Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

AJUNTAMENT DE MANACOR

Núm. 3135
Aprovació conveni de col·laboració entre l'EBAP i l'Ajuntament de Manacor per al II Procés Unificat de la Policia Local

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

El Ple de l’Ajuntament, en sessió extraordinària de dia 22 de març de 2019, acorda per vint vots a favor (El PI Manacor, Partit Popular de Manacor, AIPC/SyS, MÉS-Esquerra, Grup Municipal Socialista), cap vot en contra i una abstenció (Volem Manacor), aprovar la proposta així com el nou conveni, que seguidament es transcriu:

 

«APROVACIÓ CONVENI DE COL·LABORACIÓ ENTRE L’EBAP I L’AJUNTAMENT DE MANACOR PER AL II PROCÉS UNIFICAT DE LA POLICIA LOCAL

Antecedents

L’Ajuntament està interessat en participar en la convocatòria del II Procés unificat de la policia local de les Illes Balears.

Informe jurídic i d’intervenció de data 15 de març de 2019.

Fonaments de dret

1. Article 148.1 de la Constitució Espanyola respecte a la coordinació i a la resta de facultats en relació amb les policies locals.

2. Article 30.19 de l’Estatut d’autonomia de les Illes Balears.

3. Articles 10.1, 30.1 i 30.3 de la Llei 4/2013, de 17 de juliol, de coordinació de les policies locals de les Illes Balears.

4. L’Ajuntament de Manacor té competències en matèria de policia local, d’acord amb el que determina l’apartat f de l’article 25.2 de la Llei 7/1985 i l’apartat f de l’article 29.2 de la Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de règim local de les Illes Balears.

5. Decret Llei 1/2017, de 13 de gener, de modificació de la Llei 20/2006 i de la Llei 3/2007, de 27 de març, de la funció pública de la comunitat autònoma de les Illes Balears i de mesures en matèria de coordinació de les policies locals de les Illes Balears quant al procediment extraordinari d’accés a les plantilles de les policies locals de les Illes Balears, amb l’objectiu de facilitar el trànsit en el canvi de model policial que el govern de les Illes Balears pretén dur a terme mitjançant la modificació de la Llei 4/2013.

6. Article 5.2 del Decret 31/2012, de funcions de l’EBAP.

7. Article 58 de la Llei 20/2006.

8. Llei 48/2015, de 29 d’octubre de pressuposts generals de l’Estat per a l’any 2016; Llei 3/2017, de 27 de juny, de pressuposts generals de l’Estat per a l’any 2017, i la Llei 6/2018, de 3 de juliol, de pressuposts generals de l’Estat per a l’any 2018.

9. Articles 8 i 47 al 53 de la Llei 40/2015, d’1 d’octubre, de règim jurídic del sector públic que regulen la competència i els convenis respectivament.

10. Article 20 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l’Administració de la comunitat autònoma de les Illes Balears, que regula la competència.

En base als fets i fonaments de dret, i previ dictamen de la Comissió Informativa General i Especial de Comptes, elevo a aprovació del Ple el següent

ACORD

1. Aprovar el Conveni de col·laboració, que es transcriu, entre l’Escola Balear d’Administració Pública i l’ Ajuntament de Manacor, per a la convocatòria i la gestió del procés selectiu extraordinari per a l'ingrés en el cos de policia local en la categoria de policia. La vigència d’aquest Conveni serà de dos anys des del dia de la seva signatura. En el cas que no hagin finalitzat les actuacions contingudes en la delegació en aquest termini es pot prorrogar per acord unànime dels signants amb el límit que estableix l’article 49.h) 2 de la Llei 40/2015.

2. Facultar a la Batlessa, Catalina Riera Mascaró, per a la signatura del Conveni i de quants documents siguin necessaris per a l’execució del present acord.

 

«Conveni de col·laboració entre l’Escola Balear d’Administració Pública i l’Ajuntament de Manacor de delegació de competència per a la convocatòria i la gestió del procés selectiu extraordinari per a l'ingrés en el cos de policia local en la categoria de policia

Parts

Jaime Tovar Jover, director gerent de l'Escola Balears d’Administració Pública (en endavant EBAP), nomenat mitjançant l’Acord del Consell de Govern de 30 de juny de 2017 (Butlletí Oficial de les Illes Balears núm. 80, d'1 de juliol), en virtut del que disposen l’article 12.5 dels Estatuts de l’EBAP, aprovats pel Decret 31/2012, de 13 d'abril, i l’article 174.1 del Reglament marc de les policies locals de les Illes Balears, aprovat per Decret 28/2015, de 30 d’abril.

Catalina Riera Mascaró, batlessa de l’Ajuntament de Manacor, en nom i representació d’aquest Ajuntament, en virtut de la competència que li atribueixen les lletres b), g) i s) de l’article 21 de la Llei 7/1985, de 2 d’abril, reguladora de les bases de règim local, i i del que preveu l’article 21 de la Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de règim local de les Illes Balears, d’atribucions de la Batlia en matèria de convenis.

Antecedents

1. L’article 148.1.22a de la Constitució espanyola atribueix a les comunitats autònomes la competència respecte de la coordinació i a la resta de facultats en relació amb les policies locals en els termes que estableixi una llei orgànica, i l’article 149.1.29 del text esmentat disposa que l’Estat té la competència exclusiva sobre la matèria de seguretat pública, sens perjudici que les comunitats autònomes puguin crear policies en la forma que els respectius Estatuts estableixin dins en el marc del que disposa una llei orgànica.

2. L’article 30.19 de l’Estatut d’autonomia de les Illes Balears reserva a la comunitat autònoma de les Illes Balears la coordinació i altres facultats en relació amb les policies locals, en els termes que estableixi una llei orgànica.

3. L’article 10.1 de la Llei 4/2013, de 17 de juliol, de coordinació de les policies locals de les Illes Balears, regula les funcions de coordinació entre les quals s’inclou la funció que preveu la lletra b:

La fixació de les bases i els criteris uniformes per a la formació, la selecció, la promoció i la mobilitat del personal de les policies locals, incloent-hi els nivells educatius exigibles per a cada categoria professional.

4. L’article 12 de la Llei 4/2013, disposa que les funcions en matèria de coordinació de les policies locals que s’hi preveuen que no suposin l’exercici de la potestat reglamentària, les ha d'exercitar directament la conselleria competent en matèria de coordinació de policies locals, amb el respecte a les competències que corresponguin als municipis. D’acord amb el Decret 24/2015, de 7 d’agost, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s’estableixen les competències i l’estructura orgànica bàsica de les conselleries de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, aquesta competència correspon a la Conselleria d’Hisenda i Administracions Públiques.

5. L’Ajuntament de Manacor té competències en matèria de policia local, d’acord amb el que determina l'apartat f de l’article 25.2. de la Llei 7/1985 i l'apartat j de l’article 29.2. de La Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de règim local de les Illes Balears.

6. L'article 30.1 de la Llei 4/2013, disposa que correspon als ajuntaments la competència per a la selecció de nou ingrés, la promoció i la mobilitat del personal dels cossos de policia local i dels policies en els ajuntaments que no hagin constituït cos de policia local, d'acord amb les previsions de les respectives ofertes anuals d'ocupació pública.

7. El Decret llei 1/2017, de 13 de gener, de modificació de la Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de règim local de les Illes Balears, i de la Llei 3/2007, de 27 de març, de la funció pública de la comunitat autònoma de les Illes Balears, i de mesures en matèria de coordinació de les policies locals de les Illes Balears, regula, en la disposició transitòria primera, el procediment extraordinari d’accés a les plantilles de les policies locals de les Illes Balears, amb l’objectiu de facilitar el trànsit en el canvi de model policial que el Govern de les Illes Balears pretén dur a terme mitjançant la modificació de la Llei 4/2013, i reduir a la mínima expressió el nombre de policies locals interins a les Illes Balears, per donar estabilitat a les plantilles de les policies locals amb la implantació del nou model policial esmentat. Aquesta disposició estableix que en el termini de tres anys comptadors des que entri en vigor el Decret llei, els ajuntaments de les Illes Balears que tinguin places de la categoria de policia local vacants, i dotades pressupostàriament ocupades per personal funcionari interí podran proveir aquestes places pel sistema de concurs oposició, d’acord amb els requisits prevists en la normativa aplicable en matèria de coordinació de les policies locals de les Illes Balears i amb el que estableix aquesta disposició transitòria, i sempre dins dels límits de les normes legals aplicables a l’oferta pública d’ocupació corresponent.

8. Les previsions de la Llei 48/2015, de 29 d’octubre, de pressupostos generals de l’Estat per a l’any 2016 (BOE núm. 260, de 30 d’octubre); la Llei 3/2017, de 27 de juny, de pressupostos generals de l’Estat per a l’any 2017 (BOE núm. 153, de 28 de juny); i la Llei 6/2018, de 3 de juliol, de pressupostos generals de l’Estat per a l’any 2018, respecte a la taxa de reposició i la taxa addicional d’estabilització, s’ escau, juntament amb la regulació que conté l’article 70 del Text refós de la Llei de l’Estatut bàsic de l’empleat púbic (TREBEP), aprovat pel Reial Decret Legislatiu 5/2015, de 30 d’octubre, han donat lloc a les ofertes d’ocupació públiques dels anys 2016, 2017 i 2018, respectivament, de l’Ajuntament de Manacor.

9. L'article 5.2 del Decret 31/2012, estableix com a funcions de l’EBAP, entre d’altres, “preparar, coordinar i executar els processos de selecció de personal i de promoció interna, com també els procediments de provisió de llocs de treball de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i, si escau, de la resta d’administracions del seu àmbit territorial”.

10. L'article 30.3 de la Llei 4/2013 disposa que els ajuntaments poden encarregar al Govern de les Illes Balears la convocatòria i la realització dels processos selectius.

En desplegament del precepte esmentat, l’article 174.1 del Decret 28/2015, estableix que, mitjançant un conveni de col·laboració, els ajuntaments de les Illes Balears poden encarregar l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, mitjançant l’EBAP, la realització dels processos selectius dels funcionaris dels cossos de policia local pel sistema de torn lliure, sempre que també deleguin la competència per adoptar les resolucions necessàries per dur a terme el procés selectiu.

11. D'altra banda, l'article 58 de la Llei 20/2006, disposa que:

En el marc de la normativa vigent i respectant la voluntat de les entitats afectades, per raons d'eficàcia, eficiència i economia, i a fi de prestar un millor servei a la ciutadania, l'administració autonòmica de les Illes Balears, els consells, els ajuntaments i la resta d'entitats locals de les Illes es poden transferir i delegar, entre sí, competències i encomanar la gestió ordinària dels serveis, sempre amb respecte als àmbits competencials respectius.

12. Mitjançant el Decret de Batlia de l'Ajuntament de Manacor de 20 de desembre de 2016 s'aprovà l'oferta d'ocupació pública per a l’any 2016, que inclou una (1) plaça del cos de policia local, (BOIB núm 162, de 27 de desembre de 2016).

13. Mitjançant el Decret de Batlia de l'Ajuntament de Manacor de 16 d’octubre de 2017 s'aprovà l'oferta d'ocupació pública per a l’any 2017, que inclou tretze (13) places del cos de policia local, (BOIB núm 131, de 26 d’octubre de 2017).

14. Mitjançant els Decrets de Batlia de l’Ajuntament de Manacor de 31 d’octubre de 2018 i de 7 de novembre de 2018 s’aprova l’oferta d’ocupació pública per a l’any 2018, que inclou vuit (8) places del cos de policia local, (BOIB núm. 144, de 17 de novembre de 2018).

15. El 25 de gener de 2019, la cap de Recursos Humans de l’Ajuntament de Manacor va emetre un informe en el qual s’exposa que del total de les places que són objecte de l’oferta pública d’ocupació, vint-i-dues (22) són les adreçades al procés extraordinari que regula el Decret llei 1/2007 que seran objecte de la corresponent convocatòria; alhora se certifica que les places esmentades compleixen els requisits del TREBEP i de les corresponents Lleis de Pressuposts Generals de l’Estat.

Ambdues parts es reconeixen la capacitat legal necessària per subscriure aquest conveni, d'acord amb les següents

Clàusules

1. Objecte del conveni

En el marc d’aquest conveni la batlessa de l’Ajuntament de Manacor delega en el director gerent de l'EBAP, la competència per dur a terme el procés selectiu extraordinari que estableix la disposició transitòria primera del Decret Llei 1/2017, per a la cobertura de vint-i-dues (22) places de la categoria de policia local, corresponents a les ofertes d’ocupació públiques per els anys 2016, 2017 i 2018, que compleixen els requisits que estableix la disposició transitòria primera del Decret Llei 1/2017, sempre respectant el límit que estableix l’article 70.1 del TREBEP.

Amb la signatura d’aquest conveni, el director gerent de l’EBAP accepta la delegació de la competència de la batlessa de l’Ajuntament de Manacor.

Concretament, aquesta delegació es realitza a l'empara de l'article 30.3 de la Llei 4/2013 i de l'article 174.1 del Decret 28/2015, i no suposa l’alteració de la titularitat de la competència atribuïda a l’Ajuntament.

El procés selectiu extraordinari que preveu aquest conveni s'ha de dur a terme mitjançant el sistema de concurs oposició.

2. Procediment unificat

Amb l’objectiu de facilitar el trànsit en el canvi de model policial i l'estabilitat de les plantilles de policia local, es poden formalitzar convenis de col·laboració per dur a terme el procediment extraordinari que estableix la disposició transitòria primera del Decret Llei 1/2017, amb els ajuntaments de les Illes Balears que hi estiguin interessats. També es poden dur a terme la convocatòria i les proves selectives de forma conjunta amb un ajuntament o diversos amb expressió de les places convocades per cadascun.

 

3. Contingut de la delegació i obligacions de les parts

3.1. La delegació en el director gerent de l'EBAP comprèn les funcions següents:

a) Convocar les vint-i-dues (22) places de la categoria de policia corresponents a les ofertes d'ocupació públiques per als anys 2016, 2017 i 2018 aprovades per l’Ajuntament de Manacor, que compleixen amb els requisits que estableix la disposició transitòria primera del Decret Llei 1/2017, amb el límit que estableix l’article 70.1 del TREBEP.

b) Aprovar i publicar les bases, que es consensuaran entre els parts d'aquest conveni.

c) Aprovar i executar tots els actes materials i jurídics integrants del procediment extraordinari segons les bases de la convocatòria, la disposició transitòria primera del Decret Llei 1/2017 i la resta de normes sobre policies locals i funció pública aplicables. Aquests actes són, com a mínim, els següents:

— Rebre i gestionar les sol·licituds de participació i la documentació acreditativa del compliment dels requisits exigits en la convocatòria, i cobrar les taxes previstes en la Llei 11/1998, de 14 de desembre, sobre el règim específic de taxes de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

— Dictar les resolucions d’aprovació de les llistes, tant provisionals com definitives, de persones admeses i excloses.

— Gestionar les operacions necessàries per al desenvolupament material dels exercicis i de la fase de concurs.

— Notificar i publicar els actes administratius i les resolucions relacionades amb el procés selectiu.

— Determinar la composició del Tribunal qualificador, nomenar-ne els membres i resoldre les possibles recusacions.

— Proposar l'adjudicació de llocs de treball als aspirants que superin l'oposició una vegada realitzada la fase de concurs, perquè l’Ajuntament de Manacor els nomini personal funcionari en pràctiques.

— La resta d'actuacions que siguin necessàries per al funcionament normal del procés selectiu, incloses les resolucions dels recursos administratius que, si s'escau, es presentin i que derivin del procés selectiu, amb la col·laboració jurídica de l'Institut de Seguretat Pública de les Illes Balears.

Atesa la unificació del procés amb altres ajuntaments es podrà realitzar una convocatòria conjunta amb bases comunes. L’EBAP pot unificar la convocatòria en un sol procés selectiu vàlid per a tots els ajuntaments interessats i amb un únic tribunal.

3.2. L’Ajuntament de Manacor, en relació amb el procés selectiu extraordinari, assumeix els compromisos següents:

a) Incorporar al procés selectiu extraordinari les vint-i-dues (22) places de la categoria policia corresponents a les ofertes d’ocupació públiques per als any 2016, 2017 i 2018 aprovades per l’Ajuntament de Manacor (BOIB núm. 162, de 27 de desembre de 2016; BOIB núm. 131, de 26 d’octubre de 2017 i BOIB núm. 144, de 17 de novembre de 2018, respectivament), amb el límit esmentat establert en la disposició transitòria primera del Decret llei 1/2017 i el límit de l’article 70.1 del TREBEP.

b) Negociar les bases de la convocatòria amb les organitzacions sindicals representatives dins el seu àmbit municipal.

c) Elaborar el temari corresponent a la segona fase de la prova de coneixement que regula l'annex 1 del Decret llei 1/2017, relatiu al terme municipal i a les ordenances municipals dels ajuntaments i fer pública la informació relativa al contingut del temari.

d) Col·laborar amb els recursos humans consensuats que requereix l'execució del procés selectiu; així com, emetre tots els informes que siguin necessaris com a conseqüència de l’execució del procés selectiu o la interposició de recursos.

e) Efectuar el nomenament com a personal funcionari en pràctiques de l'Ajuntament, una vegada conclosa la fase de proves selectives i publicada l'adjudicació definitiva de les places que són objecte del procés extraordinari.

f) Emetre l'informe motivat sobre el desenvolupament del període de pràctiques i transmetre’l al tribunal qualificador per tal que el valori, en els termes que estableix el Decret 28/2015.

g) Efectuar el nomenament com a personal funcionari de carrera de l'Ajuntament quan s'hagin acabat i superat les pràctiques.

4. Extinció del conveni

El conveni s’extingirà pel compliment de les actuacions que en constitueixen l’objecte o perquè s’hagi incorregut en alguna causa de resolució.

Són causes de resolució d’aquest Conveni:

a) El transcurs del termini de vigència del conveni sense que se n’hagi acordat la pròrroga.

b) L’acord unànime de totes les parts.

c) L’incompliment de les obligacions i compromisos assumits per alguna part.

Si alguna part ha comès algun incompliment, l’altra part podrà requerir-li que compleixi en un termini determinat les obligacions o compromisos que es consideren incomplerts. El requeriment s’ha de comunicar al responsable del mecanisme de seguiment, vigilància i control de l'execució del conveni. Si transcorregut el termini indicat en el requeriment persisteixi l’incompliment, la part que hagi fet el requeriment ha de comunicar a l’altra la concurrència de la causa de resolució i s'entendrà resolt el conveni.

d) Per decisió judicial que en declari la nul·litat.

e) La impossibilitat sobrevinguda, legal o material, de poder dur a terme l’objecte del conveni.

f) Per qualsevol altra causa diferent de les anteriors prevista a les lleis

5. Comissió de seguiment, vigilància i control

Amb la finalitat d'assegurar l’aplicació correcta de les clàusules del conveni, es crea una comissió de seguiment, integrada per dos membres designats per l'EBAP, un dels quals n'exerceix la presidència, i un membre designat per l’Ajuntament de Manacor. Aquesta Comissió és l'encarregada de resoldre els dubtes que sorgeixin en la interpretació del conveni; de solucionar les possibles discrepàncies que puguin sobrevenir en l'execució de les clàusules, de conformitat amb el que preveu l'article 49 f de la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de règim jurídic del sector públic; de revisar l'evolució del conveni i, si escau, d'elaborar les propostes per millorar-lo. Aquesta Comissió s'ha de reunir cada vegada que ho requereixi alguna de les parts.

6. Termini de vigència del Conveni

El termini de vigència del conveni és de dos anys a partir del moment en què se signi. En el cas que en aquest termini no hagin finalitzat les actuacions contingudes en la delegació, es pot prorrogar per acord unànime de les parts amb el límit que estableix l’apartat 2n de l'article 49.h) 2 de la Llei 40/2015.

7. Modificació del Conveni

Qualsevol de les parts signatàries pot proposar la revisió del Conveni per tal d'introduir-hi les modificacions pertinents. La modificació del contingut del Conveni requereix l'acord unànime d’ambdues parts.

En cas que se’n revisin les clàusules, els canvis corresponents s'han d'incorporar al conveni mitjançant addenda, que han de subscriure ambdues parts.

8. Règim econòmic

Les despeses que derivin d’aquest Conveni es tramitaran d’acord amb els procediments legalment establerts i de conformitat amb la normativa economicofinancera de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

Un cop executades les actuacions descrites en la clàusula tercera d’aquest conveni, l’EBAP certificarà el cost real de les despeses executades, i en el cas d’efectuar un procés unificat amb varis Ajuntaments, les imputarà a cada un de manera proporcional al nombre de places oferides en la convocatòria respectiva.

L’Ajuntament haurà d'abonar les despeses imputades a l'EBAP en el termini màxim de tres mesos des que se certifiquin.

9. Règim jurídic del Conveni

El present Conveni es regeix per les disposicions següents:

— Articles 8 i 47 al 53 de la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de règim jurídic del sector públic.

— Article 20 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

— Article 58 de la Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de règim local de les Illes Balears.

— Article 30 de la Llei 4/2013, de 17 de juliol, de coordinació de les policies locals de les Illes Balears.

— Article 174 del Reglament marc de les policies locals de les Illes Balears, aprovat per Decret 28/2015, de 30 d’abril.

10. Resolució de conflictes

Amb la signatura del present Conveni, les parts es comprometen, mitjançant la Comissió de seguiment, vigilància i control que preveu la clàusula cinquena d’aquest Conveni, a resoldre d’acord mutu les incidències que puguin sorgir respecte del seu compliment, d'acord amb el que disposa l'article 49 f de la Llei 40/2015.

Les qüestions litigioses que puguin sorgir entre les parts durant el desenvolupament i execució del conveni que no puguin ser resoltes per la Comissió de seguiment, vigilància i control, se sotmetran al coneixement i competència de l'Ordre Jurisdiccional contenciós-administratiu, d'acord amb el que disposa la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.»

Publicar el contingut d’aquest acord en el BOIB.​​​​​​​

Manacor, a la data de signatura electrònica

La batlessa

Catalina Riera Mascaró