Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
CONSELLERIA DE MEDI AMBIENT, AGRICULTURA I PESCA
Núm. 3169
Resolució del president de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears per la qual es formula l’informe d’impacte ambiental sobre el Projecte de legalització d’obres de renovació de la instal·lació de reg i la coberta vegetal de 9 forats del camp de golf de Ponent (Calvià) (168a/2018)
Vist l’informe tècnic amb proposta de resolució de dia 16 de gener de 2019, i d'acord amb l'article 10.1.a) del Decret 4/2018, de 23 de febrer, pel qual s’aproven l’organització, les funcions i el règim jurídic de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears (CMAIB) (BOIB núm. 26 de 27 de febrer de 2018),
RESOLC FORMULAR:
L’informe d’impacte ambiental sobre el Projecte de legalització d’obres de renovació de la instal·lació de reg i la coberta vegetal de 9 forats del camp de golf de Ponent (Calvià) , en els termes següents:
1.Antecedents i determinació de subjecció a avaluació ambiental.
Amb entrada a la CMAIB de 19/06/2017, es reb un ofici del cap del Departament de Medi natural amb el qual s’adjunta una informe de 24 de maig de 2017 del cap del negociat XXIX dels Agents de Medi Ambient (AMAs). L’assumpte d’aquest informe és la descàrrega d’arena en el port de Palma provinent del Sàhara la qual va destinada al Golf de Ponent (Calvià). En aquest mateix informe consta que hi ha un contracte on s’especifica que el golf s’abastirà de 5.000 tones d’arena del Sàhara i 5.000 tones d’arena de València.
Arran de la coneixença d’aquest informe, la CMAIB, realitza un informe d’ofici de 11 de juliol de 2017 (Exp. 81O/2017), amb el qual es conclou que l’actuació que es vol fer al golf de Ponent amb l’arena duta de fora s’ha de sotmetre’s al procediment d’AIA simplificada. Aquesta actuació s’emmarca dins els supòsits contemplats a l’article 14.2 c de la Llei 12/2016, de 17 d’agost d’Avaluació Ambiental de les illes Balears.
Concretament l’apartat IV.
Han de ser objecte d’avaluació ambiental simplificada els projectes següents, públics o privats:
C) Qualsevol modificació de les característiques d’un projecte de l’Annex I o de l’Annex II... ja autoritzats , executats o en procés d’execució que pugi tenir efectes adversos significatius sobre el medi ambient. S’entén que una modificació pot tenir efectes adversos significatius sobre el medi ambient quan representa:
IV. Un increment significatiu en la utilització de recursos naturals.
Utilitzar 10.000 tones d’arena dins les instal·lacions del camp de golf de Ponent és aplicable en aquest supòsit i per tant es considera que aquest projecte hauria de ser objecte d’una avaluació d’impacte ambiental simplificada seguint el procediment establert als articles 45 i següents de la Llei 21/2013, de 9 de desembre d’Avaluació Ambiental i els apartats de l’article 17 de la Llei 12/2016, de 17 d’agost que li siguin d’aplicació.
Des de la CMAIB s’envia aquest informe a l’Ajuntament de Calvià (entrada 18/07/2017).
El promotor entre la documentació necessària per inicial el tràmit d’AIA simplificada a l’Ajuntament de Calvià el 6 de juny de 2018. La taxa obligatòria per poder realitzar aquest procediment va ser ingressada pel promotor el 30/10/2018.
2. Ubicació i descripció del projecte
L’àmbit d’actuació d’aquest projecte se situa a l’antiga possessió de Can Barral en el municipi de Calvià, vora la carretera que va cap a Cala Figuera. El golf de Ponent té 18 forats, par 72 i unes 14 has de superfície.
Dins la parcel·la on s’ubica el camp de golf, l’àmbit on es volen realitzar les actuacions d’aquest projecte afecten a SRC (Àrea d’Interès Agrari- AIA i Àrea de Transició d’Harmonització -ATH), també parcialment a una APR d’incendis i la vulnerabilitat d’aqüífers es considera moderada.
L’objectiu del projecte, segons el document ambiental presentat, és la legalització i finalització de les obres de millora de la instal·lació de reg i coberta vegetal de 9 forats del camp de golf de Ponent. Aquestes obres de millora de les instal·lacions es varen iniciar i varen ser paralitzades l’any 2017, pendent de ser legalitzades les que ja s’han executat.
Es vol renovar la coberta vegetal, ja que sobre ella s’ha format un crosta salina a causa del reg amb aigües depurades. Es calcula que amb aquest projecte s’estalviarà un 10 % amb aigua respecte a la situació actual. També se substituirà la coberta actual per una varietat de gespa molt resistent que permetrà reduir la necessitat d’aplicació de tractaments fitosanitaris.
S’ha previst un sistema de reg automàtic format per anells tancats perfectament diferenciats amb un sistema d’impulsió complet proveït de tots els automatismes necessaris. La canonades principals i ramals seran de polietilè amb un diàmetre de 250 mm en el primer tram passant a reduir el seu diàmetre a 200 mm, després a 125 mm fins a 110 mm. Els aspersors s’instal·laran soterrats, seran circulars abraçant un diàmetre de reg de 26,2 m. També es reserva un petit núm. d’aspersors sectorials. L’aigua per al reg es conduirà des de la depuradora Palma Nova- Santa Ponça, amb un concessió donada l’any 1979 de 3.000 m3 diaris i un cabal de 34,72 l/s.
Quant a la renovació de la coberta vegetal, s’actuarà els greens i tees dels forats 1,2,7,8, 14, 15,16, 17 i 18. En els primers 5 cm de la capa del sòl, es col·locarà un mescla d’arena silícica i torba la qual es mesclarà amb el substrat actual. Després la mescla es compactarà i anivellarà a fi de no modificar el relleu actual. Finalment es condicionaran les àrees malmeses dels greens amb gespa de la varietat Agrostis i la resta (carrers i tees) se sembrarà amb la varietat híbrida Bermuda, la qual és molt resistent i per tant disminueix la necessitat de tractar-la fitosanitàriament.
Les 10.000 tn d’arena provinents del Sàhara i de València que s’utilitzaran per dur a terme les actuacions descrites, segons la documentació ambiental presentada, estan acumulades vora la zona de joc, en un espai d’0,2 ha. Aquesta zona forma part d’un antic camp de conreu sense vegetació forestal ni d’interès, utilitzat habitualment per a les tasques de manteniment. Aquesta arena també es vol utilitzar per condicionar bunkers i trampes d’arena existents al camp de golf.
3.Tramitació i Consultes a les administracions publiques afectes i persones interessades.
D’acord amb l’article 46 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d’avaluació ambiental, des de la CMAIB s’han consultat a les administracions i entitats següents:
-Servei de Gestió Forestal i Protecció del Sòl de la DG d’Espais Naturals i Biodiversitat (Conselleria de Medi Ambient, Agricultura i Pesca)- Entrada 18/10/2018.
-Servei de Protecció d’Espècies de la DG d’Espais Naturals i Biodiversitat (Conselleria de Medi Ambient, Agricultura i Pesca)- Entrada 18/10/2018.
- Informe del Servei de Gestió Forestal i Protecció del Sòl de la DG d’Espais Naturals i Biodiversitat (Conselleria de Medi Ambient, Agricultura i Pesca) d’1 de novembre de 2018. En aquest informe s’exposa que aquest Servei no té cap inconvenient o consideració a aportar en relació al risc d’incendi forestal, i als aspectes relacionats amb la gestió forestal i protecció del sòl.
- Informe del Servei de Protecció d’Espècies de la DG d’Espais Naturals i Biodiversitat (Conselleria de Medi Ambient, Agricultura i Pesca) de 6 de novembre de 2018. Informa favorablement aquest projecte amb la recomanació d’implementació de mesures preventives per evitar l’afecció de la tortuga mora (Testudo graeca).
4.Anàlisi dels criteris de l’annex III de la Llei 21/2013 i avaluació ambiental del projecte
Una vegada vistes i avaluades amb el criteris de l’annex III de la Llei 21/2013 d'AA, les actuacions a executar que descriu el document ambiental presentat, per a les quals s’utilitzarà l’arena duta de fora de les illes, cal esmentar el següent:
-El projecte s’executa dins la zona de joc actual del camp de golf de Ponent, no afectant l’ANEI adjacent.
-Tot i que el projecte es desenvolupa en part dins una APR d’incendis, l’administració competent en matèria forestal considera que les accions d’aquest projecte no comporten cap risc d’incendi.
-El lloc on s’acumula l’arena pareix a ser que no ha afectat vegetació forestal ja que era un antic camp de conreu.
-Amb aquest projecte es vol millorar el sistema de reg (tecnologia més avançada) i renovar la coberta vegetal (amb espècies més adaptades a l’estrés hídric), cosa que suposarà un estalvi significatiu d’aigua respecte a la situació actual.
- També a causa de què es sembrarà una nova varietat de gespa més resistent és disminuiran la utilització de productes fitosanitaris, cosa que també es considera positiu des del punt de vista ambiental.
Malgrat la documentació ambiental presentada no ha proposat cap tipus de mesura correctora per a aquest projecte ni tampoc considera necessari la redacció d’un pla de vigilància ambiental, es considera necessari establir un parell de condicionants al mateix, quant a la naturalesa de l’aigua a utilitzar, protecció d’espècies d’orquídies presents a la zona, així com altres recollits de l’informe del Servei de Protecció d’Espècies.
Conclusions de l’Informe d’Impacte Ambiental
Primer. D’acord amb els criteris de l’annex III de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d’Avaluació Ambiental, NO SUBJECTAR a avaluació d’impacte ambiental ordinària el projecte de legalització d’obres de renovació de la instal·lació de reg i la coberta vegetal de 9 forats del camp de golf de Ponent (Calvià), sempre i quan es compleixi els condicionant següent:
-A fi de protegir i no malmetre les espècies d’orquídies presents a la zona, amb especial esment a l’abellera papallona petita (Orchis collina), no es crearan noves zones d’amuntegament d’arena i altres materials dins la parcel·la on s’ubica el camp de golf.
L’infome del Servei de Protecció d’Espècies, de 6 de novembre de 2018 fa la recomanació següent:
- Cal tenir cura, sobretot a l’hora d’accedir amb maquinària pesada i altres vehicles a la zona on es faran les obres, de no afectar cap exemplar de tortuga mora (Testudo graeca), espècie catalogada com a Vulnerable al Decret 75/2005, de 8 de juliol i RD 139/201, de 4 de febrer.
Tal com preveu el pla hidrològic vigent, es recorda que pel reg del camp de golf només es pot utilitzar aigua residual depurada, i en cap cas es pot extreure aigua de l’aqüífer ni utilitzar aigua potable de la xarxa municipal.
Segon. Es publicarà el present informe ambiental al Butlletí Oficial de les Illes Balears, d’acord amb el que disposa l’article 47.3 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d’avaluacions ambientals.
Tercer. L’informe d’impacte ambiental perdrà la seva vigència i cessarà en la producció dels efectes que li són propis si, una vegada publicat en el BOIB, no s’hagués procedit a l’aprovació del projecte en el termini màxim de quatre anys des de la publicació, d’acord amb el que disposa l’article 47.4 de la Llei 21/2013.
Quart. L’informe d’impacte ambiental no ha de ser objecte de cap recurs, sense perjudici dels que, si s’escau, siguin procedents en la via administrativa o judicial davant de l’acte d’autorització del projecte, d’acord amb el que disposa l’article 47.6 de la Llei 21/2013.
Cinquè. Aquesta resolució s'emet sense perjudici de les competències urbanístiques, de gestió o territorials de les administracions competents i de les autoritzacions o informes necessaris per a l’aprovació.
Palma, a 17 de març de 2019
El president de la CMAIB Antoni Alorda Vilarrubias