Secció III. Altres disposicions i actes administratius
AJUNTAMENT DES MIGJORN GRAN
Núm. 2767
Bases que regulen la convocatòria d'ajuts de l'Ajuntament des Migjorn Gran per a estades a centres terapèutics o residencials ubicats fora de Menorca i per a desplaçaments i allotjaments derivats
Es fa públic que mitjançant Decret d’Alcaldia núm. 184 de data 27.03.2019, s’ha adoptat el següent acord:
1.- Aprovar les bases que es transcriuen a continuació i aprovar la convocatòria d’ajuts econòmics per a estades a centres terapèutics o residencials ubicats fora de Menorca i per a desplaçaments i allotjaments derivats:
«BASES QUE REGULEN LA CONCESSIÓ D’AJUTS DE L’AJUNTAMENT D’ES MIGJORN GRAN PER A ESTADES A CENTRES TERAPÈUTICS O RESIDENCIALS UBICATS FORA DE MENORCA I PER A DESPLAÇAMENTS I ALLOTJAMENTS DERIVATS
1. OBJECTE I FINALITAT
1.1 L’objecte d’aquestes bases és establir i regular els ajuts econòmics de l’Ajuntament d’Es Migjorn Gran destinats a subvencionar estades terapèutiques o residencials a centres ubicats fora de l’illa de Menorca i a subvencionar desplaçaments i allotjaments de les persones usuàries d’aquests centres o dels seus familiars.
Les estades terapèutiques o residencials estan adreçades a l’atenció de persones amb discapacitat psíquica, física o psiquiàtrica.
1.2 Aquests ajuts persegueixen les finalitats següents:
a) Possibilitar l’atenció social o sociosanitària a persones respecte de les quals els serveis socials o sanitaris públics han valorat que necessiten una estada en un centre residencial o terapèutic per al qual no hi ha recursos disponibles en els sistemes públics de protecció social a Menorca.
b) Facilitar els desplaçaments i allotjaments de les persones usuàries d’aquests centres i de les seves famílies, que generen una despesa extraordinària.
1.3 L’ajut es concep con una eina més per aconseguir els objectius definits pels serveis socials envers la persona o família destinatària, i no com un fi en sí mateix. La sol·licitud ha de formar part, per tant, d’un pla d’intervenció mitjançant el qual l’ajut pugui evitar un retrocés en el objectius aconseguits o un pèrdua de la qualitat de vida dels membres del nucli familiar.
1.4 Les sol·licituds respecte les estades efectuades durant l’any 2019 es poden presentar a partir de l’endemà d’haver-se publicat la convocatòria en el Butlletí Oficial de les Illes Balears (BOIB) i fins el 30 de desembre de 2019.
1.5 Es procurarà sempre que sigui possible, que el sol·licitant, els seus familiars i altres administracions confinancin part de l’objecte o del servei al qual va destinat l’ajut.
2. TIPOLOGIA D’AJUTS
Aquests ajuts abasten la classificació següent segons les necessitats que s’hagin d’atendre:
2.1 Ajuts per a estades en centres residencials o terapèutics
Centres terapèutics o residencials d’atenció a persones amb discapacitat derivada de malaltia mental.
Centres terapèutics o residencials d’atenció a persones amb discapacitat intel·lectual.
Centres terapèutics o residencials d’atenció a persones amb trastorns de conducta.
2.2 Ajuts per a transport i desplaçaments i allotjaments derivat
Desplaçaments per a la persona beneficiària de l’estada en el centre terapèutic o residencial
Desplaçament i allotjament per a acompanyants, en aquells casos en qué sigui necessari.
Desplaçaments i allotjament per a visites de famílies, en el cas que sigui recomanable per a l’adequada evolució de la persona o per tal que participi en sessions terapèutiques familiars.
3. REQUISITS DELS BENEFICIARIS
Per poder optar a aquests ajuts s’han de complir els requisits següents:
a) Estar empadronat/ada en el municipi des Migjorn Gran.
b) Estar dins els sectors de població objecte de la convocatòria, és a dir, persones amb discapacitat psíquica, física o psiquiàtrica.
c) Justificar, mitjançant informes professionals, la necessitat de recurs residencial o terapèutic i la impossibilitat o no adequació d’accedir a un recurs adient a la xarxa pública de serveis socials o de salut de Menorca.
4. FINANÇAMENT I IMPORT MÀXIM PER TRANSPORT I ALLOTJAMENT
4.1 El finançament de les despeses per estades a centres es farà segons la capacitat econòmica dels beneficiaris, tenint en compte les següents condicions:
a) Si la unitat familiar està formada per un sol membre, els ingressos mensuals no poden superar el 150% de l’IPREM. Per a l’any 2018, aquesta quantitat queda fixada en 939,95 euros mensuals.
b) Per unitats familiars amb més membres s’incrementarà en un 30% pel segon membre, en un 20% pel tercer i el 10% a partir del quart membre, tots ells sobre el barem de l’import màxim d’ingressos segons recull la taula següent:
1 MUF |
939,95€ |
150% iprem 2018- 14pg |
|
|
2 MUF |
1.221,93€ |
375,98 |
30% |
Increment per 2on membre |
3 MUF |
1.409,92 |
250,65 |
20% |
Increment per 3er membre |
4 MUF |
1488,25 |
78,33 |
10% |
Increment per 4art membre |
c) Per tal de calcular els ingressos econòmics de la unitat de convivència es farà la mitjana dels ingressos obtinguts en els darrers sis mesos anteriors a la data de la sol·licitud. En el cas que es valori necessari i per motiu de l’estacionalitat es podran tenir en compte els ingressos dels darrers dotze mesos.
Excepcionalment, si no es compleix algun dels requisits, es pot concedir un ajut si de de la unitat de treball social es considera justificada la situació de necessitat. També ha d’estar degudament justificada amb els informes tècnics o mèdics que corresponguin en cada cas.
Se'n finançarà com a màxim el 35% del cost total de les despeses per estades a centres.
4.2 El finançament de les despeses d’allotjament, transport i desplaçament de les persones usuàries i familiars, tutors o similars serà el següent:
Concepte |
Import màxim anual de l’ajut |
Màxim per desplaçament (transport i allotjament) |
---|---|---|
Transport i desplaçament |
2.160€ |
540€ |
Les persones que poden tenir dret a les despeses de transport i desplaçament i allotjament són els familiars fins al segon grau de consanguinitat i afinitat. Excepcionalment, també hi tenen dret altres familiars quan un informe social justifiqui la necessitat de la visita d'aquesta persona.
Seran subvencionades les despeses realitzades entre l’1 de gener i el 30 de desembre de 2019.
Les ajudes tant d'estades a centres , com de transport, desplaçament i d'allotjament són imports màxims. El pagament de les ajudes s'efectuarà en funció de la despesa justificada per a cada concepte.
5. REGIM DE COMPATIBILITAT AMB ALTRES AJUTS
Les subvencions que s’atorguin de conformitat amb aquestes bases són compatibles amb la concessió d’altres ajuts, sens perjudici de l’obligació de les persones beneficiàries de comunicar-ho a l’Ajuntament d’Es Migjorn Gran.
L’import de les subvencions que es concedeixin no por superar en cap cas, de manera aïllada o amb la concurrència amb altres ajuts, el cost de l’activitat subvencionada.
En qualsevol cas, l’obtenció concurrent de subvencions o ajudes atorgades per a la mateixa finalitat, quan el conjunt d’ajudes rebudes superi el cost total de l’activitat, podrà donar lloc a la modificació de la resolució de concessió.
6. SOL·LICITUDS I DOCUMENTACIÓ
Les sol·licituds s'han d'adreçar a l’òrgan administratiu municipal competent en matèria de serveis socials.
Els expedients han d’incloure la documentació següent:
a) Còpia del DNI de la persona beneficiària i/o del seu representat.
b) Certificat d'empadronament.
c) Justificació dels ingressos o les rendes de la unitat familiar del peticionari o, si pertoca, còpia de la seva declaració de la renda.
d) Còpia del llibre de família de la persona beneficiària.
e) informe social i proposta de finançament emesa per la Unitat de Treball Social des Migjorn Gran.
f) els informes socials, psicològics i mèdics que corresponguin i justifiquin les circumstàncies que motiven la petició de l’ajut.
g) còpia del certificat oficial de grau de discapacitat o resolció del reconeixement del grau de dependència, en el seu cas, expedida per l’Administració autonòmica competent.
h) Full de dades bancàries.
i) Declaració responsable de no estar sotmès a cap de les circumstàncies que determinen la impossibilitat d’obtenir la condició de beneficiari recollides en l’article 13.2 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, publicada en el BOE núm. 276 de 18 de novembre de 2003.
j) Qualsevol altra documentació que ajudi a valorar la situació de la persona o unitat familiar que sol·licita l’ajuda.
7. INICI DE L’EXPEDIENT I EXAMEN DE LA DOCUMENTACIÓ
Els ajuts es concediran d’acord amb els principis d’objectivitat, transparència, igualtat, no discriminació i publicitat.
L’inici de l’expedient s’efectuarà per mitjà de l’aprovació de la convocatòria corresponent per part de l’òrgan municipal competent de l’Ajuntament.
8. OBLIGACIONS QUE ES CONTREUEN PER PART DELS BENEFICIARIS
Són obligacions dels beneficiaris de les ajudes:
a) Destinar l'import de l'ajuda a l'objecte per al qual s'ha sol·licitat aquesta.
b) Sotmetre's a les actuacions de comprovació que efectuï l’Administració que tengui atribuïda la competència d’instruir els esmentats ajuts.
c) Comunicar a l’Administració que tengui atribuïda la competència d’instruir els ajuts l'obtenció de subvencions o ajudes per a idèntica finalitat, procedents de qualsevol ens públic o privat, estatal o internacional.
d) Justificar l'ajuda concedida a petició de l’Administració.
9. MODIFICACIÓ DE LA RESOLUCIÓ DE CONCESSIÓ
Qualsevol alteració de les condicions tingudes en compte per a la concessió de l'ajuda i, en qualsevol cas, l'obtenció concurrent de subvencions o ajudes atorgades per altres administracions o ens públics o privats, estatals o internacionals, pot donar lloc a la modificació de la resolució de concessió.
10. REVOCACIÓ DE LES AJUDES CONCEDIDES
D’acord amb el que disposa l’article 37 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, s’ha de revocar la subvenció quan, posteriorment a la resolució de la concessió el beneficiari d’aquesta incompleixi totalment o parcialment les obligacions o els compromisos contrets als quals està condicionada l’eficàcia de l’acte de concessió de la subvenció. Com a conseqüència de la revocació de la subvenció, queda sense efecte l’acte de concessió i pertoca el reintegrament de les quantitats percebudes indegudament.
11. REINTEGRAMENT DE LES AJUDES CONCEDIDES
D’acord amb el que disposen els articles 37 i 38 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre,
general de subvencions, el beneficiari ha de reintegrar totalment o parcialment les quantitats rebudes i, si n’és el cas, l’interès de demora, en els casos següents:
L’incompliment de la finalitat per a la qual es concedí la subvenció.
L’obtenció de la subvenció sense que es compleixin les condicions requerides per a això, o quan s’alterin les condicions tingudes en compte per concedir-la, sempre que sigui per causes imputables al beneficiari.
L’incompliment de l’obligació de justificació o la justificació insuficient, en els termes establerts en l’article 30 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre
La negativa a sotmetre’s a les actuacions de comprovació i control previstes en la Llei 38/2003, de 17 de novembre, o l’obstrucció injustificada d’aquestes actuacions.
Per reintegrar les ajudes s’han d’aplicar els procediments prevists per a aquest efecte en els articles 41, 42 i 43 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, en els quals s’han de garantir l’audiència a les persones interessades. Les quantitats reintegrades tenen la consideració d’ingressos de dret públic i es poden exigir per la via de constrenyiment.
12. RÈGIM D’INFRACCIONS I SANCIONS
El règim d’infraccions i sancions administratives aplicables és el que estableix el títol IV de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, i, en el seu cas, a la normativa de desplegament en matèria de subvencions que hagi aprovat l’entitat que tingui atribuïda la gestió d’aquests ajuts.
L’òrgan competent per imposar les sancions que es derivin d’infraccions de l’establert en aquestes bases i de la normativa aplicable a les entitats locals en matèria de subvencions és determinarà, d'acord amb el que estableixen els articles 66.3 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, i 21 de la Llei 7/1985, de 2 d’abril, que regula les bases del règim local.
13. INSPECCIÓ
D’acord amb el que disposen aquestes bases, les subvencions que es concedeixin s’han de sotmetre a la inspecció corresponent segons la normativa legal vigent que hi resulti aplicable.
14. NORMATIVA APLICABLE
En tot allò no previst expressament en aquestes bases regeixen les disposicions que siguin aplicables a les administracions públiques locals en matèria de subvencions. «
2.- Aprovar la despesa a càrrec de la partida pressupostària 231-48000.
3.- Publicar aquestes bases al BOIB per a informació pública, al taulell d’anuncis i a la web municipal.
Signat per mi,
Migjorn Gran, 28 de març de 2019
El batle Pedro G. Moll Triay