Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
AGÈNCIA TRIBUTÀRIA DE LES ILLES BALEARS
Núm. 2990
Acord del Consell General de l’Agència Tributària de les Illes Balears, de 27 de març de 2019, pel qual s’accepta la modificació de la delegació a l’Agència Tributària de les Illes Balears de les facultats de recaptació en període voluntari i executiu de tributs i altres ingressos de dret públic no tributaris de l’Ajuntament d’Inca
El Consell General de l’Agència Tributària de les Illes Balears, a proposta de la Directora de l’Agència Tributària de les Illes Balears, en la sessió celebrada el dia 27 de març de 2019, va adoptar, entre d’altres, l’Acord següent:
1. L’Agència Tributària de les Illes Balears, en nom i per compte de la comunitat autònoma de les Illes Balears, accepta la modificació de la delegació de les facultats de recaptació en període voluntari i executiu de tributs i altres ingressos de dret públic no tributaris, i de les competències en matèria de gestió tributària de l’impost sobre béns immobles, acordada pel Ple de l’Ajuntament d’Inca en la sessió ordinària del dia 29 de novembre de 2018, en els termes i les condicions que a continuació s’assenyalen:
“Primer. Delegar, de conformitat amb el que estableix l’article 106.3 de la Llei 7/1985, de 2 d’abril, reguladora de les bases del règim local i l’article 7 del Text refós de la Llei reguladora de les hisendes locals, aprovat pel Reial decret legislatiu 2/2004, de 5 de març, a la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, les facultats de recaptació en període voluntari i executiu de tributs i d’altres ingressos de dret públic no tributaris amb el contingut i l’abast següent:
A. Contingut de la delegació:
a) Únicament la recaptació de tributs de cobrament periòdic per rebut en període voluntari i executiu dels següents imposts i taxes:
1.- Impost sobre béns immobles
2.- Impost sobre activitats econòmiques.
3.- Impost sobre vehicles de tracció mecànica.
4.- Taxes per al servei de recollida, transport, tractament i eliminació de fems.
5.- Taxa de recollida de fems d’edificacions existents en sòl no urbà.
6.- Taxa pel servei municipal de conservació del cementeri.
7.- Taxa de clavegueram.
b) La recaptació en període executiu de tributs i altres ingressos de dret públic o privat no relacionats a l’apartat a), essent a càrrec de l’Ajuntament d’Inca l’expedició prèvia de la provisió de constrenyiment.
B. Abast de la delegació:
a) En els tributs de cobrament periòdic per rebut, l’Agència Tributària de les Illes Balears (ATIB): ha de procedir a la impressió i repartiment dels rebuts o avisos de cobrament a tots els contribuents, ha de fixar el termini d’ingrés en període voluntari de pagament —amb el coneixement previ d’aquest per part de l’Ajuntament d’Inca—, ha de dur a terme la recaptació en període voluntari, ha de gestionar les domiciliacions de pagament o, en el seu cas, el sistema de pagament fraccionat que pugui establir l’Ajuntament, i, una vegada transcorregut el termini de pagament en període voluntari, ha d’acordar i expedir les relacions certificades de deutors proveïdes de constrenyiment i la corresponent notificació de la provisió de constrenyiment a l’obligat al pagament.
b) En el cas de recursos municipal gestionats per l’Ajuntament mitjançant declaració liquidació o per ingrés directe, correspon a l’Ajuntament la gestió i recaptació en període voluntari, així com dictar la provisió de constrenyiment, la qual l’ha de trametre a l’ATIB perquè en faci la notificació i recaptació executiva.
c) En via executiva, l’ATIB ha de dur a terme les actuacions referents a l’embargament de béns, el dipòsit, l’alienació de béns embargats i la seva adjudicació, com també totes les actuacions encaminades a procurar l’efectivitat dels crèdits. Així mateix, ha de resoldre les terceries que s’interposin contra les actuacions d’embargament.
d) L’ATIB ha de tramitar i acordar els ajornaments i els fraccionaments de pagament dels deutes inclosos en les competències delegades a la Comunitat Autònoma.
e) L’ATIB ha de resoldre els expedients de devolució d’ingressos indeguts que es puguin derivar d’actes dictats per aquesta en l’exercici de les funcions delegades corresponent a l’Ajuntament fer efectiva la devolució que, si s’escau, s’acordi.
f) L’ATIB ha de tramitar i resoldre els procediments de derivació de responsabilitat i de successió així com ha d’assumir la defensa dels drets de cobrament relatius als recursos la recaptació dels quals és objecte de delegació quan els obligats en el seu pagament es trobin en un procés de concurs de creditors.
g) Els actes dictats per òrgans de l’ATIB en l’exercici de les competències delegades a la comunitat autònoma, es poden recórrer, en reposició, davant l’òrgan competent en el termini que estableix la Llei General Tributària o es pot interposar, en el termini corresponent, una reclamació economicoadministrativa davant la Junta Superior d’Hisenda de les Illes Balears. Els dos recursos no poden ser simultanis.
Per resoldre els recursos es pot sol·licitar un informe a l’Ajuntament.
C. Termini de delegació:
La delegació de facultats a la Comunitat Autònoma de les Illes Balears en matèria de recaptació dels tributs i altres recursos de dret públic no tributaris tindrà un termini de cinc anys, iniciant-se aquest còmput el dia 1 de gener de 2019 i finalitzant el dia 31 de desembre de 2023.
Aquesta delegació s’entendrà tàcitament prorrogada, quan finalitzi, per idèntics terminis successius de cinc anys naturals; llevat que qualsevol de les parts amb una antelació mínima de sis mesos procedeixi a la seva denúncia.
Segon. Conseqüentment amb l’anterior, l’Ajuntament d’Inca durà a terme les tasques de gestió i inspecció dels següents imposts i taxes:
1.- Impost sobre béns immobles.
2.- Impost sobre activitats econòmiques.
3.- Impost sobre vehicles de tracció mecánica.
4.- Impost sobre construccions, instal·lacions i obres.
5.- Impost sobre despeses sumptuàries.
6.- Impost sobre l’increment de valor dels terrenys de naturalesa urbana.
7.- La totalitat de les taxes exceptuant el servei de recollida, transport, tractament i eliminació de fems municipals i la taxa de clavegueram, que será encomanada la seva gestió i inspecció a l’Agència Tributària de les Illes Balears.
I en quant a la tasca de recaptació, l’Ajuntament d’Inca, durà a terme la recaptació en período voluntari dels següents imposts i taxes:
1.- Impost sobre construccions, instal·lacions i obres.
2.- Impost sobre despeses sumptuàries.
3.- Impost sobre l’increment de valor dels terrenys de naturalesa urbana.
4.- La totalitat de les taxes exceptuant el servei de recollida, transport, tractament i eliminació de fems municipals i la taxa de clavegueram, que será encomanada la seva recaptació a l’Agència Tributària de les Illes Balears.
[…]
Quart. L’Ajuntament es reserva el dret a revocar o modificar, en qualsevol momento, les anteriors delegacions de competències o les encomanes de gestió, o alguna d’elles si, d’acord amb circumstàncies sobrevingudes, es considerés convenient pels interessos municipals. Havent de comunicar, en tot cas, el corresponent acord a la comunitat autónoma de les Illes Balears amb sis mesos d’antelació a l’inici de l’exercici pressupostari en què hagi de produir efecte la revocació o modificació.
[…]
2. Aquest Acord s’ha de publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.”
La qual cosa es publica per a general coneixement, en compliment del que disposa l'article 7.2 del Reial decret Legislatiu 2/2004, de 5 de març, pel qual s'aprova el text refós de la Llei reguladora de les hisendes Locals.
Palma, 28 de març de 2019
La directora de la Agencia Tributaria de las Illes Balears Maria Antònia Truyols Martí