Secció III. Altres disposicions i actes administratius
CONSELL INSULAR DE MENORCA
Núm. 1447
Resolució del Conseller Executiu del Departament d’Ocupació, Projecció Econòmica, Joventut i Esports, núm. 10/2019, de 8 de gener de 2019, relativa a l’aprovació dels models normalitzats per a la comunicació d’activitats d’educació en el temps lliure infantil i juvenil a Menorca
Fets
1. En data de 7 de juliol de 2018 s'ha publicat en el Butlletí Oficial de les Illes Balears el Decret 23/2018, de 6 de juliol, pel qual es desplega parcialment la Llei 10/2016, de 26 de juliol, integral de la joventut.
La nova norma regula fins a sis àmbits de la normativa aplicable en la joventut, concretament: el reconeixement de les escoles d'educació de temps lliure infantil i juvenil (Títol I), els programes dels cursos de director/a i de monitor/a d'activitats d'educació en el temps lliure infantil i juvenil (Títol II), les activitats d'educació en el temps lliure infantil i juvenil (Títol III), les instal·lacions juvenils (Títol IV), el Programa Carnet Jove (Títol V) i el Cens d'entitats juvenils i d'entitats prestadores de serveis a la joventut (Títol VI).
2. El capítol III del Decret 23/2018, sobre Règim de comunicació de les activitats d'educació en el temps lliure infantil i juvenil, estableix els termes en els quals s'han de comunicar les activitats d'educació en el temps lliure infantils o juvenils, definides al mateix decret, article 37.1, com activitats adreçades a infants i joves, organitzades per una persona física o jurídica, pública o privada, amb ànim de lucre o sense, en què participen un mínim de deu persones d’entre 14 i 18 anys, o d’entre 3 i 18 anys mentre no s’aprovi una normativa específica que reguli les desenvolupades amb aquest col·lectiu, amb la finalitat d’afavorir la participació social, la diversió, la formació, l’aprenentatge de valors, el descans i les relacions de les persones participants, en execució d’un projecte educatiu, i que es duen a terme durant tres dies consecutius, o no consecutius, dins un període de set dies naturals.
3. L'article 45, apartat 1, estableix que les persones o entitats organitzadores de qualsevol activitat d’educació en el temps lliure infantil i juvenil que es desenvolupi a les Illes Balears han de presentar una declaració responsable davant l’òrgan competent en matèria de joventut de cada illa, segons el model normalitzat que aprovi per resolució el titular del departament de joventut de cada illa.
4. Els subsegüents apartats de l'article 45 estableixen els termes en els quals s'ha de presentar l'esmentada declaració responsable. L'apartat 45.3 concreta el contingut que aquesta declaració responsable ha d'incloure, així com la documentació que la persona responsable de l'activitat ha de disposar i els requisits que s'han de complir en el moment que l'activitat es dugui a terme.
5. L'article 46 del Decret 23/2018, estableix el règim de comunicació i desenvolupament de l’activitat continuada i sense un grup estable de persones participants dels casals i centres infantils i juvenils al qual s'han d'acollir les activitats continuades amb menors d’edat que formin part de la programació periòdica de moviments o casals i centres infantils i juvenils i que no tenen un grup estable de participants, atès que la inscripció està oberta de manera permanent.
6. Segons aquest article 46 del Decret 23/2018, apartat 46.2, s'ha de comunicar la relació d'activitats continuades que es duran a terme durant l’exercici o durant el curs d’acord amb la normativa de procediment administratiu comú. Aquest mateix article, apartat 46.4, també estableix la documentació que la persona responsable de l'activitat ha de disposar i els requisits que s'han de complir en el moment que l'activitat es dugui a terme.
7. Si en aquesta programació anual d'activitat continuada es preveuen activitats d'educació en el temps lliure previstes en l’article 37 del mateix Decret 23/2018, com ara acampades, escoles d’estiu, colònies, marxes, etc., s’ha de seguir el règim de declaració responsable previst en l’article 45.
Fonaments de dret
1. La Llei 10/2006, de 26 de juliol, integral de la joventut.
2. Llei 21/2006, de 15 de desembre, d’atribució de competències als consells de Menorca i d’Eivissa i Formentera en matèria de joventut i lleure.
3. Decret 23/2018, de 6 de juliol, pel qual es desplega parcialment la Llei 10/2016, de 26 de juliol, integral de la joventut.
Com a titular del Departament d'Ocupació, Projecció Econòmica, Joventut i Esports, en exercici de les competències atribuïdes pel Decret de Presidència núm. 123/2017, de 7 de juliol (BOIB núm. 83, de 8 de juliol de 2017) en relació amb els Decrets de Presidència núm. 120/2017 i núm. 121/2017, de 7 de juliol (BOIB núm. 83, de 8 de juliol de 2017);
Resolc:
PRIMER. Aprovar els models normalitzats en relació amb els documents següents:
- Declaració responsable per a la realització d’activitats de temps lliure infantils i juvenils.
- Declaració responsable per a la comunicació d’activitat continuada sense grup estable de persones participants dels casals i centres infantils i juvenils
SEGON. Publicar aquesta Resolució i els annexos corresponents en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
ANNEXOS: DECLARACIÓ RESPONSABLE PER A LA REALITZACIÓ D’ACTIVITATS DE TEMPS LLIURE INFANTILS I JUVENILS
Aquesta declaració s’ha de presentar amb un mínim de quinze dies naturals previs a l’inici de l’activitat.
Denominació de l’activitat: ………………………………………………………………………………………....................………
Dades de la persona o de l’entitat que promou l’activitat
Nom i llinatges / Raó social |
|
||
NIF/CIF |
|
||
Adreça |
|
||
CP |
|
Població |
|
Telèfon |
|
Fax |
|
Persona responsable |
|
||
Adreça electrònica |
|
Dades de l’activitat
Tipus d’activitat* |
|
|||||
Durada |
De dia |
|
A dia |
|
Horari |
|
Nombre de participants |
|
Edat |
|
|||
Lloc de l’activitat |
|
Municipi |
|
|||
Persona propietària |
|
* Especificar segons activitats reconegudes pel Decret 23/2018, article 37:
a) acampada; b) camp de treball, de voluntariat o d’aprenentatge, c) escola d’estiu o de vacances; d) colònia; e) estada, casal, campus i altres activitats de caràcter esportiu; f) activitats en una granja escola; g) activitats en una aula de natura; h) marxa per etapes; i) activitats en casals, espais joves i centres infantils o juvenils de temps lliure; j) activitats d’educació en el temps lliure infantil i juvenil de caràcter mixt; k) activitats extraordinàries d’aventura o d’esports de risc.
Dades del director o la directora de l’activitat
Nom i llinatges |
|
||
Telèfon 1 |
|
Telèfon 2 |
|
Correu electrònic |
|
Documents que, si escau, heu de presentar amb aquesta declaració responsable:
● En el supòsit que es vulgui fer foc a la zona en què es dugui a terme l’activitat, permís de l’administració competent.
● En el cas de marxa per etapes, un croquis de l’itinerari en el que heu d’indicar, per ordre cronològic, tots els llocs per on passareu i els llocs on dormireu.
● En el supòsit que l’activitat es faci en un lloc de difícil localització (finques, platges...), un croquis o la descripció exacta del camí per accedir-hi des del poble més proper.
● En el supòsit d’acampades superiors a un mes en el mateix lloc, una memòria ambiental.
● Pòlissa d’assegurança d’accidents personals per a totes les persones participants (inclosos el director la directora, monitors/es, voluntariat, i altre personal participant, en pràctiques o no) amb les cobertures següents: per despeses d’assistència sanitària, amb un mínim de 6.000 euros; per defunció, un mínim de 5.000 euros, i per invalidesa permanent, un mínim de 6.500 euros, excepte que una altra normativa que desplegui les activitats que es puguin qualificar de risc estableixi quanties superiors.
● Pòlissa vigent d’assegurança de responsabilitat civil que ha de preveure uns límits mínims de 300.000 euros per víctima i 1.200.000 euros per sinistre.
● Projecte educatiu, que ha de contenir una relació de les activitats de contingut educatiu, ecològic, esportiu o recreatiu que s’han de dur a terme, els objectius i els mitjans amb què es compta, una avaluació dels riscs de les activitats i una descripció de les mesures preventives dels riscs que es puguin originar.
DECLAR:
1. Que l’activitat compleix els requisits que estableixen la Llei 10/2006, de 26 de juliol, integral de la joventut, i el Decret 23/2018 de 6 de juliol, pel qual es desplega parcialment la Llei integral de joventut.
2. Que dispòs en el moment d’iniciar l’activitat de temps lliure en qüestió, i al llarg del desenvolupament de l’activitat, de la documentació i dels requisits legalment establerts que s’indiquen a continuació:
- Autorització del propietari del terreny o de l’edifici que s’ocupi.
- Actuacions o normes bàsiques que s’han de seguir en cas d’emergència, en les quals s'incloguin, si escau, les necessàries per evacuar la instal·lació on es dugui a terme l'activitat.
- Autorització de participació en l’activitat, que ha de lliurar la persona que té la pàtria potestat, tutela o curatela, de cada participant menor d’edat. En cas que la custòdia sigui compartida l'ha de signar els dos pares.
- Llista de participants amb indicació del nom, l’edat, les adreces i els telèfons. Aquesta llista ha d’incloure el número de document d’identificació i el nom i llinatges de les persones participants en l’activitat i de les persones que tenen la seva custòdia, tutela o curatela. En cas que aquesta custòdia sigui compartida, les dades s’han de referir a ambdós progenitors. En el supòsit d’activitats organitzades per entitats públiques, la presentació de la sol·licitud d’inscripció corresponent implica l’autorització a l’entitat organitzadora per verificar les dades personals declarades, tret que hi hagi una oposició expressa per part de la persona o persones interessades, cas en què s’ha d’aportar el document corresponent.
- Còpies de l'acreditació de la formació o de les titulacions de l’equip dirigent. Així mateix, declar que la titulació d'aquestes persones compleix els requisits estipulats pel Decret 23/2018, capítol IV, el qual estableix la formació exigible a l'equip dirigent de les activitats d’educació en el temps lliure infantil i juvenil.
- Certificats de cada un dels membres de l’equip dirigent emès pel Registre Central de Delinqüents Sexuals, que contengui una referència expressa a no figurar-hi inscrit, segons l'establert al Reial Decret 1110/2015, d’11 de desembre (BOE núm. 312, de 30 de desembre de 2015). Aquest certificat està el més actualitzat possible i expedit, com a màxim, dotze mesos abans. En el cas de persones d’origen estranger o que tenguin una altra nacionalitat, a més a més, certificacions negatives de condemnes penals expedit per les autoritats del seu país d'origen o d'on siguin nacionals respecte dels delictes relacionats en l'article 3.1 del Reial decret esmentat.
3.Que en l’annex I d’aquesta declaració fem constar la relació de les persones que integren l’equip dirigent de l’activitat inclòs el personal amb el carnet de socorrista que expedeix la Conselleria de Salut i Consum per al supòsit d’activitats que es desenvolupen a la mar o a la piscina i la normativa general d’aplicació no exigeixi la presència de socorristes propis de la platja o de la instal·lació.
4.Que ens comprometem a comunicar al Consell Insular de Menorca qualsevol modificació que es pugui produir en les dades d’aquesta comunicació.
5. Que totes les dades esmentades són certes. Que sé que, en el supòsit que es comprovi la inexactitud o la falsedat de les dades facilitades a l’Administració, això pot donar lloc a la suspensió de l’activitat o de l’exercici del dret afectat, amb l’audiència prèvia de les persones interessades, sense perjudici de les responsabilitats penals, civils o administratives que se’n derivin. També sé que si hi ha risc per a les persones o per a les coses, la suspensió es pot adoptar cautelarment de manera immediata, mitjançant una resolució motivada. I que en el supòsit de risc imminent i extraordinari, es pot prescindir del tràmit d’audiència, sens perjudici que, posteriorment a l’adopció de qualsevol d’aquestes mesures, siguin oïdes les persones o entitats interessades i es confirmin, modifiquin o aixequin mitjançant una resolució motivada.
6. Que coneixem la Llei 10/2006, de 26 de juliol, integral de la joventut, i el decret 23/2018 que desplega parcialment aquesta llei.
____________________, ____ d _______________ de 2_____
La persona promotora o responsable de l’entitat
(signatura) |
El director / La directora de l’activitat
(signatura) |
Signat per les persones, en el lloc i la data que consten a la signatura electrònica.
D’acord amb el que disposa la Llei orgànica 15/1999, de 13 de desembre, de protecció de dades, us informam que les dades personals que ens proporcionau figuraran en la nostra bases de dades. A aquest efecte, us comunicam que teniu dret a accedir a la informació que us afecta, rectificar-la, si és errònia, cancel·lar-la o oposar-vos que s’empri per a altres finalitats. Per exercir aquests drets, us heu d’adreçar per escrit al Consell Insular de Menorca. Plaça Biosfera, 5 07703 Maó.
ANNEX I: EQUIP DIRIGENT DE L’ACTIVITAT DE TEMPS LLIURE
A desenvolupar a ______________ des de dia____ de ____________ fins dia ____ de____________ 20___
Nom i llinatges |
DNI |
Titulació Indicar si es troba en període de pràctiques |
Escola de formació |
Responsabilitat a l’activitat monitors/es, educadors/es, socorrista(1), etc. |
|
Director/a de l’activitat |
|
|
|
Director/a responsable |
|
Monitors/es |
1 |
|
|
|
|
2 |
|
|
|
|
|
3 |
|
|
|
|
|
4 |
|
|
|
|
|
5 |
|
|
|
|
|
6 |
|
|
|
|
|
7 |
|
|
|
|
|
8 |
|
|
|
|
|
9 |
|
|
|
|
|
10 |
|
|
|
|
|
11 |
|
|
|
|
|
12 |
|
|
|
|
La persona promotora o El director / La directora de responsable de l’entitatl’activitat
(signatura) (signatura)
Signat per les persones, en el lloc i la data que consten a la signatura electrònica.
DECLARACIÓ RESPONSABLE PER A LA COMUNICACIÓ D’ACTIVITAT CONTINUADA SENSE GRUP ESTABLE DE PERSONES PARTICIPANTS DELS CASALS I CENTRES INFANTILS I JUVENILS
Aquesta comunicació s’ha de presentar al principi de cada curs si se segueix el calendari acadèmic, durant el primer trimestre de l'any si se segueix el calendari d'any natural, o en qualsevol cas sempre almenys quinze dies naturals abans d'iniciar-se la primera activitat.
Denominació de l’activitat: ………………………………………………………………………………………………
Dades de la persona o de l’entitat que promou l’activitat
Nom i llinatges / Raó social |
|
||
NIF/CIF |
|
||
Adreça |
|
||
CP |
|
Població |
|
Telèfon |
|
Fax |
|
Persona responsable |
|
||
Adreça electrònica |
|
Relació d'activitats que se duran a terme durant la programació anual o del curs acadèmic
Nom de l'activitat o les activitats continuades previstes a la programació anual o del curs Indicar, de cada activitat, la data d'inici i final previstes, el lloc, i els dies de la setmana i horari en què es duran a terme |
Si aquesta programació inclou alguna de les activitats següents, previstes a l'article 37 del Decret 23/2018, s'ha de presentar la Declaració responsable per a la realització d’activitats de temps lliure infantils i juvenils: a) acampada; b) camp de treball, de voluntariat o d’aprenentatge, c) escola d’estiu o de vacances; d) colònia; e) estada, casal, campus i altres activitats de caràcter esportiu; f) activitats en una granja escola; g) activitats en una aula de natura; h) marxa per etapes; i) activitats en casals, espais joves i centres infantils o juvenils de temps lliure; j) activitats d’educació en el temps lliure infantil i juvenil de caràcter mixt; k) activitats extraordinàries d’aventura o d’esports de risc.
Dades del director o la directora de l’activitat
Nom i llinatges |
|
||
Telèfon 1 |
|
Telèfon 2 |
|
Correu electrònic |
|
DECLAR:
1. Que l’activitat compleix els requisits que estableixen la Llei 10/2006, de 26 de juliol, integral de la joventut, i el Decret 23/2018 de 6 de juliol, pel qual es desplega parcialment la Llei integral de joventut.
2. Que dispòs en el moment d’iniciar l’activitat de temps lliure en qüestió, i al llarg del desenvolupament de l’activitat, de la documentació i dels requisits legalment establerts que s’indiquen a continuació:
- Projecte educatiu, que ha de contenir una relació de les activitats de contingut educatiu, ecològic, esportiu o recreatiu que s’han de dur a terme, els objectius i els mitjans amb què es compta, una avaluació dels riscs de les activitats i una descripció de les mesures preventives dels riscs que es puguin originar.
- Actuacions o normes bàsiques que s’han de seguir en cas d’emergència i d'accident de les persones participants.
- Autorització de participació en l’activitat, que ha de lliurar la persona que té la pàtria potestat, tutela o curatela, de cada participant menor d’edat. En cas que la custòdia sigui compartida l'ha de signar els dos pares.
- Llista de participants amb indicació del nom, l’edat, les adreces i els telèfons. Aquesta llista ha d’incloure el número de document d’identificació i el nom i llinatges de les persones participants en l’activitat i de les persones que tenen la seva custòdia, tutela o curatela. En cas que aquesta custòdia sigui compartida, les dades s’han de referir a ambdós pares. En el supòsit d’activitats organitzades per entitats públiques, la presentació de la sol·licitud d’inscripció corresponent implica l’autorització a l’entitat organitzadora per verificar les dades personals declarades, tret que hi hagi una oposició expressa per part de la persona o persones interessades, cas en què s’ha d’aportar el document corresponent.
- Pòlissa d’assegurança d’accidents personals per a totes les persones participants (inclosos el director o la directora, monitors/es, voluntariat, i altre personal participant, en pràctiques o no) amb les cobertures següents: per despeses d’assistència sanitària, amb un mínim de 6.000 euros; per defunció, un mínim de 5.000 euros, i per invalidesa permanent, un mínim de 6.500 euros, excepte que una altra normativa que desplegui les activitats que es puguin qualificar de risc estableixi quanties superiors.
- Pòlissa vigent d’assegurança de responsabilitat civil que ha de preveure uns límits mínims de 300.000 euros per víctima i 1.200.000 euros per sinistre.
- Relació del nom i llinatges, els respectius documents nacionals d’identitat o equivalents i la indicació de la titulació de les persones responsables de l’activitat. Així mateix, declar que la titulació d'aquestes persones compleix els requisits estipulats pel Decret 23/2018, capítol IV, el qual estableix la formació exigible a l'equip dirigent de les activitats d’educació en el temps lliure infantil i juvenil.
- Certificats de cada un dels membres de l’equip dirigent emès pel Registre Central de Delinqüents Sexuals, que contengui una referència expressa a no figurar-hi inscrit, segons l'establert al Reial Decret 1110/2015, d’11 de desembre (BOE núm. 312, de 30 de desembre de 2015). Aquest certificat està el més actualitzat possible i expedit, com a màxim, dotze mesos abans. En el cas de persones d’origen estranger o que tenguin una altra nacionalitat, a més a més, certificacions negatives de condemnes penals expedit per les autoritats del seu país d'origen o d'on siguin nacionals respecte dels delictes relacionats en l'article 3.1 del Reial decret esmentat.
3.Que en l’annex I d’aquesta declaració fem constar la relació de les persones que integren l’equip dirigent de l’activitat.
4. Que ens comprometem a comunicar al Consell Insular de Menorca qualsevol modificació que es pugui produir en les dades d’aquesta comunicació.
5. Que coneixem la Llei 10/2006, de 26 de juliol, integral de la joventut i el decret 23/2018 que desplega parcialment aquesta llei.
___________________, ____ d _______________ de 2____
La persona promotora o responsable de l’entitat
(signatura) |
El director / La directora de l’activitat
(signatura) |
Signat per les persones, en lloc i la data que consten a la signatura electrònica.
D’acord amb el que disposa la Llei orgànica 15/1999, de 13 de desembre, de protecció de dades, us informam que les dades personals que ens proporcionau figuraran en la nostra bases de dades. A aquest efecte, us comunicam que teniu dret a accedir a la informació que us afecta, rectificar-la, si és errònia, cancel·lar-la o oposar-vos que s’empri per a altres finalitats. Per exercir aquests drets, us heu d’adreçar per escrit al Consell Insular de Menorca. Plaça de la Biosfera, 5, 07703 Maó.
Maó, 18 de febrer de 2019
El conseller executiu del Departamentd'Ocupació, Projecció Econòmica, Joventut i Esports Miquel Company Pons
(1) Inclòs personal amb el carnet de socorrista, per al supòsit d’activitats que es desenvolupin a la mar o a la piscina i la normativa general aplicable no exigeixi la presència de socorristes propis de la platja o de la instal·lació (Decret 23/2018, apartat 45.3b))