Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció I. Disposicions generals

AJUNTAMENT DE LLORET DE VISTALEGRE

Núm. 1469
Aprovació definitiva ordenança reguladora de la neteja i tancament de solars de Lloret de Vistalegre

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Aprovada definitivament l’Ordenança Reguladora de la neteja i tancament de solars de Lloret de Vistalegre, una vegada finalitzat el termini d’exposició pública sense que s’hagin presentat al·legacions.

Es publica el text íntegre de la mateixa per a la seva entrada en vigor i aplicació, en compliment del previst a l’article 17.4 del Reial Decret Legislatiu 2/2004 de 5 de març, pel qual s’aprova el Text Refós de la Llei Reguladora de les Hisendes Locals.

Contra aquest acord, que és definitiu en via administrativa, sols es pot interposar el recurs contenciós administratiu davant el Jutjat del Contenciós Administratiu de Palma, en el termini de dos mesos, comptador a partir del dia següent al de la publicació d’aquest anunci en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

No obstant l’anterior, es pot formular qualsevol altre recurs que es consideri adient.

ORDENANÇA MUNICIPAL REGULADORA DE LA NETEJA I TANCAMENT DE SOLARS, AJUNTAMENT DE LLORET DE VISTALEGRE

PREÀMBUL

Habilitació legal i competència. - La present ordenança es dicta en virtut de les facultats atorgades per:

La Llei 7/1985, de 2 d’abril, Reguladora de les Bases de Règim Local, al seu article 84, s’atribueix al municipi la potestat normativa per dictar ordenances a l’àmbit de les seves competències, entre les que s'atribueix la matèria d’ordenació, gestió execució i disciplina urbanística. Així com també la protecció del medi ambient i la protecció de la salubritat pública (apartats a, b, d i j respectivament).

La Llei 12/2017, de 29 de desembre, d'Urbanisme de les Illes Balear, al seu article 27.2 assenyala que: “En tot cas, el dret de propietat comprendrà l'haver de dedicar els immobles a usos que no siguin incompatibles amb l'ordenació urbanística, conservar-los en les condicions exigides i, en tot cas, en les de seguretat, salubritat, accessibilitat i decòrum legalment exigibles, així com fer els treballs de millora i rehabilitació fins on arribi el deure legal de conservació”.

El Real Decret Legislatiu 7/2015, de 30 d'octubre, pel que s’aprova el text refós de la Llei del Sòl i Rehabilitació Urbana, article 15.1.b, que assenyala "els dret a la propietat dels terrenys, les instal·lacions, construccions i edificacions, inclou en caràcter general, qualsevol que sigui la seva situació en que es trobi, els deures de dedicar-ho a deures compatibles amb l’ordenació, territorial i urbanística i conservar-los amb les condicions legals per servir de suport a dit us, i en tot cas, en les de seguretat, salubritat, accessibilitat universal i altres legalment exigibles, així com realitzar obres addicionals per motius turístics o culturals o per la millora de la qualitat i la sostenibilitat del medi urbà fins on arribi el deure legal de conservació”.

Pel fet que la present Ordenança ve referit determinats aspectes sanitaris, de seguretat i purament tècnics, aquesta Ordenança té la naturalesa a unes directrius de planejament concret, amb la possibilitat de subsistir amb autonomia subsistir amb autonomia suficient al marge d’altres planejaments.

Els efectes d’aquesta Ordenança tindran la consideració de solars tota parcel·la que tingui la condició de sòl urbà segons les PDSU que regeixen el planejament urbà del municipi de Lloret de Vistalegre.

  

CAPÍTOL I DISPOSICIONS GENERALS

L’existència de solars i parcel·les en mal estat i/o mal conservats dins del municipi de Lloret de Vistalegre origina sovint situacions d’inseguretat i manca de salubritat, higiene degut al creixement de les arrels de la vegetació situada als solars en estat d’abandó, acumulació de residus, abandonant d’animals domèstics, així com casos de plaques i conseqüents situacions d’insalubritat a l’àmbit domèstic). Aquests casos la ciutadania sol·licita la intervenció municipal, per tal de garantir la seguretat de les persones i la salubritat pública així com preservar l’interès col·lectiu de gaudir d’un paisatge urbà harmònic que garanteixi a la població de Lloret de Vistalegre una bona qualitat de vida.

Article 1.- Objecte i àmbit

1- La present ordenança té com a objecte regulat els solars existents al casc urbà, situats dins del terme municipal de Lloret de Vistalegre, el deure legal d’ús i conservació dels terrenys i solars urbans, així com als propietaris referits als terrenys i solars urbans perquè els mantenguin en bones condicions de seguretat i salubritat i evitar a mesura que sigui possible el risc d’incendi o existència de plaques i manca de salubritat. Aquesta obligació també té com a objecte el tancament dels terrenys, solars i la formació i estat adequat de

les aceres situades davant d’aquests solars buits, així com la neteja i bon estat dels animals que es trobin al seu interior.

2.- L’autoritat municipal haurà d’ordenar, d’ofici o a instància de qualsevol persona interessada, l’execució de les obres necessàries per conservar les condicions a que es refereix l’apartat 1.

Article 2.- Definicions

Als efectes d’aquesta Ordenança tindran la consideració de:

a) Solar: als efectes d’aquesta ordenança tindran la consideració de solars tota parcel·la que tingui la condició de sol urbà segons les PDSU de Lloret de Vistalegre.

b) Terreny: les finques que no tenen la condició de solar i parcel·les no utilitzades que per la seva reduïda extensió, forma irregular o localització, no son aptes per ésser edificades.

c) Tancament del solar: obra exterior de nova planta de naturalesa no permanent, destinada al tancament físic del solar.

 

CAPÍTOL II DE NETEJA DE TERRENYS I SOLARS

Article 3.- Prohibició d’abocaments.

Està prohibit l’abocament i/o dipositar residus sòlids o líquids, fems, enderrocs, terres o qualsevol tipus de material u objectes a solars, terrenys i espais lliures de propietat pública o privada que constitueixin un acte contrari als principis de seguretat, salubritat, higiene i sanejament públic.

Article 4.- Obligació de neteja

1.- Els propietaris de tota classe de terrenys i construccions hauran de mantenir-los en condicions de seguretat, salubritat i neteja, adoptant qualsevol mesura necessària.

2.- Quan aquest solar sigui propietat de domini directe d’un terreny o construcció sigui d’una altra de domini útil, l’obligació recau sobre la persona que disposi del domini útil.

3.- Les persones propietaris dels solars i espais lliures de parcel·les edificades o que s’hi observi arbrat o vegetació de diferents estrats (arbori, arbustiu o herbaci), hauran de mantenir el terreny lliure de qualsevol vegetació espontània, vegetació baixa, arbustiva , massa arbòria, branques i restes vegetals, així com qualsevol altra material que potencialment pugui originar incendis i/o condicions d’insalubritat. Així mateix es prohibeix tirar i acumular fems i enderrocs.

4.- Els propietaris dels solars estan obligats a prevenir i impedir la acumulació d’aigua de pluja evitant la proliferació de plagues d’insectes, amb la obligatorietat de tenir prevista l’evacuació d’aquestes.

5.- Aquelles parcel·les interiors amb trama urbana consolidada i que estiguin sense edificar tenen la obligatorietat de mantenir-les lliures de vegetació seca.

6.- Totes les tasques de neteja i manteniment de terrenys propers a zones forestals hauran de realitzar-se abans del període d’alta risc d’incendi que determini la Conselleria de Medi Ambient del Govern de les Illes Balears.

7.- Els propietaris dels solars estan obligats a prevenir l’aparició de plagues que suposin un problema sanitari, per mitjans ecològics, com el d’aigua polvoritzada o regada i els repel·lents de vegetals naturals.

8.- Els propietaris no només seran responsables davant l'administració del manteniment de les condicions de seguretat, salubritat i neteja dels seus terrenys, si no també, del compliment del manteniment dels seus tancaments en les condicions de les present ordenança.

9.- En cas d’insolvència d’aquestes obligacions, l’Ajuntament de Lloret de Vistalegre quedarà facultat per adoptar una ordre d’execució contra la propietat, en els termes de la normativa urbanística, sense perjudici de l’execució subsidiària, la imposició de multes coercitives i la incoació del procediment sancionador.

 

 

CAPÍTOL III DE LA VEGETACIÓ DE CORRALS I JARDINS

Article 5

1.- Els jardins i les plantacions privades situades en zones urbanes del municipi, formen part d’un element important de l’ecosistema urbà, i com a tal, els propietaris s’han de responsabilitzar del seu correcte estat de neteja i condicions fitosanitàries adequades, tenint especial esment al desbrossament, poda i manteniment.

2.- Els tancaments i vegetació que faci aquesta funció o la de delimitar la propietat, no pot envair en cap cas les aceres i zones de pas públic de manera que puguin dificultar el pas per a vianants o originin molèstia a aquests.

3.- En cas que s’observés una negligència en la conservació i/o manteniment d’aquests per part dels veïnats, l’Ajuntament podrà obligar al propietari a la realització de treballs necessaris. En cas d'incompliment de l’ordre municipal, es podrà procedir a la seva execució subsidiària i exigir a la persona o entitat propietària el pagament de les despeses originades, sense perjudici de la imposició de la sanció corresponent.

 

CAPÍTOL IV DEL TANCAMENT DE SOLARS I TERRENYS

Article 6.- Obligació del tancament

Per raons de seguretat, salubritat i sanejament públic, els propietaris dels solars en sòl urbà o finques en edificis en construcció amb obres aturades, hauran de mantenir-los tancats respecte a l’espai públic.

Article 7.- Característiques comuns a tots els tancaments

Els tancaments provisionals de solars i terrenys fins que aquests s'hagin edificat, hauran d’ajustar-se a les alineacions de l’edificació que determini el planejament i el que especifiquin les PDSU de Lloret de Vistalegre:

1.- Els solars no edificats i terrenys es mantindran nets i en bon estat. Estaran delimitats per mitjà d’un tancament d’obra i amb un tancament adequat al portal d’accés. L’altura del tancament en tot el perímetre del solar o parcel·la, no serà inferior a dos metres i mig (2’5 m).

A més, s’ha de tenir en compte:

1.- En casos en que s’originin circumstàncies especials de caràcter urbanístic (terreny o solar sense edificació) o d’altres degudament justificades pel personal tècnic municipal, el tancament serà d’obra o de material equivalent a tota l’altura i haurà de tractar-se amb acabaments de façana.

2.- Els tancaments construïts han de mantenir-se en bon estat de seguretat, salubritat i embelliment públic.

3.- Queda prohibit l’ús de materials com vidre a d’altres que suposin un risc per la seguretat de les persones vianants. No por sobresortir cap element del tancament que suposi un perill per la seguretat dels vianants i trànsit rodat.

4.- Els solars i terrenys hauran de ser accessibles per dur a terme tasques de manteniment, autoritzant la col·locació d’una porta d’accés amb les degudes condicions de resistència i seguretat de dimensions que permetin el compliment de les obligacions de neteja i retirada de possibles abocaments de residus.

 

CAPÍTOL V PROCEDIMENT

Article 8.- Requeriment i terminis

L’expedient s’iniciarà d’ofici o a instància de part. La incoació de l’expedient, mitjançant la Resolució de Batlia, es requerirà als propietaris de solars perquè duguin a terme la neteja, la construcció o, al seu cas, la reposició del tancament.

Els treballs hauran d’iniciar-se al termini de 10 dies a partir del requeriment i finalitzar en el termini establert per la Batlia, sense que pugui ser inferior a deu dies ni superior a 30 dies, des de la data del seu inici.

Article 9.- Incoació de l’expedient sancionador.

Una vegada transcorregut el termini per a dur a terme la neteja i/o tancament sense haver fet cas al requeriment, i sense perjudici de l’ús de la facultat d’execució forçosa regulada en els articles següents, s’incoarà l’expedient sancionador amb audiència a la persona interessada, a efectes de la imposició de la sanció corresponent.

Article 10.- Execució forçosa

L’Ajuntament, per Resolució de Batlia, podrà utilitzar la facultat d’execució forçosa prevista a l’article 99 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del Procediment Administratiu Comú de les Administracions Públiques, per procedir la neteja i tancament d’un solar, o bé la neteja de jardins particulars, en el cas de no haver-se donat el requeriment formulat per la Administració Municipal.

Article 11.- Audiència a l’interessat

Iniciat el procediment d’execució forçosa es notificarà a la persona interessada donant-li audiència per termini de quinze dies, tant el propòsit d’utilitzar aquesta facultat com el pressupost corresponent, amb la finalitat que pugui formular les al·legacions al termini fitxat.

Article 12-. Resolució d’execució

1.- Transcorregut el termini d’audiència per decret de Batlia, es resoldrà al seu cas al·legacions formulades, i s’ordenarà l’execució subsidiària dels treballs de neteja i tancament del solar.

2.- El decret de Batlia, serà immediatament executiu, sense perjudici de que pugi ser objecte dels recursos que corresponguin.

Article 13.- Cobrament de les despeses

Segons l’establert a l’article 102 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del Procediment Administratiu Comú de les Administracions Públiques, les despeses originades per l’execució subsidiària dels treballs de neteja i tancament, seran a càrrec de l’obligat, en aquest cas de la persona titular del solar.

 

CAPÍTOL VI. RESPONSABILITAT ADMINISTRATIVA I RÈGIM SANCIONADOR

Article 14.- Sancions.

1.- Les accions i/o omissions que infringeixin la present ordenança generaran responsabilitat de naturalesa administrativa, sense perjudici de la exigible en la via penal, civil o d’altra ordre que es puguin generar.

2.- Les infraccions a que es refereix el present títol es classifiquen el lleus, greus i molt greus.

Article 15.- Infraccions lleus

Son infraccions lleus:

a) Qualsevol incompliment d’aquesta ordenança que no estigui tipificat com a falta greu o molt greu.

b) La realització d’alguna d’aquestes infraccions indicades a l’article 16, d’aquesta ordenança quant, per la seva escassa quantia o entitat no mereixin la qualificació de greus.

Article 16.- Infraccions greus

Son infraccions greus:

a) Realitzar alguna de les activitats que, en el marc d’aquesta ordenança sigui necessari la corresponent autorització administrativa, sense disposar de la mateixa, tenir-la caducada o suspesa, així com l’incompliment d’aquestes condicions que en vinguin imposats.

b) Falsejar o ocultar dades per a l’obtenció de les autoritzacions assenyalades per aquesta ordenança o als efectes de liquidació dels corresponents tributs.

c) L’obstrucció o la negativa de col·laboració amb l’exercici de l’activitat del control i millora inspectora de l’Ajuntament de Lloret de Vistalegre.

d) L’incompliment de mesures cautelars o urgents adoptades per l’Ajuntament per evitar danys o perjudicis al medi ambient o perills per a la salut de les persones.

c) La reincidència, per comissió en el termini d’un any acreditada mitjançant resolucions sancionadores fermes, de dues infraccions lleus de les previstes a aquesta ordenança.

Article 17.- Infraccions molt greus

Son infraccions molt greus:

a) La reincidència per comissió en el termini d’un any acreditada mitjançant resolucions sancionadores fermes, de dues infraccions greus o de tres infraccions lleus de les previstes a aquesta ordenança.

b) La vulneració de mesures cautelars o urgents adoptades per l’Ajuntament per evitar danys o perjudicis greus al medi ambient o perills greus per a la salut de les persones.

Article 18.- Sancions

Les infraccions a les que es refereixen els articles seran objecte de els següents sancions:

a) En el cas d’infraccions lleus:

  • Multa des 250€ fins a 750€

b) En el cas d’infraccions greus:

  • Multa des 751€ fins a 1.500€

c) En el cas d’infraccions molt greus:

  • Multa des 1.151€ fins a 3.000€

Article 19.- Graduació de les sancions

1.- Les sancions s’imposaran atenent a les circumstàncies de la persona responsable, grau de culpa, reiteració, grau de participació, benefici derivat de l’activitat infractora, grau de dany al medi ambient o perill en que hagi suposat un dany per la salut de les persones.

2.- En la imposició de la sanció es tindrà en compte que, en tot cas, la comissió de la infracció no resulti més beneficiosa per la persona infractora que el compliment de les normes infringides.

Article 20.- Procediment sancionadores

Els expedients sancionadors seran sotmesos als principis de la protestat sancionadora per la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del Procediment Administratiu Comú de les Administracions Públiques. El procediment sancionador es regirà a partir del Decret 14/1994, de 10 de febrer, pel que s’aprova el Reglament del procediment a seguir per l’Administració de la Comunitat autònoma de les Illes Balears a l’exercici de la potestat sancionadora.

Article 21.- Obligació de respondre, multes coercitives i execucions subsidiàries.

Sense perjudici de la sanció penal o administrativa que s’imposi, els infractors estaran obligats a la reposició i restauració de les coses a l’estat observat abans de realitzar la infracció, en la forma i condicions fixades per l’Ajuntament de Lloret de Vistalegre.

Si els infractors no executessin a la reposició i/o restauració, d’acord amb l’establert a l’apartat anterior, l’Ajuntament podrà acordar la imposició de multes coercitives a l’emparament de l’article 103 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del Procediment Administratiu Comú de les Administracions Públiques, una vegada transcorreguts els terminis assenyalats en el requeriment corresponent. La quantitat de cada una de les multes no superarà un terç de la multa fixada per la infracció comesa.

DISPOSICIÓ FINAL

La present ordenança entrarà en vigor al dia següent de la data de publicació del text íntegra al Butlletí Oficial de les Illes Balears.

 Lloret de Vistalegre, 19 de febrer de 2019

El batle Antoni Bennasar Pol