Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
CONSELLERIA DE TREBALL, COMERÇ I INDÚSTRIA
Núm. 3115
Resolució del conseller de Treball, Comerç i Indústria de 2 d’abril de 2019 per la qual es convoquen ajudes per la internacionalització agrupada d’empreses de les Illes Balears a mercats exteriors
L’article 30.21 de l’Estatut d’autonomia de les Illes Balears, d’acord amb la redacció feta per la Llei orgànica 1/2007, de 28 de febrer, de reforma de l’Estatut, atribueix a aquesta Comunitat Autònoma la competència exclusiva en matèria de foment del desenvolupament econòmic en el territori de la comunitat autònoma, d’acord amb les bases i la coordinació general de l’activitat econòmica, sens perjudici del que disposen els articles 38, 131 i els números 10 i 13 de l’apartat 1 de l’article 149 de la Constitució; la legislació estatal i l’europea, i l’establiment i la regulació dels òrgans de defensa de la competència de la Comunitat Autònoma.
L’Ordre de la consellera de Comerç, Indústria i Energia de 8 d’abril de 2008 (BOIB núm. 52, de 17 d’abril), per la qual s’estableixen les bases reguladores per a la concessió de subvencions en matèria de promoció industrial, que fixa les bases pel Programa I d’aquesta convocatòria d’ajudes, i estableix en el seu article 2.e) que són objecte de subvenció, entre d’altres, el foment de la internacionalització dels productes fabricats a les Illes Balears, tot això d’acord amb el Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre.
L’Ordre de la consellera de Comerç, Indústria i Energia de 8 d’abril de 2008 per la qual s’estableixen les bases reguladores per a la concessió de subvencions en matèria de comerç i serveis (BOIB núm. 52, de 17 d’abril), que fixa les bases per al Programa II d’aquesta convocatòria d’ajudes, i disposa en el seu article 2.1.b) que son objecte de subvenció, entre d’altres les activitats de foment de la cooperació empresarial, tot això d’acord amb el Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre.
L’article 2.7 del Decret 24/2015, de 7 d’agost, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s’estableixen les competències i l’estructura orgànica bàsica de les conselleries de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (BOIB núm. 120, de 8 d’agost de 2015), modificat pel Decret 1/2016, de 16 de febrer (BOIB núm. 23, de 28 de febrer de 2016), atribueix a la Direcció General de Comerç i Empresa el foment en matèria de comerç i empresa.
Les subvencions compreses en aquesta convocatòria estan incloses dins el Pla Estratègic de Subvencions de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per als exercicis 2018-2020, aprovat per Acord del Consell de Govern de 9 de març de 2018. En el Pla esmentat hi figuren, en l’objectiu I.5.3, les ajudes per potenciar l’agrupació i cooperació entre empreses per a la internacionalització dels seus productes o serveis amb l’execució de projectes sota l’empara d’una entitat promotora o persona que representi el projecte de l’agrupació.
La internacionalització de l’empresa és una aposta estratègica de cara a consolidar i fer créixer l’activitat econòmica i generar ocupació a les Illes Balears.
En aquesta línia d’actuació, l’objectiu de la internacionalització agrupada és fomentar la cooperació entre empreses per a la realització de projectes d’internacionalització, millorant les condicions de competència amb una oferta conjunta més atractiva, resultant de la combinació de les capacitats individuals de les empreses participants en cada projecte.
En aquesta convocatòria s’apliquen les mesures de simplificació establertes en el Decret 6/2013, de 8 de febrer, de mesures de simplificació documental, i en la Llei 2/2012, de 4 d’abril, de suport als emprenedors i les emprenedores i a la micro, petita i mitjana empresa, pel que fa a la simplificació administrativa a emprenedors i a empreses.
D’acord amb l’article 15 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, i l’article 5 de l’Ordre de la consellera de Comerç, Indústria i Energia de 8 d’abril de 2008, per la qual s’estableixen les bases reguladores de les subvencions en matèria de comerç i serveis, correspon aprovar la convocatòria d’aquestes ajudes mitjançant resolució.
Per tot això, dict la següent
Resolució
1. Objecte
Aquestes ajudes es distribueixen en dos programes amb els objectius següents:
- Programa I. Fomentar la cooperació empresarial i la modernització del comerç i els serveis, mitjançant el finançament de projectes d’agrupació i cooperació entre empreses per a la internacionalització dels seus productes o serveis, sota l’empara d’una entitat promotora o de la persona que representi el projecte de l’agrupació. Aquestes ajudes van dirigides a microempreses i pimes amb domicili fiscal a les Illes Balears al llarg dels exercicis 2018-2019, que exerceixen una activitat lucrativa dins l’àmbit de les activitats del comerç i els serveis.
- Programa II. Fomentar la internacionalització dels productes fabricats a les Illes Balears, mitjançant el finançament de projectes d’agrupació i cooperació entre empreses per a la internacionalització dels seus productes o serveis, sota l’empara d’una entitat promotora o de la persona que representi el projecte de l’agrupació. Aquestes ajudes van dirigides a microempreses i pimes amb domicili fiscal a Balears al llarg dels exercicis 2018-2019, que exerceixen una activitat lucrativa dins l’àmbit de l’activitat industrial.
2. Beneficiaris
2.1. Poden ser beneficiaris de les ajudes:
- Programa I. Els autònoms, les microempreses, així com les petites i mitjanes empreses de les Illes Balears (d’ara endavant, pimes), que exerceixen una activitat lucrativa dins l’àmbit de les activitats del comerç i els serveis, que estiguin constituïdes prèviament a la data de publicació d’aquesta convocatòria i que formin part d’un grup de cooperació empresarial per a la internacionalització.
- Programa II. Els autònoms, les microempreses, així com les petites i mitjanes empreses de les Illes Balears (d’ara endavant, pimes), que exerceixen una activitat lucrativa dins l’àmbit de l’activitat industrial, que estiguin constituïdes prèviament a la data de publicació d’aquesta convocatòria i que formin part d’un grup de cooperació empresarial per a la internacionalització.
2.2. Els projectes s’hauran de dur a terme a través de la creació d’un grup de cooperació empresarial per ambdós programes. Als efectes d’aquesta convocatòria es considera grup de cooperació empresarial a la unió de diferents empreses independents, signatàries d’un acord de col·laboració o cooperació que permeti assolir millors resultats que els que obtindrien les empreses participants actuant individualment, el qual garanteixi els objectius d’operativitat, rendibilitat, durabilitat i traçabilitat necessaris. En el moment de la sol·licitud hauran d’estar identificats tant el nom de les empreses que formen part del grup com la despesa subvencionable que correspon a cadascuna d’elles.
El grup haurà de complir els requisits següents:
2.3. Els grups de cooperació hauran d’estar formats per un mínim de tres empreses que duguin a terme la despesa subvencionable al llarg de l’execució del projecte.
2.4. Els canvis en els participants posteriors a la concessió i les baixes prematures hauran de comptar amb l’acceptació per unanimitat del grup i ser aprovats per la Direcció General de Comerç i Empresa, que valorarà l’adequació de les noves empreses als requisits de les bases i que el seu paper dins del grup no alteri el seu objecte.
2.5. Una empresa pot rebre ajuda com a màxim per a dos projectes dins d’aquesta convocatòria.
2.6. Un mateix grup no pot rebre més d’una ajuda per empresa dins d’aquesta convocatòria.
2.7. No en poden ser beneficiàries les societats civils sense personalitat jurídica, com tampoc les associacions, les fundacions, les administracions públiques ni, en general, les entitats sense ànim de lucre, ni les empreses intermediàries l’activitat de les quals consisteixi a afavorir l’exportació indirecta d’altres empreses.
2.8. Els beneficiaris han de complir els requisits de l’article 15 de l’Ordre de bases de la consellera de Comerç, Indústria i Energia per a la concessió de subvencions en matèria de comerç i serveis, per a les empreses del Programa I, i de l’article 15 de l’Ordre de la consellera de Comerç, Indústria i Energia de 8 d’abril de 2008, per la qual s’estableixen les bases reguladores de les subvencions en matèria de promoció industrial per a les empreses del Programa II, sense perjudici de les previstes en l’article 14 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, i no estar inclosos dins les prohibicions de l’article 10 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s’aprova el Text refós de la Llei de subvencions.
2.9. El compliment d’aquests requisits s’haurà d’acreditar mitjançant la signatura de les declaracions que inclou l’imprès de sol·licitud de l’ajuda. El fet de presentar aquestes declaracions responsables faculta l’òrgan competent de l’Administració per fer, en qualsevol moment, telemàticament o per altres mitjans, les comprovacions de mostreig o exhaustives per verificar la conformitat de les dades d’aquestes declaracions.
3. Dotació pressupostària
3.1. Les ajudes que es regulen en aquesta Resolució es finançaran a càrrec de la partida 19301 761A02 47000.00 dels pressuposts de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per a l’exercici 2019, dins la línia pressupostària prevista en la Llei de pressuposts de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per a l’exercici 2019, i la quantitat global màxima destinada a aquesta convocatòria serà de 100.000,00 euros.
3.2. El crèdit assignat es distribueix de la manera següent, en funció del tipus d’ajudes:
Aquest crèdit pot ser objecte de redistribució en funció de les necessitats reals de cada programa, una vegada que hagi acabat el termini de sol·licituds.
3.3. Sempre que les disponibilitats pressupostàries ho permetin es pot augmentar l’import d’aquesta convocatòria.
4. Projectes o actuacions subvencionables
4.1. Seran subvencionables:
- Programa I: els projectes dirigits a fomentar la cooperació empresarial i la modernització del comerç i els serveis, mitjançant acords de cooperació o col·laboració entre empreses, per a la internacionalització dels seus productes o serveis, amb l’execució d’actuacions en mercats definits en la sol·licitud i amb un mateix objectiu.
- Programa II: els projectes per fomentar la internacionalització dels productes fabricats a les Illes Balears, mitjançant acords de cooperació o col·laboració, per a la internacionalització dels seus productes o serveis amb l’execució d’actuacions en mercats definits en la sol·licitud i amb un mateix objectiu.
4.2. Aquestes actuacions podran anar dirigides a:
a) Aconseguir penetració comercial conjunta en un mercat exterior amb la creació d’eines de participació en canals de venda, distribució, licitacions, servei postvenda, promoció, prospecció de nous posicionaments de negoci o actuacions similars. Així com actuacions en mercats objectiu de destinació com, per exemple, assolir la creació d’una xarxa de vendes pròpia.
b) La implementació de millores en el procés de negoci conjunt per guanyar competitivitat global executant alguna part del procés de negoci en ubicacions estratègicament més competitives com, per exemple, un sistema conjunt de producció multinacional, un centre de subministrament agrupat, una assistència tècnica conjunta, innovacions en el procés de negoci o actuacions similars.
c) Qualsevol altre projecte tendent a facilitar la internacionalització conjunta de les empreses participants de l’agrupació.
4.3. Els projectes han de comptar, necessàriament per ambdós programes, amb una de les figures següents:
- L’entitat promotora, que ha de ser una cambra de comerç, una associació empresarial, una organització patronal, una agrupació empresarial innovadora, un clúster, una fundació o una empresa que tengui dintre dels seus objectius la promoció internacional de les empreses i disposi de recursos materials i humans per dur-lo a terme (com a mínim dues persones en plantilla, o deu empreses associades en el cas d’associacions).
Serà l’encarregada de plantejar la iniciativa de la creació del grup de cooperació empresarial, posar en marxa el procés de formació del grup definitiu, presentar la sol·licitud de l’ajuda i tutelar el manteniment del grup. Per tant, ha d’elaborar l’argumentari pertinent del projecte i gestionarà la captació d’empreses, les definicions estratègiques i l’administració del grup.
La seva dedicació al projecte haurà de ser com a mínim de 50 hores.
No podrà tenir vinculació accionarial o de participació amb les empreses participants.
Les entitats directament dependents de l’administració pública podran actuar com a entitats promotores, però la seva despesa no es considerarà subvencionable.
- La persona que representa l’agrupació d’empreses és la persona que, al llarg del període de l’actuació subvencionada, executarà el pla de actuació del projecte. La seva dedicació al projecte haurà de ser, com a mínim, de 50 hores. En cas de causar baixa abans de finalitzar aquest període, aquesta figura ha de ser substituïda. Haurà de ser coneixedor d’estratègies i tàctiques de comerç internacional, del sector econòmic i de la zona geogràfica de referència i s’haurà d’acreditar la seva formació o experiència en la matèria.
4.4. Una entitat promotora o una persona que representi l’agrupació d’empreses pot liderar un número il·limitat de grups de cooperació empresarial.
4.5. L’entitat promotora, o la persona que representi l’agrupació d’empreses, seran les interlocutores entre la Direcció General de Comerç i Empresa i les empreses participants i, per tant, les encarregades de presentar la liquidació de les despeses realitzades. L’ajuda es pagarà a les empreses signants de l’acord de cooperació o col·laboració sobre la base de la distribució de l’ajuda concedida i de la justificació efectuada, amb l’aprovació de tots els participants del grup.
4.6. Es valorarà la presentació juntament amb la sol·licitud d’un pla d’internacionalització de l’agrupació, elaborat i signat per un tècnic expert en matèria d’internacionalització, que ha de contenir com a mínim els punts següents:
a) Breu descripció dels antecedents de les empreses del grup: fundació, funcionament, organigrama, productes o serveis per internacionalitzar, així com qualsevol altra dada d’interès que en faciliti més informació.
b) Situació de les empreses del grup amb anterioritat a la seva inclusió dins l’agrupació per la internacionalització.
c) Definició i previsió d’objectius a aconseguir amb l’agrupació i concreció dels mercats en els quals l’empresa se centrarà en el procés d’internacionalització, amb un màxim de dos mercats.
d) Pla d’actuació a executar.
A l’efecte d’aquesta convocatòria es considerà com a expert en matèria d’internacionalització qui acrediti la seva formació o experiència en matèria de comerç exterior.
4.7. Juntament amb la sol·licitud s’haurà de presentar l’annex I emplenat, que haurà de contenir un pressupost desglossat per partides pressupostàries, en concordança amb el pla d’internacionalització presentat, si s’escau, i d’acord amb les categories de despeses subvencionables establertes en l’apartat cinquè d’aquesta Resolució, juntament amb un pressupost del proveïdor que hagi de realitzar cada una de les activitats pressupostades o factura en el supòsit que l’activitat ja s’hagi realitzat.
És d’aplicació l’article 38.7 d) del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s’aprova el Text refós de la Llei de subvencions de les Illes Balears, que estableix que en cap cas el beneficiari podrà concertar l’execució total o parcial de les activitats subvencionades amb persones o entitats vinculades a ell, llevat que la contractació s’efectuï d’acord amb les condicions normals de mercat i s’obtengui l’autorització prèvia de l’òrgan concedent de la subvenció.
4.8. En el supòsit que, al llarg de l’execució del projecte, sorgeixi l’interès per un mercat no previst en la sol·licitud de subvenció o en el mateix pla d’internacionalització, o que el proveïdor del qual s’ha presentat el pressupost no pugui realitzar l’activitat pressupostada, ha de sol·licitar autorització a la Direcció General de Comerç i Empresa per incloure’l, i aportar l’argumentació que sustenta aquesta sol·licitud, sempre que no augmenti l’import subvencionat.
5. Despeses subvencionables
5.1. Es consideren subvencionables per a ambdós programes les despeses següents:
a) Despeses facturades per l’entitat promotora o per la persona que representi l’agrupació, les empreses per les tasques de coordinació o promoció, amb un màxim de despesa subvencionable de 4.000 euros per projecte.
b) Salari brut de la persona que representi a l’agrupació, per les tasques de coordinació o promoció, amb un màxim de despesa subvencionable de 4.000 euros per projecte.
La subvenció a atorgar, en el cas de les despeses de l’entitat promotora o persona responsable, tindrà un màxim de 2.000 euros per projecte.
c) Despeses conjuntes relacionades amb la realització d’un pla d’internacionalització a càrrec d’un tècnic expert en comerç exterior. A l’efecte d’aquesta convocatòria es considera com a tècnic en comerç exterior aquell que acrediti la seva formació o experiència en matèria d’internacionalització.
d) Despeses conjuntes relacionades directament amb l’execució del pla de màrqueting internacional, en concret:
e) Despeses conjuntes de promoció relacionades amb accions de promoció en mercats exteriors: participació en fires, sales d’exposicions, trobades empresarials, viatges de prospecció, material de difusió i promoció, i missions inverses.
Quant a les despeses de desplaçament i allotjament es finançaran mitjançant borses de viatges. Es consideren borses de viatge les despeses de transport i allotjament de la persona que participi en l’acció.
Només es proporcionarà una borsa de viatge per empresa i acció de promoció d’un màxim de 300 euros per acció realitzada a Europa i fins a 600 euros per acció realitzada fora d’Europa.
Com a màxim, cada empresa podrà rebre un màxim de dues borses de viatge per tot el projecte subvencionat.
f) Despeses conjuntes relacionades amb la contractació de serveis de consultoria o gestió d’exportacions en els mercats exteriors: per concertar agendes de reunions, per realitzar estudis de mercats i altres activitats relacionades al respecte.
5.2. No són objecte de subvenció les despeses següents:
a. Les despeses de publicitat sobre petits objectes (marxandatge: bolígrafs, clauers, samarretes, bosses) i de material d’oficina que no estigui relacionat directament amb la fira o l’exposició.
b. Els serveis de consultoria en activitats permanents o periòdiques relacionats amb les despeses d’explotació normals de l’empresa, com els serveis rutinaris d’assessoria fiscal, els serveis jurídics periòdics o els de publicitat.
c. Les normes ISO i aquelles actuacions que corresponguin a l’activitat ordinària de l’empresa beneficiària.
d. Les despeses derivades de les mostres i mostraris, i les accions de promoció que es facin en territori nacional.
e. Les dietes, les despeses de duana, el material promocional, els regals promocionals i el càtering.
f. Taxes i imposts.
5.3. Quan l'import de la despesa subvencionable superi les quanties establertes a la legislació estatal en matèria de contractes del sector públic per als contractes menors (40.000 euros quan es tracti d’obres, o 15.000 euros quan es tracti de contractes de subministraments o serveis, IVA exclòs), el beneficiari haurà de sol·licitar com a mínim tres ofertes de diferents proveïdors, amb caràcter previ a l’adopció del compromís per a la prestació del servei o el lliurament del bé, llevat que per les especials característiques de les despeses subvencionables no hi hagi al mercat suficient nombre d'entitats que el subministrin o prestin, o llevat que la despesa s'hagués realitzat amb anterioritat a la sol·licitud de la subvenció.
L'elecció entre les ofertes presentades es realitzarà conforme a criteris d'eficiència i economia, havent de justificar expressament en una memòria l'elecció quan no recaigui en la proposta econòmica més avantatjosa.
6. Característiques de l’ajuda
6.1. Les ajudes que s’estableixen en aquesta Resolució s’han de concedir sota la forma de subvenció.
6.2. Les beneficiàries de la subvenció seran les empreses individuals en funció de les despeses que assumeixin i abonin. L’entitat promotora no rep subvenció. L’import total de la subvenció al projecte presentat per l’agrupació serà la suma de les subvencions individuals a les empreses integrants del grup.
6.3. L’import total de l’ajuda serà d’un màxim de 18.000 euros per projecte.
El percentatge de l’ajuda és el 50 % del cost elegible (IVA exclòs).
6.4. D’acord amb l’article 3.1 de l’Ordre de la consellera de Comerç, Indústria i Energia de 8 d’abril de 2008, per la qual s’estableixen les bases reguladores per a la concessió de subvencions en matèria de comerç i serveis, per a les empreses del Programa I, i de l’article 3.1 de l’Ordre per la qual s’estableixen les bases reguladores per a la concessió de subvencions en matèria de promoció industrial, per a les empreses del Programa II, aquestes subvencions són compatibles amb altres ajudes de qualsevol entitat atorgades per dur a terme el projecte d’internacionalització proposat, sempre que, aïlladament o conjuntament, no superin el cost total de l’activitat objecte de subvenció. A aquest efecte s’haurà d’emplenar dins la sol·licitud una declaració responsable per garantir que les ajudes sol·licitades no superen, aïlladament o conjuntament, el cost total de l’activitat objecte de subvenció.
7. Termini i forma de presentació de sol·licituds
7.1. El termini de presentació de sol·licituds, per ambdós programes, s’iniciarà a partir de l’endemà de la publicació d’aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears (BOIB), i finalitzarà als dos mesos a partir d’aquesta publicació.
7.2. La presentació de la sol·licitud duu implícita l’acceptació de les bases, incloent-hi el que s’ha disposat en la convocatòria respectiva.
7.3. El nombre de projectes que es pot presentar és d’un únic projecte per grup d’empreses i dos projectes per empresa.
7.4. En tot cas és obligatòria la presentació de la documentació que s’indica a continuació:
a) Imprès de sol·licitud. El model d’imprès normalitzat i la resta de documentació estan disponibles en l’adreça d’Internet del Govern de les Illes Balears: http://dgcomerc.caib.es. Les sol·licituds s’han d’adequar als models normalitzats (annex I).
Les empreses sol·licitants hauran d’emplenar el formulari de sol·licitud, que tindrà els continguts següents:
D’acord amb l’article 28.2 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, es presumeix que amb la sol·licitud l’interessat autoritza l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears perquè pugui consultar les dades d’identitat del sol·licitant i la seva situació quant al compliment de les seves obligacions tributàries i amb la Seguretat Social, excepte en el cas que es marqui expressament que no s’autoritza l’Administració per fer aquestes consultes en l’annex I de la sol·licitud.
b) Acreditació d’estar al corrent de les obligacions tributàries amb l’Agència Tributària estatal i l’Agència Tributària de les Illes Balears, i certificat d’estar al corrent en les obligacions davant la Seguretat Social en el cas que es denegui autorització a la Comunitat Autònoma de les Illes Balears perquè l’obtengui per mitjans electrònics per a cada una de les empreses que formin part de l’agrupació.
c) Declaració responsable d’altres ajudes, subvencions, ingressos o recursos procedents de qualsevol administració o ens públic o privat que s’hagin obtingut o sol·licitat per als mateixos costos subvencionables, de compliment del règim de minimis, de compliment dels requisits de la convocatòria, de les bases reguladores, de no tenir cap relació accionarial o de participació entre les empreses del grup i que les seves actuacions individuals no podran interferir en perjudici de les actuacions col·lectives del grup (annex I).
d) Còpia de l’escriptura de constitució de l’empresa sol·licitant.
e) Còpia del document fefaent que acrediti, per qualsevol forma vàlida en dret, la representació de la persona que actua en nom de l’organització sol·licitant.
7.5. Les sol·licituds, que han d’anar adreçades al conseller de Treball, Comerç i Indústria, s’han de presentar en el Registre de la Conselleria, en el de les seves delegacions o en qualsevol altre lloc dels que estableix l’article 16 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.
De conformitat amb el que estableix l’article 14.2 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, estan obligats a relacionar-se a través de mitjans electrònics amb les administracions per efectuar qualsevol tràmit d’aquest procediment administratiu, almenys, els subjectes següents:
- Les persones jurídiques.
- Les entitats sense personalitat jurídica.
- Els que representin un interessat que estigui obligat a relacionar-se electrònicament amb l’administració.
De conformitat amb el que estableix l’article 68.4 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, si algun dels subjectes als quals fa referència l’article 14.2 i 14.3 presenta la seva sol·licitud presencialment, l’Administració Pública requerirà l’interessat perquè l’esmeni mitjançant la presentació electrònica. A l’efecte es considerarà com a data de presentació de la sol·licitud la data en què hagi estat presentada l’esmena.
7.6. També es podrà presentar el pla d’internacionalització esmentat a l’apartat 4.6 d’aquesta convocatòria, realitzat per un tècnic especialista en matèria de comerç exterior, juntament amb l’imprès de sol·licitud.
7.7. Quan la sol·licitud no disposi dels requisits exigits en la Llei 39/2015, o no s’acompanyi de la documentació que d’acord amb aquesta convocatòria sigui exigible, s’ha de requerir el sol·licitant perquè —en el termini de deu dies hàbils des de l’endemà de la recepció del requeriment— esmeni la falta o adjunti els documents preceptius, amb l’advertència que si no ho fa es considerarà que desisteix de la sol·licitud, amb la resolució prèvia dictada en els termes que preveu la legislació administrativa.
8. Criteris de selecció i distribució
8.1. La concessió de subvencions s’ha de fer pel procediment de concurs mitjançant la comparació en un únic procediment de les sol·licituds presentades, a fi d’establir una prelació entre aquestes, d’acord amb els criteris de valoració següents:
Els projectes s’han de prioritzar atenent els criteris especificats a continuació amb un màxim de 60 punts, per ambdós programes.
8.1.1. Pla d’internacionalització: màxim 20 punts.
8.1.2. Característiques de l’entitat sol·licitant: màxim 20 punts.
a) Número d’empreses que conformen l’agrupació.
b) Dimensions de l’empresa.
8.1.3. Nivell d’internacionalització de les empreses participants: màxim 10 punts.
S’ha de valorar si els darrers tres anys les empreses que conformen l’agrupació han exportat els seus productes o serveis.
8.1.4. Mesures de tipus social de l’empresa: màxim 10 punts.
S’han de considerar de forma positiva les empreses que disposin de mesures d’actuació per afavorir la igualtat d’oportunitats entre dones i homes i d’integració social i laboral de les persones amb discapacitat.
Per acreditar aquesta circumstància s’haurà de presentar juntament amb la sol·licitud la declaració responsable que figura com a annex I.
Aquesta circumstància s’haurà d’acreditar mitjançant la presentació de la declaració responsable que figura com a annex I.
8.2. Tots els criteris s’hauran d’acreditar documentalment.
8.3. En el cas de projectes que obtenguin la mateixa puntuació, s’ha de tenir en compte la data de presentació de les sol·licituds completes i donar preferència a les més antigues.
8.4. S’ha d’establir una llista d’expedients susceptibles de ser subvencionats, classificats per ordre decreixent de puntuació obtinguda, fins que s’exhaureixi la dotació pressupostària.
9. Instrucció de les ajudes i comissió d’avaluació
9.1. L’òrgan instructor i la comissió d’avaluació de les ajudes estan definits en l’article 10 de l’Ordre de bases de la consellera de Comerç, Indústria i Energia per la qual s’estableixen les bases reguladores per a la concessió de subvencions en matèria de promoció industrial, i en l’article 10 de l’Ordre de bases de la consellera de Comerç, Indústria i Energia per la qual s’estableixen les bases reguladores per a la concessió de subvencions en matèria de comerç i serveis (BOIB núm. 52, de 17 d’abril de 2008).
9.2. La Comissió Avaluadora per examinar les sol·licituds d’ajudes de subvencions d’aquesta convocatòria està composta per:
Presidenta: la directora general de Comerç i Empresa.
Vocals:
9.3. La Comissió Avaluadora ha d’emetre un informe per projecte que ha de servir de base per elaborar les propostes de resolució per a cada empresa beneficiària. La directora general de Comerç i Empresa ha d’emetre les propostes de concessió o denegació de les ajudes, les quals han de contenir la llista dels beneficiaris proposats per la Comissió Avaluadora per atorgar la subvenció, com també els exclosos amb el motiu d’exclusió.
9.4. D’acord amb l’article 45 de la Llei 39/2015, els actes a què es refereix el paràgraf anterior s’han de notificar a les persones interessades mitjançant la seva publicació en el BOIB.
10. Resolució de la convocatòria
10.1. La Direcció General de Comerç i Empresa és l’òrgan competent per dictar les resolucions d’aprovació o denegació de les ajudes corresponents a aquesta convocatòria per a cada una de les empreses integrants de l’agrupació. Es delega en la persona titular de la Direcció General de Comerç i Empresa la resolució dels recursos de reposició (BOIB núm. 105, de 14 de juliol de 2015). Ha de motivar i fixar, amb caràcter definitiu, la quantia individual de la subvenció concedida, i s’ha de notificar als interessats mitjançant la seva publicació en el BOIB.
10.2.La resolució de concessió ha de ser motivada i especificarà els aspectes següents: beneficiari, pressupost total de l’activitat que se subvenciona, import de la subvenció concedida, partida pressupostària a la qual s’aplica, termini per dur a terme l’activitat, justificació de les activitats objecte d’ajuda i termini per presentar els justificants.
10.3. El termini màxim per resoldre i publicar la resolució és de sis mesos comptadors des de la publicació de l’extracte de convocatòria en el Butlletí Oficial de les Illes Balears. Transcorregut el termini sense que s’hagi publicat la resolució expressa, els sol·licitants han d’entendre desestimades les seves sol·licituds per silenci administratiu, tot això sense perjudici de l’obligació de resoldre expressament que incumbeix a l’Administració.
10.4. La resolució motivada del procediment s’ha de notificar als interessats mitjançant la seva publicació en el BOIB i les ajudes concedides s’han de publicar en la Base de Dades Nacionals de Subvencions (BDNS), en compliment del que estableix la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, amb expressió de la convocatòria, del programa i crèdit pressupostari a què s’imputen, el beneficiari, la quantitat concedida i l’objectiu o finalitat de la subvenció.
10.5. La resolució de concessió o denegació posa fi a la via administrativa. Contra aquesta s’hi pot interposar un recurs potestatiu de reposició en el termini d’un mes, o bé un recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos, comptadors des de l’endemà d’haver-se notificat.
11. Obligacions de les empreses beneficiàries i justificació
11.1. Les obligacions dels beneficiaris estan especificades en l’article 15 de l’Ordre de bases de la consellera de Comerç, Indústria i Energia per a la concessió de subvencions en matèria de comerç i serveis, per a les empreses del Programa I, i en l’article 15 de l’Ordre de bases de la consellera de Comerç, Indústria i Energia per a la concessió de subvencions en matèria de promoció industrial, per a les empreses del Programa II, sense perjudici de les previstes en l’article 14 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, i en l’article 10 del Decret legislatiu, de 28 de desembre, pel qual s’aprova el Text refós de la Llei de subvencions.
11.2. En tot cas, els projectes objecte de subvenció s’han d’executar entre l’1 d’octubre de 2018 i el 30 de setembre de 2019, i el termini de presentació de la documentació justificativa és fins al 15 d’octubre de 2019.
Les inversions objecte de les sol·licituds s’han de fer i pagar en el període comprès entre l’1 d’octubre de 2018 i el 30 de setembre de 2019 (ambdós inclosos). No s’han de tenir en consideració, com a justificants de la inversió subvencionada, les factures emeses ni els pagaments fets amb anterioritat a l’1 d’octubre de 2018 ni amb posterioritat al 30 de setembre de 2019.
11.3. La justificació de les ajudes per a ambdós programes s’ha de fer per mitjà del compte justificatiu amb l’aportació de justificants de despesa i pagament, aprovat per la resolució de la Direcció General de Comerç i Empresa (annex II). En qualsevol cas, ha de comprendre la documentació següent:
a) Memòria que reculli de forma detallada les activitats realitzades.
b) Relació de despeses de l’activitat.
c) Justificants de despesa i pagament.
d) Per a les despeses de l’entitat promotora o persona que representi a l’agrupació, descripció de les activitats dutes a terme i hores de dedicació.
e) En el seu cas, còpia del contracte de la persona que representi a l’agrupació i còpia de les nòmines, així com els seus justificants de pagament i declaració signada del personal contractat, en què es detallin les activitats realitzades en l’àmbit internacional durant l’exercici, i percentatge de la jornada laboral dedicat a aquestes feines.
f) Memòria explicativa de les tasques realitzades pels serveis de consultoria o gestió d’exportacions en els mercats exteriors i pel tècnic especialista en internacionalització que realitzi el pla d’internacionalització, signada per la persona que ha realitzat les tasques.
g) Documentació que acrediti l’obligatorietat del certificat i el registre de productes en el mercat exterior que pertoqui.
11.4. Per justificar el pagament de les factures objecte de la subvenció s’ha de presentar la documentació següent:
11.5. La Direcció General de Comerç i Empresa pot sol·licitar qualsevol justificació addicional de les activitats realitzades quan aquestes no estiguin suficientment acreditades en la memòria.
11.6. En cas que l’expedient de pagament no tengui la documentació necessària per comprovar la justificació i l’aplicació de la subvenció, l’òrgan competent ha de sol·licitar al beneficiari que esmeni els defectes de la justificació dins els deu dies següents comptadors des de l’endemà d’haver rebut el requeriment d’esmena.
11.7. En el supòsit que no es justifiqui totalment la realització de l’activitat subvencionada, però s’hagi complert parcialment la finalitat per a la qual es va concedir la subvenció, aquesta s’ha de revisar i s’ha de minorar proporcionalment.
11.8. Tota alteració de les condicions que s’han tingut en compte per concedir la subvenció i, en tot cas, l’obtenció concurrent de subvencions o ajudes atorgades per altres administracions o ens, fossin públics o privats, nacionals o internacionals, pot donar lloc a la modificació de la resolució de la concessió.
11.9. La falta de justificació en els termes i els terminis que estableixi la resolució d’atorgament de la subvenció, o la modificació del projecte presentat sense que aquesta conselleria l’hagi aprovat prèviament, com també la desviació de les subvencions o l’aplicació diferent a la que estableix la norma, determinaran la revocació de la subvenció.
12. Pagament de les ajudes
La Direcció General de Comerç i Empresa ha d’efectuar el pagament de les ajudes una vegada s’hagi executat i justificat el projecte a què estava destinat amb la presentació de la sol·licitud de pagament juntament amb la documentació establerta en el punt 11, dins el termini establert en el punt 11.2 d’aquesta convocatòria.
13. Seguiment i control
13.1. La Direcció General de Comerç i Empresa efectuarà el seguiment de cada projecte subvencionat.
13.2. La Direcció General de Comerç i Empresa podrà realitzar les actuacions de seguiment i de control necessàries per garantir que els beneficiaris donen una destinació correcta a les ajudes i per determinar el compliment de les condicions i els requisits que varen donar lloc a l’atorgament, així com de les obligacions establertes. Els beneficiaris de les ajudes resten obligats a facilitar tota la informació que els hi sigui requerida per la Intervenció General de les Illes Balears, la Sindicatura de Comptes o altres òrgans competents.
13.3. Els beneficiaris estaran sotmesos als controls financers que corresponguin, d’acord amb el que s’estableix en els articles 46 i següents del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s’aprova el Text refós de la Llei de subvencions, sobre tramitació, avaluació i control.
14. Normativa d’aplicació
14.1. La convocatòria es regeix per la normativa següent:
Programa I: Ordre de la consellera de Comerç, Indústria i Energia de 8 d’abril de 2008, que estableix les bases reguladores per a la concessió de subvencions en matèria de comerç i serveis.
Programa II: Ordre de la consellera de Comerç, Indústria i Energia de 8 d’abril de 2008, que estableix les bases reguladores per a la concessió de subvencions en matèria de promoció industrial.
14.2. En tot allò que no estableixen ni aquesta Resolució ni les ordres esmentades s’ha d’aplicar el Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre.
15. Règim comunitari de les ajudes
Els beneficiaris d’aquesta convocatòria estan sotmesos al règim de minimis establert en el Reglament (CE) núm. 1407/2013 de la Comissió, de 18 de desembre, que determina en el seu article 3 que l’import total de les ajudes de minimis a una única empresa no pot ser superior a 200.000 euros durant qualsevol període de tres exercicis fiscals.
Les activitats agrícoles i pesqueres estan sotmeses respectivament al règim de minimis establert en el Reglament UE 1408/2013, de 18 de desembre, relatiu a l’aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat de funcionament de la Unió Europea a les ajudes de minimis en el sector agrícola, i al Reglament UE 717/2014, relatiu a l’aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat de Funcionament de la Unió Europea a les ajudes de minimis en el sector de la pesca i de l’aqüicultura.
16. Publicació
Aquesta Resolució s’ha de publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
Contra aquesta Resolució —que exhaureix la via administrativa— es pot interposar un recurs de reposició davant el conseller de Treball, Comerç i Indústria en el termini d’un mes comptador des de l’endemà d’haver-se publicat en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, d’acord amb l’article 124 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, i amb l’article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
També es pot interposar directament un recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos comptadors des de l’endemà de la publicació d’aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, d’acord amb l’article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.
Palma, 2 d’abril de 2019
El conseller de Treball, Comerç i Indústria Iago Negueruela Vázquez