Secció III. Altres disposicions i actes administratius
CONSELL DE GOVERN
Núm. 1784
Acord del Consell de Govern de 28 de febrer de 2019 pel qual s’aprova definitivament el Projecte per a l’execució d’una zona d’apilament de materials al costat de l’estació de Son Fuster (TM de Palma), es declara l’ocupació urgent dels terrenys afectats per l’expropiació i s’atorga a Serveis Ferroviaris de Mallorca l’autorització prèvia per iniciar l’expedient de despesa corresponent a la licitació de les obres per a l’execució d’aquest Projecte
Serveis Ferroviaris de Mallorca (SFM, en endavant) és una entitat pública empresarial integrant del sector públic instrumental de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, adscrita a la Conselleria de Territori, Energia i Mobilitat. Té com a finalitat institucional, d’acord amb els seus Estatuts, aprovats pel Decret 44/2015, de 22 de maig (BOIB núm. 77, de 23 de maig), que en regeixen l’actuació, la gestió i l’explotació del transport públic ferroviari prestat a Mallorca dins el marc competencial del Govern.
SFM es regeix, a més de pels seus Estatuts, per les disposicions de la Llei 7/2010, de 21 de juliol, del sector públic instrumental de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, aplicables a les entitats públiques empresarials, i per la resta de disposicions que li siguin d’aplicació. Se sotmet als principis de legalitat, servei i interès general, eficàcia, eficiència, estabilitat i transparència, i s’ha d’ajustar al principi d’instrumentalitat respecte a les finalitats i objectius que té assignats.
La conservació preventiva i correctiva de les vies fèrries és un aspecte clau en la prestació del servei ferroviari i que incideix directament en la qualitat d’aquest. Les operacions de manteniment preventiu poden ser fetes tant de forma manual com mecànicament, en funció de l’activitat programada. Aquest manteniment es du a terme bàsicament en horari nocturn, per la qual cosa és convenient disposar de zones d’apilament al llarg del traçat ferroviari per minimitzar els desplaçaments, i l’entrada i sortida de les màquines i dels materials necessaris. En aquest sentit, hi ha la necessitat de disposar d’una zona d’apilament en el terme municipal de Palma, per la qual cosa s’ha projectat la construcció d’un recinte de 1.000 m² aproximadament al costat de l’estació de Son Fuster, al marge esquerre de la via, en una parcel·la d’un polígon industrial, en què es preveu que les molèsties siguin mínimes. A més, s’ha d’instal·lar al recinte un centre de transformació elèctrica de 15.000/400 V des de la xarxa de distribució interna d’SFM, a fi de donar redundància de subministrament elèctric a l’estació de Son Fuster.
Per assolir aquest objectiu, mitjançant la Resolució del director general de Mobilitat i Transports de 9 d’octubre de 2018 es va acordar aprovar inicialment el Projecte per a l’execució d’una zona d’apilament de materials al costat de l’estació de Son Fuster (TM de Palma), que es va publicar en el BOIB núm. 127, de 13 d’octubre 2018, així com en diversos mitjans de premsa de gran difusió, en compliment del que disposa en aquest sentit la legislació d’expropiació forçosa.
Una vegada finalitzat el termini de la informació pública del Projecte, no s’ha presentat cap al·legació.
Amb relació a l’àmbit pressupostari, s’ha recaptat l’autorització corresponent de despesa de la persona titular de la conselleria d’adscripció de l’entitat de 19 de febrer de 2019, per ser l’import de la futura licitació de 136.985,10 € (IVA inclòs), import superior als 50.000 € que preveu l’article 15.2 de la Llei 7/2010, de 21 de juliol, del sector públic instrumental de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, modificat per la disposició final primera del Decret llei 5/2012, d’1 de juliol, de mesures urgents en matèria de personal i administratives per a la reducció del dèficit públic del sector públic de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i d’altres institucions autonòmiques.
Segons estableix la Llei 12/2016, de 17 d’agost, d’avaluació ambiental de les Illes Balears, no és preceptiva l’elaboració de cap estudi d’impacte ambiental a causa de les actuacions descrites en aquest Projecte.
Com es desprèn dels antecedents, una vegada que s’hagi tramitat el projecte d’obres i s’hagi evacuat el tràmit d’informació pública corresponent a l’efecte del que disposa la normativa sectorial ferroviària (Llei 38/2015, de 29 de setembre, del sector ferroviari, i el seu Reglament, aprovat pel Reial decret 2387/2004, de 30 de desembre, d’aplicació pel que fa a la tramitació dels projectes per aplicació supletòria de la Llei 4/2014, de 20 de juny, de transports terrestres i mobilitat sostenible de les Illes Balears, segons es recull en la disposició final novena), així com la legislació d’expropiació forçosa (article 18 de la Llei de 16 de desembre de 1954, d’expropiació forçosa, i concordants del seu Reglament, de 26 d’abril de 1957), el director general de Mobilitat i Transports va dictar una resolució en data 29 de gener de 2019 per la qual es ratifica l’informe tècnic, que, atès que no s’han presentat al·legacions, proposa que es continuï la tramitació del Projecte i s’elevi al Consell de Govern perquè l’aprovi definitivament.
L’aprovació del Projecte, tal com s’estableix per a la Xarxa Ferroviària d’Interès General de les Illes Balears en l’article 121.2 de la Llei 4/2014, de 20 de juny, de transports terrestres i mobilitat sostenible de les Illes Balears, comporta la declaració d’utilitat pública o interès social i la urgència de l’ocupació a l’efecte de l’expropiació forçosa dels terrenys que s’hi inclouen, d’acord amb el que preveu la legislació d’expropiació forçosa.
A efectes expropiadors, l’òrgan competent per declarar l’ocupació urgent és, a la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, el Consell de Govern, ja que la competència que atorga l’article 52 de la Llei d’expropiació forçosa al Consell de Ministres es va transferir mitjançant el Reial decret 2612/1982, de 24 de juliol, i es preveu aquesta competència executiva en l’article 32.1 de l’Estatut d’autonomia de les Illes Balears.
Pel que fa a l’àmbit pressupostari, l’article 15 de la Llei 7/2010, de 21 de juliol, del sector públic instrumental de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, preveu l’autorització del Consell de Govern per a despeses superiors a 500.000 € a les entitats que no estiguin sotmeses a fiscalització prèvia de la Intervenció General de la Comunitat Autònoma. Per tant, com que el pressupost de l’obra és inferior al llindar indicat, el Consell de Govern no ha d’atorgar l’autorització de despesa corresponent, atès que ja ho ha fet l’òrgan competent, que, com s’ha indicat, és el conseller de Territori, Energia i Mobilitat.
Per tot això, el Consell de Govern, a proposta del conseller de Territori, Energia i Mobilitat, en la sessió de 28 de febrer de 2019, adoptà, entre d’altres, l’Acord següent:
Primer. Aprovar definitivament el Projecte per a l’execució d’una zona d’apilament de materials al costat de l’estació de Son Fuster (TM de Palma), redactat per Serveis Ferroviaris de Mallorca (SFM).
Aquesta aprovació comporta, d’acord amb el que disposa l’article 121.2 de la Llei 4/2014, de 20 de juny, de transports terrestres i mobilitat sostenible de les Illes Balears, amb relació a la resta de normativa d’aplicació, la declaració d’utilitat pública o interès social i la urgència de l’ocupació, a l’efecte de l’expropiació forçosa dels terrenys afectats per aquest Projecte, així com dels terrenys i béns que puguin ser indispensables per a ampliacions previsibles o modificacions del Projecte.
Segon. Declarar, de conformitat amb el que disposa l’article 52 de la Llei de 16 de desembre de 1954, d’expropiació forçosa, i l’article 56 del seu Reglament, l’ocupació urgent dels terrenys i béns afectats per l’expropiació a la qual dona lloc aquest Projecte, així com dels terrenys i béns que puguin resultar indispensables per a ampliacions previsibles del Projecte de què es tracta; declaració que, com s’ha indicat en el punt anterior, ve implícita amb l’aprovació de conformitat amb el que disposa l’article 121.2 de la Llei 4/2014, de 20 de juny, de transports terrestres i mobilitat sostenible de les Illes Balears, amb relació a la resta de normativa d’aplicació.
En compliment del que es disposa en l’article 56.1 del Reglament de la Llei d’expropiació forçosa, aquest procediment excepcional ve motivat, a més de per la previsió legal que estableix la Llei 4/2014, de 20 de juny, de transports terrestres i mobilitat sostenible de les Illes Balears, i la Llei 38/2015, de 29 de setembre, del sector ferroviari, i el seu Reglament, per la necessitat de millorar la qualitat del servei i la seguretat.
Aquesta actuació permetrà millorar substancialment la xarxa ferroviària, amb l’increment dels paràmetres de seguretat en el tram afectat.
Tercer. Facultar l’entitat pública empresarial Serveis Ferroviaris de Mallorca, beneficiària de l’expropiació, per dur a terme els tràmits pertinents per a l’adquisició dels terrenys afectats, així com per contractar l’execució del projecte d’obres aprovat en el punt 1 d’aquest Acord.
Quart. Publicar aquest Acord en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
Cinquè. Notificar aquest Acord a tots els propietaris afectats per l’expropiació i trametre una còpia dels informes emesos referents a les al·legacions, si escau.
Interposició de recursos
Contra aquest Acord, que exhaureix la via administrativa, es pot interposar davant el Consell de Govern, en el termini d’un mes comptador a partir de l’endemà de la notificació o publicació, un recurs potestatiu de reposició, d’acord amb el que disposen els articles 124 i 125 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i l’article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
Així mateix, es pot interposar directament un recurs contenciós administratiu davant el Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos comptadors a partir de la data de notificació o publicació d’aquest Acord, de conformitat amb el que disposa l’article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.
Palma, 28 de febrer de 2019
La secretària del Consell de Govern
Pilar Costa i Serra