les ofertes presentades s’ha de fer de conformitat amb els criteris d’eficàcia i d’economia, i s’ha de justificar expressament en el cas que l’elecció no recaigui en la proposta econòmica més avantatjosa (annex 3).
No obstant això, ateses les característiques especials en l’adquisició de vehicles —normalment es fa a través de concessionaris oficials— no és necessària la presentació dels tres pressuposts per a l’actuació 1.
l) Quan sigui obligatori els desballestament d’un vehicle per a l’obtenció de l’ajuda, s’haurà d’acreditar la titularitat del vehicle durant l’últim any i aportar la fotocòpia del rebut de l'impost de vehicles de tracció mecànica de l'exercici de 2018 i la fitxa tècnica (targeta ITV) del vehicle per desballestar en què consti la data de la darrera inspecció tècnica de vehicles i la data de caducitat d’aquesta.
6.3. Si la documentació aportada no compleix els requisits exigits, s’ha de requerir el sol·licitant que en el termini de deu dies hàbils esmeni la falta o aporti els documents preceptius, amb la indicació que si no ho fa es considera que desisteix de la sol·licitud, d’acord amb l’article 68 de la Llei 39/2015, després que es dicti una resolució prèvia en els termes que disposa l’article 21 d'aquesta Llei.
6.4. Les persones o entitats sol·licitants han de comunicar immediatament a l’òrgan competent per resoldre qualsevol variació de les condicions o circumstàncies.
7. Termini de presentació de les sol·licituds
El termini per presentar les sol·licituds s’inicia a partir del cinquè dia de la publicació d’aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears i finalitza quan s’exhaureixi el crèdit assignat a aquesta convocatòria o, en qualsevol cas, el 31 de desembre de 2019.
8. Procediment per a la concessió de les subvencions
8.1. Les sol·licituds de subvenció s’han de resoldre individualment a mesura que entrin en el registre de l’òrgan competent, encara que no hagi acabat el termini de presentació, fins que s’exhaureixin els crèdits destinats a la convocatòria o, si s'escau, fins que es resolguin tots els expedients presentats dins el termini.
8.2. En cas d'exhauriment del crèdit destinat a la convocatòria, i sempre que no hagi expirat la vigència del Programa, es poden rebre sol·licituds en llista de reserva provisional, que s'han d'atendre per rigorós ordre d'entrada, supeditades al fet que es produeixin desestimacions o revocacions de les sol·licituds d'ajuda prèvies que puguin alliberar pressupost o bé s'incorpori nou pressupost a la convocatòria. En cap cas, la presentació d'una sol·licitud a la llista de reserva provisional genera cap dret per a la persona sol·licitant, fins que no es validi la sol·licitud.
8.3. En cas que l’expedient no tengui la documentació que es demana a l’apartat 5 d’aquesta Resolució, s’ha d’enviar un escrit que requereixi la presentació de la documentació que hi manca en el termini de deu dies. En aquest cas, la data de presentació de l’esmena és la que estableix l’ordre per resoldre l’expedient.
9. Competència i resolució
9.1. La Direcció General d’Energia i Canvi Climàtic és l’òrgan competent per tramitar les sol·licituds d’ajudes d’aquesta convocatòria. Una vegada que els tècnics d’aquesta Direcció General hagin determinat que les sol·licituds són completes i conformes amb el contingut d’aquesta Resolució, el director general d’Energia i Canvi Climàtic ha d’emetre una proposta de resolució, la qual s’ha de comunicar als interessats perquè, en el termini màxim de deu dies hàbils, hi puguin al·legar el que considerin oportú.
9.2. La resolució expressa del conseller de Territori, Energia i Mobilitat finalitza el procediment de concessió de la subvenció i està condicionada al crèdit transferit per l'IDAE a les comunitats autònomes d’acord amb l'acordat per la Conferència Sectorial. Aquesta s’ha de motivar i ha de fixar, amb caràcter definitiu, la quantia individual de la subvenció concedida. Així mateix, la resolució ha d’especificar els aspectes següents: beneficiari, descripció i import de l’activitat que se subvenciona, quantia, productes o serveis que s’hagin d’obtenir de l’ajuda, partida pressupostària a la qual s’aplica, forma de pagament, termini per dur a terme l’activitat, justificació de les activitats objecte de l’ajuda i terminis per presentar els justificants.
9.3. El termini màxim per resoldre i notificar la resolució de les sol·licituds és de sis mesos comptadors a partir de la data d’acabament del termini per presentar les sol·licituds.La resolució s’ha de notificar als interessats, d’acord amb els articles 40 i següents de la Llei 39/2015, i s’ha de dictar i notificar dins el termini de sis mesos comptadors des de la data de presentació de la sol·licitud. En cas de no haver-se rebut la resolució dins aquest termini, s’ha d'entendre desestimada la sol·licitud.
9.4. La Conselleria de Territori, Energia i Mobilitat ha d'ordenar el pagament de la subvenció, una vegada comprovada l’execució de l'actuació i que s’hagi presentat tota la documentació establerta en l’apartat següent, i s’hi ha de fer referència expressa a la procedència dels fons i esmentar el Ministeri per a la Transició Ecològica i el fons FEDER en el cas que l'actuació hagi estat cofinançada per aquest.
9.5. La informació sobre les concessions de subvencions fetes a l'empara del Reial decret 72/2019 s'ha de comunicar a la Base de dades nacional de subvencions en els termes en què s'estableix aquesta obligació de comunicació a l'article 20 de la Llei 38/2003i la resta de normativa de desplegament d'aquesta obligació.
9.6. La Conselleria de Territori, Energia i Mobilitat ha de fer el seguiment, el controli i, si s'escau, el reintegrament de les ajudes concedides a l'empara del Reial decret 72/2019, sens perjudici del que correspongui fer en virtut del que es disposa en la Llei 38/2003.
10. Pagament i justificació de les activitats
10.1. Pagament de la subvenció
10.1.1. La Conselleria de Territori, Energia i Mobilitat ha d'ordenar el pagament de la subvenció, una vegada comprovada l’execució de l'actuació i que s’hagi presentat tota la documentació establerta en l’apartat següent, en el qual s’ha de fer referència expressa a la procedència dels fons, i s'ha d'esmentar el Ministeri per a la Transició Ecològica i el FEDER, en el cas que l'actuació hagi estat cofinançada per aquest.
10.1.2. En cas que la persona beneficiària no compleixi l'obligació de fer la instal·lació i de justificar-ho, no es pagarà la subvenció i es declararà la pèrdua del dret al cobrament, de conformitat amb l'establert en l'article 89 del Reglament de la Llei 38/2003 i es continuarà el procediment previst en l'article 42 de la Llei 38/2003.
10.2. Documentació per a la justificació
10.2.1. Actuació 1. Adquisició de vehicles d’energies alternatives
a) La sol·licitud de pagament.
b) La fotocòpia de la fitxa tècnica (targeta ITV) del vehicle adquirit.
c) La fotocòpia del permís de circulació del vehicle adquirit o fotocòpia del permís de circulació provisional emès per la Direcció General de Trànsit. En els casos en què s’emeti el permís temporal per a vehicles en els quals la matrícula comença per la lletra P, s’exigeix l’aportació de fotocòpia del permís de circulació definitiu en el termini d’esmena que s’estableixi.
d) Quan se superi un import de 3.000 euros en l’ajuda o ajudes que puguin ser atorgades a un mateix sol·licitant o interessat, en cas que no autoritzi l’òrgan instructor del procediment perquè obtengui de forma directa l’acreditació de les obligacions tributàries i amb la Tresoreria General de la Seguretat Social, aquest està obligat a aportar el certificat d’estar al corrent de les obligacions tributàries expedit a aquest efecte per l’Agència Estatal d’Administració Tributària i d’estar al corrent de les obligacions amb la Seguretat Social, d’acord amb el que preveu l’article 22 del Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, aprovada pel Reial decret 887/2006, de 21 de juliol.
e) En el cas de rènting o lísing operatiu, a més dels documents anteriors, s’ha d’adjuntar una fotocòpia del contracte de rènting o lísing operatiu, que estableixi una durada mínima de dos anys i en el qual ha de figurar com a arrendatari el sol·licitant d’ajuda o potencial destinatari final de l’ajuda.
f) La fotocòpia de la factura de compravenda del vehicle, en què la data d’aquesta ha de ser posterior a la data de registre de la sol·licitud d’ajuda. No s’admeten les autofactures. A la factura ha de constar la matrícula o número de bastidor, la marca, el model i la versió del vehicle adquirida, i un descompte per part del fabricant/importador o punt de venda d’almenys 1.000 euros per a l’adquisició de vehicles de categories M1 i N1 pel Programa MOVES.
g) Els documents justificatius del pagament de la factura de compravenda del vehicle. Es consideren vàlids aquells justificants de pagament que permetin identificar:
— El destinatari últim: ha de quedar clar que l’únic pagador és el destinatari final de l’ajuda.
— El tercer (punt de venda o concessionari) que percep les quantitats pagades.
— La data de pagament (data valor) o sortida efectiva dels fons del destinatari últim de l’ajuda, que ha de ser posterior a la data de registre de la sol·licitud d’ajuda.
— El vehicle objecte de la subvenció.
h) La certificació que acrediti les dades bancàries per a transferència de l’import de l’ajut. El destinatari últim de l’ajuda ha de ser titular del número de compte en què s’ingressi l’ajuda.
i) En relació amb la documentació del vehicle que es desballesta, s’ha d’aportar:
— La fotocòpia del certificat acreditatiu de la baixa definitiva del vehicle, per part del corresponent centre autoritzat de tractament de vehicles (CAT), en nom de la Direcció General de Trànsit o informe del Registre General de Vehicles de la Prefectura Provincial de Trànsit corresponent que acrediti la baixa definitiva.
— La fotocòpia de l’anvers i revers de la fitxa tècnica (targeta ITV) del vehicle convertit en ferralla en què consti la data de l’última inspecció tècnica de vehicles i la data de caducitat d’aquesta, de manera que la inspecció tècnica estigui vigent a la data d’entrada en vigor d’aquest Programa; i fotocòpia del permís de circulació del vehicle en què consti la data de primera matriculació, la data de matriculació a Espanya i la data d’expedició. En absència de qualsevol d’aquests documents, s’ha d’aportar l’informe de la Direcció General de Trànsit amb l’historial del vehicle.
— La fotocòpia del rebut de l’impost de vehicles de tracció mecànica del vehicle convertit en ferralla, abonat degudament, almenys des de l’exercici de 2018.
j) El full de càlcul emplenat completament, amb el format subministrat per la Direcció General d’Energia i Canvi Climàtic. La plantilla del full de càlcul estarà disponible a la pàgina web de la Direcció General d’Energia i Canvi Climàtic.
10.2.1. Actuacions 2, 3 i 4. Infraestructura de recàrrega, préstec de bicicletes elèctriques i mesures en plans de transport al treball
a) La sol·licitud de pagament.
b) La memòria amb fotografies de l’actuació realitzada.
c) Per a l’actuació 2, la memòria tècnica o projecte de la instal·lació realitzada, en cas que ho requereixi el Reglament electrotècnic de baixa tensió.
d) Per a la actuació 2, la ubicació dels sistemes de recàrrega, referència d’aquests en un plànol. S’han d’indicar les coordenades UTM.
e) Per a l’actuació 4, el Pla de Transport al Treball.
f) Les factures. Les factures han de ser detallades, de manera que puguin identificar-se els conceptes objecte d'ajuda. La data ha de ser, en tot cas, posterior a la data de registre de la sol·licitud d'ajuda.
g) Els documents justificatius del pagament de les factures de compravenda imputades. Es consideren vàlids els justificants de pagament que permetin identificar:
— El destinatari últim. Ha de quedar clar que l'únic pagador és el destinatari últim de l'ajuda.
— El tercer que percep les quantitats pagades.
— La data de pagament (data valor) o sortida efectiva dels fons del destinatari últim, que ha de ser posterior, en tot cas, a la data de registre de la sol·licitud d'ajuda.
— Aquelles dades necessàries per identificar el punt de recàrrega objecte de la subvenció.
h) Per al cas en què el destinatari últim sigui una persona jurídica pública, el certificat acreditatiu de la data de publicació de plecs de licitació per a l’adquisició dels béns o serveis objecte d’ajuda, expedit per l’òrgan competent de la persona jurídica pública beneficiària corresponent.
i) Per al cas en què el destinatari últim sigui una persona física o jurídica privada, la còpia del contracte de subministrament dels béns o serveis objecte d'ajuda, formalitzat per la persona física o jurídica privada beneficiària corresponent.
j) La còpia del certificat d’execució d’obra civil, expedit per un tècnic competent. Les actuacions han d’aportar la documentació justificativa que acrediti que disposen de les llicències i autoritzacions administratives preceptives en el cas que l’actuació ho requereixi.
k) La certificació que acrediti les dades bancàries per a transferència de l’import de l’ajuda. El beneficiari ha de ser titular del número de compte en què s’ingressi l’ajuda.
l) El full d’Excel completament emplenat, amb el format subministrat per la Direcció General d’Energia i Canvi Climàtic.
10.3. En el cas que l’expedient de pagament no tengui la documentació necessària per comprovar la justificació i l’aplicació de la subvenció, l’òrgan competent ha de sol·licitar al beneficiari que esmeni els defectes de la justificació dins els deu dies següents, comptadors des de l’endemà d’haver rebut el requeriment.
10.4. La concessió de la subvenció no eximeix el titular de la instal·lació de complir totes les autoritzacions administratives que siguin necessàries.
10.5. La resolució d’atorgament de la subvenció ha de fixar el termini concret per justificar la realització de les activitats subvencionades.
10.6. La falta de justificació en els termes i els terminis que estableixi la resolució d’atorgament de la subvenció, la modificació del projecte presentat sense que la Conselleria de Territori, Energia i Mobilitat l’hagi aprovat prèviament, així com la desviació de les subvencions o l’aplicació diferent al que estableix la norma, determinen la revocació de la subvenció.
11.Reintegrament
Escau el reintegrament de les quantitats percebudes per la persona beneficiària de l’ajuda i l’exigència de l’interès de demora des del moment del pagament de la subvenció en els supòsits establerts en l’article 37 de la Llei 38/2003 i s’ha d’aplicar el procediment de reintegrament regulat en el capítol II del títol II d’aquesta Llei.
12.Publicitat
12.1. Tota referència a l’actuació objecte de les ajudes regulades per aquestes bases en publicacions, activitats de difusió, pàgines web i en general en qualsevol mitjà de difusió ha de complir els requisits que figuren en el Manual d’imatge del programa que estarà disponible en la web de l’IDAE, i hi ha de figurar el Ministeri per a la Transició Ecològica i el Ministeri d’Indústria, Comerç i Turisme com a ministeris coproponents de la norma, així com el Programa d’Incentius a la Mobilitat Eficient i Sostenible, MOVES, en els termes que preveu l’article 18.4 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, i 31 del seu Reglament.
12.2. Així mateix, tant en la convocatòria, com en la resolució que es notifiqui als destinataris últims, s’ha d’esmentar el Ministeri per a la Transició Ecològica i el FEDER, en el cas que la convocatòria inclogui actuacions cofinançades per aquest, com a entitats finançadores.
12.3. En el cas d’actuacions cofinançades amb fons FEDER, l’acceptació de l’ajuda pels beneficiaris implica l’acceptació del que es disposa en el Reglament (UE) núm. 1303/2013, del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre de 2013, i en el Reglament (UE Euratom) núm. 2018/1046, del Parlament Europeu i del Consell, de 18 de juliol de 2018, sobre activitats d’informació i publicitat que han de dur a terme els Estats membres en relació amb els fons de la Unió Europea.
13. Obligacions dels destinataris últims
Els destinataris últims d’aquest tipus d’ajudes queden obligats a:
a) Dur a terme l’activitat o la inversió, o adoptar el comportament que fonamenta la concessió de la subvenció.
b) Justificar la realització de l’activitat, com també el compliment dels requisits i les condicions que determinen la concessió de la subvenció.
c) Comunicar a l’òrgan que la concedeix o, si escau, a l’entitat col·laboradora la sol·licitud o l’obtenció d’altres subvencions per a la mateixa finalitat. Aquesta comunicació s’ha de fer dins el termini de tres dies hàbils des de la sol·licitud o l’obtenció de la subvenció concurrent i, en tot cas, abans de la justificació de l’aplicació que s’hagi donat als fons percebuts.
d) Trobar-se al corrent de les obligacions tributàries i de la Seguretat Social davant l’Administració de l’Estat, i de les obligacions tributàries davant la hisenda autonòmica; i acreditar-ho, en la forma que s’estableixi reglamentàriament i abans de dictar la proposta de resolució de concessió. En tot cas, aquesta acreditació es pot substituir per una declaració responsable de la persona sol·licitant quan es tracti de subvencions de quantia igual o inferior a 3.000 euros.
e) Accedir a les actuacions de comprovació que dugui a terme l’IDAE com a organisme intermedi del POPE, Programa Operatiu Pluriregional d’Espanya 2014-2020, a les actuacions de control financer de la Intervenció General de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, la Sindicatura de Comptes i qualsevol altra autoritat de control. Si del resultat d’aquestes actuacions de control es detecten irregularitats es derivarà l’obligació de reintegrament de les quanties percebudes indegudament.
f) Deixar constància de la percepció i l’aplicació de la subvenció en els llibres de comptabilitat o en els llibres de registre que, si escau, hagi de dur el beneficiari d’acord amb la legislació mercantil o fiscal que li sigui aplicable i, si escau, amb les bases reguladores.
g) Conservar els documents justificatius de l’aplicació dels fons percebuts, amb inclusió dels documents electrònics, mentre puguin ser objecte d’actuacions de comprovació i control, per un període de tres anys a partir del 31 de desembre següent al tancament dels comptes en què estiguin incloses les despeses de l’operació. Conservar tota la documentació justificativa relacionada amb les despeses de l’operació cofinançada durant un període de tres anys a partir del 31 de desembre següent al tancament dels comptes en què estiguin incloses (article 140 del Reglament [UE] 1303/2013).
h) Adoptar les mesures de difusió a què es refereix l’apartat 4 de l’article 34 d’aquesta Llei. Assegurar les mesures d’informació i publicitat (article 115 i annex XII del Reglament [UE] 1303/2013; Reglament [UE] 821/2014, de les característiques tècniques de les mesures d’informació i publicitat, i Estratègia de comunicació del PO FEDER/FSE). A totes les mesures d’informació i publicitat s’ha de reconèixer l’emblema de la UE i la referència del FEDER (documentació administrativa, activitats i actes públics, difusió en mitjans de comunicació, publicacions, cartelleria, pàgina web, etc.).
i) Destinar l’import de la subvenció al finançament de l’actuació per a la qual s’ha sol·licitat i mantenir l’afectació de les inversions a l’activitat subvencionada, en la forma i dins els terminis que estableixi la convocatòria i, si escau, la resolució corresponent o les seves modificacions. Garantir la permanència de la inversió durant un període mínim de cinc anys següents al pagament final al beneficiari, o de tres anys en el cas de pimes (article 71 del Reglament [UE] 1303/2013).
j) Comunicar a l’òrgan que concedeix la subvenció la modificació de qualsevol circumstància que afecti algun dels requisits exigits per a la concessió de la subvenció.
k) Donar compliment a la normativa comunitària, nacional i autonòmica aplicable en l’àmbit de contractació, subvencions, ajudes d’Estat (Reglament [UE] 651/2014), normes sobre les despeses subvencionables del FEDER (Ordre HFP/1979/2016 de 29 de desembre, per la qual s’aproven les normes sobre les despeses subvencionables dels programes operatius del FEDER per al període 2014-2020), comptabilitat, publicitat, medi ambient i igualtat d’oportunitats.
l) Mantenir un sistema de comptabilitat separada per a totes les transaccions relacionades amb l’operació cofinançada, o bé un codi comptable separat (article 125.4 b del Reglament [UE] 1303/2013).
m) Disposar de tots els documents sobre la despesa que resultin necessaris per tenir una pista d’auditoria apropiada (article 125.4 d del Reglament [UE] 1303/2013).
n) Acceptar la inclusió del beneficiari dins la llista d’operacions publicada de conformitat amb l’article 115.2 i l’annex XII del Reglament (UE) 1303/2013.
o) Reintegrar els fons percebuts indegudament com a conseqüència de les actuacions de comprovació fetes pels òrgans de control competents, i segons l’establert a l’article 44 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, del text refós de la Llei de subvencions.
14. Lluita contra el frau
Qualsevol persona que tengui coneixement de fets que puguin ser constitutius de frau o irregularitat amb relació a operacions o projectes finançats totalment o parcialment amb càrrec a fons procedents de la Unió Europea en el marc d’aquesta convocatòria, pot posar aquests fets en coneixement del Servei Nacional de Coordinació Antifrau de la Intervenció General de l’Administració de l’Estat, per mitjans electrònics a través del canal habilitat a l’efecte per aquest servei a l’adreça web <http://igaepre.central.sepg.minhac.age/sitios/igae/es-ES/Paginas/Denan.aspx>, i en els termes que estableix la Comunicació 1/2017, de 3 d’abril, del Servei.
15. Concurrència d’ajudes
Les subvencions regulades en aquesta convocatòria no són compatibles amb altres subvencions o ajudes que puguin concedir per a la mateixa finalitat, procedents de qualssevol administracions o ens públics o privats, nacionals, de la Unió Europea o d’organismes internacionals.
16. Tramitació telemàtica
La sol·licitud de subvenció s’ha de presentar de forma telemàtica a través de l’enllaç que s’ha de posar a disposició dels interessats a la web <http://energia.caib.es>, que correspon a la pàgina web de la Direcció General d’Energia i Canvi Climàtic. Tot això sens perjudici de l’establert a l’article 14.1 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.
17. Normativa d’aplicació
La convocatòria es regeix pel que disposen aquesta Resolució i el Reial decret 72/2019, de 15 de febrer, pel qual es regula el Programa d’Incentius a la Mobilitat Eficient i Sostenible (Programa MOVES).
En tot allò que no estigui regulat en aquesta convocatòria ni en el Reial decret 72/2019, és d’aplicació el previst a la Llei 38/2003 i el seu Reglament, aprovat mitjançant el Reial decret 887/2006, de 21 de juliol.
ANNEX 2 Model per sol·licitar l’ajuda
[Nom i llinatges] , amb DNI núm.
Representant de l’entitat , amb CIF núm.
Amb domicili a (c., av., pl.)
de la localitat CP: Illa: ,
Tel. Beneficiari.: Tel. Mòbil beneficiari:
Fax:
Codi CNAE de l’activitat principal:
Adreça electrònica(*):
EXPÒS:
Que vull acollir-me a la convocatòria de subvencions per al Programa d’Incentius a la Mobilitat Eficient i Sostenible (Programa MOVES) per a l’any 2019 i present aquesta adreça electrònica (*) a l’efecte de comunicació de les notificacions. Les notificacions s’han de fer a través de la carpeta ciutadana.
Per la qual cosa formul la declaració responsable de veracitat següent:
1. No em trob en cap dels supòsits establerts en l’article 10 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s’aprova el text refós de la Llei de subvencions. Tampoc no em trob en cap dels supòsits establerts a l’article 11 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d’igualtat de dones i homes, per no haver estat mai objecte de sancions per exercir o tolerar pràctiques laborals considerades discriminatòries per raó de sexe o de gènere, per resolució administrativa ferma o sentència judicial ferma.
2. Accept, íntegrament, les condicions de la convocatòria; declar que totes les dades són certes i, a més, facilitaré totes les actuacions de control possibles que es desenvolupin per comprovar la realització correcta de l’objecte d’aquests ajuts.
3. Estic al corrent de les obligacions tributàries amb l’Estat, amb la Seguretat Social i amb la Comunitat Autònoma.
4. L’empresa sol·licitant té la condició de (només per empreses):
( ) PIME ( ) Gran empresa
5. L’empresa té activitat mercantil i comercial:
( ) Sí ( ) No
6. L’actuació objecte de la subvenció no està iniciada.
7. Per a l’actuació esmentada l’entitat (marcau amb una X el vostre cas):
( ) Sí ha sol·licitat o ha rebut una altra ajuda pel mateix concepte.
( ) No ha sol·licitat ni ha rebut cap altra ajuda pel mateix concepte.
Organisme |
Data de resolució |
Quantia |
---|---|---|
1. |
|
|
2. |
|
|
3. |
|
|
(En el supòsit que se’n sol·licitin en el decurs de la tramitació de l’ajuda, adjuntau l’escrit que detalli les subvencions sol·licitades o rebudes)
8. Les dades bancàries a l’efecte d’ingrés derivades del procediment són:
Entitat |
Domicili, sucursal o oficina |
||||||||||||||||||||||
|
|
||||||||||||||||||||||
CODI COMPTE |
|||||||||||||||||||||||
País (2 dígits) |
Control IBAN (2 dígits) |
Codi entitat (4 dígits) |
Codi sucursal O oficina (4 dígits) |
DC compte (2 dígits) |
Núm. Compte o llibreta (10 dígits) |
||||||||||||||||||
E |
S |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Manifest la possibilitat d’acreditar-les documentalment, en cas que se m’exigeixi.
Per la qual cosa, declar que són certes les dades anteriors i
AUTORITZ:
( ) A fer les consultes als fitxers públics amb la finalitat d’acreditar les dades o els documents establerts a l’apartat 6 de la convocatòria perquè puguin ser obtinguts en nom meu per l’òrgan competent o autoritzat, en l’àmbit de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, mitjançant transmissions telemàtiques de les dades o dels certificats que les substitueixen.
( ) L’òrgan gestor a obtenir les dades i els documents d’altres administracions establerts en l’apartat 6 de la convocatòria i que no es presenten mitjançant transmissions telemàtiques de dades o dels certificats que els substitueixen, sempre que s’hagi establert per conveni amb l’administració competent. (En cas que no autoritzeu el centre gestor, s’ha d’ajuntar la documentació esmentada).
D’acord amb la Llei orgànica 15/1999, de 13 de desembre, de protecció de dades de caràcter personal, em don per assabentat o assabentada que les dades personals recollides s’han d’incorporar i tractar en un fitxer específic, a l’efecte de gestionar la tramitació de les ajudes i, en tot cas, a l’efecte estadístic. L’òrgan responsable del fitxer és la Direcció General d’Energia i Canvi Climàtic.
ADJUNT:
La documentació establerta en l’apartat 6 de la convocatòria.
Per això,
DEMAN:
La subvenció o subvencions per a les actuacions següents:
( ) Adquisició de vehicle d’energies alternatives.
Categoria del vehicle: Tipus de vehicle:
( ) Implantació d’infraestructura de recàrrega de vehicle elèctric.
Ús: Potència del punts recàrrega:
( ) Implantació de sistemes de préstec de bicicletes elèctriques.
( ) Implantació de mesures contingudes en plans de transport al treball en empreses.
________________________, ___ d _____________________ de 201_
[Signatura]
DIRECCIÓ GENERAL D’ENERGIA I CANVI CLIMÀTIC. CONSELLERIA DE TERRITORI, ENERGIA I MOBILITAT
ANNEX 3 Llista dels pressuposts sol·licitats
(Per a l’execució d’obres superiors o iguals a 40.000 euros o quan es tracti d’altres contractes superiors o iguals a 15.000 euros)
DADES DEL BENEFICIARI:
Nom:
DNI/CIF/NIE:
Empresa Import Pressupost elegit
1. …………………………… ………………………….. …………………..
2. ..…………………………. ………………………….. .......................
3. …………………………… ………………………….. .......................
Si el pressupost elegit no és el més econòmic, s’ha d’adjuntar una memòria justificativa:
MEMÒRIA JUSTIFICATIVA de l’elecció del pressupost: …
Si no s’aporten tres pressuposts:
MANIFESTACIÓ del beneficiari que no se n’aporten ja que no hi ha en el mercat més empreses subministradores:
________________, d _____________ de 2019
[Nom i llinatges de la persona sol·licitant]
[Signatura]
DIRECCIÓ GENERAL D’ENERGIA I CANVI CLIMÀTIC. CONSELLERIA DE TERRITORI, ENERGIA I MOBILITAT