Secció I. Disposicions generals
AJUNTAMENT DE CALVIÀ
Núm. 2159
Reglament dels horts urbans de l'Ajuntament de Calvià
OBJECTE.
L’article 25 de la Llei 7/1985, de 2 d’abril, Reguladora de les Bases del Règim Local, estableix que el municipi, per a la gestió dels seus interessos i en l’àmbit de les seves competències, pot promoure tota classe d’activitats i prestar tots aquells serveis públics que contribueixin a satisfer les necessitats i aspiracions de la comunitat veïnal.
En el municipi de Calvià existeix demanda per part de diferents col·lectius de compartir espais municipals per desenvolupar en ells l'activitat de cultiu de la terra, amb la finalitat de cobrir la necessitat d'invertir el seu temps d'oci de forma eco-sostenible. A més de produir aliments per al consum propi tenen una finalitat social, integradora, educativa, d'oci, ambiental i participativa. amb la finalitat de crear espais de participació ciutadana que contribueixin a la millora de la qualitat de vida de les persones, a la integració social i al foment de la col·laboració dels ciutadans en les activitats de millora ambiental.
Amb la finalitat de satisfer aquesta demanda aquest Reglament estableix el procediment per oferir als ciutadans i ciutadanes del municipi l’ús de béns de domini públic municipal, i en concret de petites parcel·les de conreu i d’espais amb taules de cultiu. situades dins d'un entorn urbà, gestionades segons els principis de l'agricultura ecològica, així com les normes que han de regir l'us d'aquets espais.
Igualment, s’estableix la possibilitat d’entaular col·laboracions amb entitats
sense ànim de lucre per a la implantació d’horts urbans, el seu manteniment i la dinamització dels espais.Les normes contingudes en el present reglament, no seran d’aplicació a les entitats sense ànim de lucre, les quals es regiran per l'establert en el conveni de cessió d'ús subscrit entre aquestes i l'Ajuntament de Calvià.
DETERMINACIO DELS HORTS URBANS
L’Ajuntament de Calvià determinarà el nombre, ubicació i característiques dels horts urbans ubicats en parcel·les municipals que es destinin a aquest ús, mitjançant acord plenari, podent delegar en altre òrgan la resta de tràmits per a la seva adjudicació i gestió, segons el procediment previst en aquest reglament.
Així, es proposa destinar el 30% dels horts a persones jubilades, un 30% a persones aturades de llarga duració, un 20 % a entitats sense ànim de lucre, un 18% a la població en general i un 2% reservat a l'ajuntament de Calvià.
Per a les entitats sense ànim de lucre, s'estableix una prioritat en el següent ordre segons l'objecte : social, cultural i esportiu.
Les parcel·les reservades a l’Ajuntament no seran objecte d’adjudicació, sense perjudici que l’Ajuntament, pugui decidir en qualsevol moment que part de les dites parcel·les de conreu inicialment reservades a l’Ajuntament incrementin el nombre de parcel·les de conreu a adjudicar a les persones físiques
PERSONES I ENTITATS BENEFICIARIES I REQUISITS D'AQUETS
Quant als requisits de les persones i entitats beneficiàries s’ha de distingir entre els de les persones físiques i els de les associacions o entitats sense ànim de lucre abans esmentats:
A) Requisits de les persones físiques:
1. Per les persones jubilades i aturats de llarga durada, hauran d' acreditar aquesta condició abans de la data de finalització del termini de presentació de la sol·licitud d’adjudicació.
2. Estar empadronat o empadronada en el municipi de Calvià amb un
mínim de 1 any d’antiguitat abans de la data de finalització del termini de presentació de la sol·licitud d’adjudicació.
3. No estar empadronat amb algú a qui ja s’hagi adjudicat l’ús de part d’un hort encara que pertanyi a una unitat familiar independent.
4 . No haver estat privat amb caràcter ferm, per causa que se li pugui imputar, de l’ús privatiu de part d’un hort de la Xarxa d’Horts Urbans de Calvià.
5. No disposar, com a mínim des de la data de finalització del termini de presentació de la sol·licitud d’adjudicació, de l’ús de cap altre hort, municipal. al municipi de Calvià.
6. Formular declaració expressa, a l’escrit de formalització de la llicència, que hom es troba al corrent pel que fa al compliment de les obligacions tributàries locals.
B) Requisits de les associacions o entitats sense ànim de lucre.
1. Estar inscrit al Registre de l’Ajuntament de Calvià com a mínim amb un any d’antiguitat abans de la data de finalització del termini de presentació de la sol·licitud d’adjudicació.
2. No haver estat privada amb caràcter ferm, per causa imputable a l ’entitat, de l’ús privatiu de part d’un hort de la Xarxa d’Horts Urbans de l'Ajuntament de Calvià
3. No disposar, com a mínim des de la finalització del termini de presentació de la sol·licitud d’adjudicació, de l’ús de cap altre hort municipal al municipi de Calvià
4. Formular declaració expressa, a l’escrit de formalització de la llicència, que es troben al corrent pel que fa al compliment de les obligacions tributàries locals.
Els esmentats requisits s’hauran de mantenir durant la vigència de la llicència que, si s’escau, s’atorgui.
NATURALESA JURÍDICA DE L’ADJUDICACIÓ
L’adjudicació definitiva, mitjançant llicència, de l’ús privatiu de domini públic sobre les parcel·les de conreu i dels espais de l’hort urbà no suposa la transmissió del domini de la parcel·la o espai amb taules de cultiu cedits, que continuaran sent propietat de l’Ajuntament de Calvià, respecte tant del terreny com de totes les instal·lacions existents en el moment de l’adjudicació i de les que les diferents persones usuàries puguin realitzar amb l’autorització prèvia i expressa de l’Ajuntament, les quals quedaran unides de forma permanent a la parcel·la.
La persona o entitat adjudicataria tan sols tindrà la possessió precària de la parcel·la de conreu o espai amb bloc de taules de cultiu que se li assigni, i de la caseta que se li pugui assignar, segons lliure decisió i a criteri municipal, per a dipositar-hi eines, llavors i altres elements destinats al conreu; tot això en els termes que preveu el present reglament i arran de la llicència d’us privatiu de domini públic que finalment s’atorgui d’acord amb la legislació vigent.
L’esmentat ús privatiu tindrà caràcter personalíssim i en cap cas les persones titulars podran cedir, alienar, gravar o disposar, a títol onerós o gratuït, els drets que es derivin de l’autorització d’ús, ni transmetre-la a tercers.
En conseqüència, no podrà ser destinat a altres finalitats, restant expressament prohibit:
a) Instal·lar barraques, cobertes, porxades i edificacions de qualsevol tipus.
b) Plantar arbres.
c) Instal·lar hivernacles.
d) Limitar l’hort amb murs, canyissos, fustes, plàstics, uralites, etc.
e) Utilitzar l’hort com a dipòsit o magatzem de materials.
f) Instal·lar galliners i/o gàbies per a la criança d’aus, conills o de qualsevol altre animal.
g) Introduir animals en el recinte.
h) Construir pous.
i) Sobrepassar els límits marcats de cadascun dels horts.
j) Regar amb aspersors o amb qualsevol altre estri que pugui invadir o regar altres horts veïnats.
k) Cultivar la terra amb criteris diferents als de l’agricultura ecològica.
l) Qualsevol altre ús que, no havent estat previst anteriorment, produeixi molèsties, pudors, limiti l’ús i satisfacció de la resta d’horts o afecti a l’entorn del lloc.
m) Comerciar amb els productes obtinguts o destinar-los a activitats amb ànim de lucre o que generin una contraprestació econòmica a la persona adjudicatària.
n) Cultivar espècies no aptes per al consum humà, plantes degradants del sòl, o plantes psicotròpiques.
o) Deixar l’hort sense treballar. En cas d’impossibilitat temporal, que no es podrà allargar més de tres mesos, l’usuari haurà de comunicar de forma motivada aquesta circumstància al Servei de Medi Ambient.
L’Ajuntament de Calvià podrà prohibir l’ús de productes que puguin ser entesos com tòxics i aconsellar a les persones adjudicatàries la millor manera de cultivar seguint els criteris ecològics.
DRETS DE LES PERSONES O ENTITATS ADJUDICATÀRIES
Constitueixen drets de les persones o entitats adjudicatàries:
a) Cultivar dins la parcel·la de conreu o taules de cultiu adjudicades qualsevol varietat d’hortalisses, flors i plantes aromàtiques en els termes continguts al present reglament.. pel temps establert en la llicència d’ús, sempre que el seu cultiu o el seu lícit comerç no hagi estat prohibit per qualque disposició.
b) Emprar la caseta que es pugui assignar per a dipositar-hi eines, llavors i altres elements que puguin aportar destinats al conreu.
c) Disposar de l’assessorament del Servei de Medi Ambient.
d) Els altres que es derivin del contingut d’aquest reglament
OBLIGACIONS DE LES PERSONES O ENTITATS ADJUDICATÀRIES
Les persones o entitas adjudicatàries estaran obligats a:
a) Conrar qualsevol varietat d’hortalisses, flors i plantes aromàtiques en els termes continguts al present reglamenti sempre que no siguin espècies prohibides per alguna disposició.
b) Aportar les llavors, els adobs i altres elements que utilitzin per al cultiu, i assumir les despeses de la seva adquisició.
c) Assumir les despeses generades per la conservació i el manteniment ordinaris de la terra.
d) Avisar immediatament l’Ajuntament de Calvià si detecten qualsevol dany o desperfecte a la parcel·la, espai, taula, caseta o les seves instal·lacions.
e) Les obres i les reparacions de renovació o reposició a la part exterior de la parcel·la (continent), espai, taula o caseta o en els seus elements, degudes a l’envelliment o altres causes en les qual no es doni dany o negligència de les persones o entitas adjudicatàries seran a càrrec de l’Ajuntament de Calvià. En cas contrari a càrrec de les persones o entitas adjudicatàries
f) Mantenir nets i en perfecte estat de conservació les eines i els estris necessaris per al conreu que siguin propietat de l’Ajuntament i que aquest pugui posar a la seva disposició si ho considera adient. L’Ajuntament podrà requerir-los que compensin el seu desperfecte.
g) Permetre les visites a la seva parcel·la o espai d’infants de les escoles o d’altres col·lectius autoritzats pel Servei de Medi Ambient amb la finalitat de conèixer així o mitjançant un taller, i de forma pràctica, el que han après al seus plans d'estudi.
h) Mantenir l’entorn de les seves parcel·les i espais amb taules de cultiu en perfecte estat, net i lliure de tot tipus d’herbes i plantes espontànies. També s’hauran de fer càrrec de gestionar adequadament les deixalles que es produeixin, separant les d’origen orgànic de la resta i dipositant cada tipus de residu al contenidor específic.
i)Complir les ordenances municipals i la resta de normativa local, autonòmica o estatal que els pugui afectar.
j) Respondre dels danys de tot tipus, robatoris o actes vandàlics que pugin afectar l’interior de les parcel·les, els espais o les casetes assignades, i de qualsevol responsabilitat en cas d’accident personal.
k) Fer-se càrrec de les indemnitzacions econòmiques i les reparacions que es generin derivades dels danys causats a l’hort municipal i a les seves instal·lacions.
m) Facilitar l’entrada als horts als escolars i d’altres col·lectius autoritzats pel Servei de Medi Ambient que sota la direcció de monitors i/o monitores vulguin conèixer els treballs agrícoles o les produccions que s'hi fan.
n) Facilitar l’entrada puntual als horts del personal municipals del Servei de Medi Ambient i dels autoritzats a aquest efecte, i col·laborar-hi en la resolució de totes les qüestions que es plantegin, per a la qual cosa podran rebre l’assessorament del dit Servei.
o) Les altres que es derivin del present reglament de les instruccions donades pel Servei de Medi Ambient.
p) Les associacions que treballen amb persones amb procés de reinserció social tindran l´obligació de fitxar un horari setmanal per a prestar el seu ajut a la resta de les persones usuariesen les operacions que requereixin un major esforç físic.
HORARI I ACCES
1.- L’horari en que es podrà accedir als horts urbans serà el que autoritzi l’Ajuntament de Calvià, tenint en conte els suggeriments de les persones usuaries i evitar molèsties al veïnat..
2.- L’accés als horts queda restringit al personal municipal autoritzat, a les persones adjudicatàries d’aquests i a qui els supleixin en cas de impossibilitat temporal, conforme a l’establert en l’apartat següent
3.- En cas de impossibilitat temporal i justificada de la persona adjudicatària per a dur a terme les tasques de cura i manteniment de l’hort, aquesta podrá autoritzar a altra persona per dur a terme aquestes pel temps imprescindible fins que es solventi la impossibilitat de realitzar-les per si mateixa. L’Ajuntament emetrà una autorització provisional d’accés a la persona designada per la persona o entitats adjudicatàries..
DURACIÓ DE LES LLICÈNCIES
L’ús privatiu de l’hort s’estableix per un temps limitat i improrrogable de quatre anys, comptadors des de la data de notificació de l’adjudicació, sempre que no concorri cap causa de resolució o que els terrenys no siguin necessaris per a obres, serveis o instal·lacions municipals. Es lliuiraran per un periode d'un any, prorrogable tres anys més de manera automàtica.
CADUCITAT I REVOCACIÓ DE LA LLICÈNCIA. EFECTES DE L’EXTINCIÓ DE L’AUTORITZACIÓ
CADUCITAT DE LA LLICÈNCIA:
En concret, la llicència d’us privatiu caducarà pels següents motius:
a) Per venciment del termini final.
b) Per renúncia de la persona titular abans del venciment d’aquest termini.
c) Per mort o incapacitat sobrevinguda de les persones adjudicatàries, abans del venciment del termini final.
d) Per voluntat unilateral de l´Ajuntament de no prorrogar la llicència o llicències, degudament motivada.
REVOCACIÓ DE LA LLICÈNCIA
La llicència d’ús privatiu podrà ser revocada pels següents motius:
1. Per pèrdua de les condicions d’accés per a ser persona o entitat beneficiaria d’una llicència d’ús privatiu objecte del present reglament.
2. Per haver cessat en el conreu de la parcel·la o taula de cultiu adjudicada durant més de tres mesos sense que hi hagi una comunicació expressa i motivada a l’Ajuntament de Calvià i aquest ho accepti.
3. Per la necessitat de disposar de les parcel·les per a obres, serveis o instal·lacions del’Administració o per al desenvolupament de les actuacions previstes al Pla general o d’altres instruments urbanístics.
4. Per incompliment de les instruccions donades pel Servei de Medi Ambient.
5. Per raons d’interès públic.
6. Per la constatació que no es troba al corrent pel que fa al compliment de les obligacions tributàries locals.
7. Per incompliment manifest de la resta de clàusules contingudes en el present reglament.
I, en general, per tots els supòsits previstos al bloc normatiu d’aplicació.
EFECTES DE L’EXTINCIÓ DE L’AUTORITZACIÓ:
Dins els 15 dies hàbils següents a la data de recepció de la notificació de l’extinció de la llicència municipal, l’usuari haurà de deixar l’hort municipal buit i a plena disposició de l’Ajuntament de Calvià. En cas contrari, l’Ajuntament podrà executar els acords mitjançant el llançament administratiu una
vegada transcorregut aquest termini. Les obres i les plantacions que tinguin el concepte de millora efectuada per l’usuari i que no puguin ser retirats sense dany al terreny municipal quedaran de propietat de l’Ajuntament sense que això generi un dret a indemnització. Respecte de les collites, en extingir-se la llicència d’us privatiu quedaran a disposició del Servei de Benestar Social si les persones adsjudicatàries o familiars autoritzats per aquest no les han recol·lectades en el termini de 15 dies hàbils abans esmentats.
Les persones usuaries no tindran dret a cap tipus d’indemnització per pèrdua de collites, per millores de la parcel·la o per altres incidències que es derivi de l’extinció o resolució de la llicència d’ús privatiu.
ALTRES PRERROGATIVES MUNICIPALS
L’Ajuntament podrà, sense generar cap dret d’indemnització a favor de la persona o entitat beneficiària o persones o entitats adjudicatàries, concretar i modificar les condicions generals d’ús de les parcel·les o espais, taules i altres elements que es puguin assignar, i modificar-ne els límits, els traçats dels camins, les instal·lacions de reg i altres serveis de la zona. Les persones o entitas adjudicatàries podràn sol·licitar arran de les esmentades actuacions, que se li hauran de comunicar, que es revoqui la llicència.
Correspondrà també a l’Ajuntament interpretar el contingut del present reglament i resoldre’n els dubtes o llacunes, sense perjudici de la resta de prerrogatives emparades per la normativa vigent.
SEGUIMENT I CONTROL DE LES LLICÈNCIES
L’Ajuntament de Calvià farà el seguiment i el control de les llicències d’ús privatiu que s’atorguin mitjançant el Servei de Medi Ambient, que assessorarà i donarà, si s’escau, instruccions d’obligat compliment a les persones y entitats
SISTEMA D’ADJUDICACIÓ DELS HORTS URBANS
1.- L’Ajuntament de Calvià posarà a disposició els horts urbans que s’ofereixin mitjançant convocatòria pública per a formar part de la llista de persones i entitats interessades en la seva adjudicació.
2.- La convocatòria pública detallarà la identificació dels horts urbans que s’ofereixin, els requisits dels sol·licitants, el termini en que s’hauran de presentar les sol·licituds i la documentació que s’haurà d’aportar juntament amb la sol·licitud per acreditar el compliment dels requisits continguts en el present Reglament.
3.- Una vegada publicada la convocatòria s’obrirà un període de presentació de sol·licituds d’adjudicació d’horts urbans no inferior a 20 dies hàbils.
4.- Una vegada comprovades les sol·licituds, i en cas de detectar deficiències esmenables en aquestes, s’obrirà un termini de 10 dies hàbils per a la seva esmena.
5.- Finalitzat el procés de presentació de sol·licituds i d’esmena de deficiències l’Ajuntament elaborarà la llista provisional de sol·licitants admesos i exclosos que publicarà , obrint-se un període de 15 dies per a la presentació d’al·legacions.
6.- Transcorregut el termini d’al·legacions i resoltes aquestes, l’Ajuntament publicarà la llista definitiva de sol·licitants admesos i exclosos.
7.- L’elecció d’horts urbans per les persones i entitats admeses es realitzarà per ordre alfabètic del primer llinatge, començant per la lletra que aleatòriament resulti en sorteig realitzat per l’Ajuntament de Calvià.
8.- Finalitzat el procés d’adjudicació d’horts urbans, si restés qualcun d’ells sense adjudicar, s’obrirà un termini de presentació de sol·licituds,
9.- Si el nombre de sol·licituds admeses és superior al nombre d’horts oferts, les persones i entitats admeses que no assoleixin l’adjudicació d’un hort passaran a formar part de la llista d’espera.
11.- Quan per qualsevol causa es produeixi una baixa s’adjudicarà l’hort per ordre de la llista d’espera. En primer lloc, les persones i entitats interessades de la primera adjudicació que havien quedat afora i per ordre del sorteig. Després, les persones interessades que amb posterioritat hagin sol·licitat un hort, i per ordre cronològic de presentació de la instància.
12.- Abans de l’adjudicació, la persona i l'entitat interessada haurà de manifestar que accepta i s’obliga a complir les determinacions del present reglament.
13.- Quan l’Ajuntament acordi destinar noves parcel·les a aquesta finalitat, ja sigui per ampliació de l’espai existent o per un nou emplaçament, haurà de fer ús de la llista d’espera vigent. No obstant, en cas de què la llista d’espera s’esgoti, l’Ajuntament iniciarà un nou procediment d’adjudicació mitjançant nova convocatòria pública.
El Tinent de Batle delegat d'Urbanisme, Economia i Comerç (Per delegació de Batlia de 06 de juliol de 2018) Marcos Pecos Quintans