Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
CONSELLERIA D'EDUCACIÓ I UNIVERSITAT
Núm. 3462
Resolució del conseller d’Educació i Universitat de 9 d’abril de 2019 per la qual s’estableix el calendari del procés d’admissió i de matriculació als ensenyaments professionals d’arts plàstiques i disseny per al curs 2019-2020 i es convoquen les proves d’accés als cicles formatius d’arts plàstiques i disseny
La Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d’educació (LOE), regula en l’article 52 l’accés als cicles formatius d’arts plàstiques i disseny i estableix que, per accedir a aquests cicles, cal superar una prova.
El Reial decret 596/2007, de 4 de maig, pel qual s’estableix l’ordenació general dels ensenyaments professionals d’arts plàstiques i disseny, regula, en el capítol V, l’accés i l’admissió a aquests ensenyaments.
El Decret 15/2019, de 15 de març, pel qual s’estableixen els currículums, en l’àmbit de les Illes Balears, dels cicles formatius de grau mitjà de tècnic d’Arts Plàstiques i Disseny en Assistència al Producte Gràfic Imprès i de grau superior corresponents als títols de tècnic superior d’Arts Plàstiques i Disseny en Fotografia, de tècnic superior d’Arts Plàstiques i Disseny en Il·lustració i de tècnic superior d’Arts Plàstiques i Disseny en Còmic, pertanyents tots a la família professional artística de comunicació gràfica i audiovisual, i es regulen l’avaluació i les proves d’accés dels estudis professionals d’arts plàstiques i disseny, estableix, en els annexos 5 i 6, els requisits d’accés, les exempcions i els continguts de les proves d’accés, l’accés sense requisits acadèmics i la regulació i la validesa de les proves d’accés al grau mitjà i al grau superior corresponents als títols de tècnic i de tècnic superior dels ensenyaments professionals d’arts plàstiques i disseny.
En el punt 2 de la disposició final segona del Decret esmentat, s’autoritza el conseller d’Educació i Universitat perquè dicti les disposicions que siguin necessàries per aplicar el que es disposa en aquest Decret, així com per modificar els requisits d’accés i les exempcions mitjançant un decret, o per regular o modificar, mitjançant una ordre, la resta de matèries regulades en l’annex 5 i l’annex 6 d’aquest Decret.
Per tot això, dict la següent
RESOLUCIÓ
Primer
Establir el calendari del procés d’admissió i de matriculació als ensenyaments professionals d’arts plàstiques i disseny per al curs 2019-2020 i detallar el calendari de les actuacions corresponents a les proves d’accés als cicles formatius d’arts plàstiques i disseny de grau mitjà i de grau superior que, amb caràcter anual i amb dues convocatòries, convoca la Conselleria d’Educació i Universitat per a l’any 2019. Aquesta informació figura en l’annex 1.
Segon
Convocar, segons el calendari establert en l’annex 1 d’aquesta Resolució, les proves d’accés als cicles formatius d’arts plàstiques i disseny de grau mitjà i de grau superior de règim especial del sistema educatiu en els termes que figuren en els annexos 5 i 6 del Decret 15/2019, de 15 de març, pel qual s’estableixen els currículums, en l’àmbit de les Illes Balears, dels cicles formatius de grau mitjà de tècnic d’Arts Plàstiques i Disseny en Assistència al Producte Gràfic Imprès i de grau superior corresponents als títols de tècnic superior d’Arts Plàstiques i Disseny en Fotografia, de tècnic superior d’Arts Plàstiques i Disseny en Il·lustració i de tècnic superior d’Arts Plàstiques i Disseny en Còmic, pertanyents tots a la família professional artística de comunicació gràfica i audiovisual, i es regulen l’avaluació i les proves d’accés dels estudis professionals d’arts plàstiques i disseny,i concretar aspectes sobre l’organització de les proves d’accés als cicles formatius d’arts plàstiques i disseny de grau mitjà i de grau superior per a l’any 2019, les quals figuren en els annexos 2, 3 i 4; així com aprovar els models d’inscripció a les proves i de matrícula.
Tercer
Disposar que aquesta Resolució entri en vigor l’endemà de publicar-se en el Butlletí Oficial de les Illes Balears (BOIB).
Interposició de recursos
Contra aquesta Resolució, que exhaureix la via administrativa, es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant el conseller d’Educació i Universitat en el termini d’un mes comptador des de l’endemà del dia en què es publiqui en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, d’acord amb l’article 124 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i l’article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
També s’hi pot interposar directament un recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos comptadors des de l’endemà d’haver-se publicat en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, d’acord amb l’article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.
Palma, 9 d’abril de 2019
El conseller d’Educació i Universitat Martí X. March i Cerdà
ANNEX 1 Calendari del procés d’admissió i de matriculació als ensenyaments professionals d’arts plàstiques i disseny per al curs 2019-2020, i calendari de les proves d’accés per a l’any 2019
ABRIL |
Convocatòria ordinària |
Del 29 d’abril al 8 de maig |
Inscripció per als aspirants sense requisits acadèmics. |
MAIG |
|
9 |
Publicació de les llistes provisionals d’aspirants admesos a la prova general. |
10 i 13 |
Reclamacions contra les llistes provisionals d’aspirants admesos a la prova general. |
14 |
Publicació de les llistes definitives d’aspirants admesos a la prova general. |
15 |
Prova general per als aspirants sense requisits acadèmics. |
17 |
Llista provisional dels resultats de la prova general. |
20 i 21 |
Reclamacions contra els resultats de la prova general. |
22 i 23 |
El tribunal resoldrà les reclamacions presentades. |
24 |
Llista definitiva dels resultats de la prova general. |
Del 20 al 31 |
Inscripció per als aspirants amb requisits acadèmics de titulació i per als aspirants amb accés directe. |
JUNY |
|
4 |
Llistes provisionals de les persones admeses a les proves específiques i amb accés directe. |
5 i 6 |
Reclamacions contra les llistes provisionals de les persones admeses a les proves específiques i amb accés directe. |
7 |
Llista definitiva de les persones admeses a les proves específiques i amb accés directe. |
Del 7 al 13 |
Matriculació dels alumnes que tenen accés directe. |
10 |
Prova específica. |
12 |
Publicació de les llistes provisionals dels resultats de les proves específiques. |
13 i 14 |
Reclamacions contra les llistes provisionals. |
17 i 18 |
El tribunal resoldrà les reclamacions presentades. |
19 |
Publicació de les llistes definitives dels resultats de les proves específiques i d’adjudicació de places. |
Del 19 al 28 |
Matriculació a la secretaria del centre. |
JULIOL |
Convocatòria extraordinària |
De l’1 al 5 |
Inscripció per a: -La prova general -La prova específica per als aspirants amb requisits acadèmics -L’accés directe |
8 |
Publicació de les llistes provisionals d’aspirants admesos a la prova general i a la prova específica per als aspirants amb requisits acadèmics. |
9 i 10 |
Reclamacions contra les llistes d’aspirants admesos a la prova general i a la prova específica per als aspirants amb requisits acadèmics. |
11 |
Publicació de les llistes definitives d’aspirants admesos a la prova general i a la prova específica per als aspirants amb requisits acadèmics. |
12 |
Prova general. |
15 |
Llista provisional dels resultats de la prova general. |
16 i 17 |
Reclamacions contra els resultats de la prova general. |
18 |
El tribunal resoldrà les reclamacions presentades. |
18 |
Llista definitiva dels resultats de la prova general. |
19 |
Prova específica. |
22 |
Llista provisional dels resultats de la prova específica. |
23 i 24 |
Reclamacions contra els resultats de la prova específica. |
25 |
El tribunal resoldrà les reclamacions presentades. |
25 |
Llista definitiva dels resultats de la prova específica i llista provisional d’adjudicació de places. |
A partir de dia 26 |
Lliurament de certificats de superació de la prova o d’una part de la prova. |
26 i 29 |
Al·legacions contra les llistes provisionals d’adjudicació de places. |
30 |
Resolució de les reclamacions. |
30 |
Llista definitiva d’adjudicació de places. |
30 i 31 |
Matriculació a la secretaria del centre. |
SETEMBRE |
|
Del 2 al 6 |
Matriculació a la secretaria del centre. |
23 |
Inici del curs. |
ANNEX 2 Instruccions
Les proves d’accés al grau mitjà i al grau superior dels cicles formatius d’arts plàstiques i disseny per a l’any 2019 s’han de dur a terme d’acord amb el que estableix l’annex 5 del Decret 15/2019, per als cicles de grau mitjà, i el que estableix l’annex 6 d’aquest Decret, per als cicles de grau superior, i d’acord amb el calendari de l’annex 1 d’aquesta Resolució.
Article 1
Objecte i àmbit d’aplicació
Aquesta Resolució concreta els aspectes necessaris per desenvolupar les proves d’accés als cicles formatius de grau mitjà i de grau superior d’arts plàstiques i disseny que s’han de fer a centres públics de les Illes Balears en aquesta convocatòria, de conformitat amb el Decret 15/2019. En els annexos 5 i 6 d’aquest Decret s’estableixen els requisits d’accés, les exempcions i els continguts de les proves d’accés, l’accés sense requisits acadèmics i la regulació i la validesa de les proves d’accés al grau mitjà i al grau superior corresponents als títols de tècnic i de tècnic superior dels ensenyaments professionals d’arts plàstiques i disseny.
Article 2
Requisits per a la inscripció
1. Es poden inscriure a les proves d’accés les persones que no compleixen cap dels requisits que permeten accedir directament als cicles formatius de grau mitjà o de grau superior.
2. Per accedir als ensenyaments professionals d’arts plàstiques i disseny de grau mitjà cal tenir el títol de graduat en educació secundària obligatòria o un títol declarat equivalent.
3. D’acord amb l’article 52.3 de la Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d’educació, poden accedir al grau mitjà d’aquests ensenyaments les persones aspirants que no tenguin els requisits acadèmics exigits però superin una prova d’accés (primera part o part general de la prova d’accés). Per accedir-hi per aquesta via, es requereix que els aspirants tenguin 17 anys com a mínim i que els hagin complert dins l’any de la realització de la prova.
4. Per accedir als ensenyaments professionals d’arts plàstiques i disseny de grau superior cal tenir el títol de batxiller o un títol declarat equivalent.
5. D’acord amb l’article 52.3 de la Llei orgànica 2/2006, poden accedir al grau superior d’aquests ensenyaments les persones aspirants que no tenguin els requisits acadèmics exigits però superin una prova d’accés (primera part o part general de la prova d’accés). Per accedir-hi per aquesta via, es requereix que els aspirants tenguin 19 anys complerts l’any de realització de la prova o 18, si acrediten tenir un títol de tècnic relacionat amb el títol al qual es vol accedir.
Article 3
Terminis d’inscripció a les proves
Els terminis d’inscripció a les proves d’accés als ensenyaments professionals d’arts plàstiques i disseny (grau mitjà i grau superior) són els següents:
Convocatòria ordinària:
Convocatòria extraordinària:
Article 4
Centres que fan la prova
1. En aquesta convocatòria, les proves d’accés als cicles formatius d’arts plàstiques i disseny es fan, únicament, als centres i a les illes en què s’imparteixen els estudis als quals es vol accedir, que són els que s’indiquen a continuació:
Mallorca: Escola d’Art i Superior de Disseny de les Illes Balears (Palma)
Menorca: Escola d’Art de Menorca (Maó)
Pitiüses: Escola d’Art d’Eivissa (Sant Jordi de ses Salines)
2. La inscripció s’ha de fer al mateix centre on es fa la prova.
Article 5
Pagament de les taxes i exempcions
1. La inscripció a les proves està subjecta al pagament de les taxes que s’estableixen en els articles 103 septdecies a 103 unvicies de la Llei 11/1998, de 14 de desembre, sobre el règim específic de taxes de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
2. La taxa d’inscripció per fer les proves d’accés als cicles formatius de grau mitjà (inclosa l’expedició del certificat que acredita que s’ha superat la prova) és de 22,80 euros.
3. La taxa d’inscripció per fer les proves d’accés als cicles formatius de grau superior (inclosa l’expedició del certificat que acredita que s’ha superat la prova) és de 34,18 euros.
4. Estan exempts del pagament de la taxa:
5. Tenen dret a una exempció del 50 % de la taxa els membres de famílies monoparentals de categoria general, sempre que la demanin al centre prestador del servei i acreditin documentalment la seva situació en el moment de la inscripció amb els documents que preveu la normativa vigent.
6. Tenen dret a la devolució de la taxa pagada per la inscripció a les proves d’accés únicament les persones que es vegin afectades per la supressió de les proves com a conseqüència d’una decisió de la Administració educativa, si sol·liciten la devolució.
Article 6
Formalització de la sol·licitud d’inscripció per fer les proves i documentació acreditativa que s’ha de presentar per l’exempció o bonificació del pagament de la taxa
1. La sol·licitud d’inscripció s’ha de formalitzar mitjançant l’imprès que figura a l’annex 5. En aquesta sol·licitud s’han d’indicar les exempcions de realitzar alguna part o la totalitat de les proves.
2. Per acreditar el requisit d’edat s’ha de presentar l’original i una còpia del document oficial d’identificació.
3. Per acreditar el pagament de la taxa corresponent s’ha de presentar el model de document d’ingrés 046. El codi del concepte per aquestes taxes és el P40.
4. Documentació que s’ha de presentar al centre per acreditar el dret a l’exempció o a la bonificació de la taxa d’inscripció:
a) Les persones en situació legal de desocupació han de presentar un informe emès pel Servei d’Ocupació de les Illes Balears (SOIB) en què consti el període ininterromput en què es troben inscrites en situació de desocupació.
b) Les persones amb una discapacitat igual al 33 % o superior han de presentar el certificat que acredita el tipus i el grau de discapacitat que tenen, expedit per un organisme oficial competent en matèria d’afers socials.
c) Les persones que acreditin ser membres d’una família nombrosa han de presentar el títol o el certificat expedit a l’efecte per l’òrgan competent, d’acord amb el que preveu la Llei 40/2003, de 18 de novembre, de protecció a les famílies nombroses.
d) Els membres de famílies monoparentals han de presentar un document oficial en el qual ha de constar que la pàtria potestat recau només en un dels progenitors o el llibre de família, o un certificat de naixement, en el qual ha de figurar un sol progenitor o progenitora.
e) Els membres d’unitats familiars que percebin la renda mínima d’inserció han de presentar un certificat d’ingressos de la renda mínima d’inserció expedit per l’Institut Mallorquí d’Afers Socials (IMAS), el Servei Insular de Família del Departament de Benestar Social i Joventut del Consell Insular de Menorca, el Consell Insular d’Eivissa o el Consell Insular de Formentera. En el cas de ser el cònjuge o un fill o filla del beneficiari, també s’ha de presentar el llibre de família.
f) Els membres d’unitats familiars que percebin la renda social garantida han de presentar un certificat d’ingressos de la renda social garantida expedit pel Servei de Renda Social Garantida de la Direcció General de Planificació i Serveis Socials de la Conselleria de Serveis Socials i Cooperació. En el cas de ser el cònjuge o un fill o filla del beneficiari, també s’ha de presentar el llibre de família.
g) Els membres d’unitats familiars que percebin el subsidi de desocupació han de presentar un certificat que acrediti aquesta situació emès pel Servei Públic d’Ocupació Estatal (SEPE). En el cas de ser el cònjuge o un fill o filla del beneficiari, també s’ha de presentar el llibre de família.
h) Les persones subjectes a mesures privatives de llibertat i els joves tutelats i extutelats en vies d’emancipació han de presentar la resolució judicial que determina la seva situació.
i) Els joves en situació d’acolliment han de presentar la resolució judicial o administrativa d’acolliment, o, si no hi ha cap resolució, un certificat emès per l’entitat corresponent: l’Institut Mallorquí d’Afers Socials (IMAS), el Servei Insular de Família del Departament de Benestar Social i Joventut del Consell Insular de Menorca, el Consell Insular d’Eivissa o el Consell Insular de Formentera.
j) Les persones que hagin estat víctimes d’actes terroristes han de presentar algun dels documents següents:
k) Les persones que hagin estat víctimes de violència de gènere han de presentar algun dels documents següents:
Article 7
Motius d’exempció de les proves d’accés i documentació acreditativa que s’ha de presentar
1. Les persones que compleixin determinats requisits que els permetin estar exemptes de fer alguna part de la prova han de presentar la documentació acreditativa a la secretaria del centre on formalitzin la inscripció. (Han de presentar l’original i una còpia de cada document perquè el centre compulsi les còpies.)
Les situacions que eximeixen de fer tota la prova o una part de la prova d’accés als cicles formatius d’arts plàstiques i disseny són les que s’estableixen en l’annex 5 (grau mitjà) i en l’annex 6 (grau superior) del Decret 15/2019. Aquestes situacions es detallen a continuació:
a) El títol de batxiller de la modalitat d’arts, o de batxillerat artístic experimental.
b) El títol superior d’Arts Plàstiques o el títol superior de Disseny, de les diferents especialitats, o un títol declarat equivalent.
c) El títol superior de Conservació i Restauració de Béns Culturals, de les diferents especialitats.
d) La llicenciatura en Belles Arts.
e) El títol d’Arquitectura.
f) El títol d’enginyeria tècnica en Disseny Industrial.
La persona interessada ha de sol·licitar l’exempció a la secretaria del centre on vol cursar els estudis i ha de presentar la documentació justificativa, llevat que aquesta documentació estigui inclosa en el Catàleg de simplificació documental de l’Administració pública de la CAIB i la persona interessada doni el consentiment perquè l’Administració faci la consulta pertinent.
a) El títol de batxiller de la modalitat d’arts, o de batxillerat artístic experimental.
b) El títol superior d’Arts Plàstiques o el títol superior de Disseny, de les diferents especialitats, o un títol declarat equivalent.
c) El títol superior de Conservació i Restauració de Béns Culturals, de les diferents especialitats.
d) La llicenciatura en Belles Arts.
e) El títol d’Arquitectura.
f) El títol d’enginyeria tècnica en Disseny Industrial.
La persona interessada ha de sol·licitar l’exempció a la secretaria del centre on vol cursar els estudis i ha de presentar la documentació justificativa, llevat que aquesta documentació estigui inclosa en el Catàleg de simplificació documental de l’Administració pública de la CAIB i la persona interessada doni el consentiment perquè l’Administració faci la consulta pertinent.
2. Si se sol·licita l’exempció de l’exercici de Llengua Catalana i Literatura de la part general de la prova d’accés per raó de residència temporal a les Illes Balears o per altres motius recollits en l’Ordre del conseller d’Educació i Universitat de 8 de març de 2018 (BOIB núm. 38, de 27 de març), s’ha de presentar al centre educatiu, dins el termini d’inscripció, a més de la sol·licitud signada, la documentació indicada a l’article 10 de la normativa esmentada.
3. Les persones que sol·licitin l’adaptació de les condicions en què s’ha de desenvolupar la prova perquè poden acreditar que tenen necessitats educatives especials o dificultats específiques d’aprenentatge (dislèxia, disortografia, disgrafia, discalcúlia, etc.) han de presentar algun dels documents següents en el moment de la inscripció:
El centre educatiu ha de requerir a la persona interessada la documentació justificativa que manqui abans de la publicació de les llistes provisionals de persones admeses.
En cas que la persona interessada no aporti la documentació requerida abans de la publicació de les llistes definitives de persones admeses, es considerarà que desisteix de la petició.
Article 8
Admissió per fer la prova
Cada centre educatiu ha de comprovar, amb la documentació rebuda, que les persones que sol·liciten fer la prova tenen l’edat requerida i que compleixen la resta de condicions que permeten fer-la.
Article 9
Llista provisional de persones admeses i excloses de la prova
1. La llista provisional de persones admeses i de persones excloses de fer la prova d’accés als cicles formatius d’arts plàstiques i disseny de grau mitjà i de grau superior s’ha de publicar (seguint les orientacions sobre protecció de dades personals i drets digitals de l’Agència Espanyola de Protecció de Dades) al tauler d’anuncis i a la pàgina web del centre educatiu on s’ha presentat la sol·licitud, els dies prevists en el calendari que figura en l’annex 1 d’aquesta Resolució:
Convocatòria ordinària:
Convocatòria extraordinària:
2. A la llista provisional s’hi han de fer constar les exempcions.
3. En el cas de les persones que hagin sol·licitat l’exempció de fer l’exercici de llengua catalana i literatura i no puguin presentar la documentació corresponent abans de la publicació de la llista provisional de persones admeses, s’ha de fer constar «exempció condicionada» a la llista provisional.
Article 10
Termini de reclamacions contra les llistes provisionals de persones admeses i excloses de la prova d’accés
Les reclamacions contra la llista provisional de persones admeses i de persones excloses de fer la prova d’accés als cicles formatius d’arts plàstiques i disseny de grau mitjà i de grau superior es poden presentar davant el director del centre educatiu on s’ha presentat la sol·licitud els dies que s’indica en el calendari de l’annex 1 d’aquesta Resolució:
Convocatòria ordinària:
Convocatòria extraordinària:
Article 11
Llista definitiva de les persones admeses a la prova
1. Les dates de publicació de les llistes definitives de les persones admeses per fer la prova d’accés als cicles formatius d’arts plàstiques i disseny, que s’han de publicar (seguint les orientacions sobre protecció de dades personals i drets digitals de l’Agència Espanyola de Protecció de Dades) al tauler d’anuncis i a la pàgina web del centre que fa la prova, són les següents:
Convocatòria ordinària:
Convocatòria extraordinària:
2. A la llista definitiva s’hi han de fer constar les exempcions de fer alguna part de la prova que té cada aspirant i s’hi ha d’indicar si les exempcions són condicionades o definitives.
3. En el cas de les persones que hagin sol·licitat l’exempció de fer l’exercici de llengua catalana i literatura i no puguin presentar la documentació corresponent fins al dia de la prova general, s’ha de fer constar «exempció condicionada» a la llista definitiva.
4. Contra la llista definitiva es pot presentar un recurs de reposició davant el conseller d’Educació i Universitat en el termini d’un mes comptador des de l’endemà del dia de la publicació.
Article 12
Comunicació de les dades d’inscripció a la prova
1. L’endemà de la finalització dels terminis d’inscripció, els centres han de fer arribar al Servei dels Ensenyaments de Règim Especial de la Direcció General de Planificació, Ordenació i Centres la llista de les persones que sol·liciten una adaptació de les condicions en què han de fer la prova perquè poden acreditar que tenen necessitats educatives especials o dificultats específiques d’aprenentatge. També han de trametre, per via electrònica, una còpia de les sol·licituds i la documentació que s’adjunta a la sol·licitud d’aquestes persones:
2. Els centres també han de fer arribar, via telemàtica, al Servei dels Ensenyaments de Règim Especial de la Direcció General de Planificació, Ordenació i Centres les llistes definitives de les persones admeses i excloses el mateix dia en què es publiquin.
Article 13
Dates i horaris de les proves
1. Les proves d’accés als cicles formatius d’arts plàstiques i disseny de grau mitjà i de grau superior s’han de fer els dies i les hores que s’indiquen a continuació:
Convocatòria ordinària:
Convocatòria extraordinària:
2. L’horari i l’ordre de desenvolupament dels exercicis s’han de publicar al tauler d’anuncis i a la pàgina web dels centres que fan la prova amb una antelació mínima de 48 hores respecte de l’inici dels exercicis. L’horari i l’ordre són els següents:
a) Proves d’accés als cicles formatius de grau mitjà:
Prova general (convocatòria ordinària: dia 15 de maig; convocatòria extraordinària: dia 12 de juliol):
Prova específica (convocatòria ordinària: dia 10 de juny; convocatòria extraordinària: dia 19 de juliol):
b) Proves d’accés als cicles formatius de grau superior:
Prova general (convocatòria ordinària: dia 15 de maig; convocatòria extraordinària: dia 12 de juliol):
Prova específica (convocatòria ordinària: dia 10 de juny; convocatòria extraordinària: dia 19 de juliol):
3. S’ha de trametre una còpia compulsada de l’acta de constitució del tribunal avaluador, i de totes les actes de les reunions que realitzi aquest tribunal, al Servei dels Ensenyaments de Règim Especial de la Direcció General de Planificació, Ordenació i Centres, abans del 27 de juliol de 2019.
Article 14
Publicació de la relació d’estris per fer la prova
La relació d’estris, en el cas que siguin necessaris per fer la prova, s’ha de publicar al tauler d’anuncis i a la pàgina web dels centres on es duguin a terme les proves el mateix dia que es publiquin l’horari i l’ordre de desenvolupament de les proves.
Article 15
Verificació de la identitat dels aspirants
Els membres del tribunal avaluador han de verificar la identitat dels aspirants en algun moment de la prova.
Article 16
Incidències
1. Quan hi hagi causes justificades que alterin o impedeixin a algun aspirant la realització de la prova, el tribunal avaluador ho ha de comunicar al Servei dels Ensenyaments de Règim Especial de la Direcció General de Planificació, Ordenació i Centres, que les ha de resoldre d’acord amb el que consideri que és procedent.
2. Aquestes incidències s’han de fer constar a l’acta d’avaluació de la prova.
Article 17
Tribunal avaluador de les proves
1. El director general de Planificació, Ordenació i Centres ha de nomenar els membres dels tribunals avaluadors de les proves d’accés als cicles formatius d’arts plàstiques i disseny de grau mitjà i grau superior a proposta del director del centre. Aquesta proposta s’ha de trametre per via electrònica, abans de dia 29 d’abril de 2019.
2. Les funcions dels tribunals avaluadors de les proves d’accés als cicles formatius d’arts plàstiques i disseny de grau mitjà i grau superior són les següents:
3. La composició dels tribunals avaluadors de les proves d’accés als cicles formatius d’arts plàstiques i disseny de grau mitjà i superior, regulada pel Decret 15/2019, és la següent:
4. Les persones nomenades com a vocals o assessors del tribunal avaluador han de tenir atribució docent en educació secundària de les especialitats corresponents o experiència docent en l’especialitat.
Article 18
Expedients de les persones inscrites
Els centres educatius han de posar a disposició dels tribunals avaluadors la documentació presentada per les persones inscrites a les proves d’accés als cicles formatius d’arts plàstiques i disseny de grau mitjà i de grau superior.
Article 19
Correcció i qualificació de les proves
1. Un cop acabada cada prova o part (general i específica), cada tribunal avaluador ha de corregir cadascun dels exercicis que componen la prova i n’ha de calcular la nota mitjana d’acord amb l’annex 5 (grau mitjà) o l’annex 6 (grau superior) del Decret 15/2019.
2. Primera part o part general de la prova d’accés als cicles formatius d’arts plàstiques i disseny de grau mitjà:
3. Segona part o part específica de la prova d’accés als cicles formatius d’arts plàstiques i disseny de grau mitjà:
4. La qualificació final de la prova d’accés als cicles formatius de grau mitjà per a les persones aspirants sense requisits acadèmics serà la mitjana aritmètica de les dues parts (la general i l’específica). S’ha d’expressar en termes numèrics, utilitzant una escala del zero al deu amb dos decimals, i és necessari obtenir una qualificació igual o superior a cinc per superar-la.
5. Primera part o part general de la prova d’accés als cicles formatius d’arts plàstiques i disseny de grau superior:
6. Segona part o part específica de la prova d’accés als cicles formatius d’arts plàstiques i disseny de grau superior:
7. La qualificació final de la prova d’accés als cicles formatius de grau superior per a les persones aspirants sense requisits acadèmics serà la mitjana aritmètica de les dues parts (la general i l’específica). S’ha d’expressar en termes numèrics, utilitzant una escala del zero al deu amb dos decimals, i és necessari obtenir una qualificació igual o superior a cinc per superar-la.
8. El centre ha de custodiar els exercicis fets per les persones aspirants durant un període de quatre mesos comptadors des del dia en què es publiqui la llista definitiva dels resultats de les proves.
Article 20
Contingut de les actes d’avaluació de les proves
El contingut de les actes d’avaluació de les proves ha de ser el següent:
Article 21
Procediment amb les actes d’avaluació
1. Cada tribunal avaluador ha d’estendre una acta d’avaluació dels resultats dels exercicis de les proves i tots els membres del tribunal l’han de signar.
2. Les actes originals s’han d’arxivar al mateix centre on s’han fet les proves d’accés.
3. S’ha de trametre una còpia compulsada d’aquestes actes al Servei dels Ensenyaments de Règim Especial de la Direcció General de Planificació, Ordenació i Centres, abans de dia 27 de juliol de 2019.
Article 22
Llistes provisionals dels resultats de les proves
Cada centre educatiu on s’han fet les proves d’accés als cicles formatius d’arts plàstiques i disseny de grau mitjà i de grau superior ha de publicar la llista provisional dels resultats de les proves al tauler d’anuncis i a la pàgina web del centre els dies establerts en el calendari de l’annex 1 d’aquesta Resolució:
Convocatòria ordinària:
Convocatòria extraordinària:
Article 23
Reclamacions contra els resultats de les llistes provisionals
1. Contra els resultats de les llistes provisionals de la part general i de la part específica de la prova d’accés als cicles formatius d’arts plàstiques i disseny de grau mitjà i de grau superior, s’hi pot presentar una reclamació davant el tribunal avaluador els dies establerts en l’annex 1 d’aquesta Resolució:
Convocatòria ordinària:
Convocatòria extraordinària:
2. La reclamació s’ha de presentar per escrit a la secretaria del centre on s’ha fet la prova.
3. El tribunal avaluador ha d’estudiar el contingut de la reclamació.
4. Les revisions de les reclamacions per part del tribunal avaluador s’han de fer els dies següents:
Convocatòria ordinària:
Convocatòria extraordinària:
5. El tribunal avaluador ha d’estendre acta de la sessió de resolució de les reclamacions presentades i n’ha de trametre una còpia compulsada al Servei dels Ensenyaments de Règim Especial de la Direcció General de Planificació, Ordenació i Centres, juntament amb una còpia compulsada de l’acta d’avaluació definitiva, abans de dia 27 de juliol de 2019.
6. Les persones que no estiguin conformes amb el resultat de la revisió del tribunal avaluador de les proves d’accés poden interposar un recurs d’alçada davant el director general de Planificació, Ordenació i Centres en el termini d’un mes comptador des de l’endemà de la publicació de la llista definitiva amb els resultats.
Article 24
Llistes definitives de les persones que han superat les proves
Les llistes definitives de les persones que han aprovat les parts de la prova d’accés als cicles formatius d’arts plàstiques i disseny de grau mitjà i de grau superior s’han de publicar els dies que s’indiquen a continuació:
Convocatòria ordinària:
Convocatòria extraordinària:
Article 25
Contingut del certificat que acredita que s’ha superat la prova
1. En el certificat que acredita que s’ha superat la prova d’accés hi ha de constar la informació següent:
2. Aquest certificat també acredita la superació d’alguna part de la prova.
Article 26
Lliurament dels certificats que acrediten la superació de la prova o d’una part de la prova
Les persones que hagin superat la prova d’accés als cicles formatius d’arts plàstiques i disseny de grau mitjà o de grau superior, o alguna de les dues parts de la prova (la general o l’específica), poden recollir el certificat que ho acredita al mateix centre públic on s’ha fet la prova a partir del dia 26 de juliol de 2019.
Article 27
Inscripció al cicle formatiu
Les persones que hagin superat la prova d’accés als cicles de grau mitjà o als cicles de grau superior o les persones que estiguin exemptes totalment de fer la prova es poden inscriure al cicle formatiu d’arts plàstiques i disseny que vulguin cursar en el termini establert en el calendari del procés d’admissió i de matriculació als ensenyaments professionals d’arts plàstiques i disseny per al curs 2019-2020 i de les proves d’accés per a l’any 2019 (annex 1 d’aquesta Resolució). La inscripció es pot fer únicament al centre on vulguin cursar aquests estudis.
Article 28
Validesa de les proves d’accés
La superació de la part general de la prova d’accés als cicles formatius d’arts plàstiques i disseny de grau mitjà o de grau superior té efectes i validesa indefinida per a posteriors convocatòries.
La superació de la part específica de la prova d’accés té validesa únicament per accedir al curs acadèmic per al qual es fa la prova.
La superació de la prova d’accés als ensenyaments professionals d’arts plàstiques i disseny té validesa a tot l’Estat espanyol i dona dret a fer la pertinent matrícula al cicle formatiu de grau mitjà o de grau superior al qual opti la persona interessada, sempre que hi hagi disponibilitat de places.
Article 29
Adjudicació de places
1. L’adjudicació de les places ha de seguir l’ordre que s’indica a continuació:
a) Exempts de fer la prova específica d’accés: reserva d’un 40 % de les places d’acord amb el que s’estableix en l’article 5 del Decret 15/2019. Aquestes places s’han d’adjudicar d’acord amb la puntuació obtinguda en el títol al·legat per a aquest accés.
b) Accés mitjançant la prova específica d’accés: reserva d’un 40 % de les places. Aquestes places s’han d’adjudicar d’acord amb l’ordre en què figuren les persones interessades en la llista amb les qualificacions d’aquesta prova, que és de més a menys puntuació.
c) Accés sense requisits acadèmics: reserva d’un 20 % de les places. Aquestes places s’han d’adjudicar d’acord amb l’ordre, de més a menys puntuació, en què figuren les persones interessades en la llista amb la qualificació final obtinguda, que és la mitjana aritmètica de les dues parts de la prova (la general i l’específica).
2. En el cas que quedin places vacants en alguns dels apartats anteriors, s’integraran en primer lloc a les places destinades a l’accés mitjançant la prova específica d’accés; en segon lloc, a les places destinades a l’accés sense requisits acadèmics, i en tercer lloc, a les places destinades a les persones exemptes de fer la prova específica d’accés.
3. Tant pel que fa a les persones exemptes de fer la prova específica d’accés com a l’accés mitjançant prova específica i l’accés sense requisits acadèmics, quan la demanda sigui superior a l’oferta del centre, els casos d’empat s’han de resoldre mitjançant un sorteig alfabètic.
4. El sorteig, que ha de ser públic, s’ha d’efectuar a la Direcció General de Planificació, Ordenació i Centres i ha de determinar la combinació de lletres a partir de la qual s’ha de fer l’ordenació alfabètica corresponent. El resultat del sorteig s’ha de comunicar el mateix dia als centres perquè l’apliquin.
5. La llista provisional d’adjudicació de les places s’ha de publicar dia 25 de juliol de 2019.
Article 30
Al·legacions a la llista d’admesos
1. Una vegada publicades les llistes provisionals en els procediments d’adjudicació de places, els aspirants no admesos disposen dels dies 26 i 29 de juliol de 2019 per presentar al·legacions davant el director o la directora del centre.
2. La directora o el director del centre ha de resoldre les al·legacions presentades dia 30 de juliol de 2019 i ha de publicar la llista definitiva d’admesos el mateix dia 30 de juliol de 2019.
3. Contra la llista definitiva d’admesos, s’hi pot interposar un recurs d’alçada davant el director general de Planificació, Ordenació i Centres. Aquest recurs exhaureix la via administrativa.
Article 31
Matriculació
1. Les persones que compleixin els requisits poden formalitzar la matrícula al cicle formatiu de grau mitjà o de grau superior al qual hagin optat en primera o ulteriors opcions, segons el full de sol·licitud de matrícula que figura a l’annex 5.
2. La matrícula s’ha de formalitzar a través del sistema informàtic GestIB en els terminis establerts en el calendari del procés d’admissió i de matriculació als ensenyaments professionals d’arts plàstiques i disseny per al curs 2019-2020 i de les proves d’accés per a l’any 2019 (annex 1 d’aquesta Resolució). Aquests terminis són els següents:
ANNEX 3 Prova d’accés als cicles formatius d’arts plàstiques i disseny de grau mitjà
1. Estructura
La prova d’accés als cicles formatius d’arts plàstiques i disseny de grau mitjà s’estructura en les parts que s’indiquen a continuació:
Una primera part o part general, per a les persones que no tenen els requisits acadèmics. Aquesta part consta dels exercicis següents:
a) Un exercici de llengua catalana i literatura, un de llengua castellana i literatura i un altre de llengua anglesa, en què els aspirants han de desenvolupar per escrit un comentari de text i han de contestar una sèrie de preguntes a partir del text.
En aquests exercicis es valoraran la competència lingüística i la maduresa de l’alumne en relació amb el currículum de l’educació secundària obligatòria.
b) Un exercici amb continguts tecnicocientífics i un altre amb continguts socioculturals, que han de consistir en el desenvolupament per escrit de qüestions referides a aquestes matèries.
En aquests exercicis es valoraran les capacitats matemàtiques, científiques, tècniques i socioculturals en relació amb el currículum de l’educació secundària obligatòria.
Aquesta primera part o part general de la prova d’accés és eliminatòria.
Les persones aspirants que superin aquesta primera part de la prova han de fer, amb posterioritat, la segona part o part específica de la prova d’accés, si no estan exemptes de fer-la.
Una segona part o part específica, que consta de dos exercicis:
a) Un exercici que ha de consistir en el desenvolupament per escrit de qüestions relatives al camp de les arts plàstiques a partir d’un text escrit i/o la documentació gràfica que es faciliti.
En aquest exercici es valoraran els coneixements artístics de l’alumne.
b) Un exercici en què s’han de fer dibuixos o esbossos a partir d’un tema, un dels quals ha de servir de base per a la realització posterior d’un dibuix en color.
En aquest exercici es valoraran aptituds com la creativitat, la destresa específica i la capacitat d’observació i percepció.
2. Qualificació de cada exercici
1. Respecte a la puntuació dels cinc exercicis que componen la part general, el tribunal ha de qualificar numèricament cada un dels exercicis del zero al deu, amb un decimal, i és necessari obtenir una puntuació igual o superior a tres per poder calcular la mitjana aritmètica dels exercicis.
2. La qualificació final de la part general de la prova d’accés serà la mitjana aritmètica dels cinc exercicis que la componen, amb dos decimals.
3. Pel que fa a la part específica, el tribunal ha de qualificar numèricament cada un dels exercicis del zero al deu, amb un decimal, i és necessari obtenir una qualificació final igual o superior a cinc per superar-los.
4. La qualificació final de la part específica s’obtindrà calculant la mitjana aritmètica, amb dos decimals, de les puntuacions dels exercicis que la componen.
5. No es calcularà la mitjana aritmètica de la prova quan en algun exercici l’aspirant hagi obtingut una puntuació inferior a tres punts.
3. Qualificació final
1. La qualificació final de la prova d’accés per a les persones aspirants sense requisits acadèmics serà la mitjana aritmètica de les dues parts (la general i l’específica). S’ha d’expressar en termes numèrics, utilitzant una escala del zero al deu amb dos decimals, i és necessari obtenir una qualificació igual o superior a cinc per superar-la.
2. La qualificació final de la prova d’accés per a les persones amb requisits acadèmics serà la mitjana aritmètica, amb dos decimals, de les puntuacions dels exercicis que componen la part específica. S’ha d’expressar en termes numèrics, utilitzant una escala del zero al deu amb dos decimals, i és necessari obtenir una qualificació igual o superior a cinc per superar-la.
4. Durada de la prova
1. Cada un dels cinc exercicis que componen la part general de la prova ha de tenir una durada màxima d’una hora.
2. Cada un dels dos exercicis que componen la part específica de la prova ha de tenir una durada màxima de dues hores.
ANNEX 4 Prova d’accés als cicles formatius d’arts plàstiques i disseny de grau superior
1. Estructura
La prova d’accés als cicles formatius d’arts plàstiques i disseny de grau superior s’estructura en les parts que s’indiquen a continuació:
Una primera part o part general, per a les persones que no tenen els requisits acadèmics. Aquesta part consta de quatre exercicis corresponents a les següents matèries troncals del batxillerat: Llengua Catalana i Literatura, Llengua Castellana i Literatura, Història d’Espanya i Primera Llengua Estrangera. En aquests exercicis els alumnes han de dur a terme el que s’especifica a continuació:
Amb aquesta primera part de la prova de caràcter general, que és eliminatòria, s’ha de valorar el grau de maduresa de l’aspirant pel que fa a la correcta comprensió dels conceptes, la utilització del llenguatge i la capacitat d’anàlisi i de síntesi.
Les persones aspirants que superin aquesta primera part de la prova o part general han de fer, amb posterioritat, la segona part o part específica de la prova d’accés, si no estan exemptes de fer-la.
Una segona part o part específica, que consta de tres exercicis:
En aquests exercicis es valorarà la sensibilitat artística, la creativitat i la capacitat per concretar les idees.
2. Qualificació de cada exercici
1. Respecte a la puntuació dels quatre exercicis que componen la part general, el tribunal ha de qualificar numèricament cada un dels exercicis del zero al deu, amb un decimal, i és necessari obtenir una puntuació igual o superior a tres per poder calcular la mitjana aritmètica dels exercicis.
2. La qualificació final de la part general de la prova d’accés serà la mitjana aritmètica dels quatre exercicis que la componen, amb dos decimals.
3. Pel que fa a la part específica, el tribunal ha de qualificar numèricament cada un dels exercicis del zero al deu, amb un decimal, i és necessari obtenir una qualificació final igual o superior a cinc per superar-los.
4. La qualificació final de la part específica s’obtindrà calculant la mitjana aritmètica, amb dos decimals, de les puntuacions dels exercicis que la componen.
5. No es calcularà la mitjana aritmètica de la prova quan en algun exercici l’aspirant hagi obtingut una puntuació inferior a tres punts.
3. Qualificació final
1. La qualificació final de la prova d’accés per a les persones aspirants sense requisits acadèmics serà la mitjana aritmètica de les dues parts (la general i l’específica). S’ha d’expressar en termes numèrics, utilitzant una escala del zero al deu amb dos decimals, i és necessari obtenir una qualificació igual o superior a cinc per superar-la.
2. La qualificació final de la prova d’accés per a les persones amb requisits acadèmics serà la mitjana aritmètica, amb dos decimals, de les puntuacions dels exercicis que componen la part específica. S’ha d’expressar en termes numèrics, utilitzant una escala del zero al deu amb dos decimals, i és necessari obtenir una qualificació igual o superior a cinc per superar-la.
4. Durada de la prova
1. Cada un dels quatre exercicis que componen la part general de la prova ha de tenir una durada màxima d’una hora.
2. Cada un dels tres exercicis que componen la part específica de la prova ha de tenir una durada màxima d’una hora.
ANEX 5 Model de full d’inscripció a les proves d’accés
Model del full de matrícula als cicles formatius d’arts plàstiques i disseny