Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

AJUNTAMENT D'ALCÚDIA

Núm. 1985
Aprovació de l’Acord de carrera professional horitzontal dels empleats públics de l’Ajuntament d’Alcúdia

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

L’Ajuntament Ple, en sessió extraordinària celebrada dia 19 de febrer de 2019, va adoptar l’acord d’aprovació de l’Acord de carrera professional horitzontal dels empleats públics de l’Ajuntament d’Alcúdia, de conformitat amb els termes i les condicions pactades per a la seva implantació en seu de mesa general de negociació d’empleats públics d’aquest ajuntament. En compliment del disposat en l’article 38.6 del Reial Decret Legislatiu 5/2015, de 30 d’octubre, pel qual s’aprova el text refós de la Llei de l’estatut bàsic dels empleats públics es publica el text íntegre normatiu de l’Acord esmentat:

ACORD DE LA CARRERA PROFESSIONAL HORITZONTAL DELS EMPLEATS PÚBLICS DE L’AJUNTAMENT D’ALCUDIA

1.- OBJECTE

Establir les bases per implantar la carrera professional horitzontal per tot el personal funcionari, tant de carrera com interí i, laboral, tant fitxo com temporal, al servei de l’Ajuntament d’Alcúdia.

La carrera professional horitzontal ve establerta com un dret dels Empleats Públics a l’art. 16 del RDLEG 5/2015, de 30 d’octubre, pel qual s’aprova el text refós de la Llei de l’Estatut Bàsic dels Empleats Públics.

La carrera horitzontal consisteix en la progressió individualitzada de graus, categories, escalafons o altres conceptes anàlegs sense necessitat de canviar de lloc de feina i de conformitat amb l’establert a la lletra b) de l’article 17 i 20.3 del mateix Estatut Bàsic de l’Empleat Públic.

Segons l’art. 38.8 de TREBEP, estableix que els pactes i acords de matèries comunes de personal funcionari i laboral, aprovats en l’àmbit de la Mesa General de Negociació tindran els mateixos efectes que els dels convenis col·lectius per el personal laboral (art. 83 TRLET).

La carrera horitzontal ha de contribuir, així mateix, a l’actualització i perfeccionament de la qualificació d’aquest personal, i a la millora de la prestació del servei al ciutadà a l’Ajuntament d’Alcúdia.

2.- CARACTERISTIQUES

1. Es voluntària: correspon al personal inclòs dins l’àmbit d’aplicació decidir si s’hi incorpora, així com el ritme de progressió als diferents nivells que la configuren, tot complint els requisits establerts.

2. És personalitzada: el reconeixement del nivell té caràcter personal i individual i s’efectuarà considerant els mèrits presentats per la persona interessada, de conformitat amb els principis d’igualtat, mèrit, capacitat i publicitat.

3. Es progressiva: com a regla general, l’accés als diferents nivells reconeguts en la carrera professional s’efectuarà successivament i de nivell en nivell, de tal manera que l’accés al nivell superior només s’assolirà si s’ha acreditat el reconeixement del nivell immediatament inferior, llevat de la fase extraordinària d’implantació.

4. Es irreversible. El nivell reconegut té caràcter irrevocable i consolidat a tots els efectes, llevat de l’aplicació de la sanció de demèrit que preveu l’article 96.1.e del TREBEP.

5. Es incentivada: el reconeixement de cada nivell està retribuït econòmicament mitjançant el complement de caràcter fix i mensual corresponent.

6. Es transparent: les eines del mesurament dels paràmetres i dels criteris que s’hagin d’avaluar es basen en criteris objectius.

7. Es oberta: no té limitacions d’accés sempre que es compleixin el requisits bàsics establerts i els criteris definits per obtenir cada nivell.

8. Es homologable: s’han de dur a terme les actuacions que permetin l’accés al sistema de carrera professional al personal que prové d’altres administracions, d’acord amb els principis i els criteris d’homologació que es determinin.

9. Es independent del lloc o de la plaça que s’ocupi: obtenir un nivell de carrera professional determinat o accedir a un altre no implica canviar el lloc de treball ni l’activitat que el professional desenvolupa.

3.-AMBIT D’APLICACIÓ

3.1- PERSONAL QUE HA DE PERCEBRELA CARRERA PROFESSIONAL.

Els empleats públics de l’Ajuntament d’Alcúdia i del seu organisme autònom que tenen dret a percebre la carrera professional horitzontal són:

a) Funcionaris i personal laboral de les següents entitats:

1. Ajuntament d’Alcúdia

2. Patronat d’Esports

3. Patronat d’Alcúdia Ràdio

4. Fundació Escola Municipal de Música

b) Funcionaris de la Policia Local en situació de segona activitat, amb o sense destinació.

3.2- Personal que no ha de percebre la carrera professional.

a) Personal eventual.

b) Personal d’alta direcció.

4.- REQUISITS PER L’ADQUISICIÓ DEL NIVELL INICIAL

La primera adquisició de nivell, en el moment inicial d’aplicació de la carrera professional, serà d’una sola vegada, tenint en compte els anys de serveis prestats en l’Administració Pública. S’entendrà en aquesta primera instància, i als únic efectes d’assolir el nivell inicial, tots els mesos treballats a l’Ajuntament d’Alcúdia, les seves entitats dependents i els realitzats a altres Administracions Públiques. Els serveis prestats es computaran dins el grup en vigor a la data de la signatura del present acord.

Per poder adquirir el nivell corresponent d’acord al temps treballat, s’haurà de presentar les sol·licituds corresponent en el registre d’entrada dins els 15 dies posteriors a l’entrada en vigor de la carrera professional aprovada pel ple de l’Ajuntament d’Alcúdia i publicació en el Butlletí Oficial de les Illes Balears. A aquests efectes es reconeixeran d’ofici els serveis prestats al propi Ajuntament i organismes autònoms propis. Per tant hauran d’acreditar els serveis prestats a altres administracions públiques.

L’Ajuntament d’Alcúdia crearà una comissió d’avaluació i disposarà d’un termini màxim de dos mesos per valorar la documentació i definir el nivell assolit per a cada treballador.

5.- ESTRUCTURA

a) La carrera horitzontal s’estructura en quatre nivells, en cadascun dels quals els professionals han de romandre un període mínim de temps per adquirir les competències necessàries per accedir al nivell superior.

b) El període mínim de serveis prestats per accedir a cada nivell són el següents:

- NIVELL I: 5 anys

- NIVELL II: 5 anys des de l’accés al nivell I ( 10 anys de servei)

- NIVELL III: 5 anys des de l’accés al nivell II ( 15 anys de servei).

- NIVELL IV: 5 anys des de l’accés al nivell III ( + 20 anys de servei).

c) Es consideren serveis prestats als efectes de requisits d’experiència prèvia del accés a la carrera professional horitzontal, els períodes de temps en situació de servei actiu o en situació amb reserva de lloc de feina exercits a un lloc dels mateix cos o escala (i especialitat si escau) o en una categoria professional equivalent a qualsevol administració pública.

d) També es computen els serveis prestats en altres categories, cossos o escales i especialitats, si escau, o categoria professional.

f) S’entendrà com a temps de treball efectiu mínim de permanència, el temps transcorregut en alguna de les situacions administratives següents:

- Servei actiu.

- Serveis especials.

- Serveis en altres administracions públiques.

- Excedència voluntària per raó de violència de gènere, en els termes que estableix l’art. 89.5 del TREBEP.

- Excedència per cura de familiars.

- Excedència forçosa.

- Excedència especial que es regula en el Decret 5/2012.

g) L’obtenció del nivell dona dret al reconeixement d’aquest nivell.

6. CALENDARI D’IMLANTACIÓ

La carrera professional s’implantarà, i es percebrà a compte la quantia corresponent al grau o nivell de carrera que es reconegut inicialment, amb efectes econòmics de dia 1 de gener de 2019 amb el següent calendari:

30% amb efectes econòmics des del dia 1 de gener 2019.

60% amb efectes econòmics des del dia 1 de gener de 2020.

80% amb efectes econòmics des del dia 1 de gener de 2021.

100% amb efectes econòmics des de dia 1 de gener de 2022.

Amb efectes econòmics del 1 de gener de 2019 s’abonarà el 30% de la carrera professional.

Per poder continuar cobrant la carrera professional a partir del dia 1 de gener de l’any següent, s’haurà de realitzar la formació aprovada al“ pla de formació abans de dia 30 de setembre de l’any anterior. Aquesta s’haurà d’acreditar entre el dia 1 d’octubre i el 31 d’octubre, per tal que dins la primera quinzena de novembre es pugui avaluar i validar la formació presentada durant l’any per mantenir o assolir els nivells.

Els treballadors amb jubilació parcial presentaran la mateixa formació.

Els empleats públics amb dret a percebre el complement de carrera professional i que es produeixi el fet de jubilació els propers anys, percebran amb efectes retroactius els percentatges de carrera que es detallen a la següent taula:

PERCENTATGES A COBRAR

ANY JUBILACIÓ

2019

2020

2021

2019

100%

 

 

2020

70%

100%

 

2021

50%

70%

100%

7. COMPLEMENT RETRIBUTIU DE CARRERA PROFESSIONAL HORITZONTAL

Les retribucions, en còmput anual (12 pagues), dels complements de carrera corresponents a cadascun dels nivells assenyalats son les següents:

FUNCIONARIS

SUBGRUP A1

SUBGRUP A2

GRUP B

SUBGRUP C1

SUBGRUP C2

ALTRES GRUPS

LABORALS

GRUP 1

GRUP 2

 

GRUP 3

GRUP 4

GRUP 5

NIVELL I

 3.000,00 €

 2.500,00 €

 2.250,00 €

 2.000,00 €

 1.750,00 €

 1.500,00 €

NIVELL II

 6.000,00 €

 5.000,00 €

 4.500,00 €

 4.000,00 €

 3.500,00 €

 3.000,00 €

NIVELL III

 9.000,00 €

 7.500,00 €

 6.750,00 €

 6.000,00 €

 5.250,00 €

 4.500,00 €

NIVELL IV

 11.000,00 €

 10.000,00 €

 9.000,00 €

 8.000,00 €

 7.000,00 €

 6.000,00 €

El personal funcionari i laboral que es trobi inclòs a l’àmbit subjectiu de l’aplicació d’aquest acord, percebrà amb efectes del 1 de gener de 2019, la quantia corresponent en el grau o nivell de carrera professional que tingui reconegut.

Esdevé necessari adaptar la despesa generada a les regles de l’equilibri pressupostari.

S’abonarà el complement de carrera professional mensualment mentre s’estigui d’alta a la seguretat social a l’Ajuntament d’Alcúdia.

La carrera professional estarà subjecta als increments retributius que estableix la Llei de Pressuposts, tant pel que fa a les retribucions bàsiques com a les complementàries.

 

8. MANTENIMENT DEL NIVELL I AVALUACIÓ DE ACOMPLIMENT

L’Ajuntament establirà un pla de desenvolupament per al compliment de la carrera professional que serà negociat amb la representació sindical de la Mesa General Empleats Públics de l’Ajuntament i necessàriament durà integrat un pla de formació extret de l’anàlisi de necessitats formatives o bé de les accions formatives que l’Ajuntament programarà cada any, fixant un mínim de temps de formació específica que no podrà ser inferior a les hores de la següent taula:

TAULA DE LES HORES ANUALS NECESSÀRIES PER NIVELLS

Funcionaris

subgrup A1

Subgrup A2

grup B

subgrup C1

subgrup C2

Altres grups

Laborals

Grup I

Grup II

---------

Grup III

Grup IV

Grups V i VI

Hores

35

30

25

20

15

10

Els treballadors podran continuar realitzant formació dins la seva jornada laboral, tal i com està regulat.

A efectes de la carrera professional, la formació haurà de ser preferentment presencial, s’haurà de presentar un certificat d’aprofitament , i deurà realitzar-se fora de la seva jornada laboral. En cas que la formació es realitzi durant la jornada laboral, els treballadors compensaran a l’Ajuntament i realitzaran el mateix nombre d’hores de feina en un horari diferent a la seva jornada laboral.

L’incompliment de la formació comportarà la suspensió del complement de carrera professional per al personal afectat, llevat que l’incompliment sigui per causes de força major, que se descriuran al document d’avaluació de l’acompliment preceptiu.

En cas de que es suspengui el complement de carrera professional s’obrirà un procediment, amb audiència de l’interessat i dels representants de personal en la Mesa corresponent, procediment que conclourà amb l’establiment de les mesures oportunes.

9. PROGRESSIÓ DE NIVELL

Per a que els treballadors acollits al sistema de carrera professional horitzontal puguin progressar al nivell superior han de complir amb la següent regla:

Acreditar el temps de serveis prestats requerit per a cada nivell d’acord amb l’apartat 5.b).

Complir amb els requisits enumerats a aquest document.

10. CRITERIS DE PROGESSIÓ DE LA CARRERA EN DIFERENTS GRUPS

Una vegada reconegut el nivell inicial de carrera en un grup determinat, els treballadors que canvien de grup, tindran dret a percebre els imports de carrera en el grup anteriorment reconegut més els nivells de carrera que assoliran en els nous grups.

11. PROCEDIMENT PER OBTENIR ELS NIVELLS DE CARRERA PROFESSIONAL HORITZONTAL

1. El procediment d’accés als diferents nivells que integren la carrera professional horitzontal s’inicia d’ofici per l’òrgan competent mitjançant la aprovació de la convocatòria corresponent, que ha de tenir preferentment caràcter anual.

2. Les sol·licituds s’han de presentar per escrit o pel procediment telemàtic que es prevegi, d’acord en la forma i el termini que estableixen els requisits per participar en l’accés al nivell. El compliment dels requisits vindrà referit al dia de l’expiració del termini fixat amb la convocatòria per presentar sol·licituds.

3. D’avaluar els mèrits aportats per la persona interessada, s’encarrega la Comissió de Seguiment i Avaluació per comprovar que es compleixen els mínims exigits per accedir al nivell. A tal fi s’incorporarà informe que emetrà el departament de Personal, on s’acreditarà la formació per cada treballador que sol·liciti la carrera professional.

S’hauran d’acreditar els serveis a la Administració Pública amb indicació del grup/nivell a que pertany per cada un del dies pels que ha prestat serveis.

S’haurà d’indicar si es tracta de funcionari de carrera o interí, personal laboral fixo o temporal i que no està inclòs dintre del article 3.2.

4. El procediment ha de tenir una durada màxima de 3 mesos (1 mesos per acreditar la formació realitzada i 2 mesos per valorar la documentació i definir el nivell assolit per a cada treballador) i finalitza amb la resolució motivada pel ple o organisme competent atès l’acord adoptat per la Mesa General d’Empleats Públics. Contra aquesta resolució es pot interposar un recurs d’acord amb la normativa aplicable.

5. Els efectes econòmics es retrotrauran l’endemà de la data d’acompliment del nivell assolit per part de la persona interessada.

12. ORGANS DE VALORACIÓ DE LA CARRERA PROFESSIONAL

12.1 A l’afecte de l’adequada valoració dels requisits necessaris per l’accés al diferents nivells de carrera professional, l’òrgan competent serà l’Ajuntament d’Alcúdia. Aquest crearà una Comissió de Seguiment i Control per a la seva supervisió.

12.2 Tots els acords adoptats en la Mesa General d’Empleats Públics seran vinculants per a la seva aplicació.

12.3 Del 1 al 31 d’octubre s’haurà d’acreditar per el procediment que s’estableixi les hores mínimes exigides per el manteniment retributiu del nivell de carrera reconegut, així com les sol·licituds per el reconeixement dels nous nivells de carrera.

12.4 La Comissió de Seguiment i Control es reunirà cada any dins la primera quinzena de novembre per validar la formació presentada durant l’any per mantenir o assolir els nivell.

12.5 Els tècnics de cada àrea proposaran de forma genèrica o especifica la formació a realitzar al Pla de Formació Anual, a la vegada la Comissió de Seguiment i Control supervisarà i validarà la proposta que es farà pública dins el primer semestre de l’any en curs. Aquesta formació s’haurà de realitzar a partir de dia 1 d’octubre i fins el dia 30 de setembre del següent any.

La Comissió estarà formada pel batle/batlessa, pel regidor/a de Personal, per un regidor/a de l’oposició, dos membres de la Junta de Personal, dos membres del Comitè d’Empresa i els tècnics designats del departament de personal. A la primera convocatòria de la comissió s’aprovarà el reglament de funcionament de la mateixa a instància de qualsevol de les parts.

12.6 Els dubtes que es presentin o plantegin respecte la interpretació del present acord es resoldran en l’àmbit de la Mesa general de negociació del personal d’aquest Ajuntament.

CLAUSULA ADDICIONAL

En cas de que es produeixi una modificació, flexibilització o derogació de la regla de despesa estipulada en la Llei Orgànica 2/2012 d’Estabilitat Pressupostària i Sostenibilitat Financera, la qual permeti dotar pressupostàriament a l’Ajuntament al pagament del 100% de la carrera professional, aquest haurà d’adoptar els acords necessaris per tal de fer efectiu l’abonament del 100% de la mateixa en el proper exercici pressupostari.”

 

Alcúdia, 5 de març de 2019

El batle Antoni Mir Llabrés