Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA D'EDUCACIÓ I UNIVERSITAT

Núm. 3518
Resolució de la directora general de Formació Professional i Formació del Professorat de dia 11 d’abril de 2019 per la qual es convoquen els centres docents públics dependents de la Conselleria d’Educació i Universitat que imparteixen cicles de formació professional a participar en el programa d’experiència formativa “Actualització de cicles de formació professional” per al curs 2019-2020

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Antecedents

  1. La Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d’educació, modificada per la Llei orgànica 8/2013, de 9 de desembre, per a la millora de la qualitat educativa, estableix a l’article 102.1 que la formació permanent constitueix un dret i una obligació de tot el professorat i una responsabilitat de les administracions educatives.
  2. El Decret 91/2012, de 23 de novembre, pel qual s’estableix l’ordenació general de la formació professional del sistema educatiu en el sistema integrat de formació professional a les Illes Balears, determina a l’article 53.1 e que la Conselleria d’Educació i Universitat ha de donar resposta a les necessitats formatives derivades de la posada en funcionament i el desenvolupament dels cicles formatius, en especial els de nova implantació; de la resta d’ofertes formatives previstes en aquest Decret, i dels plans i programes educatius que pugui posar en marxa la Conselleria.
  3. El Decret 41/2016, de 15 de juliol, pel qual es regula la formació permanent del professorat de l’ensenyament no universitari de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears estableix, a l’article 8.1 e, com una de les modalitats de formació, els programes d’experiència formativa que impulsin i reconeguin la participació en experiències d’innovació, en experiències formatives a empreses i institucions, en intercanvis, en participació a programes europeus i en projectes de recerca per a la investigació educativa.
  4. L’Ordre del conseller d’Educació i Universitat de dia 24 d’abril de 2017 per la qual es regula l’homologació, el reconeixement, la certificació i el registre de la formació permanent del professorat no universitari de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears estableix a l’article 15 que la directora general de Formació Professional i Formació del Professorat pot dictar les instruccions en relació amb les característiques de la modalitat d’experiència formativa, els requisits, les condicions d’avaluació i el procediment per reconèixer-la.
  5. El Pla Integral de Formació Professional de les Illes Balears 2018-2021 és el document estratègic que marca les línies d’actuació en matèria d’FP per tal de potenciar i millorar aquests ensenyaments i contribuir, així, a crear oportunitats laborals de qualitat i a augmentar la competitivitat i la productivitat de l’economia balear. Aquest Pla estableix, entre d’altres, la línia d’actuació següent:
    1. Línia 5. Avançar en el desenvolupament d’una formació professional integrada de qualitat.
  6. El Pla Quadriennal de Formació Permanent del Professorat 2016-2020, aprovat per mitjà de la Resolució del conseller d’Educació i Universitat de dia 16 de març de 2016, estableix, al punt 7.2, que la modalitat de programes d’experiència formativa consisteix en la realització de pràctiques professionals en àmbits o indrets relacionats amb l’àrea que imparteix el professor o en àrees d’especialització didàctica i pedagògica.
  7. La Resolució de la directora general de Formació Professional i Formació del Professorat de dia 22 de juny de 2017 per la qual es regula el reconeixement de l’experiència formativa com a formació permanent del professorat determina a l’article 2.3 que les activitats d’experiència formativa han de tenir una durada d’entre 20 i 100 hores i han d’incloure una fase de formació, una fase d’aplicació a la pràctica docent i una memòria reflexiva sobre la transferència de la formació.
  8. El Decret 24/2015, de 7 d’agost, modificat pel Decret 11/2016, d’11 de maig, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s’estableixen les competències i l’estructura orgànica bàsica de les conselleries de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, estableix a l’article 2.4 c que la Direcció General de Formació Professional i Formació del Professorat és competent en matèria de formació permanent del professorat.
  9. L’Ordre del conseller de Presidència de 2 de desembre de 2002, dictada a proposta del conseller d’Hisenda i Pressuposts i del conseller d’Educació i Cultura, de desplegament del Decret 110/2002, de 2 d’agost, pel qual es regula el procediment per dur a terme l’autonomia de gestió econòmica dels centres docents públics no universitaris de la Conselleria d’Educació i Cultura de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, estableix a l’article 4.1 que, a més de l’assignació ordinària de funcionament, els centres poden rebre altres assignacions per desenvolupar determinats programes o actuacions, la gestió dels quals correspon a les direccions generals de la Conselleria d’Educació i Cultura.
  10. Al Consell de Ministres de 7 de desembre de 2018 es va aprovar, a proposta del Ministeri d’Educació i Formació Professional, l’acord pel qual es formalitzen els criteris de distribució a les comunitats autònomes aprovats per la Conferència Sectorial d’Educació el 29 de novembre de 2018, així com la distribució resultant del crèdit per a l’exercici 2018 per finançar accions per a la formació, el perfeccionament i la mobilitat del professorat, amb el cofinançament del Fons Social Europeu i amb l’aplicació pressupostària 18.05.322B.454.09.
  11. Així, doncs, esdevé necessari convocar el procediment per sol·licitar, per part dels centres docents de titularitat pública dependents de la Conselleria d’Educació i Universitat que imparteixen cicles de formació professional, la participació en el programa d’experiència formativa “Actualització de la formació professional” per al curs 2019-2020.

Fonaments de dret

  1. La Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d’educació, modificada per la Llei orgànica 8/2013, de 9 de desembre, per a la millora de la qualitat educativa.
  2. El Decret 91/2012, de 23 de novembre, pel qual s’estableix l’ordenació general de la formació professional del sistema educatiu en el sistema integrat de formació professional a les Illes Balears.
  3. El Decret 41/2016, de 15 de juliol, pel qual es regula la formació permanent del professorat de l’ensenyament no universitari de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
  4. L’Ordre del conseller d’Educació i Universitat de dia 24 d’abril de 2017 per la qual es regula l’homologació, el reconeixement, la certificació i el registre de la formació permanent del professorat no universitari de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
  5. La Resolució del conseller d’Educació i Universitat de dia 16 de març de 2016 per la qual s’aprova el Pla Quadriennal de Formació Permanent del Professorat 2016-2020.
  6. La Resolució de la directora general de Formació Professional i Formació del Professorat de dia 22 de juny de 2017 per la qual es regula el reconeixement de l’experiència formativa com a formació permanent del professorat.
  7. El Decret 24/2015, de 7 d’agost, modificat pel Decret 11/2016, d’11 de maig, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s’estableixen les competències i l’estructura orgànica bàsica de les conselleries de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
  8. L’Ordre del conseller de Presidència de 2 de desembre de 2002, dictada a proposta del conseller d’Hisenda i Pressuposts i del conseller d’Educació i Cultura, de desplegament del Decret 110/2002, de 2 d’agost, pel qual es regula el procediment per dur a terme l’autonomia de gestió econòmica dels centres docents públics no universitaris de la Conselleria d’Educació i Cultura de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

Per tot això, dict la següent

RESOLUCIÓ

  1. Aprovar les instruccions per al desenvolupament del programa d’experiència formativa “Actualització de la formació professional” per al curs 2019-2020 per part dels centres docents de titularitat pública dependents de la Conselleria d’Educació i Universitat que imparteixen cicles de formació professional (annex 1).
  2. Aprovar el model de sol·licitud de participació en aquesta convocatòria (annex 2).
  3. Ordenar la publicació d’aquesta Resolució al Butlletí Oficial de les Illes Balears i al lloc web de la Direcció General de Formació Professional i Formació del Professorat.

Interposició de recursos

Contra aquesta Resolució, que no exhaureix la via administrativa, les persones interessades poden interposar un recurs d’alçada davant el conseller d’Educació i Universitat, en el termini d’un mes, comptador a partir de l’endemà d’haver-se publicat, d’acord amb el que s’estableix als articles 121 i 122 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques i el que s’estableix a l’article 58 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

  

Palma, 11 d’abril de 2019

La directora general

Maria F. Alorda Vilarrubias

  

ANNEX 1

Instruccions per al desenvolupament del programa d’experiència formativa “Actualització de cicles de formació professional” per al curs 2019-2020 per part dels centres docents de titularitat pública dependents de la Conselleria d’Educació i Universitat que imparteixen cicles de formació professional de formació professional

  

Article 1

Objecte i àmbit d’aplicació

L’objecte d’aquesta Resolució és convocar la participació al programa d’experiència formativa “Actualització de cicles de formació professional” per al curs 2019-2020, adreçada als centres docents de titularitat pública dependents de la Conselleria d’Educació i Universitat que imparteixen cicles formatius de formació professional.

Article 2

Objectiu del programa

Els objectius del programa d’experiència formativa són:

  1. Facilitar al professorat la possibilitat d’observar de forma directa altres metodologies i enfocaments didàctics en els processos d’aprenentatge dels alumnes i fomentar l’aplicació activa a la pràctica docent del que s’ha après.
  2. Afavorir la innovació educativa als cicles formatius de formació professional a partir de l’aprenentatge entre iguals entre els docents de les Illes Balears i els docents de centres d’altres comunitats autònomes.

Article 3

Destinataris

Poden participar en aquesta convocatòria els centres docents públics dependents de la Conselleria d’Educació i Universitat que imparteixen cicles formatius el curs 2019-2020. El professorat de formació professional del centre participant en aquest programa ha de comptar amb el vistiplau del director del centre.

Article 4

Compromisos

  1. La Conselleria d’Educació i Universitat es compromet a:
    1. Fer una aportació econòmica, amb un límit de 80.000 euros, repartits entre els cicles dels centres seleccionats. Aquesta aportació s’ha de fer a càrrec de la partida pressupostària 13901/421G08/22900/0019093, de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears de l’any 2019. Les despeses que es poden imputar han de correspondre a desplaçament, allotjament i manutenció.
    2. Avaluar el procés i els resultats del programa.
    3. Certificar les hores de formació permanent del professorat als docents participants avaluats positivament.
  2. Els centres participants en el programa es comprometen a:
    1. Incloure el programa d’experiència formativa en la programació general anual del centre.
    2. Dissenyar, dur a terme i avaluar el projecte d’experiència formativa.
    3. Seleccionar els centres que es volen visitar d’entre els que imparteixen el mateix cicle formatiu que els docents interessats i organitzar la visita dels docents implicats en el programa, fins a un màxim de quatre docents per cicle i centre en el cas que se superi la quantia pressupostària de l’article 4.
    4. Implicar l’equip directiu per facilitar aspectes organitzatius, espais i horaris per assolir els objectius del projecte.
    5. Lliurar al Servei de Planificació i Participació el projecte definitiu del programa d’experiència formativa amb una anticipació mínima d’un mes abans d’iniciar les visites als centres seleccionats (el contingut del qual es detalla a l’article 8 d’aquesta convocatòria).
    6. Comunicar per escrit al Servei de Planificació i Participació qualsevol imprevist que pugui sorgir i que afecti el desenvolupament del programa d’experiència formativa.
    7. Presentar una memòria final del projecte dins el termini establert (el contingut de la qual es detalla a l’article 9 d’aquesta convocatòria).
    8. Executar i pagar les despeses del projecte abans del 31 de desembre de 2019.
    9. Difondre el programa d’experiència formativa d’acord amb l’annex 3.

Article 5

Sol·licituds, termini i lloc de presentació

  1. Les sol·licituds per participar a la convocatòria han de seguir el model que figura a l’annex 2.
  2. El projecte, que ha d’acompanyar la sol·licitud, s’ha de redactar seguint l’article 8 d’aquesta convocatòria.
  3. El termini de presentació de la sol·licitud i el projecte finalitza el 31 de maig de 2019.
  4. La sol·licitud de participació i la resta de la documentació s’ha d’adreçar a la Direcció General de Formació Professional i Formació del Professorat i lliurar al Registre General de la Conselleria d’Educació i Universitat o a qualsevol dels llocs que preveu l’article 16 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

Article 6

Valoració de les sol·licituds

  1. Per instruir el procediment derivat d’aquesta convocatòria es constitueix una comissió de valoració integrada pels membres següents:
    1. La cap del Servei de Planificació i Participació, o persona en qui delegui, que la presideix.
    2. El cap del Servei de Normalització Lingüística i Formació, o persona en qui delegui.
    3. Un assessor del Servei de Planificació i Participació.
    4. Un representant de la Inspecció Educativa.
    5. Un funcionari de la Direcció General de Formació Professional i Formació del Professorat, que actuarà com a secretari.
  2. La Comissió també pot convocar a les sessions altres persones que, per raons tècniques, estiguin implicades en el programa.
  3. Són funcions de la Comissió:
    1. Examinar les sol·licituds i els projectes presentats i elaborar un llistat amb els cicles admesos a la convocatòria.
    2. Requerir els sol·licitants perquè completin la documentació preceptiva o rectifiquin les deficiències detectades a la sol·licitud.
    3. Comprovar que els centres compleixen els requisits i les obligacions del programa.
    4. Publicar a la pàgina web de la Direcció General de Formació Professional i Formació del Professorat (http://fp.caib.es) la llista provisional dels cicles admesos.
    5. Resoldre les al·legacions rebudes dins el període de temps establert i publicar la llista definitiva dels cicles i centres seleccionats al web de la Direcció General de Formació Professional i Formació del Professorat (http://fp.caib.es).
    6. Expedir la proposta de certificació dels docents participants que hi tenguin dret.
  4. Els centres interessats poden formular al·legacions a la llista de cicles admesos en un termini de tres dies naturals, comptadors a partir de la data de publicació de la llista provisional.

Article 7

Criteris de selecció

  1. La Comissió de Valoració seleccionarà els projectes en funció de la qualitat de la justificació de la sol·licitud i l’adequació als objectius del programa d’experiència formativa.
  2. En el cas que les sol·licituds de participació al programa d’experiència formativa superin la partida pressupostària assignada, la Comissió de Valoració aplicarà el criteris següents:
    1. No haver participat com a cicle formatiu a la convocatòria anterior.
    2. L’ordre de registre d’entrada de les sol·licituds.

Article 8

Presentació del projecte

El projecte formatiu personal ha de recollir, com a mínim, els apartats següents:

  1. Justificació del projecte en relació amb les necessitats professionals.
  2. Característiques del centre que es vol visitar.
  3. Objectius que es volen assolir i competències que es volen desenvolupar.
  4. Programa de la visita i calendari, el qual ha d’estar comprés entre l’1 de setembre i el 30 de novembre de 2019.
  5. Activitats de transferència previstes.
  6. Avaluació de la transferència.
  7. Valoració econòmica del projecte.

Article 9

Finalització del programa

  1. Una vegada finalitzat el desenvolupament del programa cada docent participant n’ha de presentar una memòria, adreçada al Servei de Planificació i Participació, al Registre General de la Conselleria d’Educació i Universitat, o en alguna altra de les formes que estableix l’article 16.4 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques. S’ha de trametre també una còpia de la memòria, en format electrònic, al Servei de Planificació i Participació.
  2. El termini de presentació de la memòria acaba el 31 de gener de 2020.
  3. La memòria ha de tenir, com a màxim, 15 pàgines i s’ha de presentar amb el vistiplau del director del centre. Si es volen aportar altres documents descriptius del projecte no inclosos en algun dels apartats anteriors es poden adjuntar com a annex a la memòria.
  4. La memòria final ha de contenir la informació següent:
    1. Grau d’assoliment dels objectius plantejats.
    2. Cronologia i planificació del programa.
    3. Valoració de la visita formativa.
    4. Canvis produïts en l’organització del cicle o en la feina a les aules.
    5. Transferència dels coneixements a la pràctica educativa i impacte en els alumnes del cicle formatiu.
    6. Valoració global del programa (aspectes positius i aspectes millorables).
    7. Relació definitiva dels docents que han participat al projecte.
    8. Memòria econòmica del programa d’experiència formativa, amb la relació de factures que justifiquen la dotació econòmica adjudicada al centre, segons les orientacions del Servei de Planificació i Participació.

Article 10

Certificació i inscripció al registre de formació

  1. El Servei de Normalització Lingüística i Formació, a proposta de la Comissió de Valoració, és l’encarregat de fer la certificació i la inscripció al registre de formació.
  2. Els docents que hagin fet la visita formativa, hagin implementat el programa i hagin presentat la memòria, sempre que aquestes activitats comptin amb una valoració positiva, tenen dret al reconeixement de 30 hores de formació permanent del professorat.

   

ANNEX 2

Sol·licitud de participació en la convocatòria de la Direcció General de Formació Professional i Formació del Professorat del programa d’experiència formativa “Actualització de cicles de formació professional” per al curs 2019-2020

Dades del centre

Nom i llinatges del director/a:

Nom del centre:

Codi del centre:

Adreça:

Localitat:

Codi postal:

Telèfon:

Adreça electrònica:

EXPÒS:

  1. Que el centre té la intenció de participar al programa d’experiència formativa “Actualització de cicles de formació professional” el curs 2019-2020.
  2. Que la direcció del centre està d’acord que s’hi desenvolupi aquest programa.
  3. Que els professors següents tenen la intenció de participar al programa:

Nom i llinatges

DNI

Cicle formatiu que imparteix

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Coordinador/a (nom, llinatges i correu electrònic):

  

  1. Que la xifra de la valoració econòmica del programa és de €

SOL·LICIT:

La participació del centre a la convocatòria 2019-2020 del programa d’experiència formativa “Actualització de cicles de formació professional”.

......................., ...... d ....................... de 2019

[rúbrica del director i segell del centre]

Documents adjunts