Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA D'EDUCACIÓ I UNIVERSITAT

Núm. 1954
Resolució del director general d’Innovació i Comunitat Educativa de 25 de febrer de 2019 per la qual es despleguen determinats aspectes per al curs escolar 2019-2020 dels processos d’admissió i matriculació d’alumnes als centres sostinguts totalment o parcialment amb fons públics als nivells de primer cicle d’educació infantil

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Fets 

1. El Decret 37/2008, de 4 d’abril, pel qual s’estableix el règim d’admissió d’alumnes als centres docents sostinguts amb fons públics, regula el procés i els criteris d’admissió d’alumnes als centres públics i als centres privats concertats de les Illes Balears que imparteixen els ensenyaments regulats a la Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig.

2. A la disposició final primera del mateix Decret s’autoritza el conseller competent en matèria d’educació perquè dicti les disposicions necessàries per executar-lo i desplegar-lo.

3. El Decret esmentat aplica el previst a la Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d’educació, en la redacció donada per la Llei orgànica 8/2013, de 9 de desembre, per a la millora de la qualitat educativa, en referència als criteris preferents per a l’admissió d’alumnes als centres sostinguts totalment o parcialment amb fons públics en el supòsit de no existir places suficients per cobrir la totalitat de la demanda i, alhora, fixa el barem de puntuació que s’hi ha d’aplicar.

4. La Llei 26/2015, de 28 de juliol, de modificació del sistema de protecció a la infància i a l’adolescència, modifica a la disposició final sisena l’apartat 2 de l’article 84 de la Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d’educació, reformada per la Llei orgànica 8/2013, de 9 de desembre, per a la millora de la qualitat educativa, el qual estableix els criteris prioritaris per adjudicar places en el procés d’admissió a l’escolarització.

5. D’acord amb el punt anterior, quan no existeixin places suficients, el procés d’admissió s’ha de regir pels criteris de prioritat següents: presència de germans matriculats al centre o lloc de feina de pare, mare o tutors legals al centre mateix; proximitat del domicili; lloc de feina de pare, mare o tutors legals; renda per càpita de la unitat familiar; condició legal de família nombrosa; concurrència de discapacitat en l’alumne o en algun pare, mare o germà; situació d’acolliment familiar de l’alumne, i sense que cap d’aquests criteris tengui caràcter excloent.

6. Alhora, la disposició final setena de la Llei 26/2015 modifica la Llei orgànica 8/2013, de 9 de desembre, per a la millora de la qualitat educativa, modifica l’apartat seixantè del seu article únic i en dona una nova redacció a l’apartat 2 de l’article 87 de la Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d’educació. Per tant, segons estableix aquest article, es pot autoritzar un increment de fins a un deu per cent del nombre màxim d’alumnes per aula als centres públics i privats concertats d’una mateixa àrea d’escolarització per necessitats que venguin motivades pel trasllat de la unitat familiar en període d’escolarització extraordinària a causa de la mobilitat forçosa de qualsevol dels progenitors o tutors legals o bé arran de l’inici d’una mesura d’acolliment familiar en l’alumne o l’alumna.

7. Aquesta modificació afecta parcialment els articles 84.2 i 87.2 de la Llei orgànica 26/2015, de 28 de juliol, en relació amb les normes sobre escolarització en centres públics i privats concertats, amb incidència directa en la normativa de l’Ordre que regula aquesta resolució.

8. El Reial decret legislatiu 1/2013, de 29 de novembre, pel qual s’aprova el text refós de la Llei general de drets de les persones amb discapacitat i de la seva inclusió social, a la seva disposició addicional única especifica que les referències normatives fetes en altres disposicions (a la Llei 13/1982, de 7 d’abril, d’integració social de les persones amb discapacitat; la Llei 51/2003, de 2 de desembre, d’igualtat d’oportunitats, no discriminació i accessibilitat universal de les persones amb discapacitat, o a la Llei 49/2007, de 26 de desembre, d’infraccions i sancions en matèria d’igualtat d’oportunitats, no discriminació i accessibilitat universal de les persones amb discapacitat) s’entenen fetes als preceptes corresponents d’aquest text refós.

9. L’article 4.2 del capítol II del Reial decret legislatiu esmentat al punt anterior especifica que a tots els efectes tenen la consideració de persones amb discapacitat aquelles que tenen reconegut un grau igual o superior al 33 %. Així mateix, considera que tenen una discapacitat en grau igual o superior al 33 per cent els pensionistes de la Seguretat Social que tinguin reconeguda una pensió d’incapacitat permanent en el grau de total, absoluta o gran invalidesa, i els pensionistes de classes passives que tinguin reconeguda una pensió de jubilació o de retir per incapacitat permanent per al servei o inutilitat.

10. El Decret 24/2015, de 7 d’agost, de la presidenta de les Illes Balears, modificat, entre d’altres, pel Decret 18/2017, de 2 de novembre, pel qual s’estableixen les competències i l’estructura orgànica bàsica de les conselleries de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, estableix a l’article 2.4 e que l’Institut per a l’Educació de la Primera Infància (IEPI) queda integrat a la Conselleria d’Educació i Universitat i que les competències en l’àmbit de primera infància corresponen a la Direcció General d’Innovació i Comunitat Educativa.

11. L’article 7.2 del títol I, capítol I, secció segona de la Llei 4/2011, de 31 de març, de la bona administració i del bon govern de les Illes Balears estableix que l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears ha de tenir com a prioritat l’ús de les tecnologies de la informació en l’activitat administrativa. En especial, ha de facilitar l’accés per mitjans electrònics de la ciutadania a la informació i al procediment administratiu, amb les limitacions que es deriven de la Constitució i de la resta de l’ordenament jurídic. La utilització dels mitjans electrònics no ha d’implicar, en cap cas, una minva dels drets ciutadans, així com tampoc restriccions o discriminacions de qualsevol natura en l’accés als serveis públics.

12. En aquest marc, la Direcció General d’Innovació i Comunitat Educativa considera oportú i necessari continuar amb el procés telemàtic d’admissió d’alumnes a centres sostinguts totalment o parcialment amb fons públics als nivells del primer cicle d’educació infantil, a l’efecte de dotar-lo d’una eficàcia i eficiència més gran en la gestió del procés d’escolarització en relació amb l’admissió, que haurà de redundar necessàriament en benefici dels interessats; un procés telemàtic que es configura, a més a més, com a una opció per a la ciutadania.

13. En data 3 de maig de 2012, el conseller d’Educació, Cultura i Universitats dictà l’Ordre que regula la convocatòria del procés d’admissió i matriculació d’alumnes als centres sostinguts totalment o parcialment amb fons públics als nivells de primer i segon cicle d’educació infantil, educació primària, educació secundària obligatòria, mòduls voluntaris de programes de qualificació professional inicial (PQPI) i batxillerat per al curs 2012-2013.

14. Aquesta Ordre, que s’aplica mitjançant aquesta Resolució, i de la qual s’han adequat alguns aspectes per al curs escolar 2019-2020, manté la vigència en relació als preceptes que fan referència al primer cicle d’educació infantil.

Fonaments de dret

1. La Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d’educació (BOE núm. 106, de 4 de maig).

2. La Llei orgànica 8/2013, de 9 de desembre, per a la millora de la qualitat educativa (BOE núm. 295, de 10 de desembre).

3. La Llei 26/2015, de 28 de juliol, de modificació del sistema de protecció a la infància i a l’adolescència (BOE núm. 180, de 29 de juliol).

4. El Reial decret legislatiu 1/2013, de 29 de novembre, pel qual s’aprova el text refós de la Llei general de drets de les persones amb discapacitat i de la seva inclusió social (BOE núm. 289, de 3 de desembre).

5. La Llei 4/2011, de 31 de març, de la bona administració i del bon govern de les Illes Balears (BOIB núm. 53, de 9 d’abril).

6. La Llei 11/2016, de 28 de juliol, d’igualtat de dones i homes (BOIB núm. 99, de 4 d’agost i BOE núm. 202, de 22 d’agost).

7. La Llei 8/2018, de 31 de juliol, de suport a les famílies (BOIB núm. 97, de 7 d’agost).

8. El Decret 37/2008, de 4 d’abril, pel qual s’estableix el règim d’admissió d’alumnes als centres sostinguts amb fons públics de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (BOIB núm. 46, de 5 d’abril).

9. El Decret 24/2015, de 7 d’agost, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s’estableixen les competències i l’estructura orgànica bàsica de les conselleries de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (BOIB núm. 120, de 8 d’agost), modificat, entre d’altres, pel Decret 18/2017, de 2 de novembre (BOIB núm.135, de 4 de novembre).

10. El Decret 39/2011, de 29 d’abril, pel qual es regula l’atenció a la diversitat i l’orientació educativa als centres educatius no universitaris sostinguts amb fons públics (BOIB núm. 67, de 5 de maig), afectat per l’Acord de Consell de Govern de 27 de maig de 2011 pel qual es corregeixen les errades del Decret 39/2011 (BOIB núm. 78, de 28 de maig).

11. L’Ordre del conseller d’Educació, Cultura i Universitats de 3 de maig de 2012 que regula la convocatòria del procés d’admissió i matriculació d’alumnes als centres sostinguts totalment o parcialment amb fons públics als nivells de primer i segon cicle d’educació infantil, educació primària, educació secundària obligatòria, mòduls voluntaris de programes de qualificació professional inicial (PQPI) i batxillerat per al curs 2012-2013 (BOIB núm. 64, de 5 de maig).

Per tot això, dict la següent

 

RESOLUCIÓ

1. Publicar les instruccions generals per als centres públics del primer cicle d’educació infantil, que es recullen a l’annex 1 d’aquesta Resolució.

2. Publicar el calendari del procés d’admissió i matriculació d’alumnes de primer cicle d’educació infantil per al curs escolar 2019-2020, que es recull a l’annex 2 d’aquesta Resolució.

3. Continuar amb el procés telemàtic iniciat el curs passat per a l’admissió d’alumnes als centres sostinguts totalment o parcialment amb fons públics als nivells del primer cicle d’educació infantil per al curs escolar 2019-2020. Aquest procés és el que es regula a l’annex 3 d’aquesta Resolució.

4. Sense perjudici de la tramitació de la sol•licitud mitjançant el procediment telemàtic, la documentació acreditativa de les circumstàncies al·legades a l’efecte de puntuació de les sol•licituds s’ha de presentar al centre escollit en primera opció o al lloc determinat pel titular del centre.

5. Actualitzar, a l’efecte de còmput de terminis de convocatòria, les dates contingudes a l’Ordre del conseller d’Educació, Cultura i Universitats de 3 de maig de 2012. Les dates actualitzades es recullen a l’annex 4 d’aquesta Resolució.

6. Publicar el barem de puntuació, que figura en l’annex 5 d’aquesta resolució.

7. Publicar els aclariments per a la interpretació d’alguns criteris del barem, recollits a l’annex 6 d’aquesta Resolució.

8. Publicar la llista de documentació acreditativa de les circumstàncies al·legades, recollides a l’annex 7 d’aquesta Resolució.

9. Publicar la present Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, data a partir de la qual començarà a vigir.

Interposició de recursos

Contra aquesta resolució, que posa fi a la via administrativa, es poden interposar els recursos que regulen tant la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú, com la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.

 

Palma, 25 de febrer de 2019

El director general

Jaume Ribas Seguí  

 

ANNEX 1

Instruccions generals per als centres educatius

Primer

Matriculació d’alumnes al GestIB

D’acord amb l’article 28 de l’Ordre del conseller d’Educació, Cultura i Universitats de 3 de maig de 2012, els centres educatius han de matricular al GestIB els alumnes que hagin obtingut plaça escolar al centre durant els períodes que estableix el calendari de l’annex 2. Aquests alumnes han d’estar donats d’alta en el sistema de gestió educativa abans del 31 de juliol de 2019.

Segon

Temporalització del procés

1. Els llistats d’alumnes no admesos en el procés d’admissió (llistes d’espera) han de romandre als centres i llocs que determini el titular del centre en exposició pública fins al 15 de d’octubre de 2019, data en què acaba la vigència de les llistes d’espera. Les llistes d’espera s’activen a partir de l’endemà del termini del període de matrícula en període ordinari.

2. Finalitzat el procés d’admissió, només manté la seva vigència la llista d’espera del centre escollit en primera opció, segons l’article 25.3 de l’Ordre de 3 de maig de 2012.

3. Durant aquest període aquests llistats han de servir perquè, a mesura que al centre es generin vacants, es puguin adjudicar als alumnes no admesos, per rigorós ordre de puntuació en la llista; en el cas de produir-se aquesta circumstància, s’ha d’actualitzar la llista d’espera i s’ha d’exposar novament.

Tercer

Reserva de places per a alumnes amb necessitat específica de suport educatiu

El centre ha de reservar, com a mínim, una plaça del nombre total de cada grup per a alumnes amb necessitat específica de suport educatiu fins a l’acabament del període de sol·licituds. En cas que no s’hagi sol·licitat la plaça, aquesta passa a la condició d’ordinària.  

ANNEX 2

Calendari del procés d’admissió i matriculació d’alumnes al primer cicle d’educació infantil

1. Calendari general:

a) Presentació de sol·licituds:

Inici: 4 d’abril de 2019

Finalització: 17 d’abril de 2019

b) Llistes provisionals de persones admeses: 31 de maig de 2019

c) Reclamacions:

Inici: 3 de juny de 2019

Finalització: 5 de juny de 2019

d) Resolució de les reclamacions: 12 de juny de 2019

e) Llistes definitives: 17 de juny de 2019

f) Matriculació:

Inici: 18 de juny de 2019

Finalització: 28 de juny de 2019

2. Excepcionalment, i per motius justificats degudament a la sol•licitud adreçada al director general d’Innovació i Comunitat Educativa, es podrà autoritzar un altre calendari respecte del procés d’admissió a aquelles entitats que així ho sol•licitin. Qualsevol canvi de calendari estarà supeditat al fet que se’n pugui fer la difusió suficient perquè les famílies se’n puguin assabentar, en temps i forma. En aquest cas els centres no podran acollir-se al procés telemàtic.

3. Segons el previst a l’article 30.5 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, quan el darrer dia del termini sigui inhàbil, s’entén prorrogat al primer dia hàbil següent.  

ANNEX 3

Procés telemàtic d’admissió d’alumnes als centres sostinguts totalment o parcialment amb fons públics als nivells de primer cicle d’educació infantil per al curs escolar 2019-2020

Primer

Objecte i natura dels processos telemàtics

1. Els processos telemàtics creats mitjançant aquesta Resolució tenen com a objecte esdevenir una eina alternativa al sistema d’admissió i adscripció presencials regulats a l’Ordre del conseller d’Educació, Cultura i Universitats de 3 de maig de 2012, per la qual cosa tenen una natura opcional per a les persones interessades.

2. La utilització de qualsevol procés per part dels interessats comporta necessàriament que aquests accepten i se sotmeten a la normativa vigent en matèria de protecció i tractament de dades electròniques.

3. Sense perjudici de la tramitació de la sol·licitud mitjançant el procediment telemàtic, tant la documentació obligatòria com la documentació acreditativa de les circumstàncies al·legades a l’efecte de puntuació de les sol·licituds s’ha de presentar al centre escollit en primera opció o al lloc determinat pel titular del centre.

Segon

Àmbit d’aplicació

Aquest sistema telemàtic s’habilita per al procés d’admissió d’alumnes als centres sostinguts totalment o parcialment amb fons públics als nivells de primer cicle d’educació infantil per al curs escolar 2019-2020.

Tercer

Tramitació de les sol•licituds telemàtiques

1. La persona interessada a tramitar un procés telemàtic d’admissió ha d’emplenar la sol•licitud electrònica creada a aquest efecte, la qual es troba disponible a la pàgina web de la Direcció General d’Innovació i Comunitat Educativa (http://dgice.caib.es).

2. La persona interessada ha de presentar al centre sol•licitat en primera opció la sol•licitud que s’imprimeix durant el procés telemàtic.

3. A cada sol·licitud electrònica que es tramiti se li assigna un codi identificatiu. Aquest codi és el mateix fins a la finalització del procés iniciat.

4. La sol·licitud electrònica ha de contenir, com a mínim, els camps esmentats a continuació, els quals s’han d’emplenar perquè la sol·licitud sigui vàlida:

      a) Nom, llinatges i DNI del pare, la mare o els tutors legals.

      b) Nom i llinatges de l’alumne o alumna.

      c) Adreça de l’alumne o alumna.

      d) Centre triat en primera opció i nivell d’estudis que se sol•licita.

      e) Data de naixement, país de naixement i nacionalitat de l’alumne o alumna.

      f) Data de naixement i nacionalitat dels tutors legals.

     g) La identificació i enumeració dels documents acreditatius establerts en el barem a l’efecte que els interessats n’acceptin i autoritzin la recaptació interadministrativa d’ofici.

5. Els progenitors o els tutors legals del sol•licitant poden fer tots els tràmits telemàtics. Només serà vàlid el que presentin al lloc determinat pel titular del centre per formalitzar-la.

6. Els centres gestors poden dur a terme el seguiment de les sol•licituds presentades al seu centre per via telemàtica a través de l’aplicació habilitada al GestIB.

7. En el cas que l’Administració pertinent detecti durant el procés de gestió de les sol·licituds qualsevol problema derivat d’aquest procediment (existència de sol·licituds duplicades, etc.) requerirà els pares o tutors legals de l’alumne o alumna perquè compareguin al lloc concretat pel titular del centre per resoldre la situació plantejada en el termini màxim de deu dies posteriors a la data de finalització del període de presentació de les sol·licituds. Si no atenen aquest requeriment, s’anul·laran les sol·licituds presentades i se’ls donarà cita al lloc concretat pel titular del centre per adjudicar-los una plaça de les vacants existents.

Quart

Característiques tècniques de l’accés al tràmit

1. Aquest tràmit permet l’accés anònim.

2. Aquest tràmit permet l’accés amb usuari i contrasenya CAIB.

3. Aquest tràmit permet l’accés amb certificat digital.  

ANNEX 4

Actualització de dates de l’Ordre del conseller d’Educació, Cultura i Universitats de 3 de maig de 2012 per al curs escolar 2019-2020

1. L’any fiscal al qual al•ludeix l’article 20 (punts 9 i 10) a l’efecte de puntuació és el 2017.

2. La data indicada a l’article 25.5 passa a ser el 15 d’octubre de 2019. Per tant, els llistats d’alumnes no admesos (llistes d’espera) han de romandre als centres en exposició pública fins aquesta data.

3. L’annex que detalla l’article 27.3 passa a ser l’annex 2 d’aquesta Resolució, que queda redactat així:

Es considera que els alumnes que no han formalitzat la matrícula en el període establert a l’annex 2 d’aquesta Resolució renuncien a la plaça sol·licitada [...]  

ANNEX 5

Barem de puntuació

A. Criteris prioritaris

1. Hi ha germans matriculats al centre o el pare, la mare o els tutors hi fan feina:

    a) Primer germà matriculat al centre: 4 punts.

    b) Per cadascun dels germans següents: 3 punts.

    c) El pare, la mare o algun tutor fan feina al centre: 4 punts.

    d) El pare i la mare, o ambdós tutors, fan feina al centre: 7 punts.

En aquests casos es dona el mateix tractament als infants que es troben en situació d’acolliment familiar simple o permanent o de preadopció o adopció. També reben el mateix tractament els infants que es troben en règim d’acolliment residencial.

2. Ubicació del domicili de l’alumne o del lloc de feina del pare, de la mare o d’algun tutor legal dins la zona d’influència del centre sol•licitat:

    a) Domicili de l’alumne o, alternativament, lloc de feina del pare, de la mare o d’algun tutor legal, dins la zona d’influència del centre sol·licitat: 2 punts.

    b) Per cada any complet de residència continuada i ininterrompuda, o any complet de feina continuada i ininterrompuda, dins la zona d’influència del centre sol•licitat: 1,5 punts.

   c) Per fracció d’any de residència continuada i ininterrompuda, o fracció d’any de feina continuada i ininterrompuda, dins la zona d’influència del centre sol•licitat: 0,5 punts.

El mínim de temps de residència o feina per poder computar la fracció d’any és de dos mesos complets.

Màxim: 5,5 punts.

Si es produeix un canvi de domicili o un canvi de lloc de feina dins la mateixa zona escolar s’ha de respectar l’antiguitat en el domicili o lloc de feina anterior.

En cap cas no es poden sumar la puntuació obtinguda pel domicili i la puntuació obtinguda pel lloc de feina.

3. Per a la resta dels domicilis: 0 punts.

4. Renda per càpita de la unitat familiar:

   a) Renda familiar igual o inferior al salari mínim interprofessional: 1,5 punts.

   b) Renda familiar superior al salari mínim interprofessional i inferior o igual al doble del salari mínim interprofessional: 1 punt.

  c) Renda familiar superior al doble del salari mínim interprofessional i inferior o igual al triple del salari mínim interprofessional: 0,5 punts.

  d) Renda superior al triple del salari mínim interprofessional: 0 punts. 5.

Pertinença a família nombrosa:

   a) Família nombrosa especial: 2 punts.

   b) Família nombrosa general: 1 punt.

6. Discapacitat de l’alumne o del pare, la mare, algun tutor legal o algun germà:

  a) De l’alumne: 1 punt.

  b) Del pare, la mare, el tutor o algun dels germans: 1 punt. Màxim: 2 punts.

7. Acolliment de l’alumne: L’alumne (sol·licitant) es troba en situació d’acolliment familiar: 1 punt.

B. Criteris complementaris

1. L’alumne té una malaltia crònica (1 punt).

2. L’escolarització de l’alumne està motivada per un trasllat de la unitat familiar deguda a la mobilitat forçosa de qualsevol dels pares (1 punt).

3. L’escolarització de l’alumne està motivada per un trasllat derivat d’actes de violència de gènere (3 punts).

4. Altres circumstàncies rellevants apreciades justificadament per l’òrgan competent del centre, d’acord amb els criteris objectius establerts en aquest apartat, que els centres han de fer públiques abans de l’inici del procés d’admissió i que s’han de publicar a les convocatòries anuals corresponents: 1 punt (màxim total). Aquestes circumstàncies poden ser les següents:

- Fills de famílies monoparentals (enteses, a l’efecte d’aplicar aquesta Resolució com les famílies en què la pàtria potestat recau en un sol progenitor).

- Alumnes provinents de centres d’acolliment.

- Germans de parts múltiples que sol·liciten plaça al mateix curs i nivell educatiu.

- Alumnes del municipi de Palma que tenen el domicili a les zones estadístiques d’Establiments, Son Espanyol, Son Sardina, sa Indioteria (rural), Son Riera, Son Ferriol, Aeroport, s’Aranjassa i es Pil•larí, per als centres situats a la seva zona.

- Els centres especialment dotats i adaptats per atendre discapacitats motrius o discapacitats sensorials auditives han de donar prioritat en l’admissió d’alumnes als que tenen necessitats educatives especials associades a aquesta tipologia.

- Fills d’antics alumnes del centre (s’ha d’entendre alumnes d’ensenyament regulat).

Aquestes circumstàncies les ha de triar el titular del centre, oït el consell escolar.

Els centres poden triar les circumstàncies que considerin pertinents i valorar-les segons el seu criteri i donar una fracció del punt a dues circumstàncies o més, o un punt sencer a una sola circumstància.

El resultat de l’elecció d’aquestes circumstàncies i el criteri de repartiment del punt ha de ser introduït al GestIB abans de l’1 d’abril de 2019 per al coneixement de la Conselleria d’Educació i Universitat.

C. Criteris de desempat

En el supòsit que es doni una situació d’empat, aquest s’ha de dirimir amb la consideració específica de la major puntuació obtinguda en els criteris següents, per aquest ordre:

  a) Major puntuació obtinguda a l’apartat de germans matriculats al centre o pel fet que el pare, la mare o el tutor hi facin feina.

  b) Major puntuació obtinguda a l’apartat de proximitat del domicili de l’alumnat.

  c) Major puntuació obtinguda a l’apartat de proximitat del lloc de feina d’algun dels progenitors o tutors.

  d) Major puntuació obtinguda a l’apartat de la renda per càpita de la unitat familiar.

  e) Major puntuació obtinguda a l’apartat de família nombrosa.

  f) Major puntuació obtinguda a l’apartat d’existència d’alguna discapacitat en l’alumne, el pare, la mare, els tutors o algun germà.

  g) Major puntuació obtinguda a l’apartat d’acolliment familiar de l’alumne.

  h) Si persisteix l’empat, per dirimir aquesta situació es farà un sorteig públic a la Direcció General de Planificació, Ordenació i Centres, presidit pel director general de Planificació, Ordenació i Centres o la persona en qui delegui, després del termini de presentació de les sol·licituds. Aquest sorteig determinarà les dues lletres a partir de les quals es farà l’ordenació alfabètica del primer llinatge corresponent als sol·licitants. El resultat del sorteig es publicarà a la pàgina web de la Direcció General de Planificació, Ordenació i Centres.  

ANNEX 6

Aclariments sobre els criteris del barem de puntuació (admissió)

1. Per valorar qualsevol dels criteris és un requisit indispensable que la circumstància al·legada pel sol·licitant es compleixi efectivament en el moment en què presenta la sol·licitud.

2. Per obtenir els beneficis de la mobilitat forçosa, aquesta s’ha d’haver produït amb posterioritat a la finalització del període de sol·licitud de plaça del curs 2018-2019. Es considera mobilitat forçosa la del treballador que ve a fer feina a les Illes Balears (ja sigui des del territori nacional o de l’estranger), la que es dona entre les illes de Mallorca, Menorca, Eivissa i Formentera, i la que es dona en canvis de municipi dintre d’una mateixa illa.

També es pot acreditar la mobilitat forçosa per motius mèdics, la qual cosa s’ha de justificar mitjançant un informe mèdic en què consti el tractament i un informe de l’entitat sanitària que inclogui que aquest implica un canvi de domicili, així com la documentació que acrediti el nou domicili.

3. El criteri d’existència de germans matriculats al centre o pare, mare o tutors que hi treballin; de proximitat del lloc de feina del pare, la mare o algun tutor, i el de discapacitat de l’alumne o alumna, pare, mare, tutor, tutora o germans, podran puntuar si s’al•lega documentalment la situació de família reconstituïda.

4. La condició de família reconstituïda es pot al•legar amb els següents criteris:

  a) Hi ha germans matriculats al centre o el pare, la mare o algun tutor hi fa feina.

  b) Ubicació del lloc de feina del pare, la mare o algun tutor legal dins la zona d’influència del centre sol•licitat.

  c) Discapacitat del pare, la mare, algun tutor legal o algun germà.

  d) Mobilitat forçosa de qualsevol dels pares o tutors legals.

Aquesta circumstància es podrà al·legar:

  a) En el cas de matrimonis o parelles estables (oficialment reconegudes) en què ambdós progenitors aportin fills al nucli familiar, i simultàniament en tenguin la guarda i custòdia, aquests es consideren germans.

  b) En el cas de matrimonis o parelles estables (oficialment reconegudes), el cònjuge del progenitor o el tutor que té la guarda i custòdia del sol·licitant també atorga punts.

  c) En el cas que, sense haver-hi una relació paternofilial, algun dels progenitors del sol·licitant tengui una tutela legal.

5. En relació amb el domicili de l’alumne o alumna o lloc de feina de pare, mare, tutor o tutora:

  a) Quan es tracti d’alumnes que es trobin en centres d’acolliment residencial en institucions públiques o privades s’ha d’atorgar la puntuació màxima prevista.

  b) Per als casos d’acolliment familiar es pot tenir en compte l’antiguitat d’empadronament de la família d’acolliment.

6. Per valorar la renda per càpita de la unitat familiar s’ha de tenir en compte la declaració de la renda de les persones físiques de l’exercici 2017.

7. A l’efecte d’aconseguir la puntuació pel criteri de malaltia crònica s’han de tenir en compte les patologies recollides a l’annex 2 de l’Ordre del conseller d’Educació, Cultura i Universitats de 3 de maig de 2012 (BOIB núm. 64, de 5 de maig).

ANNEX 7

Documentació acreditativa

1. Els documents que s’han de presentar juntament amb les sol·licituds presencials són els següents:

a) Còpia del DNI o NIE del pare, la mare o dels tutors legals.

b) Llibre de família, certificat de naixement o document acreditatiu del Registre Civil (disposició transitòria tercera de la Llei 20/2011, de 21 de juliol, del Registre Civil,).

c) Declaració de responsabilitat en el cas que a la sol•licitud només hi consti una sola signatura i no s’hagi justificat documentalment la pàtria potestat exclusiva. La declaració responsable té plena validesa legal i, per tant, se’n poden derivar responsabilitats penals o administratives.

2. A l’efecte d’aplicació del barem:

  a) Els casos d’adopció, preadopció o acolliment s’acreditaran mitjançant la presentació de la resolució administrativa de la mesura jurídica o, en el seu defecte, de la certificació emesa per l’entitat corresponent (Institut Mallorquí d’Afers Socials, Servei Insular de Família del Departament de Benestar Social i Joventut del Consell Insular de Menorca, el Consell Insular d’Eivissa o el Consell Insular de Formentera).

  b) La condició de família reconstituïda s’acredita mitjançant la documentació següent:

– Certificat d’inscripció del matrimoni al Registre Civil o certificat d’inscripció al Registre de Parelles Estables.

– Sentència judicial o conveni en què s’indiqui que es té la guarda i custòdia dels menors als quals fa referència el criteri al•legat.

– Document que justifiqui la tutela legal, en el cas de relacions que no siguin paternofilials.

  c) Per acreditar el domicili:

– Certificat d’empadronament de l’alumne o alumna expedit per l’ajuntament, amb indicació de les darreres variacions padronals.

– Certificat d’empadronament de pares, tutors legals o acollidors expedit per l’ajuntament, amb indicació de les darreres variacions padronals.

  d) Per acreditar el lloc de feina:

– Certificat d’empresa, amb indicació de l’antiguitat i l’adreça exacta del lloc de feina, i un informe de vida laboral o l’equivalent d’una altra mutualitat.

– Els treballadors autònoms que facin feina per compte propi han de presentar, a més de la vida laboral o l’equivalent d’una altra mutualitat, un certificat de situació en el cens d’activitats econòmiques.

– En el cas de contractes amb modalitat fixa discontínua, es podrà tenir en compte l’antiguitat del primer contracte amb la mateixa modalitat i de la mateixa empresa, sempre i quan no ni hagi interrupcions.

  e) Per acreditar la renda per càpita de la unitat familiar:

– Per a l’obtenció de punts amb el criteri de la renda per càpita de la unitat familiar, el certificat de la declaració anual de l’IRPF corresponent a l’exercici fiscal 2017.

– Els sol·licitants que hagin d’acreditar, a l’efecte de valorar la renda, que la guarda i custòdia de l’alumne o alumna no és compartida, han d’aportar un document que acrediti quines són les persones que en tenen la guarda i custòdia (sentència judicial, en els casos de nul•litat matrimonial, separació o divorci, i pàgina corresponent del llibre de família, en els altres casos).

– En els casos de nul·litat matrimonial, separació o divorci, es tindrà en compte la renda de qui exerceixi la guarda i custòdia. En el supòsit que la custòdia sigui compartida, es tindrà en compte la dels dos progenitors. A l’efecte de valorar la renda, es tindrà en compte la situació familiar corresponent a l’exercici fiscal 2017.

  f) Per acreditar la situació de família nombrosa:

– La situació de família nombrosa s’ha d’acreditar mitjançant el títol oficial en vigor expedit a aquest efecte per l’òrgan competent, de conformitat amb el que preveu la Llei 40/2003, de 18 de novembre, de protecció a les famílies nombroses, modificada per la Llei 26/2015, de 28 de juliol, de modificació del sistema de protecció a la infància i a l’adolescència.

– Com a conseqüència de l’aprovació de la Llei 8/2018, de 31 de juliol, de suport a les famílies, la condició de família monoparental s’ha d’acreditar mitjançant el llibre de família en el qual hi consti un únic progenitor o sentència judicial per la qual un dels progenitors ha perdut la pàtria potestat. En aquest cas, s’ha d’atorgar la puntuació per família nombrosa general (1 punt). En cap cas es pot acumular la puntuació per família nombrosa general i la de família monoparental.

  g) Per acreditar una discapacitat:

– Un certificat emès per l’òrgan competent que indiqui el tipus i el grau de discapacitat.

– Una resolució o certificat expedit per l’Institut de la Gent Gran i Serveis Socials (IMSERSO) o òrgan competent de la comunitat autònoma competent.

– Una resolució de l’Institut Nacional de Seguretat Social (INSS) de reconeixement de la condició de pensionista per incapacitat permanent total, absoluta o gran invalidesa.

– Una resolució del Ministeri d’Economia i Hisenda o del Ministeri de Defensa de reconeixement de pensió de jubilació o retir per incapacitat permanent per al servei o inutilitat.

  h) Per acreditar una malaltia crònica:

– Les malalties cròniques s’han d’acreditar mitjançant un certificat mèdic oficial en el qual han de constar la identificació del facultatiu, la seva signatura, el número de col•legiat, la malaltia que pateix l’alumne i la data d’expedició del certificat. Perquè sigui vàlid s’ha de poder llegir i ha de ser comprensible.

– A l’efecte d’aconseguir la puntuació per aquest criteri, s’ha d’al·legar una de les malalties cròniques que figuren a l’annex 2 de l’Ordre del conseller d’Educació, Cultura i Universitats de 3 de maig de 2012 (BOIB núm. 64):

• Errors congènits del metabolisme: fenilcetonúria

• Artritis reumàtica juvenil

• Digestives:

• Malaltia celíaca

• Malaltia inflamatòria intestinal (Crohn, colitis ulcerosa, etc.)

• Respiratòries: fibrosi quística

• Cardiovasculars: cardiopaties congènites

• Oncològiques

• Nefrològiques:

• Insuficiència renal crònica

• Trasplantat renal

• Endocrines:

• Hipotiroïdisme congènit

• Hiperplàsia adrenogenital congènita

• Diabetis mellitus

• Neurològiques:

• Epilèpsia

• Hemofilia.

i) Per acreditar la circumstància derivada d’actes de violència de gènere s’ha de presentar el nou certificat d’empadronament de l’alumne, a més d’algun dels documents següents que es preveuen a la Llei 11/2016:

– Una ordre de protecció en vigor a favor de la víctima.

– Una sentència condemnatòria.

– Un informe del Ministeri Fiscal que indiqui l’existència d’indicis que la demandant és víctima de violència de gènere.

– Una resolució judicial en vigor per la qual s’hagin acordat mesures cautelars per a la protecció de la víctima.

– Un dels informes següents, els quals han d’expressar l’existència d’indicis que la persona és víctima de violència de gènere: informe de l’administració competent en matèria de serveis socials, de la casa d’acolliment o un informe de l’Institut Balear de la Dona i dels departaments competents en aquesta matèria dels consells insulars.

j) Quan qualsevol dels dos progenitors o tutors hagi estat objecte d’un trasllat de lloc de feina degut a mobilitat forçosa s’ha d’acreditar mitjançant algun dels documents següents:

– Certificat emès per l’empresa en el qual s’expressi literalment el motiu del canvi de lloc de feina i la seva obligatorietat.

– Carta emesa per l’empresa per la qual es notifica al treballador o treballadora el trasllat forçós.

– Informe mèdic en el qual consti el tractament, i un informe de l’entitat sanitària que indiqui que aquest implica un canvi de domicili, així com documentació que acrediti el nou domicili.

k) Per acreditar els criteris de centre:

– La circumstància o les circumstàncies rellevants valorades justificadament per l’òrgan competent del centre, d’acord amb criteris objectius que han de fer públics els centres abans del procés d’admissió, s’han d’acreditar mitjançant el reconeixement exprés per part de la direcció del centre.

– El criteri de fill o filla de família monoparental s’ha d’acreditar mitjançant un document oficial en el qual consti que la pàtria potestat recau en un sol progenitor, o amb el llibre de família, certificat de naixement o document acreditatiu del Registre Civil (disposició transitòria tercera de la Llei 20/2011, de 21 de juliol, del Registre Civil) en el qual ha de figurar un sol progenitor.

3. La data d’emissió de tota la documentació que es presenti a l’efecte d’aplicar-hi el barem ha de ser anterior a l’acabament del període de presentació de sol·licituds.

4. A l’hora d’aplicar el barem, si no es compleix o no s’acredita documentalment alguna de les dades sol·licitades, es computarà amb 0 punts l’apartat corresponent.