Secció III. Altres disposicions i actes administratius
AJUNTAMENT DE PALMA
PATRONAT MUNICIPAL DE L'HABITATGE I REHABILITACIÓ INTEGRAL DE BARRI
Núm. 2293
Patronat Municipal de l'Habitatge i Rehabilitació Integral de Barris
La Junta de Govern de l’Ajuntament de Palma en sessió de data 6 de febrer de 2019 va aprovar el seguent acord:
ANTECEDENTS:
1. L’Acord de Junta de Govern número 20171220_01_04, signat en data 20 de desembre de 2017, va acordar modificar l’Acord de Junta de Govern de dia 16 de gener de 2013, que va ser redactat conforme a les exigències establertes al Reial Decret Llei 20/2012, de 13 de juliol, de mesures per garantir l´estabilitat pressupostària i de foment de la competitivitat, en el sentit d’ampliar els supòsits excepcionals de malalties que s’han de complementar fins al 100% de les retribucions amb aquells procediments d’incapacitat temporal derivats de contingències comunes que tenguessin una duració igual o superior als 5 dies. Així mateix, l’Acord esmentat estableix que a partir del cinquè dia anual d’indisposició únicament es reconeixerà un complement retributiu fins a assolir el cinquanta per cent de les retribucions que es vinguessin percebent el mes anterior a causar-se l’indisposició.
2. Vista l´obligada aplicació de la normativa estatal a tot el personal del sector públic i per tal de coordinar les mesures ja aprovades per l´Ajuntament de Palma, el president del Patronat Municipal de l´Habitatge i de Rehabilitació Integral de Barris, d´ara en endavant PMH-RIBA, va aprovar el 31 de juliol de 2013 la resolució, entre d´altres, de formalitzar l´aplicació de les mesures previstes al Reial Decret Llei 20/2012, de 13 de juliol, per garantir l´estabilitat pressupostària i de foment de la competitivitat -relatives a les prestacions econòmiques per incapacitat temporal- al seu personal i en concordància amb l´acord ja esmentat de la Junta de Govern de l´Ajuntament de Palma de data 16 de gener de 2013.
Posteriorment, mitjançant acord del Consell Rector del PMH-RIBA de data 13 de març de 2018, i en concordància amb l’acord de Junta de Govern de l´Ajuntament de Palma ja esmentat, signat en data 20 de desembre de 2017, es va aprovar ampliar els supòsits excepcionals de malalties que s’han de complementar fins al 100% de les retribucions amb aquells procediments d’incapacitat temporal derivats de contingències comunes que tenguessin una duració igual o superior als 5 dies. Així mateix, l’Acord esmentat estableix que a partir del cinquè dia anual d’indisposició únicament es reconeixerà un complement retributiu fins a assolir el cinquanta per cent de les retribucions que es vinguessin percebent el mes anterior a causar-se l’indisposició.
Concretament diu:
Modificar el punt setè de la resolució del president del Patronat de data 31 de juliol de 2013, en el sentit d’incloure, dintre dels supòsits excepcionals de malalties i que s’hauran de justificar documentalment, en què el personal d’aquest Patronat en situació d’incapacitat temporal ha de percebre un complement retributiu equivalent al cent per cent de les retribucions que es vinguessin percebent el mes anterior al de causar-se la incapacitat, les situacions d’incapacitat temporal derivades de contingències comunes per una malaltia greu que impossibiliti el desenvolupament normal de la prestació del servei. A aquest efecte, s’entendran com a malaltia greu les baixes iguals o superiors a cinc dies. Per la qual cosa, el punt setè de la resolució del president del Patronat Municipal de l’habitatge i de la rehabilitació integral de barris , de 31 de juliol de 2013 , quedaria redactat de la manera següent:
“Definir els supòsits excepcionals de malalties, i que s’hauran de justificar documentalment, en què el personal del Patronat municipal de l’habitatge i de rehabilitació de barris, en situació d’incapacitat temporal ha de percebre, en tot cas, un complement retributiu equivalent al cent (100) per cent de les retribucions que es vinguessin percebent el mes anterior al de causar-se la incapacitat:
a) Oncològiques.
b) Cardíaques, en els casos de cirurgia, infart o insuficiència cardíaca greu.
c) Hepatitis, nosocomials i tuberculosi, en els casos de rics de contagi per a resta del personal.
d) Transplantaments.
e) Primera situació d’incapacitat temporal per qualsevol causa en el període de l’any natural. En conseqüència, les previsions de l’acord sisè s’aplicaran directament a partir de la segona situació.
f) Les situacions d’incapacitat temporal derivades de contingències comunes per una malaltia greu que impossibiliti el desenvolupament normal de la prestació del servei. A aquest efecte, s’entendran com a malaltia greu les baixes iguals o superiors a cinc dies.
g) Les indisposicions que impossibilitin el desenvolupament normal de la prestació del servei fins un màxim de quatre dies anuals.
A partir del cinquè dia anual d’indisposició no hi haurà la bonificació del 100% i el dies que duri la indisposició es reconeixerà un complement retributiu fins a assolir el cinquanta per cent de les retribucions que es vinguessin percebent el mes anterior al de causar-se la indisposició.
No hi pot haver indisposicions de més de tres dies seguits atès el que el Text refós de la Llei general de la Seguretat Social obliga a presentar la baixa per IT a partir del quart dia.
Excepcionalment, es podrà ampliar aquest nombre de quatre dies anuals, sempre que es tracti de malalties cròniques i existeixi informe del metge de l’IBSALUT què especifiqui la impossibilitat de desenvolupar el treball habitual
3. La DA 54 de la Llei 6/2018, de 3 de juliol, de pressupostos generals de l'Estat per a l'any 2018 ha vingut a establir un nou marc normatiu per al règim d'incapacitat temporal del personal al servei de les administracions públiques que elimina les restriccions existents fins aquest moment i permet que cada Administració pública determini, prèvia negociació col·lectiva, les retribucions que ha de percebre durant la situació d'incapacitat temporal el personal al seu servei i al dels seus organismes i entitats públiques que en depenen.
4. Aquesta mateixa disposició ordena que les diferents administracions públiques han de regular la forma de justificació de les absències per causa de malaltia o que donen lloc a una incapacitat temporal, mitjançant l'exigència del corresponent informe de baixa o documentació acreditativa, si escau, des del primer dia d'absència i, a més, estableix que cada administració pública dissenyarà un pla de control de l'absentisme, que haurà de ser objecte de difusió pública, mitjançant el respectiu Portal de Transparència.
5. El Reial Decret 956/2018 de 27 de juliol, aprova l’Acord adoptat per la Taula General de Negociació de l'Administració General de l'Estat del 23 de juliol de 2018, en relació al règim retributiu de la situació d'incapacitat temporal del personal al servei de l'Administració General de l'Estat i organismes o entitats públiques dependents, reconeguent un complement retributiu a percebre en situació d'incapacitat temporal o llicència per malaltia, que sumat a la prestació del Règim General de la Seguretat Social, arribi al cent per cent de les retribucions ordinàries del mes d'inici de la incapacitat temporal, que serà d'aplicació des del primer dia de la baixa mèdica al personal funcionari i laboral de l'Administració General de l'Estat.
6. L’article 38 del Real Decret legislatiu 5/2015, de 30 d’octubre que aprova el text refós de la Llei de l’estatut bàsic de l’empleat públic que preveu que en el si de les meses de negociació corresponents, els representats de les administracions públiques poden concertar pactes i acords amb la representació de les organitzacions sindicals legitimades a aquests efectes. A l’apartat 8 de l’article citat es determina que els Pactes i Acords pel què fa al personal laboral de les Administracions Públiques tindran la consideració i efectes previstos a l’article 83 de l’Estatut dels Treballadors.
7. La resolució del president de data 31 de juliol de 2013 en la qual es diu que, sense perjudici de l’aplicació al personal del Patronat de les millores de les condicions laborals que es puguin acordar per al personal de l’Ajuntament de Palma, va formalitzar, entre d’altres, les mesures restrictives dels drets del personal del Patronat per a coordinar-les amb les mesures adoptades a aplicar als empleats de l’Ajuntament. En el punt 7è de la esmentada resolució, com ja s ha transcrit anteriorment, defineix els supòsits excepcionals de malalties en què el personal del Patronat en situació d’incapacitat temporal ha de percebre un complement retributiu equivalent al cent per cent de les retribucions que es vinguessin percebent al mes anterior al d’acusar-se la incapacitat.
Normativa aplicable
La Disposició Addicional quinquagèsima de la Llei 6/2018, de 3 de juliol, de Pressuposts Generals de l’Estat de 2018.
El Reial Decret 956/2018 de 27 de juliol, que aprova l’Acord adoptat per la Taula General de Negociació de l'Administració General de l'Estat del 23 de juliol de 2018, en relació al règim retributiu de la situació d'incapacitat temporal del personal al servei de l'Administració General de l'Estat i organismes o entitats públiques dependents
L’article 37 del Text Refós de l’Estatut Bàsic de l’Empleat Públic, aprovat per reial Decret legislatiu 5/2015, de 30 d’octubre, que determina les matèries objecte de negociació col·lectiva.
L’article 38 del Text Refós de l’Estatut Bàsic de l’Empleat Públic, aprovat per reial Decret legislatiu 5/2015, de 30 d’octubre
Per tot això, vists els articles 18.d, 11.1 i 20 b dels Estatuts del PMH_RIBA, el gerent que subscriu proposa al president del PMH-RIBA que tingui a bé elevar a l’aprovació de la Junta de Govern el següent:
ACORD:
Primer.- Aprovar per al personal del Patronat Municipal de l´Habitatge i de Rehabilitació Integral de Barris que, amb efectes retroactius de dia 1 de gener de 2019, el complement retributiu fins a arribar al 100% de les retribucions durant els períodes d’incapacitat temporal i llicència per malaltia (indisposició) fins a un màxim de 4 dies sigui abonat des del primer dia en que es trobi en aquesta situació.
Segon.- Establir que els períodes d’incapacitat temporal s’han de justificar en un termini de com a màxim 72 hores amb el corresponent volant mèdic original que indiqui la necessitat de guardar repòs durant un període d’entre 1 i 3 dies naturals i consecutius.
Tercer.- Adherir-se al Pla de control de l’absentisme que s´apliqui per al personal de l´Ajuntament de Palma.
Quart.- Publicar aquest acord al Butlletí Oficial de les Illes Balears.
Palma a, 5 de març de 2019
EL PRESIDENT DEL PMH-RIBA
José Hila Vargas