Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció I. Disposicions generals

AJUNTAMENT DE SANT LLORENÇ DES CARDASSAR

Núm. 2305
Aprovació definitiva de modificacions del Reglament municipal del servei de transport de persones viatgeres en autotaxis

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Mitjançant el present anunci es fa públic que en sessió extraordinària de data 12 de març de 2019 el Ple de l´Ajuntament de Sant Llorenç des Cardassar va adoptar el següent acord:

Primer. Estimar les al·legacions o suggeriments presentats per l´Associació professional d´industrials d´autoturismes del servei públic de taxis en data 20 de desembre de 2018 (Registre d´entrada 2018/11254).

2. Aprovar definitivament la modificació del Reglament municipal del servei de transport de persones viatgeres en autotaxis.

3. Publicar l’anunci al BOIB amb el text íntegre del reglament modificat, que es transcriu a continuació.

4. Notificar aquest acord a l’Associació professional d’industrials d’autoturismes del servei públic de taxis.

 

REGLAMENT MUNICIPAL DEL SERVEI DE TRANSPORTS DE PERSONES VIATGERES EN AUTOTAXIS

Preàmbul

El servei de transports de persones en autotaxis es troba del tot consolidat com a servei municipal a dia d’avui. Donant facilitat per a la mobilitat de les persones que es troben en el municipi.

L’Ajuntament de Sant Llorenç des Cardassar pretén amb aquesta iniciativa actualitzar la regulació referent al transport de viatgers en autotaxis i galeres. Així, es reflectirà d’una millor forma l’interès general actual, més sensible a la seguretat i protecció dels animals.

El present reglament es dicta de conformitat amb el que disposen l'article 25.2.LL de la Llei 7/1985, del 2 d'abril, reguladora de bases de règim local; el Reial Decret 763/1979, de 16 de març, pel qual s'aprova el Reglament nacional dels serveis urbans de transport en automòbils lleugers; la Llei 16/1987, de 30 de juliol, d'ordenació dels transports terrestres; el Reial Decret 1211/1190, de 28 de setembre, pel qual s'aprova el Reglament d'ordenació dels transports terrestres; el Decret Llei 6/2012, de 8 de juny, de mesures urgents sobre el règim sancionador en matèria de transport públic discrecional de viatgers en vehicle de turisme a l'àmbit territorial de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears; i l'Ordre del Conseller d'Agricultura, Medi Ambient i Territori, de 19 de gener de 2012, sobre règim de tarifes màximes obligatòries dels serveis interurbans de transport públic discrecional de viatgers en vehicles de turisme (VT), que es desenvolupen íntegrament al territori de l'Illa de Mallorca (BOIB núm. 13 de 28 de gener de 2012) o les que s'aprovin amb posterioritat a aquesta Resolució.

Aquest reglament neix amb la finalitat de seguir els principis de necessitat, eficàcia, proporcionalitat, seguretat jurídica, transparència i eficiència redactats en l’art. 129, de bona regulació, de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

L’ordenació i la regulació del Servei de Transport Urbà de Viatgers amb Vehicles de Tracció Animal, tradicionalment conegut com a ‘galeres’, fins ara no ha estat subjecta a cap tipus de normativa municipal. Resulta necessària en el marc de la política reguladora de l’Ajuntament de Sant Llorenç des Cardassar, donat que en l’actualitat es presenten a aquest Ajuntament sol·licituds per oferir aquest tipus de servei, i aquest no ha estat mai reglat en cap dels seus aspectes

TÍTOL I. NORMES GENERALS

Article 1. El present reglament té per objecte la regulació del transport públic de persones viatgeres realitzat amb conductor/a, dins el terme municipal de Sant Llorenç des Cardassar.

Article 2. Es troben obligats al compliment de les normes contingudes en aquest reglament totes les persones que exerceixin l’activitat de transport públic de persones viatgeres en autotaxis.

Article 3. Les normes de Policia administrativa contingudes en aquest reglament són les següents:

a) Obtenció de llicència prèvia mitjançant el procediment reglat previst en aquest Reglament

b) Coordinació en l’atorgament de llicències amb la Conselleria de Treball i Transports seguint les directrius del Reial Decret 2025/84

c) Subjecció a un règim tarifari que vincularà a les persones titulars de les llicències i a les persones usuàries, aquest règim serà sotmès als òrgans competents sobre control de preus

d) Una actuació inspectora que tingui per objecte garantir el compliment de les presents normes

e) Un procediment sancionador eficaç

f) Unes mesures cautelars que assegurin el compliment de les normes.

Article 4. a) Es regirà pel present reglament el transport públic de persones viatgeres realitzat en autotaxi, contractat per una sola persona usuària i per la capacitat total del vehicle, en l’itinerari que tingui el seu origen dins el terme municipal de Sant Llorenç

b) El terme públic s’aplica als transports que es realitzen per compte d’altres mitjançant un preu o una retribució, per persones dedicades al transport encara que siguin una feina duta a terme per particulars

c) El terme autotaxi queda definit de conformitat a l’article 4 del Codi de la Circulació, com a vehicle automòbil destinat al transport de persones amb capacitat de fins a set places, inclosa la de la persona conductora.

Article 5. L’Ajuntament concedirà audiència prèvia a les associacions professionals d’empreses i persones treballadores representatives del sector, a les persones consumidores i usuàries, en tots aquells temes i disposicions del present reglament que resultin d’interès per als esmentats col·lectius.

TÍTOL II. LES PERSONES

Article 6. El transport públic de persones viatgeres només es podrà dur a terme per persones que acreditin davant l’autoritat municipal les condicions necessàries d’aptitud professional exigides per la normativa vigent.

Article 7. S’entén per aptitud professional la possessió dels següents requisits:

a) Permís de conduir de la classe B-2, o superior, en vigor.

c) Haver superat les proves que acreditin la possessió dels següents coneixements: geografia de Mallorca i de la seva xarxa de carreteres, principals vies públiques del terme municipal de Sant Llorenç, principals llocs d’interès turístic de Mallorca, així com els centres oficials més importants de l’illa, tenir coneixement com a mínim de les llengües catalana i castellana, així com coneixements bàsics d’un altre idioma de la Unió Europea.

Correspon a la Batlia o regidoria delegada, prèvia audiència de les associacions empresarials i de persones treballadores del sector, fixar les dates dels exàmens de coneixement, així com establir les bases per a la seva confecció, aquests exàmens tindran una periodicitat mínima de dos anys.

Tota persona titular d’un permís municipal de taxista haurà de fixar un domicili a efectes de notificacions i comunicar qualsevol canvi de domicili a l’Ajuntament. Aquest també haurà de procurar que l’Ajuntament tingui en tot moment actualitzada la informació en matèria laboral pel que respecta a l’ús del permís municipal de taxista.

Article 8. En cas de mort de la persona titular d’una llicència, en el cas que el o la cònjuge o persona hereva no compleixi tots els requisits exigits a l’article anterior, l’Ajuntament podrà autoritzar l’exercici de l’activitat a aquest/a cònjuge o persona hereva si compta amb el permís de conduir de la classe B-2, o superior, en vigor. Aquesta autorització s’atorgarà, en tot cas, previ compromís formal per escrit de la persona interessada, on quedi constància que assumeix l’obligació de finalitzar els estudis o superar les proves de coneixement; tenint l’autorització una validesa màxima de dos anys, termini que es podrà prorrogar per sis mesos en els casos degudament justificats.

Article 9. A les persones que hagin acreditat posseir els requisits indicats a l’article 7 del present reglament, l’Ajuntament de Sant Llorenç des Cardassar li expedirà un certificat de capacitat professional amb una validesa de dos anys, comptats des del dia següent al seu atorgament.

Si durant el temps de validesa del certificat no s’ha exercit l’activitat de transport públic de persones viatgeres, s’haurà d’iniciar un nou expedient de capacitació per obtenir un altre certificat.

 

TÍTOL III. LLICÈNCIES

Article 10. Per a l’exercici de qualsevol de les activitats regulades per aquest reglament, independentment del compliment de qualsevol altre requisit exigible per altres organismes, es requereix estar en possessió de la llicència municipal que habilita per a la prestació del servei. Les llicències per a la prestació del servei de transport urbà en autotaxis, respondran a una única categoria, que es denomina d’auto-turisme.

Article 11. El Ple de l’Ajuntament de Sant Llorenç fixarà el nombre de llicències d’auto-turisme, nombre que es determinarà en atenció als pressupostos determinats a l’article 49 de la Llei 16/1987, de 30 de juliol, sobre Ordenació dels Transports Terrestres, pressupostos que es podran variar segons resulti de les referides circumstàncies.

En cas que l’acord del Ple augmenti el nombre de llicències, s’hauran de fixar els requisits per a la seva obtenció, i en cas que s’acordi una reducció, es fixarà un pla per fer efectiva la retirada de les llicències excedents.

Article 12. Les llicències atorgades per l’Ajuntament de Sant Llorenç autoritzen únicament a prestar el servei de transport públic de persones viatgeres amb origen en aquest municipi. Queda prohibit als autotaxis dedicats a la mateixa activitat en funció de llicències expedides per altres ajuntaments, la recollida de persones viatgeres en tot l’àmbit del terme municipal de Sant Llorenç, excepte quan hagin de tornar ocupats per les persones viatgeres que transportaven des del seu municipi d’origen, per haver-se contractat un viatge d’anada i tornada.

Article 13. L’Ajuntament de Sant Llorenç i el Govern podran suspendre, prohibir o restringir totalment o parcialment, pel temps que resulti necessari, l’exercici de les activitats emparades per les llicències atorgades. Aquesta suspensió haurà de respondre a motius de defensa estatal, ordre públic i altres causes greus d’utilitat pública o d’interès social, que així ho justifiquin.

Capítol 1. Atorgament

Article 14. Les noves llicències d’autotaxi es concediran a títol personal i tindran caràcter reglat, i amb l’excepció prevista a l’article 123.3 del Real Decret 1211/90, de 28 de setembre, s’hauran d’obtenir simultàniament amb la corresponent autorització de transports interurbans.

Article 15. L’atorgament de la llicència d’autotaxis i el permís de taxista comportaran el pagament de les exaccions municipals que resultin de les normes fiscals vigents en el moment de la seva concessió.

Article 16. L’atorgament de les llicències per l’Ajuntament vindrà determinat per la necessitat i conveniència del servei que s’hagi d’oferir al públic. Per acreditar la necessitat i conveniència s’analitzarà:

a) La situació del servei en qualitat i extensió

b) La classe, extensió i creixement dels nuclis urbans de població

c) La repercussió que l’atorgament de noves llicències pugui tenir sobre el conjunt dels transports i la circulació.

Article 17. Podran sol·licitar noves llicències per al transport d’autotaxis, les persones que reuneixin les següents circumstàncies:

a) Complir els requisits dels articles 6 i 7 d’aquest reglament

b) Complir les obligacions de caràcter tècnic, fiscal, laboral i social exigibles per la legislació vigent

c) Complir, en el seu cas, totes aquelles condicions específiques necessàries per a l’adequada prestació del servei quan així expressament s’exigeixi per a la realització de l’activitat autoritzada.

La pèrdua de qualsevol dels requisits fixats als article 6 i 7 d’aquest reglament, així com l’incompliment reiterat d’alguna de les obligacions a que es refereixen els apartats b) i c) d’aquest article, determinarà la revocació de la llicència per l’autoritat municipal previ l’expedient instruït a l’efecte, en el que s’haurà de donar audiència a la persona interessada. No determinarà la revocació de la llicència la retirada o no-renovació del permís de conduir de la classe B-2 o superior quan aquesta pèrdua sigui conseqüència d’un procés d’I.L.T.; en aquest cas, una vegada exhaurit el termini màxim de prestació per aquesta situació, la persona titular de la llicència disposarà d’un termini màxim de sis mesos per a sol·licitar la transmissió, sempre que es compleixin tots els requisits establerts. També procedirà, en aquest cas, aplicar el sistema d’explotació de la llicència municipal mitjançant una persona familiar i/o  persona assalariada.

d) Títol de graduat escolar o equivalent

Article 18. La documentació que s’ha d’acompanyar en el moment en que es presenti l’oportuna sol·licitud de llicència és la següent:

a) Fotocòpia del DNI de la persona interessada, acompanyat de l’original, que serà retornat una vegada compulsada la còpia.

b) Certificat de capacitació professional en vigor emès per l’Ajuntament de Sant Llorenç.

c) Certificat del Registre Central de Penats i Reus relatiu a la persona interessada que acrediti: que no ha estat condemnada a presó menor per sentència ferma, per delictes dolosos, que no té pendent de compliment pena de privació del permís de conduir, i que no es troba condemnada per penes d’inhabilitació o suspensió per delicte que tingui relació directa amb el transport.

d) Certificat expedit per la Capitania Provincial de Trànsit que acrediti que la persona interessada no ha estat sancionada per resolució ferma durant els darrers dos anys per infracció d’alguns dels apartats de l’article 289 del Codi de la Circulació.

Article 19. Una vegada fixat per la Corporació Municipal el nombre de llicències d’autotaxis i escoltades les associacions professionals, l’Ajuntament es trobarà obligat al seu atorgament, sempre que existeixin persones peticionàries.

Article 20. La concessió de noves llicències d’autotaxis comporta el pagament dels següents drets: la quantitat mínima de 12000 euros o la que estableixin en cada moment les Ordenances Fiscals aprovades per l’Ajuntament de Sant Llorenç.

Capítol 2. Explotació

Article 21. La Batlia, prèvia audiència de les associacions professionals, fixarà els estacionaments, zones d’aturada no autoritzades, nombre màxim de vehicles que poden concórrer a cada estacionament, forma en que han d’estacionar i qualsevol altra forma possible de contractació del servei d’autotaxi. Les persones usuàries respectaran el torn d’arribada dels vehicles a l’estacionament.

Article 22. Només podran conduir el vehicle adscrit a una llicència municipal, la persona titular, el o la cònjuge i les persones familiars fins a tercer grau que col·laborin en el negoci amb el/la titular i que estiguin legalment habilitades. Tota persona que condueixi el vehicle haurà d’estar afiliada en règim de la seguretat social com a treballadora autònoma. També el podran conduir les persones conductores assalariades que estiguin en possessió del permís municipal de conductor/a de vehicles de lloguer urbà i afiliades com a assalariades al règim general de la seguretat social. Totes les persones assenyalades hauran d’exercir l’activitat en règim de plena i exclusiva dedicació, essent incompatible amb altre professió. La Batlia podrà en casos excepcionals i per temps limitat, concedir la compatibilitat de l’activitat regulada per aquest reglament amb una altra diferent.

Article 23. No es podran autoritzar per a la conducció del vehicle adscrit a la llicència, més de dues persones familiars de la persona titular, ni més d’una persona assalariada.

Article 24. La persona titular de la llicència d’autotaxi haurà d’acreditar i notificar a l’Ajuntament de Sant Llorenç les altes i baixes de les persones conductores del vehicle.

Capítol 3. Transmissió

Article 25. Procedirà la transmissió de les llicències municipals d’autotaxi en els casos prevists a l’article 14 del Reglament de Serveis Urbans i Interurbans de Transports en Automòbils Lleugers, o per les normes que el substitueixin.

La persona familiar del o de la titular que es trobi afiliada al règim especial d’autònoms de la seguretat social per raó de la mateixa activitat serà considerada com a conductora assalariada. En el cas de transmissions a favor de persones conductores assalariades no familiars de la persona titular, aquesta haurà de comunicar a l’Ajuntament la seva voluntat de traspassar la llicència, identificant el o la possible nou adquirent, i comunicant les condicions econòmiques de la transmissió. L’Ajuntament podrà, en les mateixes condicions, adjudicar-se la llicència oferta en traspàs, en virtut del seu dret de tempteig i retracte. Aquests drets hauran de ser exercits per l’Ajuntament dins els noranta dies següents a la notificació de la persona titular interessada en la transmissió o des del moment en que tingui coneixement de la transmissió.

Article 26. L’atorgament de les llicències d’autotaxi, certificat d’aptitud professional, transmissions i revisions es troba subjecte al pagament de les taxes, drets i altres exaccions municipals que resultin d’aplicació de conformitat amb aquest reglament i les Ordenances fiscals.

Article 27. No seran transmissibles les llicències de la persona titular que es trobi incurs en un expedient sancionador per qualsevol causa, mentre duri la tramitació de tal expedient.

Article 28. Les transmissions de les llicències d’autotaxi comportaran el pagament dels següents drets:

a) Transmissió a favor de les persones conductores assalariades no familiars de la persona titular, d’un mínim de 12000 euros conforme a l’article 20 del present reglament.

b) Transmissions a favor de les persones hereves legítimes i/o persones conductores familiars fins al tercer grau de consanguinitat o afinitat: 300 euros o la quantitat que estableixin les pertinents Ordenances Fiscals.

c) Transmissió a favor del/de la cònjuge: no comporta pagament de drets. No s’expedirà l’autorització de traspàs fins que no s’hagin satisfets aquests imports.

 

​​​​​​​Capítol 4. Extinció

Article 29. Són causes de caducitat de la llicència d’autotaxi:

a) La mort de la persona titular, sense que tingui cònjuge o persones hereves legítimes

b) La renúncia

c) La sanció que comporti pèrdua de la titularitat

d) La incapacitat de la persona titular per exercir l’activitat autoritzada per llicència, amb l’excepció del cas en que sigui possible la seva transmissió.

TÍTOL IV. VEHICLES

Article 30. Els vehicles adscrits a una llicència d’autotaxi, sense perjudici que puguin existir vehicles especials destinats a persones invàlides, a més a més de reunir les condicions imposades per les normes de caràcter general, hauran d’estar degudament pintats, dur el número de la llicència en el lloc i amb les característiques que es determinin. Els vehicles hauran de passar una inspecció pels serveis tècnics municipals, inspecció que es podrà repetir tantes vegades com s’estimi oportú, i amb caràcter general, una vegada a l’any.

Article 31. Dins del conjunt de marques i models d’autotaxi que homologui el Ministeri d’Indústria o la Conselleria d’Indústria, l’Ajuntament de Sant Llorenç podrà determinar els que estimi més adaptats a les necessitats de la població usuària i a les condicions econòmiques de les llicències.

Article 32. A cada una de les llicències d’autotaxi correspondrà un únic vehicle, que serà propietat de la seva persona titular i constarà inscrita al seu nom a la Capitania Provincial de Trànsit.

Article 33. La circulació d’aquests vehicles quedarà emparada quan la persona titular posseeixi el permís de circulació expedit per la Capitania Provincial de Trànsit, la corresponent fitxa d’Inspecció Tècnica expedida per la Conselleria d’Indústria, en la qual s’hagi fet constar la destinació del vehicle per al servei públic i el corresponent certificat d’assegurança obligatòria per a automòbils.

Article 34. Els automòbils a què es refereix aquest reglament hauran de comptar amb:

a) carrosseria tancada amb quatre portes de fàcil accés i funcionament

b) les portes hauran d’estar dotades de mecanismes convenients per accionar els vidres a voluntat de la persona usuària, vidres que podran ser tant fixes com mòbils, en el marc de la normativa vigent, segons el tipus de vehicle de què es tracti.

Article 35. La carrosseria del vehicle haurà d’estar pintada de blanc, a les dues portes davanteres es pintarà una banda de color blau clar, de vuit centímetres d’amplada, que creurà les portes des de l’angle formal del panell de la porta i el vidre de la part davantera, fins l’angle inferior posterior del mateix panell. El to del color blau serà determinat per la Batlia.

Centrat el panell de la porta i immediatament damunt de la referida banda, es col·locarà l’escut municipal i el número de la llicència municipal que correspon al vehicle. El número de la llicència també s’haurà d’inserir a la part posterior del vehicle i es col·locarà a l’angle superior dret, en el sentit de marxa del vehicle, a la porta del maleter.

Els vehicles autotaxi duran col·locat un llum verd a la seva meitat superior dreta, a més a més duran un cartell al vidre a la seva part superior, cartell que indicarà la seva condició de “lliure per al servei”. A l’interior del vehicle es col·locarà un cartell en el qual es podrà llegir amb claredat: la matrícula del vehicle, el número de llicència i el número de places útils per a les persones usuàries.

Tots els vehicles autotaxis dedicats al transport públic de persones viatgeres, duran dos adhesius rectangulars col·locats, respectivament, una a la part anterior i l’altra a la part posterior de l’automòbil. El de la part posterior haurà de ser reflectant. A aquests adhesius, que hauran de ser pintats de color blanc, es destacarà en color negre les lletres SP. Els adhesius hauran de tenir les següents dimensions: longitud 150 mm, alçada 70 mm. Les lletres dels adhesius hauran de ser clarament visibles.

Article 36. A més a més de l’enllumenat corresponent per a tots els vehicles de turisme, els autotaxis hauran d’estar dotats de:

a) Enllumenat d’indicador de “LLIURE”; els autotaxis de servei públic quan circulin en condicions de ser llogats, hauran de dur encès un llum verd col·locat a l’exterior a la seva part davantera dreta del sostre en el sentit de la marxa.

b) A l’interior dels vehicles autotaxis hi haurà instal·lada la suficient llum elèctrica que la persona conductora haurà d’encendre en els serveis nocturns, quan el/la passatger/a pugi o baixi del vehicle.

Article 37. Els autotaxis hauran de dur, com a mínim, la dotació de recanvis i eines exigides per la normativa vigent.

Article 38. Els vehicles que prestin el servei podran tenir mampares i altres dispositius de seguretat. Aquests dispositius hauran d’estar homologats pel Ministeri d’Indústria i la seva utilització haurà de ser prèviament autoritzada pels Serveis Tècnics Municipals.

Article 39. Quan es comprovi que el vehicle autotaxi presenta un estat de conservació deficient, es comunicarà a la persona titular que disposa d’un termini de 10 dies per esmenar les deficiències observades, transcorregut aquest termini, serà donat temporalment de baixa per al servei si no ha esmenat les deficiències, requerint a la persona titular perquè dins el termini que se li concedeixi a l’efecte, esmeni les irregularitats o adscrigui un nou vehicle a l’esmentada llicència. Transcorreguts els terminis anteriorment esmentats sense que s’hagi atès el requeriment, es dictarà resolució motivada que declararà que la persona interessada ha perdut el requisit de capacitat econòmica i es revocarà la llicència de la que és titular.

Article 40. Quan la persona titular d’un vehicle li vulgui fer una reforma important, haurà de sol·licitar prèviament autorització a la Conselleria d’Indústria i donar de baixa temporal el vehicle per al transport de persones viatgeres. Una vegada autoritzada la reforma o reparació, la persona titular del vehicle es troba obligada a presentar-ho a l’estació d’ITV perquè se li efectuï revisió i s’emeti, si procedeix, nova targeta d’Inspecció Tècnica. Aquest document s’haurà de presentar a l’oficina dels Serveis Tècnics Municipals quan es vulgui dona d’alta novament al vehicle per al servei públic.

Article 41. La persona titular del vehicle és la responsable de la seva conservació, seguretat i neteja, tant en allò que respecta a l’habitacle interior com en allò que afecta elements de la carrosseria exterior.

Article 42. Els vehicles autotaxi hauran de comptar amb un portaequipatges lliure per ser utilitzat per la persona usuària.

Article 43. No es podrà transferir la propietat de cap vehicle amb llicència, ni procedir a la seva destrucció, sense que s’hagi prèviament autoritzat per l’Ajuntament, els serveis municipals comprovaran que el vehicle ha quedat desprovist de tots els distintius del servei.

Article 44. En els casos de robament del vehicle o de qualsevol sinistre que obligui a estar apartat del servei durant un temps superior a quinze dies, ho haurà de comunicar immediatament a l’Ajuntament i presentar justificant de la denúncia que s’hagi formulat o de les diligències que s’hagin instruït per accident.

TÍTOL V. PRESTACIÓ DEL SERVEI

Article 45. Els vehicles adscrits a llicència d’autotaxi, podran ser conduïts exclusivament per: les persones titulars de les llicències d’autotaxi i titulars del permís municipal de conductor/a adscrit/a a la llicència de l’autotaxi que condueixen.

Article 46. Quan la persona titular i/o el la persona conductora d’un vehicle adscrit a una determinada llicència no puguin prestar el servei transitòriament per avaria greu del vehicle o altra causa de força major justificada davant l’Autoritat Municipal, podran sol·licitar una autorització per a prestar servei conduint el vehicle adscrit a altra llicència, prèvia conformitat de la persona titular d’aquesta llicència. La duració d’aquesta autorització provisional no podrà excedir d’un termini de dos mesos.

Article 47. La persona titular d’una llicència haurà de presentar a les persones usuàries el vehicle en perfecte estat de servei. Es considera que el vehicle es troba en perfecte estat de servei quan:

a) Dugui la dotació exigida a l’article 37

b) Estigui clarament identificat amb els distintius de l’article 35

c) Compleixi les condicions de neteja de l’article 41.

La persona titular o conductora mentre exerceixi l’activitat haurà de dur:

a) La llicència municipal atorgada per l’Ajuntament

b) La corresponent targeta de VT, VS, VF o VTC, segons li correspongui

c) La documentació relativa al vehicle i a la persona conductora

d) El present reglament

e) Una guia de l’Ajuntament

g) Un llibre de reclamacions.

Article 48. Els documents esmentats a l’article anterior s’hauran de mostrar als i les agents de l’autoritat quan la persona titular o conductora sigui requerida a l’efecte.

Article 49. Les persones titulars i conductores dels vehicles hauran de vestir adequadament durant el seu horari de servei.

Article 50. Dins el terme municipal existiran una sèrie d’aturades habilitades com a zones d’estacionament exclusiu per autotaxis. Les principals zones d’estacionament es trobaran dotades d’aparells telefònics i suficient enllumenat públic. Quan els autotaxis no es trobin ocupats per persones passatgeres hauran d’estacionar a les zones destinades a l’efecte. Els vehicles que acudeixin a les zones d’estacionament esmentades, s’hauran de col·locar per ordre d’arribada, i en aquest mateix ordre hauran de replegar a les persones passatgeres.

Queda prohibit abandonar el vehicle en zona d’estacionament d’autotaxi, així com efectuar operacions que impedeixin la posada immediata en marxa del vehicle. Queda prohibit recollir passatgers/es a menys de 50 metres de distància de qualsevol zona habilitada per a estacionaments d’autotaxi on hagi vehicles en espera.

Les persones usuàries que sol·licitin el servei a una zona d’estacionament d’autotaxis on hi hagi un telèfon, hauran d’indicar el seu nom, adreça i número de telèfon, als efectes que es pugui realitzar l’oportuna comprovació. L’import del trajecte començarà a comptar des de l’arribada al lloc en què s’hagués requerit la presència de l’autotaxi, en aquest cas les cridades per a la prestació d´un servei el preu de la baixada de bandera s´augmentarà  en el suplement que estableixin les autoritats competents en funció de si es tracta de servei urbà o interurbà.

Article 51. La batlia, prèvia audiència de les associacions professionals, determinarà, traslladarà o suprimirà els estacionaments d’autotaxi. Els autotaxis podran realitzar aturades a les vies públiques només pel temps imprescindible per a l’apujada i abaixada del passatge i a requeriment de la persona usuària, havent d’observar sempre les normes de circulació i ordenació viària, i tenint especial esment que aquestes maniobres no suposin un entrebanc a la fluïdesa del trànsit.

Article 52. Quan els vehicles autotaxis no es trobin ocupats per persones usuàries, hauran de circular en direcció a les zones d’estacionament senyalitzades a l’efecte, havent de dur el llum verd indicatiu de lliure encès. Quan hagin conclòs el servei o ho hagin interromput provisionalment, les persones conductores hauran d’evitar dur en funcionament el dispositiu de lliure, en cas contrari, es trobaran obligades a prestar servei si fossin requerides per persones usuàries.

Article 53. Quan les persones conductores d’autotaxis que circulin en situació de lliure, siguin requerides per diferents persones al mateix temps per a la prestació del servei, hauran de complir les següents normes de preferència:

a) Persones que es trobin a la voravia, devora de la calçada corresponent al sentit de circulació del vehicle.

b) Persones malaltes, impedides i persones grans

c) Persones acompanyades de nins i dones embarassades

d) Les persones de més edat.

Article 54. La persona conductora del vehicle efectuarà l’aturada per recollir el passatge ubicant-se el més a prop possible de la voravia dreta i el més apartat possible de la calçada. En vies d’un sol sentit de marxa es podrà aturar també al costat esquerra. Les persones usuàries del vehicle hauran d’entrar i sortir d’ell pel costat més proper a la voravia.

Article 55. Quan les persones conductores dels vehicles siguin requerides per a la prestació del servei a un lloc on l’aturada es trobi prohibida per les normes o senyals de trànsit, indicarà a la persona usuària la seva intenció d’aturar-se a un lloc permès i esperant amb l’indicador de lliure.

Article 56. Queda totalment prohibit fumar dins el vehicle, prohibició que afecta tant a la persona conductora com a les persones usuàries.

Article 57. Quan una persona faci senyals clares per aturar a un autotaxi que circuli en situació de lliure, la persona conductora haurà d’aturar el vehicle en el lloc més pròxim i llevar el cartell de lliure.

Article 58. El pagament del trajecte s’ha de fer en efectiu o amb targeta en el moment de finalitzar el transport. Quan les persones passatgeres abandonin transitòriament el vehicle i les persones conductores hagin d’esperar el seu retorn, les persones conductores poden demanar de les persones usuàries, a títol de garantia i mitjançant expedició de rebut ajustat al model aprovat per l’Ajuntament la quantia del trajecte realitzat més vint euros, i si en el termini de mitja hora d’espera no hagués tornat la persona usuària, la persona conductora quedarà desvinculada del servei, a no ser que de comú acord es convingui un temps d’espera major o menor.

Article 59. Les persones conductores estan obligades a expedir un rebut de l’import del servei, quan ho sol·licitin les persones usuàries. Aquest rebut s’ha d’adaptar al model oficial aprovat per l’Ajuntament.

Article 60. En cas d’avaria o accident que impedeixi continuar el viatge, la persona usuària podrà comprovar l’avaria i accident a través d’agents de l’autoritat, i haurà de satisfer l’import del trajecte dut a terme fins aquell moment.

Article 61. La persona conductora d’un vehicle autotaxi que sigui sol·licitada personalment o per telèfon per a la prestació d’un servei, només es podrà negar a la prestació per causa justificada. Es consideren causes justificades: ser requerida per persones usuàries perseguides per la Policia, ser requerida per transportar un nombre de persones superior als de les places autoritzades per al vehicle, ser requerida per una persona que es trobi sota els efectes de begudes alcohòliques o de drogues, ser requerida per prestar un servei per vies intransitables o que ofereixin perill per a la seguretat, ser requerida per una persona que vagi vestida o acompanyada d’animals de tal manera que pugui embrutar l’interior del vehicle, ser requerida fora de servei.

Article 62. Les persones conductores d’autotaxis que siguin requerides per prestar servei a persones invidents o invàlides, no es podran negar pels fets que vagin acompanyades de cans o cadires de roda.

Article 63. Les persones conductores hauran de seguir l’itinerari sol·licitat per les persones usuàries, o en el seu defecte, pel més favorable per arribar a la destinació en el manco temps i distància possible.

Article 64. Es prohibeix a les persones conductores exigir o demanar més remuneració que la que correspongui. Tots els objectes trobats a l’interior del vehicle que no hagin estat reclamats per les persones propietàries d’aquests transcorregudes 48 hores des de la seva trobada, hauran de ser entregats a la Policia Local.

Article 65. Quan les persones conductores prestin el servei hauran de:

a) Obrir o tancar els vidres de les portes a indicació de la persona usuària.

b) Ajudar a abaixar o apujar del vehicle a les persones grans, malaltes, invàlides o nins/es.

c) Recollir i col·locar adequadament l’equipatge de la persona usuària.

d) Encendre el llum interior del vehicle en hores nocturnes per facilitar l’abaixada i apujada de les persones viatgeres i el pagament del servei.

e) Abaixar el volum o apagar el receptor musical o de ràdio a petició de la persona viatgera.

Article 66. Mentre es dugui a terme la prestació del servei, en cap cas la persona conductora del vehicle discutirà o pronunciarà ofenses verbals a les persones usuàries o al públic en general.

Article 67. Les persones conductores hauran de respectar i admetre el dret d’ús de la llengua catalana i castellana que utilitzin les persones usuàries. És indispensable el seu coneixement a nivell suficient per a atendre les indicacions necessàries per al compliment del servei.

Article 68. Queda prohibit l’ús dels vehicles per al transport de mercaderies i animals, a excepció dels animals que acompanyin la persona usuària, els quals, en aquest cas, seran admesos a criteri del/de la conductor/a.

Article 69. Les persones que es trobin afectades per malalties infeccioses hauran de ser transportades en ambulància. Si una vegada realitzat el transport, la persona titular de la llicència tingués coneixement que la persona transportada pateix una malaltia infecciosa o contagiosa, tindrà la inexcusable obligació de comunicar-ho a l’autoritat sanitària, la qual ordenarà la immediata desinfecció del vehicle, que no ha de ser utilitzat fins després d’acabada l’operació de desinfecció.

Article 70. L’Ajuntament, prèvia audiència de les associacions professionals, establirà un calendari amb els dies de descans assignats als vehicles amb llicència atorgada. Aquests descansos afectaran a la persona titular i col·laboradora familiar o assalariada, en el seu cas. El descans començarà a les 6 hores del dia designat a l’efecte, fins a les 6 hores del dia següent. Queda prohibida la prestació del servei en dies de descans.

Article 71. Les vacances anuals de les persones titulars de les llicències es planificaran de conformitat amb la proposta que realitzin els òrgans de representació dels taxistes. En aquesta proposta s’haurà de tenir en compte que, en tot moment, haurà de queda suficientment atès el servei.

Article 72. La contractació del servei mitjançant telèfon o ràdio que comporti l’existència de persones o estructures intermèdies, requerirà l’autorització per part de l’Ajuntament, amb independència de les altres autoritzacions legalment exigibles.

Article 73. Les persones usuàries del servei d’autotaxis tindran els següents drets i deures:

a) Quan es tracti d’autotaxis que circulin per vies públiques, seleccionar d’entre tots els que duguin el cartell de lliure, el que millor li sembli

b) En els estacionaments ha de prendre l’autotaxi que per torn de situació li correspongui

c) Seleccionar l’itinerari o recorregut del vehicle, respectant en tot moment les normes de circulació

d) Formular les queixes o denúncies que estimin convenients, utilitzant a l’efecte el llibre de reclamacions oficial que han de dur les persones conductores, els fulls s’estendran per duplicat exemplar i la persona conductora entregarà l’original a la persona usuària. La persona conductora haurà de presentar davant l’Ajuntament, la queixa rebuda, en el termini de 48 hores

e) Abonar l’import del servei i exigir, en el seu cas, rebut acreditatiu del trajecte i de l’import.

TÍTOL VI. RÈGIM ECONÒMIC FINANCER I TARIFARI

Article 74. El preu a cobrar pel servei d’autotaxi serà el que determini el comptador (taxímetre) que tot vehicle haurà de dur incorporat. Aquest comptador serà adquirit per cada persona titular i haurà d’estar homologat i passar les revisions periòdiques que s’estipulin, revisions tant per part dels serveis de la Conselleria d’Indústria, com per part dels serveis tècnics de l’Ajuntament.

Els autotaxis duran aquest aparell taxímetre degudament comprovat i precintat, se situarà a la part davantera de l’interior de la carrosseria, de forma que en tot moment resulti completament visible per a la persona viatgera, havent d’estar il·luminat des del capvespre fins a la matinada.

Article 75. El preu final a cobrar pels trajectes urbans se subjectarà als que siguin degudament aprovats pel Ple de la Corporació i autoritzats per la Comissió de Preus de la Conselleria de Comerç del Govern Balear. El preu final a cobrar respecte als trajectes interurbans serà l’estipulat anualment pel Ministeri de Foment a través de la corresponent Ordre.

Article 76. Els serveis tècnics municipals vetlaran en tot moment perquè els comptadors instal·lats als autotaxis s’adeqüin als preus marcats per aquest Reglament.

TÍTOL VII. ACTIVITATS AUXILIARS I COMPLEMENTÀRIES

Article 77. Serveis de radiotelèfon. Es podran crear empreses dedicades a intervenir en la contractació d’autotaxis mitjançant el sistema de radiotelèfon.

El contracte de transport públic de persones viatgeres queda realitzat entre la persona usuària i l’empresa mitjançant cridada telefònica, degudament comprovada, i acte seguit, se contractarà amb un/a taxista determinat/da la realització del servei. Aquestes empreses ocupen la posició de la persona usuària davant el taxista i la del taxista davant la persona usuària.

TÍTOL VIII. ACTUACIÓ INSPECTORA

Article 78. L’Ajuntament limitarà la seva intervenció en la revisió del vehicle a la comprovació dels següents extrems:

a) Que el diàmetre de les cobertes de les rodes sigui l’indicat a la darrera verificació oficial que consti a la llibreta o targeta d’inspecció tècnica que acompanyi el vehicle

b) Denunciar a la Conselleria d’Indústria les sospites que tinguin els/les agents municipals relatives a la defraudació o modificació de qualsevol element del vehicle que pugui alterar el seu normal funcionament

c) Independentment de la inspecció tècnica periòdica o de les que es realitzin en qualsevol altre moment, l’Ajuntament podrà requerir a la persona titular del vehicle perquè practiqui la inspecció tècnica d’Indústria, sempre que es tingui la fonamentada sospita que per no reunir alguna de les condicions tècniques exigibles per a permetre la seva circulació, es posi en perill la seguretat vial

d) La conformitat dels comptadors o taxímetres als preus fixats per l’autoritat municipal.

Article 79. Independentment de les inspeccions tècniques que hagin de superar els vehicles davant el servei d’Indústria, tots els vehicles aplicats a llicències atorgades per l’Ajuntament seran objecte d’una revisió anual pels serveis tècnics municipals, els quals comprovaran si el vehicle compleix les prescripcions compreses en aquest títol.

Article 80. A l’acte de la revisió, sigui ordinària o extraordinària, hauran d’acudir personalment les persones titulars de les llicències amb la següent documentació:

a) Permís de conduir de la persona titular i, en el seu cas, de la persona familiar i/o assalariada

b) Llicència municipal

c) Permís de circulació

d) Targeta d’inspecció tècnica

e) Certificat d’assegurança obligatòria per a automòbils

f) Justificant de pagament dels impostos d’activitats econòmiques i de circulació

g) Justificant d’haver realitzat declaració d’IRPF i d’IVA

h) Justificant de cotització a la Seguretat Social

i) Llibre de reclamacions.

Article 81. Les persones titulars dels vehicles es troben obligades a presentar el vehicle, amb la documentació esmentada, a requeriment de l’autoritat municipal per a una revisió extraordinària, encara que hagués passat favorablement la revisió periòdica anual.

Article 82. Una vegada escoltats els serveis municipals, la batlia podrà ordenar en qualsevol moment l’adopció de mesures correctores que resultin adequades per a esmenar les deficiències que s’apreciïn respecte a les condicions de seguretat, higienico-sanitàries o estructurals del vehicle.

Article 83. Quan es consideri que les deficiències són de tal entitat que l’ús del vehicle pot afectar a la seguretat del transport es podrà procedir a la immobilització, atorgant audiència a la persona interessada. Tal mesura implica el dipòsit immediat del vehicle al garatge de la pròpia persona titular, al taller de reparacions o a les dependències municipals; llocs on haurà de romandre fins que s’esmenin les deficiències d’acord amb l’informe dels tècnics municipals.

Article 84. Quan per motiu de les revisions, s’apreciïn anomalies als vehicles o a la documentació, es podrà ordenar la immobilització del vehicle en la forma prevista a l’article anterior, així com intervenir la documentació. Procedirà aixecar la immobilització o tornar la documentació una vegada esmenades les anomalies, a no ser que de la revisió resulti procedent l’adopció d’alguna altra classe de mesura correctora o cautelar.

Article 85. L’adopció de mesures correctores o cautelars és compatible amb l’obertura d’expedients sancionadors, aquestes mesures es podran mantenir fins que hagi recaigut resolució ferma.

Article 86. Correspon a la Batlia la imposició de les mesures cautelars, així com el seu aixecament, que no es podrà produir fins que els serveis tècnics municipals comprovin que han desaparegut les causes que la varen motivar o per raons d’urgent necessitat.

Article 87. Els/les agents de la Policia Local exerciran feines d’inspecció del transport públic de persones viatgeres i els serveis complementaris regulats a aquest reglament, essent les persones encarregades de la seva vigilància. Es nomenarà quan sigui precís, un nombre determinat d’agents que tinguin com a dedicació preferent l’esmentada vigilància i actuaran obeint les directrius i orientacions de la persona Cap del servei d’inspecció.

Article 88. Les persones que cometin atemptats o desobediències contra els/les agents de la Policia Local en acte de servei, incorreran en les responsabilitat a que hagués lloc. A aquests efectes, els/les agents posaran aquests actes en coneixement de l’autoritat municipal a l’objecte que s’instin els corresponents procediments i s’exercitin, en el seu cas, les accions legals que procedeixin per a l’exigència de responsabilitats.

Article 89. La persona Cap del servei d’inspecció, que normalment i per delegació recaurà a la Capitania de la Policia Local, tindrà la consideració d’autoritat pública a tots els efectes i gaudirà de plena independència en l’elaboració periòdica dels plans d’inspecció, els quals donaran a la funció inspectora el caràcter sistemàtic necessari per aconseguir eficàcia.

Article 90. La funció inspectora podrà ser exercida d’ofici o a instància de part per les persones usuàries, associacions professionals de persones treballadores i empresàries i per les persones titulars de llicència. Els/les agents que duguin a terme aquesta funció es troben facultats per denunciar les infraccions comeses contra aquest reglament.

Article 91. En l’exercici de les seves funcions, les persones que exerceixen d’agents del servei d’inspecció estan autoritzades per:

a) Entrar a les oficines o establiments on es duguin a terme activitats regulades al present Reglament, donant compte de la seva presència a la persona titular. Quan ens trobem davant un domicili particular serà precís obtenir, prèviament, autorització judicial

b) Realitzar qualsevol prova, investigació o examen que estimin necessari per a comprovar que les disposicions d’aquest reglament se compleixen estrictament.

Article 92. Les persones titulars dels serveis i activitats regulats a aquest reglament, es troben obligades a facilitar als/les agents de l’autoritat, l’exercici de les seves funcions. A aquests efectes, els serveis d’inspecció podran demanar la documentació que considerin necessària per al millor compliment de la seva funció, documentació que s’haurà de presentar a la pròpia empresa o a les oficines municipals. L’incompliment per part de les persones titulars de les llicències, de les obligacions del present article, es considerarà com a negativa o obstrucció a l’actuació inspectora.

Article 93. La falsedat, així com la constància a la documentació de dades inexactes o incompletes, es sancionarà de conformitat amb el present Reglament, sense perjudici que si s’observa l’existència de delicte o falta, es posi en coneixement dels Tribunals de Justícia.

TÍTOL IX. RÈGIM SANCIONADOR I DE CONTROL

Article 94. Les infraccions a les normes contingudes a aquest reglament es classifiquen com a molt greus, greus i lleus.

Article 95. Són infraccions molt greus:

a) Realitzar el transport de persones viatgeres sense la corresponent llicència o sense carnet municipal de persona conductora.

b) Recollir persones viatgeres al municipi de Sant Llorenç amb vehicles emparats amb llicència d’altres ajuntaments.

c) Agredir a les persones usuàries.

d) Falsejar les dades o documents acreditatius per a obtenir la llicència.

e) Utilitzar les instal·lacions de radiotelèfon per a una activitat il·lícita o contrària a l’ordre públic.

f) La negativa o obstrucció a l’actuació de la inspecció.

g) Falsejar els documents que estiguin obligades a posseir en l’exercici de l’activitat.

h) Cobrar de forma abusiva a les persones usuàries, per damunt dels preus marcats per l’Ajuntament.

i) Exercir una altra activitat professional o dirigir un negoci essent titular de llicència d’autotaxi, excepte en el cas de l’article 22.

j) Prestar el servei amb un vehicle que no ha estat donat d’alta pels serveis tècnics municipals.

k) Prestar el servei amb un vehicle que no hagi passat la revisió municipal anual.

l) Abandonar la persona viatgera sense complir el servei pel qual fou requerida, sense que hagi cap causa justificativa.

m) La comissió de qualsevol delicte tipificat al Codi Penal com dolós, amb ocasió o motiu de la professió.

n) La prestació del servei en els casos de suspensió, intervenció o revocació de la llicència d’autorització de la persona conductora.

o) La negativa a estendre rebut de l’import del viatge quan ho sol·liciti la persona usuària, o alterar les dades del mateix.

p) Retenir qualsevol objecte abandonat al vehicle sense donar compte a l’autoritat competent dins del termini de quaranta vuit hores següents a la trobada.

q) La utilització de la llicència expedida a nom d’una altra persona, sense l’oportuna habilitació legal.

r) La negativa a atendre als requeriments de l’Ajuntament quan s’hagin decretat amb motiu d’ordre públic o seguretat pública.

s) Prestar el servei sense comptar amb el preceptiu taxímetre homologat, o sense posar-ho en funcionament.

Article 96. Són infraccions greus:

a) Incomplir l’horari de feina, així com el període de descans setmanal o de vacances.

b) Cobrar per cada seient del vehicle i no per globalitat.

c) No dur el llibre de reclamacions, així com no facilitar-lo a les persones usuàries que ho reclamin.

d) Recollir les persones fora del terme municipal de Sant Llorenç, excepte previ acord amb altres municipis.

e) No admetre un nombre autoritzat de persones passatgeres o admetre un número superior a l’autoritzat.

f) No presentar el vehicle a inspecció previ requeriment de l’autoritat.

g) No respectar el torn d’aturada.

h) No disposar de portaequipatges o no dur-ho disponible pe les persones usuàries.

i) Realitzar transport d’objectes i mercaderies, excepte en el cas que les dugui la persona usuària.

j) No complir les ordres concretes d’itinerari rebudes de la persona usuària, o no seguir el trajecte més curt fins el destí sol·licitat per la persona usuària.

k) No acceptar que la persona usuària utilitzi, indistintament, l’idioma català o castellà, al·legant que no ho coneix.

l) No donar compte a les autoritats per a la desinfecció del vehicle que hagués transportat a una persona amb malaltia infecciosa o contagiosa.

m) Abandonar el vehicle a una aturada, impedint el normal desenvolupament de l’activitat.

n) Recollir les persones passatgeres a una distància inferior a cinquanta metres d’una zona habilitada per a estacionament d’autotaxis, a excepció del cas en que no hagi vehicles en espera.

o) Presentar deficiències a la carrosseria del vehicle, tancament de portes, neteja interior, i elements identificatius de l’autotaxi.

p) Prestar servei professional sense el necessari requisit d’afiliació i alta a la seguretat social.

q) Transferir el vehicle aplicat a la llicència sense l’autorització prèvia de l’Ajuntament.

Article 97. Són infraccions lleus:

No dur la documentació exigida a aquest reglament.

No exhibir la relació de preus dins l’interior del vehicle i a un lloc i d’una manera visible per a la persona usuària.

Tenir un tracte desconsiderat amb les persones usuàries.

No dur moneda fraccionada suficient per al canvi de cinc mil pessetes o valor equivalent en euros.

Dur a l’interior del vehicle una il·luminació insuficient.

No tancar o obrir les finestres a indicació de la persona usuària, així com no deixar de fumar o baixar el volum del receptor.

No ajudar a pujar o abaixar a les persones velles, malaltes, nins o nines, impedides.

Qualsevol altre infracció a aquest reglament no estipulada a dins les relacions dels articles 95 i 96.

No tenir adaptat el vehicle per a la possibilitat de pagament amb targeta del trajecte

Article 98. Graduació de les sancions.

La comissió d’una infracció molt greu serà castigada amb multa de 180 a 300 euros. A més a més, de la sanció econòmica l’òrgan administratiu podrà castigar la infracció amb la suspensió temporal de la llicència per tres mesos, o fins i tot, per la revocació de la llicència.

La comissió d’una infracció greu serà castigada amb multa de 90 a 180 euros. En el cas que s’hagin comès dues o més infraccions greus en el termini d’un any, l’òrgan administratiu podrà afegir a la sanció econòmica, una sanció de suspensió de la llicència per tres mesos.

La comissió d’una infracció lleu serà castigada amb multa de 30 a 90 euros.

Article 99. Competència per imposar les sancions. L’òrgan municipal competent per imposar les sancions lleus i greus és la Batlia, i per les infraccions molt greus el Ple de la Corporació.

Article 100. Prescripció de les infraccions. Les infraccions lleus prescriuran als tres mesos de la seva comissió, les infraccions greus prescriuran als sis mesos de la seva comissió, i les infraccions molt greus prescriuran a l’any de la seva comissió. La notificació de la iniciació d’expedient sancionador interromp aquests terminis.

Article 101. Mesures cautelars. La Batlia o la persona instructora de l’expedient en qualsevol moment podran acordar com a mesura cautelar que no tindrà el caràcter de sanció, la immobilització del vehicle o la suspensió de la llicència per a la prestació del servei, en cas d’incompliment greu de la normativa continguda en aquest Reglament.

TÍTOL X. TRANSPORT DE GALERES

Capítol 1. Llicències

Article 102. Els serveis urbans de transport de persones viatgeres amb vehicles de tracció animal amb conductor/a, anomenats galeres, està subjecte a llicència administrativa municipal.

Article 103. El nombre de llicències de galeres podrà disminuir-se quan hi hagi desajustaments entre l’oferta i la demanda, ateses les necessitats reals del servei, impacte medi ambiental i circulació del municipi.

Capítol 2. Titulars de llicències

Article 104. Podran ser titulars de llicències, per norma general, les persones físiques que acreditin les condicions de capacitat professional i econòmica en la forma que es dirà més endavant i estiguin d’alta en el règim corresponent de la Seguretat Social.

Article 105. El requisit de capacitació professional a què es refereix l’article anterior per poder ser titular d’una llicència s’acreditarà amb la possessió del permís municipal de conductor/a, sempre que aquest estigui en vigor.

Capítol 3. Persones conductores i permisos municipals de conductor/a de galeres

Article 106

PRIMER. Totes les persones conductores hauran de tenir el corresponent permís municipal de conductor/a i estar donades d’alta al règim corresponent de la Seguretat Social.

SEGON. Únicament i exclusivament poden menar el vehicle adscrit a aquesta llicència, la persona titular d’una llicència, el seu o la seva cònjuge, o els seus parents per consanguinitat o afinitat fins al tercer grau que figurin d’alta en el Règim Especial d’Autònoms de la Seguretat Social.

Article 107

1) Per obtenir el permís municipal de conductor/a de galeres, la persona interessada haurà de:

A) Tenir la nacionalitat espanyola o la d’un estat membre de la Unió Europea, o d’un altre país que en virtut d’un tractat o conveni subscrit per Espanya no s’exigeixi aquest requisit.

B) No patir una malaltia infeccioso-contagiosa o impediment físic que impossibiliti o dificulti l’exercici normal de la professió.

C) Superar les proves psicotècniques d’adequació al servei que estableixi la corporació.

D) Coneixement bàsic de la ciutat, el codi de la circulació i el present títol del reglament.

E) Saber col·locar i llevar els guarniments dels animals.

F) Saber netejar els animals.

G) Coneixement pràctic d’enganxament i conducció.

2) Les circumstàncies esmentades als punts c), d) e), f) i g) s’acreditaran mitjançant la prova d’aptitud i l’examen corresponents.

3) Les persones interessades en l’obtenció del carnet municipal de conductor/a de galeres l’hauran de sol·licitar, amb la qual sol·licitud aniran els documents a què s’ha fet referència als apartats anteriors, dues fotos mida carnet i el justificant d’haver pagat les exaccions municipals corresponents.

Capítol 4. Vehicles i cavalleria

Secció Primera. Cavalleries adscrites a les llicències de galeres

Article 108. La tracció del vehicle es realitzarà mitjançant una cavalleria que reuneixi les condicions de salut, nutrició, higiènico-sanitàries i d’imatge adequades i les següents:

- Espècie: cavallina.

- Edat: Entre els 3 i els 16 anys. Després d’aquesta edat podrà seguir prestant servei sempre que aquesta circumstancia sigui autoritzada expressament a les revisions sanitàries.

- Sexe: Femella o mascle sanat.

- Alçada: Des d’1.52 m.

Article 109. Per autoritzar l’adscripció d’una cavalleria a una llicència es requerirà:

- Que l’animal posseeixi la targeta sanitària equina actualitzada.

- Figurar al Registre General d’Explotacions Ramaderes (REGA)

- Passar la revisió tècnico-sanitària habilitadora.

- Declaració del boxer, estable o similar on guarda o allotja el carruatge i la cavalleria.

Article 110. Queda prohibit :

a) Fer treballar animals que no reuneixin les condicions de l’article anterior.

b) Obligar a l’animal a realitzar un treball excessiu que provoqui el seu esgotament o maltractar-lo durant la conducció.

c) Utilitzar instruments, brides i altres arnesos que ocasionin mals a l’animal o col·locar-li capells, cintes, elements publicitaris o altres additaments.

Article 111. Les guarnicions han de ser de cuiro, netes i en bon estat d’ús i conservació, de manera que l’animal no pateixi menyscapte, lesió o dificultat en els seus moviments normals.

Les ferradures dels animals hauran de ser del material més convenient i autoritzat a la revisió ordinària.

Secció Segona. Vehicles adscrits a les llicències de galeres.

Article 112. Els carruatges seran del tipus “galera” actualment generalitzat o similar. Les persones passatgeres ocuparan exclusivament les places posteriors i el pescant es reservarà per al/a la conductor/a.

El vehicle es podrà dotar de vela que cobreixi, com a mínim, el passatge i estigui proveïda de cortina posterior i element transparent des del seu límit anterior i fins al pescant.

Es dotarà, així mateix, d’accessori adequat per evitar que els excrements produïts pels animals embrutin la via pública i amagar-ne la visió. Si la Batlia no ha normalitzat aquest artilugi, les solucions adoptades individualment per les persones titulars hauran de ser conformades en ocasió de les revisions ordinàries i, en cas contrari, substituïdes. En cap cas quedaran aquests residus a la via pública.

Secció Tercera. Revisió dels vehicles i animals

Article 113. Tots els vehicles adscrits a una llicència i la seva cavalleria seran objecte d’una revisió anual de l’Ajuntament, i hi estan obligats. L’Ajuntament, a més, podrà ordenar totes les revisions que trobi oportú per raó de circumstàncies especials que així ho aconsellin.

Les persones titulars de la llicència estan obligades al pagament de les exaccions municipals establertes per a la revisió municipal.

Article 114. A l’acte de revisió municipal hi hauran d’acudir la persona titular de la llicència o persona conductora adscrit a aquesta, proveïts d’això que segueix:

A) Referents al vehicle:

— Llicència.

— Pòlissa d’assegurances en vigor.

— Llibre de reclamacions.

— Escut del municipi a les portes de davant.

— Targeta sanitària equina.

— Poal, pala i granera.

— Farmaciola de primers auxilis.

B) Referents a la persona conductora:

— Targeta d’identificació de les persones autoritzades a conduir el vehicle.

— Permís local de conductor/a (titular de la llicència i assalariat si s’escau)

C) Referents al servei:

— Talonari de rebuts.

— Adhesiu reglamentari SP

— Tarifes en vigor.

Article 115. Qualsevol vehicle o cavalleria que no reuneixi les condicions exigides per aquest reglament o que no superi qualsevol de les revisions establertes no podrà prestar servei sense que abans no hagi superat un nou reconeixement per part de l’organisme o autoritat competent en el qual s’acrediti que s’han esmenat les deficiències observades.

La revisió que s’hagi de fer com a conseqüència d’haver-se observat deficiències comporta un nou pagament de les exaccions municipals per revisió de vehicles.

Es considerarà una mesura correctora la desafectació de vehicle o cavalleria adscrits a una llicència, quan les deficiències no resultin reparables. Aquesta mesura podrà ésser d’aplicació immediata, la qual cosa suposarà la suspensió cautelar de la llicència. El titular haurà de proposar, en el termini que es fixi, l’adscripció d’un nou vehicle i/o nova cavalleria a la llicència.

Article 116. Les revisions municipals a què es fa referència als articles anteriors els durà a terme el personal dels serveis tècnics o altres designat per la Batlia.

Secció Quarta. Canvi de vehicles i/o cavalleries.

Article 117. La persona interessada o obligada a substituir un vehicle i/o cavalleria ho haurà de comunicar a l’Ajuntament, amb la indicació de les característiques del que es pretengui adscriure a la llicència, i aquest no podrà començar les activitats pròpies del servei sense que abans no hagin superat les revisions a què s’ha fet referència als articles anteriors i l’Ajuntament hagi autoritzat la substitució, havent pagat les exaccions corresponents.

Capítol 5. Prestació del servei

Article 118. La prestació del servei es farà, exclusivament, mitjançant la utilització dels vehicles i cavalleries adscrits a la respectiva llicència.

Article 119. Els vehicles adscrits a les llicències, quan no estiguin ocupats per persones passatgeres, hauran d’estar aturats a les parades assenyalades a aquest efecte, a no ser que s’hagin d’aturar en altres llocs seguint instruccions de la persona usuària, o per altres necessitats justificades, sempre que el lloc d’estacionament estigui autoritzat.

Article 120. La Batlia, una vegada consultades les associacions del sector, si s’escau, podrà imposar torns, horaris, itineraris i estacionaments per a la prestació del servei quan les circumstàncies així ho aconsellassin.

Article 121. La Batlia determinarà, traslladarà o suprimirà els estacionaments; entenent com a tal els llocs expressament autoritzats i senyalitzats perquè s’hi situïn els vehicles que esperen que el públic requereixi els seus serveis.

Els vehicles podran realitzar parades a les vies públiques, fora dels estacionaments, només el temps imprescindible per a la pujada i baixada del passatge, a requeriment de la persona usuària, observant sempre les normes de circulació i ordenació viària i tenint esment que la dita maniobra no constitueixi un obstacle per a la fluïdesa del trànsit. El temps d’aturada no superarà els dos minuts.

Article 122. La prestació del servei s’ajustarà a les normes següents:

1.- Observança de les normes de circulació viària.

2.- Un correcte comportament en la conducció i en el tracte amb les persones usuàries

i altres conductors/es.

3.- No negar-se a prestar servei, ni a continuar-lo una vegada començat i a no interrompre’l sense causa justificada.

4.- No abandonar el vehicle en la via pública.

5.- En cas de comprovar que dins el vehicle hi ha objectes oblidats, aquests s’hauran de dipositar a l’oficina municipal corresponent en un termini de 48 hores, des del moment que es van trobar.

6.- Disposar de doblers menuts suficients per atendre el canvi fins a 20 euros.

Article 123. Les persones conductores, mentre presten servei, estan obligades a:

1.- Anar completament i correctament vestits i nets. S’entén per vestir correctament dur calçons llargs, falda-calçons o falda, camisa o jersei, americana o similar, i calçat adequat.

De cap manera es permet indumentària impròpia del servei, com són les peces esportives (xandalls), calçons curts, etc.

2.- Ajudar les persones majors i els nins a pujar i a davallar del vehicle.

3.- Respectar i admetre l’ús de la llengua que facin les persones passatgeres.

4.- Conservar els estacionaments en què se situïn i la via pública per on circulin en condicions de neteja i higiene, i retirar de forma immediata els fems que produeixin els animals.

Article 124. Les persones usuàries del servei tindran els següents drets i obligacions:

1) Si el vehicle, quan el sol·liciti la persona usuària, circula, s’haurà d’aturar en el lloc apte més pròxim.

2) Formular les queixes o les denúncies que considerin convenients, utilitzant amb aquesta finalitat el llibre de reclamacions oficial que han de dur les persones conductores. Les dues parts poden reclamar la presència i la constatació dels/de les agents de l’autoritat.

Els fulls s’estendran per exemplar duplicat. La còpia quedarà unida al llibre i la persona usuària o denunciant podrà lliurar l’original a l’Ajuntament o a l’oficina de defensa del consumidor corresponent dins el termini de 10 dies següents.

3) Pagar l’import del servei, la qual cosa es farà en el moment que aquest servei finalitzi i exigir, si escau, rebut acreditatiu del trajecte i import, que s’estendrà en un full del talonari de rebuts.

Mai no es podrà percebre cap quantitat distinta dels conceptes indicats en les tarifes en vigor.

4) Seleccionar l’itinerari o el recorregut del vehicle, respectant en tot moment els itineraris permesos.

Article 125. La persona conductora que se sol·liciti per realitzar un servei no s’hi podrà negar sense causa justa. Tenen aquesta consideració de causa justa:

1r. Ser requerit per individus perseguits per la Policia.

2n. Ser sol·licitat per transportar un nombre de persones superior al de les places autoritzades per al vehicle.

3r. Quan qualsevol de les persones viatgeres es trobi en estat de manifesta embriaguesa o intoxicació per estupefaents o altres, llevat dels casos de perill greu o imminent per a la seva vida o integritat física.

4t. Quan l’aspecte higiènic de les persones viatgeres o la seva vestimenta, la naturalesa o el caràcter dels paquets, equipatges o animals de què siguin portadors pugui deteriorar o causar danys en l’interior del vehicle.

5è. Quan sigui requerit per prestar el servei per vies no compreses als itineraris permesos.

La negativa s’haurà de justificar davant agent de l’autoritat, si així ho sol·licita la persona usuària, el qual, a la vegada, podrà fer-ho constar en el llibre de reclamacions.

Article 126. Les persones conductores hauran d’inspeccionar el vehicle i l’animal a l’efecte de neteja i condicionament, en començar i acabar cada servei.

Capítol 7. Mesures correctores i cautelars

Article 127. Un cop escoltats els serveis tècnics municipals, l’Ajuntament podrà ordenar en qualsevol moment l’adopció de les mesures correctores que resultin adequades per reparar les deficiències que s’apreciïn respecte de les condicions de seguretat, higiènico-sanitàries o estructurals dels vehicles i animal adscrits a una llicència.

Article 128. En el cas que aquestes deficiències siguin d’una tal entitat que l’ús del vehicle pugui afectar la seguretat del transport o quan hom no concorri a la dita revisió se’n podrà disposar la immobilització, i el dipòsit immediat dels vehicles fins que no s’hagin reparat les deficiències apreciades i així resulti del nou informe que hauran d’emetre els serveis tècnics municipals.

Article 129. L’adopció de mesures correctores i cautelars és compatible amb l’obertura d’expedients sancionadors i/o encaminats a la caducitat de les llicències. Aquestes mesures es podran mantenir fins que no s’hagi dictat resolució ferma.

Capítol 8. Infraccions, sancions i procediment sancionador en l’àmbit del transport de galeres

Secció Primera. Infraccions

Article 130. Sense perjudici de les mesures correctores i cautelars regulades en aquest reglament, les infraccions que cometin les persones que hi estiguin subjectes es classificaran en molt greus, greus i lleus.

Article 131. Tindran la consideració de faltes molt greus:

1.- Organitzar, establir i/o realitzar serveis de transport o activitats auxiliars o complementàries amb mitjans propis o d’altres sense les preceptives concessions i/o autoritzacions o fora dels límits territorials emparats per aquestes autoritzacions.

2.- No haver acudit a les revisions o no haver-les superat

3.- L’incompliment d’alguns dels articles d’aquest títol i qualsevol altres imposats per altres normes de compliment obligat.

4.- La negativa o obstrucció a l’actuació dels serveis d’inspecció i/o agents de l’autoritat, i la desobediència a les ordres que imparteixin en ús de les facultats que se’ls hagin conferit i, especialment, l’incompliment de les ordres d’immobilització dels vehicles en els supòsits legalment prevists.

5.- La reincidència en faltes greus, i s’entén com a tal tenir dues o més faltes greus en un període no superior a un any.

6.- La prestació del servei utilitzant persones no autoritzades o que no compleixin algun dels requisits exigits en aquest títol.

7.- La manca o el funcionament inadequat imputable a la persona titular i/o conductora, com també la manipulació, del taxímetre, els seus elements o altres instruments o mitjans de control que obligatòriament s’hagin de dur instal·lats al vehicle.

8.- Prestar servei en estat d’embriaguesa o sota els efectes d’estupefaents o semblants.

9.- Abandonar persones viatgeres sense prestar el servei per al qual fos requerit o rebutjar-lo estant a estacionament o circulant amb el “LLIURE” posat, sense causa justificada.

10.- Fer qualsevol tipus d’agressió o mantenir una actitud violenta amb passatgers o vianants durant la prestació del servei, excepte en situacions de risc racional greu per a la vida o integritat física d’aquest o de tercers.

11.- La no subscripció i tinença en vigor de les assegurances que s’hagin de realitzar segons el que preveu aquest reglament i/o altres normes de compliment obligat.

No obstant el que disposa l’apartat 1, quan l’infractor compleixi els requisits exigits per a l’atorgament de la corresponent autorització administrativa, la qual hagi pogut obtenir ell mateix, la manca d’aquesta autorització se sancionarà com a falta lleu. Perquè això es pugui produir, l’infractor haurà d’acreditar que compleix aquests requisits i que ha procedit a sol·licitar-ne l’autorització pertinent.

Article 132. Tindran la consideració de faltes greus:

1.- No respectar els punts d’estacionament i itineraris establerts, l’itinerari marcat pel client, i l’horari que estigui establerts a aquest efecte.

2.- No aplicar les tarifes vigents i/o no pagar l’import del servei segons aquestes tarifes.

3.- No tenir llibre de reclamacions o no dur-lo al vehicle i/o manipular-lo o falsejar-lo de qualsevol manera.

4.- Qualsevol de les infraccions previstes a l’article anterior quan per la seva naturalesa, ocasió o circumstàncies no hagi de ser qualificada com a molt greu, la qual cosa s’haurà de motivar a la resolució corresponent.

5.- Qualsevol altra infracció no inclosa als apartats anteriors que les normes reguladores dels transports qualifiquin com a greu.

6.- Reincidència en faltes lleus, i s’entenen com a tal tenir dos o més faltes lleus en un període no superior o dotze mesos.

7.- L’incompliment del que disposen els articles del present títol.

8.- Mantenir una actitud o tracte manifestament desconsiderat amb les persones usuàries i/o vianants.

Article 133. Tindrà la consideració de falta lleu qualsevol altra conducta anòmala o qualsevol infracció, que suposi una vulneració de les normes reglamentàries que no estiguin expressament recollides als apartats anteriors.

Secció Segona. Sancions

Article 134. Les infraccions lleus es podran sancionar amb multa de fins a 750 euros; les greus, amb multa de 750 a 1500 euros i les molt greus amb multa de 1500 a 3000 euros.

1.- La comissió de les infraccions, independentment de la sanció pecuniària que correspongui, podrà implicar l’adopció de les mesures correctores i cautelars.

Secció Tercera. Responsables de les infraccions

Article 135. De les infraccions referides al compliment de les obligacions imposades al títol X del present reglament, en són responsables les persones conductores o les persones naturals i/o jurídiques titulars de l’activitat.

Secció Quarta. Procediment Sancionador

Article 136. Els expedients sancionadors es tramitaran conformement al que disposa el reglament del règim jurídic del procediment general sancionador en allò que no s’oposi al que l’Estat o la Comunitat Autònoma de les Illes Balears estableix amb caràcter general, d’acord amb la distribució legal de competències.

Article 137. La batlia podrà imposar multes coercitives en la quantia màxima que li autoritzi la vigent legislació en els supòsits de mora o incompliment de les resolucions de suspensió o caducitat de llicències i/o permisos municipals.

DISPOSICIÓ ADDICIONAL

Per al seguiment i desenvolupament de les normes contingudes en aquest reglament, es podrà constituir una comissió, presidida per la Batlia o regidoria delegada, i integrada pe les persones representants de la Corporació Municipal, de les centrals sindicals, agrupacions empresarials i altres associacions representatives de les persones conductores o titulars de llicència d’autotaxi. El nombre màxim de membres d’aquesta Comissió serà de vuit més la Presidència.

DISPOSICIÓ TRANSITÒRIA

Primera. Les llicències atorgades amb anterioritat a la data d’entrada en vigor del present reglament no es troben subjectes a limitació temporal encara que fossin transferides.

 

​​​​​​​DISPOSICIÓ FINAL. ENTRADA EN VIGOR

La modificació de dit reglament fou aprovada definitivament en data 12 de març de 2019. Entrarà en vigor una vegada que se'n publiqui el text íntegre al Butlletí Oficial de les Illes Balears i transcorregut el termini de quinze dies hàbils previst als articles 103.1 i 113.1 de la Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de règim local de les Illes Balears, continuant la seva vigència fins a la seva modificació o derogació expressa

Contra el present acord es pot interposar recurs contenciós administratiu davant la Sala del Contenciós Administratiu del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos a comptar des del dia següent a la data de publicació del present anunci, de conformitat amb l´article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.

 

Sant Llorenç des Cardassar, 13 de març de 2019

El batle, Mateu Puigròs Sureda