Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA DE TERRITORI, ENERGIA I MOBILITAT

Núm. 3018
Resolució del conseller de Territori, Energia i Mobilitat de 12 de març de 2019 per la qual s'autoritza, es declara, en concret, la utilitat pública i s'atorga l'autorització administrativa de construcció d'una instal•lació elèctrica a Red Eléctrica de España, SAU

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Fets

1. El 9 d’octubre de 2018, va tenir entrada en la Conselleria de Territori, Energia i Mobilitat una sol·licitud de Red Eléctrica de España, SAU, sobre l’autorització administrativa i la declaració, en concret, d'utilitat pública i autorització administrativa de construcció per a una instal·lació elèctrica les característiques principals de la qual s’assenyalen a continuació:

Expedient: 2018/35671-T (TR4/18).

Denominació del projecte: Bypass subestació Cala Mesquida 132 kV.

Peticionari: Red Eléctrica de España, SAU.

Domicili: camí de Son Fangos, 100, edifici es Mirall Balear.

Situació de la instal·lació: SE Cala Mesquida, parc 132 kV, Capdepera.

Finalitat de la instal·lació: habilitar la connexió provisional del segon enllaç entre Mallorca i Menorca.

Dades tècniques: l’actuació consisteix a equipar les posicions existents REA-2, REA-3 i L/Es Bessons amb l’aparellatge necessari que permeti protegir l’enllaç provisional amb l'illa de Menorca així com maniobrar els elements de la subestació que així ho requereixin. Se substitueix l'actual reactància REA-2 de 30 MVAr per una nova de 17 MVAr. Les reactàncies RPT-1 i RPT-3 que actualment es troben en servei quedaran com a reserves no equipades i disponibles per posar en tensió si cal. L’actual reactància RPT-3 de 30 MVAr quedarà connectada a la xarxa de transport.

Termini previst d’execució: deu mesos.

Pressupost: 2.638.377 €.

S'adjunta la documentació següent:

— El projecte d’execució, que inclou un document sobre requisits ambientals, així com un estudi de gestió de residus, redactat pel senyor Luis Cabezón López, enginyer industrial, visat pel Col·legi Oficial d’Enginyers Industrials de Madrid amb número 201803253 i data 28 de setembre de 2018.

— L'imprès de pagament de taxes segellat per l’entitat bancària.  

2. El 29 d’octubre de 2018, la Direcció General de Política Energètica i Mines del Ministeri per a la Transició Ecològica va emetre un informe favorable sobre aquesta instal·lació, als efectes del que estableixen l’article 35.2 de la Llei 24/2013, de 26 de desembre, del sector elèctric, i l’article 114 del Reial decret 1955/2000, d’1 de desembre, que regula les activitats de transport i distribució d’energia elèctrica.

3. El 5 de novembre de 2018, es va sol·licitar un informe al Servei d’Ordenació del Territori del Consell de Mallorca, d’acord amb l’article 55 de la Llei 24/2013.

4.  El 5 de novembre de 2018, també es va sol·licitar l’exposició pública i l'informe corresponent a l’Ajuntament de Capdepera. Es va exposar al públic durant vint dies sense que consti que s’hagin rebut al·legacions.

5. El 8 de desembre de 2018, es va publicar en el BOIB núm. 154 l’obertura del tràmit d’informació pública i es va exposar al públic durant vint dies sense que consti que s’hagin rebut al·legacions.

6. El 10 de desembre de 2018, es va reiterar la petició d’informe al Consell Insular de Mallorca.

7. El 27 de desembre de 2018, el Departament de Territori i Infraestructures del Consell Insular de Mallorca va fer un informe en el qual se sol·licita al promotor completar la documentació aportada.

8. El 10 de gener de 2019, es va donar trasllat al promotor de l’informe del Consell de Mallorca.

9. L'11 de gener de 2019, es va reiterar la petició d’informe a l’Ajuntament de Capdepera, i d’acord amb l’article 146 del Reial decret 1955/2000, s’entén que no hi ha cap objecció ja que no s’ha rebut resposta a aquest.

10. El 14 de gener de 2019, l’Ajuntament de Capdepera va informar que no s’havien presentat al·legacions al projecte.

11.  El 4 i el 6 de febrer de 2019 el promotor va donar resposta a la documentació sol·licitada pel Departament de Territori i Infraestructures del Consell de Mallorca.

12.El 6 de febrer de 2019, es va fer un informe per part del Servei de Transport i Distribució d’Energia i Generació Tèrmica, amb relació a la documentació sol·licitada pel Consell de Mallorca i aportada per Red Elèctrica.

13. El 28 de febrer de 2019, s’ha rebut un informe tècnic favorable del Servei d’Ordenació del Territori del Consell de Mallorca, que indica com a conclusió:

S’informa favorablement sobre el projecte atès que amb les actuacions dins la parcel·la de la subestació existent no es detecten afeccions significatives a l’ordenació territorial, i es considera que es tracta d’un ús admès per tractar-se d’una actuació recollida en els instruments d’ordenació territorial sectorial.

No obstant això, per manca d’aportació d’un estudi d’incidència paisatgística, es proposa establir mesures correctores de l’impacte paisatgístic i ambiental durant l’execució i posterior posada en funcionament de les instal·lacions del bypass a la subestació i del soterrament de la línia per a la connexió elèctrica submarina entre les illes de Mallorca i Menorca, i se suggereixen les següents:

1. Afectar el mínim possible la massa forestal actual (pins i sotabosc) que contribueix a fer de barrera de protecció visual, i que oculta les instal·lacions dins la subestació.

2. Evitar que els moviments de terra i l’acumulació de materials d’obra alterin de forma permanent la naturalesa rústica o el perfil natural del terreny quan discorrin per aquesta classe de sòl i restituir, si s'escau, l’estat original.

14. El cap de la Secció IV de la Direcció General d'Energia i Canvi Climàtic va examinar la sol·licitud i va emetre un informe favorable sobre els aspectes següents:

— L'empresa sol·licitant va adjuntar la documentació que estableix la normativa aplicable, és a dir, el projecte d’execució, que inclou un document sobre requisits ambientals, així com un estudi de gestió de residus, redactat pel senyor Luis Cabezón López, enginyer industrial, visat pel Col·legi Oficial d’Enginyers Industrials de Madrid amb número 201803253 i data 28 de setembre de 2018.

— Aquesta actuació es pot considerar exclosa d’avaluació d’impacte ambiental, atès l’article 7.2 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d’avaluació ambiental, ja que no té efectes adversos significatius sobre el medi ambient amb relació al projecte ja autoritzat.

— Aquesta actuació està inclosa en la Resolució de 30 de juliol de 2018 de la Secretaria d'Estat d'Energia, a l’annex I.2 (pàg. 2), per la qual es publica l'Acord del Consell de Ministres de 27 de juliol de 2018, pel qual es modifiquen aspectes puntuals del document Planificació Energètica. Pla de Desenvolupament de la Xarxa de Transport d’Energia Elèctrica 2015-2020, aprovat pel Consell de Ministres de 16 d’octubre de 2015, així com en el Pla Director Sectorial Energètic (PDSE) de les Illes Balears, atès l’article 19 del Decret llei 3/2014, de 5 de desembre, de mesures urgents destinades a potenciar la qualitat, la competitivitat i la desestacionalització turística a les Illes Balears, que modifica la disposició addicional segona del Decret 96/2005, de 23 de setembre, d’aprovació definitiva de la revisió del PDSE.

Fonaments de dret

1. La Llei 24/2013, de 26 de desembre, del sector elèctric.

2. El Reial decret 1955/2000, d'1 de desembre, que regula les activitats de transport i distribució d'energia elèctrica.

3. El Reial decret 337/2014, de 9 de maig, pel qual s'aprova el Reglament sobre condicions tècniques i garanties de seguretat en instal·lacions elèctriques d'alta tensió i les seves instruccions tècniques complementàries ITC RAT.

4. El Decret 99/1997, de 11 de juliol, modificat pel Decret 36/2003, de 11 d'abril, que regula el procediment administratiu aplicable a la tramitació de les instal·lacions elèctriques de la comunitat autònoma de les Illes Balears.

5. L'article 19 del Decret llei 3/2014, de 5 de desembre, de mesures urgents destinades a potenciar la qualitat, la competitivitat i la desestacionalització turística a les Illes Balears, que modifica la disposició addicional segona del Decret 96/2005, de 23 de setembre, d’aprovació definitiva de la revisió del Pla Director Sectorial Energètic de les Illes Balears, i estableix que les obres i instal·lacions previstes en la planificació estatal obligatòria de les xarxes de transport d'electricitat, així com les modificacions a les subestacions d’energia elèctrica existents o planificades, desenvolupades d'acord amb les lleis del sector elèctric, queden automàticament incloses en les determinacions del Pla Director Sectorial Energètic de les Illes Balears amb caràcter general i, especialment, pel que fa als efectes de la utilitat pública energètica.

6. La Llei 21/2013, de 9 de desembre, d’avaluació ambiental.

7. La Resolució de 30 de juliol de 2018 de la Secretaria d'Estat d'Energia, per la qual es publica l'Acord del Consell de Ministres de 27 de juliol de 2018, pel qual es modifiquen aspectes puntuals del document Planificació Energètica. Pla de desenvolupament de la xarxa de transport d’energia elèctrica 2015-2020, aprovat pel Consell de Ministres de 16 d’octubre de 2015, annex I.2 (pàg. 2), d’actuacions de la xarxa de transport del sistema elèctric de les Illes Balears.

Per tot això, dict la següent

 Resolució

1. Autoritzar la instal·lació elèctrica que es detalla a continuació:

Titular: Red Eléctrica de España, SAU.

Denominació del projecte: Bypass subestació Cala Mesquida 132 kV.

Situació de la instal·lació: SE Cala Mesquida, parc 132 kV, Capdepera.

Finalitat de la instal·lació: habilitar la connexió provisional del segon enllaç entre Mallorca i Menorca.

Dades tècniques: l’actuació consisteix a equipar les posicions existents REA-2, REA-3 i L/es Bessons amb l’aparellatge necessari que permeti protegir l’enllaç provisional amb l'illa de Menorca així com maniobrar els elements de la subestació que així ho requereixin. Se substitueix l'actual reactància REA-2 de 30 MVAr per una nova de 17 MVAr. Les reactàncies RPT-1 i RPT-3, que actualment es troben en servei, quedaran com a reserves no equipades i disponibles per posar en tensió si cal. L’actual reactància RPT-3 de 30 MVAr quedarà connectada a la xarxa de transport.

Termini previst d’execució: deu mesos.

Pressupost: 2.638.377 €.

2. Declarar, en concret, la utilitat pública de la instal·lació elèctrica que s'autoritza, d'acord amb l'article 54 de la Llei 24/2013, de 26 de desembre, del sector elèctric.

 3. Atorgar a Red Eléctrica de España, SAU, l'autorització administrativa de construcció de la instal·lació, que haurà de fer segons el projecte d'execució redactat pel senyor Luis Cabezón López, enginyer industrial, visat pel Col·legi Oficial d’Enginyers Industrials de Madrid amb número 201803253 i data 28 de setembre de 2018.

4. Determinar que el promotor haurà de tenir en compte les observacions del Servei d’Ordenació del Territori del Consell de Mallorca per afectar el mínim possible la massa forestal actual (pins i sotabosc) que contribueix a fer de barrera de protecció visual i oculta les instal·lacions dins la subestació, així com també evitar que els moviments de terra i l’acumulació de materials d’obra alterin de forma permanent la naturalesa rústica o el perfil natural del terreny quan discorrin per aquesta classe de sòl, i restituir, si s'escau, l’estat original

5. Establir que la disposició addicional i els apartats 5 i 6 de l'article 26 de la normativa del Decret 96/2005, atès que l'obra autoritzada s’ha de fer en execució de les determinacions del Pla Director Sectorial, i atès que està recollida amb el grau de detall suficient per avaluar les característiques fonamentals, són d'aplicació plena, directa i immediata; i, a més, l'obra autoritzada no s'ha de sotmetre als actes de control preventiu municipal a què es refereix l'article 84.1 b de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les bases de règim local, per tractar-se d'activitats d'interès supramunicipal, i queda exempta de la subjecció al règim de llicències, autoritzacions i informes que estableix la Llei 8/1995, de 30 de març, d'atribució de competències als consells insulars en matèria d'activitats classificades i parcs aquàtics, reguladora del procediment i de les infraccions i sancions. D'altra banda, les obres autoritzades queden subjectes al règim impositiu que estableix l'article 29 del Decret 96/2005.

6.Disposar que l’autorització administrativa de construcció es concedeix sens perjudici de les concessions i autoritzacions que siguin necessàries relatives a l'ordenació del territori i al medi ambient, i a qualsevol altra motivada per disposicions que resultin aplicables.

 7.Notificar aquesta Resolució al titular de la instal·lació.

8.Publicar el text d’aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

 

Interposició de recursos

Contra aquesta Resolució, que exhaureix la via administrativa, es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant el conseller de Territori, Energia i Mobilitat en el termini d'un mes, comptador des de l'endemà d'haver rebut la notificació, d'acord amb l'article 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i l'article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

També es pot interposar directament un recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos comptadors des de l'endemà d'haver rebut la notificació de la Resolució, d'acord amb el article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.

   

Palma, 12 de març de 2019

   

El director general d'Energia i Canvi Climàtic

Ferran Rosa Gaspar

Per delegació de competències del conseller de Territori, Energia i Mobilitat (BOIB 50/2016)