Secció III. Altres disposicions i actes administratius
AJUNTAMENT DE CALVIÀ
INSTITUT MUNICIPAL D'EDUCACIÓ I BIBLIOTEQUES
Núm. 3011
Convocatòria i bases reguladores de les condicions i els requisits per a la concessió de beques de formació pràctica estiu 2019 de l'Institut Municipal d'Educació i Biblioteques de Calvià (Becalvià 2019)
El Consell Rector de l'IMEB va aprovar el dia 22 de març de 2019, la convocatòria i bases reguladores de les condicions i requisits per a la concessió de beques de formació pràctica estiu 2019 (BECALVIÀ 2019) de l'Institut Municipal d'Educació i Biblioteques de Calvià de conformitat al que es disposa en l'article 9.3 de la Llei 38/03, de 17 de novembre, general de subvencions, es publiquen les bases reguladores que la regeixen.
CONVOCATÒRIA I BASES REGULADORES DE LES CONDICIONS I ELS REQUISITS PER A LA CONCESSIÓ DE BEQUES DE FORMACIÓ PRÀCTICA ESTIU 2019 DE L'INSTITUT MUNICIPAL D'EDUCACIÓ I BIBLIOTEQUES DE CALVIÀ (BECALVIÀ 2019)
Article 1. Objecte i finalitat
1.1. Aquestes bases tenen per objecte regular la concessió de les beques de formació pràctica (BECAlvià) destinada a estudiants universitaris o de cicles formatius, per realitzar a entitats privades o públiques i/o serveis/departaments municipals durant els mesos de juliol, agost i, si escau, setembre de 2019.
1.2. Els objectius d'aquestes beques són:
- Oferir una formació pràctica que contribueixi a garantir una millor qualificació professional a estudiants d'estudis universitaris o de cicles formatius.
- Facilitar el coneixement de la metodologia de treball adequada a la realitat professional en la qual els/les estudiants hauran d'operar, contrastant i aplicant els coneixements adquirits.
- Afavorir el desenvolupament de competències tècniques, metodològiques, personals i participatives.
- Obtenir una experiència pràctica que els faciliti la inserció al mercat de treball i en millori l’ocupabilitat futura.
- Afavorir els valors de la innovació, la creativitat i l'emprenedoria.
Article 2. Règim de la concessió i marc normatiu. Règim de compatibilitat
2.1. Les beques objecte d’aquesta convocatòria es concediran en règim de concurrència competitiva de totes aquelles sol·licituds que compleixin els requisits exigits en aquestes bases i es regiran per: la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions; el Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre; la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment comú de les administracions públiques; la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de règim jurídic del sector públic; la Llei 27/2011, d'1 d'agost, sobre actualització, adequació i modernització del sistema de la Seguretat Social, i el Reial decret 592/2014, pel qual es regulen les pràctiques acadèmiques externes dels estudiants universitaris.
2.2. Les subvencions, ajudes, ingressos o recursos per a la mateixa finalitat, procedents de qualssevol administracions o ens públics o privats, nacionals, de la Unió Europea o d'organismes internacionals, són compatibles amb les beques objecte d’aquesta convocatòria.
Article 3. Requisits dels beneficiaris
Poden beneficiar-se de les beques objecte d’aquesta convocatòria les persones que, en el moment de presentar la candidatura, reuneixin els requisits següents:
3.1. Estar cursant un dels estudis següents:
3.1.1. Estudiants universitaris de grau i haver superat, en el moment de la sol·licitud de la beca, com a mínim el 50% de la formació segons el pla d'estudis conduent a la titulació de referència o,
3.1.2. Estudiants de primer o segon curs de cicles formatius del sistema educatiu, i haver superat totes les assignatures de la primera avaluació.
3.2. Estar empadronat en el municipi de Calvià o, en cas contrari, acreditar el pagament d'imposts de béns immobles municipals de l'any 2018, el titular dels quals sigui la persona sol·licitant o familiars de primer grau.
3.3. Presentar en termini i al lloc establert en aquestes bases, la documentació indicada a l'article 9.
Article 4. Característiques de les beques
- Les beques es realitzaran a l’IMEB mateix o a entitats col·laboradores: es podran realitzar a entitats d'àmbit privat i/o públic, com també a departaments/serveis municipals de Calvià. Tenen la consideració de departaments/serveis municipals de Calvià, a l'efecte de les condicions econòmiques de participació, els organismes autònoms de l'Ajuntament de Calvià i entitats com Calvià 2000 i la Llar de Calvià.
- La persona becada podrà proposar per iniciativa pròpia la realització de la beca en una entitat privada o pública. S'exclouen d'aquesta proposta els departaments/serveis municipals de l'Ajuntament de Calvià, com també els seus organismes autònoms i entitats com Calvià 2000 i la Llar de Calvià.
- La durada de les beques serà, amb caràcter general, de l'1 de juliol al 31 d'agost de 2019.
- Hi haurà la possibilitat de pròrroga durant el mes de setembre, subjecta a la condició pressupostària i a la valoració de la Comissió de Selecció i Seguiment, sempre a petició de l'empresa o departament/servei municipal i la persona becada, mitjançant instància presentada per registre de l’IMEB, amb una antelació mínima de 10 dies hàbils.
- L'horari l'establirà l'entitat col·laboradora. En tot cas haurà de ser en horari continu de dilluns a divendres. Qualsevol altra proposta haurà de ser valorada per la Comissió de Selecció i Seguiment.
- La dedicació podrà ser de 5 dies a la setmana a raó de 4 hores diàries o de 4 dies a la setmana a raó de 5 hores diàries. Els dies festius no seran recuperables.
- La quantia que s’ha d’abonar serà en concepte d'ajuda a l'estudi i s'estipula en 360 € bruts mensuals. D'aquesta quantia mensual, el 50% serà assumit per l'IMEB (subjecte a un 2 per cent de retenció de l'IRPF i a les càrregues corresponents de la Seguretat Social) i el 50% restant (subjecte a un 2 per cent de retenció d'IRPF) per l'entitat col·laboradora, havent de realitzar en els dos casos el pagament directament a la persona becada. En el cas de departaments/serveis de l'Ajuntament de Calvià, els seus organismes autònoms i entitats com ara la Llar de Calvià o Calvià 2000, l'IMEB assumirà el total de la beca.
- En tot cas, les gestions i càrregues corresponents de la Seguretat Social han de ser assumides per l'IMEB.
Article 5. Condicions generals de les beques
- La concessió d'una beca de formació pràctica no representa cap relació contractual entre la persona becada i l’IMEB / Ajuntament de Calvià o l'entitat col·laboradora.
- El protocol de compromís és el document pel qual es regula la realització dels períodes de formació pràctica i es formalitza a través de la subscripció d’aquest entre l'Ajuntament de Calvià-IMEB, la Fundació Universitat Empresa de les Illes Balears, si correspon, i l'entitat col·laboradora.
- La renúncia o anul·lació de la beca donarà lloc a la pèrdua de tots els drets inherents a aquesta.
- Les vacants que es produeixin per anul·lació o renúncia podran ser cobertes amb candidats suplents, fet que haurà de valorar la Comissió de Selecció i Seguiment.
- Qualsevol motiu o incidència que afecti el bon desenvolupament de la beca haurà de comunicar-se per escrit i de manera immediata a l'IMEB.
Article 6. Requisits i obligacions de les entitats col·laboradores
- La realització de les pràctiques té com a objectiu complementar la formació adquirida per l'estudiant, mitjançant la realització d'activitats professionals relacionades amb aquesta.
- Atès el caràcter formatiu de la beca, de la seva realització no es derivaran, en cap cas, obligacions pròpies d'una relació laboral, ni el seu contingut podrà donar lloc a la substitució de la prestació laboral pròpia de llocs de treball.
- L'entitat col·laboradora haurà de nomenar una persona que assumeixi la tutela de la beca com a responsable del programa de pràctiques del becari/ària. El tutor/a serà una persona vinculada a l'entitat, i haurà de prestar ajuda i assistència a la persona becada durant la seva estada.
- L'entitat interessada a participar en el programa de beques haurà de presentar la seva proposta a l'IMEB. En qualsevol dels dos casos, l'IMEB valorarà totes les ofertes de beques presentades a fi de confeccionar un catàleg de beques que inclogui el màxim de perfils acadèmics possibles.
- L'entitat haurà de facilitar a l'IMEB les dades següents: nom fiscal i comercial de l'empresa, adreça fiscal, NIF de l'empresa, perfil de xarxes socials de l'empresa, lloc de realització de la beca, horari, nombre de beques ofertes, perfil d'estudis, requisits en cas que es consideri oportú, tasques i funcions per desenvolupar, representació legal de l'entitat (nom complet, DNI, telèfon, adreça electrònica), persona que assumirà la tutorització (nom complet, DNI, telèfon, adreça electrònica).
- L'entitat col·laboradora haurà de facilitar l'assistència del becari/ària a les convocatòries-reunions realitzades per l'IMEB, sempre amb avís previ de part de l'IMEB.
- A l'efecte de qualificar l'activitat de la persona becada, l'entitat col·laboradora haurà de facilitar la informació que li requereixi l'IMEB.
- L'entitat col·laboradora haurà de fixar i complir el pla de pràctiques de la beca, i les condicions establertes en el conveni i l’annex.
- L'entitat col·laboradora haurà de comunicar per escrit a l’IMEB qualsevol canvi i/o incidència que afecti el desenvolupament de la beca.
- L'entitat col·laboradora haurà de comunicar per escrit a l’IMEB qualsevol canvi i/o modificació que hagi de reflectir-se en el pla formatiu, com també col·laborar amb l’IMEB en les tasques de seguiment i supervisió de la beca, i facilitar l'accés a materials i recursos necessaris per al correcte desenvolupament d'aquesta.
- L'assignació de l'estudiant s’ha de realitzar segons el que estableixen aquestes bases.
- L'entrevista a l'estudiant solament serà possible quan es doni la situació prevista a l'article 7, en cas contrari, l'entitat col·laboradora no podrà seleccionar l'estudiant.
- En cas que l'entitat col·laboradora valori l'estudiant assignat com a no apte, ho haurà de motivar per escrit a l’IMEB.
- En el cas d'entitats col·laboradores privades i/o públiques, s'haurà d'abonar mensualment la quantitat de 180 € (en concepte d'ajuda a l'estudi i subjecta a un 2 % de retenció de l'IRPF) a la persona becada assignada a la seva empresa, com a màxim dins la primera setmana del mes següent a la realització de la beca.
- En tot cas, l'entitat col·laboradora haurà de complir la normativa aplicable en matèria de prevenció de riscos laborals, i de protecció de dades, i facilitar a l'estudiant idèntics mitjans de protecció que els requerits a qualsevol altre treballador.
Article 7. Criteris d'atorgament de les beques
7.1. Criteris generals:
- L'IMEB ha d’observar els principis de publicitat, transparència, concurrència, objectivitat, igualtat i no discriminació.
- El perfil del becari haurà d'adequar-se al lloc de pràctiques ofert, les seves pràctiques han d’estar directament relacionades amb el contingut acadèmic dels estudis que està cursant.En cas de no trobar cap pràctica d'interès o entitat col·laboradora adequada al perfil, l'IMEB no pot assegurar que pugui concretar-se l'assignació de beca.
7.2. Criteris específics:
7.2.1. Quan hi hagi més d'una candidatura per a la mateixa oferta de beca o quan el còmput global de les candidatures, bé optant a les ofertes indicades en el catàleg de l'IMEB o bé a entitats privades/públiques a proposta de la persona interessada, sigui superior a les beques convocades, s’han d’aplicar els criteris següents:
Tenen preferència aquelles persones que hagin obtingut la puntuació més alta. Aquesta puntuació es calcula a partir de la suma del resultat de la nota mitjana, extreta de l'extracte acadèmic, i la suma addicional de 0,5 punts en cas de no haver obtingut amb anterioritat la condició de becari/ària accedint-hi des de qualsevol convocatòria de beques pràctiques de l'IMEB.
En cas d'empat, tenen preferència les persones que acreditin algun tipus de discapacitat. En cas de persistir l'empat, tenen preferència aquelles persones que no hagin realitzat anteriorment beques de formació pràctica a través de l'IMEB. En cas de persistir l'empat, es decidirà mitjançant una entrevista personal convocada per l'entitat col·laboradora i/o Comissió de Selecció i Seguiment, en la qual es valoraran el currículum, l'actitud i competències, i si persistís l'empat, es decidiria mitjançant sorteig realitzat per la Comissió de Selecció i Seguiment.
Article 8. Termini i lloc de presentació de documentació
- El termini per a la presentació de sol·licituds és del 5 al 30 d'abril de 2019 (tots dos inclosos) de dilluns a divendres, excepte els dies festius.
- El lloc i l’horari de presentació són: El Registre General de l'IMEB, situat al carrer de Julià Bujosa Sans, batle, 1, de Calvià, de 9 a 14 hores, de dilluns a divendres; el Centre Universitari de Calvià, situat al carrer de la Ginesta, 7, de Bendinat de 9 a 14 hores, de dilluns a divendres, o a qualsevol dels llocs establerts a l'article 16 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les Administracions Públiques.
Article 9. Documentació que s’ha de presentar
1. Model d'instància (annex I).
2. En el cas d'estudiants de cicles formatius: original de les qualificacions del curs actual.
3. En el cas d'estudiants universitaris: extracte acadèmic digital o equivalent on constin el nombre de crèdits totals aprovats, el nombre de crèdits pendents de realitzar i la mitjana acadèmica de l'1 al 10.
4. Currículum actualitzat amb foto de carnet.
5. Número d'afiliació a la Seguretat Social.
6. Acreditació bancària.
7. Acreditació de discapacitat, si correspon.
Article 10. Procediment de concessió
Les sol·licituds presentades seran valorades per la Comissió de Selecció i Seguiment, presidida per la gerència de l'IMEB o la persona en qui delegui. Formen també part d'aquesta comissió dos tècnics de l'IMEB o persones en qui deleguin.
El procediment de la concessió de les beques s'ha d’iniciar d'ofici, a través de l'acord del consell rector de l'IMEB, que aprovarà simultàniament les bases i la convocatòria, que s’hauran de publicar en el BOIB.
Les sol·licituds presentades seran examinades per la Comissió de Selecció i Seguiment, que haurà de verificar que els sol·licitants compleixen la totalitat dels requisits exigits a la convocatòria. Si la sol·licitud no reuneix els requisits indicats, la Comissió de Selecció i Seguiment ha de requerir la persona interessada perquè, en un termini de deu dies hàbils, l'esmeni o aporti els documents preceptius, i li ha d’indicar que, si no ho fa així, es considerarà que desisteix de la seva sol·licitud i l'expedient s'arxivarà sense més tràmits.
El requeriment previst en el paràgraf anterior s’ha de fer a través de resolució, que s'haurà de publicar a www.calvia.com. Aquesta resolució ha d'incloure la relació dels sol·licitants que han d'esmenar les deficiències advertides, la relació de sol·licitants que, inicialment, compleixen els requisits de la convocatòria, i també la relació de sol·licitants exclosos amb indicació del motiu.
Una vegada conclòs el termini, la Comissió de Selecció i Seguiment avaluarà les sol·licituds presentades, com també les al·legacions i/o esmenes realitzades per les persones interessades. Posteriorment, redactarà la proposta de resolució provisional ajustant-se als criteris de valoració indicats a l'article 7. Si no es presenten al·legacions dins el termini indicat, la proposta de resolució provisional tindrà caràcter definitiu. En cas contrari, una vegada examinades les al·legacions presentades, l'òrgan instructor haurà de formular una proposta de resolució definitiva.
Article 11. Funcions de la Comissió de Selecció i Seguiment
- L'anàlisi i l’estudi previ de les sol·licituds presentades.
- La preselecció dels sol·licitants sobre la base de la documentació presentada i la confecció de la corresponent proposta a la presidenta.
- La intermediació entre l'IMEB, la persona becada, l'entitat col·laboradora i les universitats o els centres de formació.
- La supervisió, coordinació i avaluació de les pràctiques.
- Les funcions administratives i d'informació inherents a les pràctiques dels becaris/àries.
- La supervisió per assegurar que els pagaments es facin efectius.
- Qualsevol altra de naturalesa anàloga no prevista en aquestes bases.
Article 12. Drets i deures de la persona beneficiària
- Dret a percebre l'ajut econòmic, en concepte d'ajut a l'estudi, corresponent a la beca de la forma establerta a la convocatòria. Aquest ajut no té en cap cas la naturalesa de salari.
- Dret a rebre, quan finalitzin les pràctiques, una certificació on en constin la durada i les característiques.
- Haurà de respectar en tot moment l'organització de l'entitat col·laboradora, complir els horaris i fer les tasques que se li encomanin.
- Haurà de mantenir el contacte amb els seus tutors en la forma que aquests indiquin i guardar el degut secret professional per la seva estada a l'entitat col·laboradora tant durant la realització de les pràctiques com una vegada finalitzades.
- Haurà de comprometre's a realitzar les activitats establertes al seu programa de pràctiques, a respectar les normes de seguretat en el treball i a fer un ús responsable del material i els equipaments que l'entitat col·laboradora posi a la seva disposició.
- Ha de comunicar immediatament, a l'IMEB i a la persona que tutoritzi la beca, qualsevol incidència que afecti el normal desenvolupament de l'activitat per la qual rep la beca. I ha de mantenir en tot moment l'actitud i l'interès necessaris per a un bon aprofitament d'aquesta.
- En el cas de renúncia a la beca, ho haurà de comunicar al tutor designat, amb una antelació mínima de cinc dies a la data de la renúncia. Igualment haurà de notificar-ho, per escrit, a través del registre general d'entrada de l'IMEB. En cas d'incompliment de qualsevol d’aquestes notificacions, l'IMEB i/o l’entitat col·laboradora podran deixar d'abonar la part de l'assignació econòmica que hagi reportat.
- Haurà d'assistir a les reunions i entrevistes a les quals sigui convocat per l’IMEB.
- Haurà de presentar mensualment un registre d'assistència segellat per l'empresa i signat pel tutor/tutora.
Article 13. Causes d'anul·lació de la beca
En cas de comportament incorrecte o falta d'aprofitament d'algun becari/ària, la Comissió de Selecció i Seguiment pot proposar la no continuïtat de la beca. En tot cas, són causes d'anul·lació de la beca:
- La comprovació de la falta de veracitat o d'alguna altra irregularitat en les dades exposades pel becari en la seva sol·licitud.
- L'incompliment de la persona becada d'alguna de les seves obligacions.
- La renúncia de la persona beneficiària.
Article 14. Crèdit pressupostari
Es convoquen un màxim de 60 beques, de les quals l'IMEB, en el cas d'entitats privades i/o públiques, aportarà un 50% de la quantia de la beca atorgada i els costos derivats de l'alta de la Seguretat Social. En el cas de departaments/serveis municipals de Calvià, els organismes autònoms de l'Ajuntament de Calvià i entitats com Calvià 2000 i la Llar de Calvià, l'IMEB aportarà el 100% de la quantia de beca atorgada i els costos derivats de l'alta de la Seguretat Social.
Per atendre les obligacions de contingut econòmic que es derivin de la concessió de beques objecte d'aquesta convocatòria, hi ha crèdit suficient a les partides del pressupost de l'IMEB corresponent a 2018.
Calviá, 28 de març de 2019
La Presidenta de l'IMEB Natividad Francés Gárate