Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
AGÈNCIA TRIBUTÀRIA DE LES ILLES BALEARS
Núm. 3102
Resolució de la directora de l’Agència Tributària de les Illes Balears mitjançant la qual es publiquen les directrius generals del Pla anual de control tributari de l’any 2019
L’article 116 de la Llei 58/2003, de 17 de desembre, general tributària, estableix que l’Administració tributària ha d’elaborar anualment un Pla de control tributari que tendrà caràcter reservat, si bé es poden fer públics els criteris generals que l’informen.
L’Agència Tributària de les Illes Balears, regulada per la Llei 3/2008, de 14 d’abril, constitueix l’Administració tributària a les Illes Balears, i entre els seus principis d’organització i actuació està el de transparència respecte a la fixació de criteris i objectius en els seus àmbits d’activitat.
En aquest sentit, el Consell General de l’ATIB, en la sessió de dia 27 de març de 2019 va aprovar el Programa anual d’actuació, que incorpora el Pla de control tributari, el qual va ser ratificat mitjançant la Resolució de la consellera d’Hisenda i Administracions Públiques de 28 de març de 2019. En aquesta Resolució també s’ordena que es publiquin en el Butlletí Oficial de les Illes Balears les directrius o criteris que informen el Pla de control.
Per tot això,
Resolc
Publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears els criteris generals que informen el Pla de control tributari de 2019.
Palma, 1 d’abril de 2019
La directora de l’Agència Tributàriade les Illes Balears
Maria Antonia Truyols Martí
DIRECTRIUS GENERALS DEL PLA DE CONTROL TRIBUTARI PER A L’ANY 2019
La Llei 58/2003, de 17 de desembre, General Tributària (en endavant LGT), estableix l’obligació, per a l’Administració tributària d’elaborar un Pla de Control Tributari que ha de tenir caràcter reservat, encara que no s’impedeix que es facin públics els criteris o directrius generals que l’informen.
El caràcter reservat és necesari als efectes de garantir l’eficàcia. No obstant l’anterior, la garantia d’imparcialitat en les actuacions entre l’Administració i els ciutadans es consegueix donant publicitat als criteris generals del Pla.
El Pla de Control Tributari, és un instrument bàsic i fonamental en les feines a desenvolupar per les diferentes àrees funcionals que duen a terme l’aplicació dels tributs d’acord a les diferentes responsabilitats assignades en l’àmbit del control.
El Pla de Control Tributari té com a objectiu la planificació coordinada, amb periodicitat anual, de les tasques a exercir pels diferents òrgans que duen a terme funcions de control del compliment d'obligacions tributàries i de comprovació de valors, constituint un instrument fonamental en la planificació de les actuacions de control tributari de l'ATIB.
La principal funció del Pla de Control Tributari, si bé no l'única, consisteix en la determinació i definició d'aquelles àrees de risc respecte a les que s'ha d'actuar per a prevenir i combatre el frau fiscal. Aquesta definició implica una anàlisi prèvia de les diferents manifestacions d'aquell, permetent identificar les àrees de risc que requereixen una atenció prioritària i, a continuació, realitzar una programació de les actuacions a desenvolupar per a aconseguir aquest objectiu amb la màxima eficàcia i eficiència, optimitzant la gestió dels recursos humans i materials disponibles a aquest efecte.
Formen part del Pla de control tributari amb caràcter reservat, els plans parcials de cadascuna de les àrees que ostenten competències en l'àmbit del control tributari com són la gestió, recaptació i inspecció tributària.
En l'elaboració del Pla de control tributari s'han tingut en compte diversos àmbits d'actuació;
Col·laboració amb altres administracions tributàries
- La coordinació eficaç d'actuacions entre administracions tributàries.
En aquest sentit, la Llei 22/2009, de 18 de desembre, per la qual es regula el sistema de finançament de les comunitats autònomes, estableix el foment i el desenvolupament dels intercanvis d'informació entre les administracions tributàries autonòmiques i estatal, com també la necessitat de fixar una planificació coordinada de les actuacions desenvolupades per les diferents administracions sobre els tributs cedits.
- Mitjans informàtics de tractament de la informació
Les eines en poder de l’ATIB, dissenyades per seleccionar els obligats tributaris que seran objecte de les actuacions inspectores i, les que sent titularitat de l’AEAT estan a disposició de l'Administració tributària autonòmica, resulten fonamentals per aconseguir els objectius proposats, ja que permeten obtenir un disseny d'estratègies i actuacions millor i més eficaç.
- La remissió mútua de diligències de col·laboració conseqüència de les actuacions que duen a terme l’ATIB i l’AEAT en relació amb totes les operacions i els negocis jurídics amb transcendència tributària, d'acord a l'article 58 de la Llei 22/2009 i el 167 del Reglament general d'aplicació dels tributs.
- Coordinació de la remissió d'informació perquè l’AEAT realitzi el control de les deduccions autonòmiques existents en l'IRPF aprovades pel Parlament de les Illes Balears. Atès que la Comunitat Autònoma no té competències per gestionar l'IRPF, se cedeix a l’AEAT la informació dels subjectes beneficiaris de determinades deduccions per a que controli la seva aplicació i, si escau, regularitzi la seva situació.
- Tractament de la informació subministrada mitjançant les declaracions informatives, com per exemple les declaracions dels índexs notarials de tots els documents autoritzats i altres documents privats que continguin contractes subjectes a l’Impost sobre Transmissions Patrimonials i Actes Jurídics Documentats o que puguin donar lloc a increments patrimonials en l'Impost sobre Successions i Donacions, i que s'hagin presentat perquè es tingui coneixement o es legitimin les signatures.
- Coordinació amb el mateix Govern de les illes Balears pel que fa a la Conselleria competent en matèria de turisme, per a l'obtenció del cens o censos d'establiments turístics per a la comprovació de l'Impost sobre Estades Turístiques.
Desenvolupament d'aplicacions basades a les tecnologies de la recerca i comunicació (TIC)
Cal remarcar que, per aconseguir els objectius descrits, és bàsic i fonamental l'impuls de l'administració electrònica en l'àmbit de l'aplicació dels tributs i de la gestió recaptatòria, complint així el que disposa la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del Procediment Administratiu Comú de les Administracions Públiques respecte del dret dels ciutadans a relacionar-se electrònicament amb les Adminstracions publiques, així com la tramitació electrónica d’expedients, la qual cosa permet, a més a més incrementar l'eficiència i l'eficàcia optimitzant la utilització dels mitjans personals i materials disponibles.
A més de l’anterior, la Llei 3/2008, de 14 d'abril de creació i regulació de l'Agència Tributària de les Illes Balears (en endavant ATIB) preveu que les actuacions s'emmarquin en un programa d'actuació de caràcter anual. Aquest programa anual articula les relacions entre l’ATIB i la Conselleria competent en matèria d'Hisenda i ha d'incloure la definició dels objectius que hagin d'aconseguir-se, tant en l'àmbit tributari com en l'atenció ciutadana, la previsió dels resultats a obtenir a partir de la gestió duta a terme i els instruments de seguiment, control i avaluació al fet que ha de sotmetre l'Agència la seva activitat. Amb el mateix caràcter anual ha d'emetre's un informe de funcionament en el qual s'han de resumir el resultat de les actuacions realitzades i el grau de compliment dels objectius definits en els plans d'actuació.
Interrelació entre Programes i Plans d'actuació
Les relacions entre l’ATIB i la Conselleria competent en matèria d'Hisenda i, d’altra banda, la necessitat de comptar amb un Pla de Control Tributari i de plans parcials d’actuació, determina la necessitat d'articular i integrar els diferents instruments de planificació, segons la següent estructura:
Programa Anual d’Actuació:
Linees estratègiques:
1. Lluïta contra el frau fiscal – desenvolupat per:
a) Directrius generals –Pla de Control Tributari
b) Plans parcials de gestió, recaptació i inspecció tributària
2. Assistència a la ciutadania – facilitar el compliment voluntari de les obligacions tributàries
3. Col·laboració, Cooperació i assistència amb altres Administracions
4. Desenvolupament d’una Adminstració tributària ágil, eficaç i de qualitat.
En virtut de l'exposat amb anterioritat, i en ús de les competències que m'atribueix l'article 9 de la Llei 3/2008 de creació i regulació de l'Agència Tributària de les Illes Balears, he acordat:
Aprovar les directrius generals del Pla de Control Tributari de 2019 que a continuació s'enuncien.
Contingut i estructura del Pla de Control Tributari (d'ara endavant PCT):
El Pla de Control Tributari per 2019 està integrat per:
a) Les directrius generals del Pla, que es fan públics mitjançant aquesta resolució, en el qual es fixen i es defineixen les principals àrees de risc.
b) Els plans parcials d'actuació de cada àrea amb responsabilitats en el control tributari; gestió tributària, recaptació tributària i inspecció tributària, que tenen caràcter reservat conforme al que es disposa en la LGT. En els plans parcials es defineixen les línies d'actuació en cadascuna de les àrees funcionals, els objectius que es preveuen i les prioritats en l'actuació.
a) Directrius generals del Pla de Control Tributari
Aspectes generals
Les actuacions de comprovació i recerca sobre determinats obligats tributaris estan supeditades a la inclusió en alguna de les comprovacions contemplades en el present pla.
No obstant l'anterior, raons d'eficàcia o oportunitat o, per motius de col·laboració entre Administracions Públiques, conseqüència o no de l'exercici del dret de denúncia previst en la Llei 58/2003, de 17 de desembre, General Tributària, podrà acordar-se l'inici d'actuacions de comprovació sobre obligats tributaris que inicialment no estaven inclosos en plans de comprovació.
L'elaboració del Pla parcial d'actuació de la inspecció, la selecció dels obligats tributaris i la seva assignació als corresponents actuaris del Departament d'Inspecció Tributària correspondrà al titular d'aquest òrgan d'acord al que es disposa en la resolució de la Direcció per la qual s'aprova les funcions dels llocs de treball.
De la mateixa manera, l'elaboració del Pla parcial d'actuació de gestió i recaptació tributària, correspondrà al titular del Departament amb competència en aquestes àrees, d'acord al que es disposa en la resolució de la Direcció per la qual s'aprova les funcions dels llocs de treball.
Els plans parcials d'actuació que puguin aprovar els responsables dels Departaments d'Inspecció Tributària i de Gestió i Recaptació Tributària tindran caràcter reservat.
El Pla de Control Tributari es desenvolupa entorn de dos grups d'activitats; d'una banda les actuacions d'informació i assistència i d'una altra, entorn a la lluita contra el frau fiscal.
Actuacions d'informació i assistència
Aquestes actuacions es consideren d'especial importància ja que la seva finalitat primordial és la de reduir la pressió fiscal indirecta, facilitant el compliment voluntari de les obligacions tributàries.
En aquest camp destaquen les actuacions sobre subministrament d'informació respecte de la normativa aplicable d'aquells tributs la gestió dels quals siguin competència de l’ATIB, així com l'assistència per a la confecció de les autoliquidacions. Destaca el sistema d’ajuda en l’elaboració de determinades declaracions-autoliquidacións en l’àmbit dels Imposts sobre Transmissions Patrimonials i Actes Jurídics Documentats i de Successions i Donacions.
En aquest sentit, com a part fonamental, l'actuació de l’ATIB s'encamina a consolidar i millorar les aplicacions i els programes d'ajuda allotjats en el lloc web (www.atib.es).
Les actuacions d'informació i assistència apareixen regulades en el capítol V del títol III de la LGT. A títol no exhaustiu, aquestes actuacions en les quals l’ATIB té un especial interès són les que es descriuen a continuació.
Informació als obligats tributaris (s’elaboren determinades autoliquidacions i, entre altre cas es resolen els dubtes que es susciten):
-La informació tributària es fa de manera presencial en les oficines de l’ATIB
-Informació telefònica: tots els dies laborables de dilluns a divendres, de 9 a 14 hores.
-Informació per via telemàtica a través de les diferents aplicacions existents a la web: publicació de les novetats normatives, aplicacions de dubtes i criteris, guies per no experts i aplicació en la qual els ciutadans poden presentar sol·licituds d'informació que són contestades amb una celeritat acceptable.
-Comunicació de noves tarifes i tipus tributaris aplicables.
-Expedició de certificats per a contractistes i subvencions.
-Obtenció de la quota aplicable en la transmissió de vehicles entre particulars.
-Tramitació de sol·licituds de valoració de béns immobles.
-Expedició d'etiquetes identificatives.
-Assistència per emplenar per mitjans telemàtics les autoliquidacions.
-Actualització contínua de la normativa tributària a la web.
Lluita contra el frau fiscal
Les àrees de risc i els criteris bàsics d'actuació poden classificar-se d'acord als àmbits següents:
I. Tributs cedits per l'Estat respecte dels quals no es disposa de competències en els àmbits de gestió, liquidació, recaptació, inspecció i revisió
II. Tributs cedits per l'Estat respecte dels quals s'han assumit competències en matèria de gestió, liquidació, recaptació, inspecció i revisió
III. Tributs propis
I. Tributs cedits per l'Estat respecte dels quals no es disposa de competències en els àmbits de gestió, liquidació, recaptació, inspecció i revisió
D'acord a la Llei 28/2010, de 16 de juliol, del règim de cessió de tributs de l'Estat en la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i de fixació de l'abast i les condicions de la cessió, i amb la Llei Orgànica 8/1980, de 22 de setembre, de Finançament de les Comunitats Autònomes (després de la reforma de la Llei orgànica 3/2009, de 18 de desembre), desenvolupada per la Llei 22/2009, de 18 de desembre, per la qual es regula el sistema de finançament de les comunitats autònomes de règim comú i ciutats amb estatut d'autonomia i es modifiquen determinades normes tributàries, és objecte de cessió entre uns altres, en l’I.R.P.F. les quotes líquides autonòmiques resultants dels residents en les Illes Balears, minorada en l’import establert en l’indicada Llei 22/2009.
En relació a l'abast de les competències normatives de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears en l'impost sobre la renda, l'article 46 de la Llei 22/2009 li atribueix competències normatives sobre aplicació de mínims personals i familiars per al càlcul del gravamen autonòmic, l'escala autonòmica i deduccions per circumstàncies personals i familiars, per inversions no empresarials i per aplicació de renda, amb determinades limitacions. Per contra, no han estat objecte de delegació competències de gestió, liquidació, recaptació i inspecció d'aquest impost.
En l'exercici de les competències normatives atribuïdes, la Comunitat Autònoma va aprovar la aplicació, en determinats suposts d'un increment en els mínims personals i familiars, l'aplicació d'una tarifa autonòmica i diferents deduccions autonòmiques. La regulació actual de les disposicions normatives aprovada per la CAIB en matèria de tributs cedits es troba en el Decret Legislatiu 1/2014, de 6 de juny, pel qual es va aprovar el Text Refós de les disposicions legals en matèria de tributs cedits per l'Estat.
La col·laboració de l’ATIB en matèria de cessió d'informació amb l’AEAT és important a l'efecte de comprovació de la correcta aplicació de determinats beneficis autonòmics aprovats. La cessió de la informació és periòdica i es realitza mitjançant la confecció dels corresponents registres de subjectes beneficiaris dels mínims i de les deduccions autonòmiques aprovades.
En el si del “Consell Territorial per a la Direcció i Coordinació de la Gestió Tributària” es presenten els resultats de les comprovacions efectuades a les declaracions de l'IRPF.
II. Tributs cedits per l'Estat respecte dels quals s'han assumit competències en matèria de gestió, liquidació, recaptació, inspecció i revisió
De conformitat amb la Llei 28/2010 i amb la Llei orgànica 8/1980, la Comunitat Autònoma de les Illes Balears té les competències en matèria de gestió, liquidació, recaptació, inspecció i revisió, entre uns altres, dels tributs següents:
-Impost sobre Transmissions Patrimonials i Actes jurídics Documentats
-Impost sobre Successions i Donacions
-Impost sobre el Patrimoni
-Tributs sobre el Joc
Els tipus d'actuacions que s'han de dur a terme es poden classificar en:
a) Actuacions de control extensiu
b) Actuacions de control intensiu
c) Actuacions de gestió recaptatòria
Aquestes actuacions es desenvolupen per les diferents àrees funcionals implicades en el control, desenvolupant actuacions de tipus extensiu o intensiu, en funció del nombre i complexitat de les mateixes, assignant-se en el primer cas a l'àrea de gestió i en el segon a la d'inspecció
a) Actuacions de control extensiu
Les actuacions de caràcter extensiu les efectuen els òrgans de l'àrea de gestió tributària. Es tracta d'actuacions de verificació, comprovació i control que han de desenvolupar els òrgans de gestió.
Se sotmeten a control les declaracions tributàries presentades pels obligats tributaris amb l'objectiu de detectar i corregir els incompliments tributaris menys greus. S'analitza la informació disponible en poder de l'Administració, sempre que es pot mitjançant processos automatitzats, i la comprovació s'estén als diferents elements de l'obligació tributària i a la seva quantificació.
Les diferents accions que es duen a terme en relació amb les actuacions extensives són:
Subministrament d'informació.
-Control del compliment de l'obligació, si escau, de presentar declaracions tributàries, censals etc., eix fonamental del control tributari.
-Declaracions informatives corresponents a índexs notarials; Gerència del Cadastre en relació amb el subministrament d'informació anual; altres administracions públiques en relació amb informació sobre relació de defuncions, etc.
Actuacions de comprovació.
Es duen a terme d'acord amb els principals procediments que integren la gestió tributària, segons l'article 123 de la Llei 58/2003, en particular:
-Procediment de verificació de dades quan es detecten discrepàncies entre les dades facilitades pels obligats tributaris a les declaracions i autoliquidacions presentades i les dades que disposa l’ATIB.
-Procediment de comprovació limitada, quan s'hagin de comprovar els fets, actes, o resta d'elements determinants de l'obligació tributària d'acord amb la normativa vigent.
-Procediment de comprovació de valors, quan correspongui verificar l'adequació dels valors declarats pels contribuents d'acord als mitjans previstos en l'article 57 de la LGT.
Criteris d’actuació en l’àmbit de l’impost sobre transmissions patrimonials i actes jurídics documentats
-Seran objecte d'atenció prioritària les operacions immobiliàries – adquisicions d'immobles.
-Revisió dels documents en els negocis jurídics sotmesos a qualsevol de les modalitats de l'impost, dels quals hagi tingut coneixement l’ATIB per mitjà de la informació a través dels índexs notarials i que no s'hagin presentat. Es requerirà la informació i, si escau, es regularitzarà la situació tributària.
-Comprovació de dades declarades: verificació de les declaracions presentades pels contribuents.
-Comprovació i quantificació dels diferents elements de l'obligació tributària
-Qualificació jurídica adequada del fet imposable, acte o negoci realitzat.
-Operacions immobiliàries: comprovació de l'aplicació correcte dels tipus de gravamen reduïts, compliment dels requisits legals per a la renúncia correcta a l'exempció de l'article 20.Un.2n de la Llei 37/1992 de 28 de desembre, de l'impost sobre el valor afegit.
-Control de les autoliquidacions en les quals s'apliquen beneficis fiscals: comprovació del compliment dels requisits existents per a l'aplicació de beneficis fiscals.
-Comprovació dels documents qualificats d'exempts de l'impost pels contribuents.
-Comprovació de la transmissió de vehicles usats per verificar el compliment dels requisits legalment establerts per aplicar l'exempció de l'impost en el cas de transmissions efectuades a favor d'empresaris amb finalitat a la revenda en el termini d'un any (autoliquidacions caucionals).
-Control dels fets imposables no declarats en les autoliquidacions presentades pels contribuents
-Control de terminis de presentació i ingrés d'autoliquidacions sense requeriment previ de l'Administració, per liquidar, si escau, els recàrrecs per extemporaneïtat sense requeriment previ que preveu l'article 27 de la Llei 58/2003.
-Operacions financeres.
-Altres operacions amb risc fiscal.
Criteris d’actuació en l’àmbit de l’Impost sobre Successions i Donacions
-Verificació i comprovació de les autoliquidacions presentades pels contribuents durant els últims exercicis.
-Desenvolupament i anàlisi de la informació existent en les bases de dades de l’ATIB mitjançant la realització de entrecreuaments a partir de la informació d'òrgans administratius i judicials i altres obligats tributaris, respecte a les defuncions produïdes en l'àmbit territorial d'actuació de l’ATIB.
-Comprovació del contingut de la massa hereditària (cabal relicte) i del valor dels béns, d’acord a la integració de les dades procedents de l'Impost sobre el Patrimoni, de l’Impost sobre la Renda de les Persones Físiques i de la informació existent en les bases de dades d’altres administracions que estan a la disposició de l’ATIB.
-Comprovació del compliment dels requisits per a l'aplicació de les reduccions i les bonificacions declarades, així com també de la realitat i l'import de les càrregues i dels deutes deduïts.
-Control i seguiment de les sol·licituds de pròrroga efectuades, i també d'altres supòsits en què sigui procedent la suspensió de terminis.
-Revisió d'expedients en què s'apliqui la reducció desenal.
-Control de terminis de presentació i ingrés d'autoliquidacions sense requeriment previ de l'Administració, per liquidar, si escau, els recàrrecs per extemporaneïtat sense requeriment previ que preveu l'article 27 de la Llei 58/2003.
Criteris d’actuació en l’àmbit de l’Impost sobre el Patrimoni
Les actuacions en l'àmbit de l'impost sobre el patrimoni es referiran, amb caràcter general, a les declaracions dels anys 2014-2017
Es preveu dur a terme les actuacions següents:
Control de les autoliquidacions presentades pels contribuents;
-Declaracions sense ingrés o amb ingrés inferior a la quota resultant. S'ha de comprovar si s'ha sol·licitat ajornament o fraccionament del deute i reclamar, si cal, el deute pel procediment executiu.
-Comprovació de les declaracions presentades fora de termini sense realització del corresponent ingrés. S'ha de comprovar si s'ha sol·licitat ajornament o fraccionament del deute, per practicar les liquidacions de recàrrecs que procedeixin i reclamar el deute pel procediment executiu.
-Control de les autoliquidacions extemporànies presentades pels contribuents per liquidar, si escau, els recàrrecs per extemporaneïtat sense requeriment previ que preveu l'article 27 de la Llei 58/2003. Aquesta actuació es referirà a tots els exercicis.
Explotar, la informació existent a les bases de dades sobre béns situats a l'estranger de contribuents residents en Illes Balears.
Comprovació de “no declarants” i, si escau, “discrepants”, en tots dos casos amb baix nivell de risc, mitjançant l'elaboració de “zújars” que explotin la informació existent en la base de dades de l’AEAT i de l’ATIB.
Criteris d’actuació en l’àmbit de la tributació sobre el Joc
S'han de dur a terme les funcions administratives que regula l'article 117 de la Llei 58/2003 i, en particular, les actuacions següents:
-Comprovació de les autoliquidacions presentades pels contribuents.
-Respecte de les màquines de tipus B o recreatives amb premi i de tipus C o d'atzar, actuacions de verificació i comprovació de la presentació de la declaració censal de màquines (model C045).
b) Actuacions de control intensiu
D'acord amb l'article 141 de la Llei 58/2003, la inspecció tributària consisteix en l'exercici de funcions administratives dirigides fonamentalment a descobrir suposts de fet de les obligacions tributàries que siguin desconegudes per l'Administració, comprovar la veracitat i l'exactitud de les declaracions presentades pels obligats tributaris i comprovar també els valors dels elements bàsics i determinants del fet imposable. Conforme a l'anterior, l'activitat de l'àrea d'inspecció de l’ATIB s'orienta a la consecució de dos objectius bàsics: corregir els incompliments tributaris i prevenir els que es puguin produir en el futur.
Amb la finalitat d'aconseguir els seus objectius, les funcions inspectores es realitzaran, per mitjà d'informació obtinguda de les bases de dades i de requeriments d'informació, principalment mitjançant procediments d'inspecció, comprovació limitada, de comprovació de valors.
Es manté l'equip de Lluita contra el frau com a grup de treball en el si de el “Consell Territorial per a la Direcció i Coordinació de la Gestió Tributària”, dedicat a descobrir trames de frau i a dissenyar les estratègies encaminades a desemmascarar-les i reprimir-les.
En relació als plans d'inspecció, les actuacions se centralitzen principalment en els negocis jurídics que s'indiquen a continuació.
Criteris de actuació en l’àmbit de l’Impost sobre Transmissions Patrimonials i Actes Jurídics Documentats
Es preveu dur a terme les actuacions següents:
-Prestar atenció prioritària a les operacions immobiliàries – adquisicions d'immobles.
-Operacions o negocis jurídics subjectes a l'impost no declarats.
Es faran actuacions dirigides a comprovar i, si escau, regularitzar la situació tributària dels contribuents a través de la informació obtinguda, principalment, per mitjà dels índexs notarials.
-Recerca i selecció de fets imposables no declarats amb la finalitat d'aconseguir reduir les declaracions no presentades.
-Transmissions subjectes a la modalitat de transmissions patrimonials oneroses que no hagin estat declarades.
-Transmissions immobiliàries en les quals s'hagi repercutit indegudament l'impost sobre el valor afegit, per absència de condició empresarial del transmitent. En particular quan es tracti de societats sense activitat econòmica rellevant, o per aplicació d'algun supòsit d'exempció o de no subjecció, i que, per tant, s'hagin de subjectar a la modalitat de transmissions patrimonials oneroses de l'impost sobre transmissions patrimonials i actes jurídics documentats.
-Transmissions immobiliàries a les quals s'hagi aplicat la renúncia a l'exempció de l'impost sobre el valor afegit, de conformitat amb l'article 20.Dos de la Llei 37/1992. Es comprovarà el compliment dels requisits per a l'aplicació correcta de la renúncia a l'exempció.
-Adquisicions de valors mobiliaris a les quals es podria aplicar l'article 314 del Reial decret 4/2015, de 23 d'octubre, pel qual s'aprova el text refós de la llei de Mercat de Valors, quant a la consideració com a transmissions no exemptes de gravamen.
-Actuacions en aquells supots de simulació que donen lloc a adquisició d'immobles per societats.
-Investigació i comprovació de l'aplicació correcta, si escau, de les bonificacions a la base imposable i dels tipus de gravamen reduïts.
-Comprovació de la tributació correcta d'operacions referents a concessions administratives.
Investigació i comprovació de tributació dels fets imposables en la transmissió de punts d'amarratge.
-Comprovació de les entitats dedicades a la compravenda de béns usats.
Criteris d’actuació en l’àmbit de l’Impost sobre Successions i Donacions
-Adquisicions mortis-causa i intervius no declarades. Investigació i comprovació de les adquisicions derivades de defuncions o donacions si escau, de les quals no s'hagin presentat les declaracions tributàries corresponents.
-Adquisicions mortis-causa declarades incorrectament. Comprovació de la massa hereditària, especialment la seva adequació als registres administratius i fiscals; comprovació d'actes anteriors del causant; addició de béns en els supòsits establerts en la normativa, i comprovació de càrregues, deutes i despeses.
-Comprovar declaracions de concessió de préstec personal sense acreditació de reintegrament.
-Control de l'aplicació indeguda de beneficis fiscals:
-Recerca i comprovació en relació als expedients que apliquin reduccions per la transmissió mortis causa d'empreses individuals i familiars i negocis individuals.
-Control i revisió del compliment del requisit de manteniment durant el termini legalment establert de les condicions exigides per gaudir de l'aplicació de reduccions per la transmissió mortis-causa d'empreses individuals i familiars i negocis individuals.
-Control de l'aplicació indeguda dels beneficis fiscals en les transmissions lucratives intervius. Es comprovarà el compliment adequat dels requisits exigits per aplicar les reduccions establertes per a les transmissions intervius en l'article 20 de la Llei 29/1987, de 18 de desembre, de l'impost sobre successions i donacions, o en la normativa autonòmica aprovada.
Criteris d’actuació en l’àmbit de l’Impost sobre el Patrimoni
Les actuacions en l'àmbit de l'impost sobre el patrimoni es referiran, en caràcter general, a les declaracions dels en 2016-2017.
Es preveu dur a terme les actuacions següents:
-Investigació i comprovació dels no declarants de l'impost, en particular els casos de contribuents que, de l'examen de la informació de les bases de dades, es dedueixi que són titulars de béns i drets amb obligació de presentar la declaració o autoliquidació de l'impost, recolzant-se, entre altres eines, en la generació de “zújars” que explotin la informació existent en la base de dades de l’ AEAT.
-Comprovació de la situació tributària dels contribuents en relació amb els quals es produeixen discrepàncies entre el patrimoni declarat i el calculat, en virtut de l'encreuament de dades, d'acord amb la informació existent en les bases de dades de l’ATIB o de l’AEAT, recolzant-se en la generació de zújars.
-Comprovar la situació tributària dels subjectes passius afectats per actuacions de comprovació dutes a terme per l’AEAT en l'impost sobre la renda i impost de societats, amb incidència en aquest impost.
-Comprovació de la procedència de l'aplicació de les exempcions previstes per a actius empresarials i professionals i participacions socials, regulades en l'article 4 de la Llei 19/1991, de 6 de juny, de l'impost sobre el patrimoni. Si en el curs de les actuacions, es detecten casos en els quals s'han aplicat indegudament les exempcions esmentades en l'impost sobre el patrimoni, s'analitzarà, si escau, la repercussió en les reduccions de l'impost sobre successions i donacions.
-Explotar, la informació existent en les bases de dades sobre béns situats en l'estranger titularitat de residents en les Illes Balears.
Les actuacions de la Inspecció de Tributs de l’ATIB respecte d'aquest tribut s'articularan, quan es consideri oportú, en col·laboració amb l'Agència Estatal de l'Administració Tributària, quant a l'especificació dels programes que s'han de desenvolupar i a la seva execució, en els termes que preveu la normativa reguladora de la cessió de tributs de l'Estat.
Criteris de actuació en l’àmbit de la tributació sobre el Joc
Comprovació i recerca dels no declarants d'acord a la informació obtinguda d'altres entitats o òrgans que puguin implicar fets o bases imposables no declarades.
c) Actuacions de gestió recaptatòria
Respecte de les actuacions de recaptació, el pla de control ha de recollir les actuacions de la gestió recaptadora que han de dur a terme els òrgans o les àrees de recaptació de l’ATIB. Les actuacions han d'entendre's que són indistintes en cas de tractar-se de tributs cedits com en el cas dels tributs propis.
Les actuacions tenen caràcter extensiu, atès que es tracta d'accions en relació amb tot tipus de deutes i amb tots els tributs, propis i cedits, i amb aquells altres ingressos de dret públic la recaptació del qual tingui encomanada l’ATIB. No obstant això, s'han d'identificar les àrees en les quals s'han de concentrar els esforços de la gestió recaptatòria per obtenir una millora de la gestió.
Criteris en l’àmbit de la gestió recaptatòria
Les actuacions s'estructuren en els àmbits següents:
-Coordinació amb òrgans de gestió i inspecció tributària des de l'inici de les actuacions amb la finalitat d'anticipar les mesures que puguin millorar o assegurar el cobrament dels deutes tributaris liquidats.
-Anàlisi i control de la situació del deute. Coordinar amb altres òrgans de l'Administració de la Comunitat Autònoma la periodicitat en la cessió d'informació que permeti analitzar i depurar la situació del deute en els casos en què estigui en situació de suspensió o pendent de notificació.
-Control del pagament dels deutes tributaris.
Amb l'objectiu de garantir el cobrament dels deutes tributaris, s'han d'intensificar i agilitar els intercanvis d'informació amb altres administracions tributàries o amb la resta d'òrgans de l'Administració de la Comunitat Autònoma.
-Col·laboració amb l’AEAT.
Reforçar, per mitjà del “Consell Territorial per a la Direcció i Coordinació de la Gestió Tributària”, la coordinació i la col·laboració en el marc del conveni per a la recaptació d'ingressos de naturalesa pública per la via de constrenyiment.
-Control dels expedients d'ajornaments i fraccionaments de deutes.
S'ha de fer un seguiment dels expedients, per analitzar si s'aconsegueix el compliment efectiu dels pagaments continguts en les resolucions. Es deu analitzar, si escau, la possibilitat que els beneficiaris d'ajornaments o fraccionaments que puguin disposar de recursos suficients satisfacin els pagaments en terminis més curts.
-Compensació de deutes tributaris.
Actuacions d'impuls, reforç, agilitació i control de les sol·licituds de compensació de deutes tributaris amb els crèdits reconeguts.
-Revisió de fallits.
Reforçar el seguiment dels deutors declarats fallits amb la finalitat d'aconseguir el cobrament dels crèdits declarats incobrables al moment oportú, mitjançant la rehabilitació d'aquests crèdits davant una possible solvència sobrevinguda dels obligats al pagament.
-Potenciació de les actuacions d'embargament de béns i drets, amb una incidència especial en els saldos de comptes bancaris i en les devolucions tributàries de l’AEAT.
-Seguiment dels procediments concursals i de les reclamacions de terceria de domini o de millor dret.
-Impuls d'actuacions de recaptació en l'àmbit de la derivació de responsabilitat.
-Seguiment dels ingressos mitjançant les entitats col·laboradores autoritzades.
III Tributs propis
a) Actuacions de control extensiu
Criteris d’actuació en l’àmbit del Canon de Sanejament d’aigües
S'han de dur a terme les funcions administratives que regula l'article 117 de la Llei 58/2003 i, en particular, les actuacions de verificació i comprovació limitada següents:
-Substituts del contribuent: comprovació de la situació tributària per als exercicis o períodes no presentats.
-Contribuents directes: actuacions de comprovació per ampliar el padró de contribuents.
-Tramitació dels expedients de sol·licitud de devolució per motiu de fuites
De la mateixa manera, es preveu dur a terme actuacions de comprovació sobre el compliment de les obligacions formals establertes en les normes reguladores del cànon de sanejament d'aigües.
Criteris d’actuació en l’àmbit de l’Impost sobre Estades Turistiques
S'han de dur a terme les funcions administratives que regula l'article 117 de la Llei 58/2003 i, en particular, les actuacions següents:
-Informació i assistència tributària.
-Elaboració i manteniment del cens tributari.
-Actuacions d'actualització del cens en coordinació amb el Departament / Àrea d'Inspecció tributària.
-Comprovació i realització de les devolucions previstes en la normativa tributària.
-Actuacions de liquidació a aquells substituts del contribuent que explotin establiments turístics inclosos en el grup vuitè del punt 2 de l'annex 1 del Decret 35/2016.
-Resolució expedients de sol·licitud de rectificació d'autoliquidacions.
-Realització d'actuacions de control del compliment de l'obligació de presentar declaracions tributàries i d'altres obligacions formals.
b) Actuacions de control intensiu
Criteris d’actuació en l’àmbit del Canon de Sanejament d’aigües
-Actuacions de control de les entitats subministradores per perseguir possible accions de frau fiscal.
-Actuacions de control en relació amb subministraments propis per detectar autoconsums no declarats i corregir el consum declarat.
-Actuacions de control de deduccions per insolvències.
-Control de la categoria i del nombre de places declarats pels establiments hotelers.
Criteris d’actuació en l’àmbit de l’Impost sobre sobre Estades Turistiques
-Control dels paràmetres necessaris per a l'aplicació del mètode d'estimació objectiva.
-Control dels no declarants
-Actuacions coordinades amb l'Àrea de gestió tributària per al manteniment del cens d'Establiments Turístics.
-Desenvolupament d'actuacions conjuntes amb l’AEAT, mitjançant les visites a establiments on es tingui constància de la realització d'estades turístiques.
b) Plans parcials d'actuació
Aquests plans tenen caràcter reservat, d'acord amb l'article 116 de la Llei general tributària. En aquests plans es defineixen les línies d'actuació de les àrees funcionals, els objectius que es preveuen i les prioritats en l'actuació.