Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
CONSELLERIA D'EDUCACIÓ I UNIVERSITAT
Núm. 2324
Resolució de la directora general de Formació Professional i Formació del Professorat de dia 13 de març de 2019 per la qual es convoquen els centres docents de titularitat pública dependents de la Conselleria d’Educació i Universitat que imparteixen educació infantil, educació primària o educació secundària obligatòria a participar en el programa d’experiència formativa “Estades pedagògiques entre centres educatius” per al curs 2019-2020
Antecedents
1.La Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d’educació, modificada per la Llei orgànica 8/2013, de 9 de desembre, per a la millora de la qualitat educativa, estableix a l’article 102.1 que la formació permanent constitueix un dret i una obligació de tot el professorat i una responsabilitat de les administracions educatives.
2.El Decret 41/2016, de 15 de juliol, pel qual es regula la formació permanent del professorat de l’ensenyament no universitari de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears estableix, a l’article 8.1 e, com una de les modalitats de formació, els programes d’experiència formativa que impulsin i reconeguin la participació en experiències d’innovació, en experiències formatives en empreses i institucions, en intercanvis, en programes europeus i en projectes de recerca per a la investigació educativa.
3.L’Ordre del conseller d’Educació i Universitat de dia 24 d’abril de 2017 per la qual es regula l’homologació, el reconeixement, la certificació i el registre de la formació permanent del professorat no universitari de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears estableix a l’article 15 que la directora general de Formació Professional i Formació del Professorat podrà dictar les instruccions en relació amb les característiques de la modalitat d’experiència formativa, els requisits, les condicions d’avaluació i el procediment per reconèixer-la.
4.El Pla Quadriennal de Formació Permanent del Professorat 2016-2020, aprovat per mitjà de la Resolució del conseller d’Educació i Universitat de dia 16 de març de 2016, estableix, al punt 7.2, que la modalitat de programes d’experiència formativa consisteix en la realització de pràctiques professionals en àmbits o indrets relacionats amb l’àrea que imparteix el professor o en àrees d’especialització didàctica i pedagògica.
5.La Resolució de la directora general de Formació Professional i Formació del Professorat de dia 22 de juny de 2017 per la qual es regula el reconeixement de l’experiència formativa com a formació permanent del professorat determina a l’article 2.3 que les activitats d’experiència formativa han de tenir una durada d’entre 20 i 100 hores i han d’incloure una fase de formació, una fase d’aplicació a la pràctica docent i una memòria reflexiva sobre la transferència de la formació.
6.El Decret 24/2015, de 7 d’agost, modificat pel Decret 11/2016, d’11 de maig, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s’estableixen les competències i l’estructura orgànica bàsica de les conselleries de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, estableix a l’article 2.4 c que la Direcció General de Formació Professional i Formació del Professorat és competent en matèria de formació permanent del professorat.
7.L’Ordre del conseller de Presidència de 2 de desembre de 2002, dictada a proposta del conseller d’Hisenda i Pressuposts i del conseller d’Educació i Cultura, de desplegament del Decret 110/2002, de 2 d’agost, pel qual es regula el procediment per dur a terme l’autonomia de gestió econòmica dels centres docents públics no universitaris de la Conselleria d’Educació i Cultura de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, estableix a l’article 4.1 que, a més de l’assignació ordinària de funcionament, els centres poden rebre altres assignacions per desenvolupar determinats programes o actuacions, la gestió dels quals correspon a les direccions generals de la Conselleria d’Educació i Cultura.
8.Dins les conclusions recollides al Congrés d’Innovació Educativa, que va tenir lloc a Palma el 25 i 26 de gener de 2019, s’inclou, com una de les propostes d’estratègies i mesures per impulsar la innovació educativa, facilitar que els docents s’observin, s’ajudin entre ells i intercanviïn bones pràctiques.
9.Així, doncs, esdevé necessari convocar el procediment per sol·licitar, per part dels centres docents de titularitat pública dependents de la Conselleria d’Educació i Universitat que imparteixen educació infantil, educació primària o educació secundària obligatòria, la participació en el programa d’experiència formativa “Estades pedagògiques entre centres educatius” per al curs 2019-2020.
Fonaments de dret
1.La Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d’educació, modificada per la Llei orgànica 8/2013, de 9 de desembre, per a la millora de la qualitat educativa.
2.El Decret 41/2016, de 15 de juliol, pel qual es regula la formació permanent del professorat de l’ensenyament no universitari de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
3.L’Ordre del conseller d’Educació i Universitat de dia 24 d’abril de 2017 per la qual es regula l’homologació, el reconeixement, la certificació i el registre de la formació permanent del professorat no universitari de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
4.La Resolució del conseller d’Educació i Universitat de dia 16 de març de 2016 per la qual s’aprova el Pla Quadriennal de Formació Permanent del Professorat 2016-2020.
5.La Resolució de la directora general de Formació Professional i Formació del Professorat de dia 22 de juny de 2017 per la qual es regula el reconeixement de l’xperiència formativa com a formació permanent del professorat.
6.El Decret 24/2015, de 7 d’agost, modificat pel Decret 11/2016, d’11 de maig, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s’estableixen les competències i l’estructura orgànica bàsica de les conselleries de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
7.L’Ordre del conseller de Presidència de 2 de desembre de 2002, dictada a proposta del conseller d’Hisenda i Pressuposts i del conseller d’Educació i Cultura, de desplegament del Decret 110/2002, de 2 d’agost, pel qual es regula el procediment per dur a terme l’autonomia de gestió econòmica dels centres docents públics no universitaris de la Conselleria d’Educació i Cultura de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
Per tot això, dict la següent
RESOLUCIÓ
1.Aprovar les instruccions per al desenvolupament del programa d’experiència formativa “Estades pedagògiques entre centres educatius” per part dels centres docents de titularitat pública dependents de la Conselleria d’Educació i Universitat que imparteixen educació infantil, educació primària o educació secundària obligatòria per al curs 2019-2020 (annex 1).
2.Aprovar la sol·licitud de participació en aquesta convocatòria (annex 2).
3.Ordenar la publicació d’aquesta Resolució al Butlletí Oficial de les Illes Balears i al lloc web del Servei de Normalització Lingüística i Formació.
Interposició de recurs
Contra aquesta Resolució, que no exhaureix la via administrativa, les persones interessades poden interposar un recurs d’alçada davant el conseller d’Educació i Universitat, en el termini d’un mes, comptador a partir de l’endemà d’haver-se publicat, d’acord amb el que s’estableix als articles 121 i 122 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques i el que s’estableix a l’article 58 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
Palma, 13 de març de 2019
La directora general Maria F. Alorda Vilarrubias
ANNEX 1 Instruccions per al desenvolupament del programa d’experiència formativa “Estades pedagògiques entre centres educatius” per al curs 2019-2020 per part dels centres docents de titularitat pública dependents de la Conselleria d’Educació i Universitat que imparteixen educació infantil, educació primària o educació secundària obligatòria
Article 1
Objecte i àmbit d’aplicació
1.L’objecte d’aquesta Resolució és convocar, per al curs 2019-2020, a la participació al programa d’experiència formativa “Estades pedagògiques entre centres educatius”, adreçat als centres docents de titularitat pública dependents de la Conselleria d’Educació i Universitat que imparteixen educació infantil, educació primària o educació secundària obligatòria durant el curs 2019-2020.
2.El programa es basa en:
Una formació inicial del professorat, organitzada pels centres de professorat, a començament del curs 2019-2020.
El disseny d’un projecte conjunt entre dos centres de les Illes Balears per dur a terme les estades pedagògiques.
Estades pedagògiques, d’un màxim de quatre docents per centre, d’una durada màxima de cinc dies, per a l’observació entre iguals i l’intercanvi de bones pràctiques metodològiques, de coordinació, de planificació i d’organització.
El retorn sobre l’observació entre iguals i l’estada pedagògica al centre acollidor.
La transferència del que s’ha après durant les estades pedagògiques al claustre del centre d’origen.
Article 2
Objectius del programa
Els objectius del programa són:
a)Facilitar al professorat la possibilitat d’observar de forma directa altres metodologies, enfocaments didàctics en els processos d’aprenentatge dels alumnes i l’organització dels centres.
b)Afavorir la innovació educativa a partir de l’aprenentatge entre iguals entre els docents de les Illes Balears.
Article 3
Destinataris
Poden participar en aquesta convocatòria els centres docents públics dependents de la Conselleria d’Educació i Universitat que imparteixen educació infantil, educació primària o educació secundària obligatòria el curs 2019-2020. La participació del centre en aquest programa ha de comptar amb el vistiplau de la direcció del centre.
Article 4
Compromisos
1.La Conselleria d’Educació i Universitat, mitjançant el Servei de Normalització Lingüística i Formació, es compromet a:
a)Fer una aportació econòmica amb un límit total de 60.000 euros, repartits entre un màxim de 30 centres (15 parelles de centres). Aquestes aportacions s’han de fer a càrrec de la partida pressupostària 13901 421D02 22900 00 de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears de l’any 2019.
b)Informar la Direcció General de Personal Docent per facilitar l’autorització per participar en aquesta activitat formativa.
c)Organitzar, a través dels centres de professorat, la formació inicial de 12 hores per als docents que participin al programa en relació amb l’observació entre iguals i la transferibilitat dels aprenentatges. Aquesta formació és obligatòria i es durà a terme a començament del curs 2019-2020.
d)Avaluar el procés i els resultats del programa.
e)Certificar 40 hores de formació permanent del professorat als docents participants avaluats positivament.
2.Els centres participants al programa es comprometen a:
a)Incloure el programa d’experiència formativa en la programació general anual del centre.
b)Organitzar i planificar les estades dels docents implicats en el programa, fins a un màxim de quatre docents per centre i cinc dies de durada.
c)Dissenyar, dur a terme i avaluar el projecte conjunt de l’experiència formativa.
d)L’equip directiu ha de facilitar els aspectes organitzatius, espais i horaris per assolir els objectius del projecte.
e)Trametre, mitjançant correu electrònic a snlf@dgfpfp.caib.es, el projecte definitiu del programa d’experiència formativa, amb una anticipació mínima d’un mes abans d’iniciar-se les estades entre els dos centres (el contingut del qual es detalla a l’article 8 d’aquesta convocatòria).
f)Comunicar per escrit al Servei de Normalització Lingüística i Formació qualsevol imprevist que pugui sorgir i que afecti el desenvolupament del programa d’experiència formativa.
g)Presentar una memòria final del projecte dins el termini establert (el contingut de la qual es detalla a l’article 9 d’aquesta convocatòria).
Article 5
Sol·licitud, termini i lloc de presentació
1.Les sol·licituds per participar a la convocatòria han de seguir el model que figura a l’annex 2.
2.El termini de presentació de les sol·licituds finalitza el 31 de maig de 2019.
3.La sol·licitud de participació s’ha de lliurar a la Direcció General de Formació Professional i Formació del Professorat, al Registre General de la Conselleria d’Educació i Universitat, a les delegacions territorials d’educació o a qualsevol registre oficial, d’acord amb el que s’estableix a l’article 94 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques. En qualsevol cas s’ha de trametre una còpia de la sol·licitud a l’adreça electrònica snlf@dgfpfp.caib.es dins el termini establert.
Article 6
Valoració de les sol·licituds
1.Per instruir el procediment derivat d’aquesta convocatòria es constitueix una comissió de valoració integrada pels membres següents:
a)El cap del Servei de Normalització Lingüística i Formació, o persona en qui delegui, que la presideix.
b)La cap del Servei d’Innovació Educativa, o persona en qui delegui.
c)Un inspector del Departament d’Inspecció Educativa, designat pel cap del Departament d’Inspecció Educativa.
d)Un director d’un centre de professorat de les Illes Balears, designat per la directora general de Formació Professional i Formació del Professorat.
e)Un assessor del Servei de Normalització Lingüística i Formació.
f)Un funcionari del Servei de Normalització Lingüística i Formació, que actuarà com a secretari.
2.La Comissió també pot convocar a les sessions altres persones que, per raons tècniques, estiguin implicades en el programa.
3.Són funcions de la Comissió:
a)Examinar les sol·licituds presentades i elaborar i publicar una llista amb els centres admesos a la convocatòria en un termini màxim d’un mes des del dia que finalitza el procés de presentació de sol·licituds.
b)Requerir els sol·licitants perquè completin la documentació preceptiva o que rectifiquin les deficiències detectades a la sol·licitud.
c)Comprovar que els centres compleixen els requisits i les obligacions del programa.
d)Publicar a la pàgina web del Servei de Normalització Lingüística i Formació (http://www.snlf.caib.es) la llista provisional de centres admesos.
e)Resoldre les al·legacions rebudes dins el període de temps establert i publicar la llista definitiva de centres admesos al web del Servei de Normalització Lingüística i Formació (http://www.snlf.caib.es).
f)Expedir la proposta de certificació dels docents participants que hi tenguin dret.
4.Els centres interessats poden formular al·legacions a la llista de centres admesos en un termini de tres dies naturals, comptadors a partir de la data de publicació de la llista provisional.
Article 7
Selecció dels centres
1.La Comissió de Valoració ha de seleccionar un màxim de 15 parelles de centres (30 centres) d’entre les sol·licituds rebudes.
2.En el cas que no es puguin atendre totes les sol·licituds presentades, s’han de prioritzar segons els criteris següents. En cas de coincidència, s’ha de seguir l’ordre d’entrada de la sol·licitud.
a)La qualitat de la justificació de la sol·licitud i l’adequació als objectius del programa d’experiència formativa.
b)La participació del centre en programes de formació del centre (FdC), formació en el centre (FeC) o formació intercentres (FiC) durant els cursos 2016-2017, 2017-2018 i 2018-2019.
3.Els docents dels centres seleccionats han de formalitzar la inscripció a la formació a través del Portal de Serveis al Personal quan es faci pública la convocatòria, dins els terminis que s’estableixin.
Article 8
Presentació del projecte
El projecte formatiu ha de recollir, com a mínim, els apartats següents:
a)Justificació del projecte conjunt en relació amb les característiques i les necessitats dels dos centres sol·licitants.
b)Objectius que es volen assolir i competències que es volen desenvolupar.
c)Calendari i programa de les estades.
d)Activitats de transferència previstes.
e)Avaluació de la transferència.
Article 9
Finalització del programa
1.Una vegada finalitzat el desenvolupament del programa, els participants a les estades pedagògiques han de presentar una memòria conjunta a l’adreça electrònica del Servei de Normalització Lingüística i Formació (snlf@dgfpfp.caib.es).
2.El termini de presentació de la memòria acaba el 5 de maig de 2020.
3.La memòria ha de tenir, com a màxim, 15 pàgines. Si es volen aportar altres documents descriptius del projecte no inclosos en algun dels apartats anteriors es poden adjuntar com a annex a la memòria.
4.La memòria final ha de contenir la informació següent:
a)Grau d’assoliment dels objectius plantejats.
b)Cronologia i desenvolupament del programa.
c)Valoració de les estades.
d)Canvis produïts en l’organització del cicle o en la feina a les aules.
e)Transferència dels coneixements a la pràctica educativa i impacte en els alumnes.
f)Valoració global del programa (aspectes positius i aspectes millorables).
g)Relació definitiva dels docents que hi han participat.
h)Memòria econòmica del programa d’experiència formativa, amb la relació de factures que justifiquin la dotació econòmica adjudicada al centre.
i)Vistiplau de les direccions dels dos centres sobre la veracitat i conformitat de les dades expressades a la memòria.
Article 10
Certificació i inscripció al registre de formació
1.El Servei de Normalització Lingüística i Formació, a proposta de la Comissió de Valoració, és l’encarregat de fer la certificació i la inscripció al registre de formació.
2.Els docents que hagin fet la formació inicial i les estades pedagògiques, hagin implementat el programa i hagin presentat la memòria, sempre que aquestes activitats comptin amb una valoració positiva, tenen dret al reconeixement de 40 hores de formació permanent del professorat.
ANNEX 2 Sol·licitud de participació en la convocatòria del programa d’experiència formativa “Estades pedagògiques entre centres educatius” per al curs 2019-2020
Dades del centre 1
Nom i llinatges del director/a: |
|||
Nom del centre: |
Codi del centre: |
||
Adreça: |
Localitat: |
Codi postal: |
|
Telèfon: |
Adreça electrònica: |
Professorat participant
Nom i llinatges |
DNI |
Etapa |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Persona de contacte (nom i llinatges i correu electrònic):
|
Participació del centre en FdC, FeC o FiC
Curs 2016-2017 -Títol de la formació i característiques principals:
Curs 2017-2018 -Títol de la formació i característiques principals:
Curs 2018-2019 -Títol de la formació i característiques principals:
|
Dades del centre 2
Nom i llinatges del director/a: |
|||
Nom del centre: |
Codi del centre: |
||
Adreça: |
Localitat: |
Codi postal: |
|
Telèfon: |
Adreça electrònica: |
Professorat participant
Nom i llinatges |
DNI |
Etapa |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Persona de contacte (nom i llinatges i correu electrònic):
|
Participació del centre en FdC, FeC o FiC
Curs 2016-2017 -Títol de la formació i característiques principals:
Curs 2017-2018 -Títol de la formació i característiques principals:
Curs 2018-2019 -Títol de la formació i característiques principals:
|
Informació principal del projecte
Justificació del projecte
|
Objectius principals del projecte
1. |
2. |
3. |
4. |
5. |
Accions principals que es desenvoluparan
|
SOL·LICITAM:
Poder participar en el programa d’experiència formativa “Estades pedagògiques entre centres educatius” durant el curs 2019-2020.
EXPOSAM:
1.Que els centres tenen la intenció de desenvolupar el programa d’experiència formativa “Estades pedagògiques entre centres educatius”.
2.Que les direccions dels centres estan d’acord que s’hi desenvolupi aquest programa.
3.Que si s’aprova la nostra participació es presentarà tota la informació als consells escolars dels centres.
......................., ...... d ....................... de 2019
El director / La directora El director / La directora
[rúbrica i segell del centre] [rúbrica i segell del centre]