Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA D'EDUCACIÓ I UNIVERSITAT

Núm. 3354
Resolució de la directora general de Formació Professional i Formació del Professorat de 8 d’abril de 2019 per la qual es convoquen els centres educatius de titularitat pública dependents de la Conselleria d’Educació i Universitat a participar en el programa d’experiència formativa “Sprechen wir Deutsch! – On va parler français, intercanvis entre centres educatius de titularitat pública i centres educatius de territoris de parla alemanya o francesa” per al curs 2019-2020

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Antecedents

1.El Decret 45/2016, de 22 de juliol, per al desenvolupament de la competència en llengües estrangeres als centres educatius sostinguts amb fons públics de les Illes Balears té per objecte establir un marc de referència a partir del qual cada centre educatiu pugui definir, en exercici de la seva autonomia, una proposta pedagògica per a l’ensenyament i l’aprenentatge de i en llengües estrangeres, amb l’objectiu de millorar la competència de l’alumnat i garantir el nivells d’aprenentatge necessaris al final de cada cicle o etapa.

2.El decret esmentat anteriorment exposa a l’article 3 apartat 2 que els centres, d’acord amb la seva autonomia pedagògica, han d’incloure en la programació general anual situacions d’aprenentatge i activitats en llengües estrangeres amb la finalitat de potenciar la competència lingüística de l’alumnat. Així mateix, han d’utilitzar estratègies organitzatives i metodològiques per promoure el desenvolupament de la competència comunicativa en llengües estrangeres.

3.Dins aquest mateix article a l’apartat 3 diu que el Govern de les Illes Balears, d’acord amb les disponibilitats pressupostàries, ha de garantir la dotació de recursos que permetin desenvolupar els projectes lingüístics de cada centre.

4.A l’apartat 3 de l’article 10 del mateix decret s’estableix que la Conselleria d’Educació i Universitat ha de promoure la participació dels centres en projectes i activitats internacionals que estimulin l’intercanvi, la cooperació i la mobilitat de l’alumnat i del personal docent per desenvolupar la competència comunicativa en llengües estrangeres. D’acord amb la normativa vigent i les condicions que s’estableixin, es pot considerar aquestes iniciatives com a experiència formativa a l’efecte de reconèixer crèdits de formació.

5.El Decret 41/2016, de 15 de juliol, pel qual es regula la formació permanent del professorat de l’ensenyament no universitari de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears determina a l’article 5 c que és un objectiu de la formació permanent del professorat, entre d’altres, impulsar la creació de xarxes de centres i personal docent per mitjà del treball col·laboratiu per intercanviar experiències i difondre les bones pràctiques educatives, i l’article 8.1e determina com a una de les modalitats formatives els programes d’experiència formativa que impulsin i reconeguin la participació en experiències d’innovació, experiències formatives en empreses i institucions, intercanvis, participació en programes europeus i en projectes de recerca per a la investigació educativa.

6.L’Ordre del conseller d’Educació i Universitat de dia 24 d’abril de 2017 per la qual es regula l’homologació, el reconeixement, la certificació i el registre de la formació permanent del professorat no universitari de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears estableix a l’article 15.1a que la participació en activitats d’innovació, programes internacionals, pràctiques en empreses, grups de treball i altres activitats considerades d’experiència formativa podran tenir la consideració d’activitats de formació permanent del professorat en la modalitat formativa que s’estableix en la lletra e de l’article 8 del Decret 41/2016, amb un màxim de 100 hores de formació, que seran assignades per la Direcció General de Formació Professional i Formació del Professorat, sempre que es compleixi, entre d’altres, el requisit que siguin convocades o reconegudes per la Conselleria d’Educació i Universitat.

7.El Pla Quadriennal de Formació Permanent del Professorat 2016-2020, aprovat per mitjà de la Resolució del conseller d’Educació i Universitat de dia 16 de març de 2016, estableix a l’article 6.5 la formació per a la millora dels processos d’aprenentatge de llengües, des de l’actualització pedagògica i didàctica, en metodologies que vinculin l’aprenentatge amb situacions de la vida quotidiana, a partir dels projectes lingüístics de cada centre com una de les vuit línies estratègiques de la formació del professorat per al quadrienni 2016-2020.

8.El mateix pla quadriennal estableix, a l’article 7.2, la modalitat de programa d’experiència formativa (PEF) que consisteix en la participació, entre altres, en intercanvis en programes europeus o internacionals, programes de recerca o innovació educativa o d’altres similars. Tendrà una durada d’entre 20 i 100 hores i ha d’anar lligada a una memòria reflexiva i d’aplicació a la pràctica docent.

9.La Resolució de la directora general de Formació Professional i Formació del Professorat de dia 22 de juny de 2017 per la qual es regula el reconeixement de l’experiència formativa com a formació permanent del professorat estableix a l’article 7.2 que els programes d’innovació educativa es poden reconèixer amb 30 hores de formació permanent per als participants i un 25% més (37 hores) per a la persona que coordini el programa.

10.El Decret 24/2015, de 7 d’agost, modificat pel Decret 11/2016, d’11 de maig, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s’estableixen les competències i l’estructura orgànica bàsica de les conselleries de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, estableix a l’article 2.4 c que la Direcció General de Formació Professional i Formació del Professorat és competent en matèria de foment de les llengües estrangeres i participació en programes internacionals, així com en matèria de formació permanent del professorat.

11.L’Ordre del conseller de Presidència de 2 de desembre de 2002, dictada a proposta del conseller d’Hisenda i Pressuposts i del conseller d’Educació i Cultura, de desplegament del Decret 110/2002, de 2 d’agost, pel qual es regula el procediment per dur a terme l’autonomia de gestió econòmica dels centres educatius públics no universitaris de la Conselleria d’Educació i Cultura de la comunitat autònoma de les Illes Balears, estableix a l’article 4.1 que a més de l’assignació ordinària de funcionament, els centres poden rebre altres assignacions per al desenvolupament de determinats programes o actuacions, la gestió dels quals correspon a les direccions generals de la Conselleria d’Educació i Cultura.

12.Per tal de fomentar l’aprenentatge i ensenyament de la segona llengua estrangera esdevé necessari convocar el procediment per sol·licitar la participació en el programa de formació i transferència per a la realització d’intercanvis entre centres de territoris de parla alemanya o francesa per part dels centres educatius de titularitat pública dependents de la Conselleria d’Educació i Universitat per al curs 2019-2020.

Fonaments de dret

1.El Decret 45/2016, de 22 de juliol, per al desenvolupament de la competència en llengües estrangeres als centres educatius sostinguts amb fons públics de les Illes Balears.

2.El Decret 41/2016, de 15 de juliol, pel qual es regula la formació permanent del professorat de l’ensenyament no universitari de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

3.L’Ordre del conseller d’Educació i Universitat de dia 24 d’abril de 2017 per la qual es regula l’homologació, el reconeixement, la certificació i el registre de la formació permanent del professorat no universitari de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

4.La Resolució del conseller d’Educació i Universitat de 16 de març de 2016 per la qual s’aprova el Pla Quadriennal de Formació Permanent del Professorat 2016-2020.

5.La Resolució de la directora general de Formació Professional i Formació del Professorat de dia 22 de juny de 2017 per la qual es regula el reconeixement de l’experiència formativa com a formació permanent del professorat.  

6.El Decret 24/2015, de 7 d’agost, modificat pel Decret 11/2016, d’11 de maig, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s’estableixen les competències i l’estructura orgànica bàsica de les conselleries de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

7.L’Ordre del conseller de Presidència de 2 de desembre de 2002, dictada a proposta del conseller d’Hisenda i Pressuposts i del conseller d’Educació i Cultura, de desplegament del decret 110/2002, de 2 d’agost, pel qual es regula el procediment per dur a terme l’autonomia de gestió econòmica dels centres educatius públics no universitaris de la Conselleria d’Educació i Cultura de la comunitat autònoma de les Illes Balears.

Per tot això, dict la següent

 

RESOLUCIÓ

1.Aprovar les instruccions per al desenvolupament del programa d’experiència formativa “Sprechen wir Deutsch!On va parler français, intercanvis entre centres educatius de les Illes Balears i centres educatius de territoris de parla alemanya o francesa” per part dels centres educatius de titularitat pública dependents de la Conselleria d’Educació i Universitat per al curs 2019-2020 (annex 1).

2.Aprovar la sol·licitud de participació en la convocatòria del Programa d’Experiència Formativa “Sprechen wir Deutsch!On va parler français, intercanvis entre centres educatius de titularitat pública dependents de la Conselleria d’Educació i Universitat i centres educatius de territoris de parla alemanya o francesa” per al curs 2019-2020 (annex 2).

3.Ordenar la publicació d’aquesta Resolució al Butlletí Oficial de les Illes Balears i al lloc web de la Direcció General de Formació Professional i Formació del Professorat, així com al microsite del Servei de Llengües Estrangeres i Projectes Internacionals.

 

Interposició de recurs

Contra aquesta Resolució —que no exhaureix la via administrativa— es pot interposar un recurs d’alçada davant el conseller d’Educació i Universitat en el termini d’un mes comptador des de l’endemà de publicar-se, de conformitat amb els articles 121 i 122 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques i el que s’estableix a l’article 58 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

 

Palma, 8 d’abril de 2019

La directora general de Formació Professional i Formació del Professorat

Maria F. Alorda Vilarrubias

 

ANNEX 1

Instruccions per al desenvolupament del Programa d’Experiència Formativa “Sprechen wir Deutsch!On va parler français, intercanvis entre centres educatius de titularitat pública dependents de la Conselleria d’Educació i Universitat i centres educatius de territoris de parla alemanya o francesa” per al curs 2018-2019

 

Article 1

Objecte i àmbit d’aplicació

1.Aquestes instruccions concreten els aspectes necessaris per sol·licitar la participació en la convocatòria del Programa d’Experiència Formativa “Sprechen wir Deutsch!On va parler français, intercanvis entre centres educatius de titularitat pública dependents de la Conselleria d’Educació i Universitat i centres educatius de territoris de parla alemanya o francesa” per al curs 2019-2020.

2.El programa promou l’intercanvi entre centres educatius de titularitat pública dependents de la Conselleria d’Educació i Universitat amb altres centres educatius de diferents territoris de parla alemanya o francesa.

3.Aquest programa proposa afavorir projectes d’aprenentatge d’aula o de centre en col·laboració amb un altre centre educatiu de territoris de parla alemanya o francesa amb la finalitat d’impulsar el desenvolupament de les competències lingüístiques en llengua alemanya o francesa de l’alumnat, la consciència de la llengua, el respecte per la diversitat lingüística i l’ampliació del coneixement de l’espai geogràfic, històric, cultural i literari d’una segona llengua estrangera.

4.La metodologia educativa en què es basa aquest programa és el treball per projectes o reptes mitjançant el treball cooperatiu, des d’un vessant clarament inclusiu.

Article 2

Objectius del programa

Els objectius del programa són els següents:

a)Desenvolupar les competències lingüístiques de la segona llengua estrangera (2LE).

b)Impulsar intercanvis amb centres de diferents territoris de parla alemanya o francesa.

c)Generar processos d’aprenentatge significatiu sobre aspectes relacionats amb l’espai geogràfic, històric, natural, cultural i literari de les zones on es realitza l’intercanvi.

d)Afavorir una experiència de coneixement i convivència amb l’alumnat d’un altre país.

 

Article 3

Destinataris

Poden participar en aquesta convocatòria els centres educatius de titularitat pública dependents de la Conselleria d’Educació i Universitat que imparteixen educació secundària obligatòria, batxillerat i cicles formatius de grau mitjà i grau superior durant el curs 2019-2020. La participació del centre en aquest programa ha de comptar amb el vistiplau de la direcció del centre i l’informe favorable del Consell Escolar.

 

​​​​​​​Article 4

Compromisos

1.La Conselleria d’Educació i Universitat, mitjançant el Servei de Llengües Estrangeres i Projectes Internacionals, es compromet a:

a)Fer una aportació econòmica per un import màxim total de 100.000 euros, repartits entre un màxim de 40 centres seleccionats. Els recursos es distribuiran en funció del nombre d’alumnes participants. Aquestes aportacions s’han de fer a càrrec de la partida pressupostària 13901-G/421E04/22900/00 de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears de l’any 2019.

b)Organitzar una formació inicial de 12 hores de durada per als docents que participin al programa.

c)Fer difusió de les bones pràctiques despreses d’aquesta convocatòria.

d)Avaluar el procés i els resultats del programa.

2.Els centres participants en el programa es comprometen a:

a)Participar en la formació inicial del Programa d’Experiència Formativa i en la sessió d’avaluació final.

b)Nomenar un docent com a coordinador del Programa d’Experiència Formativa d’entre els docents participants.

c)Comptar amb la participació en el programa d’un mínim d’un docent, amb el vistiplau de l’equip directiu. La relació mínima d’alumnes/professors per a l’activitat de transferència de l’intercanvi serà de 10/1.

d)Dissenyar, dur a terme i avaluar el projecte d’experiència formativa. Aquest projecte ha contenir informació sobre l’alumnat i el professorat participant, breu descripció del centre vinculat, objectius a assolir, competències a desenvolupar, calendari de les principals activitats i com es realitzarà l’avaluació de la transferència.

e)Fer referència al projecte d’experiència formativa a la programació general anual del centre.

f)Enviar mitjançant correu electrònic a spl@dgfpfp.caib.es el projecte definitiu del programa d’experiència formativa amb una anticipació mínima d’un mes abans d’iniciar l’activitat de transferència de l’intercanvi.

g)Comunicar per escrit al Servei de Llengües Estrangeres i Projectes Internacionals les modificacions que es puguin realitzar del projecte definitiu del Programa d’Experiència Formativa.

h)Implicar l’equip directiu per facilitar aspectes organitzatius, espais i horaris per assolir els objectius del projecte.

i)Complir amb els procediments establerts a les instruccions sobre les activitats complementàries i extraescolars de més d’un dia de durada i/o realitzades fora de l’illa.

j)Avaluar l’impacte del programa en els objectius del projecte curricular del centre.

k)Presentar una memòria final del projecte dins el termini establert, el contingut de la qual es detalla a l’article 8 d’aquesta convocatòria.

l)El centre haurà de fer constar, a través dels canals habituals de difusió (reunions amb les famílies, documents del centre, etc.) la seva participació al Programa d’Experiència Formativa: “Sprechen wir Deutsch!On va parler français, intercanvis entre centres educatius de titularitat pública de les Illes Balears i centres educatius de territoris de parla alemanya o francesa” del Servei de Llengües Estrangeres i Projectes Internacionals.

 

Article 5

Sol·licitud, termini i lloc de presentació

1.Les sol·licituds per participar en el procés de selecció han de seguir el model que figura a l’annex 2. Els centres que desitgin participar en la convocatòria  per a més d’una llengua estrangera han de presentar una sol·licitud per a cada idioma. Només es podrà presentar una única sol·licitud per idioma.

2.El termini de presentació de les sol·licituds finalitza el dia 31 de maig de 2019.

3.Les sol·licituds s’han de dirigir al Servei de Llengües Estrangeres i Projectes Internacionals de la Direcció General de Formació Professional i Formació del Professorat (carrer Ter,16, 2n, 07009 Palma) i s’han de presentar en qualsevol dels registre oficials de la Comunitat Autònoma, de les delegacions territorials d’Educació d’Eivissa i Formentera o de Menorca, o de qualsevol altre lloc previst a l’article 16 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú. En cas que s’opti per presentar la sol·licitud en una oficina de correus, s’ha de fer amb el sobre obert, perquè el funcionari de correus la pugui datar i segellar.

Article 6

Comissió de Valoració

1.Per instruir el procediment derivat d’aquesta convocatòria es constitueix una comissió de valoració integrada pels membres següents:

a)La cap del Servei de Llengües Estrangeres i Projectes Internacionals, o persona en qui delegui.

b)El cap del Servei de Normalització Lingüística i Formació, o persona en qui delegui.

c)Un inspector o inspectora del Departament d’Inspecció Educativa, designat pel cap del Departament d’Inspecció Educativa.

d)Un funcionari del Servei de Llengües Estrangeres i Projectes Internacionals, que actua com a secretari.

2.La Comissió també pot convocar a les sessions altres persones que, per raons tècniques, estiguin implicades en el programa.

3.Són funcions de la Comissió:

a)Examinar les sol·licituds presentades i elaborar un llistat amb els centres seleccionats.

b)Requerir els sol·licitants perquè completin la documentació preceptiva o que rectifiquin les deficiències detectades en la sol·licitud.

c)Comprovar que els centres compleixen els requisits i les obligacions del programa.

d)Publicar a la pàgina web de la Direcció General de Formació del Professorat i Formació del Professorat, així com al microsite del Servei de Llengües Estrangeres i Projectes Internacionals (http://llenguesestrangeres.caib.es) la llista provisional de centres seleccionats.

e)Resoldre les al·legacions rebudes dins el període de temps establert i publicar la llista definitiva de centres seleccionats al web de la Direcció General de Formació del Professorat i Formació del Professorat, així com al microsite del Servei de Llengües Estrangeres i Projectes Internacionals (http://llenguesestrangeres.caib.es).

f)Expedir la proposta de certificació dels docents participants que hi tenguin dret.

g)Fer difusió de les accions dutes a terme.

 

Article 7

Criteris de selecció

1.La Comissió de Valoració ha de seleccionar els centres d’entre les sol·licituds rebudes.

2.En el cas que el nombre de sol·licituds superi el nombre de places ofertes aquestes s’han de prioritzar segons els següents criteris :

a)Activitats complementàries i/o extraescolars relacionades amb la segona llengua estrangera que s’hagin realitzat durant els cursos escolars 2017-2018 i 2018-2019: fins a 6 punts. S’han d’atorgar 3 punts per curs escolar de realització d’aquestes activitats. S’haurà de presentar un certificat del director/a del centre que acrediti les activitats realitzades pel centre.

b)Per haver participat en el programa EOIES en llengua alemanya o francesa durant els cursos 2017-2018 i 2018-2019: fins a 6 punts. S’han d’atorgar 3 punts per curs escolar de participació en el programa. No és necessària cap documentació acreditativa. Aquest mèrit es comprovarà d’ofici per part del Servei de Llengües Estrangeres i Projectes Internacionals.

c)Per haver organitzat un intercanvi amb un altre centre educatiu europeu durant els cursos escolars 2017-2018 i 2018-2019 que no estigui inclòs en el marc d’un projecte Erasmus+ i on la llengua vehicular sigui l’alemany o el francès: fins a 6 punts. S’han d’atorgar 3 punts per curs escolar. S’haurà de presentar un certificat del director/a del centre que acrediti que el centre ha organitzat l’intercanvi i en el qual s’especifiqui amb quin centre, en quines dates i amb quins cursos/grups/alumnes es va realitzar.

d)Per haver impartit matèries no lingüístiques en alemany o francès durant els cursos 2017-2018 i 2018-2019: fins a 2 punts. S’ha d’atorgar 1 punt per curs escolar. Per acreditar-ho s’ha d’adjuntar un certificat del director/a del centre en el qual s’especifiquin els cursos escolars, les matèries no lingüístiques i els grups d’impartició.

3.Els centres interessats poden formular al·legacions a la llista de centres seleccionats en un termini de tres dies naturals, comptadors a partir de la data de publicació de la llista provisional.

Article 8

Finalització del programa

1.Una vegada finalitzat el desenvolupament del programa, el centre haurà de presentar una memòria en format digital a l’adreça electrònica spl@dgfpfp.caib.es del Servei de Llengües Estrangeres i Projectes Internacionals.

2.El termini de presentació de les memòries acaba dia 31 de juliol de 2020.

3.La memòria ha de tenir, com a màxim, 15 pàgines i s’ha d’enviar amb el vistiplau de la direcció del centre. Els centres que vulguin aportar altres documents descriptius del projecte no inclosos en algun dels apartats anteriors poden fer-ho adjuntant-los com a annex a la memòria.

4.La memòria final ha de contenir la informació següent:

a)Grau d’assoliment dels objectius plantejats.

b)Cronologia i planificació del programa.

c)Canvis produïts en l’organització del centre o en la feina a les aules.

d)Transferència dels coneixements a la pràctica educativa i impacte en els alumnes.

e)Desenvolupament del programa al grup classe.

f)Valoració de la metodologia a l’aula.

g)Valoració de l’alumnat participant.

h)Valoració de les famílies.

i)Valoració del professorat implicat.

j)Valoració del centre amb qui s’ha dut a terme l’intercanvi.

k)Valoració global del programa (aspectes que cal mantenir i propostes de millora).

l)Relació definitiva dels docents que han participat en el projecte.

m)Memòria econòmica del Programa d’Experiència Formativa, amb la relació de factures que justifiquen la dotació econòmica adjudicada al centre.

​​​​​​​

Article 9

Certificació i inscripció al registre de formació

1.El Servei de Llengües Estrangeres i Projectes Internacionals, a proposta de la Comissió de Valoració, és l’encarregat de fer la certificació i la inscripció al registre de formació.

2.Els docents que hagin participat activament en la formació per al professorat, hagin implementat el programa i hagin presentat la memòria, sempre que aquestes activitats comptin amb una valoració positiva, tenen dret al reconeixement de 30 hores de formació permanent del professorat. A la persona coordinadora del programa de formació se li han de certificar un 25 % més d’hores (37 hores), sempre que hagi participat en el programa.

 

ANNEX 2

Sol·licitud de participació en la convocatòria del Programa d’Experiència Formativa “Sprechen wir Deutsch!On va parler français, intercanvis entre centres educatius de titularitat pública de les Illes Balears i centres educatius de territoris de parla alemanya o francesa” per al curs 2019-2020

Dades del centre

Nom i llinatges del director/a:

Nom del centre:

Codi del centre:

Adreça:

Codi postal:

Localitat:

Illa:

Telèfon:

Adreça electrònica:

Nombre de línies del centre:

Nombre de docents del centre:

Idioma objecte de la sol·licitud:  □ Alemany   □ Francès

Dades dels docents participants

Nom del coordinador/a del projecte:

1.

 

Relació de persones participants corresponent:

2.

3.

 

Dades dels grups participants

Etapa

Nivell

Grup

Nombre d’alumnes

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

EXPÒS:

1. Que el centre té la intenció de desenvolupar el Programa d’Experiència Formativa “Sprechen wir Deutsch!On va parler français, intercanvis entre centres educatius de les Illes Balears i de territoris de parla alemanya o francesa”.

2. Que la direcció del centre està d’acord que s’hi desenvolupi aquest programa.

3. Que el Consell Escolar, en data de ................................., es mostra favorable que s’hi desenvolupi aquest programa.

4. Que es presenta un certificat del director/a del centre que acredita les activitats complementaries i/o extraescolars relacionades amb la segona llengua estrangera realitzades pel centre                      (   ) Sí   (   ) No

5. Que el centre ha participat en el programa EOIES en llengua alemanya o francesa durant els cursos 2017-2018 i 2018-2019       (   ) Sí   (   ) No

6. Que es presenta un certificat del director/a del centre que acredita que el centre ha realitzat un intercanvi durant els cursos 2017-2018 i 2018-2019      (   ) Sí   (   ) No

7. Que es presenta un certificat del director/a del centre que acredita que el centre ha realitzat impartit matèries no lingüístiques en alemany o francès durant els cursos 2017-2018 i 2018-2019          (   ) Sí   (   ) No

SOL·LICIT:

Poder participar en el Programa d’Experiència Formativa “Sprechen wir Deutsch!On va parler français, intercanvis entre centres educatius de titularitat pública de les Illes Balears i centres educatius de territoris de parla alemanya o francesa”.

......................., ...... d ....................... de 2019

El director / La directora

[rúbrica i segell del centre]