Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

CONSELL INSULAR DE FORMENTERA

Núm. 3373
Publicació del conveni de col·laboració entre l’administració i el govern de les Illes Balears i el Consell Insular de Formentera per a l’execució i gestió de les instal·lacions de pantalans flotants i fondejos ecològics a s’estany des peix, ubicat al parc natural de Ses Salines d’Eivissa i Formentera un cop firmat per ambdues parts

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

De conformitat amb allò previst a l'article 45, de la llei 39/2015, d'1 d'octubre, de procediment administratiu comú de les administracions publiques, es fa públic la signatura del següent conveni:

En sessió plenària extraordinària, celebrada per aquest Consell Insular, el 27 de març de 2019, es va aprovar el Conveni de col·laboració entre l’Administració i el Govern de les Illes Balears i el Consell Insular de Formentera per a l’execució i gestió de les instal·lacions de pantalans flotants i fondejos ecològics a s’Estany des Peix, ubicat al Parc Natural de Ses Salines d’Eivissa i Formentera,per majoria qualificada segons el que determinen els arts 22.2.g i 33.2 ñ en relació a l’art. 47.2 de la LRBRL i l’art. 94 de la Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de règim local de les Illes Balears, tot facultant el President de la corporació per tal que el signi en nom del Consell Insular, que figura annexat. 

Sotmès a votació dels 15 membres presents (dels 17 que formen Ple de la corporació), s’aprova el Conveni pel vot a favor de 9 membres presents i amb l’abstenció dels representants restants presents.

El Conveni es va signar el mateix dia 27 de març de 2019, en representació del Consell Insular de Formentera, el President, el Sr. Jaume Ferrer Ribas, i en representació del Govern de les Illes Balears, el Sr. Vicenç Vidal Matas, Conseller de Medi Ambient, Agricultura i Pesca.

Una volta signat el Conveni, i en execució de l’Acord del Ple adoptat en sessió extraordinària del 27 de març de 2019, es publica el present Conveni als efectes escaients,

 

ANNEX

Conveni de col·laboració entre l’Administració i el Govern de les Illes Balears i el Consell Insular de Formentera per a l’execució i gestió de les instal·lacions de pantalans flotants i fondejos ecològics a s’Estany des Peix, ubicat al Parc Natural de ses Salines d’Eivissa i Formentera

Parts

Vicenç Vidal Matas, conseller de Medi Ambient, Agricultura i Pesca de l’Administració i el Govern de les Illes Balears, segons el Decret 9/2015, de 2 de juliol, de la presidenta de les Illes Balears pel qual es disposen els nomenaments dels membres del Govern de les Illes Balears (BOIB núm. 97, de 2 de juliol de 2015). Actua en nom i en representació de l’Administració i el Govern de les Illes Balears, en ús de les facultats que li atribueixen els articles 11.b) i 80.4 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (d’ara endavant, la Conselleria).

Jaume Ferrer Ribas, president del Consell Insular de Formentera, segons l’Acord del Ple de dia 13 de juny de 2015 (BOIB número 109, de 18 de juliol de 2015). Actua en nom i en representació del Consell Insular de Formentera, en ús de les facultats que li atribueix l’article 9.2.q) i x) de la Llei 8/2000, de 27 d’octubre, de regulació dels consells insulars, i està expressament facultat per signar aquest Conveni per acord del Ple del Consell Insular, de 27 de març de 2019 (d’ara endavant, el Consell).

Antecedents

1.- L’Estatut d’autonomia de les Illes Balears (EAIB), segons el que resulta de la redacció vigent, conferida per la Llei orgànica 1/2007, de 28 de febrer, de reforma de l’Estatut d’autonomia de les Illes Balears (EAIB), atribueix (art. 30.46) a la Comunitat Autònoma, i sense perjudici del que disposa l’article 149.1 de la Constitució, la competència exclusiva, entre d’altres, sobre “protecció del medi ambient, ecologia i espais naturals protegits, sense perjudici de la legislació bàsica de l’Estat. Normes addicionals de protecció del medi ambient”. Així mateix, l’EAIB (art. 70.6) estableix que són competències pròpies dels consells insulars, a més de les que els siguin atribuïdes per la legislació estatal, entre d’altres, les relatives a patrimoni monumental, cultural, històric, artístic, arquitectònic, arqueològic i paisatgístic en el seu àmbit territorial, i dipòsit legal de llibres. 

2.- El mateix EAIB assenyala (art. 80), en relació amb l’execució de les funcions administratives, que l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears exercirà les seves funcions mitjançant els ens i organismes que depenen del Govern de les Illes Balears i dels consells insulars i mitjançant els municipis, i que el Govern podrà exercir la gestió ordinària de les seves competències mitjançant els consells insulars i els ajuntaments. Així mateix, respecte al desenvolupament legislatiu i la funció executiva, indica (art. 85.3) que els consells insulars, a més de les competències que els corresponen d’acord amb el que preveu l’Estatut, tindran les facultats de gestió i d’execució en el propi territori de les decisions del Govern de les Illes Balears quan pertoqui.

3.- Ha estat l’EAIB esmentat el que ha creat el Consell Insular de Formentera com a institució que incorpora dins seu l’Ajuntament de Formentera, i li confereix una naturalesa jurídica especial, singular i múltiple (d’ens local, si bé és doble, municipal i insular i, alhora, d’institució pròpia de la Comunitat Autònoma), tot administrant i exercint de manera simultània competències municipals, insulars i d’institució d’autogovern de les Illes Balears.

4.- La Llei 17/2001, de 19 de desembre, de protecció ambiental de ses Salines d’Eivissa i Formentera va declarar Parc Natural l’àrea terrestre, marina i d’estanys saliners compresos dins els termes municipals de Formentera i de Sant Josep de sa Talaia (Eivissa), així com les aigües interiors, amb els límits que es detallen als annexos de la Llei (art.1), per la qual se n’atribueix l’administració i gestió al Govern de les Illes Balears (art. 13), el qual haurà d’establir els mecanismes de col·laboració i de coordinació institucionals amb les administracions insulars i locals necessaris per tal de garantir la continuïtat i la protecció de l’entorn del Parc dins el seu territori. Dins l’àmbit concret del Parc Natural de ses Salines d’Eivissa i Formentera hi ha com a part integrant s’Estany des Peix.

5.- El Pla d’Ordenació de Recursos Naturals de ses Salines d’Eivissa i Formentera (PORN) es va aprovar definitivament per Acord del Consell de Govern de 24 de maig de 2002 (BOIB núm. 80, de 4 de juliol de 2002), pel qual s’atribueix l’administració i la gestió del Parc a la conselleria competent en matèria de medi ambient del Govern de les Illes Balears (art. 8), que ha de promoure l’establiment de convenis de gestió i de promoció ambiental tant amb el Consell Insular d’Eivissa i Formentera com amb els ajuntaments de Sant Josep de sa Talaia i de Formentera.

6.- El Pla Rector d’Ús i Gestió del Parc Natural de ses Salines d’Eivissa i Formentera (PRUG), que es va aprovar per Decret 132/2005, de 23 de desembre, preveu (art. 117.c), paràgraf tercer) quant a s’Estany des Peix que l’àncora o equivalent només es pot fixar sobre fons arenós i mai sobre comunitats de Caulerpa prolifera,Cymodocea nodosa i Zostera noltii, amb l’obligació de les administracions competents de redactar un projecte de regulació dels fondejos a s’Estany des Peix amb la col·laboració dels usuaris.

7.- D’acord amb el que preveu la Llei 6/1994, de 13 de desembre, d’atribució de competències als consells insulars en matèria de patrimoni històric, de promoció sociocultural, d’animació sociocultural, de dipòsit legal de llibres i d’esports, en l’àmbit de s’Estany des Peix s’han declarat dos Béns d’Interès Cultural (BIC): un, el BIC des Campament o sa Colònia i l’altre, els escars de tota l’illa, incloent els de s’Estany des Peix. En ambdós BIC s’assenyalen els elements concrets que són objecte de la declaració.

8.- La Llei 40/2015, d’1 d’octubre, de règim jurídic del sector públic, amb el caràcter de legislació bàsica, regula  els convenis (art. 47 a 53), tant pel que fa al concepte i tipus, requisits de validesa i eficàcia, com al contingut, causes d’extinció i efectes de la seva resolució.

9.- La Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de la Comunitat Autònoma, fa referència al fet que quan les característiques de la matèria ho exigeixin, i d’acord amb els mecanismes legalment prevists, els consells insulars i els municipis han d’assumir, en l’àmbit territorial establert, les facultats executives corresponents a competències de l’Administració autonòmica (art. 4.2) i també preveu que l’Administració autonòmica pot subscriure convenis de col·laboració amb les altres administracions públiques en l’àmbit de les competències respectives i el contingut d’aquests convenis (art. 78). Així mateix, la Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de règim local de les Illes Balears preveu (art. 173.2) que les entitats locals poden adoptar mesures de protecció i de promoció de l’aprofitament dels recursos naturals ubicats en el territori propi, de manera coordinada amb l’acció de l’Estat, de la Comunitat Autònoma i dels consells, en l’àmbit de les competències respectives.

10.- Atès l’àmbit de les competències corresponents, interessa a ambdues parts subscriure un conveni de col·laboració que faci referència a l’execució i gestió de les instal·lacions de pantalans flotants i fondejos ecològics a s’Estany des Peix, ubicat al Parc Natural de ses Salines d’Eivissa i Formentera.

Ambdues parts ens reconeixem mútuament la capacitat legal necessària per formalitzar aquest Conveni, d’acord amb les següents

Clàusules

1.- Objecte del Conveni

L’objecte d’aquest Conveni és establir els mecanismes de col·laboració entre l’Administració i el Govern de les Illes Balears i el Consell Insular de Formentera, per executar i gestionar les instal·lacions de pantalans flotants i de fondejos ecològics a s’Estany des Peix, ubicat al Parc Natural de ses Salines d’Eivissa i Formentera, on hi ha declarats dos BIC: l’àmbit des Campament o sa Colònia i també totes les casetes de varador existents.

2.- Àmbit territorial

Aquest Conveni s’aplica a les instal·lacions de pantalans flotants i de fondejos ecològics a s’Estany des Peix, ubicat al Parc Natural de ses Salines d’Eivissa i Formentera, d’acord amb el projecte al qual es refereix la clàusula tercera d’aquest Conveni.

3.- Actuacions a realitzar per l’Administració i el Govern de les Illes Balears

Les actuacions que, en virtut d’aquest Conveni, assumeix l’Administració i el Govern de les Illes Balears a través de la Conselleria són:

a) L’elaboració i aprovació del projecte “Instal·lació de pantalans flotants i fondejos de baix impacte a s’Estany des Peix per a la regulació del fondeig” per ordenar i regular el fondeig d’embarcacions d’aquesta zona, inclosa dins el Parc Natural de ses Salines d’Eivissa i Formentera (d’ara endavant, el Projecte).

b) La realització davant la Demarcació de Costes de les Illes Balears (d’ara endavant, la Demarcació de Costes) dels tràmits adients per obtenir el títol habilitant per a l’ocupació del domini públic marítimo-terrestre necessari per executar el projecte a què es refereix l’apartat anterior.

c) La tramesa al Consell Insular de Formentera (d’ara endavant, el Consell) del títol habilitant per a l’ocupació del domini públic marítimo-terrestre, una vegada atorgat, així com les liquidacions anuals trameses per la Demarcació de Costes amb relació al cànon d’ocupació.

d) El seguiment i el control científic dels efectes de les instal·lacions en la flora, la fauna i el medi de s’Estany des Peix.

e) L’execució, si escau, dels projectes de recuperació i de conservació dels hàbitats associats a s’Estany des Peix, amb la col·laboració del Consell i, en la mesura del possible, amb càrrec a excedents i superàvits en la gestió dels amarraments i dels fondejos a què es refereix la clàusula quarta f).

f) La informació, d’acord amb el que estableix l’article 33.1, de la Llei 5/2005, el Reglament d’ús i assignació d’amarraments i de fondejos i l’Ordenança fiscal per al cobrament dels ingressos derivats dels amarraments i dels fondejos, prevists a la clàusula quarta, apartat c) i e) d’aquest Conveni.

4.- Actuacions a realitzar pel Consell Insular de Formentera

Les actuacions que, en virtut d’aquest Conveni, assumeix el Consell Insular de Formentera són:

a) L’execució del Projecte.

b) La gestió i el manteniment de les instal·lacions dels pantalans flotants i dels fondejos de baix impacte a s’Estany des Peix.

c) L’elaboració i l’aprovació del Reglament d’ús i d’assignació d’amarraments i dels fondejos, que s’ha d’adequar a les previsions que preveu la normativa del Parc Natural en relació amb els fondejos a s’Estany des Peix.

d) L’adjudicació dels amarraments i dels fondejos, d’acord amb els principis de publicitat, de concurrència i de salvaguarda de l’interès públic i del que preveu la normativa reguladora del Parc, en particular l’article 117.c) del paràgraf tercer del PRUG.

e) L’elaboració i l’aprovació d’una ordenança fiscal per al cobrament dels ingressos derivats dels amarraments i dels fondejos.

f) La gestió dels cobraments dels ingressos derivats dels amarraments i dels fondejos.

g) El pagament del cànon d’ocupació que liquidi la Demarcació de Costes a la Conselleria per les instal·lacions objecte d’aquest Conveni, que ha de comunicar a la Conselleria.

h) La reserva de determinats amarraments i fondejos, sense cap cost, per a les finalitats relatives a l’administració i gestió del Parc Natural, que correspon a la Conselleria. La Comissió de Seguiment, a què es refereix la clàusula vuitena, en determinarà el nombre i la ubicació.

i) El control, la vigilància i la sanció amb relació a l’ús de les instal·lacions objecte d’aquest Conveni, d’acord amb el reglament aprovat pel Consell, i sense perjudici de les competències d’altres administracions públiques.

j) La creació, si escau, d’un punt d’informació sobre les instal·lacions objecte d’aquest Conveni, amb la col·laboració, si cal, de la Conselleria.

k) L’elaboració d’un informe anual sobre la gestió dels amarraments i dels punts de fondeig, que inclourà una memòria econòmica i es comunicarà a la Conselleria durant el primer trimestre de l’any següent.

5.- Actuacions a realitzar per ambdues parts

Les actuacions a realitzar per les dues parts que intervenen en aquest Conveni són les següents:

a) La informació mútua de totes les actuacions realitzades en l’àmbit de les instal·lacions d’aquest Conveni i de s’Estany des Peix.

b) La coordinació entre el personal de la conselleria competent en matèria de medi ambient i del Consell que desenvolupi les tasques en l’àmbit de s’Estany des Peix.

 

c) La senyalització de s’Estany des Peix i de les instal·lacions d’amarrament i dels fondejos, que ha de ser d’acord amb els criteris d’identitat corporativa i del manual de senyalització dels espais naturals protegits de la Conselleria, en els termes que es fixin a la Comissió de Seguiment d’aquest Conveni.

d) L’exercici de les funcions de control, de vigilància, d’inspecció i de sanció, en l’àmbit de les competències respectives i sense perjudici de les que corresponen a la Demarcació de Costes.

e) Qualsevol altra actuació que es determini dins la Comissió de Seguiment.

6.- Obligacions i compromisos econòmics assolits per cada una de les parts

1.- La Conselleria no assumeix, en virtut d’aquest Conveni, noves obligacions i nous compromisos econòmics i financers no prevists expressament en aquest Conveni. L’acompliment de les obligacions assumides per la Conselleria, d’acord amb aquest Conveni, tals com l’execució de projectes de conservació, el seguiment i el control científic, i el control i la inspecció en l’àmbit de les competències pròpies, van a càrrec del seu pressupost general ordinari.

2.- El Consell assumeix el pagament de l’execució del Projecte i del cànon anual que liquidi la Demarcació de Costes a la Conselleria.

3.- Els excedents o superàvits que el Consell pugui obtenir de la gestió dels amarraments i dels fondejos han de revertir en actuacions de millora de la gestió de s’Estany des Peix, acordades en el si de la Comissió de Seguiment.

7.- Títol d’ocupació del domini públic marítimo-terrestre

1.- La Conselleria ha sol·licitat a la Demarcació de Costes l’autorització d’ocupació temporal per a les instal·lacions flotants i dels fondejos de baix impacte a s’Estany des Peix per a la regulació del fondeig, que en aquests moments es troba en tramitació i pendent d’atorgament.

2.- La Conselleria queda exonerada de responsabilitat davant el Consell pel fet del no atorgament de l’autorització, així com dels incompliments eventuals d’aquesta per part del Consell.

3.- El pagament del cànon d’ocupació correspon al Consell. A aquest fi, la Conselleria, com a òrgan promotor i sol·licitant de l’autorització, trametrà al Consell la liquidació practicada per la Demarcació de Costes davant la Conselleria. El Consell liquidarà aquest pagament amb l’obligació de comunicar-lo a la Conselleria.

El Consell queda exonerat de responsabilitat davant la Conselleria i/o la Demarcació de Costes per l’incompliment del pagament del cànon a causa de la no tramesa o tramesa fora de termini de la liquidació feta per part de la Conselleria.

8.- Mecanismes de seguiment, de vigilància i de control de l’execució del Conveni

1.- Es crea una Comissió de Seguiment (d’ara endavant, la Comissió), com a mecanisme de seguiment, de vigilància i de control per executar aquest Conveni.

2.- La Comissió s’ha de constituir en el termini màxim d’un mes des de la signatura d’aquest Conveni i ha d’estar formada per tres membres de la Conselleria designats pel seu titular i tres membres del Consell designats pel titular de la Presidència.

No obstant això, la persona titular de la presidència de la Comissió pot convidar, per iniciativa pròpia o a petició de l’altra entitat pública del Conveni, l’assistència a les sessions de persones o d’entitats expertes en la matèria que sigui objecte de l’ordre del dia o, en general, d’aquelles que puguin ajudar a la formació de la voluntat de la Comissió. En cap cas, podran prendre part en els votacions.

3.- La presidència de la Comissió serà rotatòria anualment, la primera de la qual correspondrà a la Conselleria. El secretari o la secretària ha de ser una persona funcionària del Consell, amb veu i sense vot, designada per la Comissió, a proposta del Consell. 

4.- Les funcions de la Comissió són:

a) La interpretació del Conveni.

b) La resolució dels conflictes que es puguin plantejar entre les parts quant a l’aplicació del Conveni.

c) El control i el seguiment de les actuacions a realitzar per cada una de les parts en aquest Conveni.

d) La gestió i la solució dels conflictes en el cas d’extinció o de resolució del Conveni.

e) L’anàlisi de les incidències que sorgeixin en la gestió de les instal·lacions objecte d’aquest Conveni.

f) La fixació dels termes de la senyalització de s’Estany des Peix i de les instal·lacions d’amarrament i dels fondejos.

g) El coneixement de les actuacions duites a terme per cada una de les parts en el període comprès des de la celebració de la sessió anterior.

 

 

​​​​​​​​​​​​​​5.- La Comissió es reunirà, amb caràcter ordinari, una vegada l’any i quan ho sol·liciti qualsevol d’ambdues parts a la persona titular de la presidència. Les sessions extraordinàries s’han de fer amb una antelació mínima de quaranta vuit (48) hores.

6.- El règim de constitució, de convocatòria, de funcionament i d’adopció d’acords de la Comissió és l’establert, amb caràcter general, als articles 15 a 18 de la Llei 40/2015, d’1 d’octubre, del règim jurídic del sector públic i, en defecte de normativa autonòmica, a l’article 19 de la mateixa Llei.

9.- Règim de modificació

No es preveu cap causa especial de modificació del contingut del Conveni, que requerirà acord unànime dels signants

10.- Termini de vigència

1.- El Conveni té una duració de quatre anys, a comptar des de la signatura d’aquest, sempre que s’hagi produït amb anterioritat l’atorgament de l’autorització demanial. En el supòsit de no atorgament de l’autorització, abans de la signatura del Conveni, l’eficàcia quedarà demorada fins al moment en què es produeixi l’atorgament de l’autorització.

2.- Aquest Conveni s’ha d’inscriure en el Registre de Convenis i Acords de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i s’ha d’incloure a la relació de convenis de col·laboració a publicar en el BOIB i a la pàgina web institucional en els termes als quals es refereix l’article 21, apartats 1 i 2, de la Llei 4/2011, de 31 de març, de la bona administració i del bon govern de les Illes Balears.

3.- El Conveni es pot prorrogar de mutu acord, per un termini màxim de quatre anys, de manera unànime i expressa en qualsevol moment abans de la finalització del termini previst en l’apartat anterior.

11.- Eficàcia condicionada

1.- El Conveni té la seva eficàcia condicionada a l’obtenció per part de la Comunitat Autònoma de l’autorització per a l’ocupació del domini públic marítimo-terrestre i el manteniment d’aquest durant el termini de vigència del Conveni.

2.- En qualsevol cas, la possibilitat de pròrroga quedarà supeditada a l’obtenció d’una nova autorització d’ocupació de domini públic marítimo-terrestre expedida per la Demarcació de Costes.

12.- Extinció

1.- El Conveni s’extingeix per les causes previstes a l’article 51 de la Llei 40/2015 i, a més, per les següents:

a) La impossibilitat d’aconseguir l’objectiu previst al Conveni.

b) L’expiració de l’autorització de l’ocupació de domini públic marítimo-terrestre necessària per executar l’activitat del Conveni.

c) Qualsevol altra causa de resolució prevista en el marc normatiu vigent.

2.- La resolució del Conveni per incompliment de les obligacions i compromisos assolits per les parts es duu a terme d’acord amb el procediment previst a l’article 51.2.c) de la Llei 40/2015 i donarà lloc a la indemnització dels danys i perjudicis causats d’acord amb la normativa en matèria de responsabilitat patrimonial.

3.- Els efectes de la resolució del Conveni seran els prevists a l’article 52 de la Llei 40/2015.

13.- Naturalesa jurídica, resolució de conflictes i jurisdicció

1.- Aquest Conveni té el caràcter de conveni interadministratiu signat entre l’Administració autonòmica i el Consell de Formentera, en els termes prevists a l’article 47.2.a) de la Llei 40/2015.

2.- Els dubtes que es plantegin en la interpretació i execució d’aquest Conveni seran resoltes en el si de la Comissió i, en cas de falta d’acord, per la jurisdicció contenciosa administrativa.

Com a mostra de conformitat i a un sol efecte, signam aquest Conveni en dos exemplars.

 

​​​​​​​Formentera, 27 de març de 2019

Per la Conselleria de Medi Ambient,                       Pel Consell Insular de Formentera

Agricultura i Pesca   

(...)”

Per la qual cosa es fa públic per general coneixement

 

Formentera, 3 d'abril de 2019

El President

Jaume Ferrer Ribas