Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
CONSELLERIA DE MEDI AMBIENT, AGRICULTURA I PESCA
Núm. 1731
Resolució del president de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears per la qual es formula l’informe ambiental estratègic sobre la modificació puntual de les normes subsidiàries de sant Llorenç des Cardassar relativa a la implantació d'un sistema general d'aparcaments i d'equipament sanitari-assistencial (4e/2018)
Vist l’informe tècnic amb proposta de resolució de dia 18 de febrer de 2019, i d'acord amb l'article 10.1.a) del Decret 4/2018, de 23 de febrer, pel qual s’aproven l’organització, les funcions i el règim jurídic de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears (CMAIB) (BOIB núm. 26 de 27 de febrer de 2018),
RESOLC FORMULAR:
L’informe ambiental estratègic sobre la modificació puntual de les normes subsidiàries de sant Llorenç des Cardassar relativa a la implantació d'un sistema general d'aparcaments i d'equipament sanitari-assistencial, en els termes següents:
Determinació de subjecció a avaluació ambiental estratègica i tramitació.
La Modificació puntual es tramita com una avaluació ambiental estratègica simplificada ja que està inclosa en l’apartat 2 de l’article 6 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d’Avaluació Ambiental i la tramitació a seguir és la que s’estableix a l’article 29 i següents de la Llei.
Descripció i ubicació del Pla.
La modificació puntual número 19 de les NNSS de Sant Llorenç des Cardassar persegueix diversos fins. D’una part preveu definir uns sistemes generals de comunicació i infraestructures i d’equipament sanitari-assistencial. Les obres consistiran en ampliar el carrer des Cos i prolongar la canalització de les aigües pluvials que desemboquen a la parcel·la on es preveu ubicar-hi els sistemes generals cap al Torrent de ses Planes. L’àmbit és sòl rústic Àrea de Transició i Harmonització, segons el PTIM. Per tant, cal introduir una modificació a l’article 74 de les NNSS per incloure els paràmetres màxims edificatoris per a l’equipament sanitari-assistencial en sòl no urbanitzable. La modificació es fa, igualment, per adaptar el planejament (que data de 1994) a la realitat actual del municipi, esmenant una sèrie d’errades en els plànols vigents. La implantació dels sistemes generals no implica desclassificació dels terrenys.
Els terrenys objecte de la modificació puntual són els situats a l’est del carrer des Cos, de la confluència dels carrers Abeurador i Pou, a la plaça Pou vell fins al Torrent de ses Planes, a l’alçada de la zona de Can Blanc. La prolongació de la canalització ha de passar per sota de la carretera Ma-4030, que connecta Sant Llorenç amb Son Servera.
Es tracta de terrenys confrontants amb la zona urbana del nucli de Sant Llorenç des Cardassar. L’ús tradicional ha estat l’agrari, si bé sembla que actualment els conreus es troben en desús.
Avaluació dels efectes previsibles.
L’àmbit del pla no gaudeix d’elements ambientals significatius. No consta l’existència d’espècies de flora i fauna rellevants des del punt de vista de conservació. Tampoc hi ha cap hàbitat de la Directiva. No existeix afectació sobre espais de rellevància ambiental. Els terrenys, situats ben prop del nucli, presenten un grau elevat de transformació, derivat de l’activitat econòmica que s’hi duia a terme.
Els impactes que es preveuen es concentren fonamentalment a la fase d’obres, si bé l’estudi ambiental estratègic inclou tot un seguit de mesures protectores i correctores que semblen suficients (reutilització de terres i aigües, estalvi energètic, regar la terra per evitar la producció de pols, realitzar les obres durant l’hivern, etc.), si bé cal incorporar-hi mesures d’integració paisatgística.
La implementació del projecte o projectes derivats de la modificació del pla redundarà en un benefici general per a la comunitat. Es millorarà la mobilitat i la seguretat (per l’increment en l’amplada del ferm del carrer des Cos), disminuirà el risc d’inundacions per la prolongació de la canalització cap al Torrent de ses Planes, i s’oferirà un nou equipament sanitari-assistencial per donar una millor cobertura als llorencins i llorencines.
Consultes a les administracions públiques afectades i persones interessades.
L'òrgan ambiental ha consultat com administracions afectades al Departament de Territori i Infraestructures i a la Direcció Insular de Cultura i Patrimoni del Consell de Mallorca.
De les consultes efectuades no s'ha rebut resposta. Consideram essencial el compliment del PTI de Mallorca, així com la normativa en matèria de Patrimoni històric.
Durant el període d'exposició pública s'han presentat cinc al·legacions. Arran de les mateixes, l'Ajuntament ha introduït modificacions a algunes fitxes.
Anàlisi dels criteris de l'annex V de la Llei 21/2013 i annex 4 de la Llei 12/2016.
S’han analitzat els criteris de l’annex V de la Llei 21/2013, d'Avaluacions Ambientals, i no es preveu que el pla pugui tenir efectes negatius significatius sobre el medi ambient, en concret:
1.Característiques del pla: La modificació puntual número 19 de les NNSS de Sant Llorenç des Cardassar preveu implantar els sistemes generals de comunicació/infraestructures en uns terrenys no urbanitzables; adaptar les NNSS a la disposició del viari, zones verdes i equipaments actuals; adaptar els límits de sòl urbà de la parcel·la que conforma part del Sistema General d’aparcament i d’equipament sanitari-assistencial per quedar tota ella dins sòl no urbanitzable; i modificar l’article 74 per introduir els paràmetres màxims edificatoris de l’equipament sanitari-assistencial en sòl no urbanitzable. El pla avaluat no planteja problemes ambientals, sinó que més aviat dóna solucions a alguns d’ells.
2.Característiques dels efectes i de l'àrea probablement afectada: Els possibles impactes derivats de l’execució del que preveu la modificació de les NNSS es concentraran durant la fase d’obres. L’estudi ambiental estratègic fixa un seguit de mesures protectores i correctores que disminuiran els efectes i els faran compatibles amb la conservació del medi ambient. S’hauran d’incorporar mesures d’integració paisatgística. Els terrenys afectats corresponen fonamentalment a camps de conreu abandonats i amb un grau d’alteració ambiental elevat com a conseqüència de l’activitat agrària que s’hi desenvolupava i de la proximitat al nucli urbà. Del desenvolupament del planejament es derivaran diversos beneficis per a la comunitat local: amb l’ampliació del carrer des Cos millorarà la mobilitat i la seguretat viària; la canalització cap al Torrent de ses Planes disminuirà el risc d’inundacions a una zona confrontant amb el nucli urbà de Sant Llorenç i la previsió d’un equipament sanitari-assistencial també millorarà la vida dels residents. El pla no té, evidentment, cap incidència transfronterera. Tampoc no s’afecta cap element patrimonial catalogat. No s’incrementa el sostre poblacional.
Conclusions de l'informe ambiental estratègic.
Primer. No subjectar a avaluació ambiental estratègica ordinària la “Modificació puntual de les NNSS de Sant Llorenç des Cardassar, sistema general d’aparcament i equipament sanitari assistencial”, atès que no es preveu que pugui tenir efectes significatius sobre el medi ambient d’acord amb els criteris de l’annex V de la Llei 21/2013, amb els següents condicionants:
-Cal donar compliment a la normativa de contaminació lumínica del PTIM, en funció de la classificació de les zones E1, E2, E3 i E4, regulades a la norma 44.2.
-Cal donar compliment a la norma 58 del PTIM com a equipament supramunicipal i tenir en compte els criteris i continguts d’accessibilitat, demografia, proximitat d’equipaments existents i proximitat al major nombre possible de població.
-Referent al nou aparcament a l’aire lliure:
-Referent a l’ampliació del carrer i la canalització del torrent:
-Les obres en domini públic hidràulic, en zona de servitud, en zona de policia i en zona inundable precisaran d’autorització administrativa prèvia de la Direcció General de Recursos Hídrics. Aquesta autorització serà independent de qualsevol altra que hagi de ser atorgada pels diferents òrgans de les Administracions públiques, i, si escau, dels propietaris de terrenys particulars.
-El promotor, a la sol·licitud d’autorització, adjuntarà projecte, subscrit per tècnic competent, que defineixi amb el grau de detall suficient les obres a realitzar.
Segon.- Es publicarà el present informe ambiental al Butlletí Oficial de les Illes Balears, d'acord amb el que disposa l'article 31.3 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre d'AA.
Tercer.- L'informe ambiental estratègic perdrà la seva vigència i cessarà en la producció dels efectes que li són propis si, una vegada publicat en el BOIB, no s'hagués procedit a l'aprovació del pla o programa en el termini màxim de quatre anys des de la publicació amb el que disposa l'article 31.4 de la Llei 21/2013.
Quart.- L'informe ambiental estratègic no serà objecte de cap recurs, sense perjudici del que, si és el cas, escaigui en via administrativa o judicial davant de l'acte d'aprovació de pla o programa d'acord amb el que disposa l'article 31.5 de la Llei 21/2013.
Cinquè.- Aquesta resolució s'emet sense perjudici de les competències urbanístiques de gestió o territorials de les administracions competents i de les autoritzacions o informes necessaris per a l'aprovació.
Palma, 18 de febrer de 2019
El president de la CMAIB Antoni Alorda Vilarrubias