Secció I. Disposicions generals
AJUNTAMENT DE CAMPOS
Núm. 2776
Modificació definitiva del Reglament de Mercats
Una vegada finalitzat el termini d’exposició pública sense que s’hagin presentat al·legacions, ha resultat aprovat definitivament la modificació del Reglament municipal de mercats.
Es publica el text íntegre de la mateixa, per a la seva entrada en vigor i aplicació, en compliment del previst a l’article 103, de la Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de règim local, que és el següent:
La redacció íntegra del Reglament és la següent:
“REGLAMENT DE MERCATS DE L'AJUNTAMENT DE CAMPOS
Article 1.
1. Els dies i lloc de mercat municipal seran:
a. A Campos, els dijous i els dissabtes matí durant tot l’any. Aquest mercat es desenvoluparà a la zona que determini la Junta de Govern Local, a proposta de la regidoria de comerç.
b. A Sa Ràpita, els dimecres i dissabtes matí durant tot l’any. Aquest mercat es desenvoluparà a la zona que determini la Junta de Govern Local, a proposta de regidoria de comerç.
c. A ses Covetes podrà autoritzar-se un mercat en el lloc i amb l’horari que determini la Junta de Govern Local, a proposta de la regidoria de comerç.
d. Com a municipi turístic, s’obre la possibilitat que també hi pugui haver mercat els horabaixes, d’acord amb les necessitats o conveniències apreciades per la Junta de Govern Local, a proposta de la regidoria de comerç.
2. L’Ajuntament podrà ampliar o reduir l’extensió, la temporada i l’horari d’aquests mercats segons les necessitats de la població.
Article 2.
Els mercats constaran de dues zones. A la primera zona hi haurà els productes del camp i d’alimentació. A la segona zona hi haurà les altres mercaderies.
Article 3.
El trast és el lloc on cada venedor desenvolupa la seva activitat de venda. Els trasts tindran sempre el caràcter eventual.
Article 4.
1. L’horari de descàrrega de mercaderies i de muntatge serà de 7.00 a 8.30 hores. El mercader que arribi fora d’aquests horaris no tindrà dret a que se li hagi reservat el seu lloc habitual i només podrà descarregar i fer el muntatge si rep autorització expressa de l’autoritat municipal.
2. La recollida serà entre les 13.30 a les 14.30 hores. A les 14.30 els mercats hauran d’estar totalment desmuntats.
3. La llicència tindrà una durada limitada que l’Ajuntament determinarà en funció de la ponderació de la inversió efectuada i la remuneració equitativa dels capitals desemborsats pel prestador, i la renovació de la mateixa no serà automàtica sinó que serà a instància de l’interessat.
Article 5.
1. Per sol·licitar un trast serà necessari no trobar-se inclòs a alguna de les incompatibilitats previstes pel Reglament de contractació de les corporacions locals. A més hauran d’estar al corrent en el pagament de la Seguretat Social i de la resta d’obligacions fiscals.
2. L’adjudicació dels trasts la farà el batle o el regidor delegat. Per poder optar a un trast s’haurà de presentar la corresponent petició en el Registre Municipal. El termini de presentació de peticions o pròrrogues serà de dia 1 de novembre a 15 de desembre de l’any immediatament anterior. Si es sol·licita autorització fora del termini indicat, s’haurà de presentar amb un mínim d’un mes d’antelació.
3. La Batlia o el regidor delegat establiran normes, barems o criteris per a les adjudicacions, tot respectant el dret a la lliure concurrència i seguint criteris de proporcionalitat, professionalitat, disponibilitat de trasts, tipologia dels productes i serveis que es pretén comercialitzar.
4. Si el titular d’una autorització d’ocupació per període determinat no concorre al trast assignat el dia de mercat, aquest podrà ser ocupat circumstancialment per itinerants o per meitats pels titulars dels trasts que hi confrontin lateralment.
5. Les autoritzacions s’atorgaran sense perjudici de les obligacions de caràcter fiscal, laboral o de qualsevol altre classe que hagin de complir els venedors.
6. Els adjudicataris de trasts, hauran de satisfer a la Corporació, els drets i taxes fixats a l’Ordenança fiscal.
Article 6.
1. L’Ajuntament facilitarà als adjudicataris un cartó acreditatiu que inclourà la fotografia de la persona interessada, la numeració del trast, el nom del titular i dels autoritzats, les mercaderies autoritzades i l’any en curs, per això, els adjudicataris hauran d’aportar, en el moment que els comuniquin l’adjudicació, una fotografia mida carnet i una fotocopia del DNI. Per aquest motiu, no podrà explotar el trast cap altra persona diferent del titular, excepte els parents de primer grau o persones assalariades depenent del titular com es reflecteix a l’article 8.b d’aquest reglament.
Estaran exempts de presentar l’esmentada documentació quan es tracti d’activitats artístiques, artesanals, partits polítics, Organitzacions No Governamentals i activitats sense ànim de lucre, llevat d’aquells casos en què siguin requerits per la regidoria de comerç, en atenció al tipus de venda de què es tracti.
2. Els adjudicataris hauran de tenir a disposició dels representants de l’Ajuntament i visible en el lloc, en tot moment, la documentació acreditativa de ser el titular del trast.
3. En cas de defunció o jubilació del titular durant el període de la concessió es podrà traspassar el(s) trast(s) al seu cònjuge o hereus després d’haver-ho autoritzat la Batlia o el regidor delegat.
4. En cap cas, cap persona podrà ser titular de més de tres trasts o 12 metres.
Article 7.
1. L’explotació de trasts eventuals, quedarà condicionada a l’abonament dels drets que figurin a les Ordenances fiscals de l’Ajuntament que siguin d’aplicació. L’incompliment d’aquesta obligació comportarà la declaració de caducitat de l’ocupació. En cas que es declarés la caducitat es perdrà l’antiguitat i per obtenir nova autorització s’haurà de fer nova petició i s’hauran de pagar els drets pendents.
2. Serà a càrrec dels adjudicataris la totalitat d’exaccions que figurin a les Ordenances fiscals, així com les contribucions, tributs i resta d’arbitris exigits per l’estat, la comunitat autònoma o el municipi.
Article 8.
Obligacions dels venedors. Els adjudicataris dels trasts estan obligats a:
a. Complir totes les disposicions legals que siguin d’aplicació en matèria d’abastament, sanitat, policia, alimentació i comerç dictades pels organismes, autoritats competents i autoritat municipals.
b. Ocupar personalment el trast o a través dels seus empleats. El podrà substituir el seu cònjuge, sempre que compleixi el reglament, o si s’escau parents de primer grau, després d’haver-ho autoritzat l’Ajuntament.
c. Usar bon llenguatge i tenir bon comportament, entre ells i amb el públic i els representants de l’Ajuntament.
d. Posar a la vista del públic el permís oficial (cartró), el número i la identificació del trast.
e. En el termini de 10 dies quan hi siguin requerits, hauran de presentar els justificants d’estar al corrent de les seves obligacions laborals, fiscals i sanitàries, i les de caire econòmic amb l’entitat concessionària de l’explotació del mercat; a tal efecte presentaran albarans, factures o similars, acreditatius de l’origen de mercaderies i els preus d’adquisició.
f. Facilitar una segona pesada, sempre que sigui demanada pels representants de l’Ajuntament.
g. El titular haurà de tenir en tot moment, i a disposició dels representants de l’Ajuntament els justificants d’haver pagat els drets municipals.
h. El dipòsit i l’abocament de fems es farà de la manera que determini l’Ajuntament.
i. Avenir-se a la classificació atorgada pel que fa a l’activitat econòmica reconeguda i declarada, en funció del que estableixen els reglaments de règim interior i/o plecs concessionals de cada mercat.
j. Els venedors estan obligats a tenir permanentment el preu dels productes ben visibles i també l’origen del producte.
k. Els venedors estan obligats a estacionar els vehicles als llocs on determini l’autoritat municipal.
l. Vendre només allò per al que s’ha sol·licitat i obtingut autorització.
m. Deixar neta la zona de venda després de cada mercat. A tal efecte, s’hauran de recollir totes les deixalles dins de bosses resistents que, ben tancades, es deixaran en el mateix lloc de la parada.
A més de les obligacions anteriorment esmentades, els venedors de fruites, verdures, fruits secs i derivats, hauran de complir les següents normes:
1. En relació al personal:
a) Tenir carnet de manipulador d’aliments i sempre dur-ho damunt;
b) Netedat personal i emprar roba de treball adequada;
c) Tenir el número de Registre d’Indústries Agràries;
2. En relació als trasts:
a) Els productes destinats a la venda estaran a una altura mínima de 40 cm de terra, o bé en caixons de plàstic nets i desinfectats o rebutjables d’un sol ús. Els fruites secs i els productes salats hauran d’estar protegits del sol; Tots els trasts del mercat, de qualsevol mercaderia, hauran d’exposar els productes a una altura mínima de 40 cm del terra. Les capses hauran de ser de fusta o plàstic transparent, en cap cas s’admetran capses de cartró. Les capses no podran contenir publicitat. Els tendals o para-sols hauran d’estar coberts per una tela blanca.
b) Si es fan servir poals per pesar a la menuda hauran d’estar desinfectats i nets per a cada mercat;
c) El dipòsit i abocament d’escombraries es farà en la forma que determini l’Ajuntament, aquest dipòsit i abocament serà responsabilitat dels venedors, l’Ajuntament disposarà de contenidors;
d) Si s’utilitzen tendals o para-sols, aquests s’elevaran 2 metres com a mínim per damunt de la rasant de la calçada.
Article 9.
Productes no autoritzats:
1. Carns, aus i caça fresca, ni refrigerada, ni congelada.
2. Peix i marisc fresc, refrigerat i congelat, a excepció dels que es venguin amb vehicles autoritzats isotèrmics.
3. Altres productes que per les seves especials característiques, i a criteri de les autoritats competents, suposin un risc sanitari.
4. No obstant, es permetrà la venda dels productes abans esmentats quan a parer de les autoritats sanitàries competents es disposi de les instal·lacions adequades i aquests estiguin envasats degudament.
5. No es permetrà la venda de productes d’imitació de cap tipus de marca.
6. Les autoritats sanitàries competents, en els casos excepcionals, en què motius de salut pública ho aconsellin, podran prohibir la venda de determinats productes alimentaris.
Article 10.
Drets i obligacions dels compradors.
1. Els compradors tindran dret que els donin les mercaderies en condicions de qualitat, pes i mesura de manera higiènic-sanitària.
2. El comprador que no es mostri conforme amb el pes o mesura de les mercaderies, abans d’abandonar el mercat on les hagi comprat, haurà de donar avís a un representant o personal de l’Ajuntament perquè l’acompanyi a fer la segona pesada o repès municipal. Per a la comprovació pertinent així mateix tindrà dret a denunciar totes les deficiències que vegi, respecte a la qualitat de les mercaderies, servei i tracte per part dels venedors. Hi haurà una bústia per a reclamacions i suggeriments.
3. Queda absolutament prohibit als compradors tocar o palpar les mercaderies exposades al públic, especialment aquells productes susceptibles de fàcil contaminació.
4. Mantenir una actitud correcta tant respecte als venedors i subministradors com respecte al personal municipal i el públic concorrent.
5. No podran accedir ni circular pels mercats els captadors o venedors no autoritzats.
Article 11.
El personal municipal ordenarà, com a mesura cautelar que no tindrà el caràcter de sanció, el desmuntatge i cessament de l’exercici per aquell dia de mercat d’aquells trasts els venedors del qual hagin tingut una brega o presentin un productes en evidents males condicions.
Article 12.
1. a) Es consideren infraccions molt greus:
b) Es consideren infraccions greus:
c) Es consideren infraccions lleus:
2. Les infraccions molt greus podran ser castigades amb una sanció econòmica de 2.000 a 3.000 euros, podent dur aparellada aquesta sanció la pèrdua de l’autorització anual. Les infraccions greus seran castigades amb una sanció de 1.000 a 2.000 euros. Les infraccions lleus seran castigades amb una multa de fins a 1.000 euros.
Article 13.
1. L’Ajuntament determinarà el personal que conforme a les necessitats del servei, prestarà les seves funcions en el mercat municipal.
El personal encarregat estarà a disposició dels usuaris i clients del mercat amb tot allò que concerneixi al servei.
Disposició final
Aquest reglament entrarà en vigor una vegada transcorregut el termini indicat a l’article 103, en relació amb el 113, ambdós de la Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de règim local de les Illes Balears, i deroga qualsevol altra que existís i estigui es contradicció amb aquesta.”
Campos, 26 de març de 2019
El batle
Sebastià Sagreras Ballester.