Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
INSTITUT BALEAR DE LA DONA
Núm. 3447
Resolució de la directora de l'Institut Balear de la Dona de 8 d'abril de 2019 per la que s'aprova la convocatòria de subvencions per a entitats locals per a projectes de foment i suport a la igualtat d'oportunitats entre dones i homes, d'eliminació de qualsevol forma de discriminació per raó de sexe i de prevenció i intervenció davant les violències masclistes per als anys 2019 i 2020
Ref. Base Nacional de Subvencions: 449415
El Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, té per objecte determinar el règim jurídic de les subvencions l’establiment o la gestió de les quals corresponen a l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears o a les entitats que en depenen.
L’article 12 de la norma esmentada disposa que no es pot iniciar el procediment de concessió de subvencions sense que l’òrgan competent hagi establert prèviament per ordre, fent ús de la potestat reglamentària, les bases reguladores corresponents.
El Decret 75/2004, de 27 d’agost, de desplegament de determinats aspectes de la Llei de finances i de les lleis de pressuposts de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, regula particularitats del procediment de concessió i justificació de les subvencions.
Mitjançant l’Ordre de la consellera d’Afers Socials, Promoció i Immigració de 18 de maig de 2009 (BOIB núm. 76, de 26 de maig), es varen establir les bases reguladores de les subvencions, els certàmens i els premis de l’Institut Balear de la Dona en matèria de polítiques d’igualtat envers les dones.
La igualtat d’oportunitats entre dones i homes és un principi bàsic i fonamental reconegut en la Constitució espanyola. Així, l’article 1.1 la propugna com a valor superior de l’ordenament jurídic, l’article 9.2 formula el manament exprés dels poders públics perquè la facin efectiva i l’article 14 prescriu qualsevol discriminació per raó de sexe.
La Llei orgànica 1/2004, de 28 de desembre, de mesures de protecció integral contra la violència de gènere, reconeix a les dones que en són víctimes el dret a la informació, l’assistència jurídica gratuïta, la protecció social i el suport econòmic. La protecció a les víctimes requereix un abordatge multidisciplinari i integral.
La Llei orgànica 3/2007, de 22 de març, d’igualtat efectiva entre dones i homes, estableix que el reconeixement de la igualtat formal davant la llei ha resultat insuficient i que cal combatre totes les manifestacions encara existents.
L’article 16 de l’Estatut d’autonomia de les Illes Balears preveu que els poders públics de les Illes Balears han de defensar i promoure els drets socials dels ciutadans i les ciutadanes de les Illes Balears que representen un àmbit inseparable de respecte dels valors i els drets universals de les persones i que constitueixen un dels fonaments cívics del progrés econòmic, cultural i tecnològic de la comunitat autònoma.
Així mateix, l’article 17 preveu que totes les persones tenen dret al lliure desenvolupament de la seva personalitat, així com l’obligació de les administracions públiques de vetlar en tot cas perquè les dones i els homes puguin participar lliurement en la vida laboral, social, familiar i política sense discriminació de cap tipus, i de garantir que ho facin en igualtat de condicions.
La Llei 11/2016, de 28 de juliol, d’igualtat de dones i homes, indica que per fer efectiu el dret a la igualtat real i efectiva de les dones i els homes s’han d’establir i regular els mecanismes i dispositius, així com les mesures i els recursos, adreçats a promoure i garantir la igualtat d’oportunitats i no-discriminació per raó de sexe, en qualsevol dels àmbits, etapes i circumstàncies de la vida. Així mateix, l’apartat a) de l’article 13.3 assenyala que les competències objecte d’aquesta Llei corresponen a l’Institut Balear de la Dona, organisme autònom adscrit a la conselleria competent en igualtat.
L’article 15 de la Llei estableix que, sens perjudici de les competències pròpies dels municipis pel que fa a l’atenció immediata a persones en situació o risc d’exclusió social a què fa referència l’article 25.2.e) de la Llei 7/1985, de 2 d’abril, reguladora de les bases del règim local, en les matèries de promoció de la igualtat d’oportunitats i de prevenció de la violència masclista a les quals es refereix aquesta Llei, els municipis poden exercir competències delegades o competències diferents de les delegades, sempre que, en el primer cas, l’Administració titular de la competència els les delegui en el marc del que disposa l’article 27 de la Llei reguladora de les bases del règim local, o, en el segon cas, es compleixin els requisits que estableix l’article 7.4 de la mateixa Llei reguladora de les bases del règim local.
El Reial decret llei 9/2018, de 3 d’agost, de mesures urgents per al desenvolupament del Pacte d’Estat contra la Violència de Gènere, en la disposició final primera, afegeix un paràgraf o) a l’apartat 2 de l’article 25 de la Llei 7/1985, de 2 d’abril, reguladora de les bases del règim local, amb la següent redacció: «o) Actuacions en la promoció de la igualtat entre homes i dones, així com contra la violència de gènere».
El 13 de setembre de 2017, el Ple del Senat va aprovar l’informe de la Ponència d’Estudi per a l’elaboració d’estratègies contra la violència de gènere, i el Congrés dels Diputats, en sessió plenària de 28 de setembre de 2017, va aprovar l’informe de la Subcomissió per a un Pacte d’Estat en Matèria de Violència de Gènere.
Ambdós informes recullen un conjunt de propostes d’actuació per als propers anys i s’han unificat amb el que es coneix com a Pacte d’Estat contra la Violència de Gènere.
El Pacte d’Estat preveu 292 mesures distribuïdes en 10 eixos d’actuació:
Eix 1. La ruptura del silenci: sensibilització i prevenció.
Eix 2. Millora de la resposta institucional: coordinació. Treball en xarxa.
Eix 3. Perfeccionament de l’assistència, ajuda i protecció a les víctimes.
Eix 4. Intensificar l’assistència i protecció de menors.
Eix 5. Impuls de la formació que garanteixi la millor resposta assistencial.
Eix 6. Seguiment estadístic.
Eix 7. Recomanacions a comunitats autònomes, entitats locals i altres institucions.
Eix 8. Visualització i atenció d’altres formes de violència contra les dones.
Eix 9. Compromís econòmic.
Eix 10. El seguiment del Pacte.
Les activitats dels projectes que es presentin a aquesta convocatòria de subvencions han de donar resposta a alguna o algunes de les mesures que conté el Pacte d’Estat d’acord amb l’annex 3 de la convocatòria.
La Resolució de 3 d’agost de 2018 de la Secretaria d’Estat d’Igualtat va publicar l’Acord del Consell de Ministres de 3 d’agost de 2018, en el qual es formalitzen els criteris de distribució i la distribució resultant per a l’exercici de 2018 del crèdit de 100.000.000 d’euros per al desenvolupament, per part de les comunitats autònomes i ciutats amb estatut d’autonomia, del Pacte d’Estat contra la Violència de Gènere. D’aquesta quantitat, un total de 4.041.423,32 euros han correspost a la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per desenvolupar o ampliar les mesures recollides en el Pacte d’Estat contra la Violència de Gènere.
La Resolució de 10 de setembre de 2018 de la Secretaria d’Estat d’Igualtat, de distribució territorial per a l’exercici de 2018, ha transferit a la Comunitat Autònoma de les Illes Balears la quantitat de 4.041.423,32 euros.
Atesa la data de pagament de la quantitat assignada per a l’any 2018, la Comunitat Autònoma de les Illes Balears no va poder generar i executar la totalitat de la despesa; per tant, el romanent de 2018 es pot utilitzar dins l’exercici de 2019, d’acord amb la disposició addicional única del Reial decret llei 9/2018, de 3 d’agost, de mesures urgents per al desenvolupament del Pacte d’Estat contra la Violència de Gènere.
El subapartat 1.21.b) de l’apartat C) del Decret 46/2018, de 21 de desembre, de traspàs als consells insulars de les funcions i els serveis inherents a les competències pròpies d’aquests consells insulars que actualment exerceix l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears en matèria de polítiques de gènere i dona, reserva per a l’Administració de la Comunitat Autònoma les funcions suprainsulars com a garantia de la consecució de l’equilibri territorial necessari en l’àmbit de la comunitat autònoma, per a la satisfacció dels interessos estratègics de les polítiques de gènere en el conjunt de les Illes Balears.
La Comissió d’Assumptes Socials i Drets Humans del Parlament de les Illes Balears, en sessió de 21 de setembre de 2017, va aprovar la Proposició no de llei RGE núm. 7857/15, relativa al Pla Autonòmic contra el Tràfic de Dones amb Fins d’Explotació Sexual, i entre les mesures adoptades figuren les següents:
1. El Parlament de les Illes Balears instava el Govern de les Illes Balears a implementar el Pla Integral de Lluita contra el Tràfic de Dones i Nines amb Fins d’Explotació Sexual: 2015-2018, que representa el compromís assumit per l’Estat espanyol des de la ratificació del Protocol per prevenir, reprimir i sancionar el tràfic de dones amb fins d’explotació sexual, tal com estableix el Protocol de Palerm de l’any 2000.
2. El Parlament de les Illes Balears instava el Govern de les Illes Balears a desenvolupar, en el termini màxim d’un any, el Pla Autonòmic contra el Tràfic de Dones amb Fins d’Explotació Sexual, en el qual s’havien de coordinar les diferents institucions, organismes insulars i locals d’igualtat, agents socials i forces de seguretat, per treballar la prevenció i la sensibilització envers aquesta realitat i garantir una efectiva protecció, recuperació i integració sociolaboral de les víctimes.
El Consell de Govern, en la sessió de 23 de novembre de 2018, es va donar per assabentat de l’elaboració del Protocol Autonòmic contra el Tràfic de Dones, que estableix un sistema de coordinació, detecció i atenció integral a les víctimes. Aquest Protocol s’ha elaborat en col·laboració amb els agents socials que intervenen en aquest àmbit.
El Protocol inclou, entre d’altres, l’impuls d’espais de coordinació en els principals ajuntaments de les Illes Balears, amb les funcions d’abordar la prostitució i el tràfic de dones des de diferents àrees d’intervenció, a partir del treball en xarxa; l’impuls a la sensibilització i la formació, tant de les institucions implicades com de la ciutadania en general, i l’impuls d’accions d’investigació per conèixer millor la realitat de la prostitució i el tràfic de dones i nines amb fins d’explotació sexual.
D’acord amb el Decret 1/2016, de 16 de febrer, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual es modifica el Decret 24/2015, de 7 d’agost, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s’estableixen les competències i l’estructura orgànica bàsica de les conselleries de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, l’Institut Balear de la Dona queda adscrit a la Conselleria de Presidència. L’Institut Balear de la Dona, creat per la Llei 5/2000, de 20 d’abril, com a entitat autònoma de caràcter administratiu amb personalitat jurídica pròpia i capacitat plena d’actuar, té com a finalitats bàsiques elaborar i executar les mesures necessàries per fer efectius els principis d’igualtat de l’home i la dona, a més d’impulsar i promoure la participació de la dona en tots els àmbits de la societat.
L’Acord del Consell de Govern de 9 de març de 2018 pel qual s’aprova el Pla Estratègic de Subvencions de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per als exercicis 2018-2020 (BOIB núm. 31, de 10 de març de 2018), modificat per la Resolució de la consellera d’Hisenda i Administracions Públiques de 29 de gener de 2019 (BOIB núm. 15, de 2 de febrer de 2019), indica que l’Institut Balear de la Dona, organisme autònom adscrit a la Conselleria de Presidència, pot destinar ajuts a projectes destinats a donar suport a les entitats locals que tenguin com a finalitat el foment i el suport a la igualtat d’oportunitats, la lluita contra la discriminació entre dones i homes, i la prevenció i intervenció davant les violències masclistes.
Per tramitar el procediment de concessió de subvencions, cal atenir-se al que disposen el Text refós de la Llei de subvencions; l’Ordre de la consellera d’Afers Socials, Promoció i Immigració de 18 de maig de 2009; la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions; el Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s’aprova el Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions; la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i la Llei 40/2015, d’1 d’octubre, de règim jurídic del sector públic.
Per tot això, d’acord amb l’article 15.1 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, i l’article 1 de l’Ordre de la consellera d’Afers Socials, Promoció i Immigració de 18 de maig de 2009 per la qual s’estableixen les bases reguladores de les subvencions de l’Institut Balear de la Dona en matèria de suport a la igualtat d’oportunitats entre dones i homes, d’eliminació de qualsevol forma de discriminació, d’impuls i promoció de la participació de la dona en tots els àmbits, i de foment de l’associacionisme i també dels certàmens i premis destinats al foment i a la plena integració de les dones en tots els àmbits, la directora de l’Institut Balear de la Dona, d’acord amb l’informe jurídic previ, amb la fiscalització prèvia de la Intervenció General de la Comunitat Autònoma i amb l’atorgament previ del Consell de Govern de data 7 de març de 2019 en què s’autoritza la directora de l’Institut Balear de la Dona a exercir competències en matèria d’autorització i de disposició de la despesa derivada de l’expedient d’aquesta convocatòria, i fent ús de les facultats que m’atribueixen la Llei 5/2000, de 20 d’abril, de creació de l’Institut Balear de la Dona; el Decret 109/2001, de 3 d’agost, pel qual es regulen l’organització i el funcionament de l’Institut Balear de la Dona, i la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, dict la següent
RESOLUCIÓ
Primer
Aprovació de la convocatòria
Aprovar la convocatòria pluriennal de subvencions per a ajuntaments, agrupacions d’ajuntaments i mancomunitats per projectes de foment i suport a la igualtat d’oportunitats entre dones i homes, d’eliminació de qualsevol forma de discriminació per raó de sexe i de prevenció i intervenció davant les violències masclistes per als anys 2019 i 2020, d’acord amb el que preveuen els articles 4 i 5 de les bases reguladores de les subvencions, la qual s’ha de regir per les bases que figuren en l’annex d’aquesta convocatòria.
Segon
Dotació econòmica
Destinar a aquesta convocatòria pluriennal per als anys 2019 i 2020 un import màxim de 2.200.000 euros, amb càrrec als pressuposts de la Comunitat Autònoma de les Illes balears, distribuïts de la manera següent i sempre que hi hagi crèdit adequat i suficient:
Tercer
Òrgan instructor
Designar la cap del Servei d’Administració i Gestió Pressupostària de l’Institut Balear de la Dona òrgan instructor del procediment de concessió de subvencions derivat d’aquesta convocatòria.
Quart
Publicació
Publicar aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
Interposició de recursos
Contra aquesta Resolució, que no exhaureix la via administrativa, es pot interposar un recurs d’alçada davant la directora de l’Institut Balear de la Dona o la consellera de Presidència en el termini d’un mes comptador des de l’endemà d’haver-se publicat, d’acord amb els articles 121 i 122 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i l’article 58 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
Palma, 8 d’abril de 2019
La directora de l’Institut Balear de la Dona Rosa Cursach Salas
ANNEX Bases de la convocatòria
1. Objecte
Aquesta convocatòria té per objecte concedir ajuts a ajuntaments, agrupacions d’ajuntaments i mancomunitats per a projectes de foment i suport a la igualtat d’oportunitats entre dones i homes, d’eliminació de qualsevol forma de discriminació per raó de sexe i de prevenció i intervenció davant les violències masclistes, en el marc de les actuacions previstes en les lletres c) Programes i actuacions encaminats a erradicar la violència contra les dones, l) Projectes d’investigació, estudis, publicacions i altres treballs tècnics, i m) Projectes que siguin campanyes de prevenció, sensibilització i promoció, corresponents a l’article 3 de les bases reguladores.
2. Accions susceptibles d’ajut
Les accions susceptibles d’ajut s’han d’emmarcar dins les mesures incloses en el Pacte d’Estat, recollides en l’annex 3 d’aquesta convocatòria.
2.1. Són accions susceptibles d’ajut, en el marc d’aquesta convocatòria, les incloses dins aquests tres programes:
a) Programes i actuacions adreçats a erradicar la violència contra les dones (modalitat A i modalitat B).
b) Projectes que siguin campanyes de prevenció, sensibilització i promoció (modalitat A)
c) Projectes d’investigació, estudis, publicacions i altres treballs tècnics (modalitat C)
2.2. No són objecte d’aquesta convocatòria els ajuts per adquirir béns i equipaments inventariables o per fer obres o per a despeses de manteniment de l’entitat. En el pressupost de despeses de les activitats no es poden incloure (i, en tot cas, no s’han de tenir en compte) les despeses de material fungible de caràcter administratiu ni cap tipus de despesa relacionada amb lloguer, ús i manteniment de locals.
2.3. No són objecte d’aquesta convocatòria les despeses de personal de les entitats locals derivades de necessitats estructurals de personal; únicament es podran imputar despeses de personal vinculades al desenvolupament de projectes o programes de caràcter temporal.
3. Bases reguladores
Les subvencions objecte d’aquesta convocatòria es regeixen per l’Ordre de la consellera d’Afers Socials, Promoció i Immigració de 18 de maig de 2009 per la qual s’estableixen les bases reguladores de les subvencions, els certàmens i els premis en matèria de polítiques d’igualtat envers les dones (BOIB núm. 76, de 26 de maig).
4. Import màxim i crèdits pressupostaris als quals s’imputa
L’import màxim que es destina a aquesta convocatòria és de 2.200.000 euros, amb càrrec a la partida pressupostària següent:
Any |
Quantia |
Partida pressupostària |
---|---|---|
2019 |
1.100.000,00 € |
73101 323C03 46000 00 (FF 19090) |
2020 |
1.100.000,00 € |
73101 323C03 46000 00 (FF 20090) |
Aquest import es distribueix de la manera següent entre les modalitats d’ajut previstes:
Modalitat A
Un import màxim de 340.000,00 € per a l’any 2019.
Un import màxim de 340.000,00 € per a l’any 2020.
Modalitat B
Un import màxim de 680.000,00 € per a l’any 2019.
Un import màxim de 680.000,00 € per a l’any 2020.
Modalitat C
Un import màxim de 80.000,00 € per a l’any 2019.
Un import màxim de 80.000,00 € per a l’any 2020.
Una vegada finalitzat el termini de presentació de sol·licituds, si d’alguna modalitat no s’ha exhaurit el crèdit pressupostari destinat i, per altra banda, hi ha sol·licituds de les altres modalitats que no s’han pogut adjudicar per manca de crèdit, es podran utilitzar els romanents per a les altres modalitats.
5. Entitats beneficiàries i requisits
Poden sol·licitar les subvencions que preveu aquesta convocatòria, d’acord amb els punts 4 i 5 de les bases reguladores, les entitats següents:
5.1. Modalitat A
— Els ajuntaments i/o mancomunitats.
5.2. Modalitat B
— Els ajuntaments que disposin de taula de coordinació i prevenció contra les violències masclistes abans de la finalització del termini de presentació de sol·licituds d’aquesta convocatòria.
— Les agrupacions d’ajuntaments que disposin de taula de coordinació i prevenció contra les violències masclistes abans de la finalització del termini de presentació de sol·licituds d’aquesta convocatòria.
L’acreditació de disposar de taula de coordinació i prevenció contra les violències masclistes s’ha de fer mitjançant una declaració responsable del batle o batlessa de l’ajuntament, o del batle o batlessa representant de l’agrupació de municipis, i/o un certificat del secretari o secretària de cada corporació local, i/o l’acta de constitució de la taula.
5.3. Modalitat C
Els ajuntaments que disposin d’espais de coordinació en l’abordatge de la prostitució i la lluita contra el tràfic en el marc del Protocol Autonòmic contra el Tràfic de Dones i el Pla Autonòmic per a la Lluita contra el Tràfic de Dones i Nines amb Fins d’Explotació Sexual i Atenció a la Prostitució a les Illes Balears abans de la finalització del termini de presentació de sol·licituds d’aquesta convocatòria.
L’acreditació de disposar d’espais de coordinació en l’abordatge de la prostitució i la lluita contra el tràfic s’ha de fer mitjançant un certificat del secretari o secretària de la corporació local, i/o una declaració responsable del batle o batlessa del municipi.
5.4. Les entitats sol·licitants han de complir els requisits següents:
a) Estar vàlidament constituïdes de conformitat amb la normativa vigent i, si escau, inscrites en el registre corresponent.
b) Estar al corrent de les obligacions tributàries i amb la Seguretat Social.
c) Haver justificat suficientment, si escau, les subvencions i els ajuts rebuts anteriorment del Govern de les Illes Balears.
d) Acreditar davant l’autoritat administrativa que no s’incorre en cap de les circumstàncies que estableix l’article 10 del Decret legislatiu 2/2005, o efectuar una declaració amb aquesta finalitat.
5.5. Les agrupacions d’ajuntaments, d’acord amb el que preveu l’article 5 de l’Ordre de bases de subvencions de l’Institut Balear de la Dona de la Conselleria d’Afers Socials, Promoció i Immigració de 18 de maig de 2009 (BOIB núm. 76, de 26 de maig), segons el qual, quan es tracti d’agrupacions de persones jurídiques, públiques, sense personalitat, s’han de fer constar de manera expressa, tant en la sol·licitud com en la resolució de concessió, els compromisos d’execució que assumeix cada membre de l’agrupació i l’import de la subvenció que hi ha d’aplicar cada un, que també tenen la consideració d’entitats beneficiàries.
S’ha de nomenar una persona representant o apoderat únic de l’agrupació, amb poders suficients per complir les obligacions que, com a entitat beneficiària, corresponen a l’agrupació. Així mateix, l’agrupació no s’entendrà dissolta fins que no hagin transcorregut els terminis de prescripció que disposen l’article 24 de la Llei 14/2014, de 29 de desembre, de finances de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, i els articles 57 i 60 del Decret legislatiu 2/2005.
5.6. No poden ser beneficiàries d’aquests ajuts les persones o entitats que estiguin incloses en alguna de les causes que preveu l’article 10 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, ni les que hagin estat objecte de sancions administratives fermes, ni les que hagin estat sancionades per resolució administrativa ferma o condemnades per sentència judicial ferma en els darrers tres anys per haver exercit o tolerat pràctiques laborals considerades discriminatòries per raó de sexe o de gènere, d’acord amb l’article 11.2 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d’igualtat de dones i homes, ni tampoc les que hagin estat sancionades o condemnades per una resolució administrativa ferma amb una pena accessòria de prohibició de rebre ajudes o subvencions públiques pel període estipulat en l’article 37 de la Llei 8/2016, de 30 de maig, per garantir els drets de lesbianes, gais, trans, bisexuals i intersexuals i per erradicar l’LGTBI-fòbia.
6. Obligacions de les entitats beneficiaries
Són obligacions de les entitats beneficiàries de les subvencions, a més de les que preveuen l’article 11 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005; l’article 14 de la Llei 38/2003, general de subvencions, i l’Ordre de 18 de maig de 2009 per la qual s’estableixen les bases reguladores, les següents:
6.1. Comunicar a l’òrgan competent, en el termini de deu dies naturals comptadors des de l’endemà de la data en què s’hagi rebut la notificació de la proposta de resolució, si l’accepta expressament. En el cas que l’entitat interessada no faci cap tipus de manifestació o al·legació dins el termini establert, una vegada que aquest s’hagi exhaurit, s’ha d’entendre que la proposta de resolució ha estat acceptada en els termes en què s’ha formulat.
6.2. Dur a terme l’activitat que fonamenta la concessió de l’ajut en la forma i dins el termini establert en aquesta convocatòria per a cada modalitat, com també, si escau, en la resolució de concessió corresponent o en les modificacions que eventualment s’aprovin.
6.3. Constituir una pòlissa d’assegurança de responsabilitat civil que cobreixi els danys que en l’execució del projecte es puguin causar a terceres persones; al respecte, l’Institut Balear de la Dona queda exonerat de qualsevol responsabilitat.
6.4. Presentar davant l’Institut Balear de la Dona, prèviament a la contractació, l’acreditació del personal mitjançant les seves titulacions acadèmiques i certificats acreditatius dels cursos de formació, perquè l’Institut pugui validar el compliment d’aquests requisits (modalitat B).
6.5. Acreditar davant l’Institut Balear de la Dona la realització de l’activitat i el compliment dels requisits i de les condicions que determinin la concessió de la subvenció.
6.6. Sotmetre’s a les actuacions de comprovació i control financer que duguin a terme els òrgans competents i aportar tota la informació que els sigui requerida en l’exercici d’aquestes actuacions.
6.7. Comunicar a l’òrgan que concedeix la subvenció el fet d’haver sol·licitat o obtingut altres subvencions per a la mateixa finalitat procedents de qualsevol administració o ens públic o privat, estatal o internacional. Aquesta comunicació ha de produir-se en el termini de tres dies hàbils comptadors a partir de la formulació de la sol·licitud o de l’obtenció de la subvenció concurrent i, en tot cas, abans de justificar l’aplicació que s’hagi donat als fons percebuts. Qualsevol alteració de les condicions tingudes en compte per concedir la subvenció i, en qualsevol cas, l’obtenció concurrent d’ajuts atorgats per altres administracions o ens públics o privats, estatals o internacionals, pot donar lloc a modificar la resolució de la concessió.
6.8. Acreditar, si escau, abans de dictar la proposta de resolució de concessió, en la forma i l’abast que es determini reglamentàriament, que estan al corrent de les obligacions tributàries, o de qualsevol naturalesa, amb l’Administració autonòmica de les Illes Balears, amb l’Estat i amb la Seguretat Social.
6.9. Conservar els documents justificatius d’haver aplicat els fons percebuts (inclosos els documents electrònics) mentre puguin ser objecte d’actuacions de comprovació i control.
6.10. Adoptar les mesures de difusió relatives a la informació i la constatació del caràcter públic del finançament de l’activitat que és l’objecte de subvenció, i fer constar de forma visible la imatge de l’Institut Balear de la Dona, del Govern de les Illes Balears i del Ministeri de la Presidència, Relacions amb les Corts i Igualtat (o el ministeri competent en matèria d’igualtat) en la documentació, els opuscles i els actes públics, en els elements externs o interns, els cartells, les pàgines web de l’activitat, i en qualsevol element identificatiu o de comunicació o convocatòria de l’activitat, d’acord amb el que assenyala l’article 18 d’aquesta Resolució.
6.11. Complir el compte justificatiu (memòria de les activitats realitzades, relació dels justificants imputats i documentació justificativa de les despeses realitzades) (annex 11).
6.12. Reintegrar els fons percebuts en els supòsits prevists en l’article 44 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre.
6.13. Destinar l’import de la subvenció al finançament de l’actuació per a la qual s’ha sol·licitat, en la forma i dins el termini que s’indiquen en la convocatòria i, si escau, en la resolució corresponent o en les seves modificacions.
6.14. Comunicar a l’òrgan que concedeix la subvenció la modificació de qualsevol circumstància que afecti algun dels requisits exigits per concedir la subvenció.
6.15. Col·laborar en el control de l’activitat facilitant tota la informació i la documentació que requereixin la Inspecció General de Treball, la Seguretat Social, la Intervenció General de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, la Intervenció General de l’Estat, el Tribunal de Comptes, la Sindicatura de Comptes o altres òrgans de control de la Unió Europea.
6.16. Comunicar al comitè d’empresa les previsions de les contractacions en compliment de l’article 64.2.c) del Reial decret legislatiu 2/2015, de 23 d’octubre, pel qual s’aprova el Text refós de la Llei de l’Estatut dels treballadors (modalitat B).
6.17. Complir amb les obligacions establertes en la Llei 31/1995, de 8 de novembre, de prevenció de riscs laborals.
6.18. No tenir sancions fermes pendents de pagament per infraccions de la normativa en matèria de prevenció de riscs laborals del tipus de servei de prevenció que ha constituït l’entitat.
6.19. Justificar les despeses efectuades amb càrrec als ajuts atorgats dins el termini establert i en la forma escaient.
6.20. Aportar els justificants del pagament efectiu de totes les despeses efectuades mitjançant extractes bancaris o un altre document equivalent.
6.21. Comunicar a l’òrgan atorgant de la subvenció l’inici de les activitats.
6.22. Comunicar a l’Institut Balear de la Dona si es preveu subcontractar l’activitat i indicar el percentatge que es pretén subcontractar (modalitats A i C). La subcontractació s’ha de regir pel que estableix el punt 13 d’aquesta convocatòria.
6.23. Complir qualsevol altra obligació exigida per la normativa vigent que sigui aplicable.
7. Imputació temporal de les accions subvencionables
Són subvencionables les accions que es duguin a terme des de l’1 de gener de 2019 fins al 31 de desembre de 2020, d’acord amb el que s’estableix en l’apartat 8.1 d’aquesta convocatòria i d’acord amb l’import màxim i la partida pressupostària establerta en el punt 4 d’aquesta convocatòria.
8. Despeses subvencionables
D’acord amb l’article 40 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, es consideren despeses subvencionables les que responguin sens dubte a la naturalesa de l’activitat que és objecte de la subvenció (punt 2 de la convocatòria) i que es duguin a terme dins el termini previst en la convocatòria, d’acord amb les bases reguladores, i que no superin el valor de mercat.
8.1. Les modalitats d’ajut que estableix aquesta convocatòria són les següents:
a) Modalitat A
Programa per a la realització de campanyes de prevenció, sensibilització i promoció de la igualtat i per a la realització d’actuacions encaminades a erradicar la violència contra les dones.
Les accions susceptibles d’ajut s’han d’emmarcar dins les mesures incloses en el Pacte d’Estat, recollides en l’annex 3 d’aquesta convocatòria.
No són susceptibles d’ajut les despeses recollides en els punts 2.2 i 2.3 d’aquesta convocatòria.
En cap cas, no es poden imputar salaris de personal propi que ja té l’entitat local que participi en la preparació i/o realització de les activitats.
Per a aquesta modalitat es poden subcontractar serveis per realitzar les activitats.
b) Modalitat B
Programa de contractació temporal de personal tècnic per a l’impuls de la taula de coordinació i prevenció contra les violències masclistes i la seva implementació en el marc del Pacte d’Estat contra la Violència de Gènere.
L’acreditació del personal contractat s’ha de fer mitjançant titulacions acadèmiques i certificats acreditatius dels cursos de formació. Aquesta acreditació s’ha de presentar a l’Institut Balear de la Dona perquè prèviament a la contractació validi els compliments dels requisits.
No són susceptibles d’ajut les despeses recollides en els punts 2.2 i 2.3 d’aquesta convocatòria.
En cap cas, no es poden imputar salaris de personal propi que ja té l’entitat local que participi en la preparació i/o realització de les activitats.
Per a aquesta modalitat no es poden subcontractar serveis.
Les accions susceptibles d’ajut s’han d’emmarcar dins les mesures incloses en el Pacte d’Estat, recollides en l’annex 3 d’aquesta convocatòria.
Les contractacions s’han de fer d’acord amb el següent:
1. Per als ajuntaments de fins a 12.000 habitants que tenen taula de coordinació i prevenció contra les violències masclistes.
Programa per a l’impuls de la taula de coordinació i prevenció contra les violències masclistes i la seva implementació en el marc del Pacte d’Estat contra la Violència de Gènere, consistent en la contractació de caràcter temporal a mitja jornada de personal tècnic amb titulació de diplomatura o grau en Treball Social i amb formació específica en violències masclistes i/o igualtat de com a mínim 50 hores, per dinamitzar i coordinar les actuacions relacionades amb la taula de coordinació i prevenció contra les violències masclistes del seu àmbit territorial, i donar-hi suport.
2. Per als ajuntaments de més de 12.000 habitants que tenen taula de coordinació i prevenció contra les violències masclistes.
Programa per a l’impuls de la taula de coordinació i prevenció contra les violències masclistes i la seva implementació en el marc del Pacte d’Estat contra la Violència de Gènere, consistent en la contractació de caràcter temporal a jornada completa de personal tècnic amb titulació de diplomatura o grau en Treball Social i amb formació específica en violències masclistes i/o igualtat de com a mínim 50 hores, per dinamitzar i coordinar les actuacions relacionades amb la taula de coordinació i prevenció contra les violències masclistes del seu àmbit territorial, i donar-hi suport.
3. Per a les agrupacions d’ajuntaments que tenen taula de coordinació i prevenció contra les violències masclistes.
Programa per a l’impuls de la taula de coordinació i prevenció contra les violències masclistes i la seva implementació en el marc del Pacte d’Estat contra la Violència de Gènere, consistent en la contractació de caràcter temporal a mitja jornada o a jornada completa de personal tècnic amb titulació de diplomatura o grau en Treball Social i amb formació específica en violències masclistes i/o igualtat de com a mínim 50 hores, per dinamitzar les actuacions relacionades amb la taula de coordinació i prevenció contra les violències masclistes del seu àmbit territorial, i donar-hi suport.
La contractació a mitja jornada o a jornada completa ha de venir donada pel nombre d’habitants dels municipis afectats per l’agrupació: fins a 12.000 habitants, la contractació es farà a mitja jornada, i si se superen els 12.000 habitants, es farà a jornada completa.
c) Modalitat C
Estudis, investigacions, publicacions i altres treballs tècnics com a suport a les mesures previstes en el Pla Autonòmic per a la Lluita contra el Tràfic de Dones i Nines amb Fins d’Explotació Sexual i Atenció a la Prostitució a les Illes Balears.
No són susceptibles d’ajut les despeses recollides en els punts 2.2 i 2.3 d’aquesta convocatòria.
En cap cas, no es poden imputar salaris de personal propi que ja té l’entitat local que participi en la preparació i/o realització de les activitats.
Per a aquesta modalitat es poden subcontractar serveis per realitzar les activitats.
Les accions susceptibles d’ajut s’han d’emmarcar dins les mesures incloses en el Pacte d’Estat, recollides en l’annex 3 d’aquesta convocatòria.
8.2. En cap de les tres modalitats no es poden incloure cap tipus de bestreta per a aliments i begudes, ni les corresponents a dinars, sopars i berenars.
8.3. Es considera despesa realitzada o efectuada la que hagi estat pagada efectivament abans de l’acabament del període de justificació. No obstant això, d’acord amb l’article 8.2 de les bases reguladores, l’article 40.2 del Text refós de la Llei de subvencions i l’article 31.2 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, en la justificació es poden admetre factures que no hagin estat pagades, sempre que la despesa, conforme a dret, s’hagi meritat en la data límit per dur a terme les activitats subvencionables o per justificar l’activitat. En el cas que aquestes factures s’admetin, l’entitat beneficiària ha de presentar els documents que n’acreditin el pagament en el termini de vint dies naturals comptadors des de la data de cobrament de l’import de la subvenció.
9. Presentació de sol·licituds, termini i documentació
Les entitats interessades han de presentar les sol·licituds (annex 1 modalitat A, annex 1 modalitat B, annex 1 modalitat C) d’acord amb el model de sol·licitud per a cada modalitat, el qual està disponible a la seu de l’Institut Balear de la Dona (c. d’Aragó, 26, 1r E, Palma) i al web de la Conselleria de Presidència (<http://cpresidencia.caib.es>) i de l’Institut Balear de la Dona (<http://ibdona.caib.es>).
La sol·licitud ha d’anar signada per la persona que tengui la representació legal de l’entitat sol·licitant o per la persona nomenada representant o apoderada única de l’agrupació en el cas d’agrupacions d’ajuntaments; aquesta persona ha de tenir poders suficients per complir les obligacions que, com a entitat beneficiària, corresponen a l’agrupació.
9.1. Tots els ens beneficiaris de cada modalitat que preveu la base 5 de la convocatòria només poden presentar una sol·licitud per a cada modalitat.
9.2. En el cas de les sol·licituds de les agrupacions de municipis, aquestes han de detallar en la mateixa sol·licitud els compromisos d’execució que assumeix cada membre de l’agrupació i l’import de la subvenció que hi ha d’aplicar cada un.
9.3. Atès que els beneficiaris de la subvenció són entitats jurídiques i públiques, l’Administració autonòmica obtindrà d’ofici i per via informàtica o telemàtica els certificats del compliment de les obligacions tributàries amb la hisenda de la Comunitat Autònoma i amb la Tresoreria General de la Seguretat Social, així com amb l’Agència Estatal de l’Administració Tributària.
9.4. El termini per presentar les sol·licituds i la documentació adjunta comença a comptar a partir de l’endemà de la publicació d’aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears i finalitza el 31 de maig de 2019. Les sol·licituds s’han d’adreçar a l’Institut Balear de la Dona i es poden presentar en el Registre de l’Institut Balear de la Dona (c. d’Aragó, 26, 1r E, Palma) o a qualsevol dels llocs prevists en l’article 16 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.
Si la sol·licitud s’envia per correu, la documentació corresponent s’ha de presentar a les oficines de Correus en un sobre obert, de manera que el full de sol·licitud destinat a l’Institut Balear de la Dona es dati i se segelli abans que se certifiqui, d’acord amb el que estableix l’article 31 del Reial decret 1829/1999, de 3 de desembre, que aprova el Reglament pel qual es regula la prestació dels serveis postals (BOE núm. 313, de 31 de desembre). En el cas que l’oficina de Correus no dati ni segelli la sol·licitud, s’entendrà com a data vàlida de presentació la data d’entrada en el Registre de l’Institut Balear de la Dona.
Si la sol·licitud es presenta en un lloc diferent de la seu de l’Institut Balear de la Dona, s’ha d’enviar al número de fax de l’Institut (971 17 89 24) el full de sol·licitud en què consti el segell d’entrada dins el termini màxim de presentació establert en aquesta convocatòria, en el termini màxim de les 24 hores següents a la fi del termini hàbil de presentació. De la mateixa manera, si s’envia per correu certificat, s’ha d’enviar al fax esmentat el full de la sol·licitud datat i segellat per l’oficina de Correus en què consti que s’ha tramès dins el termini hàbil de presentació.
9.5. Juntament amb la sol·licitud i d’acord amb la modalitat a què es presentin, s’ha de lliurar la documentació que figura a continuació (annex 2).
1. Per a les entitats locals:
— Certificat de l’òrgan competent de l’entitat, acreditatiu de la representació amb què actua la persona signant de la sol·licitud (modalitats A, B i C).
— Declaració responsable del batle o batlessa del municipi, i/o certificat del secretari o secretària de la corporació local, i/o acta de constitució de la taula de coordinació (modalitat B).
— Certificat del secretari o secretària / interventor o interventora, o persona competent corresponent de l’entitat, en què es facin constar, d’una banda, els salaris a percebre per les persones que es contractin, segons conveni col·lectiu, taula salarial o acord legalment aplicable, i, de l’altra, que els contractes que es formalitzin a l’empara d’aquesta convocatòria no es destinaran a cobrir llocs de feina estructurals de caràcter permanent (modalitat B).
— Acta de constitució de la taula i/o certificat del secretari o secretària de la corporació local, i/o declaració responsable del batle o batlessa del municipi (modalitat C).
2. Per a les mancomunitats (modalitat A):
— Certificat de l’òrgan competent de l’entitat, acreditatiu de la representació amb què actua la persona signant de la sol·licitud.
3. Per a les agrupacions d’ajuntaments (modalitat B):
— Còpia compulsada de l’acord subscrit per les entitats locals que concorren conjuntament, en el qual ha de constar la designació de l’ajuntament que representa l’agrupació.
— Còpia compulsada de la designació del representant de l’agrupació de municipis. Aquest representant ha de tenir poders suficients per complir les obligacions que, com a entitat beneficiària, corresponen a l’agrupació.
— Certificat del secretari o secretària / interventor o interventora de cada municipi que forma part de l’agrupació o del representant de l’agrupació de municipis, en el qual han de constar, d’una banda, els salaris a percebre per les persones que es contractin, segons conveni col·lectiu, taula salarial o acord legalment aplicable, i, de l’altra, que els contractes que es formalitzin a l’empara d’aquesta convocatòria no es destinaran a cobrir llocs de feina estructurals de caràcter permanent.
— Certificat del secretari o secretària de cada corporació local, i/o acta de constitució de la taula de coordinació, i/o declaració responsable del batle o batlessa del municipi representant de l’agrupació.
9.6. Documentació comuna a totes les modalitats:
— Còpia compulsada del NIF de l’entitat sol·licitant.
— Còpia compulsada del DNI de la persona que signa la sol·licitud com a representant legal de l’entitat sol·licitant.
— Mesures incloses en el Pacte d’Estat contra la Violència de Gènere objecte d’aquesta convocatòria (annex 3).
— Guió de projecte en el qual es recull la memòria explicativa del projecte i del pressupost previst per executar-lo, d’acord amb el formulari establert per a cada modalitat a aquest efecte (annex 4).
— Declaració responsable de no estar en cap de les circumstàncies que impedeixen adquirir la condició d’entitat beneficiària, previstes en l’article 13 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, i l’article 10.1 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre; i de no tenir causa d’incompatibilitat per rebre la subvenció, segons l’article 11 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d’igualtat de dones i homes (annex 5).
— Declaració responsable de no haver sol·licitat ni rebut cap altre ajut o finançament per a la mateixa finalitat de qualsevol administració pública o ens públic o privat, o bé, en cas contrari, relació de les entitats a les quals s’ha sol·licitat una subvenció per a la mateixa finalitat o de les quals se n’ha obtingut alguna, amb indicació de la quantia sol·licitada o concedida (annex 6).
— Declaració responsable de l’entitat sol·licitant en què manifesti que compleix amb les obligacions que estableix l’article 19 de l’Ordre de la consellera d’Afers Socials, Promoció i Immigració de 18 de maig de 2009 per la qual s’estableixen les bases reguladores de les subvencions gestionades per l’Institut Balear de la Dona (BOIB núm. 76, de 26 de maig), i amb la resta d’obligacions que estableix aquesta convocatòria (annex 7).
— Declaració responsable o acreditació amb un document bancari que l’entitat beneficiària és titular del compte bancari facilitat, en què constin el nom de l’entitat beneficiària, el número d’identificació fiscal i el compte bancari complet (annex 8).
— Declaració responsable de no haver estat objecte de sancions administratives fermes en els darrers tres anys per haver exercit o tolerat pràctiques laborals considerades discriminatòries per raó de sexe o de gènere, d’acord amb l’article 11.2 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d’igualtat de dones i homes, i de no haver estat sancionada o condemnada per una resolució administrativa ferma amb una pena accessòria de prohibició de rebre ajudes o subvencions públiques pel període estipulat en l’article 37 de la Llei 8/2016, de 30 de maig, per garantir els drets de lesbianes, gais, trans, bisexuals i intersexuals i per erradicar l’LGTBI-fòbia (annex 9).
— Certificat de l’òrgan competent de l’entitat sol·licitant, acreditatiu d’haver aprovat el projecte objecte de la sol·licitud de la subvenció.
— Certificat, si escau, del secretari o secretària / interventor o interventora, o persona competent corresponent, en el qual consti que hi ha finançament suficient per a les despeses no subvencionades per l’Institut Balear de la Dona que hagi de finançar l’entitat local.
No és necessari adjuntar documentació en cas que ja estigui en poder de l’Institut Balear de la Dona per haver-la aportada en convocatòries anteriors, d’acord amb el que estableix l’article 4 del Decret 6/2013, de 8 de febrer, de mesures de simplificació documental dels procediments administratius. En aquest cas, el sol·licitant ha de fer constar en la sol·licitud l’expedient en el qual es troba la documentació i ha de fer servir el model que figura com a annex 10, «Model de comunicació identificativa», de la documentació en poder de l’Administració.
9.7. La presentació de la sol·licitud implica que l’entitat sol·licitant accepta les prescripcions que estableixen la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions; el Text refós de la Llei de subvencions; l’Ordre de la consellera d’Afers Socials, Promoció i Immigració de 18 de maig de 2009, i aquesta Resolució.
9.8. Si la documentació aportada no compleix els requisits exigits, d’acord amb l’article 68 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, s’ha de requerir a la persona o l’entitat sol·licitant que, en el termini de deu dies hàbils des de l’endemà de la recepció del requeriment, esmeni la falta o aporti els documents preceptius, amb l’advertiment que, si no ho fa, es considerarà que desisteix de la seva sol·licitud, amb la resolució prèvia que s’ha de dictar en els termes prevists en l’article 21 de la mateixa Llei 39/2015.
9.9. De conformitat amb el Reglament (UE) 2016/679 (RGPD) i la Llei orgànica 3/2018, de 6 de desembre, de protecció de dades de caràcter personal i garanties dels drets digitals, el tractament de les dades personals de les sol·licituds consisteix en el següent:
a) Finalitat del tractament: tramitació del procediment administratiu de concessió de subvenció per a entitats locals per a projectes de foment i suport a la igualtat d’oportunitats entre dones i homes, d’eliminació de qualsevol forma de discriminació per raó de sexe i de prevenció i intervenció davant les violències masclistes per als anys 2019 i 2020, d’acord amb el que preveuen el Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 29 de desembre; l’Ordre de la consellera d’Afers Socials, Promoció i Immigració de 18 de maig de 2009 per la qual s’estableixen les bases reguladores, i la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.
b) Responsable del tractament: Institut Balear de la Dona.
c) Destinatari de les dades personals: no se cediran les dades personals a tercers, llevat que hi hagi obligació legal o interès legítim de fer-ho d’acord amb el RGPD i la Llei orgànica 3/2018.
d) Existència de decisions automatitzades: no hi ha decisions automatitzades en relació amb les persones afectades pels tractaments.
e) Termini de conservació de les dades personals: el mínim legal des de la data de tancament de l’expedient.
f) Exercici de drets i reclamacions: la persona afectada per al tractament de dades personals pot exercir els seus drets d’informació, d’accés, de rectificació, de supressió, de limitació, de portabilitat, d’oposició i de no inclusió en tractaments automatitzats (i, fins i tot, de retirar el consentiment, si escau, en els termes que estableix el RGPD) davant el responsable del tractament, mitjançant el procediment «Sol·licitud d’exercici de drets en matèria de protecció de dades personals», previst a la Seu Electrònica de la CAIB. Una vegada rebuda la resposta del responsable o en el cas que no hi hagi resposta en el termini d’un mes, la persona afectada pel tractament pot presentar la «Reclamació de tutela de drets» davant l’Agència Espanyola de Protecció de Dades (AEPD).
g) Delegació de Protecció de Dades: la Delegació de Protecció de Dades de l’Administració de la CAIB té la seu a la Conselleria de Presidència (passeig de Sagrera, 2, 07012 Palma); adreça electrònica de contacte: <protecciodades@dpd.caib.es>
10. Règim de concessió de les subvencions
Els procediments de concessió s’han d’iniciar a sol·licitud de les entitats interessades i els ajuts es concedeixen en règim de concurrència no competitiva d’acord amb el que preveuen l’article 17.2 i 17.3 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s’aprova el Text refós de la Llei de subvencions, i l’article 12.1, paràgraf segon, de les bases reguladores de subvencions, que preveu que la selecció de persones o entitats beneficiàries es pot dur a terme per procediments que no són el de concurs quan no siguin necessàries la comparació i la prelació, en un únic procediment, de totes les sol·licituds entre si. En aquests casos, les sol·licituds de subvenció es poden resoldre individualment a mesura que tenguin entrada en el registre de l’òrgan, sempre que no hagi acabat el termini de presentació de sol·licituds.
Les sol·licituds s’han de resoldre de manera individual i per ordre d’entrada i fins a exhaurir el crèdit disponible.
Una vegada acabat el termini de presentació de sol·licituds, si en alguna o algunes modalitats resten crèdits disponibles, es destinarà a la modalitat o modalitats en què el crèdit pressupostat hagi estat insuficient. En aquests casos, els romanents de crèdit es repartiran d’acord amb l’ordre d’entrada de les sol·licituds i fins a exhaurir-se. Si el romanent destinat a la darrera sol·licitud és insuficient per cobrir la totalitat de l’ajuda sol·licitada, es comunicarà a l’entitat sol·licitant la possibilitat de renunciar a l’ajuda o de reformular el projecte per la quantitat concedida.
11. Òrgans competents per iniciar, instruir i resoldre el procediment
11.1. L’inici del procediment de concessió de subvencions correspon a la directora de l’Institut Balear de la Dona.
11.2. La instrucció del procediment correspon al Servei d’Administració i Gestió Pressupostària de l’Institut Balear de la Dona.
11.3. El procediment d’instrucció s’ha d’ajustar al que disposa l’article 16 del Text refós de la Llei de subvencions.
11.4. L’òrgan competent per resoldre el procediment és la directora de l’Institut Balear de la Dona.
12. Determinació de l’import de les subvencions
L’import màxim subvencionable és del 80 % de la quantitat sol·licitada per any, amb uns màxims de:
MODALITAT A
Per tal d’assegurar un repartiment equitatiu, s’han distribuït els imports màxims a subvencionar per a cada projecte presentat en funció del nombre de població, segons el padró municipal a 1 de gener de 2018 (vegeu la taula de població a la següent adreça:<https://ibestat.caib.es/ibestat/inici>).
S’han establert els següents trams de població:
1. Ajuntaments/mancomunitats de menys de 5.000 habitants amb un màxim de 2.000 € per any.
2. Ajuntaments/mancomunitats de 5.000 a 10.000 habitants amb un màxim de 5.000 € per any.
3. Ajuntaments/mancomunitats de més de 10.000 a 15.000 habitants amb un màxim de 7.000 € per any.
4. Ajuntaments/mancomunitats de més de 15.000 a 35.000 habitants amb un màxim de 10.000 € per any.
5. Ajuntaments/mancomunitats de més de 35.000 habitants amb un màxim de 15.000 € per any.
MODALITAT B
L’import màxim a subvencionar per a la contractació a mitja jornada dels costs laborals totals, inclosa la cotització empresarial a la Seguretat Social, és de 15.000 € per any.
L’import màxim a subvencionar per a la contractació a jornada completa dels costs laborals totals, inclosa la cotització empresarial a la Seguretat Social, és de 30.000 € per any.
MODALITAT C
L’import màxim a subvencionar per any i per a aquesta modalitat per a la realització d’estudis, investigacions, publicacions i altres treballs tècnics per fomentar la investigació i millorar la intervenció en la lluita contra el tràfic de dones i nines amb fins d’explotació sexual i atenció a la prostitució és de 20.000 €.
13. Subcontractació
D’acord amb l’article 8.1 d’aquesta convocatòria, es pot subcontractar en les modalitats A i C.
Tal com estableix l’article 24 de les bases reguladores de les subvencions (BOIB núm. 76, de 26 de maig), i en el marc de l’article 38 del Decret legislatiu 2/2005, l’entitat beneficiària pot subcontractar fins al 100 % de l’execució de l’activitat subvencionada.
Quan la subcontractació no superi el 50 %, l’entitat sol·licitant de la subvenció ha de presentar una memòria explicativa dels motius pels quals s’ha de recórrer a la contractació de l’activitat a tercers.
En el cas que la subcontractació sigui superior al 50 %, a més de les prescripcions esmentades en l’apartat anterior, la subcontractació estarà sotmesa al compliment que el contracte se subscrigui per escrit i l’òrgan competent per a la concessió de la subvenció n’autoritzi prèviament la formalització. Les despeses d’assessorament jurídic i notarials que pertoquin derivades de la formalització del contracte subscrit per a la subcontractació tenen la consideració de despesa subvencionable.
14. Ordenació, instrucció i reformulació de les sol·licituds
14.1. Correspon a l’òrgan instructor dur a terme d’ofici les actuacions necessàries per determinar, conèixer i comprovar les dades en les quals s’ha de basar per dictar la resolució, d’acord amb el que indica l’article 16 del Text refós de la Llei de subvencions i amb el procediment que preveu aquest mateix article.
14.2. L’òrgan competent per instruir el procediment pot sol·licitar els informes tècnics que consideri adients per elaborar la proposta de resolució. Aquests informes han d’estar a disposició de l’òrgan competent per resoldre la concessió dels ajuts. Els informes s’han d’emetre en un termini màxim de deu dies naturals des de la sol·licitud.
14.3. Una vegada completat l’expedient i sol·licitats els informe tècnics necessaris per verificar el compliment dels requisits, i amb el suport documental que es consideri oportú, l’òrgan instructor ha d’elaborar una proposta de resolució.
14.4. Quan l’import de la subvenció resultant sigui inferior a l’import sol·licitat, l’òrgan instructor donarà audiència a l’entitat sol·licitant a fi d’informar-la mitjançant una proposta de resolució provisional.
En la fase d’audiència prèvia, l’entitat responsable del projecte ha de comunicar a l’òrgan instructor si manté el pressupost inicial amb altres finançaments, que s’han d’especificar, o bé si presenta una proposta de reformulació pressupostària i tècnica del projecte inicial que s’ajusti a la quantia proposada. Aquest tràmit d’audiència serà com a màxim de deu dies naturals comptadors des de l’endemà de la notificació de la proposta de resolució provisional.
14.5. La modificació del projecte ha de respectar l’objecte, les condicions i la finalitat de subvenció en relació amb la sol·licitud.
14.6. La modificació de la sol·licitud, una vegada que l’òrgan competent n’hagi emès l’informe, s’ha de trametre a l’òrgan competent perquè dicti la resolució amb la proposta de resolució prèvia de l’òrgan instructor.
14.7. L’òrgan instructor ha de notificar la proposta de resolució de concessió individualment a cada entitat i li ha de donar un termini de deu dies naturals comptadors des de l’endemà de la notificació per acceptar la subvenció o renunciar-hi.
14.8. La proposta de resolució s’ha de publicar en els llocs webs esmentats en l’apartat 9 i en el tauler d’anuncis de la seu de l’Institut Balear de la Dona. Ha d’incloure la llista d’entitats beneficiàries proposades per a l’atorgament de la subvenció i la quantia, el pressupost acceptat com a base de la subvenció (que s’haurà de justificar en el moment oportú) i la llista de les entitats sol·licitants excloses, amb indicació de la causa d’exclusió.
14.9. En el cas d’acceptació, dins aquest termini de deu dies naturals, i en el cas que l’activitat s’hagi de fer amb posterioritat a la presentació de la sol·licitud, la persona que representa legalment l’entitat ha de comunicar per escrit a l’Institut Balear de la Dona la data definitiva d’inici del projecte, amb indicació del dia i el mes. Així mateix, la renúncia a la subvenció s’ha d’efectuar de manera expressa per qualsevol mitjà que permeti tenir-ne constància.
En tot cas, l’acceptació s’entendrà produïda automàticament si en el termini indicat des de la notificació de la proposta de resolució no es fa constar el contrari. En aquest cas, i si pertoca, s’entén que la data d’inici és la que figura en el projecte. En el cas que l’entitat hagi indicat únicament el mes d’inici del projecte, es considerarà que la data d’inici és el primer dia del mes indicat.
14.10. Quan la persona sol·licitant inclogui en la sol·licitud l’adreça electrònica, s’ha d’entendre que dona el consentiment a usar expressament aquest mitjà per fer les notificacions que es derivin d’aquest procediment, a l’efecte que regula l’article 41 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques. Amb aquesta finalitat es posa a disposició dels interessats la bústia <registre.subv@ibdona.caib.es>.
Les entitats beneficiàries han de confirmar que han rebut les notificacions mitjançant missatge de correu electrònic; en cas contrari, s’ha de fer la notificació mitjançant els altres mitjans legalment establerts.
15. Resolució i notificació
15.1. L’òrgan instructor, atesos l’expedient i, si escau, els informes tècnics adients, ha de formular la proposta de resolució a la directora de l’Institut Balear de la Dona perquè dicti una resolució d’adjudicació o de denegació.
15.2. La resolució de concessió o de denegació de les subvencions ha de ser motivada i ha de fixar, amb caràcter definitiu, la quantia individual de les subvencions concedides.
15.3. Les resolucions de concessió o denegació de les subvencions s’han de notificar individualment a les entitats interessades.
15.4. L’òrgan competent per dur a terme les notificacions derivades de la resolució del procediment és la cap del Servei d’Administració i Gestió Pressupostària.
15.5. El termini màxim per resoldre i notificar la resolució a l’entitat interessada és de sis mesos comptadors a partir de l’endemà de la data de publicació de la convocatòria.
15.6. El venciment d’aquest termini sense que es dicti i es notifiqui la resolució expressa faculta l’entitat interessada perquè entengui desestimada la sol·licitud presentada per silenci administratiu, d’acord amb l’article 22.2 del Text refós de la Llei de subvencions.
15.7. Les notificacions i la seva pràctica s’han de fer d’acord amb el que estableixen els articles 40 a 46 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.
15.8. En el cas que hi hagi més de deu entitats beneficiàries, es pot optar per la notificació de la resolució mitjançant la publicació en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
16. Pagament
Les subvencions objecte d’aquesta convocatòria s’han de pagar una vegada resolta la concessió de la subvenció, mitjançant una bestreta del 100 %, sense que les entitats beneficiàries hagin de presentar cap de les garanties a què fa referència l’article 25.1 del Decret 75/2004, de 27 d’agost, de desplegament de determinats aspectes de la Llei de finances i de les lleis de pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, atesa l’autorització prèvia de data 7 de març de 2019 del Consell de Govern, a proposta de la consellera de Presidència, d’acord amb el que determinen l’article 37.2 del Text refós de la Llei de subvencions i l’article 25.3 del Decret 75/2004.
17. Justificació
17.1. Les entitats beneficiàries dels ajuts, una vegada realitzada l’activitat, han de justificar anualment davant l’Institut Balear de la Dona el compliment de la finalitat per a la qual es concediren, i presentar el justificant de les despeses realitzades per al projecte subvencionat i el compte justificatiu, d’acord amb aquest apartat.
17.2. La data màxima per presentar les justificacions de les activitats realitzades l’any 2019 és el dia 15 de febrer de 2020.
17.3. La data màxima per presentar les justificacions de les activitats realitzades l’any 2020 és el dia 15 de febrer de 2021.
No obstant això, si un cop arribada la data límit de justificació l’entitat beneficiària no ha cobrat la subvenció concedida, i tenint en compte que, d’acord amb l’apartat 3 del punt 8 d’aquesta convocatòria, en la justificació es poden admetre factures que no hagin estat pagades, l’entitat beneficiària ha de presentar els documents que acreditin el pagament en el termini de vint dies naturals comptadors des de la data de cobrament de l’import de la subvenció.
17.4. La justificació ha d’abastar la realització completa de l’activitat i el cost total del projecte aprovat per cada any i que hagi servit de base a la resolució de concessió de la subvenció, sempre amb independència del percentatge finançat.
17.5. No s’entendrà del tot justificada l’aplicació dels fons percebuts fins que no s’hagi acreditat, com a mínim, l’import del projecte d’actuació anual que va servir de base a la concessió de la subvenció. D’acord amb això, quan les activitats hagin estat finançades, a més de per la subvenció, amb fons propis o altres subvencions o recursos, s’han d’acreditar en la justificació l’import, la procedència i l’aplicació d’aquests fons.
17.6. Les subvencions s’han de justificar mitjançant la presentació dels documents següents:
a) Una declaració jurada d’haver realitzat la totalitat de l’activitat anual objecte de la subvenció, que ha de signar la persona representant legal de l’entitat.
b) Una memòria tècnica de l’actuació justificativa del compliment de les condicions imposades a la concessió de la subvenció, amb indicació, com a mínim, de les activitats realitzades, els resultats obtinguts, la temporalització, els mitjans de difusió utilitzats, l’avaluació i qualsevol altre aspecte que pugui resultar adient.
c) Una memòria econòmica justificativa del cost de les activitats anuals duites a terme, segons el model que es facilitarà, i que ha de contenir, com a mínim:
— Una relació classificada de les despeses, amb identificació del creditor i del document justificatiu, l’import, la data d’emissió i la data de pagament.
— La indicació, si pertoca, dels criteris de repartiment dels costs generals i/o indirectes incorporats en la relació classificada de les despeses abans esmentades.
— Una relació detallada d’altres ingressos o subvencions que hagin contribuït a finançar l’activitat o el projecte subvencionat, amb indicació expressa de l’import i la procedència.
— Els tres pressuposts que, si escau i en aplicació de l’article 40.3 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, ha d’haver sol·licitat la persona o entitat beneficiària.
d) Originals i fotocòpies de les factures o documents de valor probatori equivalent en el tràfic juridicomercantil o amb eficàcia administrativa que justifiquin les despeses incorporades en la memòria econòmica i de la documentació acreditativa del pagament, que s’han d’ajustar a les previsions que indica el Reial decret 1619/2012, de 30 de novembre, pel qual s’aprova el Reglament que regula les obligacions de facturació.
e) Certificat expedit pel secretari o secretària / interventor o interventora, o persona competent de l’entitat local o, si escau, del representant de l’agrupació de municipis, en el qual ha de constar que s’ha realitzat l’activitat subvencionada i que la memòria econòmica justificativa és correcta.
17.7. Es considera despesa realitzada o efectuada la que hagi estat pagada efectivament abans de l’acabament del període de justificació. En aquest sentit, es considera despesa efectuada la que hagi estat efectivament pagada a data de 15 de febrer de 2020 per al primer any i a data 15 de febrer de 2021 per al segon any.
17.8. En el cas que l’òrgan competent per comprovar la justificació i l’aplicació de l’ajut apreciï defectes en la justificació de l’ajut, ho ha de comunicar prèviament per escrit a l’entitat beneficiària amb la finalitat que els esmeni. L’entitat disposarà d’un termini de deu dies hàbils per esmenar-los, amb indicació que, si no ho fa, s’entendrà que desisteix del dret d’esmenar, amb la resolució prèvia que s’ha de dictar en els termes prevists en l’article 21 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.
18. Publicitat dels ajuts
18.1. Les persones o entitats beneficiàries han de situar en un lloc destacat, en totes les actuacions d’informació i publicitat que duguin a terme, el logotip de l’Institut Balear de la Dona i del Govern de les Illes Balears i el del Ministeri de la Presidència, Relacions amb les Corts i Igualtat, o del ministeri competent en matèria d’igualtat (annex 12).
18.2. Tota la publicitat que es derivi de l’activitat que és objecte d’aquesta subvenció ha d’estar redactada en català i ha de fer ús d’un llenguatge no sexista i d’un tractament igualitari en els continguts i en les imatges. Això determina la necessitat d’exigir la presència obligatòria de la llengua catalana en qualsevol text, sense impedir-hi, però, la presència d’altres llengües si les circumstàncies així ho aconsellen.
19. Compatibilitat
19.1. Les subvencions atorgades d’acord amb aquesta convocatòria són compatibles amb els ajuts d’altres administracions públiques o d’altres ens públics o privats, estatals o internacionals.
19.2. L’import dels ajuts concedits d’acord amb aquesta convocatòria no pot ser, en cap cas, d’una quantia que, de manera aïllada o en concurrència amb subvencions o ajuts d’altres administracions o ens públics o privats, superi el cost de l’activitat que l’entitat beneficiària ha de dur a terme.
20. Avaluació o control
20.1. Les entitats beneficiàries queden sotmeses a les mesures de comprovació i fiscalització que estableix la legislació de finances i pressuposts de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears quant a la concessió i al control dels ajuts públics. A més, han de facilitar tota la informació que els pugui requerir l’òrgan instructor, la Intervenció General de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, la Sindicatura de Comptes o altres òrgans de control extern.
20.2. L’ocultació de qualsevol informació sobre els requisits dona lloc a la denegació o la revocació de l’ajut sol·licitat.
21. Revocació i reintegrament
21.1. Correspon la revocació de la subvenció i, si escau, el reintegrament de les quantitats percebudes indegudament, posteriorment a la resolució de concessió vàlida i ajustada a dret, en els casos següents:
— Obtenció de la subvenció sense que es compleixin les condicions requerides, per alteració de les condicions requerides o per alteració de les condicions tingudes en compte per causa imputable a l’entitat beneficiària.
— Incompliment total o parcial de la finalitat o els objectius per als quals va ser concedida la subvenció.
— Concurrència de subvencions incompatibles per a la mateixa activitat.
— Negativa a sotmetre’s a les actuacions de comprovació i control.
— Incompliment greu de l’obligació de justificació.
— Obtenció de la subvenció falsejant les condicions requerides o amagant les que ho haurien impedit, i qualsevol altre supòsit que doni lloc a l’anul·lació de la resolució de concessió en els termes que preveu l’article 25 del Text refós de la Llei de subvencions.
— Qualsevol altra de les causes que preveuen l’article 44 del Text refós de la Llei de subvencions i l’Ordre de la consellera d’Afers Socials, Promoció i Immigració de 18 de maig de 2009 per la qual s’estableixen les bases reguladores de les subvencions, els certàmens i els premis en matèria de polítiques d’igualtat envers les dones (BOIB núm. 76, de 26 de maig.)
21.2. La revocació parcial de la subvenció s’ha de dur a terme mitjançant una resolució de modificació de la resolució de concessió, que ha d’especificar les causes de la revocació, la valoració del grau d’incompliment i la quantitat que finalment ha de percebre l’entitat beneficiària. No obstant això, en els casos en què, com a conseqüència de l’abonament de la subvenció a la bestreta, l’entitat beneficiària n’hagi de reintegrar la totalitat o una part, no s’ha de dictar cap resolució de modificació i s’ha d’iniciar el procediment de reintegrament corresponent.
A aquests efectes, s’ha de tenir en compte el principi general de proporcionalitat.
21.3. Les quantitats que s’hagin de reintegrar tenen la consideració d’ingressos de dret públic i hi és aplicable la via de constrenyiment.
21.4. L’obligació del reintegrament és independent de les sancions que pertoqui aplicar de conformitat amb el Text refós de la Llei de subvencions.
22. Criteris de gradació dels possibles incompliments.
22.1. De conformitat amb l’article 13.n) del Decret legislatiu 2/2005 i l’article 27 de l’Ordre de la consellera d’Afers Socials, Promoció i Immigració de 18 de maig de 2009 per la qual s’estableixen les bases reguladores, s’estableixen els criteris següents de graduació dels incompliments de les condicions imposades amb motiu de l’atorgament de la subvenció, amb indicació dels percentatges de reintegrament de la subvenció que s’han d’exigir en cada cas:
1. Incompliment total dels fins per als quals s’ha atorgat la subvenció: 100 %.
2. Incompliment del termini d’execució de l’activitat sense que se n’hagi autoritzat la pròrroga corresponent: 20 %.
3. Demora en la presentació de la justificació o justificació insuficient o deficient: 10 %.
4. Incompliment del requisit de les mesures de difusió: 10 %.
22.2. En el cas d’incompliment parcial, la fixació de la quantia que ha de reintegrar l’entitat beneficiària s’ha de determinar en aplicació del principi de proporcionalitat, que, no obstant això, es pot modular tenint en compte el fet que l’incompliment s’aproximi significativament al compliment total i les entitats beneficiàries acreditin una actuació que tendeixi inequívocament al compliment dels seus compromisos.
23. Infraccions i sancions
23.1. Les accions i les omissions de les entitats beneficiàries tipificades en els articles 51, 52 i 53 del Text refós de la Llei de subvencions determinen que s’apliqui el règim d’infraccions i sancions que s’hi estableix, quan hi intervengui dol, culpa o simple negligència.
23.2. Les infraccions i les sancions que es derivin de l’atorgament de les subvencions previstes en aquesta Resolució es regeixen pel que estableix el títol V del Text refós de la Llei de subvencions.
24. Inspecció
D’acord amb les bases reguladores, l’Institut Balear de la Dona pot adoptar en qualsevol moment les mesures de comprovació i de control que consideri oportunes sobre l’activitat subvencionable per tal de verificar que es compleixen els requisits que estableixen el Decret legislatiu 2/2005, les mateixes bases reguladores i la convocatòria, amb l’objecte de comprovar la realització de l’activitat i el compliment de la finalitat que determini la concessió i el gaudi de la subvenció.
25. Normativa aplicable
Per tramitar el procediment de concessió de subvencions cal atenir-se al que disposen el Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s’aprova el Text refós de la Llei de subvencions; l’Ordre de la consellera d’Afers Socials, Promoció i Immigració de 18 de maig de 2009 per la qual s’estableixen les bases reguladores; la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions; el Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s’aprova el Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions; la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i la Llei 40/2015, d’1 d’octubre, de règim jurídic del sector públic.