Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

FONS DE GARANTIA AGRÀRIA I PESQUERA DE LES ILLES BALEARS (FOGAIBA)

Núm. 3132
Resolució del president del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears (FOGAIBA) per la qual es convoquen, mitjançant el procediment d’anticipat de despesa, ajudes de minimis per a estudis relacionats amb aliments tradicionals de les Illes Balears corresponents a l’any 2019

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

L’article 116 de la Llei 12/2014, de 16 de desembre, agrària de les Illes Balears crea el catàleg d’aliments tradicionals de les Illes Balears amb l’objectiu de preservar i revalorar els aliments típics i tradicionals de les Illes Balears.

El Decret 40/2015, de 22 de maig, regula el catàleg d’aliments tradicionals de les Illes Balears i estableix, a l’article 11, que per a la inscripció cal aportar una memòria justificativa amb el nom de l’aliment i la descripció dels caràcters sensorials, físics o químics diferenciadors, la descripció del procés de producció o elaboració i l’acreditació històrica, la delimitació de la zona geogràfica de producció o elaboració, l’acreditació del vincle amb la zona geogràfica de producció o elaboració i la importància socioeconòmica.

Per elaborar la memòria descriptiva, esmentada en el paràgraf anterior, cal fer els estudis adients, la qual cosa suposa una despesa econòmica. Amb la finalitat de donar suport a la realització dels estudis esmentats cal convocar, d’acord amb les disponibilitats pressupostàries, ajudes per dur a terme estudis que aportin la informació necessària per elaborar la memòria justificativa per la sol·licitud de la inscripció d’aliments en el catàleg d’aliments tradicionals de les Illes Balears.

El Reglament (UE) núm. 1407/2013 de la Comissió, de 18 de desembre de 2013, relatiu a l’aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat de funcionament de la Unió Europea a les ajudes de minimis, estableix les condicions que han de complir les ajudes, a l’efecte de considerar-se exemptes de l’obligació de notificació que estableix l’article 108, apartat 3, del Tractat.

El Reglament (UE) núm. 1408/2013 de la Comissió, de 18 de desembre de 2013, relatiu a l’aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat de funcionament de la Unió Europea a les ajudes de minimis en el sector agrícola, estableix les condicions que han de complir les ajudes, a l’efecte de considerar-les exemptes de l’obligació de notificació que estableix l’article 108, apartat 3, del Tractat.

Al Butlletí Oficial de les Illes Balears núm. 43, de 17 de març de 2005, es va publicar l’Ordre de la consellera d’Agricultura i Pesca, de 10 de març de 2005, per la qual s’estableixen les bases reguladores de les subvencions als sectors agrari i pesquer, que inclou entre els seus objectius, a l’article 1.2.m, totes aquelles activitats d’utilitat pública o d’interès social o la consecució d’una finalitat pública relacionades amb els sectors agrari i pesquer, i que les convocatòries corresponents podran especificar.

D’altra banda, el Decret 64/2005, de 10 de juny, de creació del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears, a l’article 2.a, estableix que el FOGAIBA té per objecte executar la política de la conselleria competent en matèria d’agricultura i pesca pel que fa a l’aplicació de les mesures de foment i millora dels sectors agrari i pesquer, incloses les derivades de la Política Agrícola Comuna i dels fons procedents de l’Instrument Financer d’Orientació de la Pesca, de les mesures de desenvolupament rural i d’altres règims d’ajudes que preveu la normativa de la Unió Europea.

D’acord amb el que estableix l’Ordre de la consellera d’Agricultura i Pesca, de 23 de desembre de 2005, el FOGAIBA assumeix, amb caràcter ple, l’execució de la política de la Conselleria d’Agricultura i Pesca pel que fa a l’aplicació de les mesures de foment i millora dels sectors agrari i pesquer, des de l’1 de gener del 2006.

Mitjançant el Decret 24/2015, de 7 d’agost, de la presidenta de les Illes Balears, s’estableixen les competències i l’estructura orgànica bàsica de les conselleries de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears. Concretament, a l’annex 1 s’acorda l’adscripció del FOGAIBA a la Conselleria de Medi Ambient, Agricultura i Pesca.

D’acord amb el que disposen l’article 15 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s’aprova el text refós de la Llei de subvencions, i l’article 3 de l’Ordre de la consellera d’Agricultura i Pesca, de 10 de març de 2005, per la qual s’estableixen les bases reguladores de les subvencions als sectors agrari i pesquer, correspon aprovar la convocatòria d’aquestes ajudes mitjançant una resolució.

Atesa la naturalesa de les ajudes que preveu aquesta convocatòria, no està justificada la incorporació de cap criteri de valoració en relació amb possibles actuacions dirigides a la consecució efectiva de la igualtat de gènere per part de les persones sol·licitants.

Per tot això, en virtut del que estableix l’article 6.1.g del Decret 64/2005, de 10 de juny, de creació del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears (FOGAIBA), i a proposta del director gerent del FOGAIBA, dicto la següent

RESOLUCIÓ

Primer

Objecte de les ajudes i àmbit d’aplicació

1. S’aprova , mitjançant el procediment de despesa, la convocatòria d’ajudes de minimis per al finançament d’estudis relacionats amb els aliments tradicionals de les Illes Balears corresponents a l’any 2019, d’acord amb l’Ordre de la consellera d’Agricultura i Pesca, de 10 de març de 2005, per la qual s’estableixen les bases reguladores de les subvencions en els sectors agrari i pesquer (BOIB núm. 43, de 17 de març de 2005).

2. Aquestes ajudes es concediran d’acord amb el Reglament (UE) núm. 1407/2013 de la Comissió, de 18 de desembre de 2013, relatiu a l’aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat de funcionament de la Unió Europea a les ajudes de minimis per als estudis relacionats amb els aliments tradicionals del sector primari de les Illes Balears, i el Reglament (UE) núm. 1408/2013 de la Comissió, de 18 de desembre de 2013, relatiu a l’aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat de funcionament de la Unió Europea a les ajudes de minimis en el sector agrícola per als estudis relacionats amb els aliments tradicionals elaborats de les Illes Balears.

3. L’àmbit territorial d’aplicació d’aquestes ajudes és la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

Segon

Import màxim de la convocatòria i finançament

1. Es destina a aquesta convocatòria un import màxim de vint mil euros (20.000,00 €), amb càrrec als pressuposts del FOGAIBA de l’any 2020, amb possibilitat d’ampliar-ne la dotació pressupostària.

2. En qualsevol cas, aquesta convocatòria queda subjecta a la condició suspensiva de l'existència de crèdit adequat i suficient per finançar el compliment de les obligacions generades en els pressuposts del FOGAIBA de l'any 2020.

Tercer

Beneficiaris

1. Poden ser beneficiaris d’aquestes ajudes: agrupacions de productors o elaboradors amb personalitat jurídica pròpia, universitats o centres de recerca directament relacionats amb la investigació científica o amb l’activitat agropecuària o pesquera o qualsevol entitat interessada que tinguin el suport d’una agrupació de productors, que realitzin un estudi relacionat amb algun dels temes que preveu l’apartat quart d’aquesta resolució i que obtinguin una puntuació mínima de 7 punts en aplicació dels criteris que preveu l’apartat vuitè.

2. A més dels requisits que estableix el punt anterior, s’han de complir els requisits que preveu l’Ordre de la consellera d’Agricultura i Pesca, de 10 de març de 2005, per la qual s’estableixen les bases reguladores de les subvencions en els sectors agrari i pesquer, així com els que estableix el Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s’aprova el text refós de la Llei de subvencions.

3. Els requisits generals que estableix el punt 1 anterior s’hauran de mantenir durant un termini no inferior a un any, a comptar des de la data de la resolució de concessió de l’ajuda.

4. No podran ser beneficiaris de les subvencions que preveu aquesta resolució les persones, les entitats i les associacions que concorrin en alguna de les prohibicions que estableixen els apartats 1 i 2 de l’article 10 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s’aprova el text refós de la Llei de subvencions. La justificació de no trobar-se dins d’aquestes prohibicions s’efectuarà de la manera que preveu l’apartat 6 de l’article 10 esmentat del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre.

5. D’acord amb el que disposa l’article 10.1.e del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, es considerarà que els beneficiaris estan al corrent de les obligacions tributàries i amb la Seguretat Social quan es verifiqui el que disposen l’article 38 del Decret 75/2004, de 27 d’agost, de desenvolupament de determinats aspectes de la Llei de finances i de les lleis de pressupostos generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, i els articles 18 i 19 del Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s’aprova el Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions. La circumstància conforme s’està al corrent de les obligacions tributàries, estatals i autonòmiques, i amb la Seguretat Social haurà de quedar acreditada abans que es dicti la proposta de resolució de concessió.

La comprovació del compliment del requisit esmentat al paràgraf anterior la realitzarà el FOGAIBA i/o la Conselleria de Medi Ambient, Agricultura i Pesca, ja que la presentació de la sol·licitud en suposa l’autorització per a la seva comprovació, excepte manifestació expressa contrària. Quan el sol·licitant de l’ajuda no estigui obligat a presentar les declaracions o documents a què fan referència les obligacions que preveu el paràgraf anterior, se n’acreditarà el compliment mitjançant declaració responsable.

6. De conformitat amb el que disposa l’article 11 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d’igualtat de dones i homes, tampoc no podran ser beneficiàries de les subvencions que preveu aquesta resolució les empreses i entitats sol·licitants sancionades o condemnades en els darrers tres anys per resolució administrativa o sentència judicial fermes, per haver exercit o tolerat pràctiques laborals considerades discriminatòries per raó de sexe o de gènere.

Quart

Actuacions subvencionables

1. Se subvencionarà el desenvolupament d’estudis relacionats amb els aliments tradicionals de les Illes Balears següents:

I) Estudis agraris:

a) Fruites de varietats autòctones de les Illes Balears (excepte tomàtiga de ramellet)

b) Productes obtinguts de races autòctones

c) Taronges de Sóller

d) Orellanes de Porreres

e) Figues seques

f) Mel de Mallorca

g) Mel d’Eivissa

h) Mel de Menorca

i) Mel de Formentera

j) Formatge de Formentera

II) Estudis no agraris:

a) Pa de pagès

b) Pa de figa

c) Galetes d’oli

d) Botifarró

e) Camaiot

f) Carn-i-xulla

g) Carquinyols

h) Flaó d’Eivissa

i) Flaó de Formentera

j) Orelletes

k) Oli de Menorca

l) Oli d’Eivissa

m) Amargos

n) Formatjades de Menorca

2. Aquests estudis han de permetre aconseguir la informació de l’aliment següent:

            - Acreditació documental de l’ús del nom de l’aliment

            - Característiques organolèptiques, físiques o químiques diferencials de l’aliment

            - Descripció del procés de producció o elaboració

            - Delimitació justificada de la zona de producció o elaboració

            - Història i reputació de l’aliment

            - Vincle de l’aliment amb la zona de producció o elaboració

            - Importància socioeconòmica de l’aliment

            - Fotografia de l’aliment

            - Fotografies del sistema de producció o elaboració

3. Els estudis s’han de fer dins el període comprès entre la sol·licitud de l’ajuda i un any després de la data de notificació de la resolució de concessió.

4. Independentment del nombre d’estudis presentats per un sol beneficiari, només es pot ser beneficiari de subvenció per realitzar-ne tres.

En el supòsit que s’hagin presentat més de tres estudis, l’ajuda s’atorgarà, si escau, als estudis que hagin obtingut més puntuació, en aplicació dels criteris que preveu l’apartat vuitè de la convocatòria.

5. Seran subvencionables les despeses següents:

            - Salari i despeses de prestació de serveis de les persones investigadores i quotes de la Seguretat Social de les persones assalariades.

            - Altres despeses directament relacionades amb l’estudi.

 

Cinquè

Tipus i límit de les ajudes

1. L’import de l’ajuda serà del 100% de les despeses subvencionables, amb els límits que preveuen els punts següents.

2. La quantia màxima d’ajuda per a cada projecte de les línies que descriu l’apartat quart d’aquesta convocatòria és de quatre mil euros (4.000,00 €).

3. En cap cas l’import de l’ajuda pot superar el cost del projecte que s’ha de dur a terme.

4. En relació amb els projectes de recerca en matèria de transformació dels productes agrícoles, la quantia total d’ajudes de minimis no podrà excedir de 200.000,00 € per beneficiari en un període de tres exercicis fiscals, de conformitat amb el que estableix el punt 2 de l’article 3 del Reglament (UE) núm. 1407/2013 de la Comissió, de 18 de desembre de 2013, relatiu a l’aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat de funcionament de la Unió Europea a les ajudes de minimis.

Així mateix, i en relació amb els projectes de recerca en matèria d’agricultura i ramaderia, la quantia total d’ajudes de minimis no podrà excedir de 20.000,00 € per beneficiari en un període de tres exercicis fiscals, de conformitat amb el que estableix el punt 2 de l’article tercer del Reglament (UE) núm. 1408/2013 de la Comissió, de 18 de desembre de 2013, relatiu a l’aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat de funcionament de la Unió Europea a les ajudes de minimis en el sector agrícola.

Sisè

Sol·licituds

1. El termini per presentar sol·licituds serà des del dia següent al de la publicació de l’extracte d’aquesta resolució al BOIB fins al 17 de maig de 2019.

2. Els interessats que compleixin els requisits específics que estableix aquesta convocatòria podran presentar les sol·licituds, d’acord amb el model de l’annex 1, que figuren a la pàgina web del FOGAIBA, i que hauran d’anar adreçades al Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears (A04013550), en els registres d’entrada del FOGAIBA, de la Conselleria de Medi Ambient, Agricultura i Pesca, dels Consells Insulars de Mallorca, Menorca, Eivissa i Formentera o en qualsevol dels registres que preveuen l’apartat 4 de l’article 16 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i l’article 37 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

Caldrà subministrar totes i cadascuna de les dades que s’indiquen a l’annex esmentat, així com assumir compromisos i atorgar les autoritzacions i declaracions que conté el mateix annex.

Aquestes sol·licituds han d’incloure:

- Fotocòpia del NIF del sol·licitant, en cas de persona jurídica

- Document acreditatiu de la representació, si escau

- Currículum del responsable de l’estudi

- Títol universitari o resguard de la sol·licitud del títol universitari del responsable de l’estudi

- Proposta d’estudi amb el mateix ordre, estructura i contingut que assenyala l’apartat setè d’aquesta resolució

- Document que acrediti el suport d’una agrupació de productors o elaboradors.

3. S’ha de presentar una sol·licitud per estudi.

4. D’acord amb el que preveu l’article 28 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, de procediment administratiu comú de les administracions públiques, no caldrà presentar la documentació o les dades que es puguin obtenir per mitjans telemàtics.

D’altra banda, si s’han tramitat o s’estan tramitant altres expedients al FOGAIBA o a la Conselleria de Medi Ambient, Agricultura i Pesca, i ja s’ha presentat algun dels documents assenyalats, no caldrà aportar-lo de nou i n’hi haurà prou amb esmentar l’expedient en què consta o que aquesta informació estigui a la base de dades documental que preveu el Decret 53/2006, de 16 de juny. Això no obstant, l’acreditació de facultats ha de ser vigent en la data en què es presenta la sol·licitud.

5. En cas que la persona interessada no autoritzi expressament el FOGAIBA i/o la Conselleria de Medi Ambient, Agricultura i Pesca per obtenir els certificats conforme s’està al corrent de les obligacions tributàries, estatals i autonòmiques, i amb la Seguretat Social o per comprovar la inscripció i l’obtenció de dades del Registre general d’explotacions agràries de les Illes Balears, haurà d’aportar els certificats corresponents.

6. Si les sol·licituds tenen algun defecte o no inclouen tota la documentació assenyalada o si els documents que sigui necessari presentar durant la tramitació de l’expedient presenten esmenes o ratllades, es requeriran les persones sol·licitants mitjançant una publicació a la pàgina web del FOGAIBA per tal que esmenin el defecte o aportin la documentació en el termini de deu dies, així com indica l’article 68 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, amb la indicació que si no ho fan, s’entendran desistides les sol·licituds i, amb la resolució prèvia, s’arxivarà l’expedient sense cap altre tràmit. Les diferents notificacions d’esmena de defectes que es dictin es publicaran a la pàgina web cada dilluns o el dia hàbil següent si aquest és festiu.

7. Si qualsevol dels documents que sigui necessari presentar durant la tramitació de l’expedient presenta ratllades o esmenes es considerarà com a no presentat i s’actuarà, en aquest cas, d’acord amb l’article 68 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

8. La presentació de la sol·licitud suposa l’acceptació, per part de la persona interessada, del que conté aquesta convocatòria, de les bases reguladores que estableix l’Ordre de la consellera d’Agricultura i Pesca de 10 de març de 2005 i de la resta de normativa d’aplicació.

Setè

Projectes de recerca

Els projectes d’estudis han de tenir el contingut següent:

- Títol del projecte

- Nom i DNI del responsable de l’estudi

- Tema de l’estudi (dels que preveu el punt 1 de l’apartat quart)

- Objectius de l’estudi (els que preveu el punt 2 de l’apartat quart)

- Durada de l’estudi

- Àmbit de producció o elaboració

- Anys de producció o elaboració

- Importància socioeconòmica de la producció o elaboració de l’aliment

- Resultats obtinguts en projectes anteriors i informació científica generada (articles, llibres, comunicacions, etc.)

- Pla de treball i calendari d’execució

- Recursos materials i humans dels quals es disposa per dur a terme el projecte, lloc físic on es durà a terme l’estudi, ubicació i garantia d’ús en el temps de dedicació previst per al projecte

- Relació bibliogràfica

- Pressupost d’execució en què com a mínim s’ha de detallar el cost dels sous, el material que s’ha d’adquirir i les despeses generals necessàries

 

Vuitè

Selecció de beneficiaris i criteris objectius i de preferència

1.  La selecció dels beneficiaris de les ajudes s’ha de fer mitjançant el procediment de concurrència competitiva.

2.  En el supòsit que les sol·licituds amb dret a ajuda superin les quanties destinades a aquesta convocatòria, s’ha de seguir la pauta de prelació següent:

a) Àmbit de producció o elaboració de l’aliment

     - Una illa: 1 punt

     - Dues illes: 2 punts

     - Més de dues illes: 3 punts

b) Importància econòmica de l’aliment: fins a 3 punts

 

​​​​​​​c)  Antiguitat acreditada de la producció o elaboració

     - Més de 100 anys: 3 punts

     - De 50 a 100 anys: 2 punts

     - Més de 30 i menys de 50 anys: 1 punt

d) Elaboració amb una varietat autòctona: 1 punt

e)  Elaboració amb una raça autòctona: 1 punt

f)  Qualitat científica del disseny de l’estudi: fins a 3 punts

g) Experiència del sol·licitant en estudis d’aliments tradicionals: fins a 3 punts

Aquesta valoració s’efectuarà per a cada projecte presentat.

3.  Per poder acreditar alguns dels criteris que cal tenir en compte en la selecció dels beneficiaris, el sol·licitant pot aportar —sense necessitat de requeriment previ— la documentació que consideri oportuna.

4.  Si com a resultat d’aplicar aquests criteris hi ha un empat, s’ha de donar prioritat a aquell que hagi aconseguit més puntuació en la lletra a, i, si persisteix l’empat, en la lletra d i e.

Novè

Comissió Avaluadora

1.  La Comissió Avaluadora estarà integrada per:

-    President: secretària general de la Conselleria de Medi Ambient, Agricultura i Pesca o persona en qui delegui.

- Vicepresident: director general d’Agricultura i Ramaderia o persona en qui delegui.

- Vocals:

  • Director gerent del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears (FOGAIBA) o persona en qui delegui.
  • Director general de Pesca i Medi Marí o persona en qui delegui.
  • Adjunt a la gerència del FOGAIBA o persona en qui delegui.
  • Cap del Departament Jurídic del FOGAIBA o persona en qui delegui.
  • Cap de Servei de Gestió Econòmica del FOGAIBA o persona en qui delegui.
  • Cap de Servei d’Ajudes OCM, de l’Estat i de Pesca del FOGAIBA o persona en qui delegui.
  • Un representant del Consell Insular de Mallorca.
  • Un representant del Consell Insular de Menorca.
  • Un representant del Consell Insular d’Eivissa.
  • Un representant del Consell Insular de Formentera.

- Secretari/ària: actuarà com a secretari/ària un dels vocals de la Comissió Avaluadora.

2.  La Comissió Avaluadora és l’òrgan col·legiat a qui correspon examinar les sol·licituds presentades, aplicar els criteris de valoració que preveu l’apartat anterior i emetre’n un informe que ha de servir de base per elaborar la proposta de resolució. Aquesta comissió únicament es constituirà en el cas que les sol·licituds amb dret d’ajuda superin les quanties destinades a aquesta convocatòria i s’hagi d’establir una prelació entre les sol·licituds presentades aplicant els criteris de selecció que preveu l’apartat anterior. No obstant això, en cas de renúncia o desistiment de la persona sol·licitant, com també de desestimació de la subvenció perquè no reuneix els requisits exigits, no serà preceptiva la intervenció de la Comissió Avaluadora i l’òrgan competent declararà conclusos aquests expedients sense cap altre tràmit.

3. Perquè la Comissió Avaluadora s’entengui constituïda vàlidament, es requerirà la presència del president i del secretari o, si escau, de qui els substitueixi i de la meitat, almenys, dels seus membres que pertanyin al FOGAIBA.

Desè

Instrucció del procediment

1. L’òrgan competent per instruir el procediment de concessió de les ajudes és l’Àrea de Gestió d’Ajudes del FOGAIBA. Aquest òrgan durà a terme, d’ofici, les actuacions necessàries per determinar, conèixer i comprovar les dades en virtut de les quals s’ha de dictar la resolució.

2. L’òrgan instructor sol·licitarà un informe del Servei de Qualitat Agroalimentària de la Direcció General d’Agricultura i Ramaderia en què s’expressi la valoració de les sol·licituds presentades, d’acord amb els criteris que preveu l’apartat setè d’aquesta resolució, proposarà el/la coordinador/a de cada estudi i en donarà trasllat a la Comissió Avaluadora.

3. La resolució dels expedients la dictarà el vicepresident del FOGAIBA, a proposta del cap de Servei d’Ajudes OCM, de l’Estat i de Pesca i, si escau, amb un informe previ de la Comissió Avaluadora. Amb anterioritat a l’emissió de l’informe de la Comissió Avaluadora, la unitat gestora emetrà un informe en el qual s’acreditarà, en cas que sigui favorable, la legalitat de l’ajuda i l’import.

4. El termini màxim per dictar una resolució expressa i notificar-la individualment als interessats és de sis mesos a comptar des que es presenti la sol·licitud. Transcorregut aquest termini sense que s’hagi notificat cap resolució expressa, la sol·licitud s’entén desestimada. A la resolució de concessió de l’ajuda es farà constar expressament el caràcter de minimis de l’ajuda.

5. Contra aquesta resolució es podrà interposar recurs d’alçada davant el conseller de Medi Ambient, Agricultura i Pesca en el termini d’un mes, a comptar des de l’endemà de la notificació de la resolució, d’acord amb el que estableix l’article 58.4 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l’administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, i els articles 121 i 122 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

6. A la resolució del procediment es podrà incloure una relació ordenada de totes les sol·licituds que, tot i que compleixin les condicions administratives i tècniques per adquirir la condició de beneficiari, no hagin estat estimades perquè excedeixen la quantia màxima del crèdit que es fixa a la convocatòria, amb la indicació, si escau, de la puntuació atorgada a cadascuna, en funció dels criteris de valoració previstos.

En aquest cas, si algun dels beneficiaris renuncia a la subvenció en els sis mesos següents al de la notificació de la seva concessió, l’òrgan que concedeix la subvenció esmentada haurà d’acordar, sense necessitat de nova convocatòria, la concessió de la subvenció al sol·licitant següent per ordre de puntuació, sempre que amb la renúncia per part d’algun dels beneficiaris s’hagi alliberat prou crèdit per poder atendre com a mínim una de les sol·licituds denegades. L’òrgan que concedeix la subvenció comunicarà aquesta opció als interessats, amb la finalitat que accedeixin a la proposta de subvenció en el termini de deu dies. Una vegada acceptada la proposta per part del sol·licitant o sol·licitants, es dictarà l’acte de concessió i es notificarà.

Onzè

Obligacions dels beneficiaris

Són obligacions dels beneficiaris, a més de les que estableixen l’article 11 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s’aprova el text refós de la Llei de subvencions, i l’article 15 de l’Ordre de la consellera d’Agricultura i Pesca, de 10 de març de 2005, per la qual s’estableixen les bases reguladores de les subvencions en els sectors agrari i pesquer, les següents:

- Facilitar el seguiment per part del personal tècnic de la Conselleria de Medi Ambient, Agricultura i Pesca o del FOGAIBA.

- Esmentar la Conselleria de Medi Ambient, Agricultura i Pesca com a entitat finançadora en les publicacions i en altres activitats de repercussió pública a les quals pugui donar lloc el projecte subvencionat.

 

Dotzè

Justificació i pagament de l’ajuda

1. El termini per justificar l’execució del projecte acaba un any després de la data de notificació de la resolució de concessió.

2. Les actuacions objecte de subvenció les ha d’haver realitzat i pagat el beneficiari des de la data de la sol·licitud de l’ajuda i fins al termini d’execució que preveu el punt 1 anterior.

3. L’import de l’ajuda concedida s’abonarà al beneficiari mitjançant transferència bancària, i amb l’autorització prèvia del director gerent del FOGAIBA, una vegada efectuades les verificacions i els controls corresponents, i una vegada justificat el compliment de la finalitat per la qual es va concedir.

4. Dins el termini de justificació establert, els beneficiaris han de presentar la sol·licitud de pagament que ha d’incloure el compte justificatiu corresponent, el qual s’ha d’ajustar al model de l’annex 2 que figura a la pàgina web del FOGAIBA, dirigida al FOGAIBA (A04013550). Caldrà subministrar totes i cadascuna de les dades que s’indiquen en l’annex esmentat, així com assumir els compromisos i atorgaments d’autoritzacions i declaracions que conté aquest annex.

Aquestes sol·licituds han d’incloure la documentació següent:

a) Memòria amb la informació, fitxats al punt 2 de l’apartat quart, següent:

            a.1. Acreditació documental de l’ús del nom de l’aliment

            a.2. Característiques organolèptiques, físiques o químiques diferencials de l’aliment

            a.3. Descripció del procés de producció o elaboració

            a.4. Delimitació justificada de la zona de producció o elaboració

            a.5. Història i reputació de l’aliment

            a.6. Vincle de l’aliment amb la zona de producció o elaboració

            a.7. Importància socioeconòmica de l’aliment

            a.8. Fotografia de l’aliment

            a.9. Fotografies del sistema de producció o elaboració

            a.10. Bibliografia

b) Relació de justificants imputats, d’acord amb el model de l’annex 3 que figura a la pàgina web del FOGAIBA.

c) Documentació justificativa de les despeses realitzades. La justificació de la despesa s’entendrà efectuada mitjançant la presentació de:

c.1 Factures pagades o documents de valor probatori equivalent en el tràfic jurídic mercantil o amb eficàcia administrativa, que reuneixin els requisits i les formalitats que preveu el Reial decret 1619/2012, de 30 de novembre (BOE núm. 289, d’1 de desembre de 2012), i justificants de pagament.

c.2 Nòmines dels treballadors, amb contractació laboral com a personal tècnic, pagades.

c.3 Justificants del pagament de la Seguretat Social corresponent al tècnic contractat.

c.4 Document de l’IRPF i justificant de pagament.

c.5 Justificants de pagament. Es podran considerar justificants de pagament els documents següents:

1r. Extracte bancari en el qual quedi identificat el pagament realitzat, mitjançant la indicació de l’import i la identificació del pagador i del destinatari.

2n. Factura que incorpori l’acreditació del cobrament per part del seu emissor o persona responsable de l’empresa, amb capacitat de cobrament. A aquest efecte hauran de quedar consignades a la factura les dades següents: la data de cobrament, la identificació amb indicació del nom, el NIF i la signatura del declarant del cobrament de la factura i el segell de l’empresa, i aquest darrer en serà facultatiu en cas que l’emissor sigui persona física.

3r. Comprovant de transferència bancària en el qual quedi identificat el pagament realitzat, mitjançant la indicació de l’import i la identificació del pagador i del destinatari.

4t. Qualsevol altre document de valor probatori equivalent, vàlid en dret, mitjançant el qual s’acrediti la realització efectiva del pagament.

No s’admetran pagaments en efectiu superiors a 2.500,00 euros en els termes que preveu l’article 7 de la Llei 7/2012, de 29 d’octubre, de modificació de la normativa tributària i pressupostària i d’adequació a la normativa financera per a la intensificació de les actuacions i lluita contra el frau.

Aquesta documentació quedarà a disposició de l’Agència Tributària i de la Conselleria d’Hisenda i Pressuposts, per a la realització de qualsevol control que es consideri oportú efectuar.

d) Si escau, indicació dels criteris de repartiment dels costos generals i/o indirectes, incorporats a la relació de justificants de despeses.

5. L’import de l’ajuda concedida s’abonarà al beneficiari mitjançant transferència bancària, una vegada que hagi justificat el compliment de la finalitat i l’aplicació de la subvenció i amb l’informe favorable del coordinador del projecte, amb l’autorització prèvia del director gerent del FOGAIBA. El fet de no presentar la documentació justificativa en el termini i en els termes establerts suposa un incompliment al qual s’aplica el que estableix el punt 3 de l’apartat tretzè d’aquesta resolució.

Tretzè

Incompliment i renúncies

1. No s’admeten interrupcions en el desenvolupament dels treballs, llevat de casos excepcionals que s’han de justificar expressament.

2. La renúncia no impedeix el dret a percebre la part proporcional de l’ajuda equivalent al treball efectuat, sempre que el coordinador del projecte certifiqui que s’ha assolit, almenys, un 75% dels objectius previstos.

3. El règim jurídic aplicable en cas d’incompliment d’aquestes obligacions és el que preveu el Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s’aprova el text refós de la Llei de subvencions, i comprèn des del reintegrament de l’ajuda i el pagament de l’interès de demora fins a la imposició de les sancions corresponents.

Catorzè

Drets a la divulgació i la publicació

La Conselleria de Medi Ambient, Agricultura i Pesca es reserva el dret a divulgar i publicar els treballs subvencionats, així com a fer ús de les seves aplicacions i promoure-les.

 

​​​​​​​Quinzè

Compatibilitat de les ajudes

Les ajudes objecte d’aquesta convocatòria són compatibles amb les ajudes que la persona beneficiària rebi per a la mateixa finalitat de qualsevol administració pública o d’una altra entitat pública o privada, però en cap cas l’import rebut, aïlladament o conjuntament, no pot superar el valor de les despeses originades per la realització de les activitats.

Setzè

Règim jurídic aplicable

El règim jurídic aplicable a aquesta convocatòria és el que estableix l’Ordre de la consellera d’Agricultura i Pesca de 10 de març de 2005, per la qual s’estableixen les bases reguladores de les subvencions en els sectors agrari i pesquer; el Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s’aprova el text refós de la Llei de subvencions, com també els preceptes que s’apliquin de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, i del Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s’aprova el Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.

Dissetè

Publicació

Aquesta resolució s’ha de comunicar a la Base de Dades Nacional de Subvencions i publicar, juntament amb el seu extracte, al Butlletí Oficial de les Illes Balears.

 

Palma, 3 d’abril de 2019

El president del FOGAIBA ​​​​​​​Vicenç Vidal Matas