Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
CONSELLERIA DE SERVEIS SOCIALS I COOPERACIÓ
Núm. 3371
Resolució de la consellera de Serveis Socials i Cooperació de 5 d’abril de 2019 per la qual s’aprova el procediment de pagament als joves emancipats amb problemes d’identificació
Fets
1. La Conselleria de Serveis Socials i Cooperació gestiona una renda mensual per a persones en procés d’autonomia personal que han estat sotmeses a mesures administratives de protecció de menors, com són la tutela o la guarda, que compleixin els requisits que estableix el Decret 52/2016, de 5 d’agost, de la renda per a persones en procés d’autonomia personal que han estat sotmeses a mesures administratives de protecció de menors.
2. Durant els darrers mesos, la Direcció General de Menors i Famílies ha evidenciat la problemàtica d’un reduït nombre de persones beneficiàries estrangeres a les quals no es pot abonar la renda mensual a què tenen dret, pel fet que no poden obrir un compte bancari per problemes a l’hora d’identificar-se, atès que no posseeixen ni DNI ni NIF.
Els menors estrangers no acompanyats (MENA) que arriben al territori balear queden sota la competència dels consells insulars, que són les administracions competents en matèria de protecció de menors a la comunitat autònoma de les Illes Balears. Així, seguint els procediments que marca la legislació estatal (Llei orgànica 8/2005, Llei 26/2015 i els diferents protocols de MENA), els consells insulars procedeixen a la identificació del menor i a la cerca de familiars a través dels consolats corresponents. Durant aquesta tramitació, la Direcció General de la Policia (estrangeria i fronteres) expedeix un número d’identificació d’estranger (NIE) que identifica el menor com a ciutadà. En el cas que no es localitzin familiars i no se’n pugui fer un reagrupament, els consells assumeixen la tutela del menor.
Quan arriba la sol·licitud de renda, el consell corresponent certifica la situació de menor protegit i el NIE. De vegades s’aporta el passaport amb fotografia, que permet la identificació visual immediata, i d’altres vegades no. A més, en altres ocasions, la targeta sanitària, com a dret reconegut, pot servir per a la identificació del menor.
En qualsevol cas, aquests joves passen a ser usuaris del servei d’acompanyament, de manera que un tècnic de l’entitat, coordinat amb els tècnics de protecció de menors, continua la tasca d’acompanyament prevista en la Llei 7/2015, de 10 d’abril, per la qual s’estableix el marc regulador dels processos d’autonomia personal de menors que han estat sotmesos a una mesura de protecció o reforma. Per tant, com una altra opció d’identificació, el jove pot comparèixer amb l’educador referent per a la gestió del pagament de la nòmina.
3. L’article 10 del Decret 52/2016 estableix que “La prestació s’ha d’abonar directament a la persona beneficiària, mitjançant una transferència bancària al compte corrent facilitat per la persona beneficiària”. Aquesta regulació excessivament tancada i restrictiva crea un greu problema a l’hora d’abonar la renda mensual a les persones beneficiàries que no poden obrir un compte bancari per problemes d’identificació i que compleixen tots els requisits de l’article 5 del Decret 52/2016.
L’article 1 del Decret 52/2016 disposa:
Aquest Decret té per objecte regular la renda mensual per a persones en procés d’autonomia personal que han estat sotmeses a mesures administratives de protecció, com són la tutela o la guarda, amb la finalitat de contribuir al fet que, temporalment i, com a màxim, fins als 25 anys, un cop acabada la institució de la tutela o la guarda, puguin viure d’una manera autònoma i es puguin integrar gradualment en la vida social i laboral, sempre que acreditin que no disposen de recursos econòmics suficients i visquin autònomament.
Aquest Decret es va dictar en desplegament de la Llei 7/2015, la qual estableix, en l’article 5, que les administracions públiques han de garantir una renda mensual lligada al compliment del programa d’autonomia personal.
4. Així mateix, la Cartera bàsica de serveis socials, aprovada pel Decret 66/2016, de 18 de novembre, pel qual s’aprova la Cartera bàsica de serveis socials de les Illes Balears 2017-2020 i s’estableixen principis generals per a les carteres insulars i locals, en el punt 3.14 recull la renda d’emancipació per a joves que han estat sota mesures administratives de protecció, amb les característiques següents:
3.14. Renda d’emancipació per a joves que han estat sota mesures administratives de protecció
Definició: prestació econòmica, de caràcter temporal i periòdica, per a joves que han estat tutelats per l’Administració i que en haver complert els 18 anys es troben en situació de necessitat, sense suport familiar. Tot en el marc de la Llei 7/2015 i el Decret 52/2016, de 5 d’agost, de la renda per a persones en procés d’autonomia personal que han estat sotmeses a mesures administratives de protecció de menors.
Població destinatària: joves entre els 18 anys i els 25 anys.
Equipaments/equips professionals: els serveis tècnics de l’Administració autonòmica.
Ràtios i perfils professionals: el personal de gestió administrativa necessari.
Estàndards de qualitat: els que estableix la Llei 4/2011.
Garantia de la prestació: prestació garantida.
Tal com estableix la Cartera bàsica de serveis socials, la renda d’emancipació per a joves que han estat sota mesures administratives de protecció és una prestació garantida, en els termes de l’article 24.4 de la Llei 4/2009, d’11 de juny, de serveis socials de les Illes Balears. Aquest article disposa que les prestacions garantides són exigibles com a dret subjectiu.
5. Per tant, un impediment formal o instrumental, com és la impossibilitat d’obrir un compte bancari al qual poder fer l’abonament de la renda mensual, impedeix aconseguir la finalitat principal de la norma, que és donar als menors que finalitzen les mesures de protecció la possibilitat de poder iniciar una vida autònoma, i facilitar que es puguin integrar gradualment en la vida social i laboral.
Una aplicació de la normativa d’acord amb el seu esperit i finalitat (article 3 del Codi civil) condueix a la necessitat de trobar un mecanisme alternatiu de pagament que permeti complir la finalitat de la norma i impedeixi que aquestes persones que finalitzen la tutela de l’Administració quedin desemparades deixant en greu perill la seva autonomia i integració social i laboral.
6. Tot això fa que, per poder utilitzar un altre mitjà de pagament, s’hagi d’acudir a la normativa que regula les diferents formes de pagament que té l’Administració, mitjançant l’aplicació analògica de les normes quan no es preveu un supòsit específic (article 4 del Codi civil). Així es podrà complir la finalitat del Decret 52/2016, encara que aquest Decret no hagi previst una altra forma de pagament per als casos específics esmentats.
Les diferents formes de pagament que té l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears es regulen en l’Ordre del conseller d’Hisenda i Pressuposts de 18 de juny de 2001 de regulació del procediment per al pagament d’obligacions de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears. Aquesta Ordre preveu com a mecanisme de pagament general la transferència bancària, la qual, pels motius esmentats, no es pot aplicar en aquest cas. Per a circumstàncies especials o excepcionals, també preveu altres mecanismes: xec nominatiu i caixes d’efectiu, entre d’altres. El pagament mitjançant “caixer pagador” està regulat en el Decret 135/2001, de 14 de desembre, de regulació dels pagaments lliurats «a justificar».
Fonaments de dret
1. El Codi civil, aprovat pel Reial decret de 24 de juliol 1889.
2. La Llei 4/2009, d’11 de juny, de serveis socials de les Illes Balears.
3. La Llei 7/2015, de 10 d’abril, per la qual s’estableix el marc regulador dels processos d’autonomia personal de menors que han estat sotmesos a una mesura de protecció o reforma.
4. El Decret 52/2016, de 5 d’agost, de la renda per a persones en procés d’autonomia personal que han estat sotmeses a mesures administratives de protecció de menors.
5. El Decret 66/2016, de 18 de novembre, pel qual s’aprova la Cartera bàsica de serveis socials de les Illes Balears 2017-2020 i s’estableixen principis generals per a les carteres insulars i locals
6. El Decret 135/2001, de 14 de desembre, de regulació dels pagaments lliurats «a justificar».
7. L’Ordre del conseller d’Hisenda i Pressuposts de 18 de juny de 2001 de regulació del procediment per al pagament d’obligacions de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
Per tot això, dict la següent
Resolució
1. Aprovar el procediment de pagament de la renda d’emancipació per a joves que han estat sota mesures administratives de protecció a les persones beneficiàries que compleixin els requisits de l’article 5 del Decret 52/2016 i que tenen greus dificultats o la impossibilitat d’obrir un compte corrent al seu nom, d’acord amb el procediment que estableix l’annex 1.
2. Publicar aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
Interposició de recursos
Contra aquesta Resolució, que exhaureix la via administrativa, es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant la consellera de Serveis Socials i Cooperació en el termini d’un mes comptador des de l’endemà de la publicació, d’acord amb els articles 123 i 124 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i l’article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
També es pot interposar directament un recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos comptadors des de l’endemà de la publicació d’aquesta Resolució, d’acord amb l’article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.
Palma, 5 d’abril de 2019
La consellera de Serveis Socials i Cooperació Fina Santiago Rodríguez
ANNEX 1 Procediment de pagament de la renda d’emancipació per a joves que han estat sota mesures administratives de protecció a les persones beneficiàries que tenen greus dificultats o la impossibilitat d’obrir un compte corrent al seu nom
1. L’abonament de la renda d’emancipació per a joves que han estat sota mesures administratives de protecció a les persones beneficiàries que compleixin els requisits de l’article 5 del Decret 52/2016 i que tenen greus dificultats o la impossibilitat d’obrir un compte corrent al seu nom, es farà mitjançant caixer pagador, presencialment, a les dependències de la Unitat de Gestió Econòmica de la Conselleria de Serveis Socials i Cooperació.
2. Les circumstàncies esmentades s’han d’acreditar mitjançant un informe de la Direcció General de Menors i Famílies, al qual s’ha d’adjuntar la resolució de concessió de la renda i qualsevol document que fonamenti l’excepcionalitat del mitjà de pagament.
3. Els mitjans acreditatius de la identitat de la persona beneficiària poden ser, entre d’altres, els següents:
a) Passaport
b) Targeta sanitària
c) Carnet de conduir
d) Permís de residència
En tot cas, el mitjà d’identificació ha de contenir una fotografia i la signatura de la persona identificada.
4. Quan no existeixi cap mitjà físic d’identificació, es podrà dur a terme, per primer vegada, amb la compareixença de la persona beneficiària davant la Unitat de Gestió Econòmica de la Conselleria de Serveis Socials i Cooperació, juntament amb el seu educador, que s’haurà d’identificar, adjuntant una còpia del DNI o del carnet de col·legiació professional, i donar fe de la identitat del beneficiari. Per a les identificacions posteriors, cal que, en la primera compareixença, la persona beneficiària aporti una fotografia seva recent amb la seva signatura manuscrita darrere, per incorporar-la a la fitxa d’identificació (annex 3).
5. Una vegada identificada la persona beneficiària, la Unitat de Gestió Econòmica, amb la comprovació prèvia de la resolució de concessió de la prestació, n’expedirà el rebut (annex 2). Aquest rebut s’entén com a justificant de l’ADOPJ.
6. Abans d’efectuar qualsevol dels pagament als quals fa referència aquesta Resolució, la consellera, amb l’informe previ de la secretària general, ha de sol·licitar la suficient provisió de fons en efectiu mitjançant la tramitació del corresponent document comptable ADOPJ.
ANNEX 2 Model de rebut de pagament
Núm.: [inicials del beneficiari/núm. correlatiu/any]
He rebut, de la Conselleria de Serveis Socials i Cooperació, la quantitat de [expressió de la quantitat en lletres] euros en concepte de la renda del mes de [mes] per a persones en procés d’autonomia personal que han estat sotmeses a mesures administratives de protecció de menors, d’acord amb el Decret 52/2016, de 5 d’agost, de la renda per a persones en procés d’autonomia personal que han estat sotmeses a mesures administratives de protecció de menors.
Palma, ___ de __________________ de 20____
El lliurat/beneficiari
[Signatura]
[Nom i llinatges]
L’expedidor / caixer pagador
[Signatura]
[Nom i llinatges]
ANNEX 3 Fitxa d’identificació
Foto (1):
DADES PERSONALS
Nom:
Llinatges:
Lloc de naixement:
Data de naixement:
Domicili:
Reunits a les dependències de la Conselleria de Serveis Socials i Cooperació, davant el funcionari o funcionària que exerceix les funcions de caixer pagador, la persona identificada en aquesta fitxa i l’educador o educadora que l’acompanya declaren i donen fe, sota la seva responsabilitat:
1. Que les dades identificatives que recull la fitxa són certes.
2. Que les dades identificatives i la foto incorporades a la fitxa corresponen a la persona que es presenta i signa com a beneficiària.
Palma, ___ de _________________ de 20_____
L’identificat/beneficiari L’identificador/educador El funcionari / caixer pagador
[Signatura] [Signatura] [Signatura]
[Nom i llinatges] [Nom i llinatges] [Nom i llinatges]
(1) S’hi ha d'adherir una foto recent en format carnet amb la signatura del titular en el dors.