Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció I. Disposicions generals

AJUNTAMENT D'EIVISSA

Núm. 1547
Rectificació d'error material advertit en la publicació de l'aprovació definitiva de la modificació del Reglament municipal de Cementeris, en data 14 de febrer de 2019 (BOIB núm. 20)

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Rectificació d’error material advertit en la publicació de l’aprovació definitiva de la modificació del Reglament municipal de Cementeris en data 14 de febrer de 2019 (BOIB núm. 20), sent la redacció correcta la següent:

«Transcorregut el termini de trenta dies de l’exposició pública de l’acord d’aprovació inicial de la modificació del Reglament municipal de Cementeris, sense que s’hagi presentat cap reclamació, es fa públic que de conformitat al previst a l’article 102 d) de la Llei 20/2006 de 15 de desembre municipal i del règim local de les Illes Balears, s’entén definitivament aprovat el text aprovat inicialment pel Ple d’aquesta Corporació, en sessió ordinària el dia 27 de setembre de 2018.

El text íntegre de la modificació del Reglament municipal de Cementeris es publica al BOIB, en compliment de l’article 103 de la Llei 20/2006 de 15 de desembre municipal i del règim local de les Illes Balears i entrarà en vigor transcorreguts 15 dies des de la publicació, sent la redacció d’aquest la següent:

REGLAMENT MUNICIPAL DE CEMENTERIS

1. DISPOSICIONS GENERALS

1.1. L'Ajuntament d'Eivissa té en propietat els cementeris des Viver i Cas Mut, coneguts per Vell i Nou, respectivament, conformement a la capacitat i volum exigits per les necessitats de la població d'aquest municipi. La capella per a funcions religioses existent al cementeri des Viver és també propietat de l'Ajuntament que la va construir amb fons municipals.

1.2. Quan els cementeris existents fossin insuficients, l'Ajuntament construirà o habilitarà els que siguin necessaris, complint prèviament els tràmits legals.

1.3. La instal·lació, sosteniment, règim i govern interior dels cementeris és obligació de l'Ajuntament, de conformitat amb la llei. Per a això s’està a tot el que disposi la legislació vigent en cada moment.

1.4. Els cementeris estan oberts per a les seues funcions i visites d'acord amb l'horari establert, excepte en casos de superior necessitat, que poden ser oberts fora de dit horari.

1.5. Al tauler d'anuncis de cada cementeri han d'exposar-se les disposicions i normes de règim interior de caràcter general que es dictin en aplicació del present reglament. Els visitants i usuaris dels cementeris s'entenen legalment notificats de tals disposicions i normes per aquesta exposició sense cap altre requisit.

1.6. Queda prohibida l'entrada i circulació de tota classe de vehicles i cavalleries al cementeri Vell, amb excepció dels corresponents als serveis públics i funeraris, i a aquells pertanyents a empreses constructores que estiguin efectuant obres en els cementeris i mentre durin aquestes. Pot autoritzar-se l'entrada de vehicles per a casos especials.

1.7. En tot moment i ocasió el públic ha de guardar el major ordre i capteniment a l'interior dels cementeris i atendre les indicacions del personal encarregat de la vigilància.

1.8. Els cementeris estan sota la direcció immediata d'una persona encarregada que tindrà cura del compliment d'aquest reglament pel que fa als serveis.

Tot el personal adscrit als cementeris està subordinat a la persona encarregada del Negociat de Cementeris. És la persona responsable de tots els serveis i de la cura, vigilància i neteja de les instal·lacions i vies dels recintes.

Mentre no es nomeni la persona encarregada, exerceixen aquest càrrec els enterramorts de cada cementeri en règim de guàrdia en dies alterns.

1.9. Al Negociat de Cementeris de l'Ajuntament ha d’existir un registre públic de totes les sepultures i de les operacions que s’hi duen a terme, així com de les incidències pròpies de la seua titularitat.

1.10. A l'efecte d'aquest Reglament s'entén per:

a) Cadàver: El cos humà durant els cinc primers anys següents a la mort real. Aquest termini es computa des de la data i hora que figuri en la inscripció de defunció en el Registre Civil.

b) Restes: El que queda del cos humà, acabats els fenòmens de destrucció de la matèria orgànica, una vegada transcorreguts els cinc anys següents a la mort real.c) Restes humanes: Part del cos humà despresa en vida d'aquest.

d) Restes judicials: Restes i restes humanes en les quals ha intervingut un òrgan judicial realitzant un ofici per a la seua inhumació.

e) Inhumació: Acte d'enterrar un cadàver.

f) Exhumació: Acte de desenterrar un cadàver o restes.

g) Trasllat: Transport del cadàver o de les restes des del lloc en què estiguin dipositats, fins a l'ossera, fossa comuna, lloc d'inhumació, reinhumació o incineració.

h) Embalsamament: El mètode que impedeix l'aparició dels fenòmens de putrefacció.

i) Dipòsit de cadàvers: Sala o dependència situada en un centre hospitalari, tanatori o cementeri, destinada al dipòsit temporal de cadàvers.

j) Sepultura: Qualsevol lloc destinat a la inhumació de restes dins d'un cementeri o altres llocs d'enterrament de cadàvers autoritzats i que, al seu torn, poden ser:

- Nínxol: cavitat d'una construcció funerària, construïda artificialment, que pot ser subterrània o aèria, tancada amb una llosa o envà.

- Tomba: lloc subterrani d'inhumació d'un cadàver o restes, integrat per un o més nínxols.

- Fossa: excavacions practicades directament a la terra.

k) Capella: Lloc destinat al dipòsit de cadàvers, restes o cendres.

l) Cripta: Volta subterrània que serveix de sepultura i que comprèn un o més nínxols.

m) Columbari: Construcció funerària amb nínxols per dipositar les urnes amb cendres.

n) Ossera: Lloc transitori destinat per reunir els ossos que es treuen de les sepultures a fi de tornar-les a enterrar en aquestes o a la seua destinació en fossa comuna.

o) Fossa comuna: Lloc en el qual s'enterren les restes exhumades de sepultures temporals o un altre tipus de restes humanes. Última destinació de les restes.

2. INHUMACIONS, EXHUMACIONS I TRASLLATS

2.1. Les inhumacions, exhumacions i trasllats, tant en instal·lacions particulars com en fossa comuna, es regeixen per les disposicions en vigor.

2.2. Per a les inhumacions en nínxols, tombes o altres instal·lacions funeràries, s’ha de procurar un tancament hermètic de les obertures que impedeixi les emanacions i/o filtracions.

2.3. Els cadàvers poden ser inhumats a qualsevol classe de nínxols o sepultures autoritzades per l'Ajuntament o en fosses reglamentàries practicades en el propi sòl dels cementeris.

2.4. No es pot exhumar ni obrir cap sepultura fins que hagin transcorregut cinc anys des de l'última inhumació o deu si la defunció va tenir lloc per malaltia infecciosa o contagiosa. Tampoc poden exhumar-se fins que hagin transcorregut deu anys des de l'última inhumació les sepultures que contenguin cadàvers embalsamats.

2.5. Quan tengui lloc la inhumació en una sepultura que contengui altres restes, aquestes s’han de reduir. Igual reducció s’ha de fer amb les restes que s'exhumin per a trasllats.

En el cas que les restes no puguin ser reduïdes i impossibiliti la inhumació d'un cadàver, la sepultura s’ha de clausurar novament i s'haurà d'esperar el temps que calgui perquè es pugui procedir a l'exhumació i reducció. Aquesta incidència l’ha de comunicar per escrit el funcionari que hagi escomès el treball a la persona encarregada dels cementeris al Negociat de Cementeris de l'Ajuntament.

2.6. Les inhumacions, exhumacions i trasllats es tramiten a les oficines municipals i la documentació s’ha de presentar a la persona encarregada dels cementeris el mateix dia.

2.7. Els dies inhàbils, en els quals les oficines municipals estan tancades al públic, les inhumacions es tramiten de la següent forma:

L’encarregat/da dels cementeris o personal funcionari de guàrdia requerirà la presentació del títol de la instal·lació corresponent o el rebut de lloguer en vigor, així com l’autorització per escrit de la persona titular de la instal·lació per la qual hi deixa inhumar. Si el difunt és el titular no cal aquesta autorització.

Si la persona interessada no té cap instal·lació funerària per a la inhumació, l’encarregat/da li designarà un nínxol buit del cementeri Nou, el que correspongui per rigorós ordre.

De totes aquestes actuacions, l'encarregat/da o funcionari/ària de guàrdia n’informarà al Negociat de Cementeris el primer dia hàbil següent a la inhumació i li lliurarà l'autorització preceptiva.

En el cas que la documentació que es presenti a la persona encarregada per a una inhumació indueixi a possible confusió, dubte o sigui per inhumar en instal·lacions que no reuneixin les degudes condicions, es podrà optar entre el retard de la inhumació perquè resolgui el Negociat de Cementeris o que la inhumació s'efectuï en un nínxol nou. 2.8. Tenen dret a ser inhumats en els cementeris d'aquest municipi tots els seus residents, els morts accidentalment en el municipi amb ordre judicial prèvia i tots aquells que els titulars d'instal·lacions funeràries autoritzin.

2.9. No poden efectuar-se enterraments de cadàvers o restes procedents d'un altre municipi sense presentar un permís especial expedit per l'alcalde o autorització del titular de la instal·lació funerària d'aquests cementeris.

2.10. Els trasllats de restes s’efectuen dos dies per setmana, designats per l'encarregat/da dels cementeris. Des del 15 de juny al 15 de setembre no es realitzen trasllats de restes, excepte resolució judicial o d'Alcaldia o en els casos en què els trasllats de restes s'hagin d'efectuar per reinhumar juntament amb un cadàver en el moment de la seua inhumació.

2.11. Les restes procedents d'operacions quirúrgiques i procedents de l'ossera comuna que no hagin estat reclamades seran reinhumades en la fossa comuna.

3. INSTAL·LACIONS

3.1. Cada cementeri ha de disposar d'un dipòsit públic de cadàvers dotat de ventilació general necessària i altres requisits sanitaris d'acord amb la legislació vigent, que ha d’estar compost, com a mínim, de dos departaments incomunicats entre si: un per a dipòsit pròpiament dit i un altre accessible al públic. La separació entre ells s’ha de fer amb envà complet, que tengui a una altura adequada una vidriera prou àmplia que permeti la visió directa dels cadàvers.

Així mateix ha d’existir un departament per a morts per malaltia infecciosa, separat del dipòsit anterior. La permanència d'un cadàver en el dipòsit serà fins que hagin transcorregut almenys 24 hores de la defunció, tret que per disposició especial s'ordeni abans l'enterrament. Ha de cessar en qualsevol cas quan presenti evidents signes de descomposició.

3.2. En pavelló contigu, amb porta independent, bona llum i ventilació i amb les degudes condicions de sanejament i dotació d'instrumental apropiat, hi ha d’haver un departament especial per a autòpsies i embalsamaments per ordre judicial o altres circumstàncies com exhumacions i trasllats de cadàvers a altres llocs, en període contumaç, a fi d'evitar, tant en el seu trasllat per la ciutat a altres centres com en cas de perill per a la salut pública, mobilitzar cadàvers en estat de descomposició fora del cementeri on han estat inhumats. Tals instal·lacions i serveis estan a la disposició dels funcionaris de Sanitat i metges forenses en les seves respectives atribucions oficials.

3.3. Els cementeris han de disposar de cambra frigorífica per a conservació de cadàvers.

3.4. Cada cementeri ha de disposar d'un crematori per a la destrucció exclusiva de taüts, robes i efectes procedents de reducció de restes i trasllat de cadàvers.

3.5. L'Ajuntament ha de construir sepultures segons les estadístiques de necessitat.

La classe i nombre de sepultures que construeixi l'Ajuntament serà en funció dels accidents del terreny i la capacitat mínima d'un nínxol o departament serà la legalment prevista. Així mateix, l'Ajuntament ha de construir columbaris, quan això sigui possible, per a dipòsit de restes o cendres. L'ús dels columbaris pot ser sol·licitat pels titulars d'instal·lacions funeràries dels cementeris i per aquells que l'Alcaldia autoritzi.

3.6. Les obres de construcció de sepultures s’ha de regir pels projectes formulats pels Serveis Tècnics i la seua adjudicació i execució s’ha de fer en la forma prevista en la legislació vigent.

3.7. Als cementeris municipals, l'Ajuntament pot concedir llicències per a construccions funeràries sobre parcel·les, que s’han d'ajustar a les normes indicades pels Serveis Tècnics municipals.

3.8. Els adquirents del dret funerari sobre parcel·les hauran de construir totalment en el termini de dos anys, comptats a partir de la seua adjudicació o requeriment municipal. Transcorreguts els dos anys sense haver estat donada d'alta l'edificació, l'Alcaldia podrà concedir pròrroga o deixar sense efecte el dret, abonant la quantitat assenyalada per a la retrocessió de parcel·les. L'Ajuntament no satisfarà cap quantitat per les obres que s’hi hagin realitzat. Aquest termini serà prorrogable a petició de la persona interessada i a criteri de l'Alcaldia.

3.9. No pot iniciar-se la construcció d'una sepultura sobre parcel·la sense que aquesta hagi estat replantejada i partionada pels Serveis Tècnics municipals i aprovada la realització de l'obra mitjançant el corresponent permís municipal. Les despeses d'emplaçament i rebaix de la parcel·la, si escau, serà a càrrec del titular de la concessió.

3.10. Les obres de construcció de sepultures particulars estan subjectes en tot moment a la inspecció dels Serveis Tècnics municipals i, una vegada concedida la llicència, es comunicarà a la persona interessada i s'estendrà el permís juntament amb un plànol degudament conformat.

 Així mateix, l'encarregat/da o funcionari de guàrdia ha de tenir cura especialment que no s'executi cap obra sense la deguda llicència o autorització.

3.11. Els Serveis Tècnics municipals han de procedir d'ofici a l'examen i comprovació de les obres. Si resulten alterades, l'Alcaldia en pot exigir la rectificació a la persona interessada.

3.12. Totes les construccions s’han de subjectar als plans aprovats i no es pot fer cap obra sense llicència de l'Ajuntament i sense que la secció d'Obres fixi les alineacions i replanteig corresponents. En totes les obres i construccions s’han de complir les disposicions que regeixin per a aquesta classe de construccions.

3.13. Abans que l'Ajuntament concedeixi una llicència d'obres, la secció d'Obres ha de comunicar al Negociat de Cementeris el nom del titular de la instal·lació funerària que es pretén construir o reformar, per tal que aquest Negociat pugui portar el control administratiu de les instal·lacions funeràries.

3.14. A les peticions de construcció dels interessats s'ha d’adjuntar plànol per duplicat.

 3.15. L'Ajuntament pot imposar els materials a emprar tant a l'interior com a l'exterior, elements decoratius, etc., i l'Alcaldia pot prohibir els que, al seu parer, pugnin amb la dignitat o no siguin respectuosos amb l'entorn i la solemnitat del lloc on es troben. Cada sepultura ha de disposar d'elements constructius de tipus prestatge, encaix de fang, emmetxat o pladur per realitzar el paredat futur d'inhumacions. Sense la instal·lació dels citats elements no s'entendrà per acabada l'obra.

3.16. No es permet que l'apilament de materials, estris, bastides, tanques i altres per a la construcció, dificulti el trànsit o serveis o causi perjudicis de qualsevol classe.

Finalitzada una construcció, els interessats han de netejar els voltants de rebles i fragments o residus de materials, condicionament, terres, etc. Sense aquest requisit no se n'autoritzarà l'alta.

3.17. La terra extreta amb motiu de les construccions no pot sortir en cap concepte del cementeri. L'Ajuntament li donarà la destinació convenient.

3.18. L'Ajuntament pot, en qualsevol moment, retirar el permís perquè determinat personal o obrers intervenguin en els treballs de construcció o uns altres dins del cementeri motivat pel seu comportament en aquest recinte.

3.19. Acabada l'obra, la d’inspeccionar la Secció d'Obres, i sense aquest requisit no pot utilitzar-se o efectuar-hi enterraments. Perquè es pugui utilitzar o efectuar enterrament ha de presentar-se al Negociat de Cementeris el certificat de final d'obra, que serà traslladat a la secció d'Obres per a la seua inspecció i conformitat. Una vegada inspeccionada, el Negociat de Cementeris dona d'alta la instal·lació.

3.20. Les concessions de terrenys, de sepultures, nínxols o altres instal·lacions, així com les llicències per a reparacions o obres de tota mena caduquen als tres mesos de la seua expedició si no se’n fa ús o si, per contra, no s'acaben les obres en el termini que s'hagi fixat en les llicències o, en defecte d'això, se'ls assenyali, segons les característiques o importància de les obres a realitzar.

3.21. Quan calgui practicar obra de reparació o de caràcter general en les instal·lacions (capelles, criptes, sepultures, nínxols i columbaris) que impliquin la desaparició d'aquestes, el trasllat de restes es realitzarà d'ofici, amb caràcter definitiu, a una altra instal·lació de similar classe, per la qual cosa serà intercanviada pel que fa a les condicions del dret funerari actual o en vigor.

En aquest cas, s’ha de notificar al titular perquè en tengui coneixement i perquè pugui assistir a l'acte de trasllat, del qual s'estendrà acta, i s’expedirà seguidament nou títol en relació a la nova instal·lació, amb constància de la substitució.

Quan aquestes actuacions es produeixin per causa d'obres en edificacions i instal·lacions, la conservació de les quals competeixi a l'Ajuntament, no es reportarà cap dret per cap de les operacions que es practiquin. Si la conservació competeix al titular, es reportaran tots els drets que corresponguin per cada operació.

Una vegada intercanviada la instal·lació (capella, cripta, sepultura, nínxol, columbari) l'Ajuntament podrà disposar de l'espai per a l'ús que més convingui.

3.22. La col·locació de làpides, marcs o rajoles en els nínxols i tota classe de sepultures s’ha de comunicar prèviament a l'Ajuntament per part de la persona titular o autoritzada. La comunicació realitzada no impedeix el dret de l'Ajuntament de comprovar que els elements esmentats siguin decorosos i respectuosos amb l'entorn del lloc on es troben. En cas contrari l'Ajuntament pot ordenar-ne la retirada.

3.23. Totes les instal·lacions (capelles, criptes, sepultures, nínxols i columbaris) seran numerades i, dins de cadascuna, al seu torn els nínxols i tombes, seguint l'ordre següent i per plantes: entrant dreta, front, esquerra i esquena, d'abaix a dalt.

La numeració exterior de tota classe d'instal·lacions la realitzarà l'Ajuntament. La numeració de nínxols i tombes interiors de les capelles, criptes, sepultures i columbaris seran numerades pels titulars de les concessions en el termini que es fixi per l'Ajuntament. En cas contrari, l'Ajuntament procedirà a la numeració amb càrrec de les despeses ocasionals als titulars.

3.24. L'aigua necessària per a ornamentació i neteja serà gratuïta i presa dels llocs que s'indiqui per a això. Acabada la neteja d'una sepultura, les persones interessades han de dipositar en els llocs designats les restes de flors i altres objectes inservibles. 3.25. No s'autoritza la venda ambulant a l'interior ni a l'exterior dels cementeris, encara que siguin objectes adequats al seu ornat i decor.

3.26. En els nínxols que no tenguin làpides, la persona encarregada dels cementeris inscriurà en el paredat les inicials corresponents al nom i cognom del cadàver de l'última persona inhumada, així com la data d'inhumació.

3.27. Totes les instal·lacions s’han de conservar en les degudes condicions d'ús, neteja, condicionament, sanitat, salubritat i decor, amb càrrec dels titulars. En cas contrari, ho farà l'Ajuntament a costa dels concessionaris o persones interessades.

La realització d'obres de petita entitat s’ha de comunicar a l'Ajuntament amb anterioritat a la seva exposició pels interessats. S'entén per obres de petita entitat les obres de neteja i/o blanquejat de les instal·lacions. La comunicació realitzada no eximeix a l'Ajuntament del seu control, de conformitat amb el que disposa aquest Reglament.

3.28. Les plantacions es consideren com a accessoris de les construccions i estan subjectes a les mateixes regles que aquestes, i no poden ocupar o envair terreny que no els pertanyi.

3.29. Les plantacions que realitzi l'Ajuntament han de ser respectades. Està prohibit arrencar flors i plantes.

3.30. Les tombes de les capelles, criptes, sepultures i columbaris dels cementeris han d'estar en perfecte estat d'utilització per a la inhumació de cadàvers. En cas contrari, l'Ajuntament requerirà els titulars de les concessions perquè les reformin per tal que les instal·lacions siguin adequades a la normativa vigent.

Per al cas que no comparegui cap persona interessada després dels requeriments, s'entendrà com a renúncia a seguir ostentant la titularitat del dret d'ús funerari concedit, i l'Ajuntament passarà a recuperar-ne el ple ús i la titularitat, d'acord amb el procediment de caducitat previst en el punt 5.27 i següents.

En el mateix decret de caducitat s'acordarà així mateix el trasllat de les restes d'aquestes instal·lacions on millor procedeixi, d'acord amb les normes previstes en aquest Reglament.

3.31. L'Ajuntament es reserva el dret de suprimir o modificar columbaris, tombes i osseres de les capelles, criptes i sepultures del Cementeri Vell a fi de facilitar-hi obres de reforma per adequar-les a la normativa vigent i puguin ser utilitzades novament per a enterraments de cadàvers.

A tal fi requerirà als titulars de les concessions perquè traslladin les restes i siguin dipositades en l'ossera fins a la finalització de l'obra.

Si passat el temps que es fixi per al trasllat de restes no es presenta cap persona interessada, l'Ajuntament recuperarà la titularitat de les concessions atorgades d'acord amb el procediment establert a l'article anterior, efectuarà les obres de reforma i millora que cregui convenients i podrà atorgar noves concessions, en aquest cas tendran preferència els altres titulars de la mateixa instal·lació que es reformi.

3.32. Les llicències d'obres que es concedeixin per a reforma i millora d'instal·lacions funeràries existents, requeriran informe previ de titularitat del Negociat de Cementeris. Perquè aquestes reformes siguin donades d'alta, es procedirà conforme al punt 3.19. 3.33. Les fosses comunes practicades en el sòl dels cementeris són de titularitat i ús exclusiu de l'Ajuntament per a inhumacions de cadàvers de persones incloses en la beneficència municipal, pobres de solemnitat, criatures abortives, cadàvers de desconeguts, restes procedents d'operacions quirúrgiques i restes procedents de l'ossera comuna dels cementeris.

Les fosses comunes no poden concedir-se per a ús exclusiu de cap persona interessada.

En cap cas s'autoritzarà la col·locació de làpides ni elements decoratius sobre les fosses comunes que puguin interpretar-se com a concessió d'ús temporal o a perpetuïtat de les fosses comunes.

Queda prohibida la col·locació d'elements decoratius, làpides i altres objectes en les fosses comunes dels cementeris. Els existents en el moment de l'aprovació d'aquest Reglament han de ser retirats per les persones interessades en el termini que fixi l'Ajuntament. D'ofici o a instàncies dels interessats que tenguin persones inhumades en les fosses comunes dels cementeris es poden sol·licitar altres instal·lacions per al trasllat de restes inhumades en aquestes.

En una mateixa fossa comuna, l'Ajuntament pot inhumar quants cadàvers legalment es permeti.

3.34. Les osseres comunes dels cementeris són espais prèviament fixats i delimitats amb l'únic objecte de dipositar les restes procedents de sepultures amb motiu de caducitat de la concessió o per reforma d’aquestes.

Les restes dipositades en les osseres comunes dels cementeris, hi poden romandre el temps màxim d'un any a partir de l'ingrés en aquesta instal·lació. Totes les restes han d'estar degudament classificades i identificades.

Transcorregut el termini sense que cap persona interessada les reclami, l'Alcaldia n’ordenarà la reinhumació en la fossa comuna.

3.35. No es permet l'accés d'animals als cementeris, excepte els cans guia.

3.36. No es permet l'accés als cementeris de persones per practicar activitats esportives o qualssevol altres activitats que no siguin concordes amb l’entorn i la solemnitat del lloc.

4. SERVEIS

4.1. Els serveis d'inhumació, exhumació, trasllats de restes, vigilància, neteja i conservació dels cementeris estarà a càrrec de la persona encarregada, auxiliada per tot el personal adscrit als cementeris.

4.2. Durant l'acompliment de la seua funció, el personal dels cementeris ha de portar l'uniforme designat per l'Ajuntament.

4.3. El personal dels cementeris atendrà al públic assistent als cementeris amb tota correcció, ajudant-los en tot quant puguin, guardant amb el públic totes les atencions i consideracions a les quals té dret.

4.4. En cap moment el personal dels cementeris pot realitzar cap obra de modificació de les instal·lacions existents, reformes de nínxols i instal·lacions funeràries, col·locació de làpides, marcs i rajoles en nínxols i sepultures, blanquejos i qualsevol altre tipus d'obra.

4.5. L'Ajuntament pot tenir en els cementeris personal dedicat al manteniment, conservació i neteja de les sepultures, amb el pagament previ de les taxes corresponents per part dels interessats.

Aquest personal estarà sota les ordres immediates del Negociat de Cementeris. L'Ajuntament dictarà unes normes internes que desenvolupin aquesta labor.

4.6. Els funcionaris del Negociat de Cementeris cuiden de la vigilància dels objectes dipositats en les sepultures, però no se’n fan responsables en cas de robatoris o deterioracions.

4.7. Els cementeris estan oberts al públic per a les seves funcions en horari de matí i tarda, que establirà en cada moment l'Ajuntament.

4.8. Abans de la clausura diària dels cementeris es donarà avís al públic assistent a fi que no romangui ningú a l'interior dels recintes una vegada tancats.

4.9. Podran ser dutes a terme funcions religioses a l'interior dels cementeris i a petició de les persones interessades. Per a això s'usarà la capella per a aquests usos existent en el Cementeri Vell o el lloc més adequat en el Cementeri Nou. L'Ajuntament procurarà mantenir aquests llocs en perfecte estat de conservació, ornamentació i utilització, donada la seva funció i dignitat. 4.10. Sempre que sigui possible, l'Ajuntament procurarà que les funcions religioses que precedeixen alguns enterraments abans de la seva inhumació es duguin a terme en els recintes dels cementeris.

4.11. Els enterramorts vetllaran perquè no es retiri roba ni cap objecte dels cadàvers ni de les caixes o taüts.

4.12. Els cadàvers que arribassin als cementeris després del seu horari de tancament o que mancàs llum que faci inoperativa la inhumació, quedaran en dipòsit per efectuar-la l'endemà, tret que intervenguin circumstàncies especials que aconsellin que aquella sigui immediata.

4.13. Per a tota inhumació, exhumació i trasllat de restes caldrà presentar la documentació corresponent.

4.14. Per a les prestacions de serveis funeraris en els cementeris, s’ha de sol·licitar per escrit a l'Ajuntament. En aquesta sol·licitud ha de constar, com a mínim, la identificació del sol·licitant, el servei sol·licitat i tota la documentació reglamentària. També han d’adjuntar autorització del titular de la instal·lació funerària per efectuar el servei sol·licitat, si escau. La documentació reglamentària que s'ha de presentar per a la prestació de serveis funeraris és la següent:

-Per a la inhumació:

a) Procedents del municipi d'Eivissa: llicència d'enterrament o autorització judicial.

b) Judicials: ordre judicial.

c) Procedents d'altres municipis: llicència d'enterrament o autorització sanitària de trasllat, en els casos previstos en el punt 2.10.

d) Procedents de l'estranger: certificació consular o de la representació diplomàtica espanyola al país de procedència, en els casos previstos en el punt 2.10.

e) Certificat mèdic de defunció.

f) Fotocòpia del document nacional d'identitat o NIE del sol·licitant i del difunt.

g) Títol acreditatiu de la concessió funerària si la tenguessin, així com autorització del titular per dur a terme la inhumació.

- Trasllat i/o reinhumació de restes:

a) Dins d'un mateix cementeri del municipi: extracte de defunció.

b) Judicials: extracte de defunció i autorització judicial.

c) D'un cementeri a un altre d'aquest municipi o d'un altre municipi: extracte de defunció i autorització sanitària.

d) Fotocòpia del document nacional d'identitat o NIE del sol·licitant o del títol acreditatiu de la concessió funerària o, en defecte d'això, rebut de lloguer en vigor.

e) Títol acreditatiu de la concessió funerària i autorització el titular del trasllat.

- Canvi de titularitat:

a) Fotocòpia del document nacional d'identitat o NIE del sol·licitant o del títol acreditatiu de la concessió funerària o, en defecte d'això, rebut de lloguer en vigor.

b) Certificat literal de defunció, si escau.

c) Fotocòpia del llibre de família, si escau.

- Duplicat de títols:

a) Fotocòpia del document nacional d'identitat o NIE del sol·licitant o rebut de lloguer en vigor.

 

Renovació de títols:

b) Títol de la instal·lació a renovar o document nacional d'identitat o NIE (originals) del titular de la instal·lació.

4.15. Quan per qualsevol circumstància de força major no sigui possible presentar el títol de la concessió funerària, el Negociat de Cementeris farà les oportunes comprovacions en el Llibre de Registre de les instal·lacions funeràries i l'oportuna comprovació de la condició de legítim interessat del peticionari.

5. ADMINISTRACIÓ

5.1. L'administració dels cementeris depèn del negociat corresponent de l'Ajuntament.

5.2. En el Negociat de Cementeris s'organitzen els registres de concessions i serveis, i s’expedeixen els títols i documents corresponents.

5.3. La resolució dels assumptes relatius a concessions, titularitats, caducitats de les concessions, serveis i aquells assumptes que no corresponguin a la competència exclusiva del Ple de l'Ajuntament, seran resolts per l'Alcaldia.

5.4. El Llibre-Registre general de sepultures i parcel·les, ha de constar de les següents dades:

a) Identificació del nombre de la sepultura i nombre de grup, si escau.

b) Data de concessió. Per a les parcel·les i obres de nova construcció o reforma, cal anotar la data d'alta per a usos funeraris.

c) Nom, cognoms, domicili i document nacional d'identitat, NIE o passaport del seu titular i dels beneficiaris o cotitulars si existissin.

d) Inhumacions, exhumacions i trasllats que tenguin lloc.

5.5. El dret funerari sobre nínxols i altres sepultures implica l'autorització del seu ús indefinit o temporal per al dipòsit de cadàvers o restes i s'adquireix mitjançant el pagament dels drets que en cada cas assenyali l'Ordenança fiscal i amb subjecció als deures i obligacions que en el present s'estableixen.

La tramitació del dret funerari es duu a terme en el Negociat de Cementeris. Mai es considerarà atribuïda al titular la propietat del sòl.

5.6. Les persones interessades en la concessió de nínxols poden sol·licitar la concessió temporal en el moment de tramitar la inhumació.

No pot concedir-se l'ús de nínxols en cap altre cas que no sigui per a inhumacions immediates. S'exceptua d'aquesta prohibició la concessió de parcel·les per a la construcció de capelles funeràries.

5.7. Les persones interessades poden sol·licitar l'adjudicació de parcel·les.

5.8. L'ingrés del valor de la parcel·la ha de fer-se dins dels terminis legals, en el moment dels quals es lliurarà a l'adjudicatari el títol corresponent. En cas contrari, l'adjudicació quedaria sense efecte.

5.9. L'Ajuntament reconeixerà a favor de particulars el dret d'usar una sepultura determinada, construïda prèviament pel titular en la parcel·la que li sigui assignada per a la inhumació en aquesta de familiars i persones amb qui li unís afecció o expressament autoritzi.

5.10. El dret funerari es limita a l'ús i està exclòs de tota transacció mercantil.

5.11. A l'efecte d'evitar qualsevol tipus de transacció mercantil sobre qualsevol classe de sepultura, el traspàs de la titularitat de les concessions funeràries inter vivos solament es pot reconèixer entre familiars directes del titular o els seus hereus. Les instal·lacions funeràries buides es regeixen per les mateixes normes contingudes en aquest precepte.

5.12. El dret funerari temporal sobre nínxols i columbaris només es concedeix per a immediat dipòsit d'un cadàver o restes amb autorització prèvia del Negociat de Cementeris, per un període de cinc, deu, quinze, vint-i-cinc o setanta-cinc anys, amb el pagament previ de les taxes establertes en l'Ordenança fiscal, i aquest pot ser renovable indefinidament. En el cas en què el nínxol o columbari quedi buit, no es permetrà la renovació, i la titularitat de la instal·lació revertirà en aquest moment a l'Ajuntament mitjançant decret conforme a l'establert en l'article 5.27h), en cessar l'ús funerari pel qual va ser atorgada la concessió.

5.13. Els nínxols per a inhumacions en règim de concessió temporal s'utilitzaran per rigorós ordre numèric.

5.14. El dret funerari sobre tota classe de sepultures queda garantit mitjançant la inscripció en el Llibre-Registre de concessions i per l'expedició del títol nominatiu per a cada sepultura o parcel·la.

5.15. El títol de dret funerari temporal conté les següents dades:

a) Identificació de la sepultura i nombre de grup, si escau.

b) Data d'adjudicació.

c) Nom, cognoms, domicili i document nacional d'identitat, NIE o passaport del titular. També s’hi consignen els beneficiaris o cotitulars, si n’hi hagués.

d) Un exemplar del present reglament.

5.16. El dret funerari es registra a nom de: 

a) Persona individual.

b) Comunitats religioses o establiments benèfics o hospitalaris.

c) Aquells col·lectius que, amb instrucció prèvia d'expedient, l'Ajuntament acordàs concedir.

5.17. Quan existeixin cotitulars d'instal·lacions funeràries, han de nomenar entre ells un titular que serà el que figurarà en el títol als únics efectes de representació davant l'Ajuntament.

 En el Llibre-Registre de concessions es consignen tots i cadascun dels cotitulars.

5.18. No pot registrar-se el dret funerari a nom de societats d'assegurances o de previsió que garanteixin als seus afiliats el dret a sepultures.

5.19. El beneficiari designat de les sepultures pot ser variat quantes vegades desitgi la persona titular, i és vàlida l'última designació efectuada davant l'Ajuntament o per testament.

5.20. A la defunció o extinció del titular del dret funerari, la persona beneficiària designada, els hereus testamentaris o aquells a qui correspongui abintestat han de traspassar-ho al seu favor, acompanyant el títol corresponent i quants documents justifiquin la transmissió.

5.21. Si mancassin beneficiaris o cotitulars, de testament o acte equivalent, s'estableix com a ordre de succeir en la titularitat del dret, el següent: (i) descendents o ascendents fins al 2n grau de consanguinitat, (ii) germans i (iii) cònjuge vidu. Es designarà un titular, conforme al punt 5.17 i 5.22.

5.22. Quan no existeixi acord per a nomenament de titular, s'adjudicarà al que per majoria es designi i, en defecte d'això, al que tingui majors drets en la instal·lació i, si no hi ha altre remei, al de major edat.

5.23. Si transcorregut un any des de la defunció o extinció del titular d'una instal·lació funerària, no s'ha verificat la inscripció per successió, es podrà inscriure a favor dels fills, cònjuge vidu o familiar que primer ho sol·liciti.

En aquest cas, s’ha de publicar edicte requerint les persones interessades a les quals es refereix l'article 5.21, atorgant-los un termini de trenta dies naturals perquè ho traspassin al seu favor. Si transcorregut aquest termini no compareguessin els referits interessats, s'inscriurà a favor dels fills, cònjuge vidu o familiar que primer ho hagués sol·licitat.

Per al cas en què transcorreguts dos anys des de la defunció o extinció del titular d'una instal·lació funerària la inscripció de la qual no s'hagués sol·licitat per cap interessat, l'Ajuntament recuperarà la titularitat i l'ús ple, i traslladarà les restes on millor procedeixi, d'acord amb el procediment de caducitat contemplat per a l'abandó de sepultura en l'art. 5.27c).

5.24. Quan no pugui justificar-se documentalment la successió, pot tenir-se en compte en la tramitació de la sol·licitud de canvi de titularitat:

a) el grau de parentiu amb el titular.

b) el termini de possessió.

c) les inhumacions i trasllats que s'haguessin efectuat en la tomba, nínxol o sepultura, capella, cripta o columbari.

d) la dependència de caràcter familiar, convivència de caràcter laboral o domèstic.

e) informació de testimonis per acreditar-ne la possessió.

f) qualsevol altra circumstància que fonamenti el traspàs al seu favor.

Es publicarà edicte requerint els interessats assenyalats a l'article 5.21, atorgant-los un termini de trenta dies naturals perquè puguin al·legar el que considerin oportú al seu dret. Aquests títols s'entenen expedits amb la precisa condició que han de respectar-se les restes existents, que no poden ser traslladades a altres nínxols, tombes o qualssevol instal·lacions funeràries, tot això sense perjudici de tercers.

5.25. Quan per l'ús o qualsevol altre motiu un títol sofrís deterioració o bé es produeixi la substracció o pèrdua d’aquest, es pot sol·licitar un duplicat a nom del mateix titular, abonant, si escau, les taxes corresponents establertes en l'Ordenança Fiscal.

5.26. Els títols han de figurar, en tot moment, actualitzats pel que fa a la titularitat.

Els titulars o cotitulars del dret estan obligats a comunicar a l'Ajuntament els canvis de domicili. No es poden imputar a l'Ajuntament els perjudicis que poguessin derivar-se de l'incompliment d'aquesta norma.

5.27. Es pot declarar la caducitat i revertir a l'Ajuntament la titularitat del dret funerari, en els següents casos:

a) Per estat ruïnós de la instal·lació funerària. S'entén per estat ruïnós, la generalitzada deterioració, desgast, dany greu o esgotament estructural i arquitectònic de la instal·lació.

b) Després dels requeriments als titulars de les tombes de les capelles, criptes i sepultures dels cementeris per a la reforma de les instal·lacions a les finalitats d'adequar-les a la normativa vigent segons l'establert en l'article 3.30, sense que comparegui cap persona interessada.

c) Per abandó de la sepultura, considerant-se com a tal el transcurs de dos anys sense que els interessats als quals es refereixen els punts 5.20,5.21,5.22 i 5.23 hagin efectuat el traspàs al seu favor.

d) Per impagament de les taxes reportades arran dels procediments derivats del dret d'ús funerari o de la prestació de serveis quan els interessats no atenguessin els requeriments de pagament.

e) Per haver transcorregut el termini de la concessió temporal, sense haver atès als requeriments per abonar la taxa de la renovació de la concessió.

f) En haver transcorregut cinc anys des de la data d'inhumació de cadàvers de desconeguts, de beneficència o pobres de solemnitat.

g) A la finalització del venciment del dret d'ús funerari, quan els interessats manifestin expressament, al moment de la sol·licitud d'un nínxol en concessió temporal o a qualsevol moment abans del venciment, la renúncia a la seva renovació.

h) Per la falta d'ús funerari a què està destinada la instal·lació, en el cas en què aquesta es quedi buida.

5.28. L'expedient administratiu de caducitat en els supòsits a), b) i c) del punt 5.27 contindrà la citació del titular pels mitjans legals, i es concedeix un termini de trenta dies naturals perquè les persones interessades a les quals es refereixen els punts 5.20, 5.21, 5.22 i 5.23 puguin al·legar el seu dret.

La compareixença de persona interessada amb el compromís exprés de dur a terme les obres de construcció, reforma o reparació o la transmissió al seu favor en el termini que a aquest efecte s'assigni, interromprà l'expedient que s'arxivarà.

5.29. Declarada la caducitat de qualsevol classe de sepultura en els supòsits a), b) i c) del punt 5.27, l'Alcaldia no pot concedir nou dret funerari fins que s'hagi procedit al trasllat de restes existents a l'ossera comuna.

5.30. En els supòsits d) i e) del punt 5.27, l'expedient administratiu de caducitat es limitarà a la citació del titular i es concedirà un termini de vuit dies hàbils per posar-se al corrent de pagament, transcorreguts els quals sense que s'efectuï, s'inutilitzarà el nínxol per a tot servei.

La compareixença de la persona interessada per liquidar tots els deutes contrets, durant el període de tramitació de l'expedient, interromprà la seua tramitació i s'arxivarà sense més tràmits.

 5.31. En el supòsit f) del punt 5.27, l'expedient administratiu de caducitat cessarà i s'arxivarà en aparèixer algun familiar que es faci càrrec del dret funerari temporal i liquidin tots els deutes contrets per aquesta concessió.

5.32. En el supòsit g) del punt 5.27, l'expedient administratiu es limitarà a tramitar el trasllat de restes a l'ossera.

5.33. En el supòsit h) del punt 5.27, l'expedient administratiu es limitarà a motivar mitjançant decret les circumstàncies que ho hagin motivat.

5.34. En els supòsits c) i f) del punt 5.27, el decret d'inici d'expedient ha de publicar-se en el Butlletí Oficial de l'Estat quan es desconeguin les persones interessades en el procediment.

 5.35. En tots els casos de caducitat, l'exhumació i trasllat de restes “judicials” necessita autorització del jutjat corresponent.

5.36. El dret funerari regulat en aquest Reglament s'entén supeditat en totes les seues modalitats al tancament i desafecció del cementeri o a la rescissió del dret acordat per causa justificada d'utilitat pública.

6. DISPOSICIONS FINALS

6.1. En tot allò no previst en aquest Reglament s'estarà al que es disposa en les disposicions legals, acords de l'Ajuntament i ordenances vigents.

6.2. L'Ajuntament ha d’adoptar en tot moment les disposicions necessàries per adaptar aquest Reglament a les concessions i instal·lacions actuals.

6.3. Queden derogats tots els reglaments, disposicions i altres que poguessin existir amb anterioritat a la data del present i, especialment, el Reglament municipal de cementeris (BOIB núm. 109, d'11 de setembre de 2001, modificat per BOIB núm. 142, de 2 d'agost de 2007).»

 

Eivissa, 19 de febrer de 2019

L’ALCALDE

Rafel Ruiz González