Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
INSTITUT D'INNOVACIÓ EMPRESARIAL DE LES ILLES BALEARS
Núm. 2109
Resolució del president de l’Institut d’Innovació Empresarial de les Illes Balears (IDI) de dia 7 de març de 2019 per la qual s’aprova la convocatòria per a l’any 2019 d’ajuts a la microempresa, petita i mitjana empresa industrial de les Illes Balears per cobrir les despeses financeres d’operacions de finançament d’inversions productives previstes al Pla estratègic industrial 2018-2025
Antecedents
1. La Llei 4/2017, de 12 de juliol, d’indústria de les Illes Balears estableix, a l’article 9, les actuacions en matèria de política industrial. Concretament, diu: “en general, i en el marc de les seves competències, la comunitat autònoma de les Illes Balears ha de dur a terme una política adequada de promoció i modernització industrial, a la fi de contribuir al desenvolupament d’un model econòmic de creixement sostenible que permeti avançar en competitivitat, productivitat, solidaritat i equilibri territorial, tot afavorint la innovació i el creixement empresarial, i provocant la creació d’ocupació de qualitat”.
2. Fruit d’aquesta Llei, la Direcció General de Política Industrial ha elaborat el Pla estratègic industrial 2018/2025 que vol potencial el desenvolupament de l’activitat industrial, i augmentar-ne els paràmetres de productivitat, competitivitat i qualitat.
El Pla estratègic industrial 2018-2025 és un instrument fonamental per assolir els objectius de diversificació i millora del model productiu que orienten les polítiques de la Conselleria de Treball, Comerç i Indústria. El pla té set línies d’acció:
3. La Llei 21/1992, de 16 de juliol, d'indústria estableix, a l'article 5, que l'Administració ha d'adoptar programes per afavorir l'expansió, el desenvolupament, la modernització i la competitivitat de l'activitat industrial, millorar el nivell tecnològic de les empreses i potenciar els serveis i el finançament adequat a la indústria, amb especial atenció a les empreses de dimensió petita i mitjana.
Aquests programes de promoció i modernització perseguiran fonamentalment els objectius següents:
• El foment de la competitivitat de les empreses industrials, mitjançant la millora de l'eficiència i flexibilitat dels processos de producció, dels sistemes d'organització i gestió, de la formació, de la qualitat industrial i de la innovació de productes i de processos.
• El foment de la innovació i del desenvolupament de tecnologies pròpies, incorporació de tecnologies avançades, generació d'infraestructures tecnològiques d'utilització col·lectiva i protecció de la tecnologia a través dels instruments de la propietat industrial, així com del disseny i uns altres intangibles associats a les activitats industrials.
• La compatibilitat de les activitats industrials amb les exigències mediambientals i de seguretat, i l'adaptació a aquestes exigències, potenciant les corresponents mesures preventives, protectores i correctores, així com el desenvolupament i la incorporació de les tecnologies adequades.
• La introducció de mesures que possibilitin l'eficiència i l’estalvi energètic, així com el reciclatge i la reutilització dels residus industrials.
• El Decret 23/2012, de 23 de març, pel qual s’aproven els nous estatuts de l’entitat pública empresarial Institut d’Innovació Empresarial de les Illes Balears, estableix a l’article 2.2.c que un dels objectius de l’IDI és promoure la millora de la competitivitat i de la productivitat de les empreses i dels sectors empresarials de les Illes Balears.
• Les empreses industrials balears estan actualment en una situació de debilitat empitjorada per la crisi econòmica, ja que part del teixit empresarial i dels llocs de feina han sofert una gran baixada. La conseqüència de tot això ha estat la pèrdua de pes de la indústria en l’economia balear.
La falta d’inversió en R+D+i, la pèrdua de productivitat, la deslocalització, la mancança de formació laboral especialitzada, la petita dimensió de les empreses i els elevats costos de subministrament i transport constitueixen una bateria de variables que demostren les debilitat de la indústria balear. A les debilitats, s’hi ajunta la dificultat d’accedir al finançament bancari tradicional. Per tant, es fa necessari un suport per impulsar l’accés al finançament a la inversió productiva per ser més competitius.
4. A l’exercici precedent, mitjançant Resolució de 23 de febrer de 2018, es va efectuar per primera vegada una convocatòria d’ajuts a la microempresa, petita i mitjana empresa industrial de les Illes Balears per cobrir les despeses financeres d’operacions de finançament d’inversions productives previstes al Pla estratègic industrial 2018-2025 que es va acreditar com una eina molt eficient per al foment d’inversions estratègiques per al sector industrial, per la qual cosa es fa necessari prorrogar les ajudes dins l’any 2019.
Fonaments de dret
1. El Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre.
2. La Llei 4/2017, de 12 de juliol, d’indústria de les Illes Balears.
3. L'Ordre de la consellera de Comerç, Indústria i Energia per la qual s'estableixen les bases reguladores per a la concessió de subvencions en matèria de promoció industrial (BOIB núm. 52, de 17 d'abril de 2008).
4. El Decret 75/2004, de 27 d’agost, de desplegament de determinats aspectes de la Llei de finances i de les lleis de pressupostos generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (BOIB núm.122, de 2 de setembre).
5. L’Annex I del Reglament (CE) núm. 800/2008 de la Comissió de 6 d’agost de 2008 pel qual es declaren determinades categories d’ajut compatible amb el mercat comú en aplicació dels articles 87 i 88 del Tractat (Reglament general d’exempció per categories), sobre la definició de microempreses, petites i mitjanes empreses.
Per tot això, d’acord amb allò que disposen els preceptes abans esmentats, dict la següent
Resolució
1. Aprovar la convocatòria per a l’any 2019 d’ajuts a la microempresa, petita i mitjana empresa industrial de les Illes Balears per cobrir els interessos, el cost de l’aval d’ISBA, SGR i les despeses d’obertura i estudi d’operacions de finançament per a:
- Inversions productives del sector industrial.
- Eficiència energètica del sector industrial.
- Transformació digital del sector industrial.
L’objectiu és la millora del procés productiu en línia amb les actuacions del Pla estratègic industrial 2018-2025, dins de l’àmbit territorial de les Illes Balears.
2. Publicar aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
Contra aquesta Resolució, que exhaureix la via administrativa, es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant el/la president de l’Institut d’Innovació Empresarial de les Illes Balears (IDI) en el termini d’un mes comptador des de l’endemà de la seva publicació, d’acord amb els articles 123 i 124 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, de procediment administratiu comú de les administracions públiques i l’article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
També es pot interposar directament un recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos comptadors des de l’endemà d’haver-se publicat la Resolució, d’acord amb l’article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.
Palma, 7 de març de 2019
El president de l’Institut d’Innovació Empresarial de les Illes Balears (IDI) Iago Negueruela i Vázquez
Convocatòria
1. Objecte
Aquesta Convocatòria té per objecte regular, per a l’exercici de 2019, l’atorgament d’ajuts a la microempresa, petita i mitjana empresa amb caràcter industrial de les Illes Balears que tinguin aprovades operacions financeres avalades per ISBA, SGR destinades a inversions productives, eficiència energètica i transformació digital del sector industrial, amb l’objectiu de millorar el procés productiu o producte, en línia amb les actuacions del Pla estratègic industrial 2018-2025. Els ajuts es destinen a cobrir els interessos d’aquestes operacions financeres, el cost de l’aval que formalitzin amb ISBA, SGR i les despeses d’obertura i estudi de l’operació.
2. Actuacions subvencionables
2.1. Són susceptibles de subvenció les despeses de finançament de les actuacions d’inversió productiva, d’inversions en eficiència energètica i d’inversions en transformació digital del sector industrial per millorar processos, producte i competitivitat.
2.2. Els centres de treball on es produeixin les inversions productives han d’estar ubicats a la comunitat autònoma de les Illes Balears.
2.3. Es consideren subvencionables les despeses suportades com a conseqüència d’operacions de finançament d’inversions formalitzades en el període que va des de 16 de novembre del 2018 fins a 4 de novembre 2019.
3. Beneficiaris
3.1. Poden ser beneficiàries d’aquests ajuts les persones físiques o jurídiques, de naturalesa privada, i les societats civils o comunitats de béns domiciliades o que duguin a terme un projecte d’inversió per a la millora dels processos productius o de producte a les Illes Balears, que compleixin els requisits de ser microempreses, petites i mitjanes empreses (PIME) que desenvolupin una activitat industrial d’algun dels epígrafs de l’impost sobre activitats econòmiques (IAE) inclosos en les divisions 2, 3 i 4 de la secció primera corresponent a activitats empresarials. També poden ser beneficiàries les empreses incloses en el grup 504 de l’IAE de la secció primera corresponent a activitats empresarials, i que estiguin inscrites en la divisió B del registre integral industrial corresponent a les empreses de serveis relatius a l’activitat industrial i als serveis complementaris a la indústria detallats en l’annex 2.
3.2. A afectes d’aquesta Convocatòria, es considera PIME una empresa que compleix els requisits següents, d’acord amb l’annex I del Reglament (CE) núm. 800/2008 de la Comissió de 6 d’agost pel qual s’estableixen determinades categories d’ajuda compatibles amb el mercat comú en aplicació dels articles 87 i 88 del Tractat (Reglament general d’exempció per categories):
a) Tenir menys de 250 persones treballadores.
b) Tenir una xifra de negoci anual no superior a 50.000.000 d’euros o un balanç anual no superior a 43.000.000 d’euros.
c) No estar participades en un 25% o més del seu capital o dels seus drets de vot per altres empreses o grups d’empreses que no compleixen els requisits anteriors.
En la categoria de PIME, es considera petita empresa la que té menys de 50 persones treballadores i una xifra de negoci anual o un balanç general anual que no superi la quantia de 10.000.000 d’euros.
D’altra banda, en el grup de petites empreses, es considera microempresa la que té menys de deu persones treballadores i una xifra de negoci anual o un balanç general anual que no superi la quantia de 2.000.000 d’euros.
3.3. Els beneficiaris d’ajuts a l’emprenedoria, i a la microempresa, petita i mitjana empresa de les Illes Balears per cobrir els interessos i el cost de l’aval d’ISBA, SGR d’operacions de finançament d’inversions productives i liquiditat de les pimes a les Illes Balears convocades per Resolució de la consellera d’Hisenda i Administracions Públiques de 7 de desembre de 2018 per la qual s’aprova la convocatòria per a l’any 2019 d’ajuts als emprenedors i a la microempresa, petita i mitjana empresa de les Illes Balears per cobrir els interessos i el cost de l’aval d’ISBA, SGR d’operacions de finançament d’inversions productives i liquiditat (BOIB núm. 159 de 20 de desembre del 2018), no poden ser beneficiaris simultàniament dels ajuts que regula aquesta Convocatòria per una mateixa operació de finançament o projecte d’inversió. Per tot això, queden excloses les persones físiques o jurídiques establertes en el punt 3.1 anterior d’aquesta convocatòria que, en la data de formalització de l’aval, estan iniciant o ja han iniciat, dins els darrers dos anys naturals anteriors a la Convocatòria, una activitat econòmica al territori de les Illes Balears.
3.4. Els beneficiaris d’aquesta Convocatòria poden ser beneficiaris simultàniament dels ajuts o altres incentius en matèria d’indústria convocades per la Direcció General de Política Industrial per la mateixa inversió de procés de millora productiva o producte, quan així s’estableixi a la convocatòria corresponent.
3.5. Per acollir-se a aquests ajuts, les operacions financeres que els sol·licitants formalitzin amb les entitats de crèdit o altres fonts alternatives de finançament, incloses les finançades amb fons privats, com els fons de titulització, han de disposar necessàriament d’un aval d’ISBA, SGR.
4. Import dels ajuts
Inicialment, es destinen a aquesta Convocatòria 1.350.000,00 euros amb càrrec als pressupostos de l’IDI, amb els imports següents:
a) Ajuts per cobrir els interessos: 675.000,00 euros.
b) Ajuts per cobrir el cost de l’aval d’ISBA, SGR: 575.000,00 euros.
c) Ajuts per cobrir els costos derivats de l’operació financera, concretament, despeses d’obertura i d’estudi: 100.000,00 euros.
Les quanties esmentades es consideren orientatives i, en el supòsit d’esgotament, podran ampliar-se sense necessitat d’una nova convocatòria, en funció de les disponibilitats pressupostàries de l’IDI, per resolució del seu president. Aquesta resolució, en el seu cas, serà objecte de publicació al BOIB.
5. Ajuts per cobrir els interessos
5.1. L’import de cada ajut serà l’equivalent a 2 punts percentuals d’interessos. L’import dels ajuts per cada 1.000,00 euros de principal per a cada modalitat de termini i carència és el que s’especifica a l’annex 1 d’aquesta Convocatòria.
No obstant això, quan el tipus d’interès nominal de l’operació sigui inferior al 2%, l’import de l’ajut es reduirà proporcionalment.
En el cas que el termini d’amortització o de carència de l’operació superi el de les modalitats establertes a l’annex 1, s’ha d’aplicar per defecte la modalitat inferior més favorable per al sol·licitant.
En cap cas, la novació posterior de l’operació financera avalada, amb establiment de terminis més dilatats en el temps, pot suposar un augment de l’ajut concedit per cobrir els interessos o el cost de l’aval.
5.2. La quantia màxima de préstec sobre la qual s’ha de calcular l’ajut és de 250.000 euros per beneficiari, amb el màxim dels set primers anys de termini, amb independència que es duguin a terme en una o més operacions financeres o que el termini o l’import finançat pugui superar aquesta xifra.
5.3. En el supòsit que, per l’evolució en el temps del mercat de tipus d’interès, el cost financer de l’operació de finançament, de manera aïllada o en concurrència amb altres subvencions, sigui inferior a la quantia de l’ajut, el beneficiari ha de reintegrar l’excés de l’ajut.
6. Ajuts per cobrir el cost de l’aval d’ISBA, SGR i les despeses d’obertura i estudi
6.1. L'import de l'ajut al cost de l'aval serà de l'1,50% del risc viu a l'inici de cada anualitat, amb un màxim de set, i quedarà fixat al quadre d'amortització de l'aval previst en el punt 8.
6.2. L’import dels ajuts al cost per cobrir les despeses d’obertura i estudi de l’operació serà de l’1% del principal de l’aval. Aquesta quantia ha de cobrir tant les despeses d’obertura i estudi de l’entitat financera que atorga el préstec (0,5%) com els de l’entitat avaladora (0,5%).
6.3. La quantia màxima de l’aval sobre la qual s’ha de calcular l’ajut és de 250.000 euros per beneficiari, amb el màxim dels set primers anys de termini, amb independència que es duguin a terme en una o més operacions financeres o que el termini o l’import finançat pugui superar aquesta xifra.
7. Entitat col·laboradora
De conformitat amb l’article 26 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, i d’acord amb l’article 13 de l’ordre de 8 d’abril de 2008 per la qual s’estableixen les bases reguladores per a la concessió de subvencions en matèria de promoció industrial, es designa com a entitat col·laboradora a ISBA, SGR, que ha d’acreditar les condicions de solvència i d’eficàcia mitjançant la presentació de la documentació que s’estableixi en el conveni de col·laboració corresponent (o assenyalant l’expedient en el qual ja les hagués acreditat davant l’Administració Autonòmica, en el seu cas). Entre altres funcions, l’entitat col·laboradora s’ha d’encarregar de tramitar els expedients, gestionar-los, fer-ne seguiment, pagar l’ajut, comprovar la inversió i fer el seguiment de l’operació financera.
8. Presentació de sol·licituds
Les sol·licituds s’han de presentar a l’entitat col·laboradora ISBA, SGR, en el moment de formalització de l’aval, segons els models que hi ha disponibles en el web de la Conselleria de Treball, Comerç i Indústria (www.caib.es) i de l’IDI (www.idi.es), o en qualsevol dels llocs que preveu l’article 16.4 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, de procediment administratiu comú de les administracions públiques.
Juntament amb la sol·licitud i la memòria explicativa dels objectius i les necessitats d’inversió que s’han de cobrir o les despeses o les inversions previstes, s’ha de presentar la documentació que s’indica a continuació:
- Una còpia del document d’identitat de la persona que signa la sol·licitud, en nom propi o en representació d’una persona jurídica o d’una entitat sense personalitat jurídica. Si són persones jurídiques o entitats sense personalitat jurídica, el document constitutiu de l’entitat degudament inscrit, si és preceptiu, en el registre corresponent, o un certificat d’inscripció registral, com també l’acreditació de la representació amb què actua qui signa la sol·licitud, o una nota simple informativa del registre mercantil en què consti la inscripció de l’empresa i la representació de qui signa la sol·licitud.
- Una declaració responsable de la persona titular de l’empresa o de qui la representa legalment en relació amb els aspectes següents:
1r. Que el sol·licitant compleix els requisits de petita o mitjana empresa, per la qual cosa ha de consignar-hi expressament la xifra de negoci, el volum d’actius i la plantilla de l’empresa corresponents a l’exercici de l’any 2017, o alternativament, a l’exercici tancat a 31 de desembre del 2018 quan la persona sol·licitant ja hagi formulat els comptes i s’hagin aprovat, o ja hagi presentat les declaracions tributàries.
2n. Que compleix el requisit relatiu a la no participació superior al 25% per una o diverses empreses, en els termes que estableix la Recomanació de la Comissió de 6 de maig de 2003 sobre la definició de microempreses, petites i mitjanes empreses (Recomanació 2003/367/CE).
3r. Que la persona o entitat beneficiària no està sotmesa a cap causa de prohibició o d’incompatibilitat per rebre l’ajut segons la legislació vigent i que el/la sol·licitant no ha estat sancionat o condemnat per resolució administrativa o sentència judicial ferma per discriminació salarial, assetjament moral o qualsevol tipus de tracte desigual, per raó de sexe, en l’àmbit de les relacions laborals.
4t. Que ha sol·licitat o no ha sol·licitat o rebut cap altre ajut de qualsevol entitat, pública o privada, nacional o estrangera, relacionat amb l’operació financera o amb el projecte d’inversió; o, en cas contrari, relació de tots els ajuts i les subvencions sol·licitades o rebudes, fins i tot l’ajut de la Direcció General de Política Industrial a què es refereix l’apartat 3.4 d’aquesta Convocatòria.
5è. Que, en la data de la sol·licitud, està al corrent dels pagaments de les seves obligacions tributàries amb l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
6è. Que, en la data de la sol·licitud, està al corrent dels pagaments de les seves obligacions tributàries amb l’Administració de l’Estat i amb la Seguretat Social.
Quan la quantia total de l’ajut sol·licitat superi l’import de 3.000€, i no s’hagi autoritzat l’IDI per demanar-los directament o a través d’algun òrgan de l’Administració Autonòmica, la declaració prevista en el punt 6è anterior s’ha d’acompanyar dels certificats de la Tresoreria General de la Seguretat Social i de l’Agència Estatal de l’Administració Tributària d’estar al corrent dels pagaments corresponents. Aquest certificat no pot tenir una antiguitat superior als sis mesos anteriors a la data de registre de la sol·licitud.
- La documentació acreditativa d’estar donat d’alta en el Cens d’Empresaris Professionals i Retenidors i en l’impost sobre activitats econòmiques (IAE), quan no hagi autoritzat l’IDI o algun òrgan de l’Administració Autonòmica per demanar-ho directament a l’AEAT.
- Un informe o memòria d’ISBA, SGR, en relació a l’operació, acompanyat del quadre d’amortització de l’aval.
Quan així ho prevegi el Conveni previst a l’apartat 7, l’entitat col·laboradora serà dipositària i qui custodiï els documents anteriors amb l’excepció de la declaració responsable i la memòria d’ISBA, que hauran d’acompanyar a la sol·licitud per al seu registre. En aquest supòsit serà també dipositària i qui custodiï els documents previstos a l’apartat 12. -3r.
A l’efecte de simplificació administrativa, excepte en cas de manifestació expressa contrària de la persona sol·licitant, amb la signatura de la sol·licitud s’entén que autoritza l’IDI i l’entitat col·laboradora per incloure les seves dades personals en els fitxers de dades de subvencions i també per demanar d’ofici, en representació seva, els certificats corresponents del punt 6è i la documentació acreditativa d’alta en el Cens d’Empresaris Professionals i Retenidors i en l’Impost sobre Activitats Econòmiques (IAE).
9. Termini de presentación de sol·licituds
El termini per presentar les sol·licituds és des de l’endemà de la publicació de la Convocatòria al BOIB fins al 4 de novembre de 2019.
10. Examen de la documentació
10.1. La Comissió Avaluadora és l’encarregada d’examinar la documentació presentada. Està formada pels membres següents:
President o presidenta: el director o la directora general de Política Industrial.
Secretari o secretària: el o la cap de Finançament i Competitivitat de l’IDI.
Vocals:
- el o la gerent de l’IDI.
- un o una representant d’ISBA, SGR.
- un o una representant de la Conselleria d’Hisenda i Administracions Públiques.
- un o una representant de l’IDI.
En cas d’absència del president o el secretari, actuarà com a suplent el vocal gerent de l’IDI.
10.2. La Comissió Avaluadora s’ha de reunir periòdicament, sempre que el president o la presidenta en convoqui els membres. Una vegada examinada la documentació presentada, s’ha de fer constar en l’acta corresponent el seu informe, que ha de servir de base per a la proposta de resolució.
10.3. La Comissió Avaluadora és competent per interpretar i avaluar les qüestions i dubtes que puguin sorgir en l’aplicació d’aquesta Convocatòria.
10.4. La Comissió Avaluadora pot eximir el sol·licitant de presentar algun dels documents assenyalats en l’apartat 8 d’aquesta Convocatòria per raons de racionalització o de manca d’idoneïtat, i exceptuar els supòsits en què el projecte d’inversió correspon a un servei relacionat amb la indústria no contemplat expressament a l’annex 2.
10.5. No s’estableixen criteris per a la concessió dels ajuts, atès que es durà a terme mitjançant el sistema que fixen els apartats 2 i 3 de l’article 17 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre.
10.6. Sens perjudici que s’ampliï posteriorment, el pressupost d’aquesta convocatòria està calculat, sense caràcter limitador, per concedir tots els ajuts que se sol·licitin fins a 10.000.000 euros de principal, o fins que s’exhaureixin els fons destinats a aquesta Convocatòria.
10.7. L’òrgan competent per instruir el procediment i per fer la proposta de resolució és el director o la directora general de Política Industrial o la persona a la qual delegui, que serà el o la gerent de l’IDI (Institut d’Innovació Empresarial de les Illes Balears).
10.8. Si la sol·licitud o la documentació aportada són defectuoses o incompletes, s’ha de requerir la persona sol·licitant perquè aporti la documentació o n’esmeni els defectes en el termini de 10 dies hàbils, i se l’ha d’advertir que, si no ho fa i no s’amplia expressament el termini assenyalat, se’l tindrà per desistit de la seva petició, s’arxivarà l’expedient sense més tràmits i es dictarà la resolució que preveu l’article 21.1 de la Llei 39/2015.
11. Resolució
L’òrgan competent per resoldre la concessió dels ajuts és el president de l’IDI, o el Director General de Política Industrial, per delegació.
El termini màxim per dictar i notificar la resolució és de sis mesos.
12. Justificació de l’aplicació dels fons
Les persones o entitats beneficiàries han de justificar davant l’òrgan instructor, mitjançant l’entitat col·laboradora, la formalització de l’operació financera vinculada amb l’ajut concedit i l’aplicació dels fons a la inversió.
Els beneficiaris han de justificar davant ISBA, SGR l’aplicació dels fons percebuts procedents de l’operació de finançament, a través de la presentació d’un compte justificatiu que ha de contenir els documents següents:
1r Declaració responsable de la persona titular de l’empresa, o de qui la representi legalment o voluntàriament, d’haver aplicat els fons percebuts de l’operació financera a la finalitat que hagi servit de fonament per concedir-la i d’haver dut a termes les activitats per a les quals es va sol·licitar.
2n Memòria de les activitats dutes a terme en el projecte d’inversió pel qual s’hagi autoritzat l’operació de finançament, amb el desglossament de cada despesa que s’hagi generat. Quan el projecte d’inversió hagi estat finançat, a més de per l’operació objecte de l’ajut, amb fons propis o altres subvencions o recursos, s’ha de fer constar la quantia, la procedència i l’aplicació d’aquests fons.
3r Factures o altres documents amb valor probatori equivalent amb validesa en el tràfic jurídic mercantil o amb eficàcia administrativa, amb una antiguitat no superior als sis mesos des de la data de formalització de l’aval, que justifiquin les despeses incloses en la memòria del punt 2n anterior. No obstant això, la Comissió Avaluadora podrà autoritzar l’acreditació de la inversió mitjançant factures emeses fora d’aquest període. En el cas de treballs duts a terme per la mateixa empresa per al seu immobilitzat, s’ha d’expedir la factura corresponent en els termes que estableix la normativa de l’IVA.
El beneficiari té fins a 3 mesos des de la resolució per realitzar la justificació davant ISBA, SGR, i en tot cas la data màxima de justificació és el dia 18 de novembre de 2019.
No justificar l’execució de la inversió almanco en un 50% o no justificar-la dins el termini que estableix el paràgraf anterior són motius que suposen, sense més tràmits, la renúncia als ajuts i, en el seu cas, l’inici del procediment de revocació amb reintegrament de les quanties percebudes.
13. Pagament
13.1. Ajuts per cobrir els interessos
El pagament de l’ajut per cobrir els interessos només s’ha de fer d’una vegada, com a bestreta, i un cop que el beneficiari hagi justificat l’execució del projecte d’inversió davant ISBA, SGR.
L’IDI abonarà l’ajut d’interessos una vegada presentada la documentació acreditativa de l’execució dels projectes d’inversió davant la comissió avaluadora, mitjançant l’entitat col·laboradora ISBA, SGR.
El pagament d’aquests ajuts als beneficiaris s’efectuarà en el termini màxim de dos mesos comptadors des de la recepció dels fons per part de l’entitat col·laboradora.
13.2. Ajuts per cobrir el cost de l’aval
El pagament dels ajuts al cost dels avals d'ISBA SGR s'ha de fer d'una vegada, com a bestreta, i es farà directament a l'entitat col·laboradora una vegada tancat el termini de justificació establert al punt 12, en un sol pagament per a tots els ajuts.
13.3. Ajuts per cobrir les despeses d’obertura i estudi
El pagament dels ajuts per cobrir les despeses d’obertura i estudi s’ha de fer íntegrament a l’entitat col·laboradora que remetrà la part corresponent a l’entitat financera per al seu ingrés en el compte del beneficiari on s’hagués carregat la despesa esmentada.
Amb aquests efectes, l’IDI remetrà a ISBA, SGR en un sol pagament la totalitat dels fons destinats a aquests ajuts amb caràcter de bestreta, a la firma del conveni de col·laboració.
Una vegada tancat el termini de justificació previst a l’apartat 12, i sempre abans del tancament de l’exercici, ISBA, SGR remetrà un compte amb el detall de les despeses d’obertura i estudi corresponents a cada beneficiari i reintegrarà a l’IDI l’import romanent, en el seu cas.
13.4 Documentació a remetre al beneficiari
Per tal de facilitar la gestió comptable i fiscal del beneficiari, ISBA, SGR emetrà factura pel cost de l’aval i les seves despeses d’obertura i estudi de l’operació amb l’abonament dels ajuts, amb resultat saldo zero.
13.5 Compte justificatiu un cop finalitzada l’operació financera objecte de l’ajut
També, en concepte de compte justificatiu a l’acabament de l’operació de finançament, o del tram objecte de l’ajut si l’operació financera té un termini superior de set anys, ISBA, SGR ha de presentar a l’IDI un certificat acreditatiu del compliment de l’operació financera en els termes establerts en la concessió de l’ajut.
14. Reintegrament de l’ajut
Si el beneficiari incompleix les condicions establertes en la resolució de concessió o en la normativa aplicable, ha de reintegrar a l’IDI els ajuts percebuts en la part cobrada i no meritada.
En els supòsits de cancel·lació anticipada voluntària, el beneficiari ha de reintegrar a l’IDI l’ajut en la part cobrada i no meritada.
Les amortitzacions anticipades parcials, si n’hi ha, no poden ser d’una quantia inferior al 20% del capital inicial, excepte en el cas de cancel·lació.
La cancel·lació dins el termini de fins a 1 mes per cada any de durada de l’operació, anterior a l’acabament del termini inicial de l’operació, fins a un màxim de cinc, no es considerarà cancel·lació anticipada.
Els ajuts per despeses d’obertura i estudi es consideraran meritats amb la justificació de la inversió, per la qual cosa no s’hauran de reintegrar en els supòsits d’amortització parcial o cancel·lació anticipada.
15. Notificacions i comunicacions
Les notificacions i les comunicacions a la persona sol·licitant de les resolucions, els requeriments d’esmena i aportació de documentació, o altres que afecten a la sol·licitud d’ajuts acollides a aquesta Convocatòria s’efectuaran per via telemàtica a l’adreça de correu electrònic que hagi designat la persona sol·licitant a efectes de notificacions en el document de sol·licitud.
ANNEX 1 Import dels ajuts
Import del ajuts |
||
Modalitat de préstec |
Per cada 1.000 € |
Per cada 1.000 € |
|
Bonificació |
Ajut per a despeses |
d'interessos |
d'obertura i estudi |
|
3 anys/ 0 carència |
34,19 € |
10,00 € |
4 anys/ 0 carència |
43,82 € |
10,00 € |
5 anys/ 0 carència |
53,21 € |
10,00 € |
5 anys/ 1 carència |
62,81 € |
10,00 € |
7 anys/ 0 carència |
71,85 € |
10,00 € |
7 anys/ 1 carència |
90,77 € |
10,00 € |
ANNEX 2 Llistat epígrafs de l’IAE relacionats a la qual es refereix l’apartat 3.1
- 843. Serveis tècnics (enginyeria, arquitectura, urbanisme, ...)
8431. Serveis tècnics d’enginyeria
8432. Serveis tècnics d’arquitectura
8433. Serveis tècnics de prospeccions i geologia
8434. Serveis tècnics de topografia
8435. Serveis tècnics de delineació
8436. Inspecció tècnica de vehicles
8439. Altres serveis tècnics NCOP
- 844. Serveis de publicitat, relacions públiques i similars
- 845. Explotació electrònica per compte de tercers
- 846. Empreses d’estudis de mercat