Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
CONSELLERIA D'EDUCACIÓ I UNIVERSITAT
Núm. 2371
Resolució del conseller d’Educació i Universitat, de 14 de març de 2019, per la qual es dicten instruccions per a la realització de les proves corresponents a les avaluacions de diagnòstic de final d’etapa als alumnes de sisè curs d’educació primària i als de quart curs d’educació secundària obligatòria d’una mostra de centres de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, el curs acadèmic 2018-2019
La Llei Orgànica 2/2006, de 3 de maig, d’Educació, modificada per la Llei orgànica 8/2013, de 9 de desembre, per a la millora de la qualitat educativa estableix en els articles 21 i 29 respectivament la realització d’una avaluació individualitzada als alumnes en finalitzar les etapes d’educació primària i d’educació secundària obligatòria.
El Reial Decret 1058/2015, de 20 de novembre, regula les característiques generals de les proves d’avaluació final d’educació primària establerta per la Llei orgànica 8/2013.
El Reial Decret-llei 5/2016, de 9 de desembre, de mesures urgents per a l’ampliació del calendari d’implantació de la Llei orgànica 8/2013, de 9 de desembre, per a la millora de la qualitat educativa, en el seu article 1, modifica la disposició final cinquena de l’esmentada Llei i concreta per a l’etapa d’educació primària que, fins a l’entrada en vigor de la normativa resultant del Pacte d’Estat social i polític per a l’educació, l’avaluació d’educació primària recollida a l’article 21 de la Llei orgànica 2/2006 de 3 de maig, serà considerada mostral, tindrà finalitat diagnòstica i no tindrà efectes acadèmics. La selecció d’alumnes i centres serà suficient per a l’obtenció de dades representatives. També l’article 1 del Reial Decret-llei 5/2016 modifica la disposició final cinquena de l’esmentada Llei pel que fa a l’educació secundària obligatòria i, referent a l’article 29 de la Llei orgànica 2/2006 de 3 de maig, indica que, fins a l’entrada en vigor de la normativa resultant del Pacte d’Estat social i polític per a l’educació, l’avaluació d’educació secundària obligatòria serà considerada mostral, tindrà finalitat diagnòstica i no tindrà efectes acadèmics.
L’Ordre ministerial EFP/196/2019, de 26 de febrer, regula les proves de l’avaluació final d’educació secundària obligatòria per al curs 2018/2019.
En virtut de tot l’anterior, dict la següent
RESOLUCIÓ
Article 1. Objecte i àmbit d’aplicació
1. La present Resolució té per objecte establir l’organització de les proves corresponents a les avaluacions individualitzades de final d’etapa d’educació primària i d’educació secundària obligatòria que es realitzaran el curs 2018-2019.
2. El que estableix aquesta Resolució serà d’aplicació en els centres mostrals, tant públics com concertats i privats de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, autoritzats per impartir les etapes d’educació primària i educació secundària obligatòria.
Article 2. Finalitat de l’avaluació
1. Les avaluacions de final d’etapa d’educació primària i d’educació secundària obligatòria tindran una finalitat diagnòstica i caràcter mostral. L’objectiu s’ha de situar en l’avaluació de sistema educatiu en el seu conjunt amb vistes a la millora de la seva qualitat i equitat.
2. Les avaluacions no tindran efectes acadèmics.
Article 3. Centres mostrals
1. Les proves de l’avaluació de 6è d’EP s’aplicaran a una mostra de 8 centres, de manera que hi hagi centres de les distintes illes i titularitats, d’acord amb la distribució per estrats següent:
L’elecció de centres en cada estrat es farà de forma aleatòria i proporcional a la seva grandària.
2. Les proves de l’avaluació de 4t d’ESO s’aplicaran a una mostra de 6 centres, de manera que hi hagi centres de les distintes illes i titularitats, d’acord amb la distribució per estrats següent:
L’elecció de centres en cada estrat es farà de forma aleatòria i proporcional a la seva grandària.
Article 4. Alumnes que han de realitzar l’avaluació
1. Realitzaran les proves tots els alumnes que cursin sisè d’educació primària i tots els alumnes que cursin quart d’educació secundària obligatòria dels centres que formen part de les mostres respectives, excepte aquells diagnosticats com alumnat amb NESE, d’acord amb l’article 19 del Decret 39/2011, de 29 d’abril, pel qual es regula l’atenció a la diversitat i l’orientació educativa en els centres educatius no universitaris sostinguts amb fons públics, que requereixin adaptacions en el contingut i format de les proves.
2. Per tal de facilitar la tasca administrativa dels centres, es consideraran alumnes amb NESE els qui figurin com a tals en el GestIB.
Article 5. Característiques de les proves d’avaluació
1. Les proves de l’avaluació final d’educació primària s’agrupen en tres àmbits: competència en comunicació lingüística, competència matemàtica i competències bàsiques en ciència i tecnologia. La competència en comunicació lingüística tindrà com a referent el currículum de llengua catalana, llengua castellana i llengua anglesa d’educació primària; la competència matemàtica, el de matemàtiques; i les competències bàsiques en ciència i tecnologia, els de ciències naturals i ciències socials.
2. L’avaluació de final d’educació secundària obligatòria valorarà el grau d’adquisició de la competència matemàtica, la competència en comunicació lingüística i la competència social i cívica. La competència matemàtica tindrà com a referent el currículum propi de les matemàtiques orientades a l’ensenyament acadèmic i el de les matemàtiques orientades als ensenyaments aplicats; la competència lingüística que tindrà com a referent el currículum de la llengua catalana i literatura, el de la llengua castellana i literatura i el de la llengua anglesa; i la competència social i cívica la referència de la qual serà el de geografia i història.
3. Les proves constaran d’un nombre de preguntes suficient per poder descriure els sis nivells de desenvolupament competencial en què s’expressaran els resultats. Cada prova contindrà preguntes obertes, semiobertes i tancades i tindrà una durada de 60 minuts.
4. El format de les proves subministrades per l’IAQSE serà digital.
Article 6. Dates de realització de les proves
1. Les proves de l’avaluació de final d’etapa dels alumnes del sisè curs d’educació primària es realitzaran els dies 15, 16 i 17 de maig.
2. Les proves per a l’avaluació de final d’etapa dels alumnes del quart curs d’educació secundària obligatòria es realitzaran els dies 8, 9 i 10 de maig.
Article 7. Qüestionaris de context
1. Complementàriament a la realització de les proves en els centres d’educació primària, tant els directors dels centres, les famílies com els alumnes hauran de complimentar uns qüestionaris de context amb la finalitat d’obtenir informació sobre les condicions socioeconòmiques i culturals de l’alumnat del centre i d’altres variables de context per poder contextualitzar els resultats obtinguts.
2. En el cas de les proves d’educació secundària obligatòria els qüestionaris aniran adreçats únicament als alumnes.
3. La Conselleria d’Educació i Universitat, a través del GestIB, facilitarà els qüestionaris als directors dels centres els quals arbitraran les mesures oportunes perquè siguin complimentats.
Article 8. Comissió d’avaluació
1. A cada centre es crearà una comissió d’avaluació integrada pel director del centre, qui en serà el president i responsable directe, el cap d’estudis i un tutor de 6è d’EP (en el cas d’EP) i de 4t d’ESO (en el d’ESO). Aquesta comissió serà supervisada i assessorada per l’inspector del centre.
2. Les funcions de la comissió seran:
a. Planificar l’aplicació de les proves.
b. Reordenar l’horari de les jornades d’aplicació.
c. Reordenar eventualment els espais necessaris.
d. Decidir, a proposta dels Serveis d’Orientació, els alumnes amb NESE que no necessiten adaptacions en el format o contingut en les proves i que, per tant, participaran en les proves. Aquests alumnes computaran a efectes estadístics per al càlcul de les mitjanes de grup i centre.
e. Dotar els espais dels mitjans de reproducció sonors per a les proves que ho requereixin.
f. Assignar l’aplicació al professorat del centre.
Article 9. Aplicació de les proves
1. Cada centre tindrà un inspector assignat, les funcions del qual seran la realització de l’aplicació externa controlada i la supervisió de la correcta aplicació de les proves.
2. De l’aplicació de les proves serà responsable el professorat del centre, un per aula, assignat per la comissió d’avaluació. Els aplicadors actuaran en tot moment d’acord amb les instruccions rebudes per l’inspector.
3. Les proves es facilitaran en suport digital.
4. La correcció de les proves la realitzarà professorat extern al centre.
Article 10. Resultats de les proves
1. La Conselleria d’Educació i Universitat elaborarà dos informes executius. Un on es reflectiran els resultats globals obtinguts pels alumnes a l’avaluació de sisè curs d’educació primària, i un altre on es recolliran els resultats globals obtinguts pels alumnes de quart d’educació secundària obligatòria.
2. En ambdós casos, els resultats s’expressaran en puntuacions mitjanes, percentatge d’alumnat a cada un dels sis nivells de desenvolupament competencial i també es tindran en consideració diferents variables de context obtingudes a partir dels qüestionaris.
3. Aquests resultats es donaran a conèixer a la comunitat educativa.
Disposició final primera
S’encarrega a la Direcció General de Planificació, Ordenació i Centres (DGPOC) la coordinació general dels processos que generin les avaluacions de diagnòstic de final d’etapa dels alumnes de sisè curs d’educació primària i de quart curs d’educació secundària obligatòria, i es faculta aquesta Direcció General perquè dicti les resolucions i arbitri els recursos i les mesures necessàries perquè els processos esmentats puguin desenvolupar-se normalment i d’acord amb les finalitats previstes.
Disposició final segona
La present Resolució es publicarà en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
Interposició de recursos
Contra aquesta Resolució, que exhaureix la via administrativa, es pot interposar potestativament un recurs de reposició davant el conseller d’Educació i Universitat en el termini d’un mes comptador des de l’endemà d’haver-se publicat al BOIB, segons el que disposen l’article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, i els articles 123 i 124 de la Llei 39/2015, de 1 d’octubre, de procediment administratiu comú de les Administracions Públiques.
També es pot interposar directament un recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos comptadors des de l’endemà d’haver-se publicat, d’acord amb l’article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.
Palma, 14 de març de 2019
El conseller d’Educació i Universitat
Martí X. March i Cerdà