Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
CONSELLERIA D'EDUCACIÓ I UNIVERSITAT
Núm. 3463
Resolució del conseller d’Educació i Universitat de 29 de març de 2019 per la qual es denega l’autorització d’obertura i funcionament del centre docent estranger British Balearic College, de Porto Cristo, es denega la suspensió de la tramitació del procediment i se’n tanca l’expedient administratiu
Fets
1. El 13 de març de 2017 va tenir entrada a la Conselleria d’Educació i Universitat una sol·licitud d’autorització d’obertura i funcionament del centre British Balearic College com a centre docent estranger, presentada pel senyor Aftab Sardar (NRE L13E13934/2017). Mitjançant aquest escrit sol·licitava sis unitats d’educació primària del British System (year 1 - year 6), equivalents en el sistema espanyol als cursos de tercer d’educació infantil a cinquè d’educació primària.
2. El 28 de març de 2017, el Servei de Projectes, Obres i Supervisió de l’IBISEC va emetre un informe tècnic desfavorable, atès que els espais proposats no complien els requisits mínims exigits per la legislació espanyola i la documentació presentada era insuficient. En concret, en l’informe exposava que s’ha d’acreditar, d’acord amb la normativa urbanística de l’Ajuntament de Manacor, que la parcel·la permet l’ús exclusiu docent.
3. El 6 d’abril de 2017, el cap del Departament de Planificació i Centres va remetre a l’IBISEC el capítol XX de l’Acord de la Comissió Insular d’Ordenació del Territori i Urbanisme relatiu al text consolidat de les normes subsidiàries i complementàries de planejament del municipi de Manacor (BOIB núm. 117, de 14 d’agost de 2012), perquè s’emetés un nou informe amb la configuració sol·licitada.
4. El 20 d’abril de 2017, el Servei de Projectes, Obres i Supervisió de l’IBISEC va emetre un informe tècnic desfavorable, en què es destacava el següent: la documentació presentada és insuficient i no justifica el compliment de la normativa vigent per a la configuració que se sol·licita.
5. El 7 de juny de 2017 (NRE l13E36705/2017), el representant del centre va presentar nova documentació:
- El projecte d’activitat permanent menor del centre docent estranger.
- Un certificat provisional de Cambridge International School.
6. El 13 de juliol de 2017, el Servei de Projectes, Obres i Supervisió de l’IBISEC va emetre un informe tècnic desfavorable, en què es destacava el següent:
- Els espais proposats no compleixen els requisits mínims exigits per la legislació espanyola (article 5 del Reial decret 806/1993).
- La documentació presentada és insuficient i no justifica el compliment de les condicions mínimes exigides per l’article 6 del Reial decret 806/1993.
7. El 24 de juliol (NRE L13S7967/2017, de 25 de juliol), el director general de Planificació, Ordenació i Centres va sol·licitar a l’Ajuntament de Manacor un certificat en què constàs si la parcel·la en què es troba ubicat l’edifici en qüestió té permès l’ús docent i si se li ha atorgat o no la corresponent llicència d’activitat.
8. El 24 d’agost de 2017, el director general de Planificació, Ordenació i Centres va tenir coneixement, a través d’un ofici del cap del Departament d’Inspecció Educativa, que els usos educatius no estan permesos pel Pla General d’Ordenació Urbana als terrenys on es troba ubicat el British Balearic College.
9. El 4 d’octubre de 2017 (NRE L13E56622/2017) va tenir entrada a la Direcció General de Planificació, Ordenació i Centres un informe tècnic i jurídic de l’Ajuntament de Manacor en què es fa constar que l’ús dotacional d’equipament docent està prohibit a les parcel·les on està ubicat el British Balearic College.
10. El 5 d’octubre de 2017 (NRE L13E56749/2017) el representant del centre va presentar un nou document a la Direcció General de Planificació, Ordenació i Centres: el projecte d’activitat permanent menor de centres docents estrangers.
11. El 10 d’octubre de 2017 (NRS L13S11011/2017, d’11 d’octubre) es varen traslladar els informes de l’Ajuntament de Manacor a l’interessat.
12. El 31 d’octubre (NRE L13E61266/2017), l’interessat, fent ús del seu dret, va presentar al·legacions.
13. El 30 de novembre de 2017, l’IBISEC va emetre un nou informe desestimatori pels motius següents:
a) Segons els informes del Departament d’Activitats de l’Ajuntament de Manacor, la parcel·la on s’ubica el nou centre docent sol·licitat està qualificada d’extensiva unifamiliar (PG aprovat inicialment), on l’ús d’equipament docent està prohibit.
b) Els espais proposats no compleixen els requisits mínims exigits per la legislació espanyola (article 5 del Reial decret 806/1993) i la documentació presentada continua sense justificar el compliment de les condicions mínimes exigides per l’article 6 del Reial decret 806/1993.
14. El 10 de gener de 2018 (NRE L13E1894/2018) el representant del centre va aportar nova documentació, que es va trametre a l’IBISEC el mateix dia perquè aquest organisme emetés un nou informe sobre l’autorització d’aquest centre.
15. El 29 de gener de 2018 l’IBISEC va emetre el nou informe, en què feia constar que la documentació aportada continuava sense acreditar el compliment de les condicions mínimes exigides per la legislació vigent.
16. El 9 de març de 2018 (NRE L13E18064/2018) l’interessat va presentar la documentació següent:
- El certificat inicial de la sol·licitud d’educació britànica.
- Un certificat de seguretat i solidesa estructural.
17. El 8 de maig de 2018 (NRE L13E29463/2018), va tenir entrada l’ampliació de la documentació ref.: 0721-16-ACT, núm. de visat: 142763-0002.
18. El 14 de maig de 2018 (NRE L13S6742/2018) es va requerir a l’interessat que tornàs a presentar la documentació anterior, però signada per l’enginyer (ampliació de la documentació ref.: 0721-16-ACT), i que presentàs el certificat del tècnic competent que s’esmenta en el punt 2 de l’informe tècnic.
19. El 14 de novembre de 2018, el representant del centre va presentar un certificat de l’Ajuntament de Manacor de l’ús de la parcel·la on està ubicat el centre.
20. El 17 de desembre de 2018, l’IBISEC va emetre un nou informe, en què feia constar que la documentació aportada continuava sense acreditar el compliment de les condicions mínimes exigides per la legislació vigent.
21. El 12 de febrer de 2019, el representant del centre va presentar un escrit en què feia constar que algunes deficiències que s’havien d’esmenar necessiten la redacció d’un projecte d’activitats i d’execució d’obres, tasca que requereix un termini d’esmena molt llarg. Per això, demanava la suspensió de la tramitació del procediment.
22. Atès que el centre no compleix els requisits necessaris perquè es pugui autoritzar i que els expedients d’autorització no es poden perllongar en el temps, la Conselleria d’Educació i Universitat ha de denegar la suspensió de la tramitació del procediment i l’autorització al centre mitjançant aquesta Resolució, que posa fi a la via administrativa.
A més a més, s’ha de tenir en compte que el fet d’escolaritzar alumnes sense disposar de la pertinent autorització administrativa suposa una vulneració de la normativa en vigor, que obliga aquesta Administració educativa, amb independència d’altres actuacions que hagi de dur a terme, a donar part dels fets esmentats a la Fiscalia de Menors i a l’Ajuntament de Manacor, perquè, si això s’escau, iniciïn les accions pertinents en el marc de les seves competències.
23. El 27 de març de 2019, la cap del Departament de Planificació i Centres va emetre un informe favorable a denegar l’autorització d’obertura i funcionament del centre docent estranger British Balearic College, a denegar la suspensió de la tramitació del procediment i a tancar l’expedient administratiu corresponent.
Fonaments de dret
1. El Reial decret 806/1993, de 28 de maig, de règim de centres docents estrangers a Espanya (BOE núm. 149, de 23 de juny), modificat pel Reial decret 131/2010, de 12 febrer (BOE núm. 62, de 12 de març).
2. El Reial decret 332/1992, de 3 d’abril, sobre autoritzacions de centres docents privats per impartir ensenyaments de règim general no universitaris (BOE núm. 86, de 9 d’abril), modificat pel Reial decret 131/2010, de 12 febrer (BOE núm. 62, de 12 de març).
3. La Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques (BOE núm. 236, de 2 d’octubre).
4. L’Estatut d’autonomia de les Illes Balears, aprovat per la Llei orgànica 1/2007, de 28 de febrer (BOE núm. 52, de 16 de març, i suplement en català núm. 9, de 16 de març), el qual estableix en l’article 36.2 que, en matèria d’ensenyament, correspon a la Comunitat Autònoma de les Illes Balears la competència de desenvolupament legislatiu i d’execució de l’ensenyament en tota la seva extensió, nivells i graus, modalitats i especialitats.
5. El Decret 24/2015, de 7 d’agost, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s’estableixen les competències i l’estructura orgànica bàsica de les conselleries de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (BOIB núm. 120, de 8 d’agost), segons la redacció fixada pel Decret 18/2017, de 2 de novembre, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual es modifica el Decret 24/2015 (BOIB núm. 135, de 4 de novembre).
Per tot això, i d’acord amb la proposta formulada per la Direcció General de Planificació, Ordenació i Centres amb data 28 de març de 2019, dict la següent
Resolució
1. Denegar l’autorització d’obertura i funcionament del centre docent estranger British Balearic College, de Porto Cristo.
2. Denegar la suspensió del procediment, atès que hi ha menors al centre. A més, s’insta el titular del centre perquè cessi l’activitat mentre no compleixi els requisits mínims, atès que no té l’autorització administrativa.
3. Arxivar l’expedient administratiu i declarar conclòs el procediment.
4. Notificar aquesta Resolució als interessats, de conformitat amb el que estableixen els punts 1 i 2 de l’article 40 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.
5. Comunicar el que es disposa en aquesta Resolució a la Fiscalia de Menors i a l’Ajuntament de Manacor perquè iniciïn les accions pertinents en el marc de les seves competències, en el cas que aquest centre tengui alumnes escolaritzats malgrat no disposar de l’autorització corresponent.
6. Publicar aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
Interposició de recursos
Contra aquesta Resolució, que exhaureix la via administrativa, es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant el conseller d’Educació i Universitat en el termini d’un mes comptador des de l’endemà del dia en què es publiqui en el BOIB, d’acord amb els articles 123 i 124 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i l’article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
També s’hi pot interposar directament un recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos comptadors des de l’endemà d’haver-se publicat en el BOIB, d’acord amb els articles 10 i 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.
Palma, 29 de març de 2019
El conseller d’Educació i Universitat
Martí X. March Cerdà