Secció V. Anuncis
Subsecció segona. Altres anuncis oficials
CONSELL INSULAR DE FORMENTERA
Núm. 1570
Acord del Ple del Consell Insular de Formentera d'Aprovació inicial del Projecte de Reglament 1/2019 del Consell Insular de Formentera pel qual es desenvolupa l'activitat de comercialització d'estades turístiques en habitatges
El Ple del Consell Insular de Formentera, en sessió de caràcter Ordinari de 31 de gener de 2019, va aprovar el següent Acord:
PRIMER.- Aprovar inicialment el Projecte de Reglament 1/2019 DEL CONSELL INSULAR DE FORMENTERA PEL QUAL ES DESENVOLUPA L'ACTIVITAT DE COMERCIALITZACIÓ D'ESTADES TURÍSTIQUES EN HABITATGES, amb el contingut de l’Annex I.
Segon.- Publicar al Butlletí Oficial de les Illes Balears (BOIB), al tauler d'anuncis i a la pàgina web del Consell Insular de Formentera, així com a un diari dels de major difusió a l'illa de Formentera, edicte relatiu a l'acord d'aprovació inicial d’aquest Projecte de Reglament, per tal que la ciutadania i les persones legítimament interessades puguin examinar l'expedient i formular reclamacions durant el termini de 30 dies a partir de la publicació de l’edicte al BOIB.
Tercer.- Remetre còpia acarada del text del Projecte de Reglament aprovat inicialment a l'Institut de la Dona de les Illes Balears en compliment del que estableix l'art. 5.3 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes.
Quart.- Sol·licitar els informes que apareixen desglossats de manera detallada a l’informe dels Serveis Jurídics, tal i com consta a l’expedient i que es considera part d’aquest acord.
Cinquè.- Sol·licitar, una vegada resoltes totes les reclamacions i suggeriments, i es compti amb un text provisional camí de ser definitiu, el corresponent dictamen al Consell Consultiu de les Illes Balears.
Sisè.- Considerar, finalment, que procedirà l´aprovació definitiva pel Ple del Consell Insular mitjançant un acord adoptat, per raons de fons, no per majoria simple, sinó per majoria absoluta, per raons de l’estricta relació que l’assumpte presenta amb l’ordenació del territori i l’urbanisme, i vista la naturalesa especial del Consell Insular de Formentera (que incorpora dins seu també un Ajuntament).
Setè.- Ordenar la publicació íntegra al BOIB de l’acord final, als efectes d’entrada en vigor, tot de conformitat amb el citat Text refós de la Llei d’hisendes locals i també l’article 103.2 de la Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de règim local de les Illes Balears i la restant normativa aplicable, en la particular de naturalesa autonòmica.
ANNEX PROJECTE DE REGLAMENT INSULAR PEL QUAL ES REGULALA COMERCIALITZACIÓ D’ESTADES TURÍSTIQUES ENHABITATGES
I.Disposicions generals
Article 1 Objecte
Article 2 Àmbit d’aplicació
Article 3 Modalitats de comercialització d’estades turístiques a habitatge
II.Tipologia, requisits per la comercialització i condicions dels habitatges objecte d’estades turístiques
Article 4 Tipologia dels habitatges objecte d’estades turístiques
Article 5 Requisits dels habitatges objecte d’estades turístiques
Article 6 Condicions mínimes dels habitatges objecte d’estades turístiques
Article 7 Condicions mínimes específiques segons la tipologia dels habitatges objecte d’estades turístiques
Article 8 Requisits i condicions mínimes específiques dels habitatges en la modalitat de comercialització d’habitatge principal (ETH-60)
Article 9 Títol d’habitabilitat anàleg als efectes de la comercialització d’estades turístiques a habitatges
Article 10 Pla de Qualitat
Article 11 Compliment del Pla de Qualitat
III. Habilitació per l’exercici de l’activitat de comercialització d’estades turístiques
Article 12 Declaració responsable d’inici d’activitat turística (DRIAT)
Article 13 Modificacions posteriors i cessament de l’activitat
Article 14 Comunicació de la pròrroga de l’activitat
Article 15 Procediment per a la venda de les places turístiques d’habitatges objecte d’estades turístiques
IV. Inscripció de les empreses comercialitzadores d’estades turístiques a habitatges
Article 16 Registre Insular d’empreses, activitats i establiments turístics de Formentera
Article 17 Inscripció de les empreses comercialitzadores d’estades turístiques al Registre Insular d’empreses, activitats i establiments turístics de Formentera
Article 18 Inscripció del propietari de l’immoble i limitacions al nombre d’autoritzacions de comercialització d’estades turístiques a habitatges d’un mateix propietari.
Article 19 Comprovació i inspecció
Article 20 Baixa dels habitatges objecte de comercialització turística
V. Obligacions de les empreses comercialitzadores d’estadesturístiques
Article 21 Constància documental dels actes/acords de comercialització.
VI. Informació, drets i deures del consumidor i del’usuari
Article 22 Drets de la persona consumidora i usuària
Article 23 Informació a la persona consumidora quant a les estades turístiques a habitatges
Article 24 Manual d’ús de l’habitatge
VII. Inspecció i règim sancionador
Article 25 Règim sancionador
Article 26 Persones responsables
Disposició addicional primera. Legalitat urbanística
Disposició addicional segona. Simplificació de tràmits
Disposició addicional tercera. Habitatges objecte de comercialització d'estades turístiques existents
Disposició addicional quarta. Habitatges turístics de vacances.
Disposició addicional cinquena. Borsa de places corresponents a estades turístiques dutes a terme en habitatges d'ús residencial.
Disposició transitòria primera. Aplicació i desenvolupament
Disposició transitòria tercera. Adaptació al requisit de certificació energètica
Disposició transitòria quarta. Adaptació al requisits de sistemes de control de consum d’energia i aigua
Disposició final primera. Comissió d’ordenació i promoció turística
Disposició final segona. Modificació dels models oficials de declaració responsable i comunicació prèvia.
Disposició final tercera. Entrada en vigor
Disposició derogatòria única. Derogació normativa
Disposicions generals
Article 1 Objecte
1.- El present Reglament té per objecte l’ordenació de la comercialització de les estades turístiques a habitatges de l’illa de Formentera, tipologia d’aquests, així com el drets i deures de les persones usuàries.
2.- Queda exclòs de l’objecte d’aquest Reglament la regulació del règim urbanístic dels habitatges.
3.- L’inici de l’activitat no eximeix en cap cas de l'obligació de complir la normativa corresponent en matèria d'edificació, habitatge, accessibilitat o qualsevol altra que es pugui aplicar a raó de l'ús previst de l'edificació.
Article 2 Àmbit d’aplicació
1.- Lesdisposicionsd’aquestReglamentsónd’aplicaciótantalshabitatgesobjecte de comercialització d’estades turístiques com als propietaris i les empreses comercialitzadores de les mateixes.
2.- Es podran comercialitzar estades turístiques de curta durada en habitatges d’ús residencial en les zones declarades aptes d’acord amb els requisits establerts en aquest Reglament, la Llei 8/2012, de 19 de juliol, de Turisme de Illes Balears, i resta de normativa que la desenvolupa, sempre que aquesta comercialització la dugui a terme la persona propietària, o es faci per mitjà d’operadors o qualsevol canal de comercialització turística.
3.- Es presumeix que hi ha comercialització d'estades turístiques si es comercialitzen en condicions d'ús immediat, per períodes de curta durada i no es pot acreditar que la finalitat de la comercialització és diferent de la turística.
4.- Les estades que es comercialitzin turísticament han de consistir en la cessió temporal del dret de gaudi de la totalitat de l'habitatge per períodes de curta durada, entesos com estades per dies o setmanes, sense que una estada pugui ser superior a un mes, en condicions d´ús immediat i amb finalitat lucrativa, comercialització que es pot alternar amb l’ús pròpiament d’habitatge que les caracteritza.
5.- Les estades turístiques regulades en aquest Reglament són incompatibles amb la formalització de contractes per habitacions o amb la coincidència en el mateix habitatge de persones usuàries que hagin formalitzat contractes diferents, sense perjudici de l’establert a l’article 50.20 de la Llei 8/2012, de 19 de juliol, de Turisme de Illes Balears, i l’article 3.2 d’aquest Reglament en relació a la comercialització d’estades turístiques en la modalitat de lloguer de l’habitatge principal.
6.- Per garantir uns requisits mínims de qualitat, els habitatges objecte de comercialització turística i els serveis que es prestin han de complir les obligacions i els requisits establerts en el present Reglament i en el Pla de Qualitat previst a l’article 10. Així mateix, han de complir les obligacions o els requisits establerts en les normes d’habitabilitat, higiene, seguretat i en la resta de normes de protecció de la persona consumidora i usuària.
Article 3 Modalitats de comercialització d’estades turístiques a habitatges
1.- S’estableixen les següents modalitats de comercialitzacions d’estades turístiques:
a. Comercialització d’estades turístiques a habitatges(ETH).
b. Comercialització d’estades turístiques a habitatge principal, durant màxim 60 dies a l’any(ETH-60).
2.- Les condicions per la comercialització en la modalitat de lloguer d'habitatge principal (ETH-60)són:
a. L’immoble haurà d’estar ubicat a una zona declarada apta de manera expressa per acollir aquesta modalitat pel Pla Territorial Insular, en les tipologies previstes a l’apartat primer de l’article4.
b. La comercialització únicament podrà dur-se a terme per part de persones físiques i exclusivament en un habitatge de la seva propietat
c. L’habitatge ha de ser ha de ser l’habitatge principal de la persona propietària. Caldrà acreditar que es tracta del seu habitatge principal presentant la documentació específica exigida a l’apartat 7 b) de l’article 12.
d. Termini màxim de comercialització de 60 dies en un període d'un any. En cas de canvis, s’haurà de presentar una comunicació prèvia dins el mes de gener de cada any.
e. El nombre de places màxim a comercialitzar serà el que determini la cèdula d’habitabilitat o títol d’habitabilitat anàleg per l’edificació objecte de comercialització.
f. Caldrà que compleixi amb els requisits generals aplicables als habitatges en la modalitat ETH-60, i en especial, hauran de comptar amb un bany per cada 4 places comercialitzades.
II.- Tipologia, requisits per la comercialització i condicions dels habitatges objecte d’estades turístiques
Article 4 Tipologia dels habitatges objecte d’estades turístiques
Els habitatges objecte d’estades turístiques que es comercialitzin hauran de respondre a la següent tipologia:
1.- Habitatges unifamiliars(ETH)
a. Habitatges unifamiliars aïllats: són aquells habitatges que constitueixen junt amb la parcel·la una única unitat registral, tenint accés exclusiu des de la via publica, i aïllat en el sentit de que no té altres habitatges contigus.
b. Habitatges unifamiliars entre mitgeres:sempre que aquest sigui l’únic en la parcel·la.
c. Habitatges unifamiliars aparellats: conjunt de dos habitatges unifamiliars adossats, formant un únic cos d’edificació́, sempre que no comparteixin parcel·la.
d. Habitatges corresponents a un edifici en el qual hi hagi un sol habitatge i un o diversos locals destinats a altres usos amb entrades independents, sempre que no comparteixin parcel·la.
2.- Habitatges en un edifici compost per dos o més habitatges que comparteixen accessos o elements comuns(ETH-PL)
a. Residencial plurifamiliar: habitatges ubicats a edificis de pisos, que comparteixen parcel·la.
b. Edificis d’habitatges adossats o aparellats: diversos habitatges a un mateix edifici que, a més, comparteixen parcel·la.
Article 5 Requisits dels habitatges objecte d’estades turístiques
1.- Els habitatges objecte d’estades turístiques que es comercialitzin hauran de estar ubicats a zones declarades aptes pel Pla Territorial Insular de Formentera per la tipologia d’habitatge que es vol comercialitzar.
2.- Els habitatges hauran de ser existentsel27d’octubrede2010, data d'entrada en vigor de la Revisió de les Normes Subsidiàries de Planejament de Formentera, amb un ús de residencial privat.
3.- Només es pot dur a terme l'activitat de comercialització d'estades turístiques en habitatges si es fa en habitatges residencials que tinguin en vigor la cèdula d'habitabilitat o el títol d'habitabilitat anàleg expedit pel Consell conforme l’article 9. Estan excloses d'aquesta exigència dels habitatges respecte de les quals la normativa mateixa va excepcionar aquesta necessitat.
4.- No es podran comercialitzar estades turístiques als habitatges respecte als que s'imposi sanció ferma per infracció greu o molt greu de la legalitat urbanística, mentre no es restitueixi aquesta.
5.- No es pot comercialitzarturísticamentcaptipusd’habitatgeresidencialsotmèso que hagi estat sotmès al règim de protecció oficial o a preu taxat.
6.- Els habitatges poden comercialitzar les estades turístiques pel nombre màxim de places que permeti la cèdula d’habitabilitat o títol d’habitabilitat anàleg equivalent emès pel Consell, excepte en el cas d’habitatges en la modalitat de lloguer d’habitatge principal (ETV-60), que es regiran pel disposat a l’article 8.Els habitatges no podran disposar de llits supletoris conforme estableix l’article 88.7 c) de la Llei 8/2012, de 19 de juliol, de turisme de Illes Balears.
7.- Per la comercialització d’habitatges sotmesos al règim de propietat horitzontal, es requereix que el títol constitutiu o els estatuts admetin expressament la possibilitat de comercialització turística dels habitatges, o bé l’adopció d’un acord de lajunta de propietaris, en les termes de l’article 50.7 de la Llei 8/2012, de 12 de juliol, de turisme de Illes Balears. Quan el nombre de propietaris no excedeixi de quatre l’acord per admetre expressament la possibilitat de comercialització turística dels habitatges es pot acordar per majoria en la forma que determin a l'article 13. De la Llei 49/1960, de 21 de juliol, de propietat horitzontal, en remissió a l'article 398 del Codi Civil.
En el cas que es produeixi un canvi en els estatuts o un nou acord que impedeixin la comercialització turística, aquesta haurà de cessar en el termini màxim d’un any, sempre que no excedeixi del termini màxim de cinc anys, i és obligació del propietari presentar la comunicació prèvia de baixa de l’establiment, conforme el previst a l’article16.
Caldrà la inscripció al Registre de la Propietat d’aquests acords amb la finalitat d’informar a terceres persones adquirents d’habitatges.
Article 6 Condicions mínimes dels habitatges objecte d’estades turístiques
1.- Els habitatges objecte d’estades turístiques hauran de complir les condicions d’habitabilitat i seguretat legalment exigibles, així com romandre en un adequat estat de conservació de les seves estructures i instal·lacions.
2.- Els habitatges s’han de lliurar a l'usuari en perfectes condicions per al seu ús. L’equipament mínim serà el que determini el Pla de Qualitat previst als articles 10 i11.
3.- Les instal·lacions, mobiliari, elements decoratius, aparells i aixovar seran, en tot moment,delaqualitat que s’estableixid'acord amb el Pla de Qualitat en vigor i es mantindran en les degudes condicions de conservació i neteja.
4.- Els habitatges hauran de disposar almenys d'un bany per cada quatre places. En els casos de places que excedeixin el nombre de quatre o de múltiples de quatre ja s'exigeix un nou bany.
5.- Els habitatges objecte d’estades turístiques hauran de comptar amb la certificació energètica amb qualificació D, per edificacions posteriors al 01/01/2008. Les edificacions anteriors al 31/12/2007 hauran d’obtenir bé el certificat amb qualificació F.
Els habitatges que conforme la normativa de patrimoni o altra que impossibiliti l’obtenció del certificat restaran exemptes dels requisits anteriors i hauran d’obtenir la màxima que possibiliti la normativa.
6.- Els habitatges hauran de comptar amb un comptador individual pel control de consum d’aigua, amb aixetes i grifons electrònics en els quals l’obertura i tancament es faci mitjançant sensors de presència o altres sistemes que permetin un estalvi equivalent amb aigua, igualment a les cisternes i dipòsits dels WC. Si es fa una reforma que n’afecti a la fontaneria per convertir un habitatge residencial a ETH s’haurà d’implantar fontaneria de baix consum.
7.- Els habitatges hauran de comptar amb un comptador individual pel control de consum d’energia.
8.- La il·luminació exterior i interior serà de baix consum i s’instal·laran de forma que es prevegi la contaminació lumínica. S’estarà al que determini el Pla de Qualitat en aplicació de la Llei 3/2005, de 20 d'abril, de protecció del medi nocturn de les Illes Balears o normativa que la substitueixi, i el que determini el Pla Territorial Insular.
9.- Hauran de comptar amb extintors amb revisió periòdica i instruccions en cas d’incendi i una farmaciola de primers auxilis.
10.- A les zones enjardinades no podran introduir-se especies exòtiques invasores i es recomana l’ús d’espècies pròpies de la flora balear per a l’enjardinament.
Article 7 Condicions mínimes específiques segons la tipologia dels habitatges objecte d’estades turístiques
1.- A més de les condicions enumerades amb caràcter general a l’article anterior, els habitatges unifamiliars objecte d’estades turístiques (ETH) hauran de comptar:
a. Els habitatges hauran de comptar amb sistema de recollida de aigües pluvials o bé estar connectats amb la xarxa pública de subministrament d’aigua.
b. Els habitatges hauran de comptar amb instal·lacions d’energies renovables amb les condicions estètiques i el mínim de producció que determini al Pla de Qualitat, o en el seu defecte, caldria complir amb el requisit de l’apartat 2c).
c. Les fosses sèptiques hauran d’estar homologades d’acord amb el Pla Hidrològic de les Illes Balears vigent.
d. S’haurà d’incorporar la creació i manteniment d’una franja de baixa combustibitat de 30 m a habitatges i 10 a camins.
e. Caldrà mantenir la cobertura vegetal per evitar l’erosió del sòl i només es podran utilitzar els productes fitosanitaris inclosos al Reglament 834/2007, de 28 de juny, i 889/2008, de 5 de setembre, i els de categoria A.
f. Hauran de disposar d’una presa de corrent accessible pels vehicles elèctrics, sempre que sigui viable tècnicament la seva instal·lació.
g. Els habitatges hauran de conservar els sistemes de drenatge naturals (xaragalls, torrenteres...) com els tradicionals (sèquies, albellons...)
2.- A més de les condicions enumerades amb caràcter general a l’article anterior, els habitatges en edificis plurifamiliars objecte d’estades turístiques (ETH-PL) compliran les condicions específiques següents:
a. Estaran donats d’alta amb l’empresa subministradora de la xarxa pública d’abastiment d’aigua i sanejament.
b. Els contractes de subministrament d’energia hauran d’incloure el percentatge d’energies verdes que es determini al Pla de Qualitat.
Article 8 Requisits i condicions mínimes específiques dels habitatges en la modalitat de comercialització d’habitatge principal (ETH-60)
1.- La comercialització només podrà dur-se a terme en la tipologia d’habitatge unifamiliar, en una sola unitat de l’habitatge que compti amb una entrada separada.
2.- Les condicions establertes als articles 6 i 7 s’han de complir en relació a la part de l’habitatge objecte de comercialització, llevat que el requisit afecti a la totalitat de l’habitatge.
3.- El nombre total de persones que ocuparà l’habitatge no superarà el nombre de places de la cèdula d’habitabilitat o títol d’habitabilitat anàleg de l’habitatge.
Article 9 Títol d’habitabilitat anàleg als efectes de la comercialització d’estades turístiques a habitatges
1.- L’òrgan competent del Consell emetrà el corresponent títol d’habitabilitat anàleg només als efectes del compliment de les condicions mínimes d’amidament, d’higiene i instal·lacions per l’habitabilitat dels habitatges objecte de comercialització d’estades turístiques i la seva capacitat màxima.
2.- El nombre d’ocupants d’un habitatge es determinarà d’acord amb els següents criteris:
a. El nombre d’ocupants serà igual a la totalitat de les places ubicades en els dormitoris que compleixin les condicions establertes a l’annex II del Decret 145/1997, de 21 de novembre, pel qual es regula les condicions de dimensionament, d'higiene i d'instal·lacions per al disseny i l'habitabilitat d'habitatges.
b. Es computaran dues places per a un dormitori de superfície útil igual o major a 8m2 i una plaça per a un dormitori de superfície útil igual o major de 6 m2 i menor de 8m2.
3.- Per l’emissió del títol d’habitabilitat anàleg s’hauran de complir els condicionants establerts per habitatges existents a l’Annex II del Decret 145/1997, de 21 de novembre, pel qual es regula les condicions de dimensionament, d'higiene i d'instal·lacions per al disseny i l'habitabilitat d'habitatges així com l'expedició de cèdules d'habitabilitat o normativa que la substitueixi.
4.- En el cas d’edificis catalogats pel Pla Territorial Insular o declarats béns d’interès cultural i sobre aquells altres amb elements de la seva arquitectura que el Consell consideri justificat conservar, en les que, per aquestes circumstàncies, no sigui possible el compliment d’alguna o algunes de les condicions assenyalades en l’Annex II del Decret 145/1997 es podrà emetre el corresponent títol d’habilitat anàleg.
5.- En els casos que l’habitatge requereixi l’emissió del títol d’habitabilitat anàleg, la persona interessada haurà de presentar juntament amb la sol·licitud d’adquisició de places, la corresponent sol·licitud d’expedició del títol d’habitabilitat anàleg, segons model normalitzat previst a l’article 14 que consta com ANNEX 1, juntament amb la documentació següent:
a. Certificat de compliment de les condicions establertes en l’annex II del Decret 145/1997 subscrit per tècnic competent.
b. Fotografies actualitzades i expressives de l’objecte de la sol·licitud, datades i signades per tècnic tècnics competent en la que quedi degudament descrita la seva situació́ o emplaçament.
c. Plànol d’emplaçament de l’edifici 1:5000 i plànol 1:100, amb indicació́ de les dades cadastrals, signats per tècnic competent
6.- El Consell resoldrà en el termini màxim d’un mes des de la recepció en el Registre General amb la documentació complerta. Si en el termini fixat en l'apartat anterior no s'ha notificat resolució expressa, les persones interessades poden entendre estimada la sol·licitud d'obtenció del títol d’habitabilitat anàleg per silenci administratiu positiu.
7.- En cas que l'Administració atorgant tingui coneixement de la no adequació de l’immoble als requeriments urbanístics es farà constar la no-adequació en el document d'atorgament del títol anàleg, sense perjudici d'iniciar el procediment que habiliti la legislació urbanística a l'efecte de restaurar, si escau, la legalitat infringida.
8.- El títol d’habitabilitat anàleg tindrà una vigència de 10 anys i contindrà les següents dades:
a. Les dades identificatives de la direcció i ubicació de l'habitatge
b. La superfície útil de l'habitatge i de les habitacions.
c. Les estances i els espais que componen l'habitatge.
d. El llindar màxim d'ocupació.
f. La identificació i titulació de la persona tècnica que certifica l'habitabilitat
Article 10 Pla de Qualitat
1.- Als efectes de poder destinar els habitatges a la comercialització turística, aquests hauran de comptar amb les condicions mínimes establertes el present reglament i, si escau, superar el Pla de qualitat per la modernització permanent dels habitatges.
2.- El Ple del Consell Insular aprovarà un Pla de qualitat per als habitatges que es comercialitzin turísticament a l’empara d’aquest Reglament. Els habitatges s’hauran de sotmetre obligatòriament a aquest Pla de qualitat, en els termes previstos a l’article 50.21 de la Llei 8/2012 i el present Reglament.
3.- El Pla de Qualitat s’haurà de publicar al BOIB i a la seu electrònica del Consell Insular de Formentera.
4.- L’esmentat Pla de qualitat tendrà una vigència de cinc anys, transcorreguts els quals serà objecte de revisió i actualització.
5.- La revisió i actualització del Pla de Qualitat requerirà informe preceptiu de la secció corresponent de la Comissió d’Ordenació Turística de Formentera.
Article 11 Compliment del Pla de Qualitat
1.- Els habitatges que es comercialitzin turísticament hauran d’acreditar el compliment del Pla de Qualitat. L’acreditació de la qualitat a la qual es refereix el paràgraf anterior, es regirà per les següents normes:
a. El Pla de Qualitat establirà aquells aspectes de bones pràctiques en organització, instal·lacions i equipaments, que hagin de tenir la consideració d’indispensables i seran tots i cada un d’ells d’obligat compliment.
b. La resta d’aspectes relatius a bones pràctiques en organització, instal·lacions i equipaments, recursos materials, satisfacció del client i gestió ambiental, seran avaluables o de lliure elecció, dels quals s’haurà d’acreditar el compliment d’un nombre mínim.
d. Simultàniament a la declaració responsable d’inici d’activitat prevista a l’article 12 d’aquest Reglament, les persones interessades hauran de presentar l’autoavaluació de compliment del Pla de qualitat vigent.
e. El personal competent de l’àrea de Turisme durà a terme una visita de comprovació inicial sobre la veracitat de l’autoavaluació i les inspeccions posteriors pertinents, amb una periodicitat mínima de cinc anys.
2.- Una vegada comprovada i acreditada la superació del pla corresponent, es tindrà dret a obtenir el reconeixement i l’acreditació de qualitat que potser exhibida durant la vigència del pla.
III.- Habilitació per l’exercici de l’activitat de comercialització d’estades turístiques
Article 12 Declaració responsable d’inici d’activitat turística (DRIAT)
1.- La presentació, d’acord amb el que disposa aquest Reglament, de la declaració responsable d’inici de l’activitat turística (DRIAT), acompanyada de la documentació exigida, faculta a la persona interessada per a l’inici de la comercialització d’estades turístiques en els habitatges declarats, independentment de la notificació de la resolució d’Inscripció en el Registre Insular d’empreses que ha de tramitar d’ofici el Consell Insular, sense perjudici de les facultats de comprovació, control i inspecció que té atribuïdes.
2.- La presentació de la DRIAT que es refereixi a estades turístiques dutes a terme a habitatges habilita per a l’exercici de l’activitat per un termini de cinc anys des de la seva presentació davant l’administració turística. Passat el termini establert, es pot continuar amb la comercialització turística només si es continuencomplinttotselsrequisitsdeterminatslegalmentoreglamentàriament, inclòs que la zona continuï essent apta, per períodes prorrogables del mateix termini, amb els condicionants que s’estableixen en l’article següent.
3.- L’eficàcia de la DRIAT i la inscripció en el Registre insular d’empreses,activitats i establiments turístic estan condicionades a comptar amb el mateix nombre de places turístiques al que consta a la cèdula d’habitabilitat o títol d’habitabilitat anàleg. La disponibilitat temporal de les places s’ha d’acreditar mitjançant certificat d’adquisició de places emès per l’òrgan gestor de places de Formentera, d’acord amb el tràmit previst a l’article 14.
4.- La facultat d’inici de les activitats,queda condicionada i és només possible si en el mateix moment de presentació de la declaració responsable la persona interessada ja compleix tots els requisits exigits per la normativa d’aplicació i es compromet a mantenir el compliment de les obligacions anteriors durant el període de temps inherent a l’exercici del dret. El Consell podrà requerir en qualsevol moment que s’aporti la documentació que acrediti el compliment dels requisits esmentats i l’interessat l’haurà d’aportar.
5.- En la declaració responsable les persones interessades manifestaran, conforme al model que es conté a l’ANNEX 2 d’aquest reglament, que compleixen els requisits establerts en la normativa vigent per iniciar l’exercici d’una activitat turística i que es compromet a mantenir el compliment durant el termini de temps inherent a l’exercici de l’activitat turística.
6.- Juntament amb la declaració responsable s’haurà de presentar la següent documentació obligatòria:
a. Acreditacióatravésdequalsevolmitjàvàlidendretdelapersonalitatila representació de la persona declarant
b. Certificat acreditatiu de l’adquisició de manera temporal de les places
c. L’ANNEX 3 d’aquest reglament, relatiu als requisits mínims per la inscripció d’habitatges objecte de comercialització turística, degudament emplenat.
d. Autoavaluació de compliment del Pla de qualitat vigent degudament emplenat.
e. Fotografies exteriors i interiors de l’habitatge.
f. Títols de propietat de l'habitatge, contracte d'arrendament o qualsevol altre títol vàlid en dret que acrediti la plena disponibilitat del declarant sobre l'habitatge.
g. Document acreditatiu del pagament de la taxa corresponent.
7.- Juntament amb la declaració responsable s’haurà de presentar la següent documentació segons el cas:
a. En el cas d’habitatges sotmesos a propietat horitzontal, documentació acreditativa de que en la comunitat es permet la comercialització turística (títol constitutiu o estatuts que admetin expressament la possibilitat de comercialització turística dels habitatges, o acord de la Junta de Propietaris per admetre la comercialització turística)
b. En la modalitat de lloguer d’habitatge principal, caldrà aportar:
- Certificat d’empadronament de la persona propietària-comercialitzadora.
- Rebuts de subministrament elèctric del darrer any i, en el seu cas, de subministrament d’aigua, a nom del titular de l’habitatge, en el seu cas, rebuts de subministrament d’internet a nom del titular de l’habitatge.
8.- La inexactitud, falsedat o omissió, de caràcter essencial, de qualsevol dada o informació que s’incorpori a la declaració responsable, o la no-presentació de la documentació que, si s’escau, sigui requerida per acreditar el compliment del que s’ha declarat, determina la impossibilitat de continuar amb l’exercici del dret o activitat afectada des del moment en què es tingui constància d’aquests fets, sense perjudici de les responsabilitats penals, civils o administratives que pertoquin.
Es considera, en tot cas, inexactitud, falsedat o omissió de caràcter essencial en dades, manifestacions o documents aquella que afecti:
9.- L’òrgan encarregat del registre turístic ha d’examinar la correcció de la documentació presentada en relació amb les exigències establertes perla normativa, tant pel que fa a la suficiència dels documents presentats com a la coherència del seu contingut respecte a la normativa esmentada, i, en cas que aquesta presenti defectes o hi falti documentació annexa, ha de requerir a la persona interessada que esmeni les deficiències en un termini de deu dies en els termes de la Llei 39/2015. Si aquestes incorreccions són de caràcter essencial, no s’ha de fer la inscripció fins que siguin esmenades, i en cas que s’hagi iniciat l’activitat, aquesta s’ha de suspendre mitjançant una resolució amb audiència prèvia a la persona interessada. En cas que aquestes incorreccions essencials no s’esmenin, s’ha de dictar una resolució per manifestar la impossibilitat de la inscripció i de l’exercici de l’activitat; tot això, en els termes de l’article 69.4 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.
10.- Una vegada comprovada la suficiència i l’adequació de la documentació presentada a la normativa, el Consell Insularde Formentera dictarà la resolució d’inscripció dels habitatges objecte de comercialització turística en el Registre Insular d’empreses, activitats i establiments turístics, que serà notificada a la persona interessada juntament amb el número identificatiu d’inscripció turística, que ha de constar en tota publicitat de la comercialització de les estades turístiques a l’habitatge, sense perjudici de que fins la seva obtenció s’admeti la incorporació del número de Registre general d’entrada atorgat de la presentació de la DRIAT.
Article 13 Modificacions posteriors i cessament de l’activitat
1.- Les persones comercialitzadores d’estades turístiques a habitatges i els seus propietaris han de comunicar, mitjançant la presentació de la comunicació prèvia degudament formalitzada, qualsevol modificació de les dades incloses en la DRIAT, i en els documents adjunts, les modificacions essencials que afectin l’activitat, així com quan se’n produeixi el cessament.
2.- Qualsevol canvi en les dades incloses en la declaració responsable i en els documents adjunts ha de ser comunicada al Consell mitjançant una comunicació prèvia conforme el model de l’ANNEX4.
3.- Qualsevol canvi substancial en l’activitat ha de ser notificada mitjançant una comunicació prèvia conforme el model de l’ANNEX 5. Quan les modificacions tenen caràcter essencial i de comprovacions posteriors se’n desprèn la falsedat o inexactitud, es pot suspendre l’activitat en els termes de l’article19.
4.- Tenen consideració de modificacions substancials de l’activitat les següents:
a. L’execució d’obres o modificacions a l’equipament en l’habitatge si aquestes suposen modificació substancial referent alsrequisits declarats segons el model de l’ANNEX 3 i el model del Pla de Qualitat.
b. En el cas d’immobles subjectes al règim de propietat horitzontal, la comunicació prèvia relativa als canvis en els estatuts o acords de la junta de propietaris que impedeixin la comercialització turística. Caldrà cessar l’activitat i presentar la declaració responsable de cessament de l’activitat prevista al apartat 3, en el termini màxim d’un any, sempre que no es superi el termini al que habilita la DRIAT presentada.
c. En la modalitat de comercialització de l’habitatge principal, la comunicació prèvia relativa els canvis en la distribució dels terminis de comercialització turística dels 60 dies. Haurà de ser presentada en el mes de gener de l’any en que es preveu el canvi.
5.- En el cas que es pretenguin dur a terme obres de reforma que suposin l’augment de la capacitat de l’habitatge objecte de comercialització turística, caldrà presentar la corresponent sol·licitud de reserva de places a l’òrgan gestor de places als efectes de garantir la seva disponibilitat conforme l’ANNEX6.1, en el que es farà constar el número de RGE de la sol·licitud de llicència d’obres o comunicació prèvia. En el termini màxim de 24 mesos es presentarà la corresponent declaració responsable d’augment de la capacitat de l’habitatge conforme l’ANNEX 6.2. En cas que no es respecti el citat termini les places retornarien d’ofici a l’organisme gestor, llevat dels casos en que justificadament se n’acordi la pròrroga.
6.- Quan del canvi en els elements essencials es derivi l'incompliment sobrevingut d'algun dels requisits exigibles per a l'exercici de l'activitat, la persona titular de la mateixa haurà de presentar declaració responsable de cessament d'activitat, conforme l’ANNEX 7, la presentació de la qual tindrà els efectes prevists a l’apartat 1 de l’article18.
Article 14 Comunicació de la pròrroga de l’activitat
1.- Abans de la finalització del període al que habilita la DRIAT, en el cas que es pretengui la pròrroga del termini de comercialització d’estades turístiques dutes a terme a habitatges residencials caldrà presentar una comunicació prèvia segons el model de l’ANNEX 8.2. El procediment serà el següent:
2.- En la modalitat de comercialització d’habitatge principal (ETV-60) serà necessari acreditar, a més, que l’habitatge continua sent l’habitatge principal del comercialitzador.
Article 15 Procediment per a la venda de les places turístiques d’habitatges objecte d’estades turístiques
1.- La persona interessada en presentar la declaració responsable d’inici o d’ampliació d’un habitatge residencial objecte de comercialització turística pot obtenir places d’habitatges d'ús residencial comercialitzades turísticament de l’òrgan gestor de places en la mesura que no les hagi esgotat, la qual cosa s'ha d'acreditar mitjançant un certificat expedit a aquest efecte.
2.- Pel que fa al nombre de places a adquirir caldrà atenir-se a la cèdula d’habitabilitat o títol d’habitabilitat anàleg. Els habitatges respecte de les quals la normativa mateixa va excepcionar aquesta necessitat han de tenir un màxim de 6 dormitoris i dotze places.
3.- La transmissió de places tindrà caràcter provisional amb un duració de cinc anys, renovables.
4.- Les places adquirides no poden ser transmeses per la persona o entitat compradora un tercer, i només es podrà efectuar una sola compra de places per l’habitatge on es pretenguin aplicar les places, llevat dels casos d’ampliació. No es considerarà que hi ha transmissió de places a un tercer en els casos en què hi hagi una venda de l’habitatge en el qual les places s’hagin incorporat.
5.- Per l’adquisició de places s’haurà de dur a terme el procediment següent:
a. L’interessat ha de presentar una sol·licitud d’adquisició de places turístiques segons el model de l’ANNEX 1, en què constin les seves dades d’identificació fiscal, el número d’habitatges que gestiona, el número de places per adquirir i les dades identificatives de l’habitatge al que es pretenen destinar les places adquirides: titularitat, localització, si compta amb cèdula d’habitabilitat o s’adjunta la sol·licitud del títol d’habitabilitat anàleg.
b. L’interessat haurà d’especificar si el tipus de places que adquireix és per la modalitat de comercialització d’estades turístiques a habitatges (ETH) o de comercialització d’estades turístiques a habitatge principal(ETH-60), per dos mesos a l’any.
c. Un cop revisada la documentació presentada, que el nombre de places coincideix amb la cèdula d’habitabilitat o els documents presentats per l’obtenció del títol d’habitabilitat anàleg i comprovat que l’immoble que es vol comercialitzar està situat a una zona apta per la tipologia del mateix, l’organisme gestor ha d’emetre la liquidació corresponent amb l’import per abonar, que serà satisfet pel sol·licitant mitjançant un ingrés en el compte corrent de l’organisme.
d. Un cop rebut l’ingrés per l’import fixat en la liquidació, la persona competent de l’organisme ha d’expedir el certificat acreditatiu de l’adquisició.
e. Caldrà presentar la DRIAT en el termini màxim d’un mes des de l’expedició de la certificació d’adquisició de places. En el cas que no es respecti el citat termini les places retornaran d’ofici a l’organisme gestor.
6.- Per la renovació de les places s’ha de dur a terme el procediment següent:
a. En el cas que es pretengui prorrogar el termini de comercialització d’estades turístiques dutes a terme a habitatges residencials, conforme al prevista l’article 13, caldrà presentar davant l’òrgan gestor de places o la Administració turística la sol·licitud de certificat relatiu a la corresponent sol·licitud de renovació de les places d’habitatges objecte de comercialització turística dos mesos abans de la finalització del termini al que habilita la DRIAT, conforme l’ANNEX 8.1.
b. Un cop l’Administració Turística comprovi que l’habitatge segueix situat a una zona apta per la tipologia del mateix, l’organisme gestor ha d’emetre la liquidació corresponent amb l’import per abonar, que serà satisfet pel sol·licitant mitjançant un ingrés en el compte corrent de l’organisme. Per acord dels òrgans de direcció es pot acceptar el pagament a termini, en les condicions que es fixin.
c. Un cop rebut l’ingrés per l’import fixat en la liquidació, la persona competent de l’organisme ha d’expedir el certificat acreditatiu de l’adquisició.
d. Caldrà presentar la comunicació prèvia prevista a l’’article 14 en el termini màxim en ell previst, conforme el model del ’ANNEX8. En el cas que no es respecti el citat termini les places retornaran d’ofici a l’organisme gestor.
7.- L’òrgan gestor de places ha de dur un inventari de les places d’habitatges objecte de comercialització turística de què disposa, agrupades per les zones en què s’exploten, conforme la zonificació vigent, on constin les dades de l’habitatge, persona física o jurídica que n’és titular i modalitat de comercialització turística de l’habitatge (ETH oETH-60).
8.- En els casos en que es prevegi l’ampliació d’un habitatge es presentarà la corresponent sol·licitud d’adquisició de places conforme al previst a l’apartat 5 de l’article 12.
IV.- Inscripció de les empreses comercialitzadores d’estades turístiques a habitatges
Article 16 Registre Insular d’empreses, activitats i establiments turístics de Formentera
1.- Les empreses comercialitzadores hauran de ser inscrites d’ofici en la secció corresponent a la comercialització d’estades turístiques a habitatges del Registre Insular d’empreses, activitats i establiments turístics de Formentera, gestionat pel Consell Insular de Formentera, com a administració competent en matèria d’ordenació turística.
2.- Una vegada inscrita al Registre, s’ha d’assignar un número de registre, que serà correlatiu, precedit de les sigles ETH- Estada turística en habitatges o ETH 60- Estada turística en habitatge principal i serà notificat a la persona titular de l’activitat.
3.- El Registre ha d’estar actualitzat permanentment a través de la informació obtinguda d’ofici i/o a instàncies dels interessats, i connectat amb el Registre General d'empreses, activitats i establiments turístics de les Illes Balears.
4.- L’accés a la informació del Registre per part dels ciutadans s’ha de fer en els termes i condicions que estableix la Llei 39/2015, amb estricte compliment de la normativa de protecció de dades.
Es consideren com a dades d’accés públic, sense perjudici dels drets d’accés, rectificació i cancel·lació prevists a la normativa sobre de protecció de dades personal, les següents:
5.- Les sancions definitives, sigui quina sigui la classe i la naturalesa, han de ser anotades en el registre insular d’empreses, activitats i establiments turístics corresponent mitjançant nota marginal.
6.- Les inscripcions dels habitatges al Registre insular es comunicaran a les administracions tributàries i al Registre de la Propietat.
Article 17 Inscripció de les empreses comercialitzadores d’estades turístiques al Registre Insular d’empreses, activitats i establiments turístics de Formentera
1.- L’inici de l’activitat de les empreses de comercialització d’estades turístiques en habitatges requerirà la presentació prèvia de la Declaració responsable d’inici d’activitats turístiques en els mateixos termes previstos als apartats 1 i 2 de l’article 12 del present Reglament.
2.- Una vegada presentada la declaració responsable d’inici activitat turística, de conformitat amb la normativa, el Consell Insular de Formentera procedirà d’ofici a la inscripció de les empreses comercialitzadores d’estades turístiques en el Registre Insular d’empreses, activitats i establiments turístics. Qualsevol modificació de les dades ha de ser notificada al Consell mitjançant la presentació d’una comunicació prèvia.
3.- Als efectes exclusius d’inscripció en els registres turístics, només es permet una empresa comercialitzadora d’estades turístiques per habitatge, que pot coincidir o no amb el propietari, i amb independència que s’exploti directament o indirectament per mitjà de centrals de reserva o d’altres mediadors. En el cas que més d’una empresa comercialitzadora hagi presentat la DRIAT pel mateix habitatge l’Administració turística dictarà resolució acordant la suspensió temporal dels efectes de la declaració responsable d’inici d’activitat turística i remetrà el corresponent requeriment al propietari als efectes que presenti la comunicació prèvia de baixa de les empreses comercialitzadores que correspongui.
4.- En el registre es procedirà a la inscripció complementària dels fets posteriors a la inscripció, deixant constància, entre d’altres, de les comunicacions prèvies, de manera successiva i sense modificar-ne el número registral, així com de notes marginals, als efectes completar la informació que consta en el Registre, sempre que aquestes dades no siguin objecte d’una inscripció complementària.
5.- En cas de baixa de l’habitatge objecte de comercialització turística, conforme es disposa a l’article 18, es procedirà a la cancel·lació de la inscripció,mitjançant assentament que deixarà sense efecte la inscripció inicial i implicarà la pèrdua del número registral corresponent.
Article 18 Inscripció del propietari de l’immoble i limitacions al nombre d’autoritzacions de comercialització d’estades turístiques a habitatges d’un mateix propietari.
1.- L’òrgan competent del Consell inscriurà d’ofici en el Registre insular d’empreses, activitats i establiments turístics les persones físiques o jurídiques que siguin titulars dominicals de l'immoble en el qual es comercialitzen estades turístiques, amb independència de qui sigui la persona o entitat que l’exploti.
2.- D’acord amb la Disposició addicional vuitena de la Llei 6/2017, de 31 de juliol, de modificació de la Llei 8/2012, de 19 de juliol, del turisme de les Illes Balears, relativa a la comercialització d’estades turístiques a habitatges, no es podran presentar declaracions responsables d’inici d’activitat de comercialització d’estades turístiques a habitatges, quan el propietari de l’habitatge ho sigui també de tres o més habitatges ja comercialitzats turísticament.
Article 19 Comprovació i inspecció
1.- Un cop presentada la DRIAT, l’àrea de Turisme de Formentera durà a terme les comprovacions pertinents per verificar l’adequació a la normativa turística dels habitatges i els serveis que ofereixen.
2.- D’acord amb l’article 23 de la Llei 8/2012 de turisme de les Illes Balears, si de les comprovacions fetes es desprèn la inexactitud, falsedat o l’omissió en qualsevol dada, manifestació o document de caràcter essencial que s’adjunti o incorpori a la DRIAT, se suspendrà l’activitat i es dictarà resolució de cancel·lació de la inscripció en el Registre, amb audiència prèvia a la persona interessada, sense perjudici de les responsabilitats penals, civils o administratives que això pugui comportar.
3.- En aquest supòsit, per tornar a obtenir la inscripció i reiniciar l’activitat caldrà que la persona interessada aporti, a més de la DRIAT, la documentació acreditativa del compliment o esmena de les dades que han comportat deixar sense efectes la inscripció.
4.- El Consell Insular de Formentera vetllarà perquè la inspecció inicial es faci en un termini no superior a quatre mesos de la presentació de cada DRIAT.
5.- El Consell Insular de Formentera podrà establir plans d’inspecció específics pel que fa a les estades turístiques.
6.- Els òrgans del Consell en exercici de la potestat inspectora podran, especialment en la persecució de les activitats clandestines i l'oferta il·legal, requerir, de forma motivada, tota la informació́ i documentació necessària a aquelles empreses sobre les que existeixin indicis de que realitzen una activitat turística sense disposar de l’autorització o inscripció corresponent.
Article 20 Baixa dels habitatges objecte de comercialització turística
1.- Les persones propietàries dels habitatges objecte de comercialització turística o les persones comercialitzadores, amb el consentiment exprés de les persones propietàries, han de comunicar la baixa definitiva de l’activitat a l’administració turística competent mitjançant presentació de declaració responsable prevista a l’article 13, que l’ha d’inscriure en el registre corresponent, sense que es pugui aplicar el règim de baixa temporal.
2.- L’òrgan competent del Consell Insular també pot acordar d’ofici la baixa definitiva en els següents supòsits:
3.- La baixa definitiva d’un habitatge objecte de comercialització turística ha de comprendre la pèrdua d’efectes de la declaració responsable d’inici d’activitat turística o comunicació prèvia presentada, així com la de la totalitat de les places de l’habitatge. No obstant això, es poden donar de baixa definitiva un nombre determinat de places turístiques en el supòsit de reformes de l’habitatge.
4.- En tots els casos, la baixa definitiva implica la revocació de les autoritzacions turístiques de l’habitatge o la pèrdua d’efectes de la declaració responsable i la cancel·lació de la inscripció en els registres turístics.
V.- Obligacions de les empreses comercialitzadores d’estades turístiques
Article 21 Deures de les empreses comercialitzadores d’estades turístiques
A més de les obligacions generals de les empreses turístiques prevists a l’article 19 de la Llei 8/2012, són obligacions de les empreses comercialitzadores d’estades turístiques:
1.- En l’exercici de la seva activitat, els comercialitzadors d’estades turístiques en habitatges han de prestar els serveis turístics prevists a l´article 51 de la Llei 8/2012.
2.- La persona comercialitzadora ha de complir tots els requeriments normatius que exigeixi l’activitat, entre d’altres: els requeriments que puguin ser exigibles per exercir l’activitat empresarial; els de la legislació laboral, si té personal contractat. Els requeriments de caràcter tributari continguts en la normativa específica i els de serveis de la societat de la informació i de comerç electrònic, en el cas de comptar amb pàgina web. Així mateix, han de tenir una direcció independent de l’habitatge objecte d’estades als efectes de notificacions.
3.- Així mateix els comercialitzadors d’estades turístiques hauran de complir amb les següents obligacions:
4.- En el cas dels habitatges sotmesos al règim de propietat horitzontal ha de comunicar la modificació dels estatuts que impedeixin l’arrendament turístic, per tal que l’Administració iniciï el procediment de cancel·lació de la inscripció dels registres turístics i ha de suspendre l’activitat en els terminis prevists a la normativa turística.
Article 21 Constància documental dels actes/acords de comercialització.
1.- En els documents que s’expedeixin i lliurin a les persones usuàries per donar compliment als arts.15.a), 15.b) i 19.f) de la Llei 8/2012 hi haurà de constar, com a mínim, el nom o identificació comercial, la ubicació detallada i el número d’inscripció de l’habitatge en el Registre, així com el preu de l’estada, el període contractat, el dia i l’hora d’entrada i de sortida i els serveis inclosos en el preu.
2.- En relació amb l’art.96.2 de la Llei 8/2012, les empreses comercialitzadores han de conservar tota la documentació i informació directament relacionada amb l'exercici de la seva activitat turística que es presta directament i indirectament i en especial la relacionada amb els clients. A títol enunciatiu: reserves, relacions d’ocupació, publicitat proporcionada, contractes amb clients o amb empreses proveïdores de serveis o guies turístics,etc.
3.- El comercialitzador/a haurà de conservar una còpia dels documents referits a l’apartat anterior a disposició de l’àrea de Turisme, almenys durant quatre anys.
4.- Quan la comercialització s’efectuï a través d’un operador turístic, el titular de l’habitatge ha de conservar, pel mateix període de temps, els documents que subscrigui amb aquest últim i també els bons o confirmacions de reserva dec ada client on figuraran les dades de l’estada i dels serveis contractats, així com la identitat de la persona usuària.
5.- S’entendrà compresa en el preu de l’estada la prestació de tots els serveis turístics de prestació obligatòria, d’acord amb la Llei8/2012, aquest reglament o el Pla de qualitat que resulti d’aplicació.
6.- Si escau, les condicions contractuals exposades en la pàgina web del comercialitzador que hagin estat expressament acceptades pel client tindran efectes contractuals.
7.- Enelscontractes,respectantlanormativavigent,espodendisposarelssupòsits de rescissió que les parts considerin pertinents en relació amb comportaments incívics, incompliment de les ordenances relatives a renous i d’altres.
VI.- Informació, drets i deures del consumidor i de l’usuari
Article 22 Drets de la persona consumidora i usuària
1.- D’acord amb la legislació turística, qualsevol persona usuària de serveis turístics té dret que els béns i els serveis que adquireixi siguin de la categoria i els requisits legals contractats o, si no hi ha pacte, de la qualitat que tengui proporció directa amb la qualitat de l’habitatge contractat.
2.- D’acord amb l’article 26 de la Llei 7/2014, de 23 de juliol, de protecció de les persones consumidores i usuàries de les Illes Balears, les empreses turístiques han dec omplir les exigències determinades en la normativa sobre presentació i publicitat dels productes i serveis, a l’efecte d’oferir una informació correcta respecte a la qualitat i a la categoria dels establiments i serveis, a més de la informació prevista en l’article següent.
Article 23 Informació a la persona consumidora quant a les estades turístiques a habitatges
A més del que estableixen els articles 22 i 23 de la Llei 17/2009, de 23 de novembre, sobre lliure accés a les activitats de serveis i l’exercici d’aquestes, i dels drets que estableix la legislació en matèria de protecció de la persona consumidora i usuària, a efectes de facilitar el dret a la informació prèvia dels serveis turístics de les persones consumidores i usuàries:
1.- Els habitatges objecte de comercialització segons el present Reglament han d’exhibir a l’entrada principal de l’establiment, en un lloc destacat i visible, la placa distintiva que acrediti la seva inscripció en el Registre com estada turística segons model de distintiu establert a l’annex 1 del Decret 20/2015, de 17 d’abril, de principis generals i directrius de coordinació en matèria turística; de regulació d’òrgans assessors, de coordinació i de cooperació del Govern de les Illes Balears, i de regulació i classificació de les empreses i dels establiments turístics, dictat en desplegament de la Llei 8/2012, de 19 de juliol, de turisme de les Illes Balears o normativa que el substitueixi.
2.- Si en un mateix edifici hi ha diversos habitatges objecte de comercialització turística, n'hi haurà prou amb col·locar, en l'exterior del mateix, un sol distintiu, amb indicació dels pisos en què se situïn els habitatges.
3.- Les empreses comercialitzadores d’estades turístiques han de proporcionar a les persones consumidores informació clara, correcta i completa de les característiques dels serveis inclosos. En qualsevol cas, s’ha de proporcionar a la persona consumidora informació sobre el servei complet.
Article 24 Manual d’ús de l’habitatge
1.- El manual d’ús de l’habitatge previst a l’article 21.3 h) del present Reglament, estarà compost pels següents apartats:
2.- Aquest manual ha de figurar en els dos idiomes oficials de la comunitat autònoma de les Illes Balears i també en anglès, francès, alemany i italià.
VII.- Inspecció i règim sancionador
Article 25 Règim sancionador
L’activitat de comercialització d’estades turístiques en habitatges estarà subjecte al règim sancionador que estableix el Capítol II del Títol V la Llei 8/2012, de 19 de juliol, del Turisme de les Illes Balears.
Article 26 Persones responsables
Pel que fa a la comercialització d'estades turístiques en habitatges, són responsables de les infraccions les persones propietàries de l'immoble juntament amb les persones o entitats comercialitzadores, llevat prova encontra.
Disposició addicional primera. Legalitat urbanística
1.- La inscripció d’un habitatge al Registre Insular d’empreses, activitats i establiments turístics no impedirà l’exercici d’accions de restabliment de legalitat urbanística en aquells casos que siguin procedents i pot implicar el canvi d’ús de les edificacions que regula la Disposició Transitòria desena de la Llei12/2017, de 29 de desembre, d’Urbanisme d’Illes Balears.
2.- En la incoació o en qualsevol moment de la tramitació d’un expedient de restabliment de la legalitat urbanística contra un habitatge inscrit en el Registre Insular d’empreses, activitats i establiments turístics es podrà acordar, motivadament, la suspensió temporal dels efectes de la declaració responsable d’inici d’activitat turística i la conseqüent impossibilitat de continuar l’activitat.
Disposició addicional segona. Simplificació de tràmits
En els tràmits prevists al present reglament les persones interessades no hauran de presentar aquells documents que puguin constar en els arxius del Consell Insular de Formentera, amb menys de cinc anys d’antiguitat, sempre que s’indiqui l’expedient i la unitat o dependència administrativa en què es puguin consultar.
Igualment, els interessats podran autoritzar el Consell Insular perquè sol·liciti i incorpori a l’expedient la documentació que hagi presentat a altres administracions públiques.
Disposició addicional tercera. Habitatges objecte de comercialització d'estades turístiques existents
1.- Els habitatges objecte de comercialització d'estades turístiques i qualsevol altre tipus d'allotjament establert legalment i existent en el moment de la entrada en vigor d'aquest reglament s’han de regir per la normativa vigent en el moment de presentació a l’Administració turística de la DRIAT, comunicació o sol·licitud, pel que fa a l’objecte concret del procediment; això, sens perjudici que hagin de complir, un cop finalitzats els procediments, els preceptes d’aquesta norma que els puguin ser obligatòriament aplicables, en els termes i terminis prevists en les disposicions transitòries tercera i quarta.
2.- Els habitatges objecte de comercialització turística que ja exerceixin la seva activitat de manera legal a l’entrada en vigor de la Llei 6/2017, no es veuran afectats per les zonificacions.
3.- Els habitatges objecte de comercialització turística regulats pel Reglament 1/2015 que ja exerceixin la seva activitat de manera legal a l’entrada en vigor de la Llei 6/2017 hauran de renovar la inscripció al Registre insular d’empreses, activitats i establiments turístic cada cinc anys conforme el model aprovat i abonar les taxes corresponents.
Disposició addicional quarta. Habitatges turístics de vacances.
1.- Als efectes de les obligacions determinades en la Llei 6/2017, s’han d’entendre inclosos en el concepte d’habitatges objecte de comercialització turística els habitatges turístics de vacances:
2.- Els habitatges turístics de vacances que ja exerceixin la seva activitat de manera legal a l’entrada en vigor de la Llei 6/2017, no es veuran afectats per les zonificacions.
3.- Pel que fa als habitatges objecte de comercialització turística inscrits de conformitat amb la derogada Llei 2/2005, de 22 de març, de comercialització d’estades turístiques, s’ha de continuar amb el sistema d’acreditació de qualitat que va implantar la llei esmentada, i en aquest sentit s’ha de mantenir la vigència màxima de sis anys, així com l’obligatorietat de renovació de les acreditacions de qualitat per part de l’òrgan insular competent en matèria d’anàlisi de qualitat del sector turístic, que pot mantenir o modificar el seu contingut mitjançant una resolució.
Disposició addicional cinquena. Borsa de places corresponents a estades turístiques dutes a terme en habitatges d'ús residencial.
No s'han d'integrar a la borsa de places corresponent a estades turístiques dutes a terme en habitatges d'ús residencial les corresponents a allotjaments turístics o habitatges comercialitzats turísticament que, a l'empara del Decret 9/1998, de 23 de gener, d'aprovació de mesures transitòries relatives al procediment d'expedició d'autorització prèvia i d'obertura de construccions, obres i instal·lacions d'empreses i activitats turístiques, de la Llei 2/1999, de 24 de març, general turística de les Illes Balears, de la Llei 2/2005, de 22 de març, de comercialització d'estades turístiques en habitatges,o de la Llei 8/2012, de 19 de juliol, del turisme de les Illes Balears, no hagin hagut d'aportar places en el moment de l'obertura.
Disposició transitòria primera. Aplicació i desenvolupament
Sens perjudici del que disposa la disposició final segona sobre la seva entrada en vigor, l’aprovació del Pla de qualitat previst a l’art. 3 es podrà fer una vegada aprovat aquest reglament encara que no s’hagués procedit a la seva publicació en el BOIB. En aquest cas, la publicació preceptiva del Pla de qualitat es farà de manera simultània i conjunta.
Disposició transitòria tercera. Adaptació al requisit de certificació energètica
Els habitatges que es comercialitzen turísticament han d’assolir el certificat energètic mínim que determina l’article 6.4 del present reglament abans del 1 d’agost de 2020.
Disposició transitòria quarta. Adaptació al requisits de sistemes de control de consum d’energia i aigua
Els habitatges que, a la entrada en vigor de la Llei 1/2017, es comercialitzen turísticament han d’assolir els requisits següents abans del 1 d’agost de 2020:
Disposició transitòria cinquena. Distintius
Les estades turístiques en habitatges han d’exhibir i adequar els distintius conforme a les característiques dels indicats al Decret 20/2015, de 17 d’abril, de principis generals i directrius de coordinació en matèria turística; de regulació d’òrgans assessors, de coordinació i de cooperació del Govern de les Illes Balears, i de regulació i classificació de les empreses i dels establiments turístics, dictat en desplegament de la Llei 8/2012, de 19 de juliol, de turisme de les Illes Balears o normativa que el substitueixi.
Disposició final primera. Comissió d’ordenació i promoció turística
La Comissió d’ordenació i promoció turística de Formentera és competent per a l’assessorament, anàlisi i estudi de totes aquelles qüestions relacionades amb la comercialització d’estades turístiques a habitatges que li sotmeti a consideració la Conselleria de Turisme del Consell Insular.
Disposició final segona. Modificació dels models oficials de declaració responsable i comunicació prèvia.
Els models oficials de declaració responsable i comunicació prèvia que es contenen en els annexes d’aquest reglament podran ser modificats mitjançant resolució de l’òrgan competent en matèria de turisme del Consell Insular.
Disposició final tercera. Entrada en vigor
Aquest reglament es publicarà en el Butlletí Oficial de les Illes Balears i entrarà en vigor l’endemà de la seva publicació.
Disposició derogatòria única. Derogació normativa
Queda derogat el Reglament 1/2015, pel qual es regula la comercialització d’estades turístiques en habitatges a l’illa de Formentera i totes les normes d'igual o inferior rang que contradiguin o s'oposin al que disposa el present reglament.
A 12 de febrer de 2019
La Presidenta en funcions, Susana Labrador Manchado