Secció III. Altres disposicions i actes administratius
CONSELL DE GOVERN
Núm. 1783
Acord del Consell de Govern de 28 de febrer de 2019 pel qual se suspenen les autoritzacions de transport regular de vehicles i mercaderies al port de Sant Antoni de Portmany
El Consell d’Administració de Ports de les Illes Balears, en la sessió de 21 de febrer de 2019, va adoptar l’Acord següent:
1. L’Estatut d’autonomia de les Illes Balears, aprovat per la Llei orgànica 1/2007, de 28 de febrer, estableix la competència exclusiva de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears en matèria de transport marítim entre ports o punts de la comunitat autònoma, sense connexió amb altres àmbits territorials (art. 30.6), així com en matèria de ports no qualificats d’interès general per l’Estat (art. 30.5).
En aquest marc, l’art. 14.1. b de la Llei 11/2010, de 2 de novembre, d’ordenació del transport marítim de les Illes Balears, declara d’interès estratègic la instal·lació portuària del port de Sant Antoni per al transport marítim regular interinsular.
Amb anterioritat, el Pla Director Sectorial de Transport de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, aprovat pel Decret 41/2006, de 28 d’abril, havia recollit explícitament el caràcter comercial del port de Sant Antoni i, per tant, la seva aptitud per rebre el transport de passatgers, vehicles i mercaderies.
D’altra banda, l’article 8 de la Llei 10/2005, de 21 de juny, de ports de les Illes Balears, estableix:
El pla general de ports és el document que recull la ubicació i la classificació de totes les instal·lacions portuàries de les Illes Balears, amb criteris de sostenibilitat mediambiental d’equilibri territorial entre totes les zones del territori de les Illes Balears, té cura de les interrelacions de les zones costaneres amb les d’interior, coordina aquestes instal·lacions amb les xarxes de transport terrestre i dona resposta a les necessitats comercials, industrials, pesqueres i esportives del sistema portuari de les Illes Balears.
A més, l’article 17 d’aquesta Llei 10/2005 estableix, pel que fa als principis de planificació i ordenació dels ports, la necessitat de procurar-ne la connexió i la integració en l’entorn urbà i la creació de les condicions adequades per al desenvolupament eficaç de les activitats portuàries.
2. Els vehicles i les mercaderies que desembarquen en el port de Sant Antoni de Portmany venen produint impactes negatius en la zona costanera i en la qualitat ambiental, molèsties als visitants i residents d’aquest important nucli turístic i, de manera especial, congestions de trànsit motivades per una interconnexió deficient amb la xarxa viària local.
D’altra banda, la presència de naus de gran tonatge es fa cada vegada més incompatible amb una concepció de la badia de Sant Antoni com a espai idoni per a un turisme de qualitat que mostra les seves preferències pels serveis nàutics i per un entorn ben conservat i tranquil.
S’ha de tenir en compte, així mateix, que aquestes naus disposen d’un altre port comercial a l’Illa, que disposa d’instal·lacions adequades. La desviació del trànsit a aquest altre port no ha de suposar inconvenients greus per a empreses i passatgers.
La preocupació pel futur d’aquest important indret, compartida per tots els grups polítics de l’Ajuntament de Sant Antoni de Portmany i del Consell Insular d’Eivissa, s’ha posat de manifest amb les actuacions següents:
— L’Acord de l’Ajuntament de Sant Antoni de Portmany, adoptat per unanimitat en sessió de 30 de març de 2017, en què s’insta el Consell Insular d’Eivissa a «consolidar el port de Sant Antoni de Portmany com un port essencialment esportiu, pesquer, lúdic i turístic lliure de transport de mercaderies; fent possible compatibilitzar el tràfic exclusiu de passatgers i l’arribada de creuers, sempre que no s’hagin de realitzar noves instal·lacions o ampliar les existents (llevat de boies de fondeig en cas necessari)», com també a «realitzar un pla especial d’usos del port de Sant Antoni de Portmany tenint en compte aquesta petició».
— La Declaració institucional subscrita per tots els grups polítics representants en el Consell Insular d’Eivissa de 25 d’abril de 2017, en què s’insta el Govern de la Comunitat Autònoma i l’organisme Ports de les Illes Balears a actuar d’acord amb aquest acord municipal.
3. Si bé el Pla General de Ports, actualment en fase de redacció, és l’instrument adequat per analitzar aquesta realitat i establir definitivament les solucions i el règim d’usos del port per als propers anys, es considera que, amb caràcter temporal i experimental, és convenient prioritzar en aquests moments els aspectes relatius a la sostenibilitat ambiental i turística, com també la millora del trànsit en la zona adjacent al port, sense minva de la bona gestió portuària.
Per tot això, es considera pertinent proposar al Consell de Govern, mentre es tramita l’instrument de planificació esmentat, la suspensió de l’activitat de transport comercial de vehicles i mercaderies al port de Sant Antoni de Portmany, fins a l’any 2020 inclòs, o fins a l’aprovació del Pla General de Ports, si es produeix abans.
La suspensió de les autoritzacions administratives corresponents té, per la seva mateixa naturalesa, caràcter revisable en qualsevol moment, sempre que les avaluacions que duguin a terme els serveis de Ports de les Illes Balears, o un canvi eventual de les actuals circumstàncies, ho exigeixin.
4. Aquesta mesura provisional es proposa a l’empara de l’article 56.1 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, que es considera aplicable en relació amb el procediment d’elaboració del Pla General de Ports.
De conformitat amb el que disposa l’article 14.4 de la Llei 10/2005, de 26 de juny, correspon al Consell de Govern l’aprovació definitiva del Pla General de Ports, per la qual cosa li pertoca també adoptar la mesura provisional esmentada.
Per tot això, i atès que, de conformitat amb l’article 11.1 del Decret 134/2005, de 28 de desembre, d’aprovació dels Estatuts de Ports de les Illes Balears, el Consell d’Administració és l’òrgan col·legiat a qui correspon l’establiment de les línies generals d’actuació i l’adopció de les decisions fonamentals en les matèries atribuïdes a la competència de l’entitat, que inclou la potestat d’establir prioritats entre els possibles usos de la infraestructura portuària, el vicepresident eleva a la consideració del Consell d’Administració la proposta següent d’
Acord
1. Proposar al Consell de Govern que suspengui la concessió d’autoritzacions per a l’atracament d’embarcacions de transport regular de vehicles i mercaderies al port de Sant Antoni de Portmany fins al dia 31 de desembre de 2020, o fins a l’aprovació del Pla General de Ports, si aquesta es produeix abans.
2. Encomanar al vicepresident de Ports de les Illes Balears que, un cop aprovada la mesura de suspensió, impulsi de forma immediata les avaluacions necessàries a fi de ponderar, si escau, el possible aixecament anticipat de la mesura adoptada en el punt anterior.
D’acord amb l’annex del Decret 24/2015, de 7 d’agost, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s’estableixen les competències i l’estructura orgànica bàsica de les conselleries de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, Ports de les Illes Balears s’adscriu a la Conselleria de Territori, Energia i Mobilitat.
Per tot això, el Consell de Govern, a proposta del conseller de Territori, Energia i Mobilitat, en la sessió de 28 de febrer de 2019, adoptà, entre d’altres, l’Acord següent:
Primer. Suspendre la concessió d’autoritzacions per a l’atracament d’embarcacions de transport regular de vehicles i mercaderies al port de Sant Antoni de Portmany fins al dia 31 de desembre de 2020 o fins a l’aprovació del Pla General de Ports, si aquesta es produeix abans, en els termes que indica l’Acord del Consell d’Administració de Ports de les Illes Balears de 21 de febrer de 2019.
Segon. Publicar l’Acord en el Butlletí Oficial de les Illes Balears i fer constar que contra aquest, que exhaureix la via administrativa, es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant el Consell de Govern en el termini d’un mes comptador des de la publicació, d’acord amb el que estableixen els articles 123 i següents de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i l’article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
També es pot interposar directament un recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos, d’acord amb el que disposen els articles 8.2, 10.1.a) i 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.
Palma, 28 de febrer de 2019
La secretària del Consell de Govern
Pilar Costa i Serra