Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

CONSELL INSULAR D'EIVISSA

Núm. 3281
Ajuts per a la formació dirigits a les persones usuàries de la secció d’Atenció a Persones amb Discapacitat i Trastorn Mental Sever del Departament de Sanitat, Benestar Social, Igualtat i Relacions amb Entitats i Associacions del Consell Insular d’Eivissa, per a l’any 2019

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Justificació

L’ article 9.2 de la Constitució Espanyola preveu que correspon als poders públics promoure les condicions perquè la llibertat i la igualtat de l’individu i dels grups en que s’integra siguin reals i efectives; remoure els obstacles que impedeixin o dificultin la seva plenitud i facilitar la participació de tots els ciutadans en la vida política, econòmica, cultural i social.

I a l’art. 49 estableix, en relació als disminuïts físics, sensorials i psíquics, que els poders públics realitzaran una política de previsió, tractament, rehabilitació i integració de les persones amb discapacitat física, sensorial i psíquica, als que prestaran atenció especialitzada que requereixen i els empararan especialment per a gaudir dels drets que s’atorguen a tots els ciutadans.

La Llei 4/2009, d’11 de juny, de serveis socials de les Illes Balears, a la seua Exposició de motius, assenyala que en les societats democràtiques, la política social té per objecte reduir les desigualtats i millorar les condicions de vida del conjunt de la població amb la finalitat de facilitar l’exercici dels drets de la ciutadania i de fomentar la cohesió i el progrés social.

I a l’art. 6 a d’aquesta Llei determina que són destinatàries dels serveis socials, amb caràcter prioritari, les persones que estiguin en alguna o algunes de les situacions següents:

a) Discapacitat física, psíquica i sensorial.

El Consell Insular d’Eivissa, mitjançant la seva Secció d’Atenció a Persones amb Discapacitat i Trastorn Mental Sever del Departament de Sanitat, Benestar Social, Igualtat i Relacions amb entitats i associacions té, entre els seus objectius, la promoció, normalització i millora de la qualitat de vida de les persones amb discapacitat. La formació i la inserció laboral es configuren com aspectes claus per aconseguir aquests objectius.

Aquestes ajudes contribueixen a augmentar l’interès i la motivació vers la formació, i tanmateix, es configuren com una eina adequada per al reforç de l’aprenentatge de coneixements i habilitats necessàries per afrontar, amb criteris d’èxit, el procés d’inserció sociolaboral, per la qual cosa es contribueix a la promoció, normalització i millora de la qualitat de vida de les persones amb discapacitat.

Primer- Objecte

L’objecte d’aquestes bases és establir un sistema d’ajudes econòmiques per a la formació de les persones usuàries de la Secció d’Atenció a Persones amb Discapacitat i Trastorn Mental Sever del Departament Sanitat, Benestar Social, Igualtat i Relacions amb entitats i associacions que desenvolupen activitats formatives en els diferents programes d’aquesta Secció corresponents a la programació prevista a desenvolupar durant l’any 2019.

El període subvencionable compren del 7 de gener fins al 13 de desembre de 2019, període en que es desenvolupen els programes de formació per part de la Secció de d’Atenció a Persones amb Discapacitat i Trastorn Mental Sever.

Segon- Import de l’ajuda i crèdit pressupostari

La quantitat màxima que es destina a aquestes ajudes per tal de promoure l’objectiu de formació dirigit a les persones referides al punt primer, serà de vint-i-quatre mil euros (24.000 €), a càrrec de l’aplicació pressupostària 2315.48900 dels pressupostos del Consell Insular d’Eivissa corresponents a l’exercici 2019.

Tercer- Publicitat

Aquesta convocatòria es publicarà a la Base de Dades Nacional de Subvencions, un extracte al Butlletí Oficial de les Illes Balears, tal com estableix la normativa vigent de subvencions, i a la pàgina web del Consell Insular d’Eivissa.

En virtut del previst a l’article 20.8.b) de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, General de Subvencions, no seran publicades les subvencions concedides en virtut d’aquesta convocatòria a la BDNS, ja que les dades dels beneficiaris en relació a l’objecte de la present convocatòria afecten a la seva intimitat personal i familiar.

Quart- Incompatibilitat

Aquestes ajudes seran incompatibles amb altres que es puguin rebre d’altres administracions o entitats, públiques o privades, pel mateix concepte.

Quint- Persones beneficiàries

Es poden acollir a aquestes ajudes únicament les persones usuàries de la Secció d’Atenció a Persones amb Discapacitat i Trastorn Mental Sever del Departament de Sanitat i Benestar Social que participin en les accions formatives en els diferents programes d’aquesta Secció corresponents a la programació prevista a desenvolupar durant l’any 2019.

Es preveu, com a incentiu, una ajuda per dia assistit mentre durin les accions formatives. La percepció d’aquesta ajuda està subjecta a uns criteris tècnics, marcats pels responsables de l’acció formativa, en referència a l’assistència, puntualitat, bon ús del material i eines, higiene, realització de les activitats proposades i comportament adequat amb el professorat i els companys, és a dir, està condicionada al compliment d’una sèrie de normes establertes a l’acció, amb la intenció d’aconseguir els objectius de treball que es plantegen en aquesta acció formativa.

S'estableixen dues quanties màximes en funció del tipus d'acció formativa a la que participi la persona usuària:

Itinerari formatiu: s'estableix una ajuda, per alumne/a i dia assistit, de vuit euros (8,00 €),

Pràctiques en empreses: s'estableix una ajuda, per alumne/a i dia assistit, de quinze euros (15,00 €)

Els ajuts s’aniran concedint fins l’esgotament de l’import total del pressupost destinat a aquesta línia.

Els ajuts no generen cap dret a l’obtenció d’altres ajuts en exercicis posteriors.

Sisè- Obligacions de les persones usuàries

Per poder ser beneficiari/ària d’aquests ajuts s’haurà d’acreditar mitjançant una declaració responsable (de les persones usuàries de les accions formatives o dels seus representants legals, si n´és el cas) que no s’incorre en cap de les prohibicions per ser beneficiari que estableix l’art. 13 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions i l’art. 10 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, i que s’està al corrent del compliment de les obligacions tributàries i de la Seguretat Social, i no tenir deutes amb el Consell Insular d’Eivissa.

Per una altra banda, i tenint en compte les característiques d’aquest ajut com a eina motivadora i de reforç dels aprenentatges i habilitats establerts al projecte formatiu per l’equip tècnic, la percepció de la quantitat total de l’ajut concedit estarà subjecta als criteris d’assistència i compliment dels criteris assenyalats al punt tercer d’aquesta convocatòria.

En conseqüència, la quantia de la subvenció concedida inicialment es podrà minorar en funció de l’incompliment dels deures i des faltes comeses per la persona beneficiària.

Setè- Tràmit per a la concessió de les ajudes

Les persones usuàries de la Secció d’Atenció a Persones amb Discapacitat i Trastorn Mental Sever del Departament de Sanitat, Benestar Social, Igualtat i Relacions amb entitats i associacions que participin en les accions formatives objecte d’aquesta convocatòria (itineraris de formació), que vulguin participar en la convocatòria, presentaran sol·licitud de participació segons model que apareix a l’annex I d’aquestes bases.

Les sol·licituds podran ser presentades a partir de l’endemà de la publicació de l’extracte de la convocatòria al Butlletí Oficial de les Illes Balears (BOIB) fins al 13 de desembre de 2019.

I es presentaran en el Registre General del Consell Insular d’Eivissa (Avinguda d’Espanya núm. 49, planta baixa) o en qualsevol de les formes establertes a l’apartat 4 de l’article 16 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre de Procediment Administratiu Comú de les Administracions Públiques

Les esmentades ajudes s’atorgaran a instàncies del cap de Secció d’Atenció a Persones amb Discapacitat i Trastorn Mental Sever del Departament de Sanitat, Benestar Social, Igualtat i Relacions amb entitats i associacions mitjançant un informe proposta en el qual haurà de constar, respecte a la persona usuària:

  • Nom i DNI.
  • Que la persona és usuària de les accions formatives de la Secció d’Atenció a Persones amb Discapacitat i Trastorn Mental Sever.
  • Programa que la persona usuària du a terme.
  • Proposta de la quantia que ha de percebre la persona usuària.

De conformitat amb allò establert a l’apartat segon d) del Decret de Presidència núm 287/2015 de data 8 de juliol de 2015 de determinació de les atribucions corresponents als diferents òrgans del Consell Insular d’Eivissa (BOIB núm. 103, de 10-7-2015), l’òrgan competent per a aprovar i resoldre les ajudes o subvencions a particulars o a entitats públiques i privades per import superior a 18.000 € és el Consell Executiu, el qual delega en la consellera de Sanitat , Benestar Social, Igualtat i Relacions amb entitats i associacions la concessió i la resolució del pagament dels ajuts atorgats.

Per tant, els ajuts s’han de concedir mitjançant resolució de la consellera executiva del Departament de Sanitat, Benestar Social, Igualtat i Relacions amb entitats i associacions, que es dictarà en un període màxim de tres mesos des de la seva sol·licitud, transcorregut aquest termini sense que s’hagi dictat resolució expressa, la petició s’ha d’entendre desestimada.

La resolució que es dicti es notificarà personalment a les persones interessades, aquesta resolució no exhaureix la via administrativa i s’hi podrà interposar recurs d’alçada davant la Presidència del Consell Insular d’Eivissa en el termini d’un mes comptador a partir del dia següent de la publicació de la resolució en el BOIB, tot d’acord amb l’art. 112, 121 i 122 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, de Procediment Administratiu Comú de les Administracions Públiques, en relació amb l’art. 22.2 de la Llei 8/2000, de 27 d’octubre, de consells insulars.

En el supòsit de que una persona, a la qual se li hagi concedit un ajut mitjançant el procediment anteriorment indicat, interrompi el seu itinerari formatiu, serà donada de baixa de l'itinerari i es alliberarà la quantia pendent de pagament. Si posteriorment, i dins el període subvencionable, aquesta persona desitja reincorporar-se a l'acció formativa, haurà de tornar a sol·licitar aquest ajut i s'haurà de concedir mitjançant una nova resolució.

Vuitè- Pagament de les ajudes

Totes les ajudes incloses en aquesta convocatòria es pagaran a les persones beneficiàries durant l’exercici pressupostari de l’any 2019.

Aquest pagament es realitzarà mitjançant avançament de caixa fixa d’acord el que preveu la base 35.2.2 de les Bases d’Execució del Pressupost del Consell Insular d’Eivissa corresponent a l’exercici 2019.

El pagament s’anirà efectuant a les persones beneficiàries amb una periodicitat setmanal d’una manera fraccionada (que no podrà superar els límits establerts al punt quint d'aquestes bases) , amb l’objectiu d’incentivar les bones pràctiques en l’alumnat i respectar el sentit i l’essència d’aquests ajuts.

Aquestes quantitats també estaran condicionades pel compliment d’una sèrie de criteris que es descriuen a continuació.

Novè- Criteris tècnics per al pagament de l’ajut concedida

Tenint present les característiques d’aquest ajut com a eina motivadora i de reforç dels aprenentatges i habilitats establerts al projecte formatiu per l’equip tècnic, la percepció de la quantitat total de l’ajut concedit estarà subjecta als criteris d’assistència i compliment de criteris tècnics que s’estableixen en aquest apartat.

L’ajut que s’adjudica, per dia assistit, és de cinc euros (5.-€) per l'Itinerari Formatiu i nou euros (9.-€) per a Pràctiques en empreses. Aquesta quantitat es pot minorar o incrementar en funció del compliment o incompliment d’una sèrie de criteris establertes a l’acció amb la intenció d’aconseguir els objectius de treball que es plantegen en aquesta acció formativa. Es contemplen dos tipus de criteris: criteris negatius i criteris positius:

CRITERIS NEGATIUS (impliquen un descompte respecte a la quantitat establerta per assistència)

1. Faltes d'assistència no justificada: s'aplicarà un descompte per falta d'assistència no justificada: 5 € a l'itinerari formatiu i 9 € a les pràctiques en empreses

2. Criteris bàsics de funcionament

2.1.Falta de puntualitat

2.2. Ús inadequat de material i ferramentes

2.3. Fumar fora dels horaris establerts

2.4. No guardar mòbils, rellotges, anells...

2.5. No realitzar les activitats propostes

2.6. Enganyar voluntàriament sobre les activitats proposades

Aquests items es consideren faltes lleus. L'acumulació de 3 faltes lleus impliquen un descompte de 5 € a l'itinerari formatiu i 9 € a les pràctiques en empreses

2.7. Insults i/o agressions

Aquest item es considera falta greu i tindrà un descompte directe de 5 € a l'itinerari formatiu i 9 € a les pràctiques en empreses.

CRITERIS POSITIUS (impliquen un increment respecte a la quantitat establerta per assistència)

3. Criteris avançats de funcionament

3.1. Presentar autonomia i iniciativa en el desenvolupament d'activitats i tasques

3.2. Mostrar una millora en el temps de realització de les tasques i en la seua qualitat respecte a les mateixes, dutes a terme amb anterioritat

3.3. Tenir la capacitat de treballar en equip

Aquests items suposen un increment de la quantia diària i es valoraran (a l'Itinerari Formatiu) quan els alumnes acumulin 4 setmanes consecutives sense cap descompte i passin a l'anomenada «fase de millora». En el cas de les Pràctiques en empreses, aquests criteris avançats de funcionament es valoraran des de l'inici de l'acció.

En aquesta «fase de millora», es podrà augmentar la quantia en 1 euro (a l'Itinerari Formatiu) i 2 euros (a les Pràctiques en empreses) per dia i criteri activat, és a dir:

  • Increment diaris en 1 euro (a l'Itinerari Formatiu) i 2 euros (a les Pràctiques en empreses) si s'assoleix el criteri 3.1
  • Increment diaris en 2 euros (a l'Itinerari Formatiu) i 4 euros (a les Pràctiques en empreses) si s'assoleixen els criteris 3.1 i 3.2
  • Increment diaris en 3 euros (a l'Itinerari Formatiu) i 6 euros (a les Pràctiques en empreses) si s'assoleixen els criteris 3.1, 3.2 i 3.3

Per tant, una persona que assisteixi a l'activitat, que no rebi cap descompte respecte als criteris bàsics de funcionament i que, a més a més, hagi assolit els criteris avançats de funcionament, podrà rebre un ajut màxim diari de:

  • Itinerari formatiu: 8 € (5 € per assistència i cap descompte al criteris bàsics, més 3 € per compliment dels criteris avançats)
  • Pràctiques en empreses: 15 € (9 € per assistència i cap descompte al criteris bàsics, més 6 € per compliment dels criteris avançats)

Desè - Justificació

La justificació de la subvenció atorgada es realitzarà mitjançant informe del cap de Secció d’Atenció a Persones amb Discapacitat i Trastorn Mental Sever del Departament de Sanitat, Benestar Social, Igualtat i Relacions amb entitats i associacions que anirà acompanyat dels rebuts signats pels beneficiaris amb expressió del nom, DNI, data i quantitat lliurada.

Així mateix, la Secció elaborarà una memòria final de totes les activitats formatives realitzades, amb la relació dels ajuts percebuts i de les persones usuàries que n’han resultat beneficiàries.

Onzè - Verificació i control

Les persones beneficiàries de les ajudes quedaran en general sotmeses al règim d’obligacions, intervencions i sancions que estableix el Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s’aprova el text refós de la Llei de subvencions (de les Illes Balears) i la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, i el seu Reglament, aprovat per Real Decret 887/2006, de 21 de juliol, de 25 de juliol de 2006), en tot allò que hi siguin d’aplicació.

Dotzè- Règim jurídic

Aquests ajuts es regeixen per aquestes bases i pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s’aprova el text refós de la Llei de subvencions, per la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions (i el seu Reglament, aprovat per Real Decret 887/2006, de 21 de juliol, de 25 de juliol de 2006) i la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, de Procediment Administratiu Comú de les Administracions Públiques, en tot allò que hi siguin d’aplicació.

Eivissa, 4 d'abril de 2019

La secretària tècnica de Benestar Social i Sanitat Isabel Silverde Fernández