Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

CONSELL INSULAR DE MALLORCA

PLE, COMISSIÓ DE GOVERN, CONSELL EXECUTIU I PRESIDÈNCIA

Núm. 2217
Acord d'aprovació de l'Estratègia del paisatge del Consell de Mallorca en execució del Conveni Europeu del Paisatge i del Pla Territorial Insular

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

El Ple del Consell Insular de Mallorca, en sessió de dia 14 de febrer de 2019, va adoptar el següent:

ACORD

1.- Aprovar l'«Estratègia del paisatge del Consell de Mallorca», que s'adjunta a aquest acord, amb caràcter de document vinculant per als diferents Departaments d'aquest Ens insular i com a document orientador de les polítiques territorials al conjunt de l'illa de Mallorca en matèria de protecció paisatgística.

2.- Aprovar la creació d'una comissió d'assessorament, participació i coordinació, de conformitat amb les previsions de la Norma 70.2.b del Pla Territorial Insular de Mallorca, amb el nom d'"Observatori d'assessorament, seguiment i gestió de la política del paisatge de Mallorca", que es constitueix com a comissió de feina integrada per representants dels diferents Departaments del Consell Insular de Mallorca amb implicacions en les polítiques de paisatge, pels tots els grups polítics amb representació al Ple, així com altres membres assessors o consultors públics i privats de conformitat amb el que estableix el corresponent reglament dóorganització i de funcionament.

3.- Aprovar el Reglament d'organització i funcionament de l'Observatori d'assessorament, seguiment i gestió de la política del paisatge de Mallorca que s'annexa a aquest acord.

4.- Ordenar la publicació d'aquest acord al Butlletí Oficial de les Illes Balears als efectes oportuns.

5.- Ordenar la publicació d'aquest acord, juntament amb tota la documentació de l'«Estratègia del paisatge del Consell de Mallorca», a la Intranet i al portal Web del Consell de Mallorca per al general coneixement.

 

Palma, 8 de març de 2019

El Secretari General 

Jeroni Miquel Mas Rigo

 

ANNEX

Reglament d'organització i funcionament de l'Observatori d'assessorament, seguiment i gestió de la política del paisatge de Mallorca

Preàmbul

El Conveni Europeu del Paisatge (CEP/2000), adoptat pel Comitè de Ministres del Consell d’Europa el 19 de juliol de 2000, es va obrir a la signatura de les Parts en Florència, el 20 d’octubre de 2000, en el marc de la campanya del Consell d’Europa encapçalada pel lema «Europa, un patrimoni comú?» i va entrar en vigor el dia 1 de març de 2004, després que deu Estats membres del Consell d’Europa expressessin el seu consentiment a vincular-se al document. Espanya el va ratificar el mes de novembre de 2007, havent entrat en vigor al nostre país el primer de març de 2008.

El Conveni Europeu del Paisatge, reconeix el principi de subsidiarietat i el de l’autonomia local. És per això que el document insta els estats signataris a implicar les administracions locals i regionals en la concreció i implantació de polítiques de paisatge, la identificació i qualificació dels paisatges i també en la definició d’objectius de qualitat paisatgística. Amb tot això es pretén reforçar el compromís institucional en matèria de paisatge i es realitza una adaptació progressiva, però substancial, des d’un punt de vista tècnic, administratiu i normatiu.

Dins d’aquesta línia d’implantació de polítiques de paisatge, el Consell de Mallorca, per acord adoptat pel Ple de dia 4 de febrer de 2008, es va adherir a «els principis, els objectius i les mesures contingudes en el Conveni Europeu del Paisatge», integrant-se, a més, a la Xarxa Europea de Poders Locals i Regionals per a l’Aplicació del Conveni Europeu del Paisatge (RECEP-ENELC). Com a aportació al debat sobre la necessitat d’implantar polítiques de paisatge a Mallorca, el Consell va publicar el document «Bases per a una estratègia de paisatge de Mallorca» en desenvolupament del Conveni Europeu del Paisatge. Aquest document contenia les bases per a una estratègia o pla de paisatge de l’illa de Mallorca, estratègia que es formulava des del Departament de Territori del Consell de Mallorca, en l’àmbit de les competències del Consell Insular.

Des d’aquell moment el Consell de Mallorca va impulsar diferents polítiques de paisatge, d’un costat amb la tramitació i posterior reconeixement de la Serra de Tramuntana dins la llista de patrimoni mundial d’UNESCO, dins la categoria de paisatge cultural, d’altre costat amb la incorporació de la variable paisatgística com a element integrador i transversal de la intervenció administrativa en el territori mitjançant la modificació número 2 del Pla Territorial Insular de Mallorca.

Amb la instauració de la Direcció Insular de Territori i Paisatge, el Consell Insular de Mallorca ha donat un nou impuls a les polítiques de preservació i de gestió del paisatge. En aquest context s’ha elaborat l’«Estratègia del paisatge del Consell de Mallorca», amb caràcter de document vinculant per als diferents Departaments de l’Ens insular i com a document orientador de les polítiques territorials al conjunt de l’illa de Mallorca en matèria de protecció paisatgística.

De conformitat amb les previsions de la Norma 70.2.b del Pla Territorial Insular de Mallorca, s’ha d’aprovar la creació d’una comissió d’assessorament, participació i coordinació, amb el nom d’“Observatori d’assessorament, seguiment i gestió de la política del paisatge de Mallorca”, que es constitueix com a comissió de feina integrada per representants dels diferents Departaments del Consell Insular de Mallorca amb implicacions en les polítiques de paisatge així com altres membres assessors o consultors de conformitat amb el que estableix el Reglament de funcionament.

Igualment, en la línia del que preveu la norma 70.1, la gestió i l’execució de les determinacions contingudes en aquest Pla es desenvoluparan sota els principis de coordinació, programació i col·laboració entre els ajuntaments, el Consell Insular de Mallorca i el Govern de les Illes Balears. S’haurà de garantir la participació ciutadana i l’acció privada en la mesura més àmplia possible, d’acord amb el que estableix la legislació vigent.

A la vista de la proposta i en compliment d’aquesta, es configura l’assenyalada comissió de feina (Observatori d’assessorament, seguiment i gestió de la política del paisatge de Mallorca) que es regirà pel següent:

Text del Reglament intern d'organització i de funcionament de l'Observatori d'assessorament, seguiment i gestió de la política del paisatge de Mallorca

Norma 1.- Objectius i funcions de l’Observatori d’assessorament, seguiment i gestió de la política del paisatge de Mallorca

L’Observatori d’assessorament, seguiment i gestió de la política del paisatge de Mallorca (en endavant Observatori del paisatge de Mallorca - OPMA), funcionarà com a òrgan assessor, orientador, de seguiment i d’impuls a la gestió de l’«Estratègia del paisatge del Consell de Mallorca». Igualment es configura com a òrgan impulsor de les accions en matèria de paisatge que exerceix el Servei d’Ordenació del Territori del Consell Insular en tant que oficina tècnica amb atribucions, entre altres funcions, d’execució efectiva de les polítiques de paisatge d’ordre territorial en el marc del que preveu la Norma 70 del Pla Territorial Insular de Mallorca i altres normes concordants.

Aquest Observatori vetllarà també pel compliment de les previsions del Conveni Europeu del Paisatge (CEP/2000) a Mallorca, per la implantació efectiva de l’«Estratègia del paisatge del Consell de Mallorca» i per la efectiva difusió i participació ciutadana. Igualment vetllarà per la cooperació entre l’administració pública i l’acció privada en la mesura més àmplia possible, d’acord amb el que estableix la legislació vigent.

Norma 2.- Adscripció de l’Observatori d’assessorament, seguiment i gestió de la política del paisatge de Mallorca

L’Observatori del paisatge de Mallorca (OPMA) queda adscrit, com a comissió de feina, al Departament competent en matèria d’Ordenació del Territori.

Norma 3.- Primera constitució de l’Observatori d’assessorament, seguiment i gestió de la política del paisatge de Mallorca

L’Observatori del paisatge de Mallorca (OPMA) es constituirà formalment per primer cop, com a comissió de feina amb els membres nomenats pels òrgans i entitats corresponents conforme a la composició següent:

  • La persona titular del Departament competent en matèria d'Ordenació del Territori del consell Insular de Mallorca, que exercirà la Presidència de l'Observatori.
  • Un representant de tots els Departaments del Consell Insular de Mallorca de conformitat amb l'estructura de govern aprovada en cada cas.
  • Un membre de tots i cadascun dels grups polítics amb representació al Consell Insular de Mallorca.
  • Les persones titulars de les direccions insulars amb competències i funcions que incideixen en les polítiques de paisatge previstes en l'«Estratègia del paisatge del Consell de Mallorca» de conformitat amb l'estructura de govern aprovada en cada cas.
  • Un representant de perfil tècnic de cadascuna de les direccions insulars amb competències en ordenació del territori i paisatge, urbanisme, medi ambient i patrimoni cultural (amb veu i sense vot).
  • Un representant de perfil jurídic de la direcció insular amb competències en ordenació del territori i paisatge, que exercirà les funcions de Secretaria de l'Observatori (amb veu i sense vot).
  • Igualment es podran incorporar membres representants d'altres administracions públiques amb competències que incideixin en les polítiques del paisatge, com ara medi ambient, agricultura, turisme, infraestructures, entre altres).
  • També es podran incorporar membres representants d'institucions d'investigació o universitàries i d'organitzacions ciutadanes o representatives d'interessos col·lectius declarades d'interés social que tinguin com a finalitat objectius que incideixen en les polítiques de paisatge (amb veu i sense vot).

Els membres concrets de l’Observatori del paisatge de Mallorca (OPMA) que pertanyin a l’estructura orgànica del Consell de Mallorca seran nomenats per la Presidència del Consell. La resta de membres seran nomenats conforme a les regles que els siguin d’aplicació en cada cas.

La presidència de l’Observatori del paisatge de Mallorca (OPMA) podrà convidar membres de perfil acadèmic expert com a assessors de l’Observatori que intervindran amb veu i sense vot.

En la primera constitució s’aprovarà l’ordre del dia de la primera sessió i es tractaran els assumptes acordats, entre els quals hi haurà, com a primer punt, l’aprovació d’aquest reglament d’organització i de funcionament.

Per tal de deixar constància documentada de la conformació de l’Observatori del paisatge de Mallorca (OPMA), caldrà adjuntar a l’acta de constitució el corresponent certificat dels nomenaments dels membres que la conformen, que es lliuraran a la persona que exercirà les funcions de secretaria a efectes de custòdia documental.

Norma 4.- Renovació de membres

L'Observatori del paisatge de Mallorca (OPMA) podrà ser renovat totalment o parcialment quan les administracions i organitzacions que en formen part així ho considerin oportú. A aquest efecte hauran de nomenar els nous representants que prendran possessió adjuntant el corresponent certificat de dit nomenament que s'ha de lliurar a la persona responsable de la secretaria.

Norma 5.- De la presidència

Són funcions de la presidència:

  • Exercir la representació de l’òrgan.
  • Disposar la convocatòria de les sessions ordinàries i extraordinàries i la fixació de l’ordre del dia, tenint en compte, si s’escau, les peticions dels altres membres formulades amb l’antelació suficient.
  • Presidir les sessions, moderar el desenvolupament dels debats i suspendre’ls per causes justificades.
  • Assegurar el compliment de les lleis.
  • Visar les actes i els certificats dels acords de l’òrgan.
  • Exercir les altres funcions que siguin inherents a la seva condició de president de l’òrgan.
  • Complir les altres funcions inherents al càrrec que ostenta com també les atribuïdes per la legislació de règim jurídic del sector públic.

En casos de vacant, absència, malaltia o una altra causa legal, el president ha de ser substituït pel vocal de més antiguitat i edat, per aquest ordre, entre els seus components, que exercirà les funcions de president accidental.

Norma 6.- De les vocalies

Correspon als membres de l’Observatori:

  • Rebre, amb una antelació mínima de setanta-dues hores, la convocatòria que contingui l’ordre del dia de les reunions. La informació sobre els temes que figurin en l’ordre del dia ha d’estar a la disposició dels membres en el mateix termini.
  • Participar en els debats de les sessions.
  • Exercir el dret de vot (quan el tenen atribuït) i també expressar el sentit del vot i els motius que el justifiquen. No es poden abstenir en les votacions les persones que, per la seva condició d’autoritats o personal al servei de les administracions públiques, tinguin la condició de membres d’òrgans col·legiats.
  • Formular precs i preguntes.
  • Obtenir la informació necessària per a complir les funcions assignades.
  • Les altres funcions que siguin inherents a la seva condició.

Els membres d’un òrgan col·legiat no poden atribuir-se les funcions de representació d’aquest, llevat que expressament els hagi estat atorgat per una norma o per acord de l’òrgan.

En casos d’absència o de malaltia i, en general, quan concorri alguna causa justificada, els membres titulars de l’Observatori podran de ser substituïts per persones suplents designades ad hoc per a cada sessió.

Igualment, podran assistir a les sessions de l’Observatori del paisatge de Mallorca (OPMA), amb veu i sense vot, altres tècnics o assessors de les administracions i organitzacions que en formen part quan la naturalesa dels temes tractats ho facin aconsellable.

Norma 7.- De la Secretaria

Exerceix les funcions de la Secretaria una persona funcionària de perfil jurídic de la direcció insular amb competències en ordenació del territori i paisatge del Consell Insular de Mallorca nomenada expressament per a aquesta finalitat.

La persona responsable de la Secretaria assistirà amb veu i sense vot i haurà de resoldre les qüestions jurídiques de funcionament i de gestió (o d’altra naturalesa) que pugui plantejar la Presidència en cada moment.

Norma 8.- Convocatòria de les sessions

La convocatòria de les sessions la fa la Presidència de l’Observatori a la resta de membres i s’haurà de realitzar amb un mínim de setanta-dues hores abans de l’hora que hagin de tenir lloc.

La convocatòria ha de tenir les formalitats pròpies d’aquest tipus d’acte i ha d’incloure l’ordre del dia i la documentació necessària per poder tenir coneixement dels temes a tractar.

S’admeten com a formes per convocar les sessions, el lliurament en mà de l’escrit convocant, o la tramesa del mateix per Fax o correu electrònic o mitjançant les eines d’administració electrònica vigents en cada moment. En tots els casos s’ha d’obtenir constància documentada de la recepció.

Norma 9.- Quòrum de les sessions

Per reunir en forma l’Observatori del paisatge de Mallorca (OPMA) en primera convocatòria han de ser-hi presents tots els membres d’aquesta.

En segona convocatòria, el quòrum requereix la presència de la Presidència, de la persona que exerceix la Secretaria o qui la substitueixi i d’almenys cinc vocals.

Norma 10.- Quòrum de votació

Els acords de l'Observatori del paisatge de Mallorca (OPMA) s'adoptaran per majoria dels membres presents.

Norma 11.- Desenvolupament de les sessions

Les sessions seguiran l’ordre del dia i seran conduïdes per la persona que té atribuïda la Presidència.

No es pot tractar ni prendre decisió sobre cap punt que no estigui recollit en l’ordre del dia. Si fos el cas, es podrien incorporar per urgència nous punts a l’ordre del dia sempre que hi siguin presents tots els membres i es declari la urgència de la qüestió per unanimitat.

Norma 12.- Actes de les sessions

De cada una de les sessions la Secretaria n’ha d’estendre una acta, que ha d’especificar necessàriament els assistents, l’ordre del dia, les circumstàncies del lloc i el temps en què s’ha fet. Igualment, s’ha de fer constar un extracte dels aspectes essencials de les deliberacions i també dels acords adoptats.

Quan així se sol·liciti expressament, en l’acta han de figurar els motius que justifiquin el sentit favorable, desfavorable o l’abstenció (quan sigui possible) respecte de la votació del punt de l’ordre del dia corresponent, o els arguments que pretenguin obtenir el vot unànime del mateix.

Així mateix, qualsevol membre té dret a sol·licitar la transcripció íntegra de la seva intervenció o proposta, sempre que aporti a l’acte, o en el termini que assenyali la Presidència, el text que es correspongui fidelment amb la seva intervenció.

La Secretaria pot emetre vàlidament certificats sobre els acords específics que s'hi hagin adoptat sens perjudici de l'aprovació ulterior de l'acta, i hi ha de fer constar expressament aquesta circumstància. Cal garantir que els vocals puguin accedir a les actes en format electrònic per a consultar-hi el contingut dels acords adoptats.