Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
CONSELLERIA DE PRESIDÈNCIA
Núm. 3179
Acord de la Comissió Bilateral de Cooperació Administració General de l’Estat – Comunitat Autònoma de les Illes Balears en relació amb la Llei 5/2018, de 19 de juny, de l’habitatge de les Illes Balears
I. De conformitat amb les negociacions prèvies duites a terme pel Grup de Treball constituït per Acord de la Comissió Bilateral de Cooperació Administració General de l’Estat - Comunitat Autònoma de les Illes Balears per a l’estudi i proposta de solució de les discrepàncies manifestades en relació amb els articles 5, 36, 38, 41, 42, 43, 45, 46, 61 i 87.x) i les disposicions addicionals onzena i dotzena de la Llei 5/2018, de 19 de juny, de l’habitatge de les Illes Balears, ambdues parts les consideren resoltes d’acord amb els compromisos següents:
a) En relació amb les discrepàncies manifestades respecte a l’article 5, ambdues parts coincideixen que el precepte ha d’interpretar-se, quant a l’expressió «d’acord amb la seva funció social», respecte de la cessió d’ús obligatori, en el sentit determinat per la jurisprudència constitucional, continguda, entre d’altres, en les SSTC 16/2018, de 22 de febrer, 32/2018, de 12 d’abril, i 106/2018, de 4 d’octubre.
b) Quant a les discrepàncies plantejades en relació amb l’article 41 de la Llei balear, ambdues parts acorden que la Comunitat Autònoma modifiqui la lletra c) de l’esmentat precepte suprimint-hi la referència a notaris i registradors, i, en conseqüència, no seran aplicables a aquests les previsions incloses en els articles 85 i següents de la Llei 5/2018.
c) En relació amb les discrepàncies manifestades sobre l’article 42 —lletra d) de l’apartat 1 i l’apartat 2—, la Comunitat Autònoma de les Illes Balears es compromet a modificar-ne la redacció actual com més aviat millor, per eliminar-hi les previsions que suposen atribuir a la legislació i altres normes autonòmiques la fixació de regles de valoració a efectes expropiatoris o de càlcul de preus justs que, tant l’article 149.1.18a de la Constitució espanyola com la jurisprudència consolidada del Tribunal Constitucional, reconeixen en exclusiva a l’Estat. Aquesta modificació haurà d’incloure la redacció literal següent per a l’esmentat precepte i apartats:
«Article 42.
1. […]
d) S’ha de garantir en tot cas una compensació justa als grans tenidors pels habitatges desocupats que se cedeixin a l’IBAVI, que pot ser superior a la renda de lloguer que pagui l’arrendatari de l’habitatge. Aquesta compensació s’ha de calcular d’acord amb la legislació estatal en matèria d’expropiació forçosa.
2. S’ha de determinar reglamentàriament el procediment per reclamar aquesta cessió d’habitatges desocupats, d’acord amb les condicions esmentades, el model de contracte i la resta de les condicions aplicables a la cessió.»
d) Respecte a les controvèrsies suscitades amb relació a l’article 43, relatiu al concepte de garantia del manteniment dels subministraments bàsics, ambdues parts acorden que el precepte a què s’ha fet referència s’ha d’interpretar en el sentit que les mesures i els plans prevists són adoptats per la Comunitat Autònoma en l’exercici de la competència exclusiva en matèria de serveis socials que recullen tant l’article 148 de la Constitució com l’article 30.15 de l’Estatut d’autonomia de les Illes Balears aprovat per la Llei orgànica 1/2007, i no s’imposen obligacions accessòries per a les comercialitzadores d’energia elèctrica o de gas natural, especialment per a les que desenvolupen l’activitat de subministrament de referència o darrer recurs, i van dirigits a protegir persones o col·lectius en situació de pobresa o necessitat social per evitar l’impagament de la factura; en tot cas, aquest exercici complementa les actuacions i mesures que ha adoptat l’Estat en el Reial decret llei 15/2018, de 5 d’octubre, de mesures urgents per a la transició energètica i la protecció dels consumidors.
e) En relació amb les discrepàncies manifestades sobre l’article 61 de la Llei 5/2018, que estableix la necessitat de prestar fiança per elevar a escriptura pública els contractes de lloguer, ambdues parts acorden que la Comunitat Autònoma modifiqui la Llei 5/2018 esmentada amb l’objecte de suprimir-hi la previsió indicada.
f) Finalment, respecte de les discrepàncies manifestades amb relació a les disposicions addicionals onzena i dotzena, que regulen, respectivament, les tarifes sobre drets d’alta del subministrament de gas i els drets d’alta i escomesa, ambdues parts acorden que la Comunitat Autònoma modifiqui la Llei 5/2018 esmentada amb l’objecte de suprimir-hi ambdues disposicions, ja que la fixació d’aquestes condicions corresponen a l’Estat, d’acord amb la Llei 24/2013, del sector elèctric.
II. Atès l’Acord assolit, ambdues parts coincideixen a considerar conclosa la controvèrsia plantejada.
III. Aquest Acord s’ha de comunicar al Tribunal Constitucional als efectes prevists en l’article 33.2 de la Llei orgànica 2/1979, de 3 d’octubre, del Tribunal Constitucional, i s’ha d’inserir en el Butlletí Oficial de l’Estat i en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
6 de març de 2019
Ministra de Política Territorial i Funció Pública Consellera de Presidència
Meritxell Batet Lamaña Pilar Costa i Serra