Secció III. Altres disposicions i actes administratius
CONSELL DE GOVERN
Núm. 2303
Acord del Consell de Govern de 15 de març de 2019 pel qual es reconeix i convalida la concessió de retribucions per raó de la realització de serveis extraordinaris al personal al servei de l’Institut Balear de la Natura
Per mitjà del sengles acords del Consell de Govern de 23 de setembre de 2011 (publicats en el BOIB núm. 145/2011, de 27 de setembre), es va suspendre, entre altres drets econòmics del personal funcionari i del personal laboral al servei de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i de les entitats instrumentals integrants del sector públic autonòmic, el dret a percebre les gratificacions inherents a la prestació de serveis extraordinaris fora de l’horari o la jornada habituals de treball —pel que fa al personal funcionari— i les retribucions inherents a la realització d’hores extraordinàries —quant al personal laboral—, i es va limitar al màxim la realització d’aquestes hores o serveis extraordinaris mitjançant, d’una banda, l’exigència d’una planificació i organització dels recursos humans més acurada, i, de l’altra, la necessitat d’una resolució motivada que acreditàs en cada cas la impossibilitat de la prestació del servei dins l’horari i la jornada habituals.
La suspensió d’aquests drets econòmics es va incloure, després, en l’article 6.2 del Decret llei 5/2012, d’1 de juny, de mesures urgents en matèria de personal i administratives per a la reducció del dèficit públic del sector públic de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i d’altres institucions autonòmiques, amb efectes fins al 31 de desembre de 2014, sens perjudici de les excepcions que, d’acord amb aquest mateix precepte legal, es poguessin establir per acord del Consell de Govern.
En tot cas, i d’acord amb la possibilitat excepcional prevista en l’article 6.2 del Decret llei 5/2012, esmentat abans, aplicable a tot el personal al servei de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, al qual es refereix l’article 2.1 del mateix Decret llei, es va autoritzar, per mitjà de diversos acords successius del Consell de Govern, la prestació de serveis extraordinaris o la realització d’hores extraordinàries a diversos col·lectius concrets de personal funcionari i de personal laboral.
Doncs bé, a partir del 31 de desembre de 2014 i any rere any, les lleis de pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per als anys 2015, 2016, 2017 i 2018 han continuat establint aquesta suspensió general del dret a percebre retribucions per aquest concepte.
D’acord amb això, l’article 22 de la Llei 14/2018, de 28 de desembre, de pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per a l’any 2019, suspèn fins al 31 de desembre de 2019 la concessió de retribucions econòmiques pels serveis extraordinaris o per les hores extraordinàries fetes fora de l’horari o la jornada habituals de treball a favor del personal delimitat en l’article 2.1 del Decret llei 5/2012 esmentat, sens perjudici de les excepcions que s’estableixin per acord del Consell de Govern.
I, per això, per tal d’unificar en un únic acord del Consell de Govern, es va redactar l’Acord del Consell de Govern de 3 de febrer de 2017 pel qual s’estableixen els col·lectius de personal laboral al servei de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i de les entitats instrumentals integrants del sector públic autonòmic exceptuats de la suspensió de la concessió de retribucions per raó de la realització d’hores extraordinàries, que posteriorment va ser modificat per l’Acord del Consell de Govern de 17 de novembre de 2017, en el qual es va incloure el personal de l’Institut Balear de la Natura (IBANAT) en relació, exclusivament, amb les tasques de direcció, gestió i execució en emergències.
D’altra part, en relació amb l’Institut Balear de la Natura (IBANAT), cal esmentar que un alt percentatge del total del personal s’integra en les tasques de prevenció i d’extinció d’incendis forestals, com per a qualsevol altra emergència, algun personal durant tot l’any i altre personal de suport en l’època d’alt risc (de l’1 de maig al 15 d’octubre), personal que no és suficient per donar un servei de qualitat i poder cobrir totes les finalitats que ha de dur a terme l’empresa, com són incendis forestals, gestió forestal, espais naturals i espais recreatius.
A més, cal assenyalar que gran part de la plantilla és susceptible de fer serveis extraordinaris i rebre retribucions complementàries de dedicació especial, d’horari especial i de perillositat, i pot ser mobilitzada tant per a incendis forestals com per a una altra emergència, com ha passat amb les inundacions del Llevant. Es tracta de serveis extraordinaris, realitzats per treballadors adients, que s’han de retribuir, si es vol donar un bon servei públic.
Per tot això, es considera incompatible fer les tasques ordinàries planificades amb una sèrie de recursos i mitjans humans i actuar en diferents emergències i la posterior compensació en temps de treball, per qüestió de disponibilitat.
Per altra banda, i de conformitat amb el Decret 62/2006, de 7 de juliol, que regula el règim de control intern que ha d’exercir la Intervenció General de la CAIB, el passat dia 31 de gener de 2019 la Intervenció General va emetre l’informe definitiu de control financer 22/2017, revisió limitada de despeses de personal de l’Institut Balear de la Natura, en el qual recull com a irregularitat 10 que «En atenció als resultats de la prova 12 de l’objectiu E, aquesta Intervenció considera que s’han abonat indegudament els serveis prestats pel personal de l’IBANAT realitzats més enllà del nombre dels serveis retribuïts prevists a l’annex V del Conveni col·lectiu de l’IBANAT, per disponibilitat 24 hores, treball de diumenges o festius o plus de vols inclosos, vist que no s’ha establert cap excepció a la suspensió del seu abonament prevista a les illes de pressuposts de la CAIB dels exercicis 2016, 2017 i 2018».
D’acord amb tot això, el Consell de Govern va adoptar l’Acord del Consell de Govern de 7 de març de 2019 de modificació de l’Acord del Consell de Govern de 3 de febrer de 2017 pel qual s’estableixen els col·lectius de personal laboral al servei de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i de les entitats instrumentals integrants del sector públic autonòmic exceptuats de la suspensió de la concessió de retribucions per raó de la realització d’hores extraordinàries. En aquest s’acorda modificar els col·lectius de personal laboral al servei de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i de les entitats instrumentals integrats del sector públic autonòmic exceptuats de la suspensió de la concessió de retribucions per raó de la realització d’hores extraordinàries, entre els quals hi ha el personal de l’Institut Balear de la Natura en els supòsits següents:
En el mateix sentit, el Consell de Govern, a proposta del conseller de Medi Ambient, Agricultura i Pesca, redacta el següent Acord relacionat amb l’anterior, i pel qual s’estableix la convalidació i el reconeixement del pagament dels serveis extraordinaris fora de l’horari o la jornada habituals de treball al personal de l’IBANAT abans de la publicació de l’Acord de 7 de març de 2019 de modificació de l’Acord del Consell de Govern de 3 de febrer de 2017.
Per tot això, el Consell de Govern, a proposta del conseller de Medi Ambient, Agricultura i Pesca, en la sessió de 15 de març de 2019, adoptà entre d'altres l'Acord següent:
Primer. Disposar la convalidació i el reconeixement del pagament dels serveis extraordinaris fora de l’horari o la jornada habituals de treball per al personal amb tasques relatives a la prevenció i extinció d’incendis forestals, gestió forestal, espais naturals i espais recreatius, en relació amb els serveis prestats que excedeixen el nombre de serveis prevists en el Conveni col·lectiu de l’IBANAT, retribuïts en la relació de llocs de treball per mitjà de les retribucions complementàries de dedicació especial, d’horari especial i de perillositat, d’acord amb les quanties establertes en el Conveni col·lectiu de l’entitat.
Segon. Disposar que aquest Acord produeixi efectes retroactius per a tots els pagaments efectuats abans del 7 de març de 2019, una vegada publicat en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
Tercer. Publicar aquest Acord en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
Palma, 15 de març de 2019
La secretària del Consell de Govern Pilar Costa i Serra