Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció V. Anuncis

Subsecció segona. Altres anuncis oficials

CONSELL INSULAR DE FORMENTERA

Núm. 2939
Aprovació inicial de la modificació puntual núm. 4 del Pla Territorial Insular de Formentera. Sotmetiment al tràmit d’informació pública (de la part substantiva o de fons urbanístic i territorial i de la part mediambiental). Tramitació d’urgència i suspensió de planejament en àmbits determinats

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Es fa públic per a general coneixement que el Ple del Consell Insular de Formentera en la sessió ordinària del dia 29 de març de 2019, ha adoptat, entre d’altres, el següent acord:

“3.1.1.- PRP 2019/183. PROPOSTA D’APROVACIÓ INICIAL DE LA MODIFICACIÓ PUNTUAL NÚM. 4 DEL PLA TERRITORIAL INSULAR DE FORMENTERA.

...

En conseqüència,

Sotmès a votació dels 15 membres presents (dels 17 que formen Ple de la corporació), amb la següent composició i votació: el vot a favor dels 9 representants del grup polític Gent x Formentera, que formen l’equip de Govern; dels 2 representants presents del grup polític PP Formentera i dels 2 representants del grup polític dels Socialistes de Formentera, la qual cosa suposa més de la majoria absoluta de la corporació, i l’abstenció dels 2 representants del grup polític Compromís amb Formentera, adopta, sobre la base de la proposta transcrita, el següent

Acord

Preliminar.- Declarar que aquest assumpte és manifestament urgent, tant pel que fa al contingut substantiu com pel que fa al procediment a seguir, ja siga per a la tramitació en aquest Consell Insular, ja siga fora del propi Consell Insular, tot de conformitat, amb l’article 33 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, de procediment administratiu comú de les administracions públiques i legislació concordant, amb les conseqüències d’aquesta declaració d’urgència. Les raons concretes d’aquesta urgència es determinen més avall.  

I.- Aprovar inicialment la modificació puntual núm. 4 del Pla Territorial Insular de Formentera, tot de conformitat amb l’article 10, de la Llei 14/2000, de 21 de desembre, d’ordenació territorial (LOT) tot això en relació a l’Estatut d’autonomia de les Illes Balears, segons la redacció derivada de la Llei orgànica 1/2007, de 28 de febrer (EAIB), i la creació del Consell Insular de Formentera; així com de conformitat amb l’establert en la disposició addicional sisena de la Llei 12/2017, de 29 de desembre, d’urbanisme de les Illes Balears (LUIB) i el conjunt d’aqueixa darrera llei.

Des del punt de vista ambiental, s’està de manera provisional, en tot moment, al que es deriva de l’escrit rebut amb data d’11 de març de 2019 del Cap del Departament d'Avaluacions Ambientals de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears, on se’ns va comunicar el següent:

“L'informe ambiental estratègic s'està tramitant i:

Si el seu sentit fos finalment que la modificació puntual avaluada no té efectes significatius sobre el medi ambient, l’informe ambiental estratègic no tindria conseqüències sobre la validesa de l’aprovació inicial de la modificació del PTI i del tràmit d’informació pública efectuats amb anterioritat a l’emissió de l’esmentat informe. Encara així, degut al seu caràcter preceptiu i determinant, l’òrgan substantiu ha de comptar amb el pronunciament de l’òrgan ambiental abans de l’aprovació definitiva de la modificació.

Pel contrari, si l’informe ambiental estratègic resolgués que es poden donar efectes significatius sobre el medi ambient i es fa necessària l’avaluació ambiental estratègica ordinària de la modificació puntual, la modificació s’hauria d’adaptar al contingut del corresponent estudi ambiental estratègic i, en tot cas, s’hauria d’efectuar un nou tràmit d’informació pública i de consulta a les administracions públiques afectades i a les persones interessades en les condicions i pels terminis establerts a la llei”.

Tot explicitant-ne el que s’ha transcrit, de manera expressa, aqueixes eventualitats.

Respecte a la urgència manifesta de l’assumpte present (com es deriva del punt preliminar), cal estar a les raons següents, que així ho avalen plenament:

a) Per la necessitat ineludible d’adaptar-se d’immediat al Reial decret legislatiu 7/2015, de 30 d’octubre, pel qual s’aprova el Text refós de la llei de sòl i rehabilitació urbana (en endavant TRLSiRU); el Decret llei 1/2016, de 12 de gener, de mesures urgents en matèria urbanística; la citada LUIB i l'Acord del Consell de Govern de 18 de gener de 2019 pel qual s'aproven la declaració i l'ampliació de zones d'especial protecció per a les aus (ZEPA) en l'àmbit de les Illes Balears.

b) Per l’obligació inexcusable i inajornable de reordenar els terrenys de la UA SFR-08, ubicada a Sant Ferran de ses Roques, en compliment del Conveni urbanístic aprovat pel Ple d’aquesta corporació amb data 18 de desembre de 2018, amb vistes a la cessió de terrenys a l’IBAVI, per a la construcció d’habitatge social.

II.- Publicar aquest acord al Butlletí Oficial de les Illes Balears (BOIB).

II.- Donar audiència als interessats i establir un període d’exposició pública, d’acord amb els articles 45 i 46 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

Considerar, així mateix, que, conforme a l’article 10.1.c de LOT, l’expedient ha de ser objecte d’informació pública mitjançant publicació del corresponent edicte al BOIB i, com a mínim, a un dels diaris de major circulació a Formentera i també en la pàgina web de Consell Insular, en el punt d’informació electrònica (de contingut territorial i urbanístic), on s’ha d’incloure l’expedient complet, per a permetre l’accés electrònic en tot moment.

Segons l’article 10.2 de la darrera Llei citada, en tractar-se d’una modificació, el termini d’aquesta informació pública no serà de dos mesos, sinó que serà de la meitat, amb la qual cosa, el termini als efectes de la LOT és, com a mínim, d’un mes. En el mateix sentit l’article 55.3.III de la LUIB, en relació a la normativa sobre avaluació ambiental.

En qualsevol cas, s’haurà d’acomplir amb allò establert en l’article 25 del Text refós de la llei sobre règim del sol i rehabilitació urbana aprovat pel Reial decret legislatiu 7/2015, de 30 d’octubre, a propòsit de la informació pública en tots els seus extrems.

També caldrà estar a l’establert a l’article 83 de la citada Llei 39/2015.

Així mateix, cal considerar que, conforme a l’article 21.2 de la Ley 21/2013, de 9 de diciembre de evaluación ambiental, la versió inicial del Pla, acompanyada de l’Estudi ambiental estratègic se sotmetrà a informació pública al BOE o al BOIB i a la web de la corporació, tot resultant que, segons aquest article 21.2, la informació pública seria com a mínim de quaranta-cinc dies hàbils.

Donat que s’ha de procurar que la informació pública de la tramitació ambiental i territorial sigui simultània, en la mesura del possible, d’acord a l’article 10.4 a la Llei 12/2016, de 17 d’agost d’avaluació ambiental de les Illes Balears, i atesa la comunicació rebuda del Departament d'Avaluacions Ambientals de la CMAIB,  tot considerant de manera provisional que s’està a un tràmit d’avaluació ambiental estratègica simplificada, a resultes del que acordi la citada CMAIB en el seu dia (de manera definitiva), i tot existint, pel que fa al fons, urgència manifesta (amb reducció d’aqueix termini de 45 dies, però superior en qualsevol cas a un mes), s’estableix que els terminis de la informació pública d’ambdós tràmits –territorial de fons, i ambiental de manera provisional- es fixa en almenys un termini no inferior a 30 dies hàbils.

IV.- Considerar conforme a l’article 51.2 de la LUIB, sobre Suspensió d’aprovacions i atorgaments d’autoritzacions i llicències l’aprovació inicial dels instruments de planejament urbanístic (i el PTI, també ho és als efectes de Formentera) determina per si sola, segons l’article 27.3 del TRLSiRU la suspensió prevista en l’article 51.1 de la citada LUIB, almenys en els àmbits en què les noves determinacions suposin una modificació del règim urbanístic. L’acord pel qual se sotmet a informació pública l’instrument del planejament aprovat inicialment ha d’expressar necessàriament les zones del territori objecte del planejament afectades per la suspensió. La publicació de l’acord d’aprovació provisional dels instruments de planejament determina per si sola la pròrroga de la suspensió.

Les zones del territori objecte del planejament afectades per la suspensió són les següents.

  • Les Unitats d’actuació següents: UA SFR-02, UA SFR-03 i UA SFR-08, totes ubicades a Sant Ferran de ses Roques.
  • I les parcel·les afectades per la correcció d’errors al Polígon Industrial.

Les determinacions suspensives contingudes en aquest apartat produiran els seus efectes des de l’endemà de la publicació al BOIB de l’acord d’aprovació inicial de la modificació puntual del present instrument d’ordenació, el qual es mantindrà fins a l’aprovació definitiva. En qualsevol cas, resultarà d’aplicació l’establert en l’article 151 de la LUIB sobre Procediment d’atorgament de les llicències urbanístiques.

D’acord amb l’article 51.3 de la mateixa LUIB, es podran tramitar els instruments, atorgar llicències  o presentar les comunicacions prèvies que, a més de complir amb les determinacions vigents, compleixen també amb les determinacions establertes als àmbits afectats per la modificació.

També es deixa constància que a l’expedient hi és la relació a què es refereix l’article 59.5 [Modificació dels instruments de planejament urbanístic] de la LUIB sobre “persones propietàries o titulars d’altres drets reals sobre les finques afectades durant els cinc anys anteriors a la seva iniciació” i, en idèntic sentit, la legislació de règim local: article 70 ter de la Llei 7/1985, de 2 d’abril, reguladora de les bases de règim local.

V.- Sol·licitar, conforme a l’article 55 de la LUIB, el corresponent informe preceptiu i no vinculant al Govern de les Illes Balears (àmbit estricte urbanístic) i, conforme a l’article 10.1.d de la LOT, també sol·licitar l’informe corresponent (àmbit estricte de l’ordenació territorial) al citat Govern de les Illes Balears i, finalment, sol·licitar l’informe preceptiu a la Delegació del Govern de l’Estat a les Illes Balears.

Conforme al citat article 10.1.d de la LOT es poden sol·licitar (potestativament) informes a d’altres entitats que no siguin les estrictes administracions públiques (Govern de l’Estat i Govern de les Illes Balears), com a possibles ens consultats.

En no afectar a qüestions comunes amb l’illa d’Eivissa, segons l’ordenació territorial derivada del Pla Territorial Insular d’Eivissa i Formentera, aprovat el 21 de març de 2005, en la part que aquest Pla abastava i abasta les Pitiüses com a conjunt territorial, i es manté, tot i la creació del Consell Insular de Formentera per mor de la reforma de l’EAIB, no s’ha de consultar el Consell Insular d’Eivissa, si bé per deferència i lleialtat institucional se li ha de donar compte.

Segons l’article 10.2 de la LOT, en tractar-se d’una modificació, el termini per a l’emissió d’aqueixos informes, per aqueixes administracions, se reduirà a la meitat.

VI.- Considerar, a més a més, i tot i que és obligació del secretari de la corporació acomplir amb les obligacions establertes en l’article 189 i concordants de la Llei 33/2003, de 3 de novembre, del patrimoni de les administracions públiques (en tot allò que, en hipòtesi, el patrimoni de l’Administració general de l’Estat es puga veure afectat per aquesta modificació del PTI), que no se’n sol·licita perquè no hi ha afectacions d’aquest concret àmbit.

VII.- Considerar que, conforme a l’article 10.1.e i f de la LOT, si n’hi hagués discrepàncies fruit de la informació pública i dels informes sol·licitats i emesos, s’haurà d’estar al que aqueixos apartats de l’article 10.1 de la Llei citada, estableixen al respecte.

VIII.- Sol·licitar, finalment, conforme a l’article 10.1.g de la LOT, abans de l’aprovació definitiva el preceptiu informe a la Comissió de Coordinació de Política Territorial, adscrita al Govern de les Illes Balears.

Respecte a les competències de la Comissió de Coordinació de Política Territorial envers Formentera i el seu status singular juridicoadministratiu i territorial hom estarà a la citada disposició addicional 6a de la LUIB, a propòsit del Règim específic de l’illa de Formentera.

Segons l’article 10.2 de la darrera Llei citada, en tractar-se d’una modificació, el termini per a l’emissió d’aqueixos informes, per aqueixes administracions, se reduirà a la meitat.

IX.- Considerar, per al seu dia, que l’aprovació final correspondrà al Ple de la corporació, per majoria absoluta, com també pertoca fer-ho en l’aprovació inicial present.

X.-  Considerar que, en qualsevol cas, s’haurà de publicar l’acord complet i el text íntegre de l’aprovació de la modificació present del PTI, inclosa la part normativa i planimètrica (si n’hi ha), al BOIB als efectes d’entrada en vigor, segons l’establert en la citada LOT, i també conforme amb l’establert en la citada LUIB, com a modificació, a la volta, d’un instrument d’ordenació territorial i urbanística, per la naturalesa especial del PTI de Formentera (a la volta Normes subsidiàries de Formentera).

XI.- Considerar, finalment, que, des del punt de vista de l’aplicació de la normativa sobre ordenació territorial i urbanística, s’haurà d’enviar en el seu dia un exemplar diligenciat a l’Arxiu d’Urbanisme de les Illes Balears, depenent del Govern de les Illes Balears.

XII.- Habilitar els serveis tècnics del Consell Insular per tal que, amb caràcter previ a l’obertura del període d’informació pública, esmenin els possibles errors que es detectin a la documentació escrita i/o gràfica de les normes i, en qualsevol cas, els indicats als informes tècnics que consten a l’expedient (Àrea d’Urbanisme i Àrea de patrimoni cultural).

DOCUMENTACIÓ DE LA MODIFICACIÓ PUNTUAL:

  • MEMÒRIA JUSTIFICATIVA, redactada per l’Arquitecte assessor tècnic del Consell Insular de Formentera, Sr. Bonilla Villalonga.

Es compon de:

- Tràmit ambiental.

- Memòria justificativa.

 

- Annexos:

Annex 1, Resum executiu.

Annex 2, Text refós.

Annex 3 Plànols.

Annex 4 Fitxes modificades

  • AVALUACIÓ AMBIENTAL ESTRATÈGICA SIMPLIFICADA DE LA MODIFICACIÓ NÚ. 4 DEL PLA TERRITORIAL INSULAR DE FORMENTERA, redactada per l’Enginyer Sr. Socías; datat al desembre de 2018”.

En conseqüència,

segons els punts II a V, d’aquest acord, i una volta publicat l’edicte present al BOIB, s’està al següent:

A.- Es dona audiència als interessats i s’estableix un període d’exposició pública, d’acord amb els articles 45 i 46 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

Conforme a l’article 10.1.c de LOT, l’expedient serà objecte d’informació pública mitjançant publicació d’aquest edicte al BOIB i, com a mínim, a un dels diaris de major circulació a Formentera i també en la pàgina web de Consell Insular, en el punt d’informació electrònica (de contingut territorial i urbanístic), on s’inclou l’expedient complet, per a permetre l’accés electrònic en tot moment. Es tracta de la web www.conselldeformentera.cat

Segons l’article 10.2 de la darrera Llei citada, en tractar-se d’una modificació, el termini d’aquesta informació pública no serà de dos mesos, sinó que serà de la meitat, amb la qual cosa, el termini als efectes de la LOT és, com a mínim, d’un mes. En el mateix sentit l’article 55.3.III de la LUIB, en relació a la normativa sobre avaluació ambiental.

En qualsevol cas, s’acompleix allò establert en l’article 25 del Text refós de la llei sobre règim del sol i rehabilitació urbana aprovat pel Reial decret legislatiu 7/2015, de 30 d’octubre, a propòsit de la informació pública en tots els seus extrems.

També s’està a l’establert a l’article 83 de la citada Llei 39/2015.

Així mateix, cal considerar que, conforme a l’article 21.2 de la Ley 21/2013, de 9 de diciembre de evaluación ambiental, la versió inicial del Pla, acompanyada de l’Estudi ambiental estratègic se sotmet a informació pública al l BOIB i a la web de la corporació, tot resultant que, segons aquest article 21.2, la informació pública seria com a mínim de quaranta-cinc dies hàbils.

Donat que s’ha de procurar que la informació pública de la tramitació ambiental i territorial sigui simultània, en la mesura del possible, d’acord a l’article 10.4 a la Llei 12/2016, de 17 d’agost d’avaluació ambiental de les Illes Balears, i atesa la comunicació rebuda del Departament d'Avaluacions Ambientals de la CMAIB, tot considerant de manera provisional que s’està a un tràmit d’avaluació ambiental estratègica simplificada, a resultes del que acordi la citada CMAIB en el seu dia (de manera definitiva), i tot existint, pel que fa al fons, urgència manifesta (amb reducció d’aqueix termini de 45 dies, però superior en qualsevol cas a un mes), s’estableix que els terminis de la informació pública d’ambdós tràmits –territorial de fons, i ambiental de manera provisional- es fixa en almenys un termini no inferior a 30 dies hàbils.

B.- Es fa constar que, conforme a l’article 51.2 de la LUIB, sobre Suspensió d’aprovacions i atorgaments d’autoritzacions i llicències l’aprovació inicial dels instruments de planejament urbanístic (i el PTI, també ho és als efectes de Formentera) determina per si sola, segons l’article 27.3 del TRLSiRU la suspensió prevista en l’article 51.1 de la citada LUIB, almenys en els àmbits en què les noves determinacions suposin una modificació del règim urbanístic. Aquest acord pel qual se sotmet a informació pública l’instrument del planejament aprovat inicialment expressa necessàriament les zones del territori objecte del planejament afectades per la suspensió. La publicació de l’acord d’aprovació provisional present dels instruments de planejament determina per si sola la pròrroga de la suspensió.

Les zones del territori objecte del planejament afectades per la suspensió són les següents.

  • Les Unitats d’actuació següents: UA SFR-02, UA SFR-03 i UA SFR-08, totes ubicades a Sant Ferran de ses Roques.
  • I les parcel·les afectades per la correcció d’errors al Polígon Industrial.

Les determinacions suspensives contingudes en aquest apartat produiran els seus efectes des de l’endemà de la publicació al BOIB de l’edicte present, on es conté l’acord d’aprovació inicial de la modificació puntual del present instrument d’ordenació, el qual es mantindrà fins a l’aprovació definitiva. En qualsevol cas, resultarà d’aplicació l’establert en l’article 151 de la LUIB sobre Procediment d’atorgament de les llicències urbanístiques.

D’acord amb l’article 51.3 de la mateixa LUIB, es podran tramitar els instruments, atorgar llicències o presentar les comunicacions prèvies que, a més de complir amb les determinacions vigents, compleixen també amb les determinacions establertes als àmbits afectats per la modificació.

També es deixa constància, finalment, que a l’expedient hi és la relació a què es refereix l’article 59.5 [Modificació dels instruments de planejament urbanístic] de la LUIB sobre “persones propietàries o titulars d’altres drets reals sobre les finques afectades durant els cinc anys anteriors a la seva iniciació” i, en idèntic sentit, la legislació de règim local: article 70 ter de la Llei 7/1985, de 2 d’abril, reguladora de les bases de règim local.

 

Formentera, a 1 de abril de 2019.

El president Jaume Ferrer Ribas.