Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA DE TREBALL, COMERÇ I INDÚSTRIA

Núm. 3002
Resolució del conseller de Treball, Comerç i Indústria de 28 de març de 2019 per la qual es convoquen ajudes destinades a promoure la continuïtat de les empreses de les Illes Balears mitjançant la planificació dels processos de relleu empresarial i a promoure la millora en la gestió mitjançant plans d’empresa

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

L’article 30.21 de l’Estatut d’autonomia de les Illes Balears, d’acord amb la redacció feta per la Llei orgànica 1/2007, de 28 de febrer, de reforma de l’Estatut, atribueix a aquesta Comunitat Autònoma la competència exclusiva en matèria de foment del desenvolupament econòmic en el territori de la comunitat autònoma, d’acord amb les bases i la coordinació general de l’activitat econòmica, sens perjudici del que disposen els articles 38, 131 i els números 10 i 13 de l’apartat 1 de l’article 149 de la Constitució; la legislació estatal i l’europea, i l’establiment i la regulació dels òrgans de defensa de la competència de la Comunitat Autònoma.

L’Ordre de la consellera de Comerç, Indústria i Energia de 8 d’abril de 2008 per la qual s’estableixen les bases reguladores per a la concessió de subvencions en matèria de comerç i serveis (BOIB núm. 52, de 17 d’abril), fixa les bases per al Programa I d’aquesta convocatòria d’ajudes, i disposa en el seu article 2.1.c) que son objecte de subvenció, entre d’altres les activitats de modernització del comerç i els serveis i adaptació a criteris de competitivitat i qualitat, tot això d’acord amb el Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre.

L’Ordre de la consellera de Comerç, Indústria i Energia de 8 d’abril de 2008, per la qual s’estableixen les bases reguladores per a la concessió de subvencions en matèria de promoció industrial (BOIB núm. 52, de 17 d’abril), que fixa les bases pel Programa II d’aquesta convocatòria d’ajudes, i estableix en el seu article 2.a) que són objecte de subvenció, entre d’altres, la millora de la qualitat de la gestió de l’empresa, tot això d’acord amb el Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre.

L’article 2.7 del Decret 24/2015, de 7 d’agost, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s’estableixen les competències i l’estructura orgànica bàsica de les conselleries de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (BOIB núm. 120, de 8 d’agost), modificat pel Decret 1/2016, de 16 de febrer (BOIB núm. 23, de 28 de febrer), atribueix a la Direcció General de Comerç i Empresa el foment en matèria de comerç i empresa.

Les subvencions compreses en aquesta convocatòria estan incloses dins el Pla Estratègic de Subvencions de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per als exercicis 2018-2020, aprovat per l’Acord del Consell de Govern de 9 de març de 2018. En el Pla esmentat hi figura, a l’objectiu I.4.2, la convocatòria d’ajuts per a la promoció de l’esperit empresarial mitjançant nous models empresarials i la planificació dels processos de relleu empresarial.

La mida de les empreses d’un teixit productiu és un element rellevant ja que condiciona la seva competitivitat, en la mesura que una major grandària implica una major facilitat a l’hora d’afrontar nous reptes (noves inversions, activitats de R+D, internacionalització, economies d’escala, etc.).

El teixit empresarial de les Illes Balears està compost majoritàriament per microempreses i pimes, que a causa fonamentalment de la seva reduïda grandària, s’enfronten a especials dificultats.

Per pal·liar aquestes dificultats es considera necessària la implementació de mesures de suport al desenvolupament empresarial per a la seva millora competitiva, consolidació i creixement a través de l’impuls de polítiques que combatin les limitacions de microempreses i pimes per afavorir la seva professionalització, la innovació en la seva activitat i la seva competitivitat. Es persegueix, a més, revertir el procés de destrucció de les capacitats productives i l’envelliment del sector, i d’aquesta manera augmentar el nombre d’empreses a les Illes Balears i aconseguir fomentar la seva continuïtat.

Un important repte per a la continuïtat de les pimes és la manca de planificació en els seus processos de relleu o transmissió. El relleu empresarial és una etapa més del cicle de vida de l’empresa. Si important és la creació de nous projectes empresarials, no menys important és mantenir i garantir la consolidació i continuïtat d’empreses en funcionament per evitar la pèrdua d’activitat empresarial i llocs de treball, que contribueixen al desenvolupament econòmic. En nombroses ocasions la falta de relleu empresarial planteja serioses dificultats per a la continuïtat d’un nombre creixent de petites i mitjanes empreses a les Illes Balears.

Pel que fa a les empreses de caràcter familiar són de vital importància en l’economia balear, ja que representen el 86,5 % de la població empresarial, segons dades que registren les entitats i associacions d’empresa familiar. Per aquest motiu és fonamental garantir la seva successió.

Els processos de relleu empresarial poden tenir el seu origen en la jubilació de l’empresari, si bé aquesta és només una de les possibles causes a les que es podrien unir altres motius més aviat lligats a decisions de tipus personal, com pot ser la jubilació anticipada o el canvi de professió, per la modificació de l’entorn competitiu (canvis de mercats, nous productes o canals de comercialització, etc.) i fins i tot per determinats successos o esdeveniments sobrevinguts (defunció, malaltia, divorci, desavinences familiars, etc.), que també poden constituir un factor determinant.

Cal, per tant, assegurar la continuïtat d’empreses viables en perill de desaparèixer per falta de relleu generacional, ja sigui potenciant aquesta continuïtat de l’empresa en l’entorn familiar o, quan això no sigui possible, entre els mateixos treballadors de l’empresa, ja que aquest és un element clau tant pel que fa al grau de coneixement de tots els processos de negoci de l’empresa com en el propi interès que suposa assegurar el manteniment dels seus llocs de treball.

En aquesta convocatòria s’apliquen les mesures de simplificació establertes en el Decret 6/2013, de 8 de febrer, de mesures de simplificació documental, i en la Llei 2/2012, de 4 d’abril, de suport als emprenedors i les emprenedores i a la micro, petita i mitjana empresa, pel que fa a la simplificació administrativa a emprenedors i a empreses.

D’acord amb l’article 15 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, i amb l’article 5 de l’Ordre de la consellera de Comerç, Indústria i Energia de 8 d’abril de 2008 per la qual s’estableixen les bases reguladores de les subvencions en matèria de comerç i serveis, correspon aprovar la convocatòria d’aquestes ajudes mitjançant resolució.

Per tot això, dict la següent

Resolució

1. Objecte

Aquestes ajudes es distribueixen en dos programes amb els objectius següents:

- Programa I. La modernització del comerç i els serveis, i l’adaptació a criteris de competitivitat i qualitat mitjançant el finançament de la posada en marxa d’un programa dirigit a afavorir la continuïtat de les empreses amb domicili fiscal a les Illes Balears al llarg dels exercicis 2018-2019, que exerceixen una activitat lucrativa dins l’àmbit de les activitats del comerç i dels serveis, per mitjà de la planificació del relleu empresarial, amb l’elaboració d’un protocol d’empresa familiar i pla de continuïtat, a través de l’elaboració d’un pla de relleu extern, quan el relleu es pretengui realitzar a treballadors de l’empresa, i/o mitjançant un pla d’empresa.

- Programa II. La millora de la qualitat de la gestió de l’empresa mitjançant el finançament de la posada en marxa d’un programa dirigit a afavorir la continuïtat de les empreses amb domicili fiscal a les Illes Balears al llarg dels exercicis 2018-2019, que exerceixen una activitat lucrativa dins l’àmbit de l’activitat industrial, per mitjà de la planificació del relleu empresarial, amb l’elaboració d’un protocol d’empresa familiar i pla de continuïtat, o a través de l’elaboració d’un pla de relleu extern, quan el relleu es pretengui realitzar a treballadors de l’empresa , i/o mitjançant un pla d’empresa.

2. Tipologia de projectes subvencionables

2.1. Els projectes subvencionables en el marc d’aquesta Resolució tindran com a finalitat la planificació dels processos de relleu en l’empresa, amb el propòsit de contribuir a garantir la seva continuïtat per l’entorn familiar dels seus titulars o pels treballadors de l’empresa, amb els quals aquells no tenguin cap relació de parentiu, amb dos tipus de programes:

- Programa I. Projectes de planificació del relleu empresarial, amb l’elaboració d’un protocol d’empresa familiar, i pla de continuïtat, o a través de l’elaboració d’un pla de relleu extern, quan el relleu es pretengui realitzar a treballadors de l’empresa, i/o amb l’elaboració d’un pla d’empresa, per la modernització del comerç i els serveis i l’adaptació a criteris de competitivitat i qualitat per empreses que exerceixin una activitat lucrativa dins de l’àmbit de les activitats del comerç i dels serveis.

- Programa II. Projectes de planificació del relleu empresarial, amb l’elaboració d’un protocol d’empresa familiar i pla de continuïtat, o a través de l’elaboració d’un pla de relleu extern, quan el relleu es pretengui realitzar a treballadors de l’empresa, i/o amb l’elaboració d’un pla d’empresa, per a la millora de la qualitat de la gestió de l’empresa que exerceixi una activitat lucrativa dins de l’àmbit de l’activitat industrial.

Se subvencionaran els projectes següents: desenvolupament de protocols d’empresa familiar, o pla de relleu per a treballadors a l’empresa i/o plans d’empresa.

No son elegibles els pagaments d’imposts i taxes.

2.2. Desenvolupament de protocols d’empresa familiar i les seves actualitzacions amb rellevància organitzativa:

S’inclouran en aquesta tipologia els projectes de relleu empresarial d’ambdós programes, realitzats en l’àmbit de l’empresa, mitjançant la realització d’un protocol d’empresa familiar i d’un pla de continuïtat que contempli les condicions per garantir el relleu generacional de l’empresa.

Es considera que una empresa té caràcter familiar quan una part essencial de la propietat (el 50% del capital, com a mínim) està en mans d’una o vàries famílies i els seus membres intervenen de forma decisiva en l’administració i direcció del negoci.

En el cas que tengui la forma d’empresari individual autònom podrà arribar a tenir aquesta consideració, sempre que es justifiqui la coexistència i participació activa a l’empresa d’altres persones que tenguin llaços familiars amb el seu titular.

a) El contingut del protocol d’empresa familiar podrà ser flexible i adaptat a les particularitats i característiques concretes de cada empresa, si bé haurà de contemplar almanco els continguts següents:

1r. Antecedents: de caràcter fundacional de l’empresa, consideracions sobre el fundador, origen de l’empresa, membres del grup familiar i les seves branques, filosofia de l’empresa, valors familiars, àmbit de les seves activitats o el arrelament de l’empresa en un lloc determinat.

2n. Pactes socials o estatutaris que tengui l’entitat sol·licitant de l’ajuda.

3r. Pactes parasocials o extraestatutaris que tengui o hagi de tenir l’entitat sol·licitant de l’ajuda.

4t. Òrgans de caràcter familiar:

S’hauran de recollir els criteris d’organització, composició i funcionament dels següents òrgans familiars: la junta de família i el consell familiar, així com els comitès de seguiment del protocol familiar, de seguiment de la formació dels membres més joves de la família i de retribucions.

Els protocols d’empreses familiars hauran de ser, almenys, elevats a escriptura pública davant notari i quedarà a discrecionalitat de l’empresa la possible inscripció en el Registre Mercantil.

b) Juntament amb el protocol d’empresa familiar, i com a annex, s’elaborarà un pla de continuïtat que haurà de contemplar, almanco, els apartats següents:

1r. Valoració de l’empresa en funció dels apartats dels aspectes claus del negoci, de desenvolupament, les seves dades econòmiques i el seu potencial de rendibilitat.

2n. Definició dels rols, responsables i responsabilitats en el seu procés de relleu.

3r. Definició de les habilitats requerides a l’equip de direcció, alineat amb l’estratègia del negoci perquè l’empresa abasti l’èxit, en realitzar una valoració sobre si els membres de la família compleixen amb els seus perfils, i en cas contrari desplegar un pla econòmic per complir-ho.

4t. Implementació del pla de relleu: planificació, calendari i definició del període de posada en marxa, accions a curt termini, cronograma, aspectes fiscals, jurídics, etc.

5è. Així mateix, també contempla la possibilitat de la modificació dels plans ja existents per adaptar-los a les noves necessitats.

2.3. Pla de relleu per a treballadors a l’empresa i les seves actualitzacions amb rellevància organitzativa.

S’inclourà en aquesta tipologia aquells projectes d’ambdós programes que tenguin com a finalitat la preparació i planificació del procés de relleu empresarial a treballadors de l’empresa que no tenguin una relació familiar amb el seu titular o titulars, en aquells casos en què no es preveu una successió generacional en l’organització, a través de l’elaboració d’un pla de relleu a treballadors de l’empresa.

Aquest pla de relleu a treballadors de l’empresa haurà d’incloure, com a mínim, els continguts següents:

a) Qüestions de caràcter fundacional de l’empresa com origen, filosofia i valors, l’àmbit de les seves activitats o l’arrelament de l’empresa en un lloc determinat, així com tots aquells elements destacables relatius als treballadors que continuaran amb l’activitat respecte a la seva trajectòria en l’empresa i el seu grau d’implicació.

b) Tots aquells pactes estatutaris o extraestatutaris que s’hauran d’incorporar al pla de relleu orientats a assegurar una continuïtat adequada de l’empresa.

c) Valoració de l’empresa a trametre en funció dels aspectes claus del negoci, el seu potencial de desenvolupament, les seves dades econòmiques i el seu potencial de rendibilitat.

d) Definició de responsables en el procés: definició de rols, responsables i responsabilitats en el procés de relleu.

e) Definició de les habilitats requerides a l’equip de direcció, alineat amb l’estratègia del negoci per a que l’empresa arribi a l’èxit.

f) Implementació del pla de relleu: definició de període de posada en marxa, accions a curt i mitjà termini, cronograma, aspectes fiscals i jurídics.

g) Legalització del relleu: identificació dels documents legals necessaris per a la posada en marxa del procés de relleu (acords sobre la cessió, transmissió i compravenda d’accions, paquet de compensació o pagament de pensions).

h) Anàlisis dels riscs del negoci i disseny d’un pla de control en els aspectes d’aquest: laboral, financer, jurídic, fiscal mediambiental, comercial, tecnològic i de qualsevol altra naturalesa.

El pla de relleu a treballadors de l’empresa conclourà amb l’elevació d’aquest a escriptura pública davant notari.

2.4. Plans d’empresa

S’inclouen dins aquest apartat els estudis que serveixen per explicar i presentar un projecte empresarial. El pla d’empresa ha de detallar els elements més importants per a la posada en marxa d’un negoci i és fonamental per estudiar la viabilitat organitzativa, legal, tècnica, comercial, econòmica i financera de l’oportunitat de negoci.

Estructura del pla d’empresa:

  • Dades del projecte i presentació de l’equip promotor.
  • Resum executiu.
  • Producte/servei.
  • Anàlisi de mercat.
  • Pla de màrqueting. Comunicació. Comercialització.
  • Pla productiuoperatiu i pla de recursos humans.
  • Estat de desenvolupament i pla d’implementació del projecte.
  • DAFO.
  • Pla economicofinancer.

El document del pla d’empresa ha de ser concret, concís i clar, amb uns continguts molt estructurats.

Són importants aspectes generals com:

  • L’aportació d’experiència i coneixements per dur a terme el projecte.
  • L’obtenció d’una rendibilitat adequada per assegurar la continuïtat.
  • La coherència de les dades emplenades
  • La solvència financera suficient.

3. Quan l’import de la despesa subvencionable superi les quanties establertes a la legislació estatal en matèria de contractes del sector públic per als contractes menors (40.000 euros quan es tracti d’obres o 15.000 euros quan es tracti de contractes de subministraments o serveis, IVA exclòs), el beneficiari haurà de sol·licitar com a mínim tres ofertes de diferents proveïdors, amb caràcter previ a l’adopció del compromís per a la prestació del servei o el lliurament del bé, llevat que per les especials característiques de les despeses subvencionables no hi hagi al mercat suficient nombre d’entitats que el subministrin o prestin, o llevat que la despesa s’hagués realitzat amb anterioritat a la sol·licitud de la subvenció.

L’elecció entre les ofertes presentades es realitzarà conforme a criteris d’eficiència i economia i ha de justificar expressament en una memòria l’elecció quan no recaigui en la proposta econòmica més avantatjosa.

3. Beneficiaris

3.1. Poden ser beneficiàries de les ajudes:

- Programa I: els autònoms i empreses de les Illes Balears que exerceixen una activitat lucrativa dins l’àmbit de les activitats del comerç i els serveis, que estiguin constituïdes prèviament a la data de publicació d’aquesta convocatòria i que vulguin planificar el seu relleu empresarial o elaborar un pla d’empresa.

- Programa II: els autònoms i empreses de les Illes Balears que exerceixen una activitat lucrativa dins l’àmbit de l’activitat industrial, que estiguin constituïdes prèviament a la data de publicació d’aquesta convocatòria i que vulguin planificar el seu relleu empresarial o elaborar un pla d’empresa.

Per adquirir la condició de beneficiari les empreses hauran d’adoptar algunes de les formes jurídiques següents: persones físiques, societats anònimes i societats limitades. També podran ser beneficiaris les comunitats de béns i societats civils, encara que no tenguin personalitat jurídica. En aquests supòsits s’hauran de fer constar expressament, tant en la seva sol·licitud com en la resolució de concessió, els compromisos d’execució assumits per cada comuner o soci, així com l’import de subvenció a aplicar a cada un d’ells, que tindran igualment la consideració de beneficiaris. En qualsevol cas, s’haurà d’anomenar un representant que, com a beneficiari, correspon a la comunitat de béns o societat civil.

3.2. No podran adquirir la condició de beneficiari les empreses públiques, les participades majoritàriament per aquestes, les entitats de dret públic i les empreses, de qualsevol tipus, que tenguin per activitat la gestió d’un servei públic.

4. Dotació pressupostària

4.1. Les ajudes que es regulen en aquesta Resolució es finançaran a càrrec de la partida 19301 761A02 47000.00 dels pressuposts de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per a l’exercici 2019, dins la línia pressupostària prevista en la Llei de pressuposts de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per a l’exercici 2019, i la quantitat global màxima destinada a aquesta convocatòria serà de 100.000,00 euros.

4.2. El crèdit assignat es distribueix de la manera següent, en funció del tipus d’ajudes:

  • Programa I: 50.000 euros.
  • Programa II: 50.000 euros.

4.3. Sempre que les disponibilitats pressupostàries ho permetin es pot augmentar l’import d’aquesta convocatòria.

5. Despeses subvencionables

5.1. Per aquests projectes tindran la consideració de despeses subvencionables per a ambdós programes les que es detallen a continuació:

a) Les despeses de consultoria externa especialitzada per a l’elaboració del protocol d’empresa familiar, del pla de relleu o del pla d’empresa.

b) Despeses notarials i en el seu cas registrals que es puguin generar.

5.2. Se subvencionarà el 50 % de les despeses subvencionables, amb els límits següents:

  • Per a empreses amb menys de 10 treballadors, la despesa màxima subvencionable serà de 6.000,00 euros.
  • Per a empreses amb 10 treballadors i menys de 50, la despesa màxima subvencionable serà de 8.000,00 euros.
  • Per a empreses amb 50 treballadors o més, la despesa màxima subvencionable serà de 10.000,00 euros.

En cas de que només es realitzi un pla d’empresa aquests imports es reduiran a la meitat.

6. Procediment de concessió d’ajudes

6.1. El procediment de concessió d’ajudes s’efectuarà per un procediment que no és de concurs, atès que no és necessària la comparació i la prelació, en un únic procediment, de totes les sol·licituds entre sí, en virtut del que disposa l’article 17.2 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s’aprova el Text refós de la Llei de subvencions. Les sol·licituds de subvenció es podran resoldre individualment, mitjançant règim de concessió directa amb convocatòria oberta, en virtut de la qual les subvencions s’aniran concedint conforme es vagin sol·licitant pels interessats, en base als requisits establerts en aquesta Resolució, sempre que hi hagi crèdit suficient. Si s’esgoten els crèdits destinats a la convocatòria abans de la finalització del termini de presentació, es podrà suspendre la concessió de noves ajudes mitjançant resolució publicada en el Butlletí Oficial de les Illes Balears (BOIB).

6.2. Les possibilitats d’intervenir en els processos de relleu empresarial o plans d’empresa no poden estar subjectes a termini o limitacions temporals, atès que, precisament, les circumstancies que fonamenten la concessió de la subvenció estan condicionades per uns criteris d’oportunitat que impossibiliten el seu acotament temporal i exigeixen una concessió immediata a la sol·licitud presentada pels beneficiaris, sempre que aquesta s’ajusti íntegrament als punts de la Resolució.

D’altra banda, la impossibilitat d’establir uns criteris objectius per determinar un ordre de prelació en la concessió de les ajudes dificulten enormement la tramitació mitjançant el procediment de concurrència competitiva.

7. Termini i forma de presentació de sol·licituds

7.1. El termini de presentació de sol·licituds, per a ambdós programes s’iniciarà a partir del tercer dia des de la data de publicació d’aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears (BOIB), i finalitzarà quan s’esgoti el pressupost destinat per a l’any 2019, i en tot cas en un termini de tres mesos des de la publicació de la convocatòria.

7.2. La presentació de la sol·licitud duu implícita l’acceptació de les bases, incloent-hi el que s’ha disposat en la convocatòria respectiva.

7.3. Es pot presentar un únic projecte per empresa sol·licitant.

​​​​​​​​​​​​​​7.4. En tot cas és obligatòria la presentació de la documentació que s’indica a continuació, per ambdós programes:

a) Imprès de sol·licitud. El model d’imprès normalitzat i la resta de documentació estan disponibles en l’adreça d’Internet del Govern de les Illes Balears: http://www.caib.es. Les sol·licituds s’han d’adequar als models normalitzats (annex I).

D’acord amb el que disposa l’article 28.2 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, es presumeix que amb la sol·licitud l’interessat autoritza l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears perquè pugui consultar les dades d’identitat del sol·licitant i la seva situació quant al compliment de les seves obligacions tributàries i amb la Seguretat Social, excepte en el cas que es marqui expressament que no s’autoritza l’Administració per fer aquestes consultes en l’annex I de la sol·licitud.

Així mateix, l’imprès de sol·licitud ha de contenir les declaracions responsables que acreditin que el beneficiari compleix els requisits de la convocatòria i els de les bases reguladores (annex I).

L’imprès de sol·licitud inclou un pressupost de les accions subvencionables que pretén dur a terme el sol·licitant de l’ajuda, juntament amb un pressupost del proveïdor que hagi de realitzar cada una de les activitats pressupostades o factura en el supòsit que l’activitat ja s’hagi realitzat.

La sol·licitud també inclou una memòria descriptiva del projecte pel qual es sol·licita l’ajuda.

b) Acreditació d’estar al corrent de les obligacions tributàries amb l’Agència Tributària Estatal i l’Agència Tributària de les Illes Balears i certificat d’estar al corrent en les obligacions davant la Seguretat Social en el cas que es denegui autorització a la Comunitat Autònoma de les Illes Balears perquè l’obtengui per mitjans electrònics.

c) Declaració responsable d’altres ajudes, subvencions, ingressos o recursos procedents de qualsevol administració o ens públic o privat que s’hagin obtingut o sol·licitat per als mateixos costos subvencionables sotmesos a un reglament d’exempció o a una decisió adoptada per la Comissió, en compliment del règim de minimis, de compliment dels requisits de la convocatòria i de les bases reguladores (annex I).

d) Fotocòpia de l’escriptura de constitució de l’empresa sol·licitant.

e) Còpia del document fefaent que acrediti, per qualsevol forma vàlida en dret, la representació de la persona que actua en nom de l’organització sol·licitant.

7.5. Les sol·licituds, que han d’anar adreçades al conseller de Treball, Comerç i Indústria, s’han de presentar en el Registre de la Conselleria, en el de les seves delegacions o en qualsevol altre lloc dels que estableix l’article 16 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

De conformitat amb el que estableix l’article 14.2 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, estan obligats a relacionar-se a través de mitjans electrònics amb les administracions per efectuar qualsevol tràmit d’aquest procediment administratiu, almenys, els subjectes següents:

  • Les persones jurídiques.
  • Les entitats sense personalitat jurídica.
  • Els qui representin un interessat que estigui obligat a relacionar-se electrònicament amb l’administració.

De conformitat amb l’article 68.4 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, si algun dels subjectes als quals fa referència l’article 14.2 i 14.3 presenta la seva sol·licitud presencialment, l’Administració pública requerirà l’interessat perquè l’esmeni mitjançant la presentació electrònica. A l’efecte es considerarà com a data de presentació de la sol·licitud la data en què hagi estat presentada l’esmena.

7.6. Quan la sol·licitud no disposi dels requisits exigits en la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, o no s’acompanyi de la documentació que d’acord amb aquesta convocatòria sigui exigible, s’ha de requerir el sol·licitant perquè —en el termini de 10 dies hàbils des de l’endemà de la recepció del requeriment— esmeni la falta o adjunti els documents preceptius, amb l’advertència que si no ho fa es considerarà que desisteix de la sol·licitud, amb la resolució prèvia dictada en els termes que preveu la legislació administrativa, de conformitat amb l’article 68.1 de la Llei esmentada.

8. Resolució de la convocatòria

8.1. La Direcció General de Comerç i Empresa és l’òrgan competent per dictar les resolucions d’aprovació o denegació de les ajudes corresponents a aquesta convocatòria. Es delega en la persona titular de la Direcció General de Comerç i Empresa la resolució dels recursos de reposició (BOIB núm. 105, de 14 de juliol). Ha de motivar i fixar, amb caràcter definitiu, la quantia individual de la subvenció concedida, i s’ha de notificar als interessats.

8.2. La resolució de concessió ha de ser motivada i es notificarà als interessats de manera individual, especificant els aspectes següents: beneficiari, pressupost total de l’activitat que se subvenciona, import de la subvenció concedida, partida pressupostària a la qual s’aplica, termini per dur a terme l’activitat, justificació de les activitats objecte d’ajuda i termini per presentar els justificants.

8.3. Les ajudes concedides s’han de publicar en la Base de Dades Nacionals de Subvencions (BDNS), en compliment de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, amb expressió de la convocatòria, del programa i crèdit pressupostari a què s’imputen, el beneficiari, la quantitat concedida i l’objectiu o finalitat de la subvenció.

8.4. El termini màxim per resoldre i notificar la resolució és de sis mesos comptadors des de la publicació de l’extracte de convocatòria en el Butlletí Oficial de les Illes Balears. Transcorregut el termini sense que s’hagi notificat la resolució expressa els sol·licitants han d’entendre desestimades les seves sol·licituds per silenci administratiu, tot això sense perjudici de l’obligació de resoldre expressament que incumbeix a l’Administració.

8.5. La resolució de concessió o denegació posa fi a la via administrativa. Contra aquesta s’hi pot interposar un recurs potestatiu de reposició en el termini d’un mes, o bé un recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos, comptadors des de l’endemà d’haver-se notificat.

9. Obligacions de les empreses beneficiàries i justificació

9.1. Les obligacions dels beneficiaris estan especificades en l’article 15 de l’Ordre de bases de la consellera de Comerç, Indústria i Energia per a la concessió de subvencions en matèria de promoció industrial, per a les empreses del Programa II, i de l’Ordre de la consellera de Comerç, Indústria i Energia per a la concessió de subvencions en matèria de Comerç i Serveis d’aquesta, per a les empreses del Programa I, sense perjudici de les previstes en l’article 14 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, i en l’article 10 del Decret legislatiu, de 28 de desembre, pel qual s’aprova el Text refós de la Llei de subvencions.

9.2. En tot cas, els projectes objecte de subvenció s’han d’executar entre l’1 d’octubre de 2018 i el 30 de setembre de 2019, i el termini de presentació de la documentació justificativa és fins al 15 d’octubre de 2019.

Les inversions objecte de les sol·licituds s’han de fer i pagar en el període comprès entre l’1 d’octubre de 2018 i el 30 de setembre de 2019 (ambdós inclosos). No s’han de tenir en consideració, com a justificants de la inversió subvencionada, les factures emeses ni els pagaments fets amb anterioritat entre l’1 d’octubre de 2018 i el 30 de setembre de 2019.

9.3. La justificació de l’ajuda s’ha de fer per mitjà de l’aportació de justificants de despesa i pagament, aprovat per la resolució de la Direcció General de Comerç i Empresa (annex II). En qualsevol cas ha de comprendre la documentació següent:

a) Memòria que reculli de forma detallada el projecte (protocol familiar o pla de continuïtat, així com del pla de relleu a treballadors).

b) Còpia de l’escriptura del protocol d’empresa familiar davant notari públic o acta notarial que certifiqui l’elevació a escriptura pública i el contingut mínim establert en aquesta convocatòria pels plans de relleu.

c) Per a projectes de relleu a treballadors de l’empresa: còpia del pla de relleu elaborat conforme als continguts establerts al punt 2.3. de la Resolució, elevats a escriptura pública davant notari, o acta notarial que certifiqui l’elevació a escriptura pública i el contingut mínim establert en aquesta convocatòria pels plans de relleu i en els quals s’acrediti el traspàs efectiu dels treballadors, o en el seu cas el compromís de traspàs i continuïtat.

d) Còpia del Pla d’empresa.

e) Relació de despeses de l’activitat.

f) Justificants de despesa i pagament.

Per justificar el pagament de les factures objecte de la subvenció s’ha de presentar la documentació següent:

- Una còpia del document bancari que acrediti la transferència o el pagament domiciliat, en què figuri la data del pagament, l’import pagat, el concepte del pagament de tal manera que s’identifiqui aquest amb la factura, i el número de factura abonada, així com les dades de l’ordenant i del destinatari, que han de coincidir amb el beneficiari i amb l’emissor de la factura respectivament. En el cas de pagaments realitzats mitjançant targeta de crèdit, per la naturalesa del pagament no serà necessari fer constar el número de factura ni el concepte del pagament.

- No s’admeten:

  • Factures justificatives inferiors a 100 euros (IVA inclòs).
  • Tiquets de caixa.
  • Pagaments en efectiu.

Per acreditar de forma clara el pagament es recomana efectuar els pagaments mitjançant transferència bancària, a la qual coincideixi l’import de la factura abonada, el número de factura abonada i coincideixin ordenant i destinatari, respectivament, amb beneficiari i emissor de la factura.

9.4. La Direcció General de Comerç i Empresa pot sol·licitar qualsevol justificació addicional de les activitats realitzades quan aquestes no estiguin suficientment acreditades en la memòria.

9.5. En cas que l’expedient de pagament no tengui la documentació necessària per comprovar la justificació i l’aplicació de la subvenció, l’òrgan competent ha de sol·licitar al beneficiari que esmeni els defectes de la justificació dins els deu dies següents comptadors des de l’endemà d’haver rebut el requeriment d’esmena.

9.6. Tota alteració de les condicions que s’han tingut en compte per concedir la subvenció i, en tot cas, l’obtenció concurrent de subvencions o ajudes atorgades per altres administracions o ens, fossin públics o privats, nacionals o internacionals, pot donar lloc a la modificació de la resolució de la concessió.

9.7. La falta de justificació en els termes i els terminis que estableixi la resolució d’atorgament de la subvenció, o la modificació del projecte presentat sense que aquesta conselleria l’hagi aprovat prèviament, com també la desviació de les subvencions o l’aplicació diferent a la que estableix la norma, determinaran la revocació de la subvenció.

10. Pagament de l’ajuda

La Direcció General de Comerç i Empresa ha d’efectuar el pagament de l’ajuda una vegada s’hagi executat el projecte a què estava destinada, sempre que s’hagi verificat el compliment de les obligacions exigibles al beneficiari i s’hagin justificat mitjançant la presentació de la sol·licitud de pagament, juntament amb la documentació del punt novè esmentada.

11. Normativa d’aplicació

11.1. La convocatòria es regeix per la normativa següent:

Programa I: Ordre de la consellera de Comerç, Indústria i Energia, de 8 d’abril de 2008, que estableix les bases reguladores per a la concessió de subvencions en matèria de comerç i serveis.

Programa II: Ordre de la consellera de Comerç, Indústria i Energia, de 8 d’abril de 2008, que estableix les bases reguladores per a la concessió de subvencions en matèria de promoció industrial.

11.2. En tot allò que no estableixen ni aquesta Resolució ni l’Ordre esmentada s’ha d’aplicar el Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre.

12. Règim comunitari de les ajudes

12.1. Els beneficiaris d’aquesta convocatòria estan sotmesos al règim de minimis establert en el Reglament (CE) núm.1407/2013 de la Comissió, de 18 de desembre, que determina en el seu article 3 que l’import total de les ajudes de minimis a una única empresa no pot ser superior a 200.000 euros durant qualsevol període de tres exercicis fiscals.

12.2. Les activitats agrícoles i pesqueres estan sotmeses respectivament al règim de minimis establert en el Reglament UE 1408/2013, de 18 de desembre, relatiu a l’aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat de funcionament de la Unió Europea a les ajudes de minimis en el sector agrícola, i al Reglament UE 717/2014, relatiu a l’aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat de funcionament de la Unió Europea a les ajudes de minimis en el sector de la pesca i de l’aqüicultura.

13. Publicació

Aquesta Resolució s’ha de publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

Contra aquesta Resolució —que exhaureix la via administrativa— es pot interposar un recurs de reposició davant el conseller de Treball, Comerç i Indústria en el termini d’un mes comptador des de l’endemà d’haver-se publicat en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, d’acord amb l’article 124 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, i amb l’article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

També es pot interposar directament un recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos comptadors des de l’endemà de la publicació d’aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, d’acord amb l’article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.

 

Palma, 28 de març de 2019

El conseller de Treball, Comerç i Indústria ​​​​​​​Iago Negueruela Vázquez

Documents adjunts