Antecedents
- La Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d’educació, modificada per la Llei orgànica 8/2013, de 9 de desembre, per a la millora de la qualitat educativa, estableix a l’article 102.1 que la formació permanent constitueix un dret i una obligació de tot el professorat i una responsabilitat de les administracions educatives.
- El Decret 91/2012, de 23 de novembre, pel qual s’estableix l’ordenació general de la formació professional del sistema educatiu en el sistema integrat de formació professional a les Illes Balears, determina a l’article 53.1 e que la Conselleria d’Educació i Universitat ha de donar resposta a les necessitats formatives derivades de la posada en funcionament i el desenvolupament dels cicles formatius, en especial els de nova implantació; de la resta d’ofertes formatives previstes en aquest Decret, i dels plans i programes educatius que pugui posar en marxa la Conselleria.
- El Decret 41/2016, de 15 de juliol, pel qual es regula la formació permanent del professorat de l’ensenyament no universitari de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears estableix, a l’article 8.1 e, com una de les modalitats de formació, els programes d’experiència formativa que impulsin i reconeguin la participació en experiències d’innovació, en experiències formatives a empreses i institucions, en intercanvis, en participació a programes europeus i en projectes de recerca per a la investigació educativa.
- L’Ordre del conseller d’Educació i Universitat de dia 24 d’abril de 2017 per la qual es regula l’homologació, el reconeixement, la certificació i el registre de la formació permanent del professorat no universitari de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears estableix a l’article 15 que la directora general de Formació Professional i Formació del Professorat pot dictar les instruccions en relació amb les característiques de la modalitat d’experiència formativa, els requisits, les condicions d’avaluació i el procediment per reconèixer-la.
- El Pla Integral de Formació Professional de les Illes Balears 2018-2021 és el document estratègic que marca les línies d’actuació en matèria d’FP per tal de potenciar i millorar aquests ensenyaments i contribuir, així, a crear oportunitats laborals de qualitat i a augmentar la competitivitat i la productivitat de l’economia balear. Aquest Pla estableix, entre d’altres, la línia d’actuació següent:
- Línia 5. Avançar en el desenvolupament d’una formació professional integrada de qualitat.
- El Pla Quadriennal de Formació Permanent del Professorat 2016-2020, aprovat per mitjà de la Resolució del conseller d’Educació i Universitat de dia 16 de març de 2016, estableix, al punt 7.2, que la modalitat de programes d’experiència formativa consisteix en la realització de pràctiques professionals en àmbits o indrets relacionats amb l’àrea que imparteix el professor o en àrees d’especialització didàctica i pedagògica.
- La Resolució de la directora general de Formació Professional i Formació del Professorat de dia 22 de juny de 2017 per la qual es regula el reconeixement de l’experiència formativa com a formació permanent del professorat determina a l’article 2.3 que les activitats d’experiència formativa han de tenir una durada d’entre 20 i 100 hores i han d’incloure una fase de formació, una fase d’aplicació a la pràctica docent i una memòria reflexiva sobre la transferència de la formació.
- El Decret 24/2015, de 7 d’agost, modificat pel Decret 11/2016, d’11 de maig, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s’estableixen les competències i l’estructura orgànica bàsica de les conselleries de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, estableix a l’article 2.4 c que la Direcció General de Formació Professional i Formació del Professorat és competent en matèria de formació permanent del professorat.
- L’Ordre del conseller de Presidència de 2 de desembre de 2002, dictada a proposta del conseller d’Hisenda i Pressuposts i del conseller d’Educació i Cultura, de desplegament del Decret 110/2002, de 2 d’agost, pel qual es regula el procediment per dur a terme l’autonomia de gestió econòmica dels centres docents públics no universitaris de la Conselleria d’Educació i Cultura de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, estableix a l’article 4.1 que, a més de l’assignació ordinària de funcionament, els centres poden rebre altres assignacions per desenvolupar determinats programes o actuacions, la gestió dels quals correspon a les direccions generals de la Conselleria d’Educació i Cultura.
- Al Consell de Ministres de 7 de desembre de 2018 es va aprovar, a proposta del Ministeri d’Educació i Formació Professional, l’acord pel qual es formalitzen els criteris de distribució a les comunitats autònomes aprovats per la Conferència Sectorial d’Educació el 29 de novembre de 2018, així com la distribució resultant del crèdit per a l’exercici 2018 per finançar accions per a la formació, el perfeccionament i la mobilitat del professorat, amb el cofinançament del Fons Social Europeu i amb l’aplicació pressupostària 18.05.322B.454.09.
- Així, doncs, esdevé necessari convocar el procediment per sol·licitar, per part dels centres docents de titularitat pública dependents de la Conselleria d’Educació i Universitat que imparteixen cicles de formació professional, la participació en el programa d’experiència formativa “Actualització de la formació professional” per al curs 2019-2020.
Fonaments de dret
- La Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d’educació, modificada per la Llei orgànica 8/2013, de 9 de desembre, per a la millora de la qualitat educativa.
- El Decret 91/2012, de 23 de novembre, pel qual s’estableix l’ordenació general de la formació professional del sistema educatiu en el sistema integrat de formació professional a les Illes Balears.
- El Decret 41/2016, de 15 de juliol, pel qual es regula la formació permanent del professorat de l’ensenyament no universitari de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
- L’Ordre del conseller d’Educació i Universitat de dia 24 d’abril de 2017 per la qual es regula l’homologació, el reconeixement, la certificació i el registre de la formació permanent del professorat no universitari de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
- La Resolució del conseller d’Educació i Universitat de dia 16 de març de 2016 per la qual s’aprova el Pla Quadriennal de Formació Permanent del Professorat 2016-2020.
- La Resolució de la directora general de Formació Professional i Formació del Professorat de dia 22 de juny de 2017 per la qual es regula el reconeixement de l’experiència formativa com a formació permanent del professorat.
- El Decret 24/2015, de 7 d’agost, modificat pel Decret 11/2016, d’11 de maig, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s’estableixen les competències i l’estructura orgànica bàsica de les conselleries de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
- L’Ordre del conseller de Presidència de 2 de desembre de 2002, dictada a proposta del conseller d’Hisenda i Pressuposts i del conseller d’Educació i Cultura, de desplegament del Decret 110/2002, de 2 d’agost, pel qual es regula el procediment per dur a terme l’autonomia de gestió econòmica dels centres docents públics no universitaris de la Conselleria d’Educació i Cultura de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
Per tot això, dict la següent
RESOLUCIÓ
- Aprovar les instruccions per al desenvolupament del programa d’experiència formativa “Actualització de la formació professional” per al curs 2019-2020 per part dels centres docents de titularitat pública dependents de la Conselleria d’Educació i Universitat que imparteixen cicles de formació professional (annex 1).
- Aprovar el model de sol·licitud de participació en aquesta convocatòria (annex 2).
- Ordenar la publicació d’aquesta Resolució al Butlletí Oficial de les Illes Balears i al lloc web de la Direcció General de Formació Professional i Formació del Professorat.
Interposició de recursos
Contra aquesta Resolució, que no exhaureix la via administrativa, les persones interessades poden interposar un recurs d’alçada davant el conseller d’Educació i Universitat, en el termini d’un mes, comptador a partir de l’endemà d’haver-se publicat, d’acord amb el que s’estableix als articles 121 i 122 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques i el que s’estableix a l’article 58 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
Palma, 11 d’abril de 2019
La directora general
Maria F. Alorda Vilarrubias
ANNEX 1
Instruccions per al desenvolupament del programa d’experiència formativa “Actualització de cicles de formació professional” per al curs 2019-2020 per part dels centres docents de titularitat pública dependents de la Conselleria d’Educació i Universitat que imparteixen cicles de formació professional de formació professional
Article 1
Objecte i àmbit d’aplicació
L’objecte d’aquesta Resolució és convocar la participació al programa d’experiència formativa “Actualització de cicles de formació professional” per al curs 2019-2020, adreçada als centres docents de titularitat pública dependents de la Conselleria d’Educació i Universitat que imparteixen cicles formatius de formació professional.
Article 2
Objectiu del programa
Els objectius del programa d’experiència formativa són:
- Facilitar al professorat la possibilitat d’observar de forma directa altres metodologies i enfocaments didàctics en els processos d’aprenentatge dels alumnes i fomentar l’aplicació activa a la pràctica docent del que s’ha après.
- Afavorir la innovació educativa als cicles formatius de formació professional a partir de l’aprenentatge entre iguals entre els docents de les Illes Balears i els docents de centres d’altres comunitats autònomes.
Article 3
Destinataris
Poden participar en aquesta convocatòria els centres docents públics dependents de la Conselleria d’Educació i Universitat que imparteixen cicles formatius el curs 2019-2020. El professorat de formació professional del centre participant en aquest programa ha de comptar amb el vistiplau del director del centre.
Article 4
Compromisos
- La Conselleria d’Educació i Universitat es compromet a:
- Fer una aportació econòmica, amb un límit de 80.000 euros, repartits entre els cicles dels centres seleccionats. Aquesta aportació s’ha de fer a càrrec de la partida pressupostària 13901/421G08/22900/0019093, de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears de l’any 2019. Les despeses que es poden imputar han de correspondre a desplaçament, allotjament i manutenció.
- Avaluar el procés i els resultats del programa.
- Certificar les hores de formació permanent del professorat als docents participants avaluats positivament.
- Els centres participants en el programa es comprometen a:
- Incloure el programa d’experiència formativa en la programació general anual del centre.
- Dissenyar, dur a terme i avaluar el projecte d’experiència formativa.
- Seleccionar els centres que es volen visitar d’entre els que imparteixen el mateix cicle formatiu que els docents interessats i organitzar la visita dels docents implicats en el programa, fins a un màxim de quatre docents per cicle i centre en el cas que se superi la quantia pressupostària de l’article 4.
- Implicar l’equip directiu per facilitar aspectes organitzatius, espais i horaris per assolir els objectius del projecte.
- Lliurar al Servei de Planificació i Participació el projecte definitiu del programa d’experiència formativa amb una anticipació mínima d’un mes abans d’iniciar les visites als centres seleccionats (el contingut del qual es detalla a l’article 8 d’aquesta convocatòria).
- Comunicar per escrit al Servei de Planificació i Participació qualsevol imprevist que pugui sorgir i que afecti el desenvolupament del programa d’experiència formativa.
- Presentar una memòria final del projecte dins el termini establert (el contingut de la qual es detalla a l’article 9 d’aquesta convocatòria).
- Executar i pagar les despeses del projecte abans del 31 de desembre de 2019.
- Difondre el programa d’experiència formativa d’acord amb l’annex 3.
Article 5
Sol·licituds, termini i lloc de presentació
- Les sol·licituds per participar a la convocatòria han de seguir el model que figura a l’annex 2.
- El projecte, que ha d’acompanyar la sol·licitud, s’ha de redactar seguint l’article 8 d’aquesta convocatòria.
- El termini de presentació de la sol·licitud i el projecte finalitza el 31 de maig de 2019.
- La sol·licitud de participació i la resta de la documentació s’ha d’adreçar a la Direcció General de Formació Professional i Formació del Professorat i lliurar al Registre General de la Conselleria d’Educació i Universitat o a qualsevol dels llocs que preveu l’article 16 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.
Article 6
Valoració de les sol·licituds
- Per instruir el procediment derivat d’aquesta convocatòria es constitueix una comissió de valoració integrada pels membres següents:
- La cap del Servei de Planificació i Participació, o persona en qui delegui, que la presideix.
- El cap del Servei de Normalització Lingüística i Formació, o persona en qui delegui.
- Un assessor del Servei de Planificació i Participació.
- Un representant de la Inspecció Educativa.
- Un funcionari de la Direcció General de Formació Professional i Formació del Professorat, que actuarà com a secretari.
- La Comissió també pot convocar a les sessions altres persones que, per raons tècniques, estiguin implicades en el programa.
- Són funcions de la Comissió:
- Examinar les sol·licituds i els projectes presentats i elaborar un llistat amb els cicles admesos a la convocatòria.
- Requerir els sol·licitants perquè completin la documentació preceptiva o rectifiquin les deficiències detectades a la sol·licitud.
- Comprovar que els centres compleixen els requisits i les obligacions del programa.
- Publicar a la pàgina web de la Direcció General de Formació Professional i Formació del Professorat (http://fp.caib.es) la llista provisional dels cicles admesos.
- Resoldre les al·legacions rebudes dins el període de temps establert i publicar la llista definitiva dels cicles i centres seleccionats al web de la Direcció General de Formació Professional i Formació del Professorat (http://fp.caib.es).
- Expedir la proposta de certificació dels docents participants que hi tenguin dret.
- Els centres interessats poden formular al·legacions a la llista de cicles admesos en un termini de tres dies naturals, comptadors a partir de la data de publicació de la llista provisional.
Article 7
Criteris de selecció
- La Comissió de Valoració seleccionarà els projectes en funció de la qualitat de la justificació de la sol·licitud i l’adequació als objectius del programa d’experiència formativa.
- En el cas que les sol·licituds de participació al programa d’experiència formativa superin la partida pressupostària assignada, la Comissió de Valoració aplicarà el criteris següents:
- No haver participat com a cicle formatiu a la convocatòria anterior.
- L’ordre de registre d’entrada de les sol·licituds.
Article 8
Presentació del projecte
El projecte formatiu personal ha de recollir, com a mínim, els apartats següents:
- Justificació del projecte en relació amb les necessitats professionals.
- Característiques del centre que es vol visitar.
- Objectius que es volen assolir i competències que es volen desenvolupar.
- Programa de la visita i calendari, el qual ha d’estar comprés entre l’1 de setembre i el 30 de novembre de 2019.
- Activitats de transferència previstes.
- Avaluació de la transferència.
- Valoració econòmica del projecte.
Article 9
Finalització del programa
- Una vegada finalitzat el desenvolupament del programa cada docent participant n’ha de presentar una memòria, adreçada al Servei de Planificació i Participació, al Registre General de la Conselleria d’Educació i Universitat, o en alguna altra de les formes que estableix l’article 16.4 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques. S’ha de trametre també una còpia de la memòria, en format electrònic, al Servei de Planificació i Participació.
- El termini de presentació de la memòria acaba el 31 de gener de 2020.
- La memòria ha de tenir, com a màxim, 15 pàgines i s’ha de presentar amb el vistiplau del director del centre. Si es volen aportar altres documents descriptius del projecte no inclosos en algun dels apartats anteriors es poden adjuntar com a annex a la memòria.
- La memòria final ha de contenir la informació següent:
- Grau d’assoliment dels objectius plantejats.
- Cronologia i planificació del programa.
- Valoració de la visita formativa.
- Canvis produïts en l’organització del cicle o en la feina a les aules.
- Transferència dels coneixements a la pràctica educativa i impacte en els alumnes del cicle formatiu.
- Valoració global del programa (aspectes positius i aspectes millorables).
- Relació definitiva dels docents que han participat al projecte.
- Memòria econòmica del programa d’experiència formativa, amb la relació de factures que justifiquen la dotació econòmica adjudicada al centre, segons les orientacions del Servei de Planificació i Participació.
Article 10
Certificació i inscripció al registre de formació
- El Servei de Normalització Lingüística i Formació, a proposta de la Comissió de Valoració, és l’encarregat de fer la certificació i la inscripció al registre de formació.
- Els docents que hagin fet la visita formativa, hagin implementat el programa i hagin presentat la memòria, sempre que aquestes activitats comptin amb una valoració positiva, tenen dret al reconeixement de 30 hores de formació permanent del professorat.
ANNEX 2
Sol·licitud de participació en la convocatòria de la Direcció General de Formació Professional i Formació del Professorat del programa d’experiència formativa “Actualització de cicles de formació professional” per al curs 2019-2020
Dades del centre
Nom i llinatges del director/a:
|
Nom del centre:
|
Codi del centre:
|
Adreça:
|
Localitat:
|
Codi postal:
|
Telèfon:
|
Adreça electrònica:
|
EXPÒS:
- Que el centre té la intenció de participar al programa d’experiència formativa “Actualització de cicles de formació professional” el curs 2019-2020.
- Que la direcció del centre està d’acord que s’hi desenvolupi aquest programa.
- Que els professors següents tenen la intenció de participar al programa:
Nom i llinatges
|
DNI
|
Cicle formatiu que imparteix
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Coordinador/a (nom, llinatges i correu electrònic):
|
- Que la xifra de la valoració econòmica del programa és de €
SOL·LICIT:
La participació del centre a la convocatòria 2019-2020 del programa d’experiència formativa “Actualització de cicles de formació professional”.
......................., ...... d ....................... de 2019
[rúbrica del director i segell del centre]