Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

FONS DE GARANTIA AGRÀRIA I PESQUERA DE LES ILLES BALEARS (FOGAIBA)

Núm. 2269
Resolució del president del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears (FOGAIBA) per la qual es convoquen ajudes per a la millora de la producció i la comercialització dels productes de l’apicultura en l’àmbit de la comunitat autònoma de les Illes Balears, corresponents a l’any 2019 i d’acord amb el Programa Nacional Apícola 2017-2019

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

L’apicultura representa un sector ramader amb unes característiques molt especials que la defineixen i la diferencien de la resta d’activitats agràries.

Juntament amb l’interès econòmic de les produccions apícoles, no hi ha dubtes sobre el paper mediambiental imprescindible de l’apicultura i la seva contribució a l’equilibri ecològic, així com a la millora i al manteniment de la biodiversitat i a la fixació de la població en el medi rural.

El Reglament (UE) núm. 1308/2013 del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre de 2013, pel qual es crea l'organització comuna de mercats dels productes agraris i es deroguen els reglaments (CEE) núm. 922/72, (CEE) núm. 234/2001 i (CE) núm. 1234/2007, estableix en l’article 55 que, per millorar les condicions generals de producció i de comercialització dels productes apícoles, els estats membres poden establir programes nacionals per al sector de l’apicultura d’una durada de tres anys. A més, estableix que la contribució de la Unió als programes apícoles serà del 50% de les despeses efectuades pels estats membres.

D’altra banda, el Reglament d’execució (UE) 2015/1368 de la Comissió, de 6 d’agost de 2015, pel qual s’estableixen disposicions d’aplicació del Reglament (UE) 1308/2013 del Parlament Europeu i del Consell pel que fa a les ajudes al sector de l’apicultura, dicta les normes d’aplicació de les ajudes concedides per la Unió als programes nacionals per al sector de l'apicultura previstes en l’article 55 del Reglament (UE) núm. 1308/2013.

D’acord amb la normativa esmentada, la Comissió Europea, en data de 5 de juliol de 2016 i mitjançant Decisió d’execució (UE) 2016/1102, aprova el Programa nacional de mesures d’ajuda a l’apicultura 2017-2019 elaborat per l’Estat espanyol, els objectius del qual són millorar la rendibilitat de les explotacions apícoles optimitzant el cost de producció, mantenir un estat sanitari adequat de les caseres, facilitar l’assentament i el transport als apicultors transhumants, millorar la competitivitat del sector amb vista a l'obtenció de noves estratègies de comercialització i instaurar una dinàmica d’innovació tecnològica aplicada a la producció, entre d’altres.

El Reial decret 930/2017, de 27 d'octubre, pel qual es regula el règim d’ajudes a l’apicultura en el marc dels programes nacionals anuals, publicat en el BOE núm. 264, de 31 d'octubre de 2017, estableix la regulació d’un règim d’ajudes per al foment d’aquelles activitats destinades a millorar la producció i la comercialització dels productes de l’apicultura. Aquest Reial decret determina que el Ministeri d’Agricultura i Pesca, Alimentació i Medi Ambient (MAPAMA) ha de contribuir al finançament del sistema mitjançant un règim d’ajudes de fins a un màxim del 25 per cent del cost total de les mesures que es duran a terme, sempre d’acord amb les seves disponibilitats pressupostàries.

En l’àmbit de la comunitat autònoma de les Illes Balears, el Decret 64/2005, de 10 de juny, de creació del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears (FOGAIBA), en el seu article 2.a) estableix que el FOGAIBA té per objecte executar la política de la conselleria competent en matèria d’agricultura i pesca referent a l’aplicació de les mesures de foment i de millora dels sectors agrari i pesquer, incloses les derivades de la política agrícola comuna i dels fons procedents de l’Instrument Financer d’Orientació de la Pesca, de les mesures de desenvolupament rural i d'altres règims d’ajudes prevists per la normativa de la Unió Europea.

A més, mitjançant el Decret 65/2007, de 25 de juny, es regula la constitució, l’organització i el funcionament de l’organisme pagador de les despeses del Fons Europeu Agrícola de Garantia (FEAGA) i del Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural (FEADER) a la comunitat autònoma de les Illes Balears.

Així mateix, en l’Ordre de la consellera d’Agricultura i Pesca, de 23 de desembre de 2005, es disposa que el FOGAIBA assumeix, a partir de l’1 de gener de 2006, l’execució de la política de la Conselleria d’Agricultura i Pesca pel que fa a l’aplicació de les mesures de foment i de millora dels sectors agrari i pesquer.

Mitjançant el Decret 24/2015, de 7 d'agost, de la presidenta de les Illes Balears, s’estableixen les competències i l’estructura orgànica bàsica de les conselleries de l’Administració de la comunitat autònoma de les Illes Balears. En concret, en l'annex 1 s’acorda l'adscripció del FOGAIBA a la Conselleria de Medi Ambient, Agricultura i Pesca.

Per aplicar el Reial decret 930/2017 esmentat en aquesta comunitat autònoma, cal adaptar-lo a les particularitats organitzatives i procedimentals establertes de conformitat amb allò que preveu l’article 3.2 del text refós de la Llei de subvencions de la comunitat autònoma de les Illes Balears, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre.

D’acord amb allò que disposa l’article 15 del text refós de la Llei de subvencions esmentat, correspon aprovar la convocatòria d’aquestes ajudes mitjançant una resolució.

Per tot això, en virtut d’allò que estableix l’article 6.1 g) del Decret 64/2005, de 10 de juny, i a proposta del director gerent del FOGAIBA, dict la següent

RESOLUCIÓ

Primer

Objecte de les ajudes i àmbit d’aplicació

1. S’aprova la convocatòria d’ajudes per a la millora de la producció i la comercialització dels productes de l’apicultura, per a l'any 2019, d’acord amb el Programa nacional de mesures d’ajuda a l’apicultura 2017-2019 i d’acord amb allò que preveu el Reial decret 930/2017, de 27 d'octubre, pel qual es regula el règim d’ajudes a l’apicultura en el marc dels programes nacionals anuals, i es modifica el Reial decret 209/2002, de 22 de febrer, pel qual s’estableixen normes d’ordenació de les explotacions apícoles (BOE núm. 264, de 31 d'octubre de 2017).

2. L’àmbit territorial d’aplicació d’aquestes ajudes és la comunitat autònoma de les Illes Balears.

Segon

Import màxim de la convocatòria i finançament

1. A aquesta convocatòria es destina un import màxim de trenta-sis mil vuit-cents euros (36.800,00 €), amb la possibilitat d’ampliar la dotació de la partida pressupostària amb càrrec als pressupostos del FOGAIBA per a l’exercici 2019.

2. Les ajudes previstes en aquesta Resolució seran finançades amb devuit mil quatre-cents euros (18.400,00 €) pel Fons Europeu Agrícola de Garantia (FEAGA), amb nou mil dos-cents euros (9.200,00 €) amb càrrec al Ministeri d’Agricultura, Pesca i Alimentació (MAPA) i amb nou mil dos-cents euros (9.200,00 €) per la comunitat autònoma de les Illes Balears (CAIB).

3. La distribució del pressupost entre les illes es farà de la manera següent:

- Per a l’illa d’Eivissa, el 21,39 % del pressupost total de la convocatòria;

- Per a l’illa de Formentera, el 2,03 % % del pressupost total de la convocatòria;

- Per a l’illa de Mallorca, el 59,35 % del pressupost total de la convocatòria;

- Per a l’illa de Menorca, el 17,22 % del pressupost total de la convocatòria.

Si no es presenten sol·licituds o les sol·licituds presentades no poden cobrir la dotació de l’illa, el pressupost restant s’haurà de distribuir entre les altres illes, de manera proporcional d’acord amb el seu percentatge.

4. De conformitat amb allò que preveu l’article 58 del Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s’aprova el Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, la quantia prevista en el punt 1 es podrà veure incrementada amb un import addicional d’un màxim de 60.000,00 euros, condicionada l’efectivitat d’aquesta quantia addicional a la declaració de disponibilitat de crèdit com a conseqüència de les circumstàncies indicades en l’apartat a) del punt 2 de l’article 58 esmentat, amb l'aprovació prèvia de la modificació pressupostària corresponent, si escau, amb anterioritat a la resolució de concessió de la subvenció.

Tercer

Beneficiaris

1. Poden ser beneficiaris de les ajudes previstes en aquesta Resolució:

a) Les persones físiques o jurídiques, titulars d’una explotació apícola, incloses les de titularitat compartida que preveu la Llei 35/2011, de 4 d’octubre, sobre titularitat compartida de les explotacions agràries que:

- Figurin inscrites en el Registre Apícola de la Direcció General d’Agricultura i Ramaderia abans de l’1 de gener de 2019, i hagin fet la declaració anual obligatòria abans de l’1 de març de 2019. La comprovació d’aquest aspecte es farà d’ofici, llevat de manifestació en contra del peticionari, atès que aquesta autorització s’entén atorgada amb la presentació de la sol·licitud d’ajuda.

Els abellars abandonats i les caseres mortes no donaran lloc al cobrament d’ajudes per part del seu titular.

- Facin com a mínim un tractament a l’any contra la varroasi, d’acord amb allò que estableix el Reial decret 608/2006, de 19 de maig, pel qual s’estableix i es regula un programa nacional de lluita i de control de les malalties de les abelles de la mel.

- Disposin d’una assegurança de responsabilitat civil.

- Compleixin les previsions que conté el Reial decret 209/2002, de 22 de febrer, pel qual s’estableixen normes d’ordenació de les explotacions apícoles.

b) Les cooperatives apícoles i les organitzacions representatives amb personalitat jurídica pròpia que, a l’acabament del termini de presentació de les sol·licituds, estiguin integrades per apicultors que compleixin els requisits establerts en l’epígraf anterior. En aquest cas, l'ajuda serà proporcional al nombre d'apicultors integrants que complesquin els requisits de l'apartat anterior.

2. Un mateix apicultor només pot ser beneficiari d’ajuda per una mateixa actuació de manera única per cadascuna de les seves caseres, ja sigui a títol individual o bé com a integrant d’una cooperativa o d’una organització representativa.

3. Només podran ser beneficiaris aquells sol·licitants, que després de la baremació feta segons el punt 3 de l’apartat setè d’aquesta Resolució, obtenguin una puntuació mínima de 5 punts.

4. A més dels requisits establerts en els punts anteriors, han de complir els requisits previstos en l’article 13 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions; tot això, abans que s'acabi el termini de presentació de les sol·licituds.

5. D’acord amb allò que disposa l’article 13.2 e) de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, es considerarà que els beneficiaris es troben al corrent de les obligacions tributàries i amb la Seguretat Social quan es verifiqui allò que disposen l’article 38 del Decret 75/2004, de 27 d’agost, que desenvolupa determinats aspectes de la Llei de finances i de les lleis de pressupostos generals de la comunitat autònoma de les Illes Balears, i els articles 18 i 19 del Reial decret 887/2006 esmentat, de 21 de juliol. La circumstància d’estar al corrent de les obligacions tributàries, estatals i autonòmiques, i amb la Seguretat Social, ha de quedar acreditada abans que es dicti la proposta de resolució de concessió i en el moment del pagament.

La comprovació del compliment d’aquests requisits la farà el FOGAIBA i/o la Conselleria de Medi Ambient, Agricultura i Pesca, atès que la presentació de la sol·licitud suposa l’autorització per a la seva comprovació, llevat de manifestació expressa en contra. Quan el sol·licitant de l’ajuda no estigui obligat a presentar les declaracions o els documents a què es refereixen les obligacions previstes en el paràgraf anterior, se n’acreditarà el compliment mitjançant una declaració responsable.

6. De conformitat amb allò que disposa l’article 11 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d’igualtat de dones i homes, tampoc no podran ser beneficiaris de les subvencions previstes en aquesta Resolució les empreses i les entitats sol·licitants sancionades o condemnades, en els darrers tres anys, per resolució administrativa o sentència judicial fermes, per haver exercit o tolerat pràctiques laborals considerades discriminatòries per raó de sexe o de gènere.

Quart

Actuacions subvencionables

1. Poden ser subvencionades les despeses corresponents a aquelles activitats o inversions, realitzades i pagades pel beneficiari entre l’1 d'agost de 2018 i el 31 de juliol de 2019, destinades a les finalitats següents:

A) Assistència tècnica als apicultors i a les organitzacions d'apicultors:

A.1. Contractació de tècnics i d’especialistes per a la informació i l'assistència tècnica als membres de les agrupacions d'apicultors en la sanitat apícola, en la lluita contra agressors dels bucs i en l'àmbit de laboratori, així com l'assessorament global en la producció.

A.2. Organització, celebració i assistència a cursos de formació d'apicultors i formació continuada dels tècnics i dels especialistes de les agrupacions i del personal de laboratoris apícoles de cooperatives, inclosos els desplaçaments col·lectius a les accions formatives.

A.3. Sistemes de divulgació tècnica.

B) Lluita contra les agressions i les malalties de les caseres:

B.1. Tractaments quimioterapèutics contra la varroasi, autoritzats per l’Agència Espanyola del Medicament i Productes Sanitaris (AEMPS).

B.2. Tractaments contra la varroasi autoritzats per l’Agència Espanyola del Medicament i Productes Sanitaris compatibles amb l’apicultura ecològica.

B.3. Promoció i creació d’agrupacions de defensa sanitària (ADS) apícoles o d'una figura equivalent per a la lluita contra la varroasi, com ara cooperatives o cooperatives de segon grau.

B.4. Sobrealimentació de les caseres i renovació i purificació de cera.

Aquesta ajuda tan sols es pot concedir als apicultors beneficiaris de les mesures B.1 i/o B.2.

En tot cas, tan sols es podran concedir ajudes per a la mesura B.4 del punt 1 de l’apartat quart sempre que es cobreixin les necessitats financeres per atendre les sol·licituds de les mesures B.1 i B.2 d’aquest punt.

B.5. Adquisició de trampes i atraients per a la captura de la vespa carnissera asiàtica (Vespa velutina) i d'altres espècies exòtiques invasores.

C) Racionalització de la transhumància:

C.1. Adquisició, conservació i millora dels mitjans de transport. Material per al maneig de caseres: grues, malles de cobertura, canvi de caseres per obtenir mels monoflorals, sistemes mòbils d'extracció de mel i altres eines i equips necessaris per facilitar la transhumància, a excepció de vehicles de transport, combustible, productes per a l'alimentació de les abelles i cera.

C.2. Sistemes de protecció o de vigilància antirobatori o de geolocalització integrats a les caseres.

C.3. Quota de l'assegurança de responsabilitat civil de les caseres.

D) Suport als laboratoris d'anàlisi de productes apícoles per ajudar els apicultors a comercialitzar i a fer valer els seus productes:

D.1. Contractació de serveis d'anàlisi de mel i de productes apícoles per a apicultors i agrupacions d'apicultors que es facin en laboratoris reconeguts per l'autoritat competent.

D.2. Promoció i creació de laboratoris d'agrupacions d'apicultors.

D.3. Adquisició d'aparells, equips i altres materials per a l'anàlisi de la mel i d'altres productes apícoles.

E) Mesures de suport a la repoblació de la cabanya apícola:

E.1. Inversions per a la cria de reines (nuclis de fecundació, incubadores i material per a la inseminació artificial de reines).

E.2. Adquisició i cria de reines de races autòctones per a la reposició de baixes, sempre que es cobreixin els imports necessaris per atendre les sol·licituds de la mesura E1.

2. Quant a les despeses subvencionables, serà d’aplicació allò que estableixen els articles 31 a 33 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, i també allò que estableix l’article 83 del Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s’aprova el Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.

3. Quan l’import de la despesa subvencionable superi la quantia de 18.000,00 euros en cas de subministrament de béns d’equipament o de prestació de serveis per part d'empreses de consultoria o d’assistència tècnica, el beneficiari ha de sol·licitar com a mínim tres ofertes de proveïdors diferents, amb caràcter previ a la contractació del compromís per a la prestació del servei o del lliurament del bé, excepte quan, a causa de les característiques especials de les despeses subvencionables, no hi hagi en el mercat un nombre suficient d’entitats que el subministrin o l'ofereixin, o quan la despesa s’hagi fet abans de la sol·licitud de subvenció.

L’elecció entre les ofertes presentades, que s'han d'adjuntar a la justificació de la subvenció, es farà segons criteris d’eficiència i d’economia, amb la justificació expressa en una memòria de l’elecció quan aquesta no recaigui en la proposta econòmica més avantatjosa.

4.  L’impost sobre el valor afegit (IVA) no serà subvencionable en cap cas.

 

Cinquè

Quantia de les ajudes

1. La quantia de les ajudes que han de rebre els beneficiaris serà la corresponent a l’aplicació del 75% sobre el pressupost i la despesa aprovada, tret dels tractaments quimioterapèutics contra la varroasi que no siguin compatibles amb l’agricultura ecològica, que serà del 50%.

2. En el cas de contractació de tècnics i d’especialistes per a la informació i l'assistència tècnica als apicultors, es tindran en compte els límits següents:

Preu horari màxim del tècnic o especialista: 60,00 €/h (100,00 €/h si és de fora de l'illa de referència).

Preu màxim per a l'allotjament i les dietes: 150,00 €/dia.

El transport ha de ser en tarifa turística.

Sisè

Sol·licituds

1. El termini de presentació de sol·licituds serà des de l'endemà de la publicació en el BOIB de l’extracte d'aquesta Resolució fins al 10 de maig de 2019.

2. Les sol·licituds d’ajuda, d’acord amb el model de l’annex 1 que figura en el web del FOGAIBA, han d'anar adreçades al FOGAIBA (A04013550) i s’han de presentar en els registres d’entrada d’aquest ens, de la Conselleria de Medi Ambient, Agricultura i Pesca o de qualsevol dels registres previstos en l’article 38.4 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú.

Caldrà subministrar totes i cadascuna de les dades que s’indiquen en l’annex esmentat, i també assumir els compromisos, atorgar les autoritzacions i fer les declaracions contingudes en aquest mateix annex.

Les sol·licituds d’ajuda han d’adjuntar la documentació següent:

a) En el cas de persones  jurídiques: fotocòpia del NIF del sol·licitant.

b) En el cas de persones jurídiques: fotocòpia dels estatuts socials correctament inscrits en el registre corresponent.

c) Si escau, acreditació de la representació amb la qual actua el sotasignat de la sol·licitud.

d) Memòria de les activitats que es desenvoluparan i de les inversions previstes.

e) Pressupostos detallats o factures proforma de les activitats i de les inversions previstes. En el cas del transport, ha de ser en tarifa turística, que caldrà acreditar mitjançant la factura i la targeta d’embarcament.

f) Fotocòpia del llibre de registre d’explotació apícola en què figuri el nombre de caseres, el tipus i la classe d’explotació o l'autorització per comprovar d’ofici les dades que figuren en el Registre Apícola de la Direcció General d'Agricultura i Ramaderia. En el cas de cooperatives apícoles i d’organitzacions representatives, es presentarà, respecte de cadascuna de les explotacions per a les quals se sol·licita l’ajuda, la mateixa documentació o l’autorització dels socis de l'entitat, d’acord amb el model de l’annex 4.

g) En el cas de cooperatives apícoles i d’organitzacions representatives, a més, caldrà aportar la relació detallada dels apicultors sol·licitants, indicant-n’hi el NIF, el número de registre d’explotació i el nombre de cens de les caseres, a data 31 de desembre de 2018. Aquesta relació també es presentarà en suport informàtic (full de càlcul).

h) Fotocòpia de l'assegurança de responsabilitat civil de cada apicultor, vigent a la data de presentació de la sol·licitud, i justificant bancaria del pagament de l’assegurança. En el cas d’agrupacions d’apicultors que hagin subscrit una assegurança col·lectiva, se n’haurà de presentar una còpia i l’acreditació dels apicultors que cobreix.

i) Documentació per verificar que s’ha fet com a mínim un tractament a l’any contra la varroasi, d’acord amb allò que estableix el Reial decret 608/2006, de 19 de maig, que pot consistir en una fotocòpia del full d’informació sanitària del llibre de registre d’explotació apícola, amb el darrer tractament realitzat. En el cas de cooperatives apícoles i d’organitzacions representatives, caldrà presentar la documentació de cadascuna de les explotacions per a les quals se sol·licita l’ajuda.

3. No caldrà presentar la documentació o les dades que es puguin obtenir per mitjans telemàtics en cas que ja s’hagi presentat algun d’aquests documents en ocasió de la tramitació d’altres expedients al FOGAIBA o a la Conselleria de Medi Ambient, Agricultura i Pesca; en aquest cas, n’hi haurà prou a esmentar l’expedient en què consta aquesta informació o, si escau, que la informació figuri en la base de dades documental prevista en el Decret 53/2006, de 16 de juny. Això no obstant, l’acreditació de facultats ha de ser vigent en la data en què es presenta la sol·licitud.

4. La comprovació del DNI de la persona beneficiària i del seu representant la farà d’ofici el FOGAIBA.

5. En cas que es vulgui denegar expressament l’autorització al FOGAIBA i/o a la Conselleria de Medi Ambient, Agricultura i Pesca per a la comprovació dels DNI i per a l’obtenció dels certificats d’estar al corrent de les obligacions tributaries, estatals i autonòmiques i amb la Seguretat Social o d’inscripció en el Registre Apícola de la Direcció General d'Agricultura i Ramaderia, caldrà aportar el document de denegació i els certificats corresponents.

En cas que no s’estigui obligat a presentar les declaracions o els documents a què es refereixen les obligacions tributàries, estatals i autonòmiques, i amb la Seguretat Social, se n’acreditarà el compliment mitjançant una declaració responsable.

6. Si la sol·licitud d’ajuda o qualsevol dels documents que siguin necessaris no reuneix els requisits indicats, s’ha de requerir l’interessat perquè, en un termini de deu dies, repari la falta o adjunti els documents preceptius, indicant que, si no ho fa, es considerarà que desisteix de la seva petició amb la resolució prèvia, que s'ha de dictar en els termes que preveu l’article 21 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

7. La presentació de la sol·licitud suposa l’acceptació, per part de l’interessat, d’allò que conté aquesta convocatòria, de les bases reguladores establertes en el Reial decret 930/2017 esmentat, de 27 d'octubre, i de la resta de normativa d’aplicació.

Setè

Selecció dels beneficiaris i criteris objectius i de preferència

1. El procediment de concessió de les subvenciones regulades per aquesta Resolució es tramitarà en règim de concurrència competitiva.

2. En cas que les peticions presentades excedeixin el crèdit disponible, la distribució es farà d’acord amb l’ordre de prelació següent:

1r. Assistència tècnica als apicultors i a les organitzacions d'apicultors.

2n. Lluita contra les agressions i les malalties de les caseres.

3r. Racionalització de la transhumància.

4t. Suport als laboratoris d'anàlisi de productes apícoles per ajudar els apicultors a comercialitzar i a fer valer els seus productes.

5è. Mesures de suport a la repoblació de la cabanya apícola.

3. Dins de cada grup de prelació, en cas necessari, s'ordenaran les sol·licituds d’acord amb la puntuació obtinguda i amb els criteris objectius de valoració següents:

a) Dimensió de les explotacions acollides a l'ajut. Entesa com el nombre de caseres potencialment destinatàries de la mesura, tant en el cas de sol·licituds presentades per titulars d'explotacions com de sol·licituds presentades per organitzacions o associacions d'apicultors legalment reconegudes i agrupacions de defensa sanitària (màxim 5 punts).

  • < 150 caseres: 1 punt.
  • 151-500 caseres: 3 punts.
  • > 500 caseres: 5 punts.

b) Participació en règims de les figures de qualitat diferenciada reconegudes d'acord amb el Reglament (UE) núm. 1151/2012 del Parlament Europeu i del Consell, de 21 de novembre de 2012, sobre els règims de qualitat dels productes agrícoles i alimentaris, o d'acord amb el Reglament (CE) núm. 834/2007 del Consell, de 28 de juny de 2007, sobre producció i etiquetatge dels productes ecològics, pel qual es deroga el Reglament (CEE) núm. 2092/91, o d'acord amb marques de qualitat reconegudes mitjançant normativa autonòmica, 1 punt (màxim 1 punt).

c) Pertinença del sol·licitant a una agrupació de defensa sanitària ramadera legalment reconeguda, 1 punt (màxim 1 punt).

d) Pertinença del sol·licitant a una cooperativa apícola, 1 punt (màxim 1 punt).

e) Que les explotacions sol·licitants tinguin titularitat compartida, als efectes del que estableix la Llei 35/2011, de 4 d'octubre, sobre titularitat compartida de les explotacions agràries, o que la titularitat l’ostenti un agricultor jove, d'acord amb la definició i les condicions establertes en el Reglament (UE) núm. 1307/2013 del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre de 2013, pel qual s'estableixen normes aplicables als pagaments directes als agricultors en virtut dels règims d'ajuda inclosos en el marc de la PAC, pel qual es deroguen els reglaments (CE) núm. 637/2008 i (CE) núm. 73/2009 del Consell, 1 punt (màxim 1 punt).

f) Mitjana de caseres per apicultor de la sol·licitud:

  • > 50-100 caseres: 1 punt.
  • > 100 caseres: 2 punts.

g) Si disposen d'assessor tècnic: 2 punts.

4. Els criteris de valoració especificats anteriorment s’han de complir en el moment de l’acabament del termini de presentació de sol·licituds. La disponibilitat d'assessor tècnic es demostrarà mitjançant factures d'aquest concepte.

5. En cas d'un altre empat, es resoldrà amb el prorrateig de la quantitat que resti entre els sol·licitants que resultin empatats.

Vuitè

Comissió Avaluadora

1.  La Comissió Avaluadora estarà integrada per:

-    President: secretària general de la Conselleria de Medi Ambient, Agricultura i Pesca o la persona en qui delegui.

-    Vicepresident: director general de Pesca i Medi Marí o la persona en qui delegui.

-    Vocals:

*   Director gerent del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears (FOGAIBA) o la persona en qui delegui.

*   Director general d’Agricultura i Ramaderia o la persona en qui delegui.

*   Adjunt a la Gerència del FOGAIBA o la persona en qui delegui.

*   Cap del Departament Jurídic del FOGAIBA o la persona en qui delegui.

*   Cap del Servei de Gestió Econòmica del FOGAIBA o la persona en qui delegui.

*   Cap del Servei d’Ajudes OCM, de l'Estat i de Pesca del FOGAIBA o la persona en qui delegui.

*   Un representant del Consell Insular de Mallorca.

*   Un representant del Consell Insular de Menorca.

*   Un representant del Consell Insular d’Eivissa.

*   Un representant del Consell Insular de Formentera.

-    Secretari: actuarà com a secretari un dels vocals de la Comissió Avaluadora.

2. La Comissió Avaluadora és l’òrgan col·legiat al qual correspon examinar les sol·licituds presentades, aplicar els criteris de valoració previstos en l’apartat setè d'aquesta Resolució i emetre l'informe que ha de servir de base per a l’elaboració de la proposta de resolució. Aquesta Comissió únicament es constituirà si les sol·licituds amb dret d’ajuda superen les quanties destinades a aquesta convocatòria i s’ha d’establir una prelació entre les sol·licituds presentades aplicant els criteris de selecció prevists en l’apartat setè.

Això no obstant, en cas de renúncia o desistiment de la persona sol·licitant, i també de desestimació de la subvenció per no reunir els requisits exigits, la intervenció de la Comissió Avaluadora no serà preceptiva i l’òrgan competent declararà conclusos aquests expedientes sense cap altre tràmit.

3. Perquè la Comissió Avaluadora s’entengui vàlidament constituïda, es requerirà la presència del president i del secretari o, en el seu cas, d'aquells que els substitueixin i com a mínim de la meitat dels seus membres que pertanyin al FOGAIBA.

Novè

Instrucció del procediment

1. L’òrgan competent per a la instrucció del procediment de concessió de les ajudes és l’Àrea de Gestió d’Ajudes del FOGAIBA. Aquest òrgan durà a terme, d’ofici, les actuacions necessàries per a la determinació, el coneixement i la comprovació de les dades en virtut de les quals s’ha de dictar la resolució.

2. La resolució dels expedients la dictarà el vicepresident del FOGAIBA, a proposta del cap del Servei d’Ajudes OCM, de l'Estat i de Pesca i, si escau, previ informe de la Comissió Avaluadora. Abans de l'emissió de l'informe de la Comissió Avaluadora, la unitat gestora emetrà un informe en què s'acreditarà, si és favorable, la legalitat de l'ajuda i l’import. En aquesta resolució s’ha de detallar el finançament de cadascuna de les administracions que hi intervenen.

3. El termini màxim per dictar i notificar la resolució expressa és de sis mesos, a partir de l’acabament del termini de presentació de sol·licituds, i s’ha de notificar individualment a les persones interessades. Un cop hagi transcorregut aquest termini, si no s'ha notificat cap resolució expressa, la sol·licitud s’ha d’entendre desestimada.

4. Contra aquesta resolució es podrà interposar recurs d’alçada davant el conseller de Medi Ambient, Agricultura i Pesca, en el termini d’un mes, a comptar des de l’endemà de la notificació de la resolució, d’acord amb allò que estableixen l’article 58.4 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l’Administració de la comunitat autònoma de les Illes Balears i els articles 121 i 122 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

Desè

Obligacions dels beneficiaris

1. Són obligacions dels beneficiaris les que s’estableixen en l’article 14 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.

2. El règim jurídic aplicable per l’incompliment de les obligacions indicades és allò que preveu la Llei 38/2003 esmentada, de 17 de novembre, amb les especificitats procedimentals i organitzatives previstes en el Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s’aprova el Text refós de la Llei de subvencions i comprendrà des del reintegrament de l’ajuda i el pagament de l’interès de demora fins a la imposició de les sancions corresponents.

3. Pel que fa als impagaments i les penalitzacions, i sense perjudici d’actuacions posteriors efectuades per l’autoritat inspectora en l’àmbit de les seves competències, s’aplicarà el següent:

a) L’interès afegit a l’import dels pagaments indeguts recuperats d’acord amb l’article 54, apartat 1, l’article 58, apartat 1, lletra e) o l’article 63, apartat 3, del Reglament (UE) núm. 1306/2013 del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre del Consell, de 17 de desembre de 2013, sobre el finançament, la gestió i el seguiment de la política agrícola comuna, pel qual es deroguen els reglaments (CE) núm. 352/78, (CE) núm. 165/94, (CE) núm. 2799/98, (CE) núm. 814/2000 i (CE) núm. 485/2008 del Consell, s’ha de calcular de conformitat amb l’article 27 del Reglament d’execució (UE) núm. 908/2014 de la Comissió, de 6 d’agost de 2014, pel qual s’estableixen disposicions d’aplicació del Reglament (UE) núm. 1306/2013 del Parlament Europeu i del Consell pel que fa als organismes pagadors i altres organismes, la gestió financera, la liquidació de comptes, les normes relatives als controls, les garanties i les transparències.

b) En cas de frau o negligència greu que siguin responsabilitat dels beneficiaris, a més de tornar els pagaments indeguts i els interessos corresponents de conformitat amb l’article 63, apartat 3, del Reglament (UE) núm. 1306/2013 del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre de 2013, han d’abonar l’import inicialment pagat i l’import a què tenen dret.

4. Qualsevol persona que tingui coneixement de fets que puguin ser constitutius de frau o d’irregularitat amb relació a operacions o projectes finançats, totalment o parcialment, amb càrrec a fons procedents de la Unió Europea, en el marc d'aquesta convocatòria, podrà posar aquests fets en coneixement del Servei Nacional de Coordinació Antifrau de la Intervenció General de l'Administració de l'Estat per mitjans electrònics a través del canal habilitat a l'efecte pel Servei al web http://igaepre.central.sepg.minhac.age/sitios/igae/es-ES/Paginas/Denan.aspx, i en els termes que estableix la Comunicació 1/2017, de 3 d'abril, del Servei.

Onzè

Justificació i pagament de les ajudes

1. El termini per justificar l’execució de l’actuació i de les despeses objecte de subvenció acaba el 9 d’agost de 2019 i són elegibles aquelles activitats o inversions fetes i pagades pel beneficiari entre l’1 d'agost de 2018 i el 31 de juliol de 2019.

2. Quant a la forma de justificació de la despesa realitzada i dels justificants de la despesa, serà d’aplicació allò que disposen l’article 30 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions i els capítols II i III del títol II del Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s’aprova el Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.

3. Dins del termini de justificació establert, els beneficiaris han de presentar la sol·licitud de pagament, que inclourà el compte justificatiu corresponent, el qual s’ha d’ajustar al model de l’annex 2 que figura en el web del FOGAIBA, adreçada al FOGAIBA. Caldrà subministrar totes les dades, assumir els compromisos, atorgar les autoritzacions i fer les declaracions que s’indiquen en aquest annex.

A aquestes sol·licituds, caldrà adjuntar-hi la documentació següent:

a) Memòria de les activitats realitzades i dels resultats obtinguts.

b) Indicadors de rendiment, amb el model indicant en l'annex 5.

c) Relació de justificants imputats, d’acord amb el model de l’annex 3 que figura a la pàgina web del FOGAIBA.

d) Documentació justificativa de les despeses realitzades. La justificació de la despesa s’entendrà efectuada mitjançant la presentació de les factures pagades que reuneixin les formalitats i els requisits previstos en el Reial decret 1619/2012, de 30 de novembre, pel qual s’aprova el reglament que regula les obligacions de facturació (BOE núm. 289, d’1 de desembre de 2012) i els justificants de pagament.

Podran ser considerats com a justificants de pagament els documents següents:

1r. Extracte bancari en què quedi identificat el pagament fet mitjançant la indicació del concepte, l’import i la identificació del pagador i del destinatari.

2n. Factura que incorpori l’acreditació del cobrament per part de l’emissor o de la persona responsable de l’empresa amb capacitat de cobrament. A aquest efecte, en la factura han de quedar consignats la data de cobrament, la identificació (amb indicació del nom), el NIF i la signatura del declarant del cobrament de la factura i el segell de l’empresa, que serà facultatiu en cas que l’emissor sigui una persona física.

3r. Comprovant de la transferència bancària en què quedi identificat el pagament fet mitjançant la indicació del concepte, l’import i la identificació del pagador i del destinatari.

4t. Qualsevol altre document de valor probatori equivalent, vàlid en dret, mitjançant el qual s’acrediti la realització efectiva del pagament.

Aquesta documentació romandrà a disposició de l’Agència Tributària i de la Conselleria d’Hisenda i Administracions Públiques per a la realització de qualsevol control que es consideri oportú.

No s’admetran pagaments en efectiu d’un import igual o superior als 2.500,00 euros, en els termes previstos en l’article 7 de la Llei 7/2012, de 29 d’octubre, de modificació de la normativa tributària i pressupostària i d’adequació a la normativa financera per a la intensificació de les actuacions i la lluita contra el frau.

e) Targetes d'embarcament, si escau.

f) Si escau, indicació dels criteris de repartiment dels costos generals i/o indirectes, incorporats en la relació de justificants de despeses.

g) Si escau, els tres pressupostos que, en aplicació de l’article 31.3 de la Llei general de subvencions, hagi sol·licitat el beneficiari, i també la memòria justificativa de l’elecció, si escau.

4. En cas que es vulgui denegar expressament l’autorització al FOGAIBA i/o a la Conselleria de Medi Ambient, Agricultura i Pesca per a l’obtenció dels certificats d’estar al corrent de les obligacions tributaries, estatals i autonòmiques i amb la Seguretat Social, caldrà aportar el document de denegació i els certificats corresponents.

En cas que no s’estigui obligat a presentar les declaracions o els documents a què es refereixen les obligacions tributaries, estatals i autonòmiques i amb la Seguretat Social, caldrà presentar una declaració responsable que n’acrediti el compliment.

5. L’import de l’ajuda concedida s’abonarà al beneficiari mitjançant transferència bancària, una vegada hagi justificat el compliment de la finalitat i l’aplicació de la subvenció, amb l’autorització prèvia del director gerent del FOGAIBA, a proposta del cap del Servei d’Ajudes OCM, de l’Estat i de Pesca, previ informe de la unitat gestora. El fet de no presentar la documentació justificativa en el termini i en els termes establerts suposa un incompliment al qual se li aplicarà allò que estableix el punt 2 de l’apartat desè d’aquesta Resolució.

Dotzè

Incompatibilitat de les ajudes

Les ajudes objecte d’aquesta convocatòria són incompatibles amb les que la persona beneficiària rebi per a la mateixa finalitat de qualsevol Administració pública o d’una altra entitat pública o privada; en cap cas, però, l’import rebut, aïlladament o conjuntament, pot superar el valor de les despeses originades per la realització de les activitats.

Tretzè

Règim jurídic aplicable

El règim jurídic aplicable a aquesta convocatòria serà el que estableixen:

- Reglament (UE) núm. 1308/2013 del Parlament Europeu i del Consell, pel qual es crea l'organització comuna de mercats dels productes agraris i pel qual es deroguen els reglaments (CEE) núm. 922/72, (CEE) núm. 234/2001 i (CE) núm. 1234/2007.

- Reglament delegat (UE) 2015/1366 de la Comissió, d’11 de maig de 2015, pel qual es completa el Reglament (UE) núm. 1308/2013 del Parlament Europeu i del Consell pel que fa a les ajudes al sector de l’apicultura.

- Reglament d’execució (UE) 2015/1368 de la Comissió, de 6 d’agost de 2015, pel qual s’estableixen disposicions d’aplicació del Reglament (UE) 1308/2013 del Parlament Europeu i del Consell pel que fa a les ajudes al sector de l’apicultura.

- Reglament (UE) núm. 1306/2013 del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre de 2013, sobre el finançament, la gestió i el seguiment de la Política Agrícola Comuna, pel qual es deroguen els reglaments (CE) núm. 352/78, (CE) núm. 165/94, (CE) núm. 2799/98, (CE) núm. 814/2000, (CE) núm. 1290/2005 i (CE) núm. 485/2008 del Consell.

- Reglament d’execució (UE) núm. 809/2014 de la Comissió, de 17 de juliol de 2014, pel qual s’estableixen disposicions d’aplicació del Reglament (UE) núm. 1306/2013 del Parlament Europeu i del Consell pel que fa al sistema integrat de gestió i control, les mesures de desenvolupament rural i la condicionalitat.

- Reglament delegat (UE) núm. 640/2014 de la Comissió, d’11 de març de 2014, pel qual es completa el Reglament (UE) núm. 1306/2013 del Parlament Europeu i del Consell, quant al sistema integrat de gestió i control i a les condicions sobre la denegació o la retirada dels pagaments i sobre les sancions administratives aplicables als pagaments directes, a l’ajuda al desenvolupament rural i a la condicionalitat.

- Programa nacional de mesures d’ajuda a l’apicultura 2017-2019, aprovat per la Comissió Europea, el 5 de juliol de 2016, i per Decisió d’execució (UE) 2016/1102 de la Comissió Europea.

- Reial decret 930/2017, de 27 d'octubre, pel qual es regula el règim d’ajudes a l’apicultura en el marc dels programes nacionals anuals.

- Reial decret 209/2002, de 22 de febrer, pel qual s’estableixen normes d’ordenació de les explotacions apícoles.

- Reial decret 608/2006, de 19 de maig, pel qual s’estableix i es regula un programa nacional de lluita i control de les malalties de les abelles de la mel.

- Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.

- Reglament de la Llei general de subvencions (Reial decret 887/2006, de 21 de juliol).

- Text refós de la Llei de subvencions, aprovat per Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre.

- Resta de normativa de desenvolupament i aplicació.

Catorzè

Publicació

Aquesta Resolució s’ha de comunicar a la Base de Dades Nacional de Subvencions i s’ha de publicar, juntament amb el seu extracte, en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

 

Palma, 13 de març de 2019

El president del FOGAIBA Vicenç Vidal Matas

 

ANNEX 4

________________________________________________________________________________ ,

amb DNI __________________, i cartilla ramadera núm.: ________IB_________________________,

soci o sòcia de__________________________________________________________________ ,

AUTORITZO:

1.  La Conselleria de Medi Ambient, Agricultura i Pesca i les empreses que en depenen perquè comprovin d’ofici les dades que figuren en el Registre Apícola de la Direcció General d'Agricultura i Ramaderia a l’efecte de qualsevol tramitació d’ajudes corresponent al Programa Nacional Apícola 2017-2019.

2.  Que el FOGAIBA pugui trametre les dades que figurin en el Registre Apícola de la Direcció General d'Agricultura i Ramaderia en la tramitació dels expedients d’ajudes del Programa Nacional Apícola 2017-2019 a l’associació ______________.

 

____________, ________ de _______________ de 20__

 

[rúbrica]

 

ANNEX 5. Indicadors de rendiment

__________________________________________________, amb DNI __________________, en nom propi/en representació de_____________________________ ______, amb NIF __________________,

INFORM:

Amb les ajudes rebudes s'han cobert els indicadors següents:

1. Assistència tècnica.

1.1 Nombre de cursos finançats.

1.2 Nombre de documents tècnics publicats.

1.3 Nombre d'apicultors que han rebut formació.

1.4 Ràtio de tècnics contractats.

_____________ 1.4.a per casera.

_____________ 1.4.b per apicultor.

2. Lluita contra la varroasi i altres agressors.

2.1 Nombre de tractaments de varroasi finançats.

2.2 Ràtio de tractaments de varroasi finançats per explotació.

2.3 Cost mitjà del tractament de varroasi per casera.

2.4 Nombre d'intervencions finançades per fer front a altres agressors i malalties:

3. Racionalització de la transhumància.

3.1.a Nombre d'apicultors que han rebut ajuda.

3.1.b Nombre de caseres afectades.

3.2 Nombre d'apicultors que s'han beneficiat de la compra d'equipament.

3.3 Cost mitjà de la inversió finançada.

3.4 Nombre de quotes d'assegurança finançades.

_____________ 3.4.a per apicultor.

_____________ 3.4.b per casera.

4. Suport a laboratoris d'anàlisi.

4.1 Nombre i tipus d'anàlisi d'acord amb la directiva de la mel.

4.2 Nombre i tipus d'altres anàlisis en mel finançades.

4.3 Nombre d'anàlisis efectuades en altres productes.

4.4 Nombre d'anàlisis de residus en cera.

5. Repoblació.

5.1 Nombre d'apicultors finançats.

5.2 Nombre d'apicultors venedors de material reproductiu que han rebut suport.

5.3 Cost mitjà de la compra de reines.

____________, ________ de _______________ de 20__

 

[rúbrica]