Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
CONSELLERIA D'EDUCACIÓ I UNIVERSITAT
Núm. 3398
Resolució del conseller d’Educació i Universitat, de 3 d’abril de 2019, per la qual es regula la realització de l’avaluació 2018-2019 de l’impacte de diferents metodologies en l’ensenyament de les matemàtiques i el procediment d’aplicació als centres docents no universitaris de les Illes Balears que imparteixen ensenyaments d’educació primària
Fets
Des del curs 2008-2009 fins al 2016-2017 s’han duit a terme a les Illes Balears avaluacions diagnòstiques a l’alumnat de l’etapa de l’educació obligatòria. L’IAQSE (Institut d’Avaluació i Qualitat del Sistema Educatiu), en els informes derivats d’aquestes avaluacions, ha posat de manifest que la competència matemàtica és la que presenta el menor grau de consolidació entre l’alumnat de les Illes Balears.
Així mateix, en l’informe Indicadors de Resultats Acadèmics de les Illes Balears del curs 2016-2017 es fa palès que les matemàtiques són la disciplina acadèmica amb un percentatge més baix d’aprovats a l’educació primària, a l’educació secundària obligatòria i al batxillerat. Aquest informe aconsella la implantació de nous programes i noves metodologies didàctiques que possibilitin la millora en l’assimilació per part de l’alumnat dels aprenentatges propis d’aquesta disciplina acadèmica.
Al llarg dels darrers anys, conscients d’aquesta necessitat, alguns centres de les Illes Balears, en funció de la seva autonomia, han iniciat diferents processos d’innovació en la línia apuntada anteriorment. També, la Conselleria d’Educació i Universitat ha iniciat accions adreçades a aplicar procediments i recursos d’innovació de l’ensenyament i l’aprenentatge de les matemàtiques.
Tot i això, en qualsevol procés d’innovació o de canvi resulta essencial la determinació dels seus efectes i, en conseqüència, resulta convenient comprovar si amb la introducció de processos d’innovació s’han produït canvis i si aquests comporten una millora en l’assumpció de la competència matemàtica per part dels alumnes.
Fonaments de dret
La Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d’educació, modificada per la Llei orgànica 8/2013, de 9 de desembre, per a la millora de la qualitat educativa, atorga en l’article 144 a les administracions educatives la possibilitat d’establir avaluacions amb finalitat diagnòstica, al marge de les avaluacions individualitzades de compliment obligat.
També, a l’article 142 s’explicita que les administracions educatives, mitjançant els organismes corresponents que determinin, han d’avaluar el sistema educatiu dins l’àmbit de les seves competències.
Per tot això, a proposta del director general d’Innovació i Comunitat Educativa i del director general de Planificació, Ordenació i Centres dict la següent
Resolució
1. Dur a terme, durant el curs escolar 2018-2019, una avaluació externa a centres docents no universitaris de les Illes Balears que imparteixen ensenyaments d’educació primària, amb la finalitat de determinar els efectes de la implantació de metodologies innovadores sobre el procés d’ensenyament i aprenentatge de les matemàtiques.
2. Encarregar al Servei d’Innovació Educativa i a l’Institut d’Avaluació i Qualitat del Sistema Educatiu (IAQSE) la responsabilitat de dissenyar i planificar l’aplicació de la prova, de coordinar-ne el procés i d’analitzar-ne les dades, sense perjudici de les funcions que la normativa autonòmica atribueix a la Direcció General de Planificació, Ordenació i Centres i a la Direcció General d’Innovació i Comunitat Educativa en aquesta matèria.
3. Ajustar el procés de l’avaluació de l’impacte de la implantació de l’ús de diferents metodologies per a l’ensenyament de les matemàtiques 2018-2019 en centres d’educació primària al que s’indica a l’annex d’aquesta Resolució.
4. Facultar la Direcció General d’Innovació i Comunitat Educativa perquè dicti les resolucions i arbitri els recursos i les mesures necessàries perquè els processos esmentats puguin desenvolupar-se normalment i d’acord amb les finalitats previstes.
5. Publicar aquesta resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
Interposició de recursos
Contra aquesta Resolució, que exhaureix la via administrativa, es pot interposar potestativament un recurs de reposició davant el conseller d’Educació i Universitat en el termini d’un mes comptador des de l’endemà d’haver-se publicat al BOIB, segons el que disposen l’article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, i els articles 123 i 124 de la Llei 39/2015, de 1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les Administracions Públiques.
També es pot interposar directament un recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos comptadors des de l’endemà d’haver-se publicat, d’acord amb l’article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.
Palma, 3 d’abril de 2019
El conseller d’Educació i Universitat
Martí X. March i Cerdà
ANNEX
Disseny i planificació de l’aplicació de la prova, coordinació del procés i anàlisi de les dades
1. Objecte de l’avaluació
El curs 2018-2019 s’avaluarà la competència matemàtica d’una mostra de l’alumnat de tercer curs d’educació primària de les Illes Balears. Aquesta mostra ha d’estar formada per l’alumnat escolaritzat en els centres que ja varen participar en l’avaluació de primer d’educació primària del curs 2016-2017 i de segon d’educació primària del curs 2017-2018 i pels que s’hagin incorporat als seus grups classe aquest curs escolar.
S’aplicarà una prova de competències bàsiques en matemàtiques a l’alumnat de la mostra per determinar-ne el grau d’assoliment, amb la finalitat de comparar els resultats segons la metodologia utilitzada.
2. Funcions de l’IAQSE i del Servei d’Innovació Educativa
El Servei d’Innovació Educativa i l’IAQSE, en el marc de les funcions respectives, han de prendre les mesures pertinents, de manera coordinada, per tal de planificar, coordinar, aplicar i corregir les proves i elaborar els informes pertinents que es derivin de l’avaluació.
A més a més, l’IAQSE ha de fer la gestió i l’anàlisi de les dades de tot el procés d’avaluació.
3. Fases del procés
Les fases del procés avaluador s’han de dur a terme durant el curs 2018-2019 i requereixen el desplegament, entre d’altres, de les actuacions següents:
a. Elaboració de les proves.
b. Informació als centres i mecanització dels processos.
c. Informació als aplicadors i correctors.
d. Introducció per part de l’IAQSE de les proves i els usuaris (alumnes, aplicadors i directors) a l’aplicació informàtica.
e. Aplicació de les proves a tot l’alumnat de la mostra
f. Correcció de les proves i gestió de les dades.
g. Anàlisi i explotació de les dades.
h. Tramesa de la informació als centres.
i. Anàlisi dels resultats per part dels centres.
j.Informe executiu sobre els resultats obtinguts per a l’Administració educativa.
4. Implicació dels centres educatius
Els centres que formin part de la mostra han de participar i col·laborar amb l’Administració educativa en la realització de l’avaluació.
5. Poblacions implicades
1. La mostra estarà formada pels grups-classe dels 50 centres que el curs passat participaren en l’avaluació de segon d’educació primària.
2. La prova de competències bàsiques en matemàtiques l’ha de fer tot l’alumnat de tercer curs d’EP que formin part dels grups de la mostra.
3. Només es pot excloure de la mostra l’alumnat amb necessitats específiques de suport educatiu (NESE) que estiguin diagnosticats d’acord amb l’article 19 del Decret 39/2011, de 29 d’abril, pel qual es regula l’atenció a la diversitat i l’orientació educativa als centres educatius no universitaris sostinguts amb fons públics, que presentin un desajustament curricular significatiu.
6. Instruments d’avaluació (proves i qüestionaris de context)
1. Instruments d’avaluació aplicables a l’alumnat de la mostra: els models de prova de competències bàsiques en matemàtiques per detectar-ne el nivell de tercer d’educació primària.
2. Personal responsable de l’elaboració de la prova: la preparació de la prova ha d’anar a càrrec de mestres de l’etapa d’educació primària, coordinats i assessorats per personal tècnic de l’IAQSE i del Servei d’Innovació Educativa.
7. Aplicació de la prova
1. L’aplicació de la prova s’ha de fer entre els dies 3 i 7 de juny de 2019. Només es poden modificar aquestes dates, prèvia consulta al Servei d’Innovació Educativa, en casos excepcionals i per motius justificats de calendari del centre.
En cada centre s’ha d’aplicar la prova en un sol dia a tot l’alumnat de cada grup classe que formi part de la mostra. En el cas que hi hagi dos grups classe mostrals, es pot aplicar la prova en dos dies consecutius, cada grup classe en un sol dia.
2. Responsables de l’aplicació i correcció de les proves:
L’aplicació i la correcció de les proves l’han de dur a terme mestres de l’equip de suport, preferentment mestres d’atenció a la diversitat designats pel centre, d’acord amb les instruccions que el director general d’Innovació i Comunitat Educativa els trameti a l’efecte.
3. Criteris d’aplicació i de correcció de les proves i de gestió del procés d’avaluació:
Els mestres designats per a la aplicació de la prova seran informats per l’IAQSE i pel Servei d’Innovació Educativa sobre el procediment que han de seguir en l’aplicació i el funcionament de l’aplicació informàtica mitjançant la qual s’han d’introduir les proves (només s’han d’introduir les opcions de resposta de cada alumne a les preguntes tancades i, una vegada corregides, les puntuacions obtingudes en les preguntes obertes).
8. Anàlisi i explotació de dades i elaboració d’informes
1. Una vegada aplicades i corregides les proves i introduïdes a l’aplicació informàtica corresponent, l’IAQSE ha de fer les anàlisis estadístiques dels ítems i dels resultats obtinguts. Els resultats obtinguts d’aquestes anàlisis s’han de facilitar als centres un cop finalitzades.
2. A partir de les dades recollides en els cursos 2016-2017 i 2017-2018 amb els qüestionaris de les famílies, s’ha d’analitzar la incidència de les diferents variables de context sobre els resultats de l’alumnat.
3. Igualment, s’ha de calcular l’índex socioeconòmic i cultural (ISEC) de l’alumnat, amb la finalitat d’utilitzar-lo com a variable de control en la comparació de resultats de l’alumnat que segueix les diferents metodologies utilitzades majoritàriament.
9. Informe per a l’Administració educativa
L’IAQSE ha d’elaborar un informe executiu per a l’Administració educativa en el qual es proporcionin els resultats globals de l’alumnat per al conjunt de la Comunitat Autònoma, desagregats segons diferents variables d’interès. A més, ha d’incloure l’anàlisi de la millora de la seva competència matemàtica al llarg dels tres primers cursos de l’educació primària en funció de la metodologia utilitzada, detraient l’ISEC i el nivell competencial inicial al primer curs.
Si es donen resultats desagregats per illa, els resultats de l’alumnat de Formentera s’han d’integrar en els d’Eivissa per garantir la confidencialitat de les dades.