Secció III. Altres disposicions i actes administratius
CONSELL DE GOVERN
Núm. 1601
Acord del Consell de Govern de 22 de febrer de 2019 pel qual es declara inversió d’interès autonòmic la construcció d’una residència per a persones grans dependents a Son Martorell
L’article 7 del Decret llei 1/2018, de 19 de gener, de mesures urgents per a la millora i/o l’ampliació de la xarxa d’equipaments públics d’ús educatiu, sanitari o social de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, disposa que un equipament públic d’ús educatiu, sanitari o social es considera com una inversió d’interès autonòmic quan així ho declari expressament el Consell de Govern de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, en compliment de l’article 5 de la Llei 4/2010, de 16 de juny, de mesures urgents per a l’impuls de la inversió a les Illes Balears, i en les condicions que el Consell de Govern determini per executar-lo.
Per a la declaració d’un equipament públic d’ús educatiu, sanitari o social com una inversió d’interès autonòmic, el Consell de Govern ha d’identificar els terrenys on s’ubica o s’ha d’ubicar l’equipament públic, indicar l’administració a la qual correspon la titularitat, determinar l’ús concret que s’ha de donar a l’equipament i assenyalar el sistema general d’equipament al sòl al qual s’adscriu o, si l’equipament ja existeix, informar de la classificació i la qualificació urbanística corresponent.
Prèviament, la Llei 4/2010 ja havia establert, en l’article 4, que són inversions d’interès autonòmic les declarades com a tals pel Govern de les Illes Balears per la seva especial rellevància per al desenvolupament econòmic i social en el seu àmbit territorial.
Pel que fa a la declaració d’aquestes inversions, l’article 5 de la Llei 4/2010 disposa que la declaració d’una inversió d’interès autonòmic és adoptada pel Consell de Govern a proposta de qualsevol conseller en l’àmbit de la seva respectiva competència. I afegeix que aquesta declaració es pot acordar en qualsevol moment de la tramitació administrativa, però només tindrà efecte a partir de la data en què es declari l’interès autonòmic de la inversió. La declaració d’inversió d’interès autonòmic implica un impuls preferent i ràpid en els diferents tràmits administratius, davant qualsevol administració de les Illes Balears.
Mitjançant l’Acord del Consell de Govern de 23 de desembre de 2010, es va crear el Consorci de Recursos Sociosanitaris i Assistencials de les Illes Balears, fruit de la fusió dels consorcis de Mallorca, Menorca, Eivissa i Formentera, amb la finalitat d’impulsar, programar, promoure, finançar i executar la creació d’infraestructures, equipaments, instal·lacions i, en general, tot tipus de recursos sociosanitaris, assistencials i socials (BOIB núm. 190, de 30 de desembre de 2010).
En data 6 de maig de 2009 es va signar un conveni de col·laboració entre l’Ajuntament de Palma i el Consorci de Recursos Sociosanitaris i Assistencials de les Illes Balears per construir una residència i cinc centres de dia que s’han d’integrar a la Xarxa Pública d’Atenció a la Dependència (XPAD). El conveni preveu que la residència se situï a la parcel·la qualificada com a EQSM del Pla Parcial del SUP/77-01 Son Martorell.
En data 5 d’octubre de 2016, la Junta Rectora va acordar autoritzar la presidenta del Consorci a signar el conveni amb l’Ajuntament de Palma per a la cessió de la parcel·la situada als carrers de Xesc Forteza i Nadal Batle (Son Martorell), amb la finalitat de construir-hi una residència per a persones grans dependents. Així mateix, va acordar modificar el pla d’actuacions per incloure-hi aquesta residència.
En data 9 de juny de 2017, per acord del Consell de Govern, s’aprovà el Pla d’Actuació per a l’Ampliació de la Xarxa Pública de Serveis Socials per cobrir el dèficit actual de places assistencials del sistema públic de serveis socials, en què es desenvolupen les línies d’actuació per donar resposta a aquesta situació en dos eixos:
Eix 1. Optimització de recursos existents
Eix 2. Construcció i adaptació de centres
En el Pla d’Actuació, pel que fa a l’eix 2, s’indica que entre les mesures per desenvolupar hi ha la següent:
a) Construcció de nous centres residencials i centres de dia.
També indica que, en les mesures que preveu l’eix 2, els òrgans implicats són el Consorci de Recursos Sociosanitaris i Assistencials de les Illes Balears i la Direcció General de Planificació i Serveis Socials.
En el mateix Pla es defineixen les inversions per al període 2017-2021 per sector de població i territori, entre les quals es troba la següent:
1. Construcció d’una residència de 120 places a Palma - Son Martorell per a persones grans en situació de dependència.
Per acord de la Junta Rectora del Consorci, en data 14 de desembre de 2017 s’aprovà el Pla d’Actuacions de 2018, que inclou la construcció d’una residència per a persones grans dependents a Son Martorell (Palma), de 120 places.
En data 30 de novembre de 2017, l’Ajuntament de Palma va aprovar definitivament el canvi d’ús de l’EQ00/AS-P77-18-P de Son Martorell per fer-hi un equipament d’ús assistencial públic.
En data 5 de març de 2018, la regidora de l’Àrea de Benestar i Drets Socials de l’Ajuntament de Palma va comunicar al Consorci, als efectes de l’article 3 del Decret llei 1/2018, de 19 de gener, que el consistori municipal ha iniciat els tràmits per a la cessió de la parcel·la al Consorci perquè s’hi construeixi una residència de 120 places per a persones dependents.
És necessari tenir en compte el que disposen diversos articles de la Llei orgànica 1/2007, de 28 de febrer, de reforma de l’Estatut d’autonomia de les Illes Balears, així com de la Llei 4/2009, d’11 de juny, de serveis socials de les Illes Balears. Els preceptes que interessen són els següents:
-L’article 30.15 de l’Estatut d’autonomia de les Illes Balears estableix que la Comunitat Autònoma de les Illes Balears té competències exclusives en matèria de polítiques d’atenció a persones dependents.
-L’article 70.4 de l’Estatut d’autonomia de les Illes Balears estableix entre les competències pròpies dels consells insulars la política de protecció i atenció a persones dependents.
-L’article 48.1 de la Llei 4/2009 disposa que el Govern de les Illes Balears, els consells insulars i els municipis col·laboren en l’aplicació de les polítiques de serveis socials, d’acord amb les competències respectives, mitjançant els instruments establerts en la legislació general sobre règim jurídic i procediment administratiu, en la legislació sobre consells insulars i en la legislació de règim local.
-L’article 38 de la Llei 4/2009 disposa les competències dels municipis de les Illes Balears quant als serveis socials.
Respecte d’això, la Llei 39/2006, de 14 de desembre, de promoció de l’autonomia personal i atenció a les persones en situació de dependència, té per objecte regular les condicions bàsiques que garanteixin la igualtat en l’exercici del dret subjectiu de la ciutadania a la promoció de l’autonomia personal i atenció a les persones en situació de dependència, mitjançant el Sistema per a l’Autonomia i Atenció a la Dependència (SAAD), amb la col·laboració i la participació de totes les administracions públiques. Aquest Sistema respon a una acció coordinada i cooperativa de l’Administració General de l’Estat i les comunitats autònomes que estableix mesures en totes les àrees que afecten les persones en situació de dependència, amb la participació, si s’escau, de les entitats locals, tal com estableix l’article 1.2 de la Llei 39/2006.
L’atenció social a la gent gran i a les persones amb discapacitat s’ha estructurat en xarxes de centres residencials i centres comunitaris, tal com estableix la Llei 4/2009. Aquesta xarxa assistencial ha patit històricament manca de recursos públics que permetin donar una resposta ajustada als estàndards de referència a escala estatal. Per això, i atesa l’aprovació de la Llei 39/2006, s’ha atorgat un nou dret a la ciutadania i s’ha procurat la implantació de nous recursos, en execució dels mandats inclosos en la Llei i atenent la creació dels nous drets subjectius.
Així mateix, el Decret 24/2015, de 7 d’agost, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s’estableixen les competències i l’estructura orgànica bàsica de les conselleries de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, crea la Direcció General de Planificació i Serveis Socials i li atribueix, entre altres competències, la planificació de la política de serveis socials. Igualment, d’acord amb l’annex 1 d’aquest Decret, en relació amb la disposició addicional primera, el Consorci de Recursos Sociosanitaris i Assistencials de les Illes Balears queda adscrit a la Conselleria de Serveis Socials i Cooperació.
Finalment, d’acord amb l’article 7 del Decret llei 1/2018, en relació amb l’article 5 de la Llei 4/2010, correspon al Consell de Govern la declaració d’una inversió d’interès autonòmic, a proposta de qualsevol conseller en l’àmbit de la seva respectiva competència.
Per tot això, el Consell de Govern, a proposta de la consellera de Serveis Socials i Cooperació, en la sessió de 22 de febrer de 2019, adoptà, entre d’altres, l’Acord següent:
Primer. Declarar inversió d’interès autonòmic la construcció de la nova residència pública per a gent gran amb dependència, amb la consideració del sistema general d’equipament assistencial públic, al sòl urbà situat als carrers de Xesc Forteza i Nadal Batle (Son Martorell), de Palma, amb referència cadastral núm. 3684303DD77738D0001OW.
Segon. Notificar aquest Acord a les entitats interessades.
Tercer. Publicar aquest Acord en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
Palma, 22 de febrer de 2019
La secretària del Consell de Govern Pilar Costa i Serra