Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA DE TREBALL, COMERÇ I INDÚSTRIA

Núm. 3006
Resolució del conseller de Treball, Comerç i Indústria de 29 de març de 2019 per la qual s’aprova la convocatòria per concedir ajuts destinats a promocionar l’ocupació autònoma cofinançada pel Fons Social Europeu, per mitjà del Programa Operatiu d’Ocupació Juvenil 2014-2020 i de la Iniciativa d’Ocupació Juvenil; pel Ministeri de Treball, Migracions i Seguretat Social, i per la Comunitat Autònoma de les Illes Balears

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

En el marc del Pla d’Ocupació per la Competitivitat, l’Ocupació i el Progrés Social acordat pel Govern de les Illes Balears amb els agents socials en data 22 de febrer de 2016, la Conselleria de Treball, Comerç i Indústria ha aprovat el Pla d’autoocupació i foment de l’emprenedoria 2017-2020, destinat a incentivar la creació de noves empreses que fomentin l’ocupació i la riquesa futura de la societat, tenint en compte que el desenvolupament d’una economia més competitiva i productiva requereix estimular el teixit productiu i que l’autoocupació, a la vegada que constitueix una mesura d’impuls empresarial, també és una alternativa professional especialment rellevant per a les persones desocupades.

La importància de l’emprenedoria i del treball per compte propi es reconeix en l’Estratègia Europa 2020, amb la finalitat d’aconseguir un creixement intel·ligent, sostenible i integrador, i també es recull en l’Estratègia Espanyola d’Activació per a l’Ocupació 2017-2020, aprovada per mitjà del Reial decret 1032/2017, de 15 de desembre, que entre els objectius estratègics inclou l’Eix 5 dedicat a l’emprenedoria i que comprèn les activitats adreçades a fomentar la iniciativa empresarial, el treball autònom i l’economia social, com també les encaminades a generar ocupació, activitat empresarial i dinamització i impuls del desenvolupament econòmic local.

De fet, la promoció de l’ocupació autònoma és de llarga tradició entre les polítiques actives d’ocupació. Ja el 1986 es va regular per primera vegada amb la finalitat de fer més atractiva l’opció del treball per compte propi entre les persones demandants d’ocupació.

Posteriorment, els canvis en l’economia espanyola i els nous models de gestió de les polítiques d’ocupació arran de les transferències a les comunitats autònomes varen portar a reformular els continguts del Programa per garantir-ne l’eficàcia, i es va aprovar l’Ordre TAS/1622/2007, per la qual es regula la concessió de subvencions al programa de promoció de l’ocupació autònoma, que preveu uns continguts comuns, inclosos en el capítol I, en què es dissenyen els tipus de subvencions i les quanties màximes d’aquestes, que s’han de graduar en funció dels col·lectius a què pertanyen les persones sol·licitants i la dificultat per accedir al mercat de treball. Aquests continguts comuns són aplicables en tot el territori nacional, partint de la competència de l’Estat en matèria de legislació laboral, sens perjudici que els executin les comunitats autònomes, mentre que deixa a aquestes últimes els aspectes procedimentals i l’adequació a les seves peculiaritats organitzatives.

Atesa l’aprovació del Pla d’Autoocupació i Foment de l’Emprenedoria de les Illes Balears 2017-2020, la convocatòria preveu tres programes: el primer està destinat a promocionar l’ocupació autònoma de persones en demanda d’ocupació; el segon està orientat al manteniment de l’activitat per compte propi i a la vegada inclou dos subprogrames: un per afavorir la conciliació de la vida laboral, familiar i personal, i l’altre per fomentar el relleu generacional; el tercer va adreçat a fomentar la consolidació i creixement del projecte d’ocupació i està integrat per altres tres subprogrames: un per al reenfocament del projecte d’autoocupació, un altre per a la primera contractació d’un treballador o treballadora per compte d’altri, i el darrer per a la inserció de treballadors autònoms col·laboradors.

El Programa 1 es finança amb càrrec a fons finalistes del Ministeri de Treball, Migracions i Seguretat Social i a fons propis de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, i els programes 2 i 3 es financen amb càrrec a fons propis autonòmics. Així mateix, es preveu el cofinançament en un 85 % per mitjà dels fons finalistes del Programa Operatiu d’Ocupació Juvenil per al període 2014-2020 i de la Iniciativa d’Ocupació Juvenil, Eix 5, objectius específics 8.2.3 i 8.2.4 de tots aquells ajuts que facin referència a la constitució com a treballadors autònoms o a la contractació de persones joves inscrites en el Sistema Nacional de Garantia Juvenil.

D’altra banda, s’ha tingut en compte que concretar una idea de negoci no és una tasca fàcil i requereix tot un seguit de coneixements, motiu pel qual el Pla d’Autoocupació i Foment de l’Emprenedoria de les Illes Balears 2017-2020 estableix una Xarxa de Captació i Orientació Inicial a l’Autoocupació i un Servei d’Orientació i Tutorització, sota la direcció de l’Institut d’Innovació Empresarial de les Illes Balears (IDI Balears), que desenvoluparà actuacions d’informació i orientació per analitzar i valorar el projecte empresarial. Sobre la base d’aquesta previsió, en la convocatòria s’estableixen requisits relatius a la participació de les persones emprenedores en itineraris d’assessorament i tutorització, a la participació en un programa de formació en línia prèviament a la presentació de la sol·licitud, com també de valoració tècnica positiva de projectes empresarials, que han d’efectuar, una vegada presentada la sol·licitud i prèviament a la resolució, les entitats integrants de la Xarxa, amb la finalitat de garantir un nivell elevat de maduració i estabilitat dels projectes una vegada passat un temps suficient i d’evitar, d’aquesta manera, situacions de reintegrament per incomplir l’obligació de mantenir l’alta com a persona treballadora autònoma.

Quant al procediment de concessió, resulta aplicable el règim de concessió directa que preveu l’article 2.1, lletres b i d, del Reial decret 357/2006, de 24 de març, pel qual es regula la concessió directa de determinades subvencions en els àmbits de l’ocupació i de la formació professional ocupacional (BOE núm. 83, de 7 d’abril), segons preveu l’article 2.2 de l’Ordre TAS/1622/2007 esmentada.

L’article 2.7 del Decret 24/2015, de 7 d’agost, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s’estableixen les competències i l’estructura orgànica bàsica de les conselleries de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (BOIB núm. 120, de 8 d’agost), estableix que la Direcció General de Treball, Economia Social i Salut Laboral exerceix les funcions relatives a la promoció de l’ocupació, com també la gestió, el foment i la difusió dels models d’economia social i autoocupació, entre els quals s’han de destacar les societats cooperatives, les societats laborals i els autònoms. Aquestes funcions es varen transferir a la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per mitjà del Reial decret 99/1996, de 26 de gener, de traspàs de funcions i serveis de l’Administració de l’Estat en matèria de cooperatives, qualificació i registre administratiu de societats laborals i programes de suport a l’ocupació (BOE núm. 52, de 29 de febrer), entre els quals consta la gestió dels ajuts i de les subvencions per a la promoció de l’ocupació autònoma. Les funcions i els serveis transferits els va assumir la Comunitat Autònoma mitjançant el Decret 32/1996, de 7 de març (BOIB núm. 35, de 19 de març).

L’Ordre del conseller de Treball i Formació de 4 de maig de 2005 estableix les bases reguladores de les subvencions en matèria de treball i formació (BOIB núm. 73, de 12 de maig); en l’article 1.2, apartat 28, preveu que pot ser objecte de subvenció la promoció de l’ocupació autònoma.

L’article 3 de l’Ordre del conseller de Treball i Formació de 4 de maig de 2005 estableix que les convocatòries de subvencions s’han d’aprovar per mitjà d’una resolució del conseller o consellera competent en matèria de treball i formació i s’han de publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

Aquesta convocatòria està sotmesa al règim de minimis establert en el Reglament (UE) núm. 1407/2013 de la Comissió, de 18 de desembre de 2013, relatiu a l’aplicació dels articles 107 i 108 del tractat de funcionament de la Unió Europea als ajuts de minimis, segons el qual l’import total dels ajuts concedits per un estat membre a una sola empresa no pot excedir de 200.000 € en tres anys, o de 100.000 € en el mateix període en el cas d’empreses que facin, per compte d’altri, operacions de transport de mercaderies per carretera, i en els Reglaments (UE) 1408/2013, de 13 de desembre, i 717/2014, de 27 de juny, ambdós de la Comissió, relatius als ajuts de minimis al sector agrícola i als sectors de pesca i aqüicultura, respectivament.

És d’aplicació l’Ordre ESS/1924/2016, de 13 de desembre, per la qual es determinen les despeses subvencionables pel Fons Social Europeu durant el període de programació 2014-2020 (BOE núm. 307, de 21 de desembre) als ajuts concedits amb càrrec al Programa Operatiu d’Ocupació Juvenil per al període 2014-2020 i de la Iniciativa d’Ocupació Juvenil.

Aquests ajuts s’han inclòs en l’objectiu I, línia I.3.5, del Pla Estratègic de Subvencions de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per als exercicis 2018-2020, aprovat per Acord del Consell de Govern de 9 de març de 2018 (BOIB núm. 31 de dia 10).

El Consell de Govern, en la sessió del dia 07 de març de 2019, va acordar autoritzar amb caràcter previ la despesa corresponent a aquesta convocatòria, d’acord amb l’article 10.2 de la Llei 14/2018, de 28 de desembre, de pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per a l’any 2019 (BOIB núm. 163, de dia 29).

Per tot això, d’acord amb l’article 15 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat per Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, i l’article 3 de l’Ordre de bases reguladores, dict la següent

RESOLUCIÓ

Primer

Objecte

1. Aquesta Resolució té per objecte aprovar la convocatòria d’ajuts per fomentar l’ocupació autònoma amb la finalitat de facilitar la constitució de persones desocupades en treballadors autònoms, a mantenir l’activitat per compte propi i a consolidar el projecte d’autoocupació, per mitjà dels programes següents:

— Programa 1: ajuts econòmics a l’inici de l’activitat, destinat a promocionar la constitució de persones desocupades i inscrites en demanda d’ocupació com a treballadors autònoms.

— Programa 2: ajuts destinats a mantenir l’activitat per compte propi, mitjançant els dos subprogrames següents:

 - Subprograma 2.1: ajuts per a la conciliació de la vida laboral, familiar i personal de la persona titular de l’activitat emprenedora, en determinats supòsits relacionats amb la maternitat i la paternitat.

 - Subprograma 2.2: ajuts de foment al relleu generacional, per tal de facilitar la continuïtat del negoci més enllà de la vida laboral del seu promotor.

— Programa 3: ajuts per a la consolidació i el creixement del projecte d’autoocupació, per mitjà dels tres subprogrames següents:

 - Subprograma 3.1: ajuts per reenfocar el projecte d’autoocupació, per ajudar a la pervivència i millora del negoci.

 - Subprograma 3.2: ajuts per afavorir la primera contractació d’un treballador o treballadora per compte d’altri per part del titular del projecte d’autoocupació, amb la finalitat de fomentar la contractació d’assalariats i facilitar la consolidació i creixement del projecte empresarial.

 - Subprograma 3.3: ajuts per a la inserció laboral de persones autònomes col·laboradores, destinats a afavorir la inserció laboral de familiars de la persona titular del projecte d’autoocupació perquè prestin serveis en el negoci familiar com a autònoms col·laboradors.

2. Si les persones que es constitueixen com a treballadores autònomes o com a treballadores autònomes col·laboradores, o les que són contractades a l’empara dels subprogrames 2.1 i 3.2 són persones de 16 a 29 anys inscrites en el Sistema Nacional de Garantia Juvenil, els ajuts que puguin correspondre es podran concedir amb càrrec al Programa Operatiu d’Ocupació Juvenil per al període 2014-2020 i de la Iniciativa d’Ocupació Juvenil, Eix 5, objectius específics 8.2.3 i 8.2.4.

Segon

Bases reguladores

1. Els ajuts i les subvencions concedits com a conseqüència de l’aprovació d’aquesta Resolució es regeixen pel que disposa l’Ordre TAS/1622/2007, de 5 de juny, per la qual es regula la concessió de subvencions al programa de promoció de l’ocupació autònoma (BOE núm. 136, de 7 de juny); pel Reial decret 357/2006, de 24 de març, pel qual es regula la concessió directa de determinades subvencions en els àmbits de l’ocupació i de la formació professional ocupacional (BOE núm. 83, de 7 d’abril), i pel que estableix l’Ordre del conseller de Treball i Formació de 4 de maig de 2005 per la qual s’estableixen les bases reguladores de les subvencions en matèria de Treball i Formació (BOIB núm. 73, de 12 de maig), modificada per l’Ordre de la consellera de Treball i Formació de 16 de juliol de 2008 (BOIB núm. 104, de 26 de juliol)

2. A les accions que afectin als joves inscrits al Sistema Nacional de Garantia Juvenil —que poden ser cofinançades pel Fons Social Europeu en el marc del Programa Operatiu d’Ocupació Juvenil 2014-2020 i de la Iniciativa d’Ocupació Juvenil—, els són aplicables el Reglament (UE) 1303/2013 i el Reglament (UE) 1304/2013, del Parlament Europeu i del Consell de la Unió Europea, així com l’Ordre ESS/1924/2016, de 13 de desembre, per la qual es determinen les despeses subvencionables pel Fons Social Europeu durant el període de programació de 2014-2020.

Tercer

Partides pressupostàries

1. El crèdit inicialment assignat a aquesta convocatòria per a l’exercici de 2019 és d’un milió cent trenta-set mil cinc-cents trenta-un euros (1.137.531 €), amb càrrec a les partides pressupostàries del pressupost vigent de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears que s’indiquen a continuació:

A) Programa 1, per a inici de l’activitat: 742.531 €, amb càrrec a les partides pressupostàries següents:

— 19601 322A01 47000.00 19021 ..........................543.931 €

— 19601 322A01 47000.00 19114 .......................... 55.000 €

— 19601 322A01 47000.00 .....................................143.600 €

B) Programa 2, per a manteniment de l’activitat per compte propi: 110.000 €, distribuïts entre els subprogrames i partides següents:

a) Subprograma 2.1, conciliació de la vida laboral, familiar i personal: 75.000 €, amb càrrec a la partida pressupostària 19601 322A01 47000.00.

b) Subprograma 2.2, relleu generacional: 35.000 €, amb càrrec a les partides pressupostàries següents:

— 19601 322A01 47000.00................................... 25.000 €

— 19601 322A01 47000.00 19114 ........................ 10.000 €

C) Programa 3, consolidació i creixement del projecte d’autoocupació: 285.000 €, distribuïts entre els subprogrames i partides següents:

a) Subprograma 3.1, reenfocament del projecte d’autoocupació: 150.000 €, amb càrrec a la partida pressupostària 19601 322A01 47000.00.

b) Subprograma 3.2, primera contractació d’un treballador o treballadora per compte d’altri: 100.000 €, amb càrrec a les partides pressupostàries següents:

— 19601 322A01 47000.00......................... 75.000 €

— 19601 322A01 47000.00 19114 ........................ 25.000 €

c) Subprograma 3.3, persones autònomes col·laboradores: 35.000 €, amb càrrec a les partides pressupostàries següents:

— 19601 322A01 47000.00................................... 25.000 €

— 19601 322A01 47000.00 19114 ........................ 10.000 €

2. Els crèdits corresponents a la partida 19601 322A01 47000.00 assignats a cada un dels programes i subprogrames poden ser objecte de redistribució en funció de les necessitats reals de cada un, una vegada que hagi acabat el termini de presentació de sol·licituds. Igualment, poden ser objecte de redistribució els crèdits corresponents al fons finalista 19114 assignats a cada un dels programes i subprogrames en funció de les necessitats reals de cada un, una vegada que hagi acabat el termini de presentació de sol·licituds.

3. La concessió dels ajuts que estableix aquesta convocatòria queda condicionada a les disponibilitats pressupostàries del punt 1 d’aquest apartat, sens perjudici que el crèdit assignat inicialment es pugui ampliar en funció de la disponibilitat pressupostària dels fons indicats.

4. Els ajuts destinats al Programa 1 es financen amb càrrec als fons rebuts del Servei Públic d’Ocupació Estatal del Ministeri de Treball, Migraciones i Seguretat Social (fons finalista 19021), amb càrrec als fons propis de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i amb càrrec al Programa Operatiu d’Ocupació Juvenil per al període 2014-2020 i de la Iniciativa d’Ocupació Juvenil, Eix 5, objectiu específic 8.2.3 (fons finalista 19114).

5. Els ajuts destinats als subprogrames 2.2, 3.2 i 3.3 es financen amb càrrec als fons propis de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i amb càrrec al Programa Operatiu d’Ocupació Juvenil per al període 2014-2020 i de la Iniciativa d’Ocupació Juvenil, Eix 5, objectiu específic 8.2.3 (subprogrames 2.2 i 3.3) i 8.2.4 (subprograma 3.2), fons finalista 19114.

6. Els ajuts destinats als Subprogrames 2.1 i 3.1. es financen amb càrrec als fons propis de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

Quart

Àmbit temporal i territorial d’aplicació

1. D’acord amb la regla general que estableix l’article 3.6 de les bases reguladores aprovades per mitjà de l’Ordre del conseller de Treball i Formació de 4 de maig de 2005, el termini per iniciar i desenvolupar les activitats que es poden subvencionar ha de comprendre des de l’1 d’octubre de 2018 fins al 31 d’agost de 2019.

2. Quant a l’àmbit territorial, tant la persona sol·licitant com el seu centre de treball han d’estar domiciliats a les Illes Balears i l’activitat s’ha de dur a terme en aquest mateix àmbit.

Cinquè

Persones beneficiàries

1. Poden ser beneficiàries de les subvencions les persones que s’indiquen en els annexos 1 a 3 d’aquesta convocatòria en funció del programa de què es tracti.

2. En els supòsits de subvencions per a persones amb discapacitat, tenen aquesta consideració les que tenguin reconegut un grau de minusvalidesa igual o superior al trenta-tres per cent (33 %), com també els i les pensionistes de la Seguretat Social que tenguin reconeguda una pensió d’incapacitat permanent en els graus de total, absoluta o gran invalidesa, i els i les pensionistes de classes passives que tenguin reconeguda una pensió de jubilació o de retir per incapacitat permanent per al servei o inutilitat, d’acord amb el que disposa l’article 1.2 de la Llei 51/2003, de 2 de desembre, d’igualtat d’oportunitats, no discriminació i accessibilitat universal de les persones amb discapacitat (BOE núm. 289, de 3 de desembre), i amb l’article 1 del Reial decret 1414/2006, d’1 de desembre, pel qual es determina la consideració de persona amb discapacitat als efectes de la Llei 51/2003 esmentada (BOE núm. 300, de 16 de desembre).

3. El grau de minusvalidesa igual o superior al 33 % s’ha d’acreditar mitjançant la documentació que estableix l’article 2 del Reial decret 1414/2006.

4. També poden ser beneficiaris els treballadors autònoms o per compte propi que formin part de comunitats de béns o de societats civils, sempre que les subvencions se sol·licitin a títol personal. Se n’exceptuen els ajuts prevists en el subprograma 2.1 de contractació de treballadors per a la conciliació de la vida laboral, familiar i personal dels treballadors autònoms i en el subprograma 3.2 de contractació d’un primer treballador o treballadora per compte d’altri.

 

Sisè

Exclusions

1. Queden excloses dels ajuts que estableix aquesta convocatòria les persones que tenen la condició de sòcies integrants del òrgans d’administració de les societats mercantils de capital, de les cooperatives i de les societats laborals.

2. Igualment, en queden excloses les persones sol·licitants a qui se’ls hagi concedit l’ajut per establir-se com a treballadora o treballador autònom en els quatre anys anteriors a la data del fet que se subvenciona. S’exceptuen d’aquesta exclusió les persones treballadores autònomes que sol·licitin els ajuts prevists en els subprogrames 2.1, per a la conciliació de la vida laboral, familiar i personal de la persona titular de l’activitat emprenedora, i 3.2 de contractació del primer treballador o treballadora per compte d’altri.

3. També en queden excloses les persones sol·licitants que simultaniegin l’activitat empresarial amb qualsevol altra activitat per compte d’altri des de la data d’alta en el règim especial de treballadors autònoms, règim especial de la Seguretat Social que pertoqui o mutualitat del col·legi professional corresponent.

Setè

Requisits generals de les persones beneficiàries

A més dels requisits específics establerts per a cada programa i subprograma en els annexos 1 a 3 d’aquesta Resolució, les persones sol·licitants han de reunir els requisits generals següents:

a) Estar domiciliats, tant la persona sol·licitant com el seu centre de treball, a les Illes Balears i dur a terme l’activitat empresarial en dita comunitat autònoma.

b) No estar sotmès a cap de les prohibicions per ser beneficiari dels ajuts que estableix l’article 10 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat per mitjà del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre.

c) Estar al corrent de les obligacions tributàries amb l’Estat i amb la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, com també de les obligacions amb la Seguretat Social, abans de la proposta de resolució.

Vuitè

Tipus d’ajuts i quantia

En els annexos 1 a 3 d’aquesta convocatòria es fixen les quanties dels ajuts per a cada un dels programes.

Novè

Termini i forma de presentació de les sol·licituds

1. El termini de presentació de sol·licituds comença a partir del tercer dia d’haver-se publicat aquesta convocatòria en el Butlletí Oficial de les Illes Balears i acaba el dia 6 de setembre de 2019.

2. Els models oficials de sol·licitud dels ajuts es poden obtenir a la Direcció General de Treball, Economia Social i Salut Laboral de la Conselleria de Treball, Comerç i Indústria, ubicada a la plaça de Son Castelló, 1, de Palma, o en qualsevol de les oficines públiques del Servei d’Ocupació de les Illes Balears, com també al web de la Conselleria, a l’adreça d’Internet

<https://www.caib.es/seucaib/ca/tramites/tramite/2345907>.

3. Les sol·licituds s’han de presentar en el Registre General de la Conselleria de Treball, Comerç i Indústria, o per qualsevol dels mitjans que preveu l’article 16.4 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, juntament amb la documentació que estableix aquesta convocatòria.

De conformitat amb l’article 14.1 de la Llei 39/2015, les persones físiques poden elegir en tot moment si es comuniquen amb les administracions públiques per exercir els seus drets i obligacions a través de mitjans electrònics o no, llevat que estiguin obligades a fer-ho. El mitjà elegit per la persona per comunicar-se amb les administracions públiques es pot modificar en qualsevol moment.

4. Si la sol·licitud no reuneix els requisits legals ni els que exigeix l’Ordre de bases reguladores i aquesta convocatòria, s’haurà de requerir a la persona interessada que en el termini de deu dies esmeni la deficiència o aporti els documents preceptius, amb la indicació que, si no ho fa, es considerarà que desisteix de la seva petició, amb la resolució prèvia que s’ha de dictar en els termes que estableix l’article 21 de la Llei 39/2015 abans esmentada.

Desè

Documentació

1. Les persones sol·licitants han d’acreditar que compleixen els requisits generals prevists en l’apartat setè i en els annexos 1 a 3 d’aquesta convocatòria presentant, juntament amb la sol·licitud, la documentació específica que s’assenyala en els annexos esmentats per a cadascun dels programes i la documentació general següent:

a) Pel que fa a les dades personals i de residència en algun municipi de les Illes Balears de la persona sol·licitant, la Direcció General de Treball, Economia Social i Salut Laboral, de conformitat amb l’article 28.2 de la Llei 39/2015, podrà consultar les bases de dades corresponents al DNI i a localitat de residència, llevat que la persona sol·licitant s’hi hagi oposat expressament, supòsit en què haurà d’aportar una fotocòpia del seu DNI i, en el cas que no hi consti la seva residència en un municipi de les Illes Balears, un certificat d’empadronament a l’efecte d’acreditar la seva residència en aquesta comunitat autònoma.

b) Pel que fa a les acreditacions d’estar al corrent de les obligacions tributàries amb l’Estat i amb la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, i al corrent de deutes amb la Seguretat Social, requerides en el punt 6 de l’apartat setè de la convocatòria, de conformitat amb l’article 28.2 de la Llei 39/2015, la Conselleria de Treball, Comerç i Indústria pot obtenir de l’Agència Estatal de l’Administració Tributària; de la Conselleria d’Hisenda i Administracions Públiques, i de la Tresoreria General de la Seguretat Social, informació relativa al compliment de les obligacions tributàries i amb la Seguretat Social, excepte en el cas de denegació expressa del consentiment, supòsit en què s’ha d’aportar el certificat corresponent juntament amb la sol·licitud dels ajuts.

Excepcionalment, si la Direcció General de Treball, Economia Social i Salut Laboral no pot obtenir aquesta documentació o la prevista en la lletra a) anterior, pot sol·licitar a la persona interessada que l’aporti, tal com preveuen l’article 28.3 de la Llei 39/2015 i l’article 2.1.e) del Reial decret 1671/2009, de 6 de novembre, pel qual es desplega parcialment la Llei 11/2007, de 22 de juny, d’accés electrònic dels ciutadans als serveis públics.

c) Declaració de no estar sotmès a cap de les prohibicions que estableixen els apartats 1 i 2 de l’article 10 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat per mitjà del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, que s’incorpora al model de sol·licitud.

d) Declaració en què es facin constar les subvencions o els ajuts obtinguts o sol·licitats per a la mateixa finalitat procedents de qualsevol administració o ens públic o privat nacional, de la Unió Europea o d’organismes internacionals o, si s’escau, una declaració expressa de no haver-ne sol·licitat cap.

En la declaració també han de constar tots els ajuts sotmesos al règim de minimis rebuts durant els tres anys anteriors a la data de la sol·licitud, així com els que s’han sol·licitat i estan pendents de resoldre.

En qualsevol cas, la persona sol·licitant ha de declarar les situacions noves que es puguin produir pel que fa al cas mitjançant un escrit presentat a la Direcció General de Treball, Economia Social i Salut Laboral en el termini de quinze dies comptadors des de la data en què se li concedeixi la subvenció o presenti noves sol·licituds d’ajuts.

Aquesta declaració s’incorpora al model de sol·licitud.

e) Imprès de declaració de dades bancàries. El model corresponent es pot trobar a l’adreça electrònica següent:

<http://www.caib.es/sacmicrofront/archivopub.do?ctrl=MCRST4786ZI161593&id=161593>.

f) Si s’escau, acreditació de la condició de persona amb discapacitat en els termes de l’apartat cinquè, punt 2, d’aquesta Resolució.

g) Si s’escau, acreditació de la condició de víctima de violència de gènere, per mitjà d’algun dels documents següents:

Sentència condemnatòria, durant els 24 mesos posteriors d’haver-se notificat.

Resolució judicial que acordi mesures cautelars per protegir la víctima o mitjançant l’ordre de protecció acordada a favor de la víctima, mentre sigui vigent.

Informe del ministeri fiscal que indiqui l’existència d’indicis que la demandant és víctima de violència de gènere, fins que es dicti la resolució sobre l’ordre de protecció.

Informe dels serveis socials comunitaris o especialitzats que acrediti que la dona és víctima de violència masclista.

h) En el supòsit que la persona sol·licitant s’integri o estigui integrada com a partícip en una societat civil o comunitat de béns, s’ha d’adjuntar la documentació acreditativa de la constitució d’aquesta.

Onzè

Règim de minimis

1. Els ajuts que estableix aquesta Resolució estan sotmesos al règim de minimis en els termes establerts en el Reglament (UE) núm. 1407/2013 de la Comissió, de 18 de desembre, relatiu a l’aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat de Funcionament de la Unió Europea als ajuts de minimis.

2. L’import màxim total d’ajuts públics atorgat en concepte d’ajuts de minimis que una empresa pot rebre durant un període de tres anys, a partir de la concessió del primer ajut d’aquesta mena, no pot superar la quantitat de dos-cents mil euros (200.000 €), excepte en el cas d’empreses del sector de transport per carretera, en què el màxim és de cent mil euros (100.000 €) en el mateix període, d’acord amb el Reglament (UE) núm. 1407/2013 de la Comissió, de 18 de desembre de 2013, relatiu a l’aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat CE als ajuts de minimis (DOUE núm. L352, de 24 de desembre).

3. En cas que l’entitat sol·licitant pertanyi al sector de l’agricultura serà d’aplicació el Reglament (UE) núm. 1408/2013, de la Comissió de 18 de desembre de 2013, relatiu a l’aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat de funcionament de la Unió Europea als ajuts de minimis en el sector agrícola i l’import màxim de l’ajut total de minimis concedit a una empresa no podrà ser superior a 15.000 € en un període de tres anys. Se n’exceptuen la transformació i comercialització de productes agrícoles, que s’inclouen en l’àmbit d’aplicació del Reglament (UE) núm. 1407/2013 de la Comissió, abans esmentat.

4. Si l’entitat sol·licitant pertany al sector de pesca i aqüicultura serà d’aplicació el Reglament (UE) núm. 717/2014 de la Comissió, de 27 de juny de 2014, relatiu a l’aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat de Funcionament de la Unió Europea als ajuts de minimis en el sector de la pesca i l’aqüicultura, i l’import màxim de l’ajut total de minimis concedit a una empresa no podrà ser superior a 30.000 € en un període de tres anys.

5. El sotmetiment al règim de minimis s’ha de fer constar expressament en la resolució de concessió de les subvencions.

Dotzè

Règim de concessió de les subvencions

1. El règim de concessió dels ajuts que estableix aquesta convocatòria és el de concessió directa, de conformitat amb l’article 2.1, apartats b i d, del Reial decret 357/2006, de 24 de març, ja esmentat.

2. En aplicació de l’article 5.5 de les bases reguladores aprovades per l’Ordre del conseller de Treball i Formació de 4 de maig de 2005, la concessió dels ajuts s’ha d’efectuar aplicant un criteri de resolució per rigorós ordre d’entrada de dia i hora de les sol·licituds amb la documentació corresponent en el Registre General de la Conselleria de Treball, Comerç i Indústria, o en els registres i oficines que s’estableixen en l’article 16.4 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, abans esmentada, fins a cobrir la disponibilitat pressupostària, atès que, d’acord amb la seva naturalesa, no són necessàries ni la comparació ni la prelació de les sol·licituds en un únic procediment.

3. L’ordre de prelació en la resolució es fixa per ordre d’entrada de dia i hora dels expedients complets per a cada un dels programes i subprogrames, és a dir, aquells que contenen emplenats tots els camps de la sol·licitud, les declaracions responsables i la resta de documentació preceptiva.

En cas que dins l’expedient no consti la documentació que s’exigeix en aquesta Resolució i en els seus annexes o presenti deficiències, i una vegada s’hagi requerit d’acord amb l’apartat novè.4, la data i l’hora de presentació de l’esmena és la que estableix l’ordre de prelació per atorgar la subvenció, si no s’ha exhaurit el crèdit previst.

En el supòsit que s’exhaureixi el crèdit inicialment assignat a algun o alguns dels programes i subprogrames, i hi hagi romanents en algun o alguns dels altres una vegada acabat el termini de presentació de sol·licituds, l’ordre de prelació serà el que s’ha indicat abans, tenint en compte l’ordre d’entrada de la sol·licitud o de la presentació de l’esmena requerida, amb independència del programa o subprograma de què es tracti.

El registre informatitzat de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i dels ajuntaments que formen part del conveni de registre informatitzat permet emetre els certificats corresponents en què s’indica l’hora de la presentació.

4. Així mateix, les sol·licituds d’ajuts es poden resoldre individualment, encara que no hagi acabat el termini d’admissió, tan bon punt es presentin en el Registre General de la Conselleria de Treball, Comerç i Indústria. Si s’exhaureixen els crèdits destinats a la convocatòria abans que acabi el termini per presentar les sol·licituds, s’haurà de suspendre la concessió de nous ajuts mitjançant una resolució que s’ha de publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

Tretzè

Instrucció i resolució del procediment

1. L’òrgan competent per instruir el procediment de tramitació de sol·licituds és la Direcció General de Treball, Economia Social i Salut Laboral, la qual ha de comprovar mitjançant accés electrònic les dades necessàries per tramitar el procediment administratiu.

2. De conformitat amb l’article 7 de les bases reguladores, les sol·licituds d’ajuts les ha de resoldre motivadament el conseller de Treball, Comerç i Indústria, amb la proposta prèvia de la directora general de Treball, Economia Social i Salut Laboral i amb l’informe del tècnic o tècnica competent. En les resolucions de concessió s’ha de fixar amb caràcter definitiu la quantia individual de la subvenció.

3. El termini màxim per dictar i notificar la resolució és de tres mesos. Si transcorre aquest termini i no es dicta una resolució expressa, la sol·licitud s’ha d’entendre desestimada.

4. La notificació de la resolució s’ha de dur a terme amb les exigències i en la forma que estableixen els articles 40 i següents de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre.

Catorzè

Concurrència i compatibilitat de subvencions

L’import de les subvencions concedides no pot ser, en cap cas, d’una quantia que, aïlladament o en concurrència amb subvencions o ajuts d’altres administracions públiques o d’altres ens públics o privats, nacionals o internacionals, superi el cost de l’activitat que ha de desenvolupar la persona beneficiària.

A més, els ajuts prevists en aquesta convocatòria són incompatibles amb els ajuts per a la consolidació i la implantació d'empreses de les Illes Balears en mercats exteriors; amb els ajuts públics a les petites i mitjanes empreses per realitzar accions d’internacionalització, i amb els ajuts per fomentar la modernització de les empreses comercials detallistes que tramita la Direcció General de Comerç i Empresa d’aquesta Conselleria, com també amb les diverses convocatòries d’ajuts a la contractació, a l’economia social i al programa retorn que tramita la Direcció General de Treball, Economia Social i Salut Laboral.

Quinzè

Justificació i pagament

1. L’import de la subvenció s’ha d’abonar una vegada que la persona beneficiària hagi justificat que ha dut a terme l’actuació que fonamenta la concessió de l’ajut.

2. La persona beneficiària de la subvenció està obligada a justificar l’aplicació dels fons a la finalitat que hagi servit de fonament per concedir la subvenció, en els termes que disposa l’article 39 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat per mitjà del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre.

3. D’acord amb l’article 12, paràgraf sisè, de les bases reguladores aprovades per l’Ordre del conseller de Treball i Formació de 4 de maig de 2005, per justificar la subvenció per establir-se com a treballadora o treballador autònom o per reestructurar el projecte és suficient presentar la documentació aportada amb la sol·licitud, atès que la finalitat de l’ajut, adreçada a garantir uns ingressos mínims durant l’inici de l’activitat o durant la seva reestructuració, s’aconsegueix amb aquest mateix inici i amb la presentació del projecte que hagi sigut validat per entitats de la Xarxa de Captació i Orientació Inicial a l’Autoocupació. Igualment, en els subprogrames destinats al manteniment i a la consolidació de l’activitat mitjançant la contractació de treballadors per compte d’altri, és suficient la documentació relativa a la contractació dels treballadors aportada en l’expedient.

Setzè

Obligacions generals de les persones beneficiàries

1. Són obligacions de les persones beneficiàries dels ajuts les que estableix l’article 11 del Text refós de la Llei de subvencions.

2. Igualment, la persona beneficiària ha d’informar la Direcció General de Treball, Economia Social i Salut Laboral de qualsevol alteració de les condicions que s’hagin tingut en compte per concedir la subvenció.

A aquest efecte, la Conselleria de Treball, Comerç i Indústria pot fer les comprovacions oportunes per mitjà dels informes de vida laboral emesos per la Tresoreria General de la Seguretat Social, excepte en el supòsit que la persona beneficiària no l’hagi autoritzada per obtenir-los, cas en què el beneficiari o beneficiària haurà de presentar, abans del dia 30 de juny de cada any, un informe de vida laboral emès per la Tresoreria General de la Seguretat Social, referit al manteniment de la seva alta com a treballadora o treballador autònom o al manteniment de la relació laboral amb la persona contractada per compte d’altri en el cas dels subprogrames 2.1 i 3.2.

A més, les persones beneficiàries tenen les obligacions específiques que s’estableixen en els annexos 1 a 3 per a cada un dels programes i subprogrames.

Dessetè

Obligacions pròpies de les persones beneficiàries dels ajuts cofinançats pel Fons Social Europeu amb càrrec al Programa Operatiu d’Ocupació Juvenil per al període 2014-2020 i de la Iniciativa d’Ocupació Juvenil

A més de les obligacions establertes en el punt setzè d’aquesta convocatòria, les persones beneficiàries dels ajuts concedits a l’empara dels programes finançats amb càrrec al Programa Operatiu d’Ocupació Juvenil per al període 2014-2020 i de la Iniciativa d’Ocupació Juvenil tenen les obligacions específiques següents:

A) Indicar, en totes les manifestacions de promoció i difusió de les actuacions, que estan subvencionades per la Conselleria de Treball, Comerç i Indústria i pel Fons Social Europeu en els termes que estableix el Reglament (UE) núm. 1303/2013 del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre de 2013, fent constar el Programa Operatiu d’Ocupació Juvenil pel període 2014-2020 i la Iniciativa d’Ocupació Juvenil.

B) Acceptar la publicació en la llista de beneficiaris dels fons percebuts i el nom de l’operació cofinançada, d’acord amb l’article 115.2 i l’annex XII del Reglament (UE) núm. 1303/2013 del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre de 2013.

C) Conservar els documents justificatius de les despeses, a disposició de la Comissió i del Tribunal de Comptes Europeu, durant un període de tres anys a partir del 31 de desembre següent a la presentació dels comptes en què estiguin incloses les despeses de l’operació, d’acord amb l’article 140 del Reglament (UE) núm. 1303/2013 abans esmentat.

D) Disposar d’un sistema de comptabilitat separada o d’un codi de comptabilitat separat per a les operacions de les inversions subvencionades amb càrrec al Programa Operatiu d’Ocupació Juvenil per al període 2014-2020 i de la Iniciativa d’Ocupació Juvenil.

E) Accedir a les actuacions de comprovació que dugui a terme la Direcció General de Fons Europeus, com a Organisme Intermedi del Programa Operatiu d’Ocupació Juvenil 2014-2020, a les actuacions de control financer de la Intervenció General de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, de la Sindicatura de Comptes, i de qualsevol altre autoritat de control.

F) Reintegrar els fons percebuts indegudament com a conseqüència de les actuacions de comprovació realitzades pels òrgans de control competents, i segons l’establert a l’article 44 del Decret Legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, del text refós de la Llei de Subvencions.

Devuitè

Aprovació dels annexos

S’aproven els termes de la convocatòria que consten en els annexos 1 a 3 d’aquesta Resolució.

Denovè

Interpretació i execució

El conseller de Treball, Comerç i Indústria pot dictar les resolucions, circulars i instruccions que siguin necessàries per interpretar i executar aquesta convocatòria.

Vintè

Efectes

Aquesta Resolució comença a tenir efectes el tercer dia hàbil següent d’haver-se publicat en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

Interposició de recursos

Contra aquesta Resolució —que exhaureix la via administrativa— es pot interposar un recurs de reposició davant el conseller de Treball, Comerç i Indústria en el termini d’un mes comptador des de l’endemà de la seva publicació en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, d’acord amb l’article 124 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, abans esmentada, i l’article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

També es pot interposar directament un recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos comptadors des de l’endemà de la publicació d’aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, d’acord amb l’article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.

 

 

Palma, 29 de març de 2019

El conseller de Treball, Comerç i Indústria

Iago Negueruela Vázquez

 

ANNEX 1

Programa 1. Ajudes econòmiques a l’inici de l’activitat

1. Acció subvencionable

El fet que se subvenciona és l’establiment com a treballadora o treballador autònom d’una persona desocupada i inscrita en demanda d’ocupació.

2. Persones beneficiàries i requisits

2.1. Poden ser beneficiàries dels ajuts:

a) Les persones desocupades i inscrites en l’oficina corresponent del servei públic d’ocupació almenys des del dia abans del començament de l’activitat.

b) Les persones joves de 16 a 29 anys inscrites en el Sistema Nacional de Garantia Juvenil almenys des del dia abans del començament de l’activitat. L’edat de la persona sol·licitant s’ha de calcular en la data en què es doni d’alta en el règim especial de treballadors autònoms o règim especial per compte propi de la Seguretat Social que pertoqui o en la mutualitat del col·legi professional corresponent, dia en què haurà de tenir 16 anys com a mínim i ser menor de 30 anys.

2.2. A més dels requisits generals establerts en l’apartat setè d’aquesta convocatòria, les persones beneficiàries han de reunir els requisits següents:

a) No haver estat d’alta com a autònom durant l’any anterior a la data d’inici de l’activitat, en el mateix o similar epígraf de l’impost d’activitats empresarials per al qual se sol·licita l’ajut.

b) Constar d’alta en el règim especial de treballadors autònoms o règim especial per compte propi de la Seguretat Social que pertoqui o mutualitat del col·legi professional corresponent prèviament a la presentació de la sol·licitud de subvenció. La data d’alta en aquests règims o en la mutualitat es considera com a data d’inici d’activitat i ha d’estar compresa en l’àmbit temporal establert en l’apartat quart, punt 1, d’aquesta Resolució.

c) Constar d’alta en el Cens d’Activitats Econòmiques de l’Agència Estatal de l’Administració Tributària prèviament a la presentació de la sol·licitud de subvenció.

d) A més, prèviament a la presentació de la sol·licitud, la persona sol·licitant ha de fer la formació en línia dissenyada per l’Institut d’Innovació Empresarial de les Illes Balears (IDI Balears), que es pot trobar en l’adreça electrònica https://www.iempren.es/formacio-en-linia/ i ho ha d’acreditar mitjançant el certificat corresponent emès per l’Institut, que es podrà obtenir mitjançant la mateixa aplicació informàtica una vegada superada la formació.

e) Disposar d’un pla d’empresa segons el model disponible a l’adreça electrònica https://www.iempren.es/descarrega-el-model-de-pla-dempresa/.

Els plans d’empresa presentats per la persona sol·licitant s’han de sotmetre a la valoració tècnica positiva dels serveis de l’Institut d’Innovació Empresarial de les Illes Balears, d’alguna de les cambres de comerç de les Illes Balears o d’alguna de les organitzacions empresarials d’àmbit general inscrites en el Registre d’associacions empresarials de la Direcció General de Treball, Economia Social i Salut Laboral.

Els plans d’empresa que no segueixin el model esmentat no podran ser valorats, amb la consegüent denegació dels ajuts.

La valoració negativa del pla d’empresa presentat implica igualment la denegació dels ajuts.

La valoració del pla d’empresa s’ha de fer tenint en compte els criteris següents:

— Obtenció d’una rendibilitat adient per assegurar la continuïtat del negoci.

— Existència de coherència de les dades que consten en el pla d’empresa.

— Disposar de solvència financera suficient durant els tres anys de manteniment de l’alta com a treballadora o treballador autònom, com a mínim.

— Aportació d’experiència i coneixements necessaris per dur a terme el projecte.

3. Quantia dels ajuts

A) L’establiment com a treballadora o treballador autònom se subvenciona amb un ajut base de 4.000 € si és un home i de 5.000 € si és una dona.

B) A més, en cas que concorrin les circumstàncies que a continuació s’indiquen, la subvenció es pot incrementar en les quanties que també s’assenyalen:

a) Si la persona que s’estableix com a treballadora o treballador autònom és una persona amb discapacitat, 3.000 €.

b) Si la persona que s’estableix com a treballadora autònoma és una dona víctima de violència de gènere, 500 €.

c) Si la persona que s’estableix com a treballadora o treballador autònom està en situació d’atur de llarga durada, 500 €.

d) Si la persona que s’estableix com a treballadora o treballador autònom té 45 o més anys i es troba en situació d’atur de llarga durada, 1.000 €. L’edat s’ha de calcular a la data d’alta en el règim especial de treballadors autònoms, en el règim especial per compte propi de la Seguretat Social que pertoqui o en la mutualitat del col·legi professional corresponent, dia en què haurà de comptar amb 45 anys, com a mínim.

Per adquirir la condició de situació de desocupació de llarga durada prevista en les lletres c) i d) d’aquest punt, la persona sol·licitant ha de constar inscrita en demanda d’ocupació en el servei d’ocupació corresponent durant un termini de 12 mesos dins dels 18 mesos anteriors a la data d’alta en el règim especial de treballadors autònoms, en el règim especial per compte propi de la Seguretat Social que pertoqui o en la mutualitat del col·legi professional corresponent.

C) Les subvencions i increments prevists en aquest programa s’han d’aplicar en les quanties indicades en els punts A) i B) d’aquest apartat en el cas que la persona sol·licitant mantengui l’activitat durant tot l’any.

Si la persona sol·licitant efectua una activitat estacional o no contínua, el període d’activitat ha de ser almenys de sis mesos a l’any perquè l’establiment com a treballador o treballadora autònom es pugui subvencionar. La quantia de la subvenció que correspongui en tal cas s’haurà de calcular d’acord amb la fórmula següent:

T * 0,50 + (T*0,50 * n)

                         12

T és l’import de la subvenció total per establir-se com a treballadora o treballador autònom i n el nombre de mesos d’activitat estacional prevists anualment.

4. Documentació específica

A) A més de la documentació general establerta en l’apartat desè d’aquesta convocatòria i de conformitat amb l’article 28.2 de la Llei 39/2015, la Direcció General de Treball, Economia Social i Salut Laboral pot obtenir la documentació següent, llevat que la persona sol·licitant s’hi oposi expressament, supòsit en què haurà d’aportar la documentació corresponent:

a) Certificat del servei públic d’ocupació que acrediti la inscripció com a persona desocupada de la persona sol·licitant. En el cas que es tracti d’una persona jove inscrita en el Sistema Nacional de Garantia Juvenil, un certificat de l’oficina del servei públic d’ocupació que n’acrediti la inscripció.

b) Informe de vida laboral emès per la Tresoreria General de la Seguretat Social i un certificat de situació en el Cens d’Activitats Econòmiques de l’Agència Estatal de l’Administració Tributària de l’any anterior a l’inici de l’activitat, per constatar el requisit que la persona sol·licitant no ha estat d’alta com a treballadora o treballador autònom en l’any anterior al començament de l’activitat en el mateix epígraf o similar de l’impost d’activitats econòmiques o impost semblant per al qual se sol·licita l’ajut.

c) Alta de la persona sol·licitant en el Cens d’Activitats Econòmiques de l’Agència Estatal de l’Administració Tributària, en la qual consti la data d’inici de l’activitat i la localitat on s’exerceix.

Excepcionalment, si la Direcció General de Treball, Economia Social i Salut Laboral no pot obtenir la documentació prevista en aquest apartat A), pot sol·licitar a la persona interessada que l’aporti, tal com preveuen l’article 28.3 de la Llei 39/2015 i l’article 2.1.e) del Reial decret 1671/2009, de 6 de novembre, pel qual es desplega parcialment la Llei 11/2007, de 22 de juny, d’accés electrònic dels ciutadans als serveis públics.

B) A més, la persona sol·licitant ha d’aportar la documentació següent:

a) Si escau, alta de la persona sol·licitant en la mutualitat del col·legi professional corresponent.

b) En el cas que els efectes de l’alta en el règim especial de treballadors autònoms o règim especial per compte propi no coincideixin amb la data de la presentació d’aquesta, informe d’alta de la persona sol·licitant en algun dels règims de la Seguretat Social indicats.

c) Certificat de l’Institut d’Innovació Empresarial de les Illes Balears que acrediti que la persona sol·licitant ha fet la formació en línia requerida prèviament a la presentació de la sol·licitud i del pla d’empresa.

d) Pla d’empresa que inclogui la part descriptiva i la part economicofinancera del projecte, segons el model de pla d’empresa i de pla economicofinancer disponible en l’adreça electrònica https://www.iempren.es/descarrega-el-model-de-pla-dempresa/. Es recomana presentar el pla d’empresa en suport digital.

5. Obligacions especifiques

A més de les obligacions generals previstes en l’apartat setzè i, si pertoca, de les pròpies del PO d’Ocupació Juvenil 2014-2020 i de la Iniciativa d’Ocupació Juvenil, establertes en l’apartat dessetè d’aquesta Convocatòria, les persones beneficiàries d’aquest Programa també tenen les obligacions següents:

a) Desenvolupar l’activitat que fonamenta la concessió de l’ajut i mantenir l’activitat empresarial i l’alta en la Seguretat Social o equivalent durant almenys tres anys comptadors des de la data d’alta en la Seguretat Social o equivalent.

El període de tres anys d’obligació de manteniment de l’activitat i l’alta en el règim que correspongui de la Seguretat Social o equivalent es pot efectuar de forma no continuada, sempre que en el projecte empresarial presentat es justifiqui l’estacionalitat per executar-lo i sempre que l’alta a la Seguretat Social o equivalent sigui per períodes mínims de sis mesos, dins un màxim de sis anys consecutius.

En cas d’incompliment, la persona beneficiària ha de reintegrar les subvencions percebudes de manera proporcional al temps que falti per complir els tres anys, excepte en el cas que s’acreditin causes alienes a la seva voluntat (com ara les derivades de força major) i sempre que s’aproximi de manera significativa al compliment total i s’acrediti una actuació inequívocament tendent a la satisfacció dels seus compromisos.

A aquest efecte, la Conselleria de Treball, Comerç i Indústria pot fer les comprovacions escaients per mitjà dels informes de vida laboral emesos per la Tresoreria General de la Seguretat Social, excepte en el supòsit que la persona beneficiària hagi denegat expressament l’autorització per obtenir-los, cas en què el beneficiari o beneficiària haurà de presentar, abans del dia 30 de juny de cada any, un informe de vida laboral emès per la Tresoreria General de la Seguretat Social.

b) No simultaniejar l’activitat empresarial amb cap altra activitat per compte d’altri des de l’alta en el règim especial de treballadors autònoms, règim especial de la Seguretat Social que pertoqui o mutualitat del col·legi professional.

En cas d’incompliment, la persona beneficiària ha de reintegrar les subvencions percebudes de manera proporcional al temps que hagi simultaniejat l’activitat professional amb qualsevol altra activitat per compte d’altri.

 

ANNEX 2

Programa 2. Ajuts destinats a mantenir l’activitat per compte propi

Aquest Programa inclou els subprogrames següents:

1. Subprograma 2.1. Ajuts destinats a conciliar la vida laboral, familiar i personal de la persona titular de l’activitat emprenedora

1.1. Acció subvencionable

El fet que se subvenciona és la contractació de persones desocupades inscrites en demanda d’ocupació almenys el dia anterior al de la contractació, mitjançant un contracte a temps complert o a temps parcial per substituir la persona emprenedora en els supòsits que s’indiquen, relacionats amb la maternitat i la paternitat natural, com també en els supòsits d’adopció o d’acolliment preadoptiu o permanent de menors de vuit anys.

1.2. Persones beneficiàries i requisits

Poden ser beneficiaris dels ajuts les persones que, a més de reunir els requisits generals establerts en l’apartat setè d’aquesta convocatòria, exerceixen una activitat per compte propi en l’àmbit de les Illes Balears, constin d’alta en el règim especial de treballadors autònoms de la Seguretat Social, règim especial per compte propi de la Seguretat Social que pertoqui o en la mutualitat del col·legi professional corresponent i que no puguin exercir l’activitat per trobar-se en alguna de les situacions següents:

a) Treballadors autònoms que gaudeixin del permís de maternitat en exclusiva o cedit a l’altre progenitor.

b) Treballadors autònoms que gaudeixin del permís de paternitat de quatre setmanes i els períodes ampliables que li corresponguin en cada cas.

c) Treballadores autònomes embarassades i en situació de suspensió per riscs durant l’embaràs.

d) Treballadores autònomes en situació de suspensió per riscs durant la lactància.

1.3. Quantia dels ajuts

A) La quantia de la subvenció consisteix en l’equivalent al cost salarial i de Seguretat Social derivat de la contractació que s’hagi efectuat, amb el límit màxim de 1.000 € al mes si el contracte s’ha subscrit a temps complert, si és a temps parcial el límit es redueix proporcionalment a la jornada contractada.

B) A més, en cas que concorrin les circumstàncies que a continuació s’indiquen, la subvenció es pot incrementar en les quanties que també s’assenyalen:

a) Si la treballadora o treballador autònom que cessa en l’activitat és una persona amb discapacitat, la subvenció s’incrementa en un 10 %.

b) Si la treballadora autònoma que cessa en l’activitat és una dona víctima de violència de gènere, la subvenció s’incrementa en un 20 %.

C) Les quanties indicades es corresponen amb contractes a temps complert i per mesos complerts, però es podran modular de manera proporcional a la jornada contractada i als dies efectius de treball.

D) El període màxim subvencionable en el cas de maternitat o paternitat serà el previst en la normativa laboral i de Seguretat Social; en el cas de risc durant l’embaràs i risc durant la lactància, el període màxim subvencionable serà de vuit setmanes. En tot cas, ha d’estar comprès dins l’àmbit temporal previst en l’apartat quart de la convocatòria.

1.4. Documentació específica

A) A més de la documentació general establerta en l’apartat desè d’aquesta convocatòria i de conformitat amb l’article 28.2 de la Llei 39/2015, la Direcció General de Treball, Economia Social i Salut Laboral pot obtenir la documentació següent (llevat que la persona sol·licitant s’hi oposi expressament, supòsit en què haurà d’aportar la documentació corresponent):

a) Informe de vida laboral de la persona sol·licitant emès per la Tresoreria General de la Seguretat Social per constatar que la persona sol·licitant està d’alta en el règim especial de treballadors autònoms o règim especial que pertoqui. En cas d’estar d’alta en la mutualitat d’algun col·legi professional, la persona sol·licitant haurà d’aportar l’alta corresponent.

b) Alta de la persona sol·licitant en el Cens d’Activitats Econòmiques de l’Agència Estatal de l’Administració Tributària.

c) Pel que fa a les dades personals de la persona contractada, la Direcció General de Treball, Economia Social i Salut Laboral, de conformitat amb l’article 28.2 de la Llei 39/2015, podrà consultar la base de dades corresponent al DNI, excepte que la persona contractada s’hi hagi oposat expressament, supòsit en què la persona sol·licitant haurà d’aportar la fotocòpia del DNI d’aquella.

d) Certificat del servei públic d’ocupació corresponent que acrediti la inscripció de la persona contractada com a persona desocupada.

e) Informe de vida laboral de la persona contractada per constatar la seva alta en el règim general de la Seguretat Social o règim especial per compte d’altri de la Seguretat Social que correspongui.

Excepcionalment, si la Direcció General de Treball, Economia Social i Salut Laboral no pot obtenir la documentació prevista en aquest apartat A), pot sol·licitar a la persona interessada que l’aporti, tal com preveuen l’article 28.3 de la Llei 39/2015 i l’article 2.1.e) del Reial decret 1671/2009, de 6 de novembre, pel qual es desplega parcialment la Llei 11/2007, de 22 de juny, d’accés electrònic dels ciutadans als serveis públics.

B) Documentació que ha d’aportar la treballadora o el treballador autònom:

a) Llibre de família, excepte en el cas de risc durant l’embaràs.

b) Acreditació de la situació que ocasiona el permís.

c) Contracte de treball de la persona contractada.

d) Declaració responsable de l’empresa en relació amb el cost anual del contracte que se subvenciona, amb indicació dels conceptes salarials i de cotització a la Seguretat Social, com també les bonificacions i reduccions que s’hi apliquen.

e) Nòmines del treballador o treballadora i documents de cotització (models TC1 i TC2).

1.5. Obligacions específiques

A més de les obligacions generals previstes en l’apartat setzè, les persones beneficiàries d’aquest Programa també tenen l’obligació de mantenir el contracte durant el període inicialment previst, com a mínim, i en les mateixes condicions previstes en el moment de concessió de la subvenció, com també aportar a la Direcció General de Treball, Economia Social i Salut laboral les nòmines i els documents de cotització de la persona contractada abans del 30 de juny de cada any mentre es mantengui la contractació.

En tot cas, si s’extingeix la relació laboral amb la treballadora o el treballador contractat, amb inclusió de les baixes voluntàries d’aquest, el lloc de treball s’ha de cobrir amb una altra persona que reuneixi els requisits exigits en aquest subprograma pel període que falti fins a completar el període de contractació inicialment previst. La substitució s’ha d’efectuar en el termini màxim d’un mes i s’ha de comunicar a la Direcció General de Treball, Economia Social i Salut Laboral en el termini d’un mes comptador des de la contractació de la persona substituta. La nova contractació no donarà dret a un nou incentiu a la contractació.

Si no es produeix la substitució de la persona contractada que ha estat baixa o no es fa en les condicions establertes, la Conselleria de Treball, Comerç i Indústria podrà iniciar els expedients de reintegrament total o parcial amb els corresponents interessos de demora en els termes següents:

Si la baixa es produeix abans que transcorri la meitat del període inicialment previst, s’ha de reintegrar la totalitat de la subvenció concedida; si la relació laboral supera la meitat del període inicialment previst però sense completar-lo, el reintegrament s’ha de calcular proporcionalment al temps deixat de complir.

A aquest efecte, la Conselleria de Treball, Comerç i Indústria pot fer les comprovacions oportunes per mitjà dels informes de vida laboral de la persona contractada emesos per la Tresoreria General de la Seguretat Social, excepte en el supòsit que la persona contractada hagi denegat expressament l’autorització per obtenir-los, cas en què el beneficiari o beneficiària haurà de presentar, abans del dia 30 de juny de cada any, un informe de vida laboral del codi de compte de cotització emès per la Tresoreria General de la Seguretat Social.

2. Subprograma 2.2. Ajuts de foment al relleu generacional

2.1. Acció subvencionable

El fet que se subvenciona és l’establiment com a treballadora autònoma d’una persona desocupada per continuar un negoci més enllà de la vida laboral del seu promotor.

2.2. Persones beneficiàries i requisits

2.2.1. Poden ser beneficiàries dels ajuts:

a) Les persones desocupades i inscrites en l’oficina corresponent del servei públic d’ocupació amb caràcter previ al començament de l’activitat.

b) Les persones joves de 16 a 29 anys inscrites en el Sistema Nacional de Garantia Juvenil prèviament a l’inici de l’activitat. L’edat de la persona sol·licitant s’ha de calcular en la data en què es doni d’alta en el règim especial de treballadors autònoms o règim especial per compte propi que correspongui de la Seguretat Social o en la mutualitat del col·legi professional, dia en què haurà de tenir 16 anys com a mínim i ser menor de 30 anys.

2.2.2. A més dels requisits generals establerts en l’apartat setè d’aquesta convocatòria, s’han de reunir els requisits següents:

A) Respecte del negoci que es transmet:

a) La transmissió del negoci s’ha de deure a situacions d’incapacitat permanent total, absoluta o gran invalidesa, per jubilació o mort del seu treballadora o treballador autònom titular.

b) El període transcorregut entre la baixa en el règim especial de treballadors autònoms i en el Cens d’Activitats Econòmiques de l’Agència Estatal de l’Administració Tributària de la persona titular del negoci i l’alta en el règim i en el Cens indicats del nou titular no pot ser superior a sis mesos.

c) El negoci objecte de transmissió ha d’haver-se iniciat tres anys abans de la transmissió, com a mínim.

B) En relació a la persona beneficiària:

a) No haver estat donat d’alta com a treballadora o treballador autònom durant l’any anterior a la data d’inici de l’activitat en el mateix o similar epígraf de l’Impost d’Activitats Empresarials per al qual se sol·licita l’ajut.

b) Donar-se d’alta en el règim especial de treballadors autònoms o en el règim especial per compte propi que pertoqui o en la mutualitat del col·legi professional corresponent. La data d’alta en aquests règims o en la mutualitat es considera com a data d’inici d’activitat i ha d’estar compresa en l’àmbit temporal establert en l’apartat quart, punt 1, d’aquesta Resolució.

c) Donar-se d’alta en el Cens d’Activitats Econòmiques de l’Agència Estatal de l’Administració Tributària.

2.3. Quantia dels ajuts

A) L’establiment com a treballadora o treballador autònom se subvenciona amb un ajut base de 4.000 € si és un home i de 5.000 € si és una dona.

B) A més, en cas que concorrin les circumstàncies que a continuació s’indiquen la subvenció es pot incrementar en les quanties que també s’assenyalen:

a) Si la persona que s’estableix com a treballadora o treballador autònom és una persona amb discapacitat, 3.000 €.

b) Si la persona que s’estableix com a treballadora autònoma és una dona víctima de violència de gènere, 500 €.

c) Si la persona que s’estableix com a treballadora o treballador autònom està en situació d’atur de llarga durada, 500 €.

d) Si la persona que s’estableix com a treballadora o treballador autònom té 45 o més anys i es troba en situació d’atur de llarga durada, 1.000 €. L’edat s’ha de calcular a la data d’alta en el règim especial de treballadors autònoms, en el règim especial per compte propi de la Seguretat Social que pertoqui o en la mutualitat del col·legi professional corresponent, dia en què haurà de comptar amb 45 anys com a mínim.

Per adquirir la condició de situació de desocupació de llarga durada prevista en les lletres c) i d) d’aquest punt, la persona sol·licitant ha de constar inscrita en demanda d’ocupació en el servei d’ocupació corresponent durant un termini de 12 mesos dins dels 18 mesos anteriors a la data d’alta en el règim especial de treballadors autònoms, en el règim especial per compte propi de la Seguretat Social que pertoqui o en la mutualitat del col·legi professional corresponent.

C) Les subvencions i increments prevists en aquest subprograma s’han d’aplicar en les quanties indicades en els punts A) i B) d’aquest apartat en el cas que la persona sol·licitant mantengui l’activitat durant tot l’any.

Si la persona sol·licitant efectua una activitat estacional o no contínua, el període d’activitat ha de ser almenys de sis mesos a l’any perquè l’establiment com a treballadora o treballador autònom es pugui subvencionar. La quantia de la subvenció que correspongui en tal cas s’haurà de calcular d’acord amb la fórmula següent:

T * 0,50 + (T*0,50 * n)

                         12

T és l’import de la subvenció total per establir-se com a treballadora o treballador autònom i n el nombre de mesos d’activitat estacional prevists anualment.

2.4. Documentació específica

A) A més de la documentació general establerta en l’apartat desè d’aquesta convocatòria i de conformitat amb l’article 28.2 de la Llei 39/2015, la Direcció General de Treball, Economia Social i Salut Laboral pot obtenir la documentació següent (llevat que la persona interessada s’hi oposi expressament, supòsit en què haurà d’aportar la documentació corresponent):

a) Informe de vida laboral de la persona sol·licitant emès per la Tresoreria General de la Seguretat Social per constatar que està d’alta en el règim especial de treballadors autònoms o règim especial que pertoqui, com també que no ho ha estat en l’any anterior al començament de l’activitat en el mateix epígraf o similar de l’impost d’activitats econòmiques o impost semblant per al qual se sol·licita l’ajut. En cas d’estar d’alta en la mutualitat d’algun col·legi professional, la persona sol·licitant haurà d’aportar l’alta corresponent.

b) Alta de la persona sol·licitant en el Cens d’Activitats Econòmiques de l’Agència Estatal de l’Administració Tributària, en la qual consti la data d’inici de l’activitat i la localitat on s’exerceix.

c) Certificat del servei públic d’ocupació que acrediti la inscripció de la persona sol·licitant com a persona desocupada. En el cas que es tracti d’una persona jove inscrita en el Sistema Nacional de Garantia Juvenil, certificat de l’oficina del servei públic d’ocupació que n’acrediti la inscripció.

d) Informe de vida laboral de la persona que cessa com a titular del negoci emès per la Tresoreria General de la Seguretat Social per constatar que està d’alta i baixa en el règim especial de treballadors autònoms o règim especial que pertoqui. En cas d’estar d’alta en la mutualitat d’algun col·legi professional, caldrà aportar l’alta i la baixa en aquest.

e) Alta i baixa de la persona que cessa com a titular del negoci en el Cens d’Activitats Econòmiques de l’Agència Estatal de l’Administració Tributària.

Excepcionalment, si la Direcció General de Treball, Economia Social i Salut Laboral no pot obtenir la documentació prevista en aquest apartat A), pot sol·licitar a la persona interessada que l’aporti, tal com preveuen l’article 28.3 de la Llei 39/2015 i l’article 2.1.e) del Reial decret 1671/2009, de 6 de novembre, pel qual es desplega parcialment la Llei 11/2007, de 22 de juny, d’accés electrònic dels ciutadans als serveis públics.

B) Amb relació a la transmissió del negoci, la persona sol·licitant ha d’aportar:

a) Contracte de transmissió del negoci.

b) Documentació que acrediti que la causa de transmissió del negoci es deu a incapacitat permanent total, absoluta o gran invalidesa, per passar a la situació de jubilació o per mort del titular.

c) Memòria justificativa del projecte empresarial que inclou el pla economicofinancer segons el model “Memòria de relleu generacional” que trobareu en l’adreça electrònica https://www.iempren.es/wp-content/uploads/Memoria-Relleu-generacional-2019.doc

2.5. Obligacions especifiques

A més de les obligacions generals previstes en l’apartat setzè i, si pertoca, de les pròpies del Programa Operatiu d’Ocupació Juvenil 2014-2020 i de la Iniciativa d’Ocupació Juvenil, establertes en l’apartat dessetè d’aquesta Convocatòria, les persones beneficiàries d’aquest Programa tenen les obligacions següents:

a) Desenvolupar l’activitat que fonamenta la concessió de l’ajut i mantenir l’activitat empresarial i l’alta en la Seguretat Social o equivalent durant almenys tres anys comptadors des de la data d’alta en la Seguretat Social o equivalent.

El període de tres anys d’obligació de manteniment de l’activitat i l’alta en el règim que correspongui de la Seguretat Social o equivalent es pot efectuar de forma no continuada, sempre que en el projecte empresarial presentat es justifiqui l’estacionalitat per executar-lo i sempre que l’alta a la Seguretat Social o equivalent sigui per períodes mínims de sis mesos, dins un màxim de sis anys consecutius.

En cas d’incompliment, la persona beneficiària ha de reintegrar les subvencions percebudes de manera proporcional al temps que falti per complir els tres anys, excepte en el cas que s’acreditin causes alienes a la seva voluntat (com ara les derivades de força major) i sempre que s’aproximi de manera significativa al compliment total i s’acrediti una actuació inequívocament tendent a la satisfacció dels seus compromisos.

A aquest efecte, la Conselleria de Treball, Comerç i Indústria pot fer les comprovacions oportunes per mitjà dels informes de vida laboral emesos per la Tresoreria General de la Seguretat Social, excepte en el supòsit que la persona beneficiària hagi denegat expressament l’autorització per obtenir-los, cas en què el beneficiari o beneficiària haurà de presentar, abans del dia 30 de juny de cada any, un informe de vida laboral emès per la Tresoreria General de la Seguretat Social.

b) No simultaniejar l’activitat empresarial amb cap altra activitat per compte d’altri des de l’alta en el règim especial de treballadors autònoms, règim especial de la Seguretat Social que pertoqui o mutualitat del col·legi professional.

En cas d’incompliment, la persona beneficiària ha de reintegrar les subvencions percebudes de manera proporcional al temps que hagi simultaniejat l’activitat professional amb qualsevol altra activitat per compte d’altri.

 

ANNEX 3

Programa 3. Ajuts per a la consolidació i el creixement del projecte d’autoocupació

Aquest Programa inclou els tres subprogrames següents:

1. Subprograma 3.1. Ajuts per reenfocar el projecte d’autoocupació

1.1. Acció subvencionable

El fet que se subvenciona és el reenfocament dels projectes d’autoocupació que acreditin un any d’activitat com a mínim a l’objecte de donar suport a la millora del negoci. Es considerarà millora del negoci un canvi substancial en el model.

El reenfocament s’ha de plasmar en el corresponent pla d’empresa en el qual ha de constar l’evolució econòmica i d’activitat del negoci des de la seva creació, així com les noves activitats en què consisteix el reenfocament i els objectius que es pretenen amb el nou projecte, el qual serà objecte de valoració en els termes que s’indiquen en l’apartat 1.2.d) d’aquest annex.

1.2. Persones beneficiàries i requisits

Poden ser beneficiaris dels ajuts els treballadors autònoms que estiguin d’alta en el règim especial de treballadors autònoms, règim especial per compte propi de la Seguretat Social que pertoqui o mutualitat del col·legi professional corresponent que compleixin els requisits següents:

a) Haver-se mantingut d’alta en el règim especial de treballadors autònoms, règim especial per compte propi de la Seguretat Social que pertoqui o mutualitat del col·legi professional corresponent, des d’un any abans a la data de publicació d’aquesta convocatòria, com a mínim, o acreditar una temporada almenys d’activitat estacional.

b) No haver estat beneficiari dels ajuts de promoció de l’ocupació autònoma convocats per la conselleria competent en matèria de treball en els quatre anys anteriors a la data de publicació de la convocatòria.

c) A més, prèviament a la presentació de la sol·licitud, la persona sol·licitant ha de fer la formació en línia, dissenyada per l’Institut d’Innovació Empresarial de les Illes Balears (IDI Balears), que es pot trobar en l’adreça electrònica https://www.iempren.es/formacio-en-linia/ i ho ha d’acreditar mitjançant el certificat corresponent emès per l’Institut, que es podrà obtenir a través de la mateixa aplicació informàtica una vegada superada la formació.

d) Disposar d’un pla d’empresa adreçat al reenfocament del negoci, segons el model de pla d’empresa i de pla economicofinancer disponible en l’adreça electrònica https://www.iempren.es/descarrega-el-model-de-pla-dempresa/.

Els plans d’empresa presentats per les persones sol·licitants s’han de sotmetre a la valoració tècnica positiva dels serveis de l’Institut d’Innovació Empresarial de les Illes Balears, d’alguna de les cambres de comerç de les Illes Balears o d’alguna de les organitzacions empresarials d’àmbit general inscrites en el Registre d’Associacions Empresarials de la Direcció General de Treball, Economia Social i Salut Laboral.

Els plans d’empresa que no segueixin el model esmentat no podran ser valorats, amb la consegüent denegació dels ajuts.

La valoració negativa del pla d’empresa implica igualment la denegació dels ajuts.

La valoració del pla d’empresa adreçat al reenfocament del negoci s’ha de fer tenint en compte els criteris següents:

— Concreció de la nova activitat que reenfoqui el negoci per a la pervivència i millora d’aquest.

— Obtenció d’una rendibilitat adient per assegurar la continuïtat del negoci.

— Existència de coherència de les dades que consten en el pla d’empresa.

— Disposar de solvència financera suficient durant els tres anys de manteniment de l’alta com a treballadora o treballador autònom, com a mínim.

— Aportació d’experiència i coneixements necessaris per dur a terme el projecte.

1.3. Quantia dels ajuts

A) El reenfocament del negoci per una treballadora o treballador autònom se subvenciona amb un ajut base de 4.000 € si és un home i de 5.000 € si és una dona.

B) A més, en cas que concorrin les circumstàncies que a continuació s’indiquen la subvenció es pot incrementar en les quanties que també s’assenyalen:

a) Si la treballadora o treballador autònom que reenfoca el negoci és una persona amb discapacitat, 3.000 €.

b) Si la treballadora autònoma que reenfoca el negoci és una dona víctima de violència de gènere, 500 €.

C) Les subvencions i increments prevists en aquest subprograma s’han d’aplicar en les quanties indicades en els punts A) i B) d’aquest apartat en el cas que la persona sol·licitant mantengui l’activitat durant tot l’any.

Si la persona sol·licitant efectua una activitat estacional o no contínua, el període d’activitat ha de ser almenys de sis mesos a l’any perquè l’establiment com a treballadora o treballador autònom es pugui subvencionar. La quantia de la subvenció que correspongui en tal cas s’haurà de calcular d’acord amb la fórmula següent:

T * 0,50 + (T*0,50 * n)

                          12

T és l’import de la subvenció total per establir-se com a treballadora o treballador autònom i n el nombre de mesos d’activitat estacional prevists anualment.

1.4. Documentació específica

A) A més de la documentació general establerta en l’apartat desè d’aquesta convocatòria i de conformitat amb l’article 28.2 de la Llei 39/2015, la Direcció General de Treball, Economia Social i Salut Laboral pot obtenir la documentació següent (llevat que la persona interessada s’hi oposi expressament, supòsit en què haurà d’aportar la documentació corresponent):

a) Informe de vida laboral de la persona sol·licitant emès per la Tresoreria General de la Seguretat Social per constatar que la persona sol·licitant està d’alta en el règim especial de treballadors autònoms o règim especial que pertoqui, com també ha estat d’alta en el mateix epígraf o similar de l’impost d’activitats econòmiques o impost semblant per al qual se sol·licita l’ajut almenys en l’any anterior al començament de l’activitat. En cas d’estar d’alta en la mutualitat d’algun col·legi professional, la persona sol·licitant haurà d’aportar l’alta corresponent.

b) Alta de la persona sol·licitant en el Cens d’Activitats Econòmiques de l’Agència Estatal de l’Administració Tributària, en la qual consti la data d’inici de l’activitat i la localitat on s’exerceix.

Excepcionalment, si la Direcció General de Treball, Economia Social i Salut Laboral no pot obtenir la documentació prevista en aquest apartat A), pot sol·licitar a la persona interessada que l’aporti, tal com preveuen l’article 28.3 de la Llei 39/2015 i l’article 2.1.e) del Reial decret 1671/2009, de 6 de novembre, pel qual es desplega parcialment la Llei 11/2007, de 22 de juny, d’accés electrònic dels ciutadans als serveis públics.

B) A més, la persona sol·licitant ha d’aportar la documentació següent:

a) Pla d’empresa de reenfocament del projecte que inclogui la part descriptiva (amb indicació de l’evolució econòmica i d’activitat del negoci des de la seva creació, les noves activitats en què consisteix el reenfocament, així com els objectius que es pretenen amb el nou projecte) i la part economicofinancera segons el model de pla d’empresa i de pla economicofinancer disponible en l’adreça electrònica https://www.iempren.es/descarrega-el-model-de-pla-dempresa/. Es recomana presentar el pla d’empresa de reenfocament en suport digital.

b) Certificat de l’Institut d’Innovació Empresarial de les Illes Balears que acrediti que la persona sol·licitant ha fet la formació en línia requerida prèviament a la presentació de la sol·licitud i del pla d’empresa.

1.5. Obligacions específiques

A més de les obligacions generals previstes en l’apartat setzè, les persones beneficiàries d’aquest Programa també tenen les obligacions següents:

a) Desenvolupar l’activitat que fonamenta la concessió de l’ajut i mantenir l’activitat empresarial i l’alta en la Seguretat Social o equivalent durant almenys tres anys comptadors des de la data de concessió de la subvenció sol·licitada per al reenfocament.

El període de tres anys d’obligació de manteniment de l’activitat i l’alta en el règim que correspongui de la Seguretat Social o equivalent es pot efectuar de forma no continuada, sempre que en el projecte empresarial presentat es justifiqui l’estacionalitat per executar-lo i sempre que l’alta a la Seguretat Social o equivalent sigui per períodes mínims de sis mesos, dins un màxim de sis anys consecutius.

En cas d’incompliment, la persona beneficiària ha de reintegrar les subvencions percebudes de manera proporcional al temps que falti per complir els tres anys, excepte en el cas que s’acreditin causes alienes a la seva voluntat (com ara les derivades de força major) i sempre que s’aproximi de manera significativa al compliment total i s’acrediti una actuació inequívocament tendent a la satisfacció dels seus compromisos.

A aquest efecte, la Conselleria de Treball, Comerç i Indústria pot fer les comprovacions oportunes per mitjà dels informes de vida laboral emesos per la Tresoreria General de la Seguretat Social, excepte en el supòsit que la persona beneficiària hagi denegat expressament l’autorització per obtenir-los, cas en què el beneficiari o beneficiària haurà de presentar, abans del dia 30 de juny de cada any, un informe de vida laboral emès per la Tresoreria General de la Seguretat Social.

b) No simultaniejar l’activitat empresarial amb cap altra activitat per compte d’altri des de l’alta en el règim especial de treballadors autònoms, règim especial de la Seguretat Social que pertoqui o mutualitat del col·legi professional.

En cas d’incompliment, la persona beneficiària ha de reintegrar les subvencions percebudes de manera proporcional al temps que hagi simultaniejat l’activitat professional amb qualsevol altra activitat per compte d’altri.

2. Subprograma 3.2. Ajuts per afavorir la primera contractació d’un treballador o treballadora per compte d’altri per la persona titular d’un projecte d’autoocupació

2.1. Acció subvencionable

El fet que se subvenciona es la primera contractació per part de la treballadora o treballador autònom d’una persona desocupada, inscrita en demanda d’ocupació en el servei d’ocupació corresponent o inscrita en el Sistema Nacional de Garantia Juvenil, almenys el dia anterior al de la contractació.

2.2. Persones beneficiàries i requisits

A) Poden ser beneficiàries dels ajuts les persones que exerceixen una activitat per compte propi en l’àmbit de les Illes Balears, constin d’alta en el règim especial de treballadors autònoms de la Seguretat Social, règim especial per compte propi de la Seguretat Social que pertoqui o mutualitat del col·legi professional corresponent, que subscriguin per primera vegada un contracte de treball amb una persona desocupada i inscrita en demanda d’ocupació en el servei d’ocupació corresponent o inscrita en el Sistema Nacional de Garantia Juvenil.

B) Per tenir dret als ajuts, el contracte subscrit amb la persona desocupada ha de ser de caràcter indefinit i a temps complert, en la modalitat ordinària o en la fixa discontínua; en aquest darrer cas, el període d’activitat previst ha de ser de 6 mesos com a mínim.

2.3. Quantia dels ajuts

A) La contractació indefinida d’una persona desocupada per part d’una treballadora o treballador autònom se subvenciona amb un ajut base de 4.000 € si la persona contractada és un home i de 5.000 € si és una dona.

B) A més, en cas que concorrin les circumstàncies que a continuació s’indiquen la subvenció es pot incrementar en les quanties que també s’assenyalen:

a) Si la persona contractada és una persona amb discapacitat, 3.000 €

b) Si la persona contractada és una dona víctima de violència de gènere, 500 €.

c) Si la persona contractada està en situació d’atur de llarga durada, 500 €.

d) Si la persona contractada té 45 o més anys i es troba en situació d’atur de llarga durada, 1.000 €. L’edat s’ha de calcular amb la data d’alta en el règim general de la Seguretat Social o en el règim especial per compte d’altri de la Seguretat Social que pertoqui, dia en què haurà de comptar amb 45 anys com a mínim.

Per adquirir la condició de situació de desocupació de llarga durada prevista en les lletres c) i d) d’aquest punt, la persona sol·licitant ha de constar inscrita en demanda d’ocupació en el servei d’ocupació corresponent durant un termini de 12 mesos dins dels 18 mesos anteriors a la data d’alta en el règim general de la Seguretat Social o en el règim especial per compte d’altri de la Seguretat Social que pertoqui.

C) Les subvencions i increments prevists en aquest subprograma s’han d’aplicar en les quanties indicades en els punts A) i B) d’aquest apartat en el cas que el contracte de treball se subscrigui sota la modalitat indefinida ordinària.

Si el contracte subscrit és indefinit fix discontinu, el període d’activitat ha de ser almenys de sis mesos a l’any perquè la contractació es pugui subvencionar. La quantia de la subvenció que correspongui en tal cas s’haurà de calcular d’acord amb la fórmula següent:

T * 0,50 + (T*0,50 * n)

                           12

T és l’import de la subvenció total per la contractació indefinida ordinària i n el nombre de mesos d’activitat estacional prevists anualment.

2.4. Documentació específica

 A) A més de la documentació general establerta en l’apartat desè d’aquesta convocatòria i de conformitat amb l’article 28.2 de la Llei 39/2015, la Direcció General de Treball, Economia Social i Salut Laboral pot obtenir la documentació següent (llevat que la persona interessada s’hi oposi expressament, supòsit en què haurà d’aportar la documentació corresponent):

a) Informe de vida laboral de la persona sol·licitant emès per la Tresoreria General de la Seguretat Social per constatar que està d’alta en el règim especial de treballadors autònoms o règim especial que pertoqui. En cas d’estar d’alta en la mutualitat d’algun col·legi professional, la persona sol·licitant haurà d’aportar l’alta corresponent.

b) Alta de la persona sol·licitant en el Cens d’Activitats Econòmiques de l’Agència Estatal de l’Administració Tributària, en la qual consti la data d’inici de l’activitat i la localitat on s’exerceix.

c) Pel que fa a les dades personals de la persona contractada, la Direcció General de Treball, Economia Social i Salut Laboral, de conformitat amb l’article 28.2 de la Llei 39/2015, podrà consultar la base de dades corresponent al DNI (llevat que la persona contractada s’hi hagi oposat expressament, supòsit en què la persona sol·licitant haurà d’aportar la fotocòpia del DNI d’aquella).

d) Certificat del servei públic d’ocupació corresponent que acrediti la inscripció de la persona contractada com a persona desocupada o inscrita en el Sistema Nacional de Garantia Juvenil, si es tracta d’una persona jove (fins a 29 anys).

e) Informe de vida laboral d’alta de la persona contractada per constatar la seva alta en el règim general de la Seguretat Social o règim especial per compte d’altri de la Seguretat Social que correspongui.

Excepcionalment, si la Direcció General de Treball, Economia Social i Salut Laboral no pot obtenir la documentació prevista en aquest apartat A), pot sol·licitar a la persona interessada que l’aporti, tal com preveuen l’article 28.3 de la Llei 39/2015 i l’article 2.1.e) del Reial decret 1671/2009, de 6 de novembre, pel qual es desplega parcialment la Llei 11/2007, de 22 de juny, d’accés electrònic dels ciutadans als serveis públics.

B) A més, la persona sol·licitant ha d’aportar la documentació següent:

a) Informe de codi de compte de cotització en el qual consta d’alta la persona contractada, des de la data en què el codi es va donar d’alta, per acreditar que és el primer treballador o treballadora que contracta la persona emprenedora.

b) Contracte de treball de la persona contractada.

c) Nòmines de la persona contractada i documents de cotització (models TC1 i TC2).

2.5. Obligacions específiques

A més de les obligacions generals previstes en l’apartat setzè i, si pertoca, de les específiques establertes en l’apartat dessetè d’aquesta Convocatòria, les persones beneficiàries d’aquest Programa també tenen l’obligació de mantenir el contracte durant un any, com a mínim, i en les mateixes condicions previstes en el moment de concessió de la subvenció.

En els casos de contractes fixos discontinus, com a mínim s’ha de mantenir el període d’activitat inicialment previst pel qual s’ha concedit la subvenció durant almenys dos anys consecutius.

En tot cas, si s’extingeix la relació laboral amb la treballadora o el treballador contractat, amb inclusió de les seves baixes voluntàries, el lloc de treball s’ha de cobrir amb una altra persona que reuneixi els requisits exigits en aquest subprograma pel període que falti fins a completar el període d’un any si el contracte era indefinit de caràcter ordinari o durant dos anys consecutius pel període d’activitat inicialment previst si el contracte es va subscriure en la modalitat fixa discontínua. La substitució s’ha d’efectuar en el termini màxim d’un mes i s’ha de comunicar a la Direcció General de Treball, Economia Social i Salut Laboral en el termini d’un mes comptador des de la contractació de la persona substituta. La nova contractació no donarà dret a un nou incentiu a la contractació.

Si no es produeix la substitució de la persona contractada que ha estat baixa o no es fa en les condicions establertes, la Conselleria de Treball, Comerç i Indústria podrà iniciar els expedients de reintegrament total o parcial amb els corresponents interessos de demora en els termes següents:

— En cas de contractes indefinits ordinaris, si la baixa es produeix abans que transcorrin sis mesos, s’ha de reintegrar la totalitat de la subvenció concedida; si la relació laboral supera aquest període però no arriba als 12 mesos requerits, el reintegrament s’ha de calcular proporcionalment al temps deixat de complir.

— En cas de contractes fixos discontinus, si la baixa es produeix abans que transcorri una temporada completa d’activitat, també s’haurà de reintegrar la totalitat de la subvenció percebuda; si es produeix abans que transcorri totalment la segona temporada d’activitat, s’haurà de reintegrar la quantitat percebuda en proporció al temps que falti per complir l’obligació de manteniment durant dos anys pel període d’activitat inicialment previst. D’altra banda, si el període d’activitat és inferior als sis mesos requerits com a mínim per concedir la subvenció, aquesta també s’haurà de reintegrar totalment. A aquests efectes es podrà calcular la mitjana de les dues temporades requerides.

En el cas que la persona contractada estigui inscrita en el Sistema Nacional de Garantia Juvenil i la subvenció es concedeixi amb càrrec als fons del Programa Operatiu d’Ocupació Juvenil per al període 2014-2020 i de la Iniciativa d’Ocupació Juvenil, la persona beneficiària de l’ajut ha d’informar la persona contractada que la contractació ha sigut objecte d’un ajut cofinançat pel Fons Social Europeu amb càrrec al Programa Operatiu indicat.

3. Subprograma 3.3. Ajuts per afavorir la inserció laboral de treballadors autònoms col·laboradors

3.1. Acció subvencionable

El fet que se subvenciona és la inserció laboral de persones familiars de la treballadora o treballador autònom en actiu que prestin serveis en el negoci familiar i que s’estableixin com a autònoms col·laboradors en el règim especial de treballadors autònoms, règim especial per compte propi de la Seguretat Social que pertoqui o mutualitat del col·legi professional corresponent.

3.2. Persones beneficiàries i requisits

Poden ser beneficiaris dels ajuts els treballadors autònoms col·laboradors que compleixin els requisits següents:

a) Han de ser persones desocupades i inscrites en demanda d’ocupació en el servei d’ocupació corresponent o en el Sistema Nacional de Garantia Juvenil almenys el dia anterior al de l’inici de l’activitat.

b) Han de ser el cònjuge o parents per consanguinitat o afinitat o adopció fins a segon grau de la persona titular del projecte d’autoocupació.

c) No haver exercit la mateixa activitat o similar com a treballadora o treballador autònom en els sis mesos anteriors a l’inici de l’activitat com a treballadora o treballador autònom col·laborador.

d) Donar-se d’alta com a treballadora o treballador autònom col·laborador en el règim especial de treballadors autònoms, règim especial per compte propi de la Seguretat Social que pertoqui o en la mutualitat del col·legi professional corresponent. La data d’alta en aquests règims o en la mutualitat es considera com a data d’inici de l’activitat i ha d’estar compresa en l’àmbit temporal establert en l’apartat quart, punt 1, d’aquesta Resolució.

3.3. Quantia dels ajuts

A) L’establiment com a treballadora o treballador autònom col·laborador se subvenciona amb un ajut base de 2.000 € si és un home i de 2.500 € si és una dona.

B) A més, en cas que concorrin les circumstàncies que a continuació s’indiquen, la subvenció es pot incrementar en les quanties que també s’assenyalen:

a) Si la persona que s’estableix com a treballadora o treballador autònom col·laborador és una persona amb discapacitat, 1.500 €.

b) Si la persona que s’estableix com a treballadora autònoma col·laboradora és una dona víctima de violència de gènere, 250 €.

c) Si la persona que s’estableix com a treballadora o treballador autònom col·laborador està en situació d’atur de llarga durada, 250 €.

d) Si la persona que s’estableix com a treballadora o treballador autònom col·laborador té 45 o més anys i es troba en situació d’atur de llarga durada, 500 €. L’edat s’ha de calcular a la data d’alta en el règim especial de treballadors autònoms, en el règim especial per compte propi de la Seguretat Social que pertoqui o en la mutualitat del col·legi professional corresponent, dia en què haurà de comptar amb 45 anys com a mínim.

Per adquirir la condició de situació de desocupació de llarga durada prevista en les lletres c) i d) d’aquest punt, la persona sol·licitant ha de constar inscrita en demanda d’ocupació en el servei d’ocupació corresponent durant un termini de 12 mesos dins dels 18 mesos anteriors a la data d’alta en el règim especial de treballadors autònoms, en el règim especial per compte propi de la Seguretat Social que pertoqui o en la mutualitat del col·legi professional corresponent.

C) Les subvencions i increments prevists en aquest subprograma s’han d’aplicar en les quanties indicades en els punts A) i B) d’aquest apartat en el cas que la persona sol·licitant mantengui l’activitat durant tot l’any.

Si la persona sol·licitant efectua una activitat estacional o no contínua, el període d’activitat ha de ser almenys de sis mesos a l’any perquè l’establiment com a treballadora o treballador autònom col·laborador es pugui subvencionar. La quantia de la subvenció que correspongui en tal cas s’haurà de calcular d’acord amb la fórmula següent:

T * 0,50 + (T*0,50 * n)

                          12

T és l’import de la subvenció total per establir-se com a treballadora o treballador autònom i n el nombre de mesos d’activitat estacional prevists anualment.

3.4. Documentació específica

A) A més de la documentació general establerta en l’apartat desè d’aquesta convocatòria i de conformitat amb l’article 28.2 de la Llei 39/2015, la Direcció General de Treball, Economia Social i Salut Laboral pot obtenir la documentació següent (llevat que la persona interessada s’hi oposi expressament, supòsit en què haurà d’aportar la documentació corresponent):

a) Informe de vida laboral de la persona autònoma col·laboradora sol·licitant emès per la Tresoreria General de la Seguretat Social per constatar que està d’alta en el règim especial de treballadors autònoms o règim especial que pertoqui i que no ha estat, en els sis mesos anteriors al començament de la seva activitat, en el mateix epígraf o similar de l’impost d’activitats econòmiques o impost semblant pel qual se sol·licita l’ajut. En cas d’estar d’alta en la mutualitat d’algun col·legi professional, la persona sol·licitant haurà d’aportar l’alta corresponent.

b) Alta de la persona autònoma col·laboradora sol·licitant en el Cens d’Activitats Econòmiques de l’Agència Estatal de l’Administració Tributària, en la qual consti la data d’inici de l’activitat i la localitat on s’exerceix.

c) Certificat del servei públic d’ocupació corresponent que acrediti la inscripció de la persona autònoma col·laboradora com a persona desocupada o inscrita en el Sistema Nacional de Garantia Juvenil, si es tracta d’una persona jove (fins a 29 anys).

d) Pel que fa a les dades personals de la persona titular del negoci, la Direcció General de Treball, Economia Social i Salut Laboral, de conformitat amb l’article 28.2 de la Llei 39/2015, podrà consultar la base de dades corresponent al DNI, llevat que la persona interessada s’hi hagi oposat expressament, supòsit en què la persona sol·licitant haurà d’aportar la fotocòpia del DNI d’aquella.

e) Informe de vida laboral de la persona titular del negoci emès per la Tresoreria General de la Seguretat Social per constatar que està d’alta en el règim Especial de treballadors autònoms o règim especial que pertoqui. En cas d’estar d’alta en la mutualitat d’algun col·legi professional, la persona sol·licitant haurà d’aportar l’alta corresponent.

f) Alta de la persona titular del negoci en el Cens d’Activitats Econòmiques de l’Agència Estatal de l’Administració Tributària, en la qual consti la data d’inici de l’activitat i la localitat on s’exerceix.

Excepcionalment, si la Direcció General de Treball, Economia Social i Salut Laboral no pot obtenir la documentació prevista en aquest apartat A), pot sol·licitar a la persona interessada que l’aporti, tal com preveuen l’article 28.3 de la Llei 39/2015 i l’article 2.1.e) del Reial decret 1671/2009, de 6 de novembre, pel qual es desplega parcialment la Llei 11/2007, de 22 de juny, d’accés electrònic dels ciutadans als serveis públics.

B) A més, la persona sol·licitant ha d’aportar la documentació següent:

a) Acreditació de la relació familiar amb la persona titular del negoci familiar (llibre de família).

3.5. Obligacions especifiques

A més de les obligacions generals previstes en l’apartat setzè i, si pertoca, de les específiques establertes en l’apartat dessetè d’aquesta Convocatòria, les persones beneficiàries d’aquest Subprograma tenen les obligacions següents:

a) Desenvolupar l’activitat que fonamenta la concessió de l’ajut i mantenir l’activitat empresarial i l’alta en la Seguretat Social o equivalent durant almenys tres anys comptadors des de la data d’alta en la Seguretat Social o equivalent.

El període de tres anys d’obligació de manteniment de l’activitat i l’alta en el règim que correspongui de la Seguretat Social o equivalent es pot efectuar de forma no continuada, sempre que en el projecte empresarial presentat es justifiqui l’estacionalitat per executar-lo i sempre que l’alta a la Seguretat Social o equivalent sigui per períodes mínims de sis mesos, dins un màxim de sis anys consecutius.

En cas d’incompliment, la persona beneficiària ha de reintegrar les subvencions percebudes de manera proporcional al temps que falti per complir els tres anys, excepte en el cas que s’acreditin causes alienes a la seva voluntat (com ara les derivades de força major) i sempre que s’aproximi de manera significativa al compliment total i s’acrediti una actuació inequívocament tendent a la satisfacció dels seus compromisos.

A aquest efecte, la Conselleria de Treball, Comerç i Indústria pot fer les comprovacions oportunes per mitjà dels informes de vida laboral emesos per la Tresoreria General de la Seguretat Social, excepte en el supòsit que la persona beneficiària hagi denegat expressament l’autorització per obtenir-los, cas en què el beneficiari o beneficiària haurà de presentar, abans del dia 30 de juny de cada any, un informe de vida laboral emès per la Tresoreria General de la Seguretat Social.

b) No simultaniejar l’activitat empresarial amb cap altra activitat per compte d’altri des de l’alta en el règim especial de treballadors autònoms, règim especial de la Seguretat Social que pertoqui o mutualitat del col·legi professional.

En cas d’incompliment, la persona beneficiària ha de reintegrar les subvencions percebudes de manera proporcional al temps que hagi simultaniejat l’activitat professional amb qualsevol altra activitat per compte d’altri.