Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
CONSELLERIA DE SERVEIS SOCIALS I COOPERACIÓ
Núm. 2475
Resolució de la consellera de Serveis Socials i Cooperació de 15 de març de 2019 per la qual s’estableix la convocatòria de subvencions per executar projectes de postemergència en països en desenvolupament per a l’any 2019
Identificador BNDS: 445036
La Direcció General de Cooperació és l’òrgan competent, dins de la Conselleria de Serveis Socials i Cooperació, en matèria de cooperació social i econòmica de caràcter exterior, i polítiques de solidaritat i desenvolupament humà a pobles i països no desenvolupats o en vies de desenvolupament, d’acord amb el Decret 24/2015, de 7 d’agost, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s’estableixen les competències i l’estructura orgànica bàsica de les conselleries de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
El Pla Director de la Cooperació per al Desenvolupament de les Illes Balears 2016-2019 estableix que l’acció humanitària és un dels tres àmbits d’intervenció prioritaris. L’acció humanitària és el conjunt divers d’accions d’ajuda a les víctimes de desastres i crisis de llarga durada, orientades a mitigar-ne el sofriment, garantir-ne la subsistència, protegir-ne els drets fonamentals i defensar-ne la dignitat, com també aturar el procés de desestructuració social i econòmica de la comunitat, i preparar-la davant les catàstrofes i crisis humanitàries.
L’ajuda d’emergència és una tipologia de l’acció humanitària i comprèn l’ajuda proporcionada amb caràcter d’urgència a les víctimes de desastres per contribuir a proveir-les gratuïtament de béns i serveis essencials per a la supervivència immediata (aigua, aliments, aixopluc, medicaments i atenció sanitària). Qualsevol de les dues tipologies d’ajuda humanitària són imprescindibles, atès que es constata que el nombre de persones destinatàries d’assistència humanitària s’ha triplicat en la darrera dècada. La dificultat per resoldre tant les crisis perllongades com l’increment dels desastres provoca una creixent pobresa i una desigualtat que situen una part de la població mundial en un escenari d’una dificultat enorme. Els darrers estudis, especialment després de la Cimera Humanitària Mundial del “Grand Bargain” del 2016, han conclòs la importància d’anticipar-se als canvis que es produeixen en els contextos en els quals és necessària l’acció humanitària, així com la necessitat de promoure el treball en xarxa creant noves aliances. D’altra banda, s’han de crear fons més flexibles i ràpids per respondre de la millor manera als conflictes i desastres naturals que, desafortunadament, cada vegada s’allarguen més en el temps. Una altra de les propostes que mereix una atenció especial és que un percentatge de l’ajuda es lliuri a organitzacions locals del Sud per reduir el paper de les agències i els governs internacionals i, al mateix temps, restringir el nombre de voluntaris humanitaris. La idea és que la mateixa població local participi activament en les tasques de reconstrucció i reactivació econòmica.
Els principis que regeixen l’acció humanitària són:
La societat balear acredita una amplia trajectòria solidària i de compromís envers els països en desenvolupament, tant mitjançant actuacions de cooperació amb els socis locals com amb campanyes d’informació i sensibilització a les Illes Balears. A més, la societat balear sempre ha demostrat la seva solidaritat —fins i tot ara, en aquest context de crisi econòmica— en les situacions de crisis d’emergència en què hi ha hagut una crida de la comunitat internacional. Per això, malgrat la conjuntura econòmica, el Govern de les Illes Balears vol enfortir i prioritzar les accions de postemergència i té el compromís ferm de consolidar-les. Així, en aquest marc i dins el Pla Director de la Cooperació per al Desenvolupament de les Illes Balears 2016-2019, s’estableix aquesta convocatòria.
Tot i que el Pla Director de Cooperació per al Desenvolupament estableix unes línies geogràfiques prioritàries, pel que fa a l’acció de postemergència, la Direcció General de Cooperació es regirà pel principi de la necessitat. A més, s’han de duplicar els esforços i millorar l’efectivitat de l’ajuda, perquè no es pot obviar que, en la darrera dècada, pràcticament s’ha doblat el nombre d’afectats per crisis humanitàries, i aquesta xifra pot augmentar el 2019 amb els nous escenaris oberts a Síria i els països limítrofs.
En concret, aquesta convocatòria es dirigeix a pal·liar les situacions de postemergència en els països en desenvolupament. Així, les actuacions s’adreçaran a les poblacions afectades per desastres naturals o conflictes provocats per l’ésser humà, independentment de la regió on es produeixin, quan la capacitat de resposta local sigui insuficient i es produeixi alguna de les cinc circumstàncies que recull aquesta convocatòria.
Normativament, aquesta convocatòria es regeix pel Decret 15/2018, de 8 de juny, del règim especial de les ajudes a l’exterior en matèria de cooperació per al desenvolupament i solidaritat internacional (BOIB núm. 72, de 12 de juny). Els ajuts s’adrecen a les entitats jurídiques privades sense ànim de lucre radicades a les Illes Balears o d’àmbit estatal que duguin a terme projectes d’emergència destinats a la satisfacció de les necessitats bàsiques urgents i immediates de població.
El Pla Estratègic de Subvencions de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per als exercicis 2018-2020, aprovat per acord del Consell de Govern en data 9 de març de 2018, preveu que la Direcció General de Cooperació de la Conselleria de Serveis Socials i Cooperació, en el marc de l’objectiu estratègic III.4.4, estableixi subvencions adreçades a entitats sense ànim de lucre en matèria de postemergències (BOIB núm. 31, de 10 de març de 2018).
Per tot això, d’acord amb l’article 15.1 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre; a proposta del director general de Cooperació; amb l’informe previ del Servei Jurídic de la Conselleria de Serveis Socials i Cooperació; amb la fiscalització prèvia de la Intervenció General de la Comunitat Autònoma, i fent ús de les facultats que m’atribueixen la Llei 4/2001, de 14 de març, del Govern de les Illes Balears, i la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, dict la següent
RESOLUCIÓ
1. Aprovar la convocatòria de subvencions per executar projectes de postemergència destinats a la recuperació dels serveis bàsics i el desenvolupament en les poblacions que han patit una situació de desastre o conflicte armat segons el que preveu el Pla Director de la Cooperació per al Desenvolupament de les Illes Balears 2016-2019, d’acord amb els punts de la convocatòria que consten en l’annex 1 d’aquesta Resolució, com també la resta d’annexos que s’hi adjunten.
2. Aprovar el pressupost d’aquesta convocatòria, que té un import màxim de tres-cents cinquanta mil euros (350.000,00 €).
3. Autoritzar una despesa de tres-cents cinquanta mil euros (350.000,00 €) amb càrrec a les partides pressupostàries següents dels pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per l’any 2019:
4. Designar el director general de Cooperació com l’òrgan instructor del procediment de concessió de subvencions derivat d’aquesta convocatòria.
5. Publicar aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
Interposició de recursos
Contra aquesta Resolució —que exhaureix la via administrativa— es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant la consellera de Serveis Socials i Cooperació en el termini d’un mes comptador des de l’endemà que s’hagi publicat, d’acord amb els articles 123 i 124 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i l’article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
També es pot interposar directament un recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos comptadors des de l’endemà de la publicació de la Resolució, d’acord amb l’article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.
Palma, 15 de març de 2019
La consellera de Serveis Socials i Cooperació
Fina Santiago Rodríguez
ANNEX 1
Punts de la convocatòria
1. Objecte i finalitat de la convocatòria
1.1. Aquesta convocatòria de subvencions va dirigida a prestar ajuda a les poblacions de països en desenvolupament afectades per situacions d’emergència mitjançant el finançament de projectes en l’àmbit de la postemergència. L’ajuda postemergència inclou el conjunt d’accions que es duen a terme després d’una catàstrofe per restablir el funcionament dels serveis essencials, recuperar la capacitat productiva dels diferents sectors de l’economia, reparar els danys materials i establir les bases per a un desenvolupament sostenible de les poblacions afectades. Aquesta ajuda constitueix un pont entre les etapes de l’ajuda humanitària i la cooperació per al desenvolupament. L’objectiu principal de l’ajuda postemergència és satisfer la recuperació dels serveis bàsics (infraestructures, economia, serveis, etc.), el desenvolupament econòmic, l’atenció a la població vulnerable i la rehabilitació a curt termini dels diferents espais destruïts o afectats pel desastre, en els àmbits següents:
a. La salut, incloses activitats de suport psicològic i social a les víctimes, amb un èmfasi especial en els col·lectius especialment vulnerables.
b. Distribució d’aliments o programes d’alimentació complementària.
c. L’accés a l’aigua potable, el sanejament i la higiene.
d. L’enfortiment de les capacitats locals i els serveis públics, i la reducció de la vulnerabilitat que propicia el desastre.
e. La reactivació de l’activitat econòmica i productiva immediata postdesastre o postconflicte.
f. La satisfacció de les necessitats bàsiques educatives.
g. Accions de rehabilitació i reconstrucció postdesastre (postemergències).
h. Altres necessitats bàsiques en l’àmbit de l’acció de postemergència.
1.2. Es podran subvencionar els projectes que s’hagin iniciat a partir de l’1 de gener de 2019 amb un termini màxim d’execució de dotze mesos comptadors des de la data d’inici del projecte, sens perjudici del que disposen els apartats 6.1.c, 15.5 i 15.6. d’aquesta convocatòria.
2. Bases reguladores
Aquesta convocatòria es regula d’acord amb el que disposa el Decret 15/2018, de 8 de juny, del règim especial de les ajudes a l’exterior en matèria de cooperació per al desenvolupament i solidaritat internacional i del Registre d’organitzacions no governamentals de desenvolupament de les Illes Balears (BOIB núm. 72, de 12 de juny).
3. Import màxim i crèdit pressupostari
3.1. L’import màxim que es destina a la convocatòria és de 350.000,00 € (tres-cents cinquanta mil euros), amb càrrec a les partides pressupostàries següents dels pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per a l’any 2019:
3.2. L’import màxim previst es pot ampliar, mitjançant una resolució de modificació de la convocatòria, amb els efectes, si escau, que preveu l’article 39.3 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques. Aquesta ampliació no implica ampliar el termini per presentar sol·licituds ni afecta la tramitació ordinària de les sol·licituds presentades i no resoltes expressament.
4. Nombre de projectes i import
4.1. Les entitats poden presentar un total de dos projectes al llarg del període en què estarà oberta la convocatòria.
4.2. L’import sol·licitat per a cada projecte no pot ser superior a la quantia de 40.000,00 €.
4.3. Atesa la distribució del crèdit al llarg de tot el període de presentació de sol·licituds, per garantir la transparència i que les entitats estiguin informades del crèdit disponible abans de presentar la sol·licitud i, per tant, puguin presentar projectes ajustats i subvencionables, la Direcció General de Cooperació publicarà, a la web <http://dgcooper.caib.es/>, informació actualitzada respecte als ajuts atorgats, el crèdit disponible i la relació de les entitats beneficiàries en el marc d’aquesta convocatòria.
5. Requisits de les entitats sol·licitants
5.1. Les entitats beneficiàries han de complir els requisits següents:
a. Estar vàlidament constituïdes de conformitat amb la normativa vigent i inscrites en el registre corresponent. Cal que la constitució legal de l’entitat i la seva presència efectiva a les Illes Balears s’hagin produït com a mínim dos anys abans de la publicació de la convocatòria. Als efectes del que s’estableix respecte al requisit de l’antiguitat que han d’acreditar les entitats beneficiàries, en el cas de successió d’entitats, s’ha de respectar l’antiguitat originària de l’entitat sempre que aquesta circumstància s’acrediti en els nous estatuts.
b. Disposar de l’organització, l’estructura tècnica i la capacitat suficients i necessàries per garantir el compliment de l’activitat objecte de subvenció.
c. Tenir com a objectiu, en els seus estatuts, la realització d’activitats i projectes relacionats amb la cooperació per al desenvolupament i el foment de la solidaritat amb els pobles.
d. Estar al corrent en el compliment de les obligacions tributàries i amb la Seguretat Social.
e. En el cas de fundacions, estar al corrent en el compliment de les obligacions comptables amb el protectorat en el moment de presentar la sol·licitud.
f. No estar sotmeses a cap procediment de reintegrament de subvencions públiques o a cap procediment sancionador.
g. Haver justificat suficientment les subvencions o els ajuts rebuts anteriorment del Govern de les Illes Balears, si n’és el cas.
h. No incórrer en cap de les prohibicions que estableixen l’article 10 del Text refós de la Llei de subvencions i l’article11 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d’igualtat de dones i homes.
i. Executar els projectes mitjançant l’actuació d’un soci local en el país empobrit. S’entén per soci local o contrapart estrangera la persona jurídica legalment creada i reconeguda en el registre oficial corresponent com a entitat nacional, sense ànim de lucre, d’acord amb la legislació del país on s’ha de desplegar l’acció, que manté relacions de col·laboració amb l’entitat beneficiària i que assumeix, en tot o en part, l’execució directa de les actuacions objecte d’ajuda.
6. Requisits dels projectes
6.1. Els projectes que es presentin a aquesta convocatòria han de complir els requisits següents:
a. El projecte ha de respondre a la finalitat objecte de la convocatòria i s’ha d’emmarcar en els principis de l’acció humanitària reconeguts internacionalment.
b. El projecte s’ha de desenvolupar en els països inclosos a la llista de països receptors d’ajuda del Comitè d’Ajuda al Desenvolupament (CAD) de l’OCDE, així com en els països menys avançats (PMA), on es produeixin les circumstàncies que especifica el punt 6.g, i s’ha de dur a terme a través d’una entitat local del país en el qual s’hagi produït el desastre. En casos excepcionals, es poden subvencionar projectes en països que no pertanyin a aquesta llista, sempre que s’adrecin a població refugiada provinent de països receptors d’ajuda del CAD amb conflictes armats o afectats per desastres naturals o humanitaris. En aquests casos en què el país no pertany a la llista, l’entitat haurà d’acreditar en el projecte l’excepcionalitat de la situació que no permet al país d’acollida atendre les necessitats bàsiques de la població destinatària.
c. La durada màxima de l’execució del projecte per a les actuacions de postemergència és de dotze mesos comptadors des de la data d’inici d’execució del projecte. Aquest termini es pot ampliar d’acord amb l’article 10.3 del Decret 15/2018. Tal com estableix l’apartat 1.3.2 d’aquest annex, són subvencionables les despeses dels projectes que s’iniciïn a partir de l’1 de gener de 2019. S’ha d’entendre que la data d’inici és la que consta en el formulari del projecte. En cas que l’entitat hagi indicat únicament el mes i l’any d’inici del projecte, es considera que la data d’inici és el primer dia del mes indicat.
d. S’han de plantejar activitats coherents i eficaces per atendre les necessitats i els drets de la població afectada, així com informar sobre el context anterior a la crisi, el tipus de desastre i les seves conseqüències.
e. S’han de tenir en compte els sectors socials més vulnerables, com ara els infants, les persones grans, la població en situació de pobresa, les persones amb malalties, la població refugiada, els grups ètnics i, especialment, les dones d’aquests col·lectius.
f. S’han de tenir en compte els altres actors que hi intervenen i establir mecanismes de coordinació. És especialment important contribuir a la capacitat administrativa i operativa dels països receptors per no disminuir les seves competències i futur desenvolupament.
g. La situació sobre la qual actua el projecte ha de ser susceptible d’actuacions de postemergència, s’ha de derivar d’una insuficiència en la capacitat de resposta, per causa política o econòmica, de les autoritats nacionals i locals per atendre la població vulnerable i, a més, s’ha de produir alguna de les circumstàncies següents:
6.2. No s’admetran els projectes que no respectin els principis humanitaris o que atemptin contra els drets humans o siguin discriminatoris per raó de raça, ètnia, sexe, edat o filiació política.
7. Presentació de sol·licituds i durada
7.1. La presentació de la sol·licitud implica l’acceptació, per part de l’entitat interessada, de les prescripcions que contenen aquesta convocatòria i el Decret 15/2018.
7.2. Les sol·licituds es poden presentar des de l’endemà d’haver-se publicat aquesta convocatòria en el Butlletí Oficial de les Illes Balears i fins al 15 de novembre de 2019. Les entitats beneficiàries han de comunicar l’inici de l’execució del projecte en el termini de deu dies des de la notificació de la resolució de concessió. Aquest inici es pot efectuar des de l’1 de gener de 2019.
7.3. Només es poden presentar projectes en el termini màxim de dotze mesos des del moment que s’hagi produït el fet desencadenant de la situació d’emergència.
7.4. Les sol·licituds s’han de presentar en el Registre de la Conselleria de Serveis Socials i Cooperació (plaça de la Drassana, 4, 07012 Palma) o a qualsevol dels llocs que estableixen l’article 16 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú, i l’article 37.1 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
7.5. Les sol·licituds que es presentin en oficines de correus han d’anar en un sobre obert per ser datades i segellades abans de ser certificades, d’acord amb l’article 31 del Reial decret 1829/1999, de 3 de desembre, pel qual s’aprova el Reglament que regula la prestació dels serveis postals. En cas que l’oficina de correus no dati i segelli la sol·licitud, s’entén com a data vàlida de presentació la d’entrada en el Registre de la Conselleria de Serveis Socials i Cooperació.
7.6. Si la sol·licitud es presenta a un lloc diferent de la seu de la Direcció General de Cooperació, s’ha d’enviar per fax (al 971 17 60 40) o per correu electrònic (info@dgcooper.caib.es) el full de la sol·licitud, amb el segell d’entrada dins el termini, a la Direcció General de Cooperació, en el termini màxim de les 24 hores següents a la presentació. De la mateixa manera, si s’envia per correu certificat, s’ha d’enviar per fax o per correu electrònic el full de la sol·licitud, datat i segellat per l’oficina de correus, en què consti que s’ha tramès dins el termini hàbil de presentació.
8. Documentació que s’ha de presentar
8.1. Les entitats sol·licitants han de presentar els documents següents:
a.La sol·licitud i les declaracions responsables següents, d’acord amb els models normalitzats disponibles al web <http://dgcooper.caib.es>:
b. El formulari del projecte d’acord amb el model normalitzat, en paper i suport informàtic, en el qual han de constar els antecedents, els objectius i els recursos humans i materials necessaris per executar les activitats, la població subjecte final i el pressupost amb detall dels ingressos i les despeses o inversions prevists.
c. El document constitutiu de l’entitat i els estatuts socials degudament inscrits en el registre corresponent, o el certificat d’inscripció registral dels documents esmentats.
d. Acreditació de la representació amb què actua la persona que signa la sol·licitud.
e. Còpia del número d’identificació fiscal de l’entitat.
f. Còpia del document d’identitat del representant legal de l’entitat.
g. Documentació acreditativa de la delegació a les Illes Balears, si escau.
h. Organigrama actualitzat i composició de l’òrgan directiu de l’entitat sol·licitant.
i. Amb relació al soci local, una còpia de la documentació següent:
Quan aquests documents estiguin en un idioma diferent de les llengües oficials de les Illes Balears, s’hi ha d’adjuntar una declaració responsable de la persona que representa l’entitat que n’acrediti el contingut.
j. Un certificat de la Tresoreria General de la Seguretat Social i de l’Agència Estatal de l’Administració Tributària que indiqui que està al corrent en el pagament de les obligacions amb la Seguretat Social i de les obligacions tributàries davant l’Administració de l’Estat, en cas que l’entitat sol·licitant denegui expressament en la sol·licitud l’autorització perquè es faci la comprovació d’ofici.
k. En el cas de fundacions, l’original o una còpia compulsada del document acreditatiu d’estar al corrent en el compliment de les obligacions comptables amb el protectorat en el moment de presentar la sol·licitud.
l. En el cas de desplaçament de personal expatriat, un informe signat per la persona que representa legalment l’entitat que en justifiqui la necessitat així com les tasques que s’han de fer, el temps de dedicació i la retribució.
m. Una declaració del responsable de l’entitat de complir les disposicions del Reial decret 519/2006, de 28 d’abril, pel qual s’estableix l’Estatut dels cooperants, especialment les relatives a l’assegurança dels cooperants.
n. Una declaració responsable relativa a la veracitat de les dades bancàries (la titularitat ha de ser de l’entitat sol·licitant), d’acord amb el model normalitzat disponible al web <http://dgcooper.caib.es>. En cas que el compte ja estigui d’alta a la Comunitat Autònoma, n’hi ha prou d’indicar on s’ha de fer el pagament.
8.2. No és necessari presentar els documents esmentats, a excepció dels que s’indiquen en els apartats a, b, h, i, j, k, l i m —que s’han de presentar necessàriament—, si no s’ha produït cap modificació des de la darrera sol·licitud de subvenció presentada en qualsevol convocatòria de la Direcció General de Cooperació. En aquest cas, la persona que representa legalment l’entitat ha de fer constar aquesta circumstància en una declaració escrita.
8.3. En cas que les sol·licituds no compleixin els requisits o no incloguin la documentació esmentada, es requerirà l’entitat interessada perquè esmeni el defecte o aporti la documentació preceptiva, amb l’advertiment que, si transcorre el termini de deu dies hàbils i no l’ha esmenat, es considerarà que desisteix de la sol·licitud i s’arxivarà l’expedient sense més tràmits, amb la resolució prèvia corresponent, en els termes que preveu l’article 21.1 de la Llei 39/2015.
8.4. Amb la sol·licitud, s’ha de presentar el formulari en paper i en suport informàtic, amb tots els apartats emplenats, la qual cosa és un requisit indispensable per a l’admissió de la sol·licitud. La manca de presentació del formulari o d’algun dels apartats no és esmenable. La presentació del formulari en un model distint del que estableix aquesta convocatòria implica l’exclusió i la no valoració del projecte.
9. Ordenació i instrucció del procediment
9.1. L’òrgan competent per ordenar i instruir el procediment és el director general de Cooperació, que ha de verificar el compliment dels requisits necessaris per accedir a les subvencions i ha de dur a terme, d’ofici, les actuacions necessàries per impulsar i ordenar el procediment, i elaborar la proposta de resolució, d’acord amb el que disposa aquesta convocatòria.
9.2. D’acord amb el que disposa l’article 19.2 del Text refós de la Llei de subvencions, es constitueix una comissió avaluadora, que ha de valorar els projectes presentats d’acord amb els criteris objectius que estableix l’annex 2 d’aquesta convocatòria i emetre un informe que ha de servir de base per elaborar la proposta de resolució. La Comissió Avaluadora està integrada pels membres següents:
a. President o presidenta: el cap del Servei de Cooperació de la Direcció General de Cooperació o la persona que delegui.
b. Vocals:
c. Secretari o secretària: un funcionari o funcionària de la Direcció General de Cooperació, designat pel president o presidenta, amb veu però sense vot.
El règim de constitució i el funcionament de la Comissió Avaluadora s’han d’ajustar a les normes que conté la secció tercera del capítol II del títol preliminar de la Llei 40/2015, d’1 d’octubre, de règim jurídic del sector públic.
9.3. L’òrgan instructor, atès l’informe de la Comissió Avaluadora, ha de formular la proposta de resolució i l’ha de notificar individualment a cada una de les entitats sol·licitants.
9.4. S’ha d’atorgar a les entitats beneficiàries un termini de deu dies hàbils, comptadors des de la notificació de la proposta de resolució, per acceptar la subvenció o renunciar-hi. L’acceptació s’entén produïda automàticament si en el termini indicat no es fa constar el contrari. La renúncia a la subvenció s’ha de dur a terme de manera expressa per qualsevol mitjà que en permeti la constància.
9.5. En el cas que alguna entitat beneficiària renunciï a la subvenció, l’òrgan que la concedeix l’ha d’atorgar a l’entitat beneficiària o entitats beneficiàries següents per ordre de prelació atesa la puntuació obtinguda, sense necessitat de fer una nova convocatòria, sempre que, amb la renúncia, s’alliberi crèdit suficient per atendre, com a mínim, una de les sol·licituds no subvencionades per manca de crèdit pressupostari. L’òrgan instructor ha de notificar la proposta a les entitats interessades. Una vegada que l’entitat hagi acceptat la proposta, s’ha de dictar la resolució de concessió i s’ha de notificar.
10. Valoració de les sol·licituds i selecció de projectes subvencionables
10.1. A mesura que es presentin els projectes, l’òrgan instructor estudiarà cada sol·licitud per ordre de presentació i comprovarà que compleix els requisits administratius corresponents. Posteriorment, es valorarà i resoldrà individualment cada sol·licitud.
10.2. Els projectes es valoraran d’acord amb el barem previst en l’annex 2, amb una puntuació compresa entre 0 i 80.
10.3. El projectes han d’obtenir almenys 18 punts per al bloc A i 30 punts per al bloc B, prevists en l’annex 2:
a) Bloc A: ONGD sol·licitant i soci local.
b) Bloc B: descripció del projecte.
10.4. La puntuació mínima necessària per obtenir la subvenció és de 55 punts.
10.5. Els diferents projectes que tenguin la puntuació mínima seran subvencionats amb el cent per cent de la quantia sol·licitada i fins a un import màxim de 40.000,00 €, sens perjudici dels factors de correcció que es puguin aplicar i fins a exhaurir el crèdit pressupostari previst.
10.6. Si el crèdit pressupostari disponible és insuficient per subvencionar l’import total sol·licitat pel següent peticionari, es notificarà la proposta de resolució a l’entitat interessada perquè accepti o no la subvenció proposada, o reformuli el projecte, de conformitat amb el que preveuen el punt 11 d’aquesta convocatòria i l’article 19 del Decret 15/2018.
11. Reformulació del projecte i factors de correcció
11.1. Quant a la reformulació, cal atenir-se al que disposa l’article 19 del Decret 15/2018. El termini d’audiència prèvia i reformulació del projecte és de quinze dies comptadors des de l’endemà que s’hagi rebut la proposta de resolució provisional.
11.2. La reformulació s’ha de presentar, en format de paper i en suport informàtic, segons el model normalitzat que proporciona la Direcció General de Cooperació, disponible al web <http://dgcooper.caib.es>. En el cas que s’apreciïn defectes esmenables en la reformulació presentada, es concedirà a l’entitat interessada un termini de deu dies perquè pugui esmenar-los.
11.3. Segons l’article 9.4 del Decret 15/2018, l’òrgan instructor pot aplicar factors de correcció consistents a reduir o excloure determinades despeses directes o indirectes relatives al cost total del projecte, amb una motivació prèvia que ha de constar en l’acta de la Comissió Avaluadora, en la proposta i en la resolució.
11.4. Segons l’article 19 del Decret 15/2018, una vegada acabada la fase de determinació dels imports de les subvencions, en cas de reformulació, el projecte aprovat es pot modificar per ajustar-se al finançament obtingut.
11.5. En cas que s’apliquin factors de correcció o es produeixin modificacions, el projecte aprovat és el que determina la resolució de concessió.
12. Resolució del procediment de concessió
12.1. L’òrgan competent per a la resolució del procediment és la consellera de Serveis Socials i Cooperació.
12.2. Les resolucions, tant de concessió com de denegació, han de ser motivades i s’han de dictar en el termini màxim de tres mesos comptadors des de la data de presentació de les sol·licituds. La resolució s’ha de notificar individualment a cada entitat.
12.3. Contra aquestes resolucions, que exhaureixen la via administrativa, es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant la consellera de Serveis Socials i Cooperació en el termini d’un mes comptador des de l’endemà de la publicació d’aquesta Resolució, d’acord amb l’article 124 de la Llei 39/2015 i l’article 57 de la Llei 3/2003. També es pot interposar directament un recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos comptadors des de l’endemà de la publicació d’aquesta Resolució, d’acord amb l’article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.
13. Pagament de les subvencions
13.1. Les subvencions objecte d’aquesta convocatòria s’han de pagar íntegrament una vegada resolta la concessió de la subvenció, mitjançant una bestreta del 100 %. Les entitats beneficiàries no han de presentar cap de les garanties a què fa referència l’article 25.1 del Decret 75/2004, de 27 d’agost, de desplegament de determinats aspectes de la Llei de finances i de les lleis de pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, atesa l’autorització prèvia del Consell de Govern d’1 de febrer de 2019, d’acord amb l’article 37 del Text refós de la Llei de subvencions, i l’article 25.3 del Decret 75/2004.
13.2. Les entitats beneficiàries que no puguin dur a terme el projecte aprovat sense l’ajuda econòmica sol·licitada disposen d’un termini de trenta dies naturals, comptadors des del pagament de la subvenció, per iniciar l’execució del projecte, fet que han de comunicar per escrit amb indicació de la data d’inici del projecte (dia, mes i any).
14. Despeses subvencionables
14.1. Es consideren despeses subvencionables les que, de manera indubtable, responguin a la naturalesa de l’activitat objecte de l’ajut; concretament, les que s’indiquen a continuació.
A. Són despeses corrents subvencionables:
1. Terrenys o immobles (compra o lloguer). S’inclouen en aquesta partida totes les despeses necessàries per adquirir o llogar els terrenys i els immobles, i inscriure’ls en els registres locals de propietat (imposts, taxes, despeses notarials, llicències legals, etc.), quan siguin imprescindibles per a la consecució dels objectius. També s’inclou en aquest apartat el lloguer de locals per a la realització de capacitacions o les valoracions d’aquests lloguers si són aportats per les persones beneficiàries o contraparts locals. Se n’exclouen la compra o el lloguer de seus administratives o habitatges del personal local o expatriat.
2. Construcció o reforma d’immobles i infraestructures. S’inclouen en aquesta partida totes les despeses derivades de les diferents partides relacionades directament amb treballs de construcció o reforma inclosos en la intervenció. No es podran imputar a la subvenció, en cap cas, despeses per reformes o reparacions en l’habitatge del personal expatriat, ni tampoc les efectuades en locals o seus de l’entitat beneficiària o de la contrapart local, excepte si coincideix amb els beneficiaris finals o si els immobles o infraestructures es transfereixen als beneficiaris o a les entitats públiques al final de la intervenció.
3. Despeses d’adquisició, transport i emmagatzematge d’aliments bàsics, sanitaris, materials de neteja i higiene, i materials d’abric i estructures d’aixopluc, les quals han de prioritzar sempre les compres locals.
4. Despeses d’equips, materials i subministraments. S’inclouen en aquesta partida totes les adquisicions o l’arrendament d’equips i materials, les reparacions i el manteniment de maquinària, estris, material informàtic, material d’oficina, i també els subministraments associats, que estiguin relacionats directament amb la consecució dels objectius del projecte. S’inclou el material agrícola essencial per mantenir i recuperar l’agricultura bàsica familiar. Se n’exclouen l’equipament i l’adquisició de materials i subministraments per a seus administratives o habitatges del personal del projecte.
5. Despeses de personal expatriat, local i en la seu (avió, assegurances, manutenció, allotjament), sempre que estiguin degudament justificades. La relació amb l’entitat beneficiària s’ha de regir, a més de per la resta de la legislació aplicable, pel que regula el Reial decret 519/2006, de 28 d’abril, pel qual s’estableix l’Estatut dels cooperants:
6. Aportacions monetàries a la població refugiada o desplaçada1. És el lliurament de diners a individus o a unitats familiars, ja sigui com a ajuda de postemergència, amb la finalitat de satisfer les necessitats bàsiques d’aliments i de productes no alimentaris o serveis bàsics, o per comprar béns essencials per a la recuperació dels seus mitjans de subsistència. Només pot ser objecte d’aquest ajut la població refugiada o desplaçada. N’hi ha dos tipus:
Aquests tipus de despeses s’han d’acreditar mitjançant rebuts de caixa.
7. Despeses de viatges, allotjament i dietes directament relacionades amb les actuacions previstes.
8. Serveis tècnics i professionals. S’hi inclouen els serveis necessaris per a la realització de capacitacions, seminaris, informes, projectes d’obra, publicacions, control de gestió o altres necessitats, incloses en la formulació o en les seves modificacions degudament autoritzades, que no impliquin relació laboral i no es puguin incloure en altres partides.
9. Despeses de funcionament sobre el terreny. S’han d’imputar a aquesta partida despeses corrents de funcionament d’electricitat, aigua, comunicacions, manteniment, seguretat, neteja, lloguers de seus i altres despeses anàlogues esdevingudes en el país d’execució i lligades al manteniment de les seus i a l’organització de la contrapart local.
10. Altres despeses. S’han d’imputar a aquesta partida les despeses derivades de les compulses i de traduccions obligatòries de documents per presentar amb l’informe final.
11. Auditoria. S’inclouen en aquesta partida les despeses derivades del compte justificatiu de despeses mitjançant la realització d’una auditoria externa. La quantia màxima imputable és del 3 % de la subvenció.
Les despeses indirectes estan lligades a les despeses de funcionament i de seguiment, les relatives al funcionament dels béns immobles, les de béns fungibles i les de comunicacions de l’entitat sol·licitant a les Illes Balears. Es pot sol·licitar un màxim del 5 % del pressupost total.
B. Són despeses d’inversió subvencionables:
a. Despeses d’equips. S’inclouen en aquesta partida totes les adquisicions d’equips i mobiliari que estiguin relacionats directament amb la consecució dels objectius del projecte.
b. Despeses de materials i eines de construcció i rehabilitació d’habitatges i infraestructures bàsiques i públiques.
14.2. Les entitats han de posar tots els mitjans necessaris perquè els costs objecte de subvenció siguin els més adequats en preu i qualitat, i han de prioritzar l’ús de recursos materials i humans disponibles en el mercat local o regional. En cap cas, el cost d’adquisició de les despeses objecte de l’ajuda no pot ser superior al valor de mercat.
14.3. Les entitats beneficiàries han de reinvertir en el projecte aprovat, com a despeses directes i en les partides que no tenguin limitació percentual, tots els interessos, ingressos financers o de qualsevol caràcter que la subvenció generi a Espanya o al país d’execució fins al moment en què es faci la despesa.
14.4. Quan l’import de la despesa susceptible d’ajut superi la quantia de 40.000,00 € (quaranta mil euros) en el cas de cost d’execució d’obra, o de 15.000,00 € (quinze mil euros) en el cas de subministrament d’equips o prestació de serveis, l’entitat ha de sol·licitar com a mínim tres ofertes d’empreses proveïdores diferents, amb caràcter previ a la contractació del compromís per a la prestació del servei o el lliurament del bé, llevat que, per les característiques especials de les despeses subvencionables, en el mercat no hi hagi un nombre suficient d’entitats que el subministrin o el prestin, o excepte que la despesa s’hagi efectuat abans de la sol·licitud de la subvenció. En ambdós casos, l’elecció entre les ofertes presentades, que s’han d’adjuntar a la memòria final del projecte, s’ha de fer d’acord amb criteris d’eficiència, economia i prevenció de riscs laborals. Quan no s’elegeixi la proposta econòmica més avantatjosa, s’ha de justificar expressament en la memòria.
14.5. Les despeses s’han de justificar d’acord amb el punt 18 d’aquesta convocatòria, i la subvenció s’ha de reduir en proporció a la part del pressupost deixat de justificar.
14.6. En cap cas, no són subvencionables les despeses següents:
a. Interessos deutors de comptes bancaris.
b. Interessos, recàrrecs i sancions administratives i penals, i interessos d’aplicació a la mora dels pagaments.
c. Despeses de procediments judicials derivats de l’activitat o del projecte subvencionat, o que hi estiguin relacionats.
d. Imposts indirectes, quan siguin susceptibles de recuperació o compensació.
En cap cas, la subvenció atorgada no es pot utilitzar per a despeses i atencions protocol·làries, per a indemnitzacions per acomiadaments, ni per despeses de promoció genèrica de l’entitat o del soci local, captació de socis o voluntaris, o actuacions d’apadrinament.
15. Modificació dels projectes aprovats i ampliació de terminis
15.1. Les entitats beneficiàries queden obligades a comunicar immediatament qualsevol eventualitat que alteri o dificulti el desenvolupament del projecte subvencionat.
15.2. És necessària l’autorització prèvia i expressa de l’òrgan que concedeix l’ajut en el cas de modificacions substancials. Es consideren modificacions substancials:
a. Les que afecten aspectes bàsics com ara objectius, resultats, població beneficiària, ubicació territorial, soci local o contrapart.
b. Respecte al pressupost, la creació de partides no previstes inicialment en el projecte, i les variacions en les partides que, sense alterar la quantia total de l’ajut i del valor del programa, superin el 10 % respecte del pressupost aprovat. Les variacions successives en la mateixa partida pressupostària inferiors al 10 % respecte del pressupost aprovat però que sumades arribin a aquest límit passaran a tenir la consideració de modificació substancial.
c. Les que suposin una ampliació del termini d’execució superior als tres mesos.
A aquests efectes, l’entitat beneficiària pot sol·licitar, posteriorment a la resolució de concessió i abans que acabi el termini màxim d’execució o de justificació de l’activitat, la modificació del contingut del projecte, per raó de la concurrència de les circumstàncies noves i imprevisibles que justifiquin l’alteració de les condicions d’execució de l’activitat objecte d’ajuda. En aquests casos, l’òrgan que concedeix l’ajut pot autoritzar l’alteració, sempre que no impliqui un increment de la quantia de l’ajut concedit inicialment ni cap perjudici a tercers, mitjançant la modificació de la resolució de concessió que correspongui en cada cas.
15.3. Les sol·licituds de modificació han de ser motivades, s’han de formular immediatament després de l’aparició de les circumstàncies que les justifiquin i han d’especificar les repercussions pressupostàries que impliquin.
15.4. Les modificacions dels projectes que, sense alterar la quantia total de la subvenció i del valor del programa, no superin el percentatge previst, estan condicionades a la comunicació a la Direcció General de Cooperació. En aquest cas, les entitats poden compensar les variacions produïdes entre les distintes partides, i això no implica la necessitat de modificar el contingut de la resolució de concessió de l’ajut.
15.5. El termini màxim per acabar l’activitat es pot ampliar d’acord amb l’article 10.3 del Decret 15/2018.
15.6. L’entitat beneficiària pot sol·licitar una segona ampliació del termini d’acabament, si es produeixen situacions excepcionals, com ara desastres naturals, enfrontaments armats, crisis humanitàries, etc., que afectin directament l’execució del projecte i s’acreditin fefaentment. La sol·licitud de la segona ampliació s’ha de cursar sempre abans que conclogui el termini d’execució, en el qual s’han de considerar inclosos el termini inicial d’execució i la primera ampliació.
15.7. Una vegada acabada l’execució del projecte, l’entitat beneficiària pot sol·licitar, de manera motivada, una ampliació del termini màxim de justificació, sempre que no excedeixi la meitat del termini inicial, d’acord amb el que estableixen l’article 10.4 del Decret 15/2018 i l’article 32 de la Llei 39/2015.
16. Obligacions de les entitats beneficiàries
16.1. A més de les previstes en l’article 10 del Text refós de la Llei de subvencions i l’article 21 del Decret 15/2018, són obligacions de les entitats beneficiàries:
a. Comunicar l’acceptació o la renúncia de la proposta de resolució de concessió. En tot cas, l’acceptació s’entén produïda automàticament si en el termini de deu dies des de la notificació de la proposta no es fa constar el contrari.
b. Comunicar, en el termini de tres dies hàbils, l’obtenció de subvencions o ajudes per a la mateixa finalitat, procedents de qualsevol administració pública o ens privat o públic, tant nacional com estranger, i especificar-ne la quantia exacta, la procedència i la finalitat que es donarà a aquests fons. Aquest fet pot donar lloc, si escau, a modificar la resolució de concessió de la subvenció, d’acord amb l’article 24 del Text refós de la Llei de subvencions.
c. Comunicar immediatament qualsevol eventualitat que alteri o dificulti el desenvolupament del projecte subvencionat.
d. Informar en tot moment, a requeriment de la Direcció General de Cooperació, de l’estat d’execució del projecte.
e. Facilitar tota la informació que els requereixi l’òrgan de control financer corresponent.
f. Lliurar l’informe tècnic de seguiment de l’execució del projecte sis mesos després del començament de l’activitat objecte d’ajut. Aquest informe s’ha de presentar en paper i suport informàtic, d’acord amb el model disponible al web <http://dgcooper.caib.es>, i no ha d’incloure factures o altres justificants de les despeses. El termini per presentar aquest informe no és susceptible d’ampliació.
g. Justificar les despeses efectuades amb càrrec als ajuts concedits, en el termini màxim de tres mesos des de l’acabament de l’execució del projecte, i en la forma escaient, d’acord amb el punt 18 d’aquesta convocatòria.
h. Incorporar de forma visible al material imprès o a les actuacions derivades de la intervenció subvencionada el logotip oficial del Govern de les Illes Balears proporcionat per la Direcció General de Cooperació per identificar l’origen dels ajuts. Si l’entitat beneficiària també hi inclou el seu propi logotip, ambdós han d’aparèixer amb les mateixes dimensions i en les mateixes condicions de visibilitat.
i. Lliurar, quan hi hagi contrapart o soci local, les quanties rebudes de l’Administració a les contraparts gestores de les accions.
j. No transferir els fons atorgats ni permetre que siguin gestionats per organitzacions intermediàries diferents de les entitats beneficiàries i dels socis locals designats en el formulari.
k. Obligar-se que tots els béns mobles i immobles adquirits amb la contribució de l’Administració autonòmica de les Illes Balears quedin formalment vinculats al projecte.
l. Quan els projectes prevegin l’enviament de personal expatriat, fer-se responsable de facilitar-li la formació necessària per executar el projecte i formalitzar les assegurances corresponents així com complir tot el que preveu l’Estatut dels cooperants.
m. Reinvertir en el projecte aprovat, com a despeses directes, tots els interessos o els ingressos financers o de qualsevol caràcter que la subvenció generi a Espanya o al país d’execució fins al moment en què es faci la despesa.
16.2. En qualsevol moment durant l’execució del projecte, la Direcció General de Cooperació pot requerir a l’entitat beneficiària qualsevol document, informe o aclariment tècnic.
17. Compatibilitat
Les subvencions que s’atorguin d’acord amb aquesta convocatòria són compatibles amb altres ajudes i subvencions, independentment de la naturalesa i l’entitat que les concedeixi, sempre que, conjuntament o aïlladament, no superin el cost total de l’activitat objecte d’ajuda.
18. Justificació del projecte aprovat
18.1. L’entitat beneficiària ha de justificar tot el projecte aprovat en el termini màxim de tres mesos comptadors des de la data d’acabament de l’execució, mitjançant la modalitat de compte justificatiu, d’acord amb els models normalitzats proporcionats per la Direcció General de Cooperació i disponibles al web <http://dgcooper.caib.es>. La memòria justificativa final s’ha de presentar en paper i en suport informàtic, i ha de contenir la documentació següent:
a. Informe tècnic complet i detallat del projecte executat en conjunt, d’acord amb el model de la Direcció General de Cooperació, disponible al web <http://dgcooper.caib.es>, que ha d’especificar amb màxim detall els objectius assolits, els resultats obtinguts, l’impacte, les activitats duites a terme, les dificultats i les mesures correctores, sobre els quals s’han d’aportar dades rellevants i fonts de verificació objectives.
b. Memòria econòmica justificativa del cost de les activitats que s’han duit a terme, que comprèn els documents següents:
· Compte justificatiu segons el model disponible al web http://dgcooper.caib.es.
· Llista de les despeses efectuades, classificades per partides i per dates, amb indicació del número de justificant, l’import, la data d’emissió i la data de pagament.
· Documents justificatius de les despeses, originals o còpies compulsades, ordenats segons la llista esmentada anteriorment.
· Balanç final del projecte aprovat, que ha de contenir les despeses finançades pel Govern de les Illes Balears, les finançades per altres administracions públiques o ens privats o públics, tant nacionals com estrangers, i les finançades amb fons propis.
· Comprovants de les transferències efectuades amb els fons del projecte subvencionat per acreditar les divises.
· Documents acreditatius del tipus de canvi, originals o còpies compulsades.
· Declaració responsable signada per la persona que representa legalment el soci local en la qual declari haver rebut els fons al país beneficiari.
· Declaració responsable signada pel representant legal que acrediti les quanties imputades a l’ajut en concepte de despeses indirectes.
18.2. L’entitat beneficiària pot substituir la memòria econòmica justificativa del cost de les activitats que s’han duit a terme per la presentació d’un compte justificatiu amb informe d’auditoria, que ha de tenir el contingut i ha de complir els requisits que estableix l’article 35 del Decret 15/2018.
18.3. Totes les factures o documents originals justificatius de la despesa que s’imputin al projecte han d’estar degudament estampillats i han d’acreditar, almenys, l’origen del finançament. El model de segell d’estampillat es troba disponible al web <http://dgcooper.caib.es>.
18.4. Les despeses que s’imputin a la subvenció concedida s’han d’haver meritat dins el termini d’execució real del projecte.
18.5. Quan els documents justificatius de les despeses siguin en un idioma diferent de les llengües oficials de les Illes Balears, s’hi ha d’adjuntar una declaració responsable de la persona que representa l’entitat que acrediti els conceptes i les quanties corresponents. En qualsevol cas, el compte justificatiu ha d’estar escrit en una de les dues llengües oficials de les Illes Balears.
18.6. La despesa corresponent als ajuts concedits a organitzacions internacionals de dret públic creades per tractat o acord internacional, o les entitats que les representen en l’àmbit de les Illes Balears, es pot justificar mitjançant l’aportació d’un certificat relatiu a l’aplicació correcta dels fons emès per l’òrgan de control propi de l’estat o l’organització, d’acord amb les normes corresponents dels estats o les organitzacions internacionals beneficiaris de les subvencions i els ajuts, o segons els mecanismes establerts en els acords o altres instruments internacionals que hi siguin aplicables.
18.7. Quan en el projecte concorrin diverses subvencions i ajuts procedents d’altres administracions, l’entitat beneficiària ha de justificar davant la Direcció General de Cooperació l’import de la despesa subvencionada, a més de les aportacions pròpies i de tercers finançadors que no siguin administració pública. Respecte a la resta d’aportacions d’altres administracions públiques, únicament s’ha d’acreditar l’aplicació dels fons a les activitats previstes, per a la qual cosa és suficient l’acreditació mitjançant certificats que emetin la resta d’administracions públiques que hagin finançat el programa, projecte o activitat. Les previsions que conté aquest apartat no alteren les funcions que la legislació vigent atorga a la Intervenció General de l’Administració autonòmica.
18.8. Com a aportacions locals, en concepte de despeses susceptibles d’ajut, es poden acceptar valoracions, sempre que estiguin suficientment acreditades i intrínsecament vinculades, de manera exclusiva o proporcional, a la intervenció que s’ha de desenvolupar. Aquestes valoracions s’han d’ajustar als preus del mercat local. Es consideren valoracions les aportacions de terrenys, locals, equips, materials i serveis per part de la població subjecte final, socis locals i altres entitats locals distintes de les entitats beneficiàries, com també la mà d’obra de les persones destinatàries finals vinculades directament a l’execució de les activitats pressupostades que, en cas de terrenys, locals o equips, s’hagin de transferir definitivament quan acabi l’execució, juntament amb la resta de béns adquirits amb càrrec al projecte objecte d’ajut. També es poden valorar els béns i els locals posats temporalment a disposició de l’execució directa del projecte, per un import equivalent al lloguer durant el temps en què s’utilitzin en el termini d’execució. Les valoracions s’han d’acreditar amb un certificat de la contrapart, de la població subjecte final del projecte o de l’entitat que aporti els béns i els serveis. En aquest certificat, o en un document annex, s’ha de descriure i quantificar l’aportació, amb indicació del nombre d’unitats, les hores de treball, els preus unitaris, si correspon, i la valoració total. Les valoracions s’han d’ajustar als preus del mercat local i, en el cas d’equips i béns, han de tenir en compte l’antiguitat. En la justificació final del projecte, en cas que es produeixin augments en les valoracions del soci local respecte del pressupost aprovat, no poden suposar una disminució de la justificació de l’import subvencionat per la Direcció General de Cooperació.
18.9. També es poden utilitzar com a justificants de despesa els rebuts de caixa. A aquest efecte, s’entén per rebuts de caixa els documents que emet la mateixa entitat o el subjecte que efectua el pagament, signats pel proveïdor dels béns o serveis, el qual, d’aquesta manera, acredita que s’ha rebut l’import que s’hi indica. L’òrgan que concedeix l’ajut ha d’autoritzar la utilització de rebuts de caixa amb caràcter previ, sens perjudici que la pugui validar posteriorment, sempre que consideri que l’autorització s’hauria produït si s’hagués sol·licitat amb caràcter previ. Per a activitats duites a terme a les Illes Balears, no s’admeten rebuts de caixa.
18.10. Si s’esdevé alguna causa justificada que impedeixi raonablement el compliment de l’obligació de presentar la justificació en el termini de tres mesos des de l’acabament del projecte, l’entitat ha de sol·licitar una pròrroga mitjançant un escrit en el qual s’ha de justificar i motivar suficientment la sol·licitud d’ampliació. La sol·licitud s’ha de presentar sempre abans del venciment d’aquest termini. En cap cas, no pot ser objecte d’ampliació un termini vençut. Les particularitats de l’ampliació es duran a terme de conformitat amb l’article 32 de la Llei 39/2015. Si la petició de pròrroga és procedent, la Direcció General de Cooperació autoritzarà expressament l’ampliació del termini de justificació mitjançant una resolució.
18.11. Si de la memòria final es desprèn que el cost total definitiu del projecte és inferior a l’import inicialment previst, l’entitat ha de tornar la part de la subvenció no utilitzada, sens perjudici de l’aplicació de l’article 44 del Text refós de la Llei de subvencions.
18.12. En cas que l’òrgan competent per comprovar la justificació i l’aplicació de l’ajut apreciï defectes en la justificació de l’ajut, ho comunicarà prèviament per escrit a l’entitat beneficiària amb la finalitat que els esmeni. L’entitat disposarà d’un termini de 45 dies hàbils per esmenar-los.
19. Revocació i reintegrament
19.1. Com a pressupòsit de l’obligació de l’òrgan competent del procediment d’iniciar la revocació o el reintegrament total o parcial de la subvenció concedida i no justificada totalment o parcialment, s’ha de dictar i notificar, en el termini de nou mesos comptadors des de la presentació de la justificació, una liquidació de la subvenció, d’acord amb l’article 42 bis del Text refós de la Llei de subvencions.
19.2. Pertoca la revocació de la subvenció i el reintegrament de les quanties percebudes en els casos que preveu la normativa vigent en matèria de subvencions.
19.3. Pel que fa a la revocació i el reintegrament de la subvenció, cal atenir-se al que disposen els articles 37 i 38 del Decret 15/2018. En aquest sentit, s’estableixen els criteris següents de gradació dels incompliments de les condicions imposades amb motiu de l’atorgament de la subvenció:
a. Incompliment total dels objectius o finalitats per als quals s’ha atorgat la subvenció: 100 %.
b. Incompliment total de l’obligació de justificació: 100 %.
c. Introducció de modificacions substancials sense l’autorització preceptiva: 100 % de les despeses que superin el percentatge per al qual es necessita l’autorització prèvia.
d. Subvenció no executada per qualsevol causa: 100 %.
En el supòsit d’incompliment de les condicions imposades amb motiu de la concessió de la subvenció, la fixació de la quantia que hagi de ser reintegrada es determinarà en aplicació del principi de proporcionalitat, el qual, no obstant això, es pot modular tenint en compte el fet que el compliment s’aproximi significativament al compliment total i s’acrediti una actuació inequívoca tendent al compliment dels compromisos. Entre aquests possibles incompliments, són objecte de reintegrament els següents, tenint en compte el principi de proporcionalitat i els percentatges que s’indiquen:
20. Responsabilitat i règim sancionador
20.1. L’entitat beneficiària de la subvenció és l’única responsable de la realització del projecte que és el fonament de la concessió, en la forma i les condicions establertes, com també de la justificació de les despeses que deriven d’executar-lo.
20.2. Les entitats beneficiàries queden sotmeses a les responsabilitats i al règim sancionador que preveu la normativa en matèria de subvencions sobre infraccions administratives.
ANNEX 2
Criteris objectius de valoració dels projectes (màxim 80 punts)
Bloc A. Característiques, capacitat i solvència de l’entitat sol·licitant i del soci local o equip en el terreny (0-30 punts)
A.1. Entitat sol·licitant: capacitat d’intervenció (0-15 punts)
1. Experiència en acció d’emergència (0-3 punts)
a. L’entitat sol·licitant té més de 4 anys d’experiència continuada en projectes d’emergència o postemergència (3 punts).
b. L’entitat sol·licitant té 2 o 3 anys d’experiència continuada en projectes d’emergència o postemergència (2 punts).
c. L’entitat sol·licitant té 1 any d’experiència en projectes d’emergència o postemergència (1 punt).
2. Experiència en el sector d’intervenció (0-3 punts)
a. L’entitat sol·licitant té més de 4 anys d’experiència continuada en el sector concret d’intervenció (3 punts).
b. L’entitat sol·licitant té 2 o 3 anys d’experiència continuada en el sector concret d’intervenció (2 punts).
c. L’entitat sol·licitant té 1 any d’experiència en el sector concret d’intervenció (1 punt).
3. Capacitat de gestió (0-3 punts)
a. L’entitat sol·licitant ha gestionat en els darrers cinc anys algun projecte d’emergència o postemergència de quantia igual o superior a 50.000,00 euros (3 punts).
b. L’entitat sol·licitant ha gestionat en els darrers cinc anys algun projecte d’emergència o postemergència de quantia igual o superior a 30.000,00 euros (2 punts).
c. L’entitat sol·licitant ha gestionat en els darrers cinc anys algun projecte d’emergència o postemergència de quantia igual o superior a 15.000,00 euros (1 punt).
4. Experiència a la zona o al país (0-2 punts)
a. L’entitat ha fet dos projectes o més a la mateixa zona o regió (2 punts).
b. L’entitat ha fet un projecte al país (però no a la zona o regió) (1 punt).
5. Presència activa a les Illes Balears (0-2 punts)
a. L’entitat es coordina amb altres entitats del sector i s’adhereix a xarxes locals de desenvolupament (1 punt).
b. L’entitat disposa de més de 25 persones sòcies, voluntàries o col·laboradores (1 punt).
6. Perspectiva de gènere (0-2 punts)
a. L’entitat incorpora la perspectiva de gènere en l’àmbit institucional (1 punt).
b. L’entitat incorpora la perspectiva de gènere en els seus objectius estratègics en l’àmbit de la cooperació per al desenvolupament (1 punt).
A.2. Soci local o equip en el terreny (0-15 punts)
1. Experiència en accions d’emergència o postemergència (0-4 punts)
a. El soci local o l’equip ha participat en tres o més accions d’emergència o postemergència (4 punts).
b. El soci local ha participat en dues accions d’emergència o postemergència (2 punts).
c. El soci local ha participat en una acció d’emergència o postemergència (1 punt).
2. Experiència en l’àrea o regió (0-2 punts)
a. El soci local ha participat en dues o més actuacions en l’àrea o regió (2 punts).
b. El soci local ha participat almenys en una actuació en l’àrea o regió (1 punt).
3. Experiència en el sector d’intervenció (0-3 punts)
a. El soci local ha participat en tres o més accions dins el mateix sector d’intervenció (3 punts).
b. El soci local ha participat almenys en dues actuacions en el sector (2 punts).
c. El soci local ha participat almenys en una actuació en el sector (1 punt).
4. Experiència amb l’entitat sol·licitant (0-2 punts)
a. El soci local ha duit a terme projectes conjuntament amb l’entitat sol·licitant almenys dos anys (2 punts).
b. El soci local ha duit a terme projectes conjuntament amb l’entitat sol·licitant almenys un any (1 punt).
5. Experiència amb la població subjecte (0-2 punts)
a. El soci local ha treballat dos anys amb la població subjecte (2 punts).
b. El soci local ha treballat almenys un any amb la població subjecte (1 punt).
6. Relació amb la resta d’actors que intervenen a la zona (0-2 punts)
a. El soci local té presents la resta d’actors que intervenen a la zona (1 punt).
b. El soci local es coordina amb la resta d’actors que intervenen a la zona (1 punt).
Bloc B. Descripció del projecte (50 punts)
B.1. Fonamentació i contextualització de l’acció (0-6 punts)
a. El context geogràfic, social, polític i econòmic de la zona és clar i està ben definit (1 punt).
b. Es descriu de manera detallada el treball previ de prospecció i identificació del projecte (fins a 2 punts).
c. L’entitat coneix algun pla estratègic de desenvolupament del país (1 punt).
d. Es presenten cartes de suport de les comunitats afectades (1 punt).
e. Es justifica clarament la necessitat de la intervenció amb informació basada en fonts de dades oficials –OCHA, ECHO, organismes governamentals o les peticions dels governs estatals i locals– (1 punt).
B.2. Definició de la població subjecte (0-7 punts)
a. Es defineix detalladament la descripció de la població subjecte (nombre, distribució per sexe, edat, nacionalitat o grup ètnic) (1 punt).
b. S’indica com ha afectat el desastre de manera diferenciada i quines són les necessitats de la comunitat segons el gènere (1 punt).
c. S’indiquen els criteris de selecció (o exclusió) de les persones destinatàries de l’ajuda postemergència (1 punt).
d. Es prioritzen els col·lectius en situació de vulnerabilitat: dones, infants i persones grans (1 punt).
e. Les persones destinatàries participen en algunes fases del projecte (1 punt) o en totes (2 punts).
f. Es té en compte la idiosincràsia sociocultural de la població destinatària (1 punt).
B.3. Formulació tècnica i econòmica del projecte (0-13 punts)
a. Hi ha una coherència lògica entre els objectius i els resultats esperats (1 punt).
b. Els resultats de la intervenció es descriuen d’acord amb una anàlisi i/o un diagnòstic previ (2 punts).
c. S’indiquen de manera clara els indicadors dels resultats esperats (1 punt).
d. La redacció dels indicadors és coherent (1 punt).
e. Les fonts de verificació estan associades correctament a cada indicador (1 punt).
f. Les activitats previstes són coherents i necessàries per a l’obtenció dels resultats (1punt).
g. Els factors externs expressats són rellevants per a la consecució del projecte (1 punt).
h. Les activitats estan ben definides i són coherents amb els resultats esperats (fins a 2 punts).
i. El projecte detalla la metodologia per executar les actuacions (1 punt).
j. La metodologia detallada està ben explicada (1 punt).
k. El cronograma d’execució d’activitats està prou detallat i és coherent (1 punt).
B.4. Valoració econòmica del projecte (0-7 punts)
a. Les partides previstes són raonables (no estan sobrevalorades) (1 punt).
b. Les partides previstes són necessàries per complir els objectius i resultats del projecte (1 punt).
c. El pressupost està clarament desglossat per partides (1 punt).
d. El pressupost està clarament desglossat per conceptes (1 punt).
e. Els recursos humans, tècnics i materials estan ben identificats (1 punt).
f. Els recursos humans, tècnics i materials són coherents amb les necessitats del projecte (1 punt).
g. Es prioritzen les compres locals, o a països veïns, de béns, materials, aliments i productes sanitaris (1 punt).
B.5. Viabilitat i continuïtat de l’acció (0–3 punts)
a. Es disposa de la implicació i la participació de les institucions del país i s’aporten documents que avalen aquest compromís (1 punt).
b. S’han prevists mesures coherents per garantir l’apropiació i l’apoderament dels actors implicats (1 punt).
c. Es detallen els factors de riscos i les accions necessàries per superar-los (1 punt).
B.6. Enfocaments tranversals (0-4 punts)
a. El projecte incorpora l’enfocament de drets humans al llarg del cicle (1 punt).
b. El projecte incorpora l’enfocament de governança democràtica al llarg del cicle (1 punt).
c. El projecte incorpora l’enfocament de gènere al llarg del cicle (1 punt).
d. La intervenció contribueix a la sostenibilitat ambiental o almenys hi ha la garantia que no tindrà un impacte ambiental negatiu (1 punt).
B.7. Seguiment i avaluació (0-4 punts)
a. Sistema de seguiment del projecte: es descriuen la metodologia, les tècniques de seguiment i la participació de les persones destinatàries (fins a 2 punts).
b. Sistema d’avaluació: es descriuen la metodologia, les tècniques d’avaluació i la participació de les persones destinatàries (fins a 2 punts).
B.8. Priorització geogràfica (0-6 punts)
a. És un poble sense estat, receptor d’un gran flux de població refugiada, crisis de llarga durada o l’IDH del país és inferior a 0,5 (6 punts).
b. L’IDH se situa entre 0,5 i 0,599 (3 punts).
c. L’IDH se situa entre 0,6 i 0,799 (1 punt).
1Segons l’article 1A de la Convenció de 28 de juliol de 1951 relativa a l'estatut dels refugiats de les Nacions Unides. Els desplaçats interns es regeixen pel dret internacional humanitari (DIH) i pels Principis rectors sobre el desplaçament intern de les Nacions Unides.