Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
CONSELLERIA D'EDUCACIÓ I UNIVERSITAT
Núm. 2254
Resolució de la directora general de Formació Professional i Formació del Professorat d’12 de març de 2019 per la qual es convoquen els centres docents de titularitat pública dependents de la Conselleria d’Educació i Universitat que imparteixen educació primària o educació secundària obligatòria a participar en el programa d’experiència formativa “Parlem català, intercanvis entre centres educatius dels territoris de parla catalana” per al curs 2019-2020
Antecedents
1.L’Estatut d’autonomia de les Illes Balears, segons la redacció que en fa la Llei orgànica 1/2007, de 28 de febrer, exposa a l’article 35 que la Comunitat Autònoma de les Illes Balears té la competència exclusiva per a l’ensenyament de la llengua catalana, pròpia de les Illes Balears, i disposa que la normalització lingüística ha de ser un objectiu dels poders públics.
2.La Llei 3/1986, de 29 d’abril, de normalització lingüística a les Illes Balears estableix a l’article 22.2 que l’Administració ha de prendre les mesures adequades perquè la llengua catalana sigui emprada progressivament en tots els centres d’ensenyament, a fi de garantir-ne l’ús com a vehicle d’expressió normal, tant a les actuacions internes com a les externes i a les actuacions i documents administratius.
3.El Decret 92/1997, de 4 de juliol, que regula l’ús i l’ensenyament de i en llengua catalana, pròpia de les Illes Balears, en els centres docents no universitaris de les Illes Balears determina a l’article 21 que es fomentarà l’ús de la llengua catalana en els actes culturals que el centre organitzi i en les activitats complementàries que s’ofereixin als alumnes.
4.El Decret 41/2016, de 15 de juliol, pel qual es regula la formació permanent del professorat de l’ensenyament no universitari de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears determina a l’article 5 c que és un objectiu de la formació permanent del professorat, entre d’altres, impulsar la creació de xarxes de centres i personal docent per mitjà del treball col·laboratiu per intercanviar experiències i difondre les bones pràctiques educatives, i a l’article 8.1 e determina com una de les modalitats formatives els programes d’experiència formativa que impulsin i reconeguin la participació en experiències d’innovació, experiències formatives en empreses i institucions, intercanvis, participació en programes europeus i en projectes de recerca per a la investigació educativa.
5.L’Ordre del conseller d’Educació i Universitat de dia 24 d’abril de 2017 per la qual es regula l’homologació, el reconeixement, la certificació i el registre de la formació permanent del professorat no universitari de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears estableix a l’article 15.1 a que la participació en activitats d’innovació, programes internacionals, pràctiques en empreses, grups de treball i altres activitats considerades d’experiència formativa podran tenir la consideració d’activitats de formació permanent del professorat en la modalitat formativa que s’estableix a l’article 8 e del Decret 41/2016, amb un màxim de 100 hores de formació, que assignarà la Direcció General de Formació Professional i Formació del Professorat sempre que es compleixi, entre d’altres, el requisit que siguin convocades o reconegudes per la Conselleria d’Educació i Universitat.
6.El Pla Quadriennal de Formació Permanent del Professorat 2016-2020, aprovat per mitjà de la Resolució del conseller d’Educació i Universitat de dia 16 de març de 2016, estableix a l’article 6.5 la formació per a la millora dels processos d’aprenentatge de llengües, des de l’actualització pedagògica i didàctica, en metodologies que vinculin l’aprenentatge amb situacions de la vida quotidiana, a partir dels projectes lingüístics de cada centre, com una de les vuit línies estratègiques de la formació del professorat per al quadrienni 2016-2020.
7.El mateix Pla Quadriennal estableix a l’article 7.2 la modalitat de programa d’experiència formativa (PEF), que consisteix en la participació, entre d’altres, en intercanvis en programes europeus o internacionals, programes de recerca o innovació educativa o d’altres de similars. Ha de tenir una durada d’entre 20 i 100 hores i ha d’anar lligada a una memòria reflexiva i d’aplicació a la pràctica docent.
8.La Resolució de la directora general de Formació Professional i Formació del Professorat de dia 22 de juny de 2017 per la qual es regula el reconeixement de l’experiència formativa com a formació permanent del professorat estableix a l’article 7.2 que els programes d’innovació educativa es poden reconèixer amb 30 hores de formació permanent per als participants i un 25 % més d’hores per a la persona que coordini el programa.
9.El Decret 24/2015, de 7 d’agost, modificat pel Decret 11/2016, d’11 de maig, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s’estableixen les competències i l’estructura orgànica bàsica de les conselleries de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, estableix a l’article 2.4 c que la Direcció General de Formació Professional i Formació del Professorat és competent en matèria de formació permanent del professorat i en matèria d’ensenyament del català i normalització lingüística en l’àmbit educatiu.
10.L’Ordre del conseller de Presidència de 2 de desembre de 2002, dictada a proposta del conseller d’Hisenda i Pressuposts i del conseller d’Educació i Cultura, de desplegament del Decret 110/2002, de 2 d’agost, pel qual es regula el procediment per dur a terme l’autonomia de gestió econòmica dels centres docents públics no universitaris de la Conselleria d’Educació i Cultura de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, estableix a l’article 4.1 que, a més de l’assignació ordinària de funcionament, els centres poden rebre altres assignacions per al desenvolupament de determinats programes o actuacions, la gestió dels quals correspon a les direccions generals de la Conselleria d’Educació i Cultura.
11.Així, doncs, esdevé necessari convocar el procediment per sol·licitar la participació en el programa de formació i transferència per a la realització d’intercanvis entre centres del territori de parla catalana per part dels centres docents de titularitat pública dependents de la Conselleria d’Educació i Universitat que imparteixen educació primària i educació secundària obligatòria per al curs 2019-2020.
Fonaments de dret
1.La Llei orgànica 1/2007, de 28 de febrer, de l’Estatut d’autonomia de les Illes Balears.
2.La Llei 3/1986, de 29 d’abril, de normalització lingüística a les Illes Balears.
3.El Decret 92/1997, de 4 de juliol, que regula l’ús i l’ensenyament de i en llengua catalana, pròpia de les Illes Balears, en els centres docents no universitaris de les Illes Balears.
4.El Decret 41/2016, de 15 de juliol, pel qual es regula la formació permanent del professorat de l’ensenyament no universitari de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
5.L’Ordre del conseller d’Educació i Universitat de dia 24 d’abril de 2017 per la qual es regula l’homologació, el reconeixement, la certificació i el registre de la formació permanent del professorat no universitari de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
6.La Resolució del conseller d’Educació i Universitat de 16 de març de 2016 per la qual s’aprova el Pla Quadriennal de Formació Permanent del Professorat 2016-2020.
7.La Resolució de la directora general de Formació Professional i Formació del Professorat de dia 22 de juny de 2017 per la qual es regula el reconeixement de l’experiència formativa com a formació permanent del professorat.
8.El Decret 24/2015, de 7 d’agost, modificat pel Decret 11/2016, d’11 de maig, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s’estableixen les competències i l’estructura orgànica bàsica de les conselleries de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
9.L’Ordre del conseller de Presidència de 2 de desembre de 2002, dictada a proposta del conseller d’Hisenda i Pressuposts i del conseller d’Educació i Cultura, de desplegament del decret 110/2002, de 2 d’agost, pel qual es regula el procediment per dur a terme l’autonomia de gestió econòmica dels centres docents públics no universitaris de la Conselleria d’Educació i Cultura de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
Per tot això, dict la següent
RESOLUCIÓ
1.Aprovar les instruccions per al desenvolupament del programa d’experiència formativa “Parlem català, intercanvis entre centres educatius dels territoris de parla catalana” per part dels centres docents de titularitat pública dependents de la Conselleria d’Educació i Universitat que imparteixen educació primària o educació secundària obligatòria per al curs 2019-2020 (annex 1).
2.Aprovar la sol·licitud de participació en la convocatòria del programa d’experiència formativa “Parlem Català, intercanvis entre centres educatius dels territoris de parla catalana” per al curs 2019-2020 (annex 2).
3.Ordenar la publicació d’aquesta Resolució al Butlletí Oficial de les Illes Balears i al lloc web del Servei de Normalització Lingüística i Formació.
Interposició de recurs
Contra aquesta Resolució —que no exhaureix la via administrativa— es pot interposar un recurs d’alçada davant el conseller d’Educació i Universitat en el termini d’un mes comptador des de l’endemà de publicar-se, de conformitat amb els articles 121 i 122 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques i el que s’estableix a l’article 58 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
Palma, 12 de març de 2019
La directora general
Maria F. Alorda Vilarrubias
ANNEX 1
Instruccions per al desenvolupament del programa d’experiència formativa “Parlem català, intercanvis entre centres educatius dels territoris de parla catalana” per al curs 2019-2020
Article 1
Objecte i àmbit d’aplicació
1.Aquestes Instruccions concreten els aspectes necessaris per sol·licitar la participació en la convocatòria del programa d’experiència formativa “Parlem català, intercanvis entre centres educatius dels territoris de parla catalana” per al curs 2019-2020.
2.El programa promou l’intercanvi entre centres educatius públics dependents de la Conselleria d’Educació i Universitat que imparteixen educació primària o educació secundària obligatòria amb altres centres dels diferents territoris de parla catalana.
3.Aquest programa proposa afavorir projectes d’aprenentatge d’aula o de centre en col·laboració amb un altre centre educatiu dels territoris de parla catalana amb la finalitat d’impulsar el desenvolupament de les competències lingüístiques en llengua catalana de l’alumnat, la consciència de la unitat de la llengua, el respecte per la diversitat dialectal i l’ampliació del coneixement de l’espai geogràfic, històric, cultural i literari de l’àrea lingüística catalana.
4.La metodologia educativa en què es basa aquest programa és el treball per projectes o reptes mitjançant el treball cooperatiu, des d’un vessant clarament inclusiu.
Article 2
Objectius del programa
Els objectius del programa són els següents:
a) Desenvolupar les competències lingüístiques en català.
b) Impulsar intercanvis entre centres de diferents territoris de parla catalana.
c) Aprofundir en el coneixement de les característiques dialectals de la llengua catalana de l’entorn proper, així com descobrir els trets específics d’un altre territori de parla catalana.
d) Generar processos d’aprenentatge significatiu sobre aspectes relacionats amb l’espai geogràfic, històric, natural, cultural i literari d’ambdues zones dialectals.
e)Conscienciar sobre la importància de conèixer i preservar les diferències dialectals dins la unitat lingüística de la llengua catalana.
f)Afavorir una experiència de coneixement i convivència amb alumnes d’un altre centre.
Article 3
Destinataris
Poden participar en aquesta convocatòria els centres docents públics dependents de la Conselleria d’Educació i Universitat que imparteixen el segon cicle d’educació primària i/o educació secundària obligatòria durant el curs 2019-2020. La participació del centre en aquest programa ha de comptar amb el vistiplau de la direcció del centre i l’informe favorable del consell escolar.
Article 4
Compromisos
1.La Conselleria d’Educació i Universitat, mitjançant el Servei de Normalització Lingüística i Formació, es compromet a:
a)Fer una aportació econòmica amb un límit total de 100.000 euros, repartits entre un màxim de 25 centres seleccionats. Els recursos es distribuiran en funció del nombre de grups participants. Aquestes aportacions s’han de fer a càrrec de la partida pressupostària 13901 421D02 22900 00 de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears de l’any 2019.
b)Organitzar una formació de 12 hores de durada per als docents que participin al programa.
c)Facilitar les dades de centres dels diferents territoris de parla catalana amb interès a fer un intercanvi.
d)Fer difusió de les bones pràctiques despreses d’aquesta convocatòria.
e)Avaluar el procés i els resultats del programa.
2.Els centres participants en el programa es comprometen a:
a)Dissenyar, dur a terme i avaluar el projecte d’experiència formativa i incloure’l a la programació general anual del centre.
b)Nomenar un docent com a coordinador del programa d’experiència formativa d’entre els docents participants.
c)Comptar amb la participació en el programa d’un mínim de dos docents, amb el vistiplau de l’equip directiu. La relació mínima de professors per alumnes per a l’activitat de transferència de l’intercanvi ha de ser d’1 per cada 20.
d)Implicar l’equip directiu per facilitar aspectes organitzatius, espais i horaris per assolir els objectius del projecte.
e)Participar en la formació inicial i en la sessió d’avaluació final.
f)Enviar mitjançant correu electrònic (a snlf@dgfpfp.caib.es) el projecte definitiu del programa d’experiència formativa amb una anticipació mínima d’un mes abans d’iniciar l’activitat de transferència de l’intercanvi. Aquest projecte ha contenir informació sobre els alumnes i els professors participants, una breu descripció del centre vinculat, els objectius que es volen assolir, les competències que es desenvoluparan, el calendari de les principals activitats i l’avaluació de la transferència.
g)Comunicar per escrit al Servei de Normalització Lingüística i Formació les modificacions que es puguin fer del projecte definitiu del programa d’experiència formativa.
h)Complir amb els procediments establerts a les instruccions sobre les activitats complementàries i extraescolars de més d’un dia de durada i/o fetes fora de l’illa.
i)Avaluar l’impacte del programa en els objectius del projecte curricular del centre.
j)Presentar una memòria final del projecte dins el termini establert (el contingut de la qual es detalla a l’article 8 d’aquesta convocatòria).
k)Fer constar, a través dels canals habituals de difusió (reunions amb les famílies, documents del centre, etc.) la seva participació al programa d’experiència formativa “Parlem català, intercanvis entre centres educatius dels territoris de parla catalana” del Servei de Normalització Lingüística i Formació.
Article 5
Sol·licitud, termini i lloc de presentació
1.Les sol·licituds per participar en el procés de selecció han de seguir el model que figura a l’annex 2.
2.El termini de presentació de les sol·licituds finalitza el dia 31 de maig de 2019.
3.La sol·licitud de participació al programa s’ha de presentar per registre i en format digital al correu electrònic snlf@dgfpfp.caib.es del Servei de Normalització Lingüística i Formació.
Article 6
Comissió de Valoració
1.Per instruir el procediment derivat d’aquesta convocatòria es constitueix una comissió de valoració integrada pels membres següents:
a)El cap del Servei de Normalització Lingüística i Formació, o persona en qui delegui.
b)La cap del Servei d’Innovació Educativa, o persona en qui delegui.
c)Un inspector o inspectora del Departament d’Inspecció Educativa, designat pel cap del Departament d’Inspecció Educativa.
d)Un assessor o assessora del Servei de Normalització Lingüística i Formació.
e)Un funcionari o funcionària de la Direcció General de Formació Professional i Formació del Professorat, que actua com a secretari.
2.La Comissió també pot convocar a les sessions altres persones que, per raons tècniques, estiguin implicades en el programa.
3.Són funcions de la Comissió:
a)Examinar les sol·licituds presentades i elaborar un llistat amb els centres seleccionats.
b)Requerir els sol·licitants perquè completin la documentació preceptiva o que rectifiquin les deficiències detectades en la sol·licitud.
c)Comprovar que els centres compleixen els requisits i les obligacions del programa.
d)Publicar a la pàgina web del Servei de Normalització Lingüística i Formació (http://www.snlf.caib.es) la llista provisional de centres seleccionats.
e)Resoldre les al·legacions rebudes dins el període de temps establert i publicar la llista definitiva de centres seleccionats al web del Servei de Normalització Lingüística i Formació (http://www.snlf.caib.es).
f)Expedir la proposta de certificació dels docents participants que hi tenguin dret.
g)Fer difusió de les accions duites a terme.
Article 7
Criteris de selecció
1.La Comissió de Valoració ha de seleccionar els centres d’entre les sol·licituds rebudes.
2.En el cas que el nombre de sol·licituds superi el nombre de places ofertes aquestes s’han de prioritzar segons els criteris següents:
a)La justificació de la sol·licitud (origen, experiències prèvies, etc.).
b)La participació del centre durant el curs 2017-2018 en programes de formació i innovació en els centres (FeC) i per als centres o intercentres (FiC) per al foment de la normalització lingüística i la dinamització cultural de la llengua catalana, en l’àmbit de les Illes Balears (Resolució de la directora general de Formació Professional i Formació del Professorat de 10 de novembre de 2016).
c)Característiques del centre (zona urbana amb problemàtica social, zona costanera, zona rural, doble insularitat, etc.).
d)Percentatge d’alumnes amb necessitats específiques de suport educatiu associades a la seva incorporació tardana al sistema educatiu espanyol (IT).
e)La participació del centre en programes de formació del centre (FdC), formació en el centre (FeC) o formació intercentres (FiC) els cursos 2016-2017, 2017-2018 i/o 2018-2019.
f)Es prioritzaran les sol·licituds d’aquells centres educatius als quals no s’hagi concedit cap aportació econòmica pel mateix concepte durant el curs 2018-2019.
3.Els centres interessats poden formular al·legacions a la llista de centres seleccionats en un termini de tres dies naturals, comptadors a partir de la data de publicació de la llista provisional.
Article 8
Finalització del programa
1.Una vegada finalitzat el desenvolupament del programa, el centre ha de presentar una memòria en format digital a l’adreça electrònica snlf@dgfpfp.caib.es del Servei de Normalització Lingüística i Formació.
2.El termini de presentació de les memòries acaba el dia 30 de juny de 2020.
3.La memòria ha de tenir, com a màxim, 15 pàgines i s’ha d’enviar amb el vistiplau de la direcció del centre. Els centres que vulguin aportar altres documents descriptius del projecte no inclosos en algun dels apartats anteriors poden fer-ho adjuntant-los com a annex a la memòria.
4.La memòria final ha de contenir la informació següent:
a)Grau d’assoliment dels objectius plantejats.
b)Cronologia i planificació del programa.
c)Canvis produïts en l’organització del centre o en la feina a les aules.
d)Transferència dels coneixements a la pràctica educativa i impacte en els alumnes.
e)Desenvolupament del programa al grup classe.
f)Valoració de la metodologia a l’aula.
g)Valoració de l’alumnat participant.
h)Valoració de les famílies.
i)Valoració del professorat implicat.
j)Valoració del centre amb el qual s’ha duit a terme l’intercanvi.
k)Valoració global del programa (aspectes que cal mantenir i propostes de millora).
l)Relació definitiva dels docents que han participat en el projecte.
m)Memòria econòmica del programa d’experiència formativa, amb la relació de factures que justifiquen la dotació econòmica adjudicada al centre.
Article 9
Certificació i inscripció al registre de formació
1.El Servei de Normalització Lingüística i Formació, a proposta de la Comissió de Valoració, és l’encarregat de fer la certificació i la inscripció al registre de formació.
2.Els docents que hagin participat activament en la formació per al professorat, hagin implementat el programa i hagin presentat la memòria, sempre que aquestes activitats comptin amb una valoració positiva, tenen dret al reconeixement de 30 hores de formació permanent del professorat. A la persona coordinadora del programa de formació se li han de certificar un 25 % més d’hores (37 hores), sempre que hagi participat en el programa.
ANNEX 2
Sol·licitud de participació en la convocatòria del programa d’experiència formativa “Parlem català, intercanvis entre centres educatius dels territoris de parla catalana” per al curs 2019-2020
Dades del centre
Nom i llinatges del director/a: |
|||
Nom del centre: |
Codi del centre: |
||
Adreça: |
Localitat: |
Codi postal: |
|
Telèfon: |
Adreça electrònica: |
||
Nombre de línies del centre: |
Nombre de docents del centre: |
Dades dels docents participants
Relació de persones participants i DNI corresponent: 1. 2. 3. 4. 5. […] Nom del coordinador/a del projecte: |
Dades dels grups participants
Etapa |
Nivell |
Grup |
Nombre d’alumnes |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Justificació de la sol·licitud
Justificació de la participació a la convocatòria (origen, experiències prèvies, etc.)
|
Característiques del centre
Característiques de l’entorn (zona urbana amb problemàtica social, zona costanera, zona rural, doble insularitat, etc.)
|
Participació del centre en FdC, FeC o FiC
Curs 2016-2017. Títol de la formació i característiques principals:
Curs 2017-2018. Títol de la formació i característiques principals:
Curs 2018-2019. Títol de la formació i característiques principals:
|
SOL·LICIT:
La participació del centre que dirigesc en el programa d’experiència formativa “Parlem català, intercanvis entre centres educatius dels territoris de parla catalana”.
EXPÒS:
1. Que el centre té la intenció de desenvolupar el programa d’experiència formativa “Parlem català, intercanvis entre centres educatius dels territoris de parla catalana”.
2. Que la direcció del centre està d’acord que s’hi desenvolupi aquest programa.
3. Que el consell escolar, en data de ................................., es va mostrar favorable que s’hi desenvolupi aquest programa.
......................., ...... d ....................... de 2019
El director / La directora
[rúbrica i segell del centre]