Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
CONSELLERIA DE MEDI AMBIENT, AGRICULTURA I PESCA
Núm. 1537
Resolució del president de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears per la qual es formula l’informe d’impacte ambiental sobre el Projecte de canvi de ferm i modificació traçat camí accés finca Son Terrassa, terme municipal de Bunyola (217a/2017)
Vist l’informe tècnic amb proposta de resolució de dia 8 de gener de 2019, i d'acord amb l'article 10.1.a) del Decret 4/2018, de 23 de febrer, pel qual s’aproven l’organització, les funcions i el règim jurídic de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears (CMAIB) (BOIB núm. 26 de 27 de febrer de 2018),
RESOLC FORMULAR:
L’informe d’impacte ambiental sobre el Projecte de canvi de ferm i modificació traçat camí accés finca Son Terrassa, terme municipal de Bunyola , en els termes següents:
1.Determinació de subjecció a avaluació ambiental i tramitació
El projecte es tramita sobre la base del Decret 19/2007, de 16 de març, pel qual s’aprova el Pla d’Ordenació de Recursos Naturals de la Serra de Tramuntana (PORN), així el seu article 101 referit a “Plans, programes, projectes i actuacions que requeriran avaluació d’impacte ambiental” estableix al punt 2 que:
“[...] s’han de sotmetre obligatòriament als procediments d’avaluació d’impacte ambiental i/o avaluació ambiental estratègica, les actuacions següents:
-Reforma o condicionament de carreteres, rondes, vials i camins existents, habilitació de nous senders i pistes forestals.”
Així doncs, es troba inclòs a l’annex 2. “Projectes sotmesos a l’avaluació d’impacte ambiental simplificada”, Grup 7. Altres projectes, punt 14. “Totes les actuacions que, d’acord amb el pla d’ordenació dels recursos naturals, el pla rector d’ús i gestió o el pla de gestió de la zona on s’ubiquin, han de ser objecte d’un estudi d’impacte ambiental” de la Llei 12/2016, de 17 d’agost, d’avaluació ambiental de les Illes Balears.
Per tant, com a projecte subjecte a avaluació ambiental simplificada, li són d’aplicació els articles 45 a 48 del capítol II, secció 2ª de la Llei 21/2013, de 9 de desembre d’avaluació ambiental.
2.Descripció i ubicació del projecte
El projecte objecte d’estudi s’ubica dins l’àmbit territorial del Paratge Natural de la Serra de Tramuntana (Decret 19/2007 PORN), a zones qualificades d’ús general. També en àrea rural d’interès paisatgístic (ARIP) segons la Llei 1/1991, d’espais naturals i de règim urbanístic de les àrees d’especial protecció de les Illes Balears.
La zona nord i nord-est de la parcel·la 18 on s’ubica la finca Son Terrassa està protegida per la Xarxa Natura 2000 ja que és una zona d’especial protecció per a les aus de les Illes Balears (ZEPA ES0000441 d’Alfàbia a Biniarroi).
A més a més, segons el Pla Territorial de Mallorca (PTI) part de la parcel·la 18 es troba en Àrea de Prevenció de Riscs (APR) d’esllavissaments i d’incendis, gairebé la totalitat de la parcel·la 21 (afectada pel projecte) es troba afectada per un APR d’esllavissaments.
D’altra banda part de la parcel·la 18 es troba afectada per un àrea qualificada com a Zona d’Alt Risc d’Incendi Forestal (ZAR) amb risc extremadament alt.
L’objecte del projecte és dotar a la finca Son Terrassa (parcel·la 18) d’un accés més segur i menys complicat pel pas de vehicles pesats (de caire agrícola), per així, afavorir el manteniment de l’explotació agrícola de la finca (oliveres de muntanya), actualment en clar estat d’abandonament.
Les actuacions previstes són:
1.Desbrossament i neteja del terreny (1.080 m²).
2.Retirada i estesa de capa de terra vegetal (927,50 m²) a l’interior de la pròpia parcel·la.
3.Demolició de paret de maçoneria (5 ml).
4.Eliminació de 5 arbres (pollancres de port variable).
5.Supressió de les dues columnes d’accés.
6.Estesa i compactació de tot-u en capes de base (278,25 m³) per tal d’augmentar la cota del ferm del camí 30 cm sobre el terreny natural.
7.Estesa i compactació de sub-base de grava emulsió (297,50 m³).
8.Excavació de rasa en cuneta (270 m, amplada variable) de 20 cm de profunditat al costat esquerre del camí.
9.Pas salva cunetes de formigó centrifugat (2 tubs de 800 mm de diàmetre i 8 ml), en el pas de la parcel·la 21 a la 18.
10.Porta cancel·la metàl·lica (2 fulles de 1,75 x 2,00 m).
11.Farmaciola, extintor, cascos i guants de seguretat.
12.Senyal de tràfic (STOP) i doble mirall a la sortida.
El pressupost total d’execució de projecte és de 48.515,92 € i el termini previst és d’un mes.
3.Consultes a les administracions públiques afectades i persones interessades
D’acord amb l’article 46 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d’avaluació ambiental, s’han consultat les següents administracions previsiblement afectades pel projecte:
-Consell de Mallorca Departament de Territori i Infraestructures:
+Direcció Insular de Territori i Paisatge.
+Direcció Insular d’Infraestructures i Mobilitat.
-Direcció General d’Espais Naturals i Biodiversitat. Paratge Natural de la Serra de Tramuntana.
-Direcció General de Recursos Hídrics. Servei d’Estudis i Planificació.
En data 11 d’abril de 2018, el Servei d’Ordenació del Territori del Consell Insular de Mallorca emet informe favorable amb les següents condicions:
-Cal sol·licitar els informes i autoritzacions previstos a l’article 31 de la Llei 5/1990, de 24 de maig, de carreteres de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
-Caldria intentar minimitzar la intervenció en elements etnològics, així com substituir la solució adoptada per conduir l’aigua amb tubs de formigó per davall del camí, per tècniques i materials tradicionals, tenint en compte que la intervenció està situada en sòl rústic protegit (ARIP) i en zona nucli delimitada per L’UNESCO com a Paisatge Cultural.
-Caldria minimitzar els moviments de terra produïts per la nova anivellació de la rasant del camí, per tal de dona compliment a la Norma 22.c.2 del PTIM i minimitzar l’impacte paisatgístic del projecte.
En data 24 de maig de 2018, el Departament de Territori i Infraestructures de la Direcció Insular d’Infraestructures i Mobilitat emet informe favorable en relació al projecte en qüestió indicant que: “serà necessària quan s’executin les obres el preceptiu informe favorable d’aquesta Direcció Insular”.
En data 14 de juny de 2018, la directora del Paratge Natural de la Serra de Tramuntana emet informe favorable amb les següents condicions:
a) L’actuació s’ha de sotmetre a avaluació d’impacte ambiental (art. 101 PORN de Tramuntana).
b) El trànsit de persones i el transport de material s’ha de realitzar únicament pels camins existents (articles 61 del PORN). No es permet fet dreceres.
c) No es pot deteriorar o eliminar la vegetació natural silvestre, així com les llavors o el seus propàguls (article 29.1 del PORN). L’aplec del material necessari per a dur a terme l’activitat s’ha de fer fora de zones de vegetació o, en tot cas, minimitzant l’impacte ambiental que pugui implicar.
d) No es poden abocar residus ni sòlids ni líquids, i un cop acabada l’activitat s’han de retirar tots els residus que s’hagin pogut generar (art. 97.1 del PORN).
e) L’estacionament de vehicles s’ha de fer exclusivament en els espais adequats a tal efecte o en zones de mínim impacte ambiental.
f) S’ha de prendre les corresponents mesures de prevenció contra el foc, especialment durant l’època de major perill d’incendis (de l’1 de maig al 15 d’octubre).
En data 23 de novembre de 2018, la directora del Paratge de la Serra de Tramuntana emet informe indicant que:
“una vegada examinada la informació que mancava sobre les alternatives presentades, inform favorablement de la realització de la reforma del camí d’accés a la finca de Son Terrassa al pol. 5 parcel·la 18 i 21 del TM de Bunyola segons l’alternativa 3, ja que es tracta de l’acondicionament d’un camí antic amb un bocí de camp a través amb finalitats d’accés rodat per a vehicles agrícoles, que es considera autoritzable segons les especificacions de l’article 96.4 del PORN de la Serra de Tramuntana”.
En data 19 de desembre de 2018, el Servei d’Estudis i Planificació de la DG de Recursos Hídrics emeti informe indicant que:
“Pel que fa a l’APR d’esllavissament, inform favorablement sobre el projecte de canvi de ferm i modificació del traçat del camí d’accés a la finca Son Terrassa de Bunyola”.
4.Anàlisi dels criteris de l’annex III de la Llei 21/2013
S’han analitzat el criteris de l’annex III de la Llei 21/2013 d'avaluacions ambientals i no es preveu que l’execució del projecte pugui tenir efectes significatius sobre el medi ambient, en concret:
-Característiques del projecte: Es tracta d’un projecte que no es pot considerar de gran magnitud, no presenta acumulacions amb altres projectes i els residus que es preveuen seran gestionats per gestors autoritzats. No obstant, s’executarà a una zona que es pot considerar sensible amb valors ambientals importants i afectada per diverses figures de protecció territorial i ambiental tal i com s’especifica al següent apartat.
-Ubicació del projecte: El projecte objecte d’estudi s’ubica dins l’àmbit territorial del Paratge Natural de la Serra de Tramuntana (Decret 19/2007 PORN), a zones qualificades d’ús general. Segons la Llei 1/1991, d’espais naturals i de règim urbanístic de les àrees d’especial protecció de les Illes Balears, es troba en àrea rural d’interès paisatgístic (ARIP). La zona nord i nord-est de la parcel·la 18 (finca Son Terrassa) està protegida per la Xarxa Natura 2000 (ZEPA ES0000441 d’Alfàbia a Biniarroi). A més a més, gairebé la totalitat de la parcel·la 21 (afectada pel projecte) es troba dins APR d’esllavissaments segons el PTI de Mallorca. Finalment part de la parcel·la 18 està afectada per un àrea qualificada com a Zona d’Alt Risc d’Incendi Forestal (ZAR) amb risc extremadament alt.
-Característiques del potencial impacte: Ateses les característiques del projecte es considera que no té efectes transfronterers ni es preveu que impliqui impactes ambientals significatius ja que abraça un àmbit territorial reduït.
Conclusions de l’informe d’impacte ambiental
Primer. No subjectar a avaluació d’impacte ambiental ordinària el Projecte de canvi de ferm i modificació traçat camí accés finca Son Terrassa, terme municipal de Bunyola, atès que no es preveu que pugui tenir efectes significatius sobre el medi ambient d’acord amb els criteris de l’annex III de la Llei 21/2013, sempre i quan es compleixen les mesures protectores i correctores que s’inclouen al document ambiental i els condicionants següents:
I.) D’acord amb l’informe del Servei d’Ordenació de Territori (Direcció Insular de Territori i Paisatge):
-Cal sol·licitar els informes i autoritzacions previstos a l’article 31 de la Llei 5/1990, de 24 de maig, de carreteres de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
-Caldria intentar minimitzar la intervenció en elements etnològics, així com substituir la solució adoptada per conduir l’aigua amb tubs de formigó per davall del camí, per tècniques i materials tradicionals, tenint en compte que la intervenció està situada en sòl rústic protegit (ARIP) i en zona nucli delimitada per L’UNESCO com a Paisatge Cultural.
-Caldria minimitzar els moviments de terra produïts per la nova anivellació de la rasant del camí, per tal de dona compliment a la Norma 22.c.2 del PTIM i minimitzar l’impacte paisatgístic del projecte.
II.) D’acord amb l’informe de la DG d’Espais Naturals i Biodiversitat. Servei d’Espais Naturals, en relació amb el Paratge Natural de la Serra de Tramuntana:
-No es pot deteriorar o eliminar la vegetació natural silvestre, així com les llavors o el seus propàguls (article 29.1 del PORN). L’aplec del material necessari per a dur a terme l’activitat s’ha de fer fora de zones de vegetació o, en tot cas, minimitzant l’impacte ambiental que pugui implicar.
-No es poden abocar residus ni sòlids ni líquids, i un cop acabada l’activitat s’han de retirar tots els residus que s’hagin pogut generar (art. 97.1 del PORN).
-L’estacionament de vehicles s’ha de fer exclusivament en els espais adequats a tal efecte o en zones de mínim impacte ambiental.
-S’ha de prendre les corresponents mesures de prevenció contra el foc, especialment durant l’època de major perill d’incendis (de l’1 de maig al 15 d’octubre).
III.) Segons criteri de la tècnica sota signant:
1.Les tasques de manteniment dels elements d’obra i dels tancaments projectats, aniran a càrrec del propietari de la finca Son Terrassa atès que l’objecte del camí projectat és afavorir el manteniment de l’explotació agrícola de la finca (oliveres de muntanya).
2.La modificació de traçat del camí que es projecta no serà objecte d’altres usos que no siguin més que els relacionats amb l’explotació agrícola de la finca, es a dir, només accés rodat per a vehicles agrícoles.
3.S’haurà d’indicar a la persona responsable de dur a terme el Pla de Vigilància i Seguiment Ambiental.
4.El Pla de Vigilància Ambiental haurà d’especificar la periodicitat de les mesures de seguiment i controls previstes, a més a mes el control de residus previst haurà de donar compliment a la següent normativa:
a.Reial Decret 833/1988, de 20de juliol, pel que s’aprova el Reglament per a l’execució de la Llei 20/1986, de 14 de maig, bàsica de residus tòxics i perillosos, modificat pel Real Decret 952/1997, de 20 de juny (BOE núm. 160 de 5/07/1997).
b.Reial decret 105/2008 d’1 de febrer, pel qual es regula la producció i gestió dels residus de construcció i demolició.
c.Llei 22/2011, de 28 de juliol, de residus i sòls contaminats (BOE núm. 181 de 29 de juliol).
d.Decisió 2014/955/UE de la Comissió, de 18 desembre de 2014 per la que es modifica la Decisió 2000/532/CE, sobre la llista de residus.
e.Ordre APM/1007/2017, de 10 d’octubre, sobre normes generals de valorització de materials naturals excavats per a la seva utilització en operacions de rebliment i obres diferents a aquelles en les quals es van generar.
Segon. Es publicarà el present informe d’impacte ambiental a la seu electrònica de la CMAIB i al Butlletí Oficial de les Illes Balears, d’acord amb el que disposa l’article 47.3 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d’avaluacions ambientals.
Tercer. L’informe d’impacte ambiental perdrà la seva vigència i cessarà en la producció dels efectes que li són propis si, una vegada publicat en el BOIB, no s’hagués procedit a l’autorització del projecte en el termini màxim de quatre anys des de la publicació, d’acord amb el que disposa l’article 47.4 de la Llei 21/2013.
Quart. L’informe d’impacte ambiental no serà objecte de cap recurs, sense perjudici del que, si és el cas, escaigui en via administrativa o judicial davant de l’acte, si és el cas, d’autorització de projecte, d’acord amb el que disposa l’article 47.6 de la Llei 21/2013.
Cinquè. Aquesta resolució s'emet sense perjudici de les competències urbanístiques, turístiques, de gestió o territorials de les administracions competents i altres normatives específiques que li siguin d’aplicació.
Palma, a 8 de gener de 2019
El president de la CMAIB
Antoni Alorda Vilarrubias