Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA DE TREBALL, COMERÇ I INDÚSTRIA

Núm. 3003
Resolució del conseller de Treball, Comerç i Indústria de 28 de març de 2019 per la qual s’aprova la convocatòria per concedir ajuts públics destinats al foment i la difusió de l’economia i al suport a l’associacionisme de cooperatives, de societats laborals i d’empreses d’inserció

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

L’economia social s’ha revelat com un factor substancial en el desenvolupament social i econòmic i constitueix un model que encaixa perfectament en les prioritats bàsiques de l’Estratègia Europa 2020 d’aconseguir una economia intel·ligent, sostenible i integradora, en atenció a l’estructura organitzativa d’aquest tipus d’empresa i al seu sistema de valors de solidaritat amb l’entorn, en què els drets de la persona prevalen per sobre els del capital i disposen de mecanismes per garantir la distribució equitativa de la riquesa.

D’altra banda, la importància de l’associacionisme com a tendència natural de les persones a agrupar-se de manera permanent per aconseguir unes finalitats determinades i com a instrument de participació està reconeguda en l’ordenament jurídic espanyol quan l’article 22 de la Constitució estableix que el dret d’associació és un dret fonamental.

Per això, la promoció de les activitats de foment i difusió de l’economia social i el suport a l’associacionisme empresarial en aquest sector, generador de noves iniciatives empresarials i amb un fort potencial de creació d’ocupació estable i de qualitat, resulten necessaris per contribuir a consolidar-lo en l’economia de les Illes Balears.

Així ho preveu la Llei 1/2003, de 20 de març, de cooperatives de les Illes Balears, que dedica el capítol I del títol II al foment del cooperativisme i ordena que la Comunitat Autònoma assumeixi com a matèria d’interès públic la promoció, l’estímul i el desenvolupament de les societats cooperatives i de les seves estructures d’integració econòmica i representativa, amb absolut respecte a la seva llibertat i autonomia.

A aquests efectes, es preveu que els poders públics de les Illes Balears han de protegir, estimular i incentivar diversos aspectes del cooperativisme, entre els quals figura l’associacionisme cooperatiu, i dotar la conselleria competent en la matèria dels recursos necessaris per a diverses activitats, com ara les de promoció, difusió i formació.

Per la seva part, el Pla Director d’Economia Social de les Illes Balears estableix diverses accions dins la línia estratègica 4, destinades a potenciar l’associacionisme de les empreses del sector de l’economia social, donar suport al manteniment de les despeses d’estructura de les organitzacions representatives del sector i impulsar les iniciatives de foment i difusió de l’economia social per a aquestes organitzacions.

Per tot això, s’aprova aquesta convocatòria d’ajuts destinats a fomentar i difondre l’economia social i a col·laborar en el finançament de les despeses de funcionament, organització i gestió de les entitats associatives del sector, amb l’objecte de millorar el posicionament i la representativitat de l’economia social a les Illes Balears, impulsar-ne la vertebració i millorar la capacitat de les entitats representatives per a la prestació de serveis dels interessos dels seus associats.

En la convocatòria es regulen dos programes d’ajuts:

El Programa I, de foment i difusió de l’economia social, es destina a promoure i donar a conèixer entre la població en general i entre els emprenedors en particular les fórmules empresarials en què s’organitzen les entitats d’economia social, especialment cooperatives, societats laborals i empreses d’inserció, amb una insistència particular en els principis i valors d’aquest tipus d’empreses, com també qualsevol altra actuació destinada a millorar el coneixement sobre l’economia social.

El Programa II, de foment i consolidació de l’associacionisme de cooperatives i societats laborals, pretén enfortir el posicionament de l’economia social a les Illes Balears mitjançant el finançament de les despeses d’infraestructures de les entitats associatives de cooperatives i societats laborals.

L’Ordre del conseller de Treball i Formació de 4 de maig de 2005 (BOIB núm. 73, de 12 de maig), modificada per l’Ordre de la consellera de Treball i Formació de 16 de juliol de 2008 (BOIB núm. 104, de 26 de juliol), estableix les bases reguladores de les subvencions en matèria de treball i formació. L’article 1.2, apartats 17 i 18, d’aquesta Ordre preveu que poden ser objecte de subvenció les activitats de formació, difusió i foment en l’àmbit de l’economia social, i les activitats de les entitats associatives de cooperatives i societats laborals. Per la seva banda, l’article 3 de la mateixa Ordre disposa que la persona titular de la conselleria competent en matèria de treball i formació ha d’aprovar, per mitjà d’una resolució, les convocatòries corresponents, les quals s’han de publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

D’altra banda, l’article 15 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre (BOIB núm. 196, de 31 de desembre), estableix el contingut mínim de la convocatòria d’ajuts, que ha de ser aprovada per l’òrgan competent i publicada en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

Aquests ajuts s’han inclòs en l’objectiu I, línia I.3.4 del Pla Estratègic de Subvencions de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per als exercicis 2018-2020, aprovat per Acord del Consell de Govern de dia 9 de març de 2018 (BOIB núm. 31, de dia 10).

 Per tot això, d’acord amb el que disposen els preceptes abans esmentats, dict la següent

Resolució

Primer

Objecte

Aquesta Resolució té per objecte aprovar la convocatòria d’ajuts per fomentar i difondre l’economia social d’acord amb els programes següents:

a) Programa I: foment i difusió de l’economia social

Inclou la subvenció parcial de les actuacions de les entitats associatives de cooperatives i societats laborals i d’altres entitats sense ànim de lucre d’àmbit autonòmic destinades a promoure i divulgar fórmules empresarials d’economia social i a millorar el coneixement sobre aquest àmbit.

b) Programa II: foment i consolidació de l’associacionisme de cooperatives i societats laborals

Per mitjà del finançament de les estructures organitzatives de les associacions de cooperatives i societats laborals, es pretén fomentar i consolidar l’associacionisme per enfortir el posicionament de l’economia social a les Illes Balears.  

Segon

Bases reguladores

Els ajuts i les subvencions convocats per mitjà d’aquesta Resolució es regeixen per allò que disposa l’Ordre del conseller de Treball i Formació de 4 de maig de 2005 per la qual s’estableixen les bases reguladores de les subvencions en matèria de treball i formació, modificada per Ordre de la consellera de Treball i Formació de 16 de juliol de 2008.

Tercer

Partides pressupostàries

1. El crèdit inicial assignat als ajuts que estableix aquesta convocatòria és d’un total de cent vuitanta-cinc mil euros (185.000 €), amb càrrec a la partida 19601 322A01 48000.00 dels pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per a l’any 2019, d’acord amb la distribució següent:

—  Per a les accions subvencionables del Programa I, el crèdit inicial assignat és de trenta-cinc mil euros (35.000 €).

—Per a les accions subvencionables del Programa II, el crèdit inicial assignat és de cent cinquanta mil euros (150.000 €).

2. Els crèdits assignats a cada programa poden ser objecte de redistribució en funció de les necessitats reals de cada un, una vegada que hagi acabat el termini de sol·licituds.

3. La concessió dels ajuts prevists en aquesta convocatòria queda condicionada a les disponibilitats pressupostàries que estableix el punt anterior, sens perjudici que el crèdit assignat inicialment es pugui ampliar en funció de la disponibilitat pressupostària.

Quart

Àmbit temporal i territorial d’aplicació

1. Els terminis per iniciar i dur a terme les activitats que es puguin subvencionar comprenen els períodes següents:

— Programa I: actuacions de foment i difusió realitzades des del dia 1 de novembre de 2018 fins al dia 31 d’octubre de 2019.

— Programa II: despeses de manteniment d’estructures organitzatives efectuades des del dia 1 de novembre de 2018 fins al dia 31 d’octubre de 2019.

2. Per poder beneficiar-se dels ajuts,  és necessari que les entitats sol·licitants  tenguin el domicili social en la comunitat autònoma de les Illes Balears.

Cinquè

Beneficiaris i requisits

1. Es poden acollir a les subvencions que estableix aquesta convocatòria:

a) les entitats associatives de cooperatives i societats laborals i altres entitats sense ànim de lucre d’àmbit autonòmic, per a les actuacions previstes en el Programa I.

b) les entitats associatives de cooperatives, de societats laborals i d’empreses d’inserció, respecte de les actuacions previstes en el Programa II.

2. Amb caràcter general, les entitats beneficiàries han de reunir els requisits següents:

a) Estar legalment constituïdes i constar inscrites en els Registres de Cooperatives, de Societats Laborals i d’Empreses d’Inserció de la Direcció General de Treball, Economia Social i Salut Laboral o en el Registre que correspongui.

b) Estar al corrent de les obligacions tributàries amb l’Estat i amb la Comunitat Autònoma, i de les obligacions amb la Seguretat Social.

La sol·licitud dels ajuts comporta l’autorització a la Conselleria de Treball, Comerç i Indústria perquè pugui comprovar d’ofici que l’entitat sol·licitant està al corrent d’aquestes obligacions, sens perjudici que pugui aportar els certificats acreditatius corresponents juntament amb la sol·licitud.

c) Haver dut a terme l’organització preventiva de riscs laborals.

d) En cas de ser una empresa de més de cinquanta treballadores o treballadors, complir l’obligació de reserva de quota d’un 2 % a favor de treballadores o treballadors discapacitats, llevat que tengui degudament autoritzada l’aplicació de les mesures alternatives.

Sisè

Quantia dels ajuts

En els annexos I i II d’aquesta convocatòria es fixen les quanties dels ajuts per a cada un dels programes.

Setè

Terminis de presentació de sol·licituds

1. Els terminis per presentar les sol·licituds són els següents:

- Programa I: un mes comptador a partir del tercer dia següent a la publicació d’aquesta convocatòria en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

- Programa II: quinze dies a partir del tercer dia següent a la publicació d’aquesta convocatòria en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

2. Els models oficials de sol·licitud dels ajuts es poden obtenir a la Direcció General de Treball, Economia Social i Salut Laboral, de la Conselleria de Treball, Comerç i Indústria, ubicada a la plaça de Son Castelló, 1, de Palma; en qualsevol de les oficines públiques del Servei d’Ocupació de les Illes Balears, i també en el web de la Conselleria, a l’adreça d’Internet

<https://www.caib.es/seucaib/ca/tramites/tramite/1954370 >.

3. Les sol·licituds s’han de presentar en el Registre General de la Conselleria de Treball, Comerç i Indústria o per qualsevol de les formes previstes en dret d’acord amb l’article 16.4 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, juntament amb la documentació prevista en la convocatòria.

De conformitat amb l’article 14.2 de la Llei 39/2015, estan obligats a relacionar-se a través de mitjans electrònics amb les administracions públiques per efectuar qualsevol tràmit d’aquest procediment administratiu, almenys, els subjectes següents:

a) Les persones jurídiques.

b) Les entitats sense personalitat jurídica.

c) Els qui representin un interessat que estigui obligat a relacionar-se electrònicament amb l’Administració.

Les persones físiques poden escollir en tot moment si es comuniquen amb aquesta Administració pública a través de mitjans electrònics o no, i poden modificar el mitjà de comunicació escollit en qualsevol moment del procediment.

D’acord amb l’article 68.4 de la Llei 39/2015, si algun dels subjectes a què fa referència l’article 14.2 presenta la seva sol·licitud presencialment, les administracions públiques han de requerir l’interessat perquè l’esmeni a través de la presentació electrònica. A aquest efecte, es considera com a data de presentació de la sol·licitud aquella en què s’hagi duit a terme l’esmena.

4. Quan el sol·licitant sigui una persona jurídica, ha d’efectuar la sol·licitud dels ajuts per mitjà del seu representant legal degudament acreditat.

5. Les sol·licituds s’han de presentar tenint en compte els requisits generals i específics establerts per a cada acció subvencionable d’acord amb l’annex que correspongui d’aquesta Resolució.

6. Si la sol·licitud no compleix els requisits legals i els que exigeixen l’Ordre de bases reguladores i aquesta convocatòria, s’haurà de requerir a la persona interessada que, en el termini de deu dies, esmeni la deficiència o aporti els documents preceptius, amb la indicació que, si no ho fa així, es considerarà que desisteix de la petició, amb la resolució prèvia que s’ha de dictar en els termes que preveu l’article 21 de la Llei 39/2015.

Vuitè

Documentació general

A més de la documentació específica indicada en l’annex per a cada programa, les persones interessades han d’adjuntar a la sol·licitud la documentació general que s’indica a continuació:

a) Escriptura pública o acta de constitució de l’entitat o institució, i estatuts degudament inscrits en el registre corresponent.

b) Acreditació de la representació que té la persona que signa la sol·licitud per actuar davant l’Administració pública. La Direcció General de Treball, Economia Social i Salut Laboral, de conformitat amb l’article 28.2 de la Llei 39/2015, podrà consultar les bases de dades corresponents al DNI, llevat que la persona representant s’hi hagi oposat expressament, supòsit en què haurà d’aportar la fotocòpia del seu DNI .

c) Memòria relativa a l’activitat objecte de la subvenció, que ha d’incloure les circumstàncies que es donen en el projecte en relació amb les indicades en l’apartat desè d’aquesta Resolució i que permetin aplicar els criteris de valoració que serviran de base per concedir la subvenció.

d) Pressupost detallat de l’activitat que s’ha de dur a terme, el qual ha d’incloure els possibles ingressos per qualsevol concepte vinculats a la realització de l’activitat o, quan pertoqui, un certificat del representant legal de l’entitat en què consti que no s’obtindran més ingressos per a la mateixa finalitat, llevat de les subvencions que es puguin concedir en aplicació d’aquesta convocatòria.

e) Documentació acreditativa d’haver duit a terme l’organització preventiva de riscs laborals.

f) En cas d’empreses de més de cinquanta treballadors o treballadores, declaració responsable de complir l’obligació de reserva de quota d’un 2 % a favor de treballadores o treballadors discapacitats o de tenir degudament autoritzada l’aplicació de les mesures alternatives.

g) Acreditació de no estar sotmès a cap de les prohibicions que estableixen els apartats 1 i 2 de l’article 10 del Text refós de la Llei de subvencions, segons l’annex adjunt al model de sol·licitud que podeu trobar en l’adreça electrònica https://www.caib.es/seucaib/ca/tramites/tramite/1954370, o en qualssevol de les modalitats previstes en l’apartat 6 del mateix article.

h) Declaració responsable en què es facin constar tant les subvencions o els ajuts que, per a la mateixa finalitat, s’hagin obtingut de qualsevol administració o ens públic o privat nacional, de la Unió Europea o d’organismes internacionals, com també les que s’hagin sol·licitat o, si s’escau, una declaració expressa de no haver-ne demanat cap.

i) Imprès de declaració de dades bancàries.

El model corresponent el podeu trobar a l’adreça electrònica:

<https://www.caib.es/sacmicrofront/contenido.do?idsite=4786&cont=56791>

Novè

Règim de concessió de les subvencions

La concessió dels ajuts sol·licitats a l’empara d’aquesta convocatòria s’ha de fer en règim de concurrència competitiva, de conformitat amb l’article 17.1 del Text refós de la Llei de subvencions, amb la finalitat de comparar en un únic procediment les sol·licituds presentades i d’establir-ne una prelació d’acord amb els criteris de valoració que fixa l’apartat desè d’aquesta convocatòria i que haurà d’aplicar la comissió avaluadora regulada en l’apartat onzè.

Desè

Criteris de concessió de les subvencions

1. Per determinar la concessió de les subvencions de foment de l’economia social duit a terme per les entitats sol·licitants del Programa I, s’han de tenir en compte els criteris de concessió següents:

a) Contingut de l’activitat que s’ha de dur a terme. S’ha de valorar que el contingut de l’acció sigui innovador i que s’adeqüi a la consecució dels seus objectius, i també l’experiència acreditada en aquest tipus d’actuacions. La valoració serà directament proporcional al contingut innovador del projecte, a l’adequació dels seus objectius i a l’experiència de l’entitat.

b) Repercussió de l’activitat en la creació d’ocupació. S’han de valorar les actuacions, els participants, les persones o les entitats destinatàries, les illes on es desenvolupa, la incidència en la creació i el manteniment d’empreses i ocupació. La valoració serà directament proporcional al nombre de persones que hi participin; al tipus de persones o entitats destinatàries tenint  en compte si s’adreça a la població en general i/o a cooperativistes i/o a persones desocupades; al nombre d’illes en què desenvolupa l’activitat; i a la incidència en la creació i en el manteniment d’empreses i ocupació tenint en compte si la incidència només és en la creació o en el manteniment o si s’estén a  ambdues circumstàncies.

c) Relació entre l’import sol·licitat i el contingut de l’activitat. S’ha de valorar la repercussió de l’acció en relació amb el cost. A aquests efectes es calcularà el cost per participant i es valorarà de manera directament proporcional al mateix.

d) Relació entre el pressupost de l’activitat i l’import sol·licitat. S’ha de valorar el finançament propi de l’entitat sol·licitant. A aquests efectes, es valorarà el percentatge del pressupost que assumeix l’entitat de manera directament proporcional al mateix.

2. Per determinar la concessió de les subvencions per al foment i la consolidació de l’associacionisme de cooperatives, les societats laborals i les empreses d’inserció per mitjà del finançament de les seves estructures organitzatives del Programa II, s’han de tenir en compte els criteris de concessió següents:

a) Grau de representativitat, calculat sobre el percentatge d’empreses associades respecte del total d’empreses del tipus que correspongui a l’entitat associativa. S’han d’excloure d’aquest còmput les cooperatives, les societats laborals i les empreses d’inserció que no hagin presentat cap acord social per inscriure en el registre corresponent d’aquesta Conselleria durant els cinc anys immediatament anteriors a la data de publicació d’aquesta convocatòria. La valoració serà directament proporcional al percentatge esmentat.

b) Programa d’activitats i serveis. S’ha de valorar el nombre i el tipus d’accions que desenvolupa l’entitat sol·licitant. A aquests efectes es tindrà en compte la memòria del projecte.

c) Autofinançament. S’ha de valorar el nivell de contribució al finançament de les entitats associades. La valoració s’ha de fer en funció del percentatge que representa la subvenció sobre el pressupost de l’entitat. La puntuació serà inversament proporcional al percentatge indicat.

d) Seus permanents. S’ha de valorar el nombre de seus permanents i el nombre d’hores setmanals d’atenció a les seves entitats associades. La valoració serà directament proporcional al nombre de seus permanents de l’entitat i al nombre d’hores d’atenció que efectua.

e) Distribució per illes de les seus permanents. S’han de valorar les illes en què es disposa de seu permanent. La valoració serà directament proporcional al nombre de seus permanents de l’entitat en cada illa.

f) Estabilitat en l’ocupació. S’ha de valorar la mitjana de persones que treballen amb contracte indefinit i a jornada completa en els sis mesos anteriors a la data de publicació de la convocatòria. La valoració serà directament proporcional al percentatge de plantilla fixa.

g) Representació femenina en els òrgans de govern de l’entitat associativa. La valoració serà directament proporcional al percentatge de membres femenins en els òrgans gestors de l’entitat.

3. Aquests criteris tenen la mateixa importància, amb independència de l’ordre en què s’han expressat; per la seva banda, la comissió avaluadora que estableix l’apartat dotzè d’aquesta convocatòria ha d’atribuir una valoració de 0 a 3 punts a cada un.

4. Si en confeccionar la prelació de projectes aprovats en cada programa es produeix una igualtat en la puntuació total entre dos o més projectes, tindran preferència els que hagin obtingut més puntuació en aplicació del que disposa la lletra a de cada un dels punts 1 i 2 d’aquest apartat desè; si encara persisteix la igualtat, s’ha de tenir en compte la puntuació obtinguda en aplicació del que estableixen les lletres següents dels punts 1 i 2 successivament i per l’ordre indicat en cada un. Si a pesar de tot persisteix la coincidència, s’ha de tenir en consideració la data de presentació de les sol·licituds a cada programa, de manera que tindran preferència les que s’han presentat abans respecte de les posteriors.

 

Onzè

Comissió Avaluadora

Amb la finalitat d’examinar les sol·licituds presentades en el marc d’aquesta convocatòria i d’emetre’n un informe que ha de servir de base per elaborar la proposta de resolució, es constitueix una comissió avaluadora integrada pels membres que s’indiquen a continuació, de conformitat amb el que disposa l’article 6.3 de l’Ordre del conseller de Treball i Formació de 4 de maig de 2005, en relació amb l’article 19.3 del Text refós de la Llei de subvencions:

— La cap del Departament de Relacions Laborals de la Direcció General de Treball, Economia Social i Salut Laboral, com a presidenta.

— El cap de la Secció IX de la Direcció General de Treball, Economia Social i Salut Laboral, com a vocal.

— El cap de la Secció XI de la Direcció General de Treball, Economia Social i Salut Laboral, com a vocal.

— La cap de la Secció XIV de la Direcció General de Treball, Economia Social i Salut Laboral, com a vocal.

— La cap del Negociat III de la Direcció General de Treball, Economia Social i Salut Laboral, com a secretària.

En cas d’absència per qualsevol causa de les persones que integren la Comissió Avaluadora, la directora general de Treball, Economia Social i Salut Laboral en pot designar suplents entre el personal adscrit a la Direcció General de la qual és titular.

Dotzè

Instrucció i resolució del procediment

1. L’òrgan competent per instruir el procediment de tramitació de sol·licituds és la Direcció General de Treball, Economia Social i Salut Laboral.

2. De conformitat amb l’article 7 de les bases reguladores, les sol·licituds d’ajuts, les ha de resoldre motivadament el conseller de Treball, Comerç i Indústria, amb la proposta prèvia de la directora general de Treball, Economia Social i Salut Laboral, i amb l’informe de la tècnica o del tècnic competent. En les resolucions de concessió s’ha de fixar amb caràcter definitiu la quantia individual de la subvenció.

3. El termini màxim per dictar i notificar la resolució és de tres mesos. Si transcorre aquest termini i no es dicta una resolució expressa, la sol·licitud s’ha d’entendre desestimada.

4. La notificació de la resolució s’ha de fer amb les exigències i en la forma que estableixen els articles 40 i següents de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre.

Tretzè

Règim de compatibilitats

1. L’import de les subvencions concedides no pot ser en cap cas d’una quantia que, aïlladament o en concurrència amb subvencions o ajuts d’altres administracions públiques o d’altres ens públics o privats, nacionals o internacionals, superi el cost de l’activitat que ha de desenvolupar l’entitat beneficiària.

En el supòsit d’acumulació d’ajuts, l’import total dels ajuts no pot superar el cost total de l’activitat subvencionable.

2. En tot cas, les noves situacions que es puguin produir en relació amb noves sol·licituds o concessions de subvencions i ajuts s’han de notificar a la Conselleria de Treball, Comerç i Indústria en un termini de quinze dies comptadors des que es concedeixi la subvenció o s’efectuïn aquestes altres sol·licituds d’ajuts.

Catorzè

Justificació i pagament

1. L’import de la subvenció s’ha d’abonar una vegada que l’entitat beneficiària hagi justificat que ha duit a terme l’actuació que fonamenta la concessió de l’ajut.

2. L’entitat beneficiària de la subvenció està obligada a justificar l’aplicació dels fons a la finalitat que hagi servit de fonament a la concessió de la subvenció, en els termes que disposa l’article 39 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat per mitjà del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre.

L’activitat subvencionada s’ha d’entendre justificada quan se n’hagi acreditat la realització efectiva i que s’ha complert la finalitat per a la qual s’ha concedit.

Es consideren despeses subvencionables les que responen, sens dubte, a la naturalesa de l’activitat objecte de la subvenció i s’efectuïn en el termini d’execució fixat en l’apartat quart, punt 1, d’aquesta convocatòria. A aquest efecte, s’ha de considerar com a despesa satisfeta la que s’hagi pagat efectivament abans del dia 15 de novembre de 2018, data límit de presentació del compte justificatiu.

3. La Justificació de les actuacions previstes en la convocatòria s’ha de documentar per mitjà del compte justificatiu, que s’ha de compondre dels documents següents, de conformitat amb els models que s’adjunten en l’annex 3 d’aquesta convocatòria:

a) Memòria de les activitats dutes a terme i dels criteris objectius d’imputació, per a la correcta comprensió de l’activitat efectivament realitzada i de la relació que té amb el projecte que presentà el beneficiari i que aprovà l’Administració. A més, la memòria ha d’incloure tota la informació necessària per a la correcta interpretació i comprensió de la justificació de despeses presentada i la seva imputació al projecte.

b) Relació dels justificants imputats mitjançant una llista numerada, ordenada sistemàticament i detallada de tots els documents que permetin acreditar el compliment de les condicions imposades de la subvenció, com també del seu cost.

c) Documentació justificativa de les despeses efectuades, que ha d’incloure una còpia de les factures i d’altres documents de valor probatori equivalent i s’ha d’ajustar a les previsions establertes en el Reial decret 1619/2012, de 30 de novembre, pel qual s’aprova el Reglament pel qual es regulen les obligacions de facturació  i els documents justificatius dels pagaments efectuats.

4. D’acord amb l’article 40.3 del Text refós de la Llei de subvencions, quan l’import de la despesa subvencionable superi les quanties establertes en la Llei 9/2017, de 8 de novembre, de contractes del sector públic, per la qual es transposen a l’ordenament jurídic espanyol les directives del Parlament Europeu i del Consell 2014/23/UE i 2014/24/UE, de 26 de febrer de 2014 (BOE núm. 272, de 9 de novembre), per al contracte menor (40.000 € en el cas de contractes d’obra, de concessió d’obres o de concessió de serveis o 15.000 € quan es tracti de contractes de serveis i subministres), l’entitat ha de sol·licitar com a mínim tres ofertes de diferents proveïdors, amb caràcter previ a la contractació del compromís per a l’obra, la prestació del servei o el lliurament del bé, llevat que per les característiques especials no hi hagi en el mercat un nombre suficient d’entitats que la realitzin, el prestin o el subministrin, o llevat que la despesa s’hagi efectuat abans de la sol·licitud de la subvenció.

L’elecció entre les ofertes presentades, que s’han d’aportar en la justificació o, si escau, amb la sol·licitud de subvenció, s’ha de fer d’acord amb criteris d’eficiència i economia. En cas que l’elecció no recaigui en la proposta econòmica més avantatjosa, s’ha de justificar expressament en una memòria.

 Si en el moment de presentar la documentació justificativa la despesa subvencionable supera la quantia corresponent als contractes menors, s’hauran d’aportar les diferents ofertes presentades i també una memòria en què es justifiqui expressament l’elecció en el supòsit que aquesta no recaigui en la proposta econòmicament més avantatjosa.

5. El 15 de novembre de 2019 és la data límit en què els comptes justificatius s’han de presentar a la Direcció General de Treball, Economia Social i Salut Laboral.

 Quinzè

Obligacions dels beneficiaris

1. En general, són obligacions de qui sigui beneficiari o beneficiària dels ajuts les que estableix l’article 11 del Text refós de la Llei de subvencions.

2. L’incompliment d’aquestes obligacions comporta l’inici del procediment de reintegrament total o parcial de la subvenció.

Setzè

Control i seguiment

1. La Conselleria de Treball, Comerç i Indústria pot dur a terme periòdicament controls de seguiment a les beneficiàries o als beneficiaris dels ajuts i les subvencions atorgats de conformitat amb aquesta convocatòria, a fi de garantir el compliment de les obligacions imposades. Les beneficiàries o els beneficiaris han de facilitar, en qualsevol moment i dins el termini que es disposi, la documentació que els sigui requerida.

2. Igualment, la persona beneficiària s’ha de sotmetre a les actuacions de comprovació que ha d’efectuar la Inspecció de Treball i Seguretat Social i a les de control financer que corresponguin.

3. En cas que es detectin irregularitats, s’hauran de reintegrar les quanties indegudament percebudes que hagin estat detectades com a conseqüència dels controls.

Dissetè

Aprovació dels annexos

S’aproven els termes de la convocatòria d’ajuts que consten en els annexos 1 a 3 d’aquesta Resolució.

Divuitè

Interpretació i execució

El conseller de Treball, Comerç i Indústria pot dictar les resolucions, les circulars i les instruccions que siguin necessàries per interpretar i executar aquesta convocatòria.

Dinovè

Efectes

Aquesta Resolució esdevé efectiva el tercer dia hàbil següent d’haver-se publicat en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

Vintè

Interposició de recursos

Contra aquesta Resolució —que exhaureix la via administrativa— es pot interposar un recurs de reposició davant el conseller de Treball, Comerç i Indústria en el termini d’un mes comptador des de l’endemà d’haver-se publicat en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, d’acord amb l’article 124 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, i l’article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

També es pot interposar directament un recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos comptadors des de l’endemà de la publicació d’aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, d’acord amb l’article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.

 

Palma, 28 de març de 2019

El conseller de Treball, Comerç i Indústria

Iago Negueruela Vázquez

 

Annex 1 Programa I. Foment i difusió de l’economia social

1. Accions i despeses subvencionables

En aquest Programa se subvencionen les actuacions de les entitats associatives de cooperatives, de  societats laborals i d’empreses d’inserció i d’altres entitats sense ànim de lucre d’àmbit autonòmic destinades a promoure i divulgar aquestes fórmules empresarials, especialment de les cooperatives, les societats laborals i les empreses d’inserció, i a millorar el coneixement sobre l’economia social.

Concretament, es consideren subvencionables les accions i despeses següents:

1. Accions i despeses adreçades al foment de l’economia social

Les activitats de foment inclouen dur a terme congressos, simposis, jornades, seminaris, estudis, diagnòstics i altres activitats similars, l’objecte dels quals sigui analitzar aspectes relacionats amb l’economia social.

1.1 Accions i despeses adreçades al foment de l’economia social

Poden subvencionar-se les despeses que figuren a continuació relacionades amb les accions de foment:

a) El lloguer de l’espai en què es desenvolupen les accions de foment i el lloguer d’equips.

b) Les despeses dels ponents (trasllats, allotjaments, ponències), a les quals s’aplicaran els límits sobre indemnitzacions per raó del servei per al personal funcionari tècnic de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

c) Les despeses de publicitat directament relacionades amb l’acció de foment.

d) Les despeses d’elaboració d’estudis, diagnòstics i activitats similars.

1.2. Accions i despeses adreçades a la difusió de l’economia social

Les accions de difusió comprenen les actuacions l’objecte de les quals sigui donar a conèixer o divulgar entre la població en general o els col·lectius específics l’organització i el funcionament de les entitats d’economia social, especialment de les cooperatives, les societats laborals i les empreses d’inserció, per mitjà de campanyes de difusió en mitjans de comunicació social, edició de publicacions i qualsevol altra activitat que contribueixi a aquesta finalitat.

Poden subvencionar-se les despeses que figuren a continuació relacionades amb les accions de difusió:

a) Les despeses ocasionades per la publicació en mitjans de comunicació social.

b) Les despeses corresponents a l’edició de les publicacions.

c) Les despeses directament relacionades amb les activitats de difusió.

2. Execució de les accions del programa I.

2.1. L’entitat beneficiària pot realitzar directament les accions subvencionables o subcontractar-les. En aquest darrer cas, la subcontractació de l’acció subvencionada no pot superar el 50 % del cost de l’activitat subvencionada d’acord amb el darrer paràgraf  de l’article 12 de l’Ordre de bases reguladores en relació amb l’article 38.2 de la Llei de subvencions, Text refós aprovat per mitjà del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre.

2.2. La subcontractació de l’activitat ha d’aportar valor afegit al contingut de la mateixa quan augmenti el seu cost. 

2.3.  En tot cas, la subcontractació s’ha de formalitzar per escrit, mitjançant contracte, conveni o acte de validesa jurídica similar, entre l’entitat beneficiària de la subvenció i l’empresa subcontractada, que com a mínim ha d’incloure els conceptes següents:

a) Identificació de les parts (raó social, NIF, càrrec, nom, domicili social i tipus d’empresa).

b) Objecte del conveni/contracte.

c) Activitat que se subcontracta: partides contractades, cost o pressupost previst, percentatge sobre el total de la subvenció.

d) Contraprestació (quantia, forma d’executar el pagament i justificació del servei prestat).

e) Memòria explicativa del valor afegit que aporta la subcontractació al projecte.

2.4. El contingut mínim que s’hi ha d’incloure per tal que la Conselleria de Treball, Comerç i Indústria pugui acceptar la subcontractació és, a més del previst en el punt anterior, el següent:

a) Declaracions i compromisos següents:

— Declaració de l’entitat beneficiària que no concerta l’execució total o parcial de les activitats subvencionades amb cap dels supòsits que estableix l’article 29.7 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.

— Declaració de l’entitat beneficiària sobre si té o no té algun vincle amb l’entitat o centre subcontractat, dels prevists a l’article 68 del Reial decret 887/2006, de 21 de juliol. En cas que sí que tingui vinculació, declaració que la contractació es du a terme en les condicions normals de mercat.

b) Vigència de la relació contractual.

c) Condicionament de l’efectivitat del contracte a l’atorgament de la subvenció.

d) Causes d’extinció de la relació contractual.

e) Òrgans i procediments a què s’han de sotmetre les qüestions litigioses que es puguin derivar del conveni.

f) Signatura de les parts.

2.5. Per subcontractar s’ha de tenir en compte el que disposa l’article 29 i l’article 46 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, l’article 68 del Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, que en desenvolupa el reglament, i els criteris següents:

— La subcontractació de l’actuació o de part de l’actuació subvencionada en cap cas ha de suposar un cost addicional en l’import de la subvenció màxima.

— L’entitat beneficiària assumeix la responsabilitat total de l’execució de l’activitat subvencionada davant l’Administració, i és responsable que en aquesta activitat es respectin els límits que s’estableixin a la normativa reguladora de la subvenció.

— La subscripció del contracte no exclou de la responsabilitat directa i inequívoca de l’entitat beneficiària de la subvenció, en relació amb les obligacions inherents a aquesta condició.

— Així mateix, segons l’article 46 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, els contractistes estan subjectes al deure de col·laboració per permetre la verificació adequada del compliment de les condicions del desenvolupament de les actuacions. A aquest efecte, el contracte o conveni ha de recollir l’obligació per part del centre o entitat subcontractada de facilitar a l’entitat beneficiària la informació requerida per la Conselleria sobre l’acció subvencionable.

— La negativa al compliment d’aquesta obligació dóna lloc als efectes prevists en l’article 37 de la Llei general de subvencions, és a dir, constitueix causa de reintegrament de la subvenció, sense perjudici de les sancions que en aquest cas poguessin correspondre.

2.6. En cap cas l’entitat beneficiària pot concertar l’execució total o parcial de les activitats subvencionades amb persones o entitats que:

a) Hagin percebut altres subvencions per dur a terme l’activitat objecte de contractació.

b) Persones o entitats incurses en algunes de les prohibicions per obtenir subvencions detallades en l’article 13 de la Llei general de subvencions.

c) Persones intermediàries o assessores en els quals els pagaments es defineixin com un percentatge del cost total de l’operació, llevat que aquest pagament estigui justificat amb referència al valor de mercat del treball fet o els serveis prestats.

d) Persones o entitats sol·licitants d’ajut o subvenció a la mateixa convocatòria i programa que no hagin obtingut subvenció per no reunir els requisits o no assolir la valoració suficient.

e) Persones o entitats vinculades, excepte quan la contractació es faci d’acord amb les condicions normals de mercat i es reuneixin per l’entitat subcontractada la resta de requisits establerts en aquestes bases, en què l’òrgan competent atorgarà l’autorització.

2.7. En referència al punt anterior, es consideren persones o entitats vinculades a les persones beneficiàries, les que incorrin en els supòsits definits a l’article 68 del Reial decret 887/2006, de 21 de juliol.

3. Quantia dels ajuts corresponents al Programa I

Els ajuts per a les accions subvencionables previstes en aquest programa són del 100 % de les despeses corresponents a cada actuació, amb un màxim de 7.000 € per al conjunt de totes les accions subvencionables.

4. Documentació específica referida al Programa I

Juntament amb la documentació general prevista en l’apartat vuitè d’aquesta convocatòria, s’han de presentar els documents següents:

a) Còpies de les factures proforma de cadascuna de les despeses subvencionables i, en el cas de promoció d’accions ja realitzades, còpies de les factures i dels rebuts o justificants de pagament corresponents.

b) La Direcció General de Treball, Economia Social i Salut Laboral pot sol·licitar en qualsevol moment la documentació i la informació complementària que consideri necessària per resoldre l’expedient.

c) En el cas que l’entitat sol·licitant subcontracti l’execució de l’activitat subvencionable, a més de la documentació anterior, s’ha d’aportar la següent:

— Comunicació prèvia de la intenció de subcontractar l’execució de l’activitat, almenys 15 dies abans d’iniciar l’objecte del contracte.

— Declaració responsable de la no existència de vinculació amb l’entitat subcontractada.

— Memòria explicativa en què es justifiqui el valor afegit que aporta la subcontractació a l’activitat, la impossibilitat que l’entitat beneficiària la efectuï per si mateixa i es demostri la capacitat i competència del subcontractista.

 

Annex 2

Programa II. Foment i consolidació de l’associacionisme de cooperatives i societats laborals

1. Accions i despeses subvencionables

1.1. El foment de l’associacionisme de cooperatives, de societats laborals i d’empreses d’inserció té per objecte enfortir el posicionament de l’economia social a les Illes Balears amb actuacions adreçades a aconseguir els objectius següents:

a) Impulsar la vertebració de l’economia social a les Illes Balears per mitjà de la consolidació de l’associacionisme empresarial i les seves estructures organitzatives.

b) Millorar la capacitat de les entitats representatives de cooperatives, de societats laborals i d’empreses d’inserció de les Illes Balears per prestar serveis i defensar els interessos dels seus associats.

c) Promocionar les estructures de serveis i defensa dels interessos sectorials de les cooperatives, de les societats laborals i de les empreses d’inserció que representen.

1.2. Per aconseguir aquests objectius, s’han de subvencionar les despeses normals de funcionament, organització i gestió de les entitats associatives de cooperatives, de societats laborals i d’empreses d’inserció, derivades de les actuacions realitzades en compliment de les finalitats que els són pròpies i que tenen encomanades legalment i estatutària.

Concretament, es consideren subvencionables les despeses següents:

a) Costs salarials del personal al servei de l’entitat, amb inclusió de les pagues extraordinàries. Se n’exclouen les cotitzacions a la Seguretat Social.

b) Despeses de desplaçament, manutenció i allotjament dels representants de l’entitat a qui són aplicables els límits sobre indemnitzacions per raó del servei per al personal funcionari de l’Administració autonòmica d’acord amb la categoria que correspongui. En cap cas es consideraran subvencionables les despeses de representació o per assistència.

c) Contractació de serveis professionals externs.

d) Lloguers de locals i equips destinats a la seu de l’entitat.

e) Material d’oficina, fotocòpies i impremta.

f) Reparacions, manteniment i conservació d’instal·lacions i d’equips d’oficina.

g) Subministres i comunicacions (aigua, llum, telèfon, Internet, correu, missatgeria i similars).

h) Quotes de subscripció a publicacions.

i) Quotes d’afiliació a altres associacions locals, autonòmiques, nacionals o internacionals.

j) Quotes d’assegurances.

k) Despeses de comunicacions, publicitat i propaganda.

l) Qualsevol altra despesa necessària per a l’organització i el funcionament de les oficines i els serveis de les associacions, particularment per a la creació de cooperatives i societats laborals.

 2. Quantia dels ajuts

2.1. La quantia d’aquestes subvencions pot arribar al 100 % de la despesa amb un màxim de 50.000 €.

2.2. A més, la subvenció del cost salarial amb inclusió del prorrateig de les pagues extraordinàries es limita a les quanties següents:

a) Per a les treballadores i els treballadors de l’entitat amb categoria professional inclosa en el grup 1 de cotització del Règim General de la Seguretat Social, queda limitat a l’import equivalent a tres vegades les retribucions anuals establertes en concepte de sou base per al personal funcionari del grup A1 de l’Administració autonòmica establert en la Llei 14/2018, de 28 de desembre, de pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per a l’any 2019.

b) Per a les treballadores i els treballadors de l’entitat amb categoria professional inclosa en el grup 2 de cotització del Règim General de la Seguretat Social, queda limitat a l’import equivalent a tres vegades les retribucions anuals establertes en concepte de sou base per al personal funcionari del grup A2 de l’Administració autonòmica establert en la Llei 14/2018.

c) Per a les treballadores i els treballadors de l’entitat amb categories professionals incloses en els grups 3 a 7 de cotització del Règim General de la Seguretat Social, queda limitat a l’import equivalent a tres vegades les retribucions anuals establertes en concepte de sou base per al personal funcionari del grup C1 de l’Administració autonòmica establert en la Llei 14/2018.

3. Documentació específica referida al Programa II

Juntament amb la documentació general prevista en l’apartat vuitè d’aquesta convocatòria, s’han de presentar els documents següents:

a) Còpies de factures proforma de cada una de les despeses subvencionables, nòmines i altres despeses de pagament periòdic previstes i, en el cas de despeses ja efectuades, fotocòpies de les factures i dels rebuts corresponents, de les nòmines signades i dels justificants de pagament.

b) La Direcció General de Treball, Economia Social i Salut Laboral pot sol·licitar en qualsevol moment la documentació i la informació complementària que consideri necessària per resoldre l’expedient.

 

Annex 3

COMPTE JUSTIFICATIU dels ajuts destinats al foment i la difusió de l’economia social i a l’associacionisme de cooperatives, de societats laborals i d’empreses d’inserció (Ordre del conseller de Treball i Formació de 4 de maig de 2005 i Resolució del conseller de Treball, Comerç i Indústria de 28 de març de 2019)

 

Núm. d’expedient

 

Exercici pressupostari

 

Partida pressupostària

 

 

 

Persona beneficiària

 

NIF

 

Concepte

 

 

 

Núm. BOIB i data convocatòria

 

Data de concessió

 

Data d’execució

 

Data de justificació

 

 

La persona beneficiària identificada més amunt declara:

 

1. Que aquest compte justificatiu abasta la realització completa de l’activitat subvencionada i conté la totalitat dels justificants imputables al projecte subvencionat.

2. Que totes les dades contingudes en aquest compte justificatiu són vertaderes i correctes.

3. Que els justificants originals de les despeses i els ingressos, els cobraments i els pagaments que s’hi detallen estan custodiats sota responsabilitat seva.

4. Que els justificants esmentats estan a la disposició dels òrgans de control intern o extern de l’Administració.

5. Que es compromet a prestar tota la seva col·laboració a les actuacions de comprovació i verificació que l’Administració o els seus òrgans de control considerin necessàries per comprovar la veracitat o la correcció de les activitats subvencionades o de la justificació presentada.

 

Data:

 

 

Signat:

 MEMÒRIA D’ACTIVITATS I CRITERIS

Núm. d’expedient

 

Exercici pressupostari

 

Persona beneficiària

 

NIF

 

Concepte

 

 

Descripció del projecte i de la seva execució:

 

 

 

 

ADQUISICIÓ D’IMMOBLES (1)

Identificació de l’immoble

 

Nom/raó social del taxador

 

Núm. informe de taxació

 

Data d’emissió de la taxació

 

Valor de la taxació

 

OBRES, SUBMINISTRAMENTS O SERVEIS (2)

Identificació de la prestació

 

Pressuposts sol·licitats:

Empresa

Oferta econòmica

Altres aspectes rellevants de l’oferta

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Oferta seleccionada i motivació

 

 

Descripció dels criteris d’imputació:

 

 

 

 

_________________, ______ de ___________ de 2019

La persona beneficiària

 

NOTES

Data:

 

 

 

 

Signat:

 

1. S’ha d’emplenar amb independència de la quantia de l’adquisició.

2. S’ha d’emplenar per a obres amb un cost d’execució superior a 40.000 euros, o subministraments i prestacions de serveis superiors a 15.000 euros.

RELACIÓ DE JUSTIFICANTS IMPUTATS                                            NOTA: la zones ombrejades han de ser emplenades per l’Administració

Núm. expedient

 

 

BENEFICIARI

 

Exercici pressupostari

 

 

NIF

 

Partida pressupostària

 

 

CONCEPTE

 

 

Import projecte aprovat

(A)

 

DATA CONCESSIÓ

 

Import de l’ajuda concedida

(B)

 

DATA EXECUCIÓ

 

Import d’altres ajuts

 

 

DATA JUSTIFICACIÓ

 

 

PRESSUPOST

IDENTIFICACIÓ DE JUSTIFICANTS

COSTS JUSTIFICATS

COST ELEGIBLE

Capítol

Import

Núm.

Núm. factura

Data

Proveïdor

Concepte

Import

Data pagament

% imputació

Import

Cost elegible

Observacions

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

TOTAL

(A)

 

 

 

 

TOTAL

 

 

TOTAL

 (C)

(D)

 

 

PAGAMENTS BESTRETS/PARCIALS

 

Import justificat

(C)

DOCUMENT COMPTABLE

IMPORT

 

Import elegible

(D)

 

 

 

Import ajuda justificat

(E)

 

 

 

Import pagat

(F)

TOTAL

(F)

 

Import pendent pagament

(G) = (E) – (F)

OBSERVACIONS:

 

 

 

La persona beneficiària

 

Servei tècnic gestor de l’ajuda.

 

Òrgan competent.

Aquest compte justificatiu correspon al cost total definitiu de l’ajuda indicada més amunt, els justificants de la qual s’adjunten annexos a aquesta relació.

Data:

 

Signat:

 

Emet informe favorable sobre aquest compte justificatiu, i propòs l’inici dels expedients per al pagament de l’ajuda indicada més amunt per un import de (G)…………………… euros.

Data:

El cap de servei…………

Signat:

 

Resolc aprovar aquest compte justificatiu, reconec aquesta obligació i propòs el pagament de l’ajuda indicada més amunt per un import de (G)………………………………….. euros.

Data:

 

Signat:

(A) S’hi ha de consignar l’import del projecte presentat que ha acceptat l’Administració. Aquest import ha de coincidir amb el que reflecteixi la resolució de concessió de l’ajut.

(B) S’hi ha de consignar l’import de l’ajut, d’acord amb el que estableix la resolució de concessió.

(C) És el resultat d’aplicar a l’import dels justificants el percentatge d’imputació.

(D) L’import elegible l’ha de determinar el servei tècnic gestor de l’ajut, després de l’anàlisi dels justificants de despesa i de pagament presentats pel beneficiari en el compte justificatiu.

(E) L’import de l’ajut justificat ha de ser, com a mínim, l’import de la subvenció concedida. Aquest és l’import màxim d’ajut que s’ha de pagar i, per tant, de l’obligació reconeguda.

(F) S’hi ha de consignar l’import total dels pagaments anticipats o parcials realitzats pel centre gestor durant l’execució del projecte subvencionat.

(G) És la diferència entre l’import de l’ajut justificat (E) i l’import ja pagat (F). Aquest import es correspon amb la quantitat per a la qual es proposa el pagament. En el cas que la quantitat ja pagada sigui superior a l’import de l’ajut justificat, no es proposarà el pagament de l’ajut sinó el reintegrament dels pagaments realitzats en excés, com també dels interessos de demora corresponents.